سلام
موضوع طرح نهایی من نگه داری از کودکان بی سرپرست یا همون یتیم خانه اگه نمونه داخلی یا ریز فظا یا ضوابط دارید کمکم میکنید؟
موضوع پایان نامه منم مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست.........نمونه خارجی برای این موضوع پیدا کردین؟
سلام دوستان موضوع پایان نامه من بیمارستان کودکان هستشو تقریبا در مورد کودکان درهر وضعیتی تحقیق کردم ی چندتا نمونه و مطلب میزارم امیدوارم مفید باشه :
تعريف يتيم خانه
یتیم خانه اسمی است که یک موسسه خیریه مسکونی را توضیح می دهد و از کودکان یتیم که خانواده هایشان مرده یا آنهایی که قادر به حمایت از فرزندانشان نیستند، حفاظت می کنند. خانواده ها و بعضی مواقع پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها شرعاً نمی توانند پاسخگوی حفاظت از کودکان باشند، اما در غیاب آنها یا دیگر فامیل هایشان ، از بچه ها حمایت خواهد شد. به عبارت دیگر یتیم خانه ها در واقع روشی مشروط برای حفاظت و حمایت از این کودکان هستند. بچه ها در داخل و بیرون یتیم خانه ها آموزش می بینند، یتیم خانه ها از روشی پیروی می کنند که حمایت یا فرزند خواندگی را بوسیله ی دادن یتیم های یک جامعه به مکانهایی که آنها در آن زندگی کنند و آموزش ببینند ، ترویج می دهد. امروزه اصطلاح یتیم خانه به علت ایجاد ذهنیت منفی در جامعه کاربرد کمتری دارند و اغلب از نام های دیگری چون خانه ی گروهی، خانه بچه ها، مراکز ارتباطی و نام های این چنینی استفاده می شود. در واقع یتیم خانه به خانه هایی اطلاق می گردد که کودکان بی سرپرست و بدسرپرست را به صورت شبانه روزی و یا موقت نگهداری می کند تا زمینه ی انتقال موقت یا دائم آنان به خانواده و جامعه فراهم گردند و از امکانات بهتری بهرمند شوند.
تاريخچه حمايت از كودكان بي سرپرست در جهان
اولين قانون نوشته، در خصوص حمايت كودكان بي سرپرست توسط حكمران مشهور بابل ، حمورابي در 2000 سال قبل از ميلاد مسيح در الواح دوازده گانه يافت شده است. اما از اين تاريخ تا اوايل قرن شانزدهم ميلادي مدرك مستندي در اين زمينه وجود ندارد. با وجود اين مردم، نهاد هاي اجتماعي و مذهبي براساس فرهنگ و معتقدات هر جامعه به اين امر مقدس مبادرت مي كردند، تا اينكه از اوايل قرن شانزدهم ميلادي در همه كشورهاي غربي موضوع رسيدگي ايتام به صورت سازمان يافته مورد توجه قرار گرفت (صنعتي نيا، 1370).
قانون هنري هشتم اولين قانون انگلستان جهت رسيدگي به امور مستمندان بود. در ايالات متحده امريكا در سال 1740 ميلادي ، اولين دارالايتام براي نگهداري كودكان ايجاد شد (صنعتي نيا، 1370). امروز در اين كشور از روشهاي ايجاد پرورشگاه ، خانواده جايگزين و فرزندخواندگي جهت حمايت از كودكان بي سرپرست (موسي نژاد، 1377) و در فرانسه سه شيوه نگهداري در مراكز شبه خانواده ( شبانه روزي ها)، خانواده داوطلب و فرزندخواندگي براي حمايت از كودكان بي سرپرست استفاده مي شود(موسي نژاد، 1377). به همين منوال در ساير كشورها نظير فنلاند، ايتاليا ، ايرلند، آلمان، دانمارك، يونان، تايلند، پاكستان، قوانين و نهادهاي حمايتي ديگر تدوين شده است (علمچي ميبدي، 1381).
اولین یتیم خانه ها ( شهر یتیم) نامیده می شدند که در کشورهای گونگون به منظور حمایت از ایتام استفاده می شده است.
برای نمونه در قانون یهودی (حمایت از زن بیوه و یتیم) مقرر شده است و قانون یونانی ، از همه ی یتیم هایی که والدینشان را از دست داده اند حمایت می کنند، قانون پلاتو تا هشتاد سال پیش می گفت: یتیم ها یاید تحت حمایت قیم های عمومی قرار گیرند. بشر باید ترسی از تنهایی یتیم ها و روح خانواده های مرگانشان داشته باشد. یک بشر باید به بدبختی یتیم ها توجه کند و قیم آنها باشد مانند بچه های خودش. بشر باید دقیق و کوشا در مدیریت دارایی یتیم ها باشد و حتی دقیق تر.
حمایت از کودکان بی سرپرست مخصوصاً در سالهای میانی بسیار مشکل است چون هم باید از لحاظ جسمی و هم از لحاظ اعتقادی آنها را کامل کرد و مواظبشان بود. همچنین باید در بعضی مواقع بچه ها را وقتی به اندازه ی کافی بزرگ شدند در شغل و حرفه ای به شاگردی و آموزش گذاشت که این مطمناً می تواند حمایتی دیگر برای یادگیری حرفه شان باشد[7].
