چهارشنبه آخر سال (تاریخ و رسومات و . . . . . )

وضعیت
موضوع بسته شده است.

rahajo0on

عضو جدید
کاربر ممتاز
نموخااااام

یا یه کاری میکنی یا.................

تو منو دسته کم گرفتی؟من دانشجویی شاگرد اولی بودم فقط تو این یه درس ریپ میزنم.
من بخاطر خودتون میگم.بالاخره یه دخترم کم بشه تو این دم عیدی خودش کلی.
تازه من برم به فکر شمام هستم سعی میکنم یه جایی برم چندتا برادر داشته باشه دست شمام بگیرم:D

داد می کشی؟؟؟؟؟؟؟؟؟



می مونی سال بعد اوکییییییییییییییییییی؟
 

entezar89

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چهارشنبه سوری یادمان جشن نورعلیه تاریکی است

چهارشنبه سوری یادمان جشن نورعلیه تاریکی است

چهار شنبه سوری از آینهای دیرین و فراموش نشدنی ایرانیان است

این جمله را از بزرگی به یاد دارم که:
چهارشنبه سوری یادمان جشن نور علیه تاریکی است
پس بیاییم اصل این ایین را دریابیم و بدور از حواشی پر سر و صدای آن بدانیم حکمت این آیین چیست
حکمتش یک چیز است.سوزاندن همه پلیدیها .کینه ها و ناپاکیها
شب چهارشنبه پایان سال پیشاپیش بر همه دوستان مبارک باد
 
آخرین ویرایش:

stigma

عضو جدید
من عاشق چهارشنبه سوریم;) البت اگه تبدیل به چهارشنبه سوززززززززی نشه :biggrin:
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
در شاهنامه فردوسی اشاره‌هایی درباره بزم چهارشنبه‌ای در نزدیکی نوروز وجود دارد که نشان دهنده کهن بودن این جشن است. مراسم سنتی مربوط به این جشن ملی، از دیرباز در فرهنگ سنتی مردمان ایران زنده نگاه داشته شده‌است
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
برگزاری آيين جشن چهارشنبه سوري:
پسين (غروب) بوته‌ها را به شمار سه یا هفت کوپه آتش به نماد "پندار نیک"، "گفتار نیک" و "کردار نیک" و یا هفت امشاسپند "هرمزد"، "وهومن"، "اردیبهشت"، "شهریور"، "سپندارمذ"، "خورداد" و "امرداد"، روی هم مي‌ گذارند و هنگامی كه خورشيد فرو مي نشیند، آن را بر مي ‌افروزند تا آتش سر به آسمان كشيده جانشين خورشيد شود. آتش مي‌تواند در بيابان‌ها يا رهگذرها يا در خرند (حياط) و بام خانه‌ها افروخته شود.
هنگامي كه آتش گُر ‌كشيد از رويش مي‌پرند و ترانه‌هايی كه در همه‌ آنها نشان از تندرستي و بارآوری و پاكيزگی است، مي‌خوانند:
"سرخی تو از من و زردی من از تو" كه در اينجا سرخی آتش نماد تندرستی و شادابی و روشنايي است و زردی نماد بيماری و اندوه و سستی است.
آتش چهار شنبه سوری را خاموش نمي‌كنند تا خودش خاكستر شود. سپس خاكسترش را كه سپند (مقدس) مي دانند، كسی گرد آوري مي كند و بی آنكه پشت سرش را نگاه كند، سر نخستين چهار راه مي ريزد‌. در باز گشت، باشندگان خانه از او مي‌پرسند:

كيستی؟

مي‌گويد: منم

از كجا مي ‌آيي؟

از اروسی (گوشزد: واژه اروسي اوستايي است كه به عربي رفته و عرب ها آنرا به گونه عروسي می نويسند)

چه آورده‌اي؟

تندرستی

آيين چهارشنبه سوری تنها به آتش افروزی بسنده نمی شود، خانه تکانی پیش از چهارشنبه سوری، خریدن آیینه و کوزه نو، خرید اسپند دانه، چراغانی، فراهم كردن و خوردن آجیل هفت مغز، کوزه شکستن، فال گوش ایستادن، فال کوزه، ریختن آب به گوشه و کنار خانه، به بيابان رفتن در روز چهارشنبه سوری، تخم مرغ شکستن، شال اندازی، كفچه (قاشق) زنی، گره گشایی از بخت دختران با بستن كوپله (قفل) به گردن، نشستن روی چرخ کوزه گری، شکستن گردو، گفتن آرزوها به آب روان، فریاد زدن خواسته ها در چاه كهن، ياري خواستن از "چهارشنبه خاتون"، رنگ کردن خانه با گِل هایی به رنگ آبی و زرد، پختن آش ویژه چهارشنبه سوری و...
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
بوته افروزي

