به نظرم بیایم این بار مطالبی رو که مورد نظرمون تو تاپیک بگذاریم تا دوباره مثل دفعات قبل مجبور به شروع از اول نشیمسلام همون مطلبا بذار تا با بقیه بناها دوره های قبل و بعدش مقایسه کنیم................شیوه پارتی روی سازه بناها تغییراتی داده....
توایران ما تا دلت بخواد هست چیزی که مهمه و نیست کاررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اشاره نشده =با رد شدن نیست همیشهدر خصوص مخالفت اسلام با ساخت هرگونه بناي باشكوه نيز بايد گفت در هيچ جاي قرآن و يا احاديث ساخت بناهاي با شكوه حتي برا ي عبادت و يا آرامگاه عنوان نگرديده و حتي به قول كارشناسان مسائل ديني در بسياري موارد نكوهش نيز گرديده است
. همچنين بايد گفت اولين مسجد اسلام كه با حضور شخص پيامبر ساخت شده است يكي از ساده ترين و بدوي ترين بناها بوده و ايشان با ساخت مجلل تر اين مسجد مخالف بوده اند.
دوست عزیز این جمله چه ربطی به این داشت که آیا معماری اسلامی در ایران با معماری بقیه کشورها فرق داره؟فكر كنم منظورم را آشكار بيان كردم به نظر شما بين مساجد عربي و ايراني فرقي نيست و يا هندي كه بازهم بيشتر تحت تاثير معماري ايراني بوده.
به گفته جنابعالي همين گنبد كه در معماري مساجد بسيار استفاده مي شود قبل از اسلام نيز در ايران وجود داشته. همانگونه كه مستحضريد بسياري از مساجد كنوني بر روي بناهاي آتشكده ها بنا شده و يا همان آتشكده ها هستند كه كاربري آن عوض گرديده است. در اين خصوص اكنون دقيقاً حضور ذهن ندارم كه نام آن مساجد چيست ولي بعداً حتماً عنوان خواهم نمود.
در خصوص مخالفت اسلام با ساخت هرگونه بناي باشكوه نيز بايد گفت در هيچ جاي قرآن و يا احاديث ساخت بناهاي با شكوه حتي برا ي عبادت و يا آرامگاه عنوان نگرديده و حتي به قول كارشناسان مسائل ديني در بسياري موارد نكوهش نيز گرديده است. همچنين بايد گفت اولين مسجد اسلام كه با حضور شخص پيامبر ساخت شده است يكي از ساده ترين و بدوي ترين بناها بوده و ايشان با ساخت مجلل تر اين مسجد مخالف بوده اند.
دلیل ساده بودنش سرعت استفاده ازش بوده فکر کنم چون مسلمانان نیاز به یک جایگاه برای عبادت داشتند
آیا سندی حاکی از مخالفت پیامبر در دست هست؟
مقصود شما از مجلل و با شکوه چیه؟قصر؟اگر مقصودتون قصرسازی و این قبیل بناهاست بله اسلام مخالف قصر سازی بودن اصلا" اسلام با تجمل گرایی(قصرسازی )مخالفه
دوست عزیز این جمله چه ربطی به این داشت که آیا معماری اسلامی در ایران با معماری بقیه کشورها فرق داره؟
منظور شما را واضح متوجه نشدم به نظرشما فرقي بين بناي مسجد ايراني با مسجد عربي نيست.
پس يعني مسجد فهرج با مسجد سامرا مشابه همند.
لطفاً واضح تر بگيد؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
به نظرم اگه مفاهیم و اصول معماری سنتی رو مدرنش کنیم، هم اصول معماری رو حفظ کردیم، هم مدرن ساختیم.سلام از همه دوسستان دعوت مي كنم نظرات خودشون در خصوص مدرنيزه شدن و يا سنتي ماندن معماري حال حاضر بيان كنن.
من تا حالا در این رابطه مطلب جایی نخوندم که پیامبر مخالفت کردنسلام
دوست عزيز مدرك از اين بالاتر مي خواهيد كه در قرآن هيچ كجا تاكيد نشده كه بناي مجلل بسازيد حتي براي مسجد يا آرامگاه ؟ شما دوست عزيز اگر حديثي يا مطلبي پيدا كرديد حتماً به ما هم اطلاع دهيد.
گفتم که اشاره نشدن مساوی با مخالفت نیست
در مورد اسم مسجدكه قبلاً فراموش كرده بودم مسجد فهرج يزد مي باشد .
به نظر شما كلمه مجلل تنها براي قصر بكار مي رود ؟ آيا نمي توان به يك مسجد مجلل يا يك آرامگاه مجلل گفت؟ اگر معادل جمله را نيز بيان كنيد ممنون مي شوم.