تاريخچه حمايت از كودكان بي سرپرست در ایران
در سال 1311 پرورشگاه مژدهی به عنوان اولین مرکز حمایت از کودکان بی سرپرست کار خود را در رشت آغاز نمود. پس از آن در سراسر ایران این کار ادامه یافت و مرکزهای حمایتی مختلفی برای کودکان بی سرپرست و بدسرپرست بوجود آمد. سازمان بهزیستی به عنوان یک مرجع رسمی در امر سامان دهی کودکان خیابانی در سال 1378 اقدام به تدوین و اجرای طرح پذیرش ، تشخیص و جایگزینی کودکان خیابانی به طور همزمان در 10 استان نموده و تا سال 1380 این مراکز را در سطح کشور در تمام مراکز استانها گسترش داده است و تا کنون نیز این فعالیت با مراکز دولتی و غیر دولتی وابسته به سازمان بهزیستی ادامه دارد.
اهداف حمايت از كودكان بي سرپرست
1- فراهم آوردن امکانات لازم جهت بهرمندی از زندگی سالم برای کودکان
2- شناخت استعدادها و توانمندی های کودکان و ایجاد زمینه های مناسب به منظور پرورش و رشد خلاقیتها و شکوفایی استعداد ها
3- فراهم آوردن زمینه ی تحصیل و آموزش های حرفه ای مناسب برای کودکان
4- کمک به ایجاد زمینه انتقال موفق کودکان به خانواده و جامعه
5- تأمین سلامت زیستی و اجتماعی کودکان
6- پیشگیری از بروز و گسترش آسیبهای اجتماعی در کشور
7- فراهم آوردن بستر مناسب و تلاش در جهت تعالی و بالندگی معنوی ، فرهنگی و اعتقادی کودکان[9]
نتیجه گیری
با مطالعه در مراحل تکامل و پیشرفت یتیم خانه ها( که امروزه دیگر، نامی تائید نشده از طرف موسسات حمایت از کودکان می باشد)از همان سالهای اولیه تاسیس شان چه در جهان و چه در ایران،باید بتوان به شرایط و فضاهای درستی رسید که برطرف کننده ی نیاز های کودکان باشد.
نمونه هاي موجود در جهان و تحليل آنها
نمونه اول:
اسم پروژه: خانه ي رهايي كودكان
اسم معمار: Hans Olav hesseberg. Sixten Rahlff. Eli Synnevag
مكان پروژه: چِبِتار- نپال
سال ساخت پروژه: 1999 ميلادي
توضيحات: اين مجتمع يتيم خانه، يك تجليل از بناهاي سنتي مي باشد و همچنين توسط معماري بومي جديد شكل گرفته است كه گرايش زيادي به سبك نواحي كوهي دارد. اين بنا دسته و رشته اي از ساختمانهاي مستطيل شكل توسط سنگهاي طبيعي مي باشد كه موجب گرمايش فضا مي شود و طوري طراحي شده است كه نورگيري خوبي دارد.
نمونه دوم:
اسم پروژه: بيمارستان و مركز محافظت از كودكان ايماي (Imai)
اسم معمار: Shingeru Ban
مكان پروژه: اُدِيت- ژاپن
سال ساخت پروژه: 2000 ميلادي
توضيحات: اين مركز محافظت روزانه از كودكان در واقع بنايي است كه به يک1 بيمارستان پيوست خورده است. اين پروژه داراي يك نقشه ي مستطيل شكل با فضاي بازي محفوظ شده و بخشهاي بدون مانع راه رفتن و حمام و دستشويي و آشپزخانه مي باشد. نور نيز از ورودي بنا به داخل تابيده مي شود و شكل بناهمانند يك سبد ديده مي شود.
نمونه سوم:
اسم پروژه: مركز انجمن و مدرسه راهنمايي يوهو (Yuhu)
اسم معمار: استوديو طراحي Li Xiaodong
محل پروژه: لي جيانگ – چين
سال ساخت پروژه: 2004 ميلادي
توضيحات: اين ساختمان در تپه ي دامنه كوه جَدِ دراگون
اِسنو Jade Dragon Snow در لي جيانگ واقع شده است. اين مكان فضاي آموزشي براي صد و شصت دانش آموز فضاارتباطات انجمني را براي بالاي هزار و سيصدروستايي تأمين مي كند. كلاً از سه ساختمان كوچك به صورت z تشكيل شده است و دو محوطه محصور دراد كه مدرسه و مكان انجمن را از هم جدا مي كند.
به راحتي مي توان سبك كار معمار را متوجه شد كه او از جزئيات ستني و تكنولوژي استفاده كرده است. مدل و نحوه ي تهويه پنجره ها منجر شده است كه هواي تازه و نور يه راحتي در دسترسي باشد و در صورت نياز بتوان به سادگي از آنجا خروج كرد. اين معماري نشان مي دهد كه چگونه استفاده از تكنولوژي ، مصالح طبيعي و فواصل نظام مند مي تواند يك طرح نوين و خلاق ايجاد كند. اين پروژه خيلي واضح و ساده بوده و با محيط اطراف و كاربرانش و فرهنگشان مطابقت داشته و از اين طرح مي توان به فرهنگ و مكان آن پي برد. در اين پروژه استفاده كردن از مصالح خام (غير ساختگي مثل سنگ) و تكنولوژي هاي ساده ساختماني براي خلق جزئيات و بخش هاي جديد ، جالب مي باشد.
شما هم مطالبی که در مورد موضوع و هر مطلبی در مورد کودکان پیدا می کنید و بزارین تا بتونیم به هم کمک کنیم
موفق باشین