در ايران رسم است كه پيش از پريدن آفتاب، هر خانواده بوته هاي خار و گزني را كه از پيش فراهم كرده اند روي بام يا زمين حياط خانه و يا در گذرگاه در سه يا پنج يا هفت «گله» كپه مي كنند. با غروب آفتاب و نيم تاريك شدن آسمان، زن و مرد و پير و جوان گرد هم جمع مي شوند و بوته ها را آتش مي زنند. در اين هنگام از بزرگ تا كوچك هر كدام سه بار از روي بوته هاي افروخته مي پرند، تا مرگ ضعف و زردي ناشي از بيماري و غم و محنت را از خود بزدايند و سلامت و سرخي و شادي به هستي خود ببخشند. مردم در حال پريدن از روي آتش ترانه زیر را می خوانند.

زردي من از تو ، سرخي تو از من

غم برو شادي بيا ، محنت برو روزي بيا

اي شب چهارشنبه ، اي كليه جاردنده ، بده مراد بنده

هر خانه زني خاكستر را در خاك انداز جمع مي كند، و آن را از خانه بيرون مي برد و در سر چهار راه، يا در آب روان مي ريزد. در بازگشت به خانه، در خانه را مي كوبد و به ساكنان خانه مي گويد كه از عروسي مي آيد و تندرستي و شادي براي خانواده آورده است.
در اين هنگام اهالي خانه در را به رويش مي گشايند. او بدين گونه همراه خود تندرستي و شادي را براي يك سال به درون خانه خود مي برد. ايرانيان عقيده دارند كه با افروختن آتش و سوزاندن بوته و خار فضاي خانه را از موجودات زيانكار مي پالايند و ديو پليدي و ناپاكي را از محيط زيست دور و پاك مي سازند. براي اين كه آتش آلود نشود خاكستر آن را در سر چهارراه يا در آب روان مي ريزند تا باد يا آب آن را با خود ببرد.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
مراسم كوزه شكني مراسم كوزه شكني

مردم پس از آتش افروزي مقداري زغال به نشانه سياه بختي،كمي نمک به نشانه شور چشمي، و يكي سكه دهشاهي به علامت تنگدستی در كوزه اي سفالين مي اندازند و هر يك از افراد خانواده يك بار كوزه را دور سر خود مي چرخاند و آخرين نفر ، كوزه را بر سر بام خانه ميبرد و آن را به كوچه پرتاب مي كند و مي گويد: «درد و بلاي خانه را ريختم به توي كوچه» و باور دارند كه با دور افكندن كوزه، تيره بختي، شور بختي و تنگدستي را از خانه و خانواده دورمیکنند زیرا می گويند که فروهرها از کوزه نو دیدن خواهند کرد و آب پاشيده شده، نشان روشنايی در خانه است. در زمان ساسانیان به جای آب، سکه هایی را درون کوزه می انداختند و آن را از پشت بام به زمین پرتاب می کردند براي اينكه روزی و فزوني برای آنان فرستاده شود
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
فال گوش نشيني

غروب زنان و دخترانی که شوق شوهر کردن داردند یا آرزوی و زیارت و مسافرت مانند دختران دم بخت يا زنان در آرزوی فرزند شب چهارشنبه نیت می کنند و از خانه بیرون می روند و در سر گذر یا سر چهار راه كه نماد گذار از دشواري ها بود مي‌ايستادند. گوش به صحبت رهگذران می سپارند و به نیک و بد گفتن و تلخ و شیرین صحبت کردن رهگذران تفال می زنند اگر سخنان دلنشین و شاد از رهگذران بشنوند رسیدن به مراد و آرزو را در سال نو ممکن خواهند . بدرستي آنها از فروهر‌ها مي‌خواستند كه گره كارشان را با كليدی كه زير پا داشتند، بگشايند.

قاشق زني
آيين كفچه زنی كم و بيش در همه سرزمین های ایران بزرگ برگزار می شود. بدین گونه است که مردم و گاهي کودکان كاسه اي مسين و كفچه را به هم کوبیده و در پشت در پنهان می شوند و خاوند (صاحبخانه) تخم مرغ یا پيشكشي درون کاسه می گذارد. كفچه زنان چه مرد چه زن بيشتر خود را با چادر می پوشانند.