نظر شما در رابطه با مجلل چیزه دیگه ایه.به عنوان مثال یک نمونه ذکر کنید تا بهتر متوجه بشیم مسجد مجلل یعنی چی
بنده نه كارشناس مسائل ديني نيستم ولي الاقل تا آنجائيكه مربوط به معماري مي شود را پيگيري نموده ام . بايد گفت در زمان پيامبر به ايشان از سوي گروهي از اشراف مدينه پيشنهاد مي شود مسجدي با شكوه بسازند كه ايشان سخت مخالفت مي نمايند. همچنين ماجراي مسجد با شكوه ضرار كه پيامبر فرمان به تخريب آن داد نيز گواه ديگري مي باشد. .
دوست عزیز ممکن منبعش رو هم ذکر کنیدصحابه اموالی را گرد آوردند و آن را به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تقدم کردند که با آن مسجد را تزیین و مسقّف کنند و از آن حضرت پرسیدند: آیا آن را مسقف کنیم؟ فرمودند: «مابی رغبة عن أخی موسی، عریش کعریش موسی»[ix] و به عبارتی دیگر « ابْنُوا لِی عَرِیشاً کَعَرِیشِ مُوسَی، ثمامات و خشبات و ظله کظلة موسی أو الأمر العجل من ذلک » پرسیدند: «و ماظلّة موسی» قال : «کان إذا أقام أصاب رأسه سقف».[x]
یعنی «من میل دارم مانند برادرم موسی، سایهبانی داشته باشم» عریش، سایهبان را گویند. اعراب آنرا از چوب ثمام که نوعیگیاه معروف در بادیه بوده، میساختند و به آن «مظال» میگفتندکه به معنای سایهبان است. این سخن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم یکی حکایت از سادگی بنا دارد و دیگر آنکه به کار نبردن آجر و خشت در سقف ..
دوست عزیز این جمله چه ربطی به این داشت که آیا معماری اسلامی در ایران با معماری بقیه کشورها فرق داره؟
منظور شما را واضح متوجه نشدم به نظرشما فرقي بين بناي مسجد ايراني با مسجد عربي نيست.
پس يعني مسجد فهرج با مسجد سامرا مشابه همند.
لطفاً واضح تر بگيد؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
مقصودم اینه که ربطی بین توضیحاتتون در رابطه بین مسجدها بنای اولیشون آتشکده بوده و تفاوت مساجد ایرانی و دیگر کشورها نمی بینم
2تا توضیحتون درسته اما ربطش به هم رو حس نکردم
در رابطه ربط این دو مطلب توضیح بدهید؟
یعنی مقصود این بوده که فرق مساجد ایرانی و سایر کشورها اینه که مساجد ایرانی رو آتشکده بنا شده اند
دوستی هدف از جملتون چی بوده؟مثلا درونگرایی یکی از ویژگی های معماری ایرانی نه معماری اسلامی. چون قبل از ورود اسلام هم رعایت میشده و فکر میکنم بیشتر به اقلیم ایران مرتبط میشده.
کاملا درست گفتین ، سوالاتتون یکم آشفته هستند به دلیل اینکه موضوع یکم آشفته هست .
اصولا موضوعاتی که با اجتماع انسان ها در ارتباط هستند بدلیل همپوشانی که در بسیاری از موارد با هم دارند کمی مبهم بنظر می رسند.
یکی از راه های رفع این ابهامات حرکت از سمت هدف نهایی به سمت خالق اثر ( اعم از هنرمند یا غیر هنرمند ) است.
پس سوال ( بدون در نظر گرفتن سبک ) مشخص است : " هدف از ساختن ، چیست ؟ "
جواب هم کما بیش مشخص است : " جاودانه شدن موثر (خالق اثر) در اثر خویش "
این مهم ، دست کم بر دو پایه استوار است : یکی زیبایی ، و دیگری کاربرد
بر خلاف سادگی هر دوی این کلمات ، سیر آنها در طول تاریخ سکونت بشری بسیار پر فراز و نشیب بوده است
مشخص است که عامل " کاربرد " ، بسته به مقطع زمانی قابل باز تعریف است . و البته معمار هوشمند ، کسی است که کاربری ها را بشناسد و تعاریف جدید را پیش بینی و تولید نماید.
اما عامل " زیبایی " نیاز به پیش بینی ندارد بلکه نیاز به کشف دارد
یعنی معمار هوشمند برای جاودانه شدن اثرش می بایست اصول ثابت و اصیل زیباشناسانه را کشف نماید و شاکله اثر خود را بر آنها بنا بگذارد .
بدیهی است که بسیاری از این اصول یا در دایره مصالح ساختمانی نمی گنجند یا با ترکیبی از مصالح ساختمانی بیننده را به جایی پرتاب می کنند که دیگر مصالح به خودی خود معنا ندارند.
به این ترتیب مشخص می شود که چرا برای برخی آثار (با عرض پوزش ) لغت " بنجل " به کار می بریم و برای برخی دیگر " فاخر "