جهش سریع در رشد با افزایش میزان ساعات خواب روزانه مرتبط است

bahar10

عضو جدید
پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج حاصل از جدیدترین تحقیقات در رابطه با ارتباط بین رشد روزانه کودکان و خواب نشان می دهد این دو به شکل محکم به هم ارتباط دارند و بویژه جهش سریع در رشد با افزایش میزان ساعات خواب روزانه و همچنین افزایش تعداد دفعات خواب روزانه و مدت زمان شروع خواب تا بیداری ارتباط نزدیکی دارد.
پروفسور میشل لمپل، استاد علم انسان شناسی از دانشگاه راموری می گوید : تاکنون اطلاعات کمی در مورد زیست شناسی رشد جهشی داشتیم.
اکنون اطلاعات به دست آمده از این بررسی ها، پنجره جدیدی برای مطالعات علمی آینده درخصوص مکانیسم ها و گذرگاه هایی که پایه و اساس رشد جهشی هستند، می گشاید.البته در عمل مطالعات به والدین کمک می کند تا بدانند الگوی خواب نامنظم، یک بخش عادی از رشد و پیشرفت کودک است.
لمپل می گوید: اختلالات خواب ممکن است موجب پریشان خاطری والدین شود، اگرچه نتایج تحقیقات به کودکان این فرصت را می دهد که با کمک آنها والدین درک بهتری نسبت به کودکان داشته باشند و نشان می دهد از قرار معلوم الگوی نامنظم خواب، بخشی از زندگی عادی کودکان در مسیر رشد است، چرا که کودکان معمولا از انجام کارهای سخت چشم پوشی می کنند و کمتر سراغ الگوهای رفتاری سخت می روند.

تحقیقات پروفسور لمپل در نشریه خواب شماره ماه می به چاپ رسیده است.
در ضمن تحقیقات مشخص شد دوره های زمانی طولانی تر خواب هم در دختران و هم در پسران می تواند باعث افزایش وزن شود و هرچه طول دوره های زمانی خواب در شبانه روز بیشتر باشد این نسبت افزایش می یابد.
به طور کلی در مطالعات مشخص شد پسرها نسبت به دختران تعداد دفعات بیشتری در روز به خواب می روند، اما مدت زمان این دوره ها کوتاه تر از مدت زمان خواب دخترها در طول روز است.
اما جنسیت نوزاد و تغذیه از شیر مادر، اثرات قابل توجهی در مدت زمان کلی خواب روزانه نوزاد ندارند. البته شیر مادر در مقابل شیر خشک می تواند در کوتاهی یا بلندی دوره های خواب در طول روز نقش داشته باشد.
برخلاف مطالعات قبلی، در این تحقیق اطلاعات زمان واقعی مربوط به ۲۳ کودک طی دوره ۴ تا ۱۷ ماهگی ثبت شد.

مادران این نوزادان جزئیات مربوط به تعداد دوره های خواب، زمان شروع خواب، زمان بیدار شدن و حتی تغذیه از شیرمادر یا شیر خشک یا هر دو و این که کودک آنها علائم بیماری همچون تب، خارش، اسهال و استفراغ دارد یا نه را بدقت ثبت کردند و گزارش دادند.
 
بالا