كفچه زنی نماد پذيرايی از فروهر‌ها است زيرا كه كفچه و كاسه مسين نشانه‌ خوراك و خوردن بود. ايرانيان باستان برای فروهر‌ها بر بام خانه خوراك هاي گوناگون مي‌گذاشتند تا از اين ميهمانان تازه رسيده‌ آسمانی پذيرايی كنند و چون فروهر‌ها پنهان و نمي توان ديدشان، كسانی هم كه برای كفچه زنی مي‌رفتند، كوشش مي‌كردند روی بپوشانند و ناشناس بمانند و چون خوراك و آجيل را ويژه فروهر مي‌دانستند و دريافتشان را همايون مي‌پنداشتند.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
آش چهارشنبه سوري

خانواده هایی که بیمار یا حاجتی داشتند برای بر آمدن حاجت و بهبود یافتن بیمارشان نذر می گردند و در شب چهار شنبه آخر سال «آش ابودردا»یا «آش بیمار »می پختند و آن را اندکی بیمار می خوراندند و بقیه را هم در میان فقرا پخش می کردند.



آجيل چهارشنبه سوري تقسيم آجیل چهار شنبه سور ی

زنانی که نذر و نیازی می کردند در شب چهار شنبه آخر سال آجیلي از هفت مغز مغز و ميوه خشكك به نماد هفت امشاسپندان درست شده و آن را در سفره چهارشنبه سوری می گذارند تا همه خانواده برای شگون و تندرستی از آن بخورند و امروزه آجیل چهارشنبه سوری جنبه نذری اش را از دست داده و از تنقلات شب چهارشنبه سوری شده است
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=&quot]آجیل چهارشنبه سوری[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]



آجیل چهارشنبه سوری


این آجیل مخلوطی بود از آجیل های شور و شیرین و معمولا تشکیل می شد از: برگه هلو و زردآلو، باسلق، کشمش، شکر پنیر، مغز گردو، انجیر، توت و غیره. خرید این آجیل مشکل گشای نذر می کردند و غیر از آن نیز خوردن یک چنین آجیلی را باعث شگون و خوش یمنی و آمد کار در سال جدید می دانستند.
[FONT=&quot][/FONT]
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک متخصص تغذیه با اشاره به خوردنی های مرسوم در چهارشنبه آخر سال آن را نمادی از سنت تغذیه سالم در میان ایراینان باستان دانست و گفت: مصرف این دانه های روغنی علاوه بر تامین انرژی و مواد معدنی مورد نیاز بدن موجب شادی و افزایش نشاط در افراد می شود.
دکتر علی اکبر سهیلی آزاد در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: آجیل و غذاهایی که معمولا در چهارشنبه سوری مصرف می شود، نشان دهنده فرهنگ غنی تغذیه ایرانیان است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه این دانه ها منبع خوبی از نظر تامین انرژی هستند و باعث شادابی و نشاط می شوند، گفت: آجیل چهارشنبه سوری که حاوی دانه های روغنی است مواد پروتئینی مانند ویتامین B۱، B۲، نیاسین، اسید فولیک و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، منیزیم، و روی و آهن را در خود دارد که هر کدام از این مواد مغذی در سلامتی و نشاط انسان نقش مهمی را بر عهده دارند.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه پختن آش چهارشنبه سوری از دیگر رسومی است که در این شب انجام می شود افزود: با توجه به این که تغییر فصل در این ماه اتفاق می افتد و بیماری هایی نظیر سرماخوردگی شایع می شود افراد برای بهبود یافتن بیمار خود آش بیمار را طبخ می کردند
دکتر سهیلی ادامه داد: آش انواع بسیار مختلفی دارد و معمولا تمام آش ها شامل حبوبات، غلات، سبزیجات و لبنیاتی مثل کشک یا دوغ هستند بنابراین با توجه به دارا بودن بسیاری از مواد غذایی آش می تواند منبع بسیار مفیدی از نظر تامین ویتامین، پروتئین و مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد که هم اکنون در برنامه غذایی ایرانیان وجود دارد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به مصرف ماهی در شب چهارشنبه سوری گفت: ماهی یکی ماده غذایی دارای فواید بسیار و شامل پروتئین زیاد، چربی و کلسترول پایین و حاوی ویتامین های B، A و D، کلسیم و فسفر و مقدار کمی آهن، مس و سلنیوم است.
این متخصص تغذیه اظهار داشت: چربی ماهی به دلیل اینکه از دو نوع اسید چرب غیر اشباع امگا ۳ به نام های EPA و DHA بسیار مفید است و از این جهت بر چربی گوشت قرمز برتری دارد.

http://medicinal.ir/?p=989
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز









غذای سنتی چهازسنبه سوری میدونید چیه؟
اینطور که من چند جا خوندم یکیش اش رشته است یکی دیگه هفت رنگ پلو!!!!
این هفت رنگ پلوهم 2 حالت داشه اگه زرنگ و کدبانو بودند هفت رنگ پلو شون واقعی بوده یعنی( سبزی پلو زرشک پلو عدس پلو آلبالو پلو و......)طبق سلیقه خوانواده از هر کدوم یکمی میپختند وتوی دیس بزرگی میکشیدند اما اگر خیلی ماهر نبودند یا هنوز خونه تکونی تموم نشده بود یا امکانات نداشتند چلو سفید درست میکردند و با اب سبزی زعفزان واب لبو و....چلو را به هفت رنگ در می آوردند ممکن هم بوده از هردو این تکنیک ها استفاده کنند!!!!!!!
 

entezar89

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ممنون از پری خانم .هم محلی عزیز که سنگ تموم گذاشته.بچه نازدارانه دیگه(نازی آباد)

و باز هم یادمان باشد
چهارشنبه سوری یادمان جشن نور علیه تاریکی است
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
شب عيد و چهارشنبه سوري

اون سالها نبودش اينجوري

قاشق ميزديم كه يار بياد

هفت سين مي‌چيديم بهار بياد

بارون بهار آب حيات

شبنم رو گلها نقل و نبات

سمنو پزون بود شب عيد

آشتي كنون بود شب عيد

دلخوري بسه آي آدمها

بهار ميرسه آي آدمها

بيا اي عمو نوروز

برو اي غم امروز

الهي كه برامون

مبارك باشه هر روز


 

آراز ائل سس

اخراجی موقت
اینم تقدیم به استارتر تورک زبان و دوست عزیزم
حق سئل کیمی دریایه آخیب یول تاپاجاقدیر

داش اتماغیلا کیمسه اونو چؤنده ره بیلمز

دونیادا قارانلیقلار اگر جمع اولا با هم

بیر خیرداجا شمعین ایشیغین سؤندوره بیلمز
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون از پری خانم .هم محلی عزیز که سنگ تموم گذاشته.بچه نازدارانه دیگه(نازی آباد)

و باز هم یادمان باشد
چهارشنبه سوری یادمان جشن نور علیه تاریکی است


وظیفه بود کیوان جان

اگه ائین کهنمون رو حفظ کنیم هیچوقت احساس شکست خوردن و مغلوب بودن رو نخواهیم داشت

اگه یاد مون باشه اتش و نور اون نماد روشنایی و نیکی است هرگز تاریکی رو به سرزمین وجودمون راه نمیدهیم
 

entezar89

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اینم تقدیم به استارتر تورک زبان و دوست عزیزم
حق سئل کیمی دریایه آخیب یول تاپاجاقدیر

داش اتماغیلا کیمسه اونو چؤنده ره بیلمز

دونیادا قارانلیقلار اگر جمع اولا با هم

بیر خیرداجا شمعین ایشیغین سؤندوره بیلمز

مرسی داداشیم. ساق اول
اگه اجازه بدی چون مفهوم شعر زیبا بود ببخشید بسیار زیبا بود ترجمه اونو برای اونای که ترکی نمیدون بگم.
 

آراز ائل سس

اخراجی موقت
شما که الان داری ترجمه میکنی اینم ترجمه بکن



ميلت نئجه تاراج اولور اولسون نه ايشيم وار؟
دشمنلره محتاج اولور اولسون نه ايشيم وار؟
قوي من توخ اولوم اؤزگه لر ايله ندي كاريم،
دونيا وجهان آج اولور اولسون نه ايشيم وار؟

سس سالما،‌ياتانلار آييلار، قوي حله ياتسين،
ياتميشلاري راضي دئيلم كيمسه اوياتسين،
تك تك آييلان وارسادا، حق داديما چاتسين،
من ساليم اولوم جمله جهان باتسادا باتسين،
ميلت نئجه تاراج اولور اولسون نه ايشيم وار؟
دشمنلره محتاج اولور اولسون نه ايشيم وار؟

سالما ياديما صحبتي تاريخي جهاني،
ايامي سلفدن دئمه سؤز بيرده فيلاني،
حال ايسه گتير دلماني، ناني،
موستقبلي گؤرمك نه گرك،‌عؤمردو فاني،
ميلت نئجه تاراج اولور اولسون نه ايشيم وار؟
دشمنلره محتاج اولور اولسون نه ايشيم وار؟

اؤولادي وطن قوي هله آواره دولانسين،
چيركاب سفالتده، الي باشي بولانسين،
دول آروات ايسه سائيله اولسون اودا يانسين،
آنجاق منيم آوازه شانيم اوجالانسين،
ميلت نئجه تاراج اولور اولسون نه ايشيم وار؟
دشمنلره محتاج اولور اولسون نه ايشيم وار؟

هر ميلت ائدير صفحه دنياده ترقي،
ائيلر هره بير منزل مأواده ترقي،
يرقان دوشگيمده دوسته گر ياده ترقي،
بيز ده ائديريك عالم رؤياده ترقي،
ميلت نئجه تاراج اولور اولسون نه ايشيم وار؟
دشمنلره محتاج اولور اولسون نه ايشيم وار؟
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا