جهش خیره‌کننده «پزشکی» در ایران

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
جراحان برجسته دنیا در گفت‌وگو با قدس بیان کردند ؛[h=3][/h]گروه جامعه / پروین محمدی - وقتی دانشمندان ایرانی می‌توانند نانو داروی ضد سرطان بسازند، بعد از آمریکا، برزیل و سوئد اولین کشوری باشند که با استفاده از سلولهای بنیادی عمل رتینوبلاستوم شایعترین سرطان چشم که منجر به تخلیه چشم می‌شود را با موفقیت انجام دهند، ...


جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان باشند، در سطح بین‌المللی پذیرش دانشجو برای دوره‌های فوق تخصص داشته باشند، بزرگترین جراحان ایرانی در دنیا پیشرفته‌ترین اعمال جراحی مغز را انجام دهند و... و... و...
همه و همه مؤید این موضوع است که پیشرفتهای بزرگ جامعه پزشکی ایران در عرصه علمی در دنیا شهرت
 پیدا کرده و پزشکان ما توانسته‌اند
 پا به پای پیشرفته‌ترین کشورها به موفقیتهایی دست یابند که شایسته آن هستند.
آنچه می‌خوانید، گفت‌وگوی «قدس» با جراحان برجسته دنیا از کشورهای فرانسه، ایتالیا و پرتغال است که با آنان درباره موقعیت ایران در عرصه علوم پزشکی دنیا و جایگاه پزشکان ایرانی در جهان گفت‌وگو کرده‌ایم.
در ایران چیزهای زیادی آموختم
پروفسور «آلبرت مونتوری» استاد جراحی دانشگاه رم می‌گوید: برگزاری کنگره‌های بزرگ علمی و دعوت از برجسته‌ترین استادان دانشگاه‌های معتبر دنیا نشان می‌دهد که جراحان و پزشکان ایرانی حرفی برای گفتن دارند و کمتر از کشورهای دیگر نیستند.
وی می‌افزاید: در حالی‌که جراحی‌های کم تهاجمی (لاپاروسکوپی) از فرانسه و ایتالیا شروع شده ولی امروز ما در ایران و در دانشگاه علوم پزشکی مشهد 
شاهد انجام این نوع جراحی‌ها با
 کمترین عوارض هستیم. حتی درصد عوارض جراحی‌های لاپاروسکوپی در ایران از درصد عوارض جهانی هم کمتر است.
وی با اشاره به اینکه در این کنگره چیزهای زیادی یاد گرفته می‌گوید: از آمدن به ایران خوشحالم و آنچه آموختم با خود به کشورم می‌برم.
دکتر J.M.Schiappa رئیس جامعه جراحان پرتغال نیز درباره موقعیت علمی ایران در جهان می‌گوید: سومین بار است که به ایران می‌آیم و خونگرمی و مهمان‌نوازی ایرانیان را خیلی دوست دارم. ایرانیها به فراگیری علم و دانش خیلی علاقمند هستند و پزشکان ایرانی مشتاقانه از جدیدترین روش‌ها در زمینه جراحی استقبال می‌کنند و اکنون چیزی از سایر کشورها کم ندارند.
حضور در جمع پزشکان و دانشمندان ایرانی و سایر کشورها برای من خیلی جذاب بود و تجربیات خوبی بدست آوردم.
دکتر یزئو وتورتو جراح اورژانس بیمارستان شمال ایتالیا نیز در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که موقعیت علمی ایران را در عرصه پزشکان جهان چگونه می‌بیند، اظهار داشت: استادان ایرانی سخنرانی‌ها و مقالات علمی خیلی با ارزشی ارایه می‌دهند.
روش‌های جراحی متداول در ایران هم مثل سایر کشورهاست و در این زمینه خیلی پیشرفت کرده‌اند من قبل از اینکه به ایران بیایم، فکر نمی‌کردم سطح علمی کنگره‌هایتان این‌قدر بالا باشد. ولی خوشحالم که توانستم در این کنگره‌ها چیزهای زیادی یاد بگیرم.
حتی فرهنگهای مختلف و تجربیات و تفاوتهایشان را چرا که این موضوع باعث می‌شود بیشتر فکر کنیم و همین موضوع باعث پیشرفتمان می‌شود.
تلاش پزشکان ایرانی قابل تحسین است
دکتر الکساندر بالانی نیز که رئیس بخش جراحی بیمارستان گوریدزیا در ایتالیاست آمدن به ایران را تجربه بزرگی دانسته خاطرنشان می‌کند: بار دوم است که به ایران می‌آید و این کشور و فرهنگ و مردم آن را خیلی دوست دارد. او که شاهد چند عمل جراحی در بیمارستانهای ایران بوده، به خبرنگار ما می‌گوید: تلاشی که پزشکان ایرانی در اتاق عمل برای نجات بیمار انجام می‌دهند، قابل تحسین است و نشان از دانش بالا و سطح توانایی‌شان دارد.
به باور وی، پزشکان ایرانی باهوش و با استعداد هستند و اعتماد به نفس قوی دارند، چون کارهایی که در کشورهای دیگر با امکانات بیشتر انجام می‌شود آنها در ایران با کمترین امکانات به خوبی انجام می‌دهند و موفق هم می‌شوند. این پزشک ایتالیایی که به حرم مطهر حضرت رضا(ع) رفته، آن را یک تجربه خوب و زیبا دانسته و اضافه می‌کند: دوست دارم بازهم به ایران بیایم و تمام شهرهای آن را ببینم.
دکتر روی ریبیرو مدیر بخش جراحی متابولیک بیمارستان مرکزی لیسبون پرتغال نیز از وسعت دانش پزشکان ایرانی می‌گوید و بر این باور است که پزشکان ایرانی باید روی تحقیقات علمی 
بیشتر کار کنند، چون آنچه در پزشکی باعث موفقیت می‌شود، تحقیق و پژوهش است و بدون آن راه به موفقیت ختم نمی‌شود.
وی اعتقاد دارد: ایرانی‌ها شایستگی آن را دارند که در جهان درخشش داشته باشند به شرط آنکه کارهایشان به استناد پژوهش و تحقیقات باشد.
دکتر ژان چارلز برتو، متخصص جراحی در سانتر بین‌المللی استراسبورگ فرانسه دیدگاه خود را درباره پیشرفتهای بزرگ جامعه پزشکی ایران این‌گونه بیان می‌کند: احساس می‌کنم ایرانیها خیلی پیشرفت کردند، بخصوص در پزشکی و هنوز هم جای پیشرفت دارند. به عنوان مثال من در زمینه‌هایی که اطلاعات کمی داشتم، توسط پزشکان ایرانی اطلاعات جدید پیدا کردم و یا جراحی‌های لاپاروسکوپی که محل تولد آن در فرانسه بوده امروز توسط جراحان ایرانی در این کشور به خوبی انجام می‌شود که شاید از خیلی کشورها جلوتر باشند. بنابراین پزشکان ایرانی درعرصه علوم پزشکی از جایگاه بسیار خوبی برخوردارند و موقعیتشان از نظر علمی در جهان شناخته شده است. مخصوصاً پروسه لاپاروسکوپی که در ایران با توجه به پیشرفت و تکامل ابزارها و تجهیزات در دنیا خیلی خوب پیش می‌رود.
پزشکان ایرانی چه می‌گویند؟
دکتر محمدرضا کلانتری دبیر فرهنگستان علوم پزشکی و رئیس بخش جراحی عمومی بیمارستان شهدای تجریش با اشاره به جراحی‌های انجام شده در این بیمارستان و آخرین دست آوردهای ایران در زمینه جراحی می‌گوید: به جرأت می‌توان گفت: آموزشی که در بیمارستان شهدای تجریش برای رشته فوق تخصص عروق و جراحی داریم از بیشتر سایت‌های آمریکا بهتر است و فارغ‌التحصیلانی که برای گذراندن دوره به آمریکا رفتند، استادان آمریکایی را متعجب کردند.
الگویی که در این بیمارستان اجرا شده در سایر کشورها هم انجام شده و موفقیتهای بزرگی کسب کرده‌ایم.
وی با تأکید بر اینکه اکنون هیچ عملی نیست که در ایران نتوانیم انجام دهیم خاطر نشان می‌کند: در بیمارانی که در اثر تأخیر در درمان، عضلات ساق پا مرده ولی هنوز پوست و استخوان زنده است ما عمل پیوند شریانی تأخیری را برای 
حفظ زانو یا کل پا انجام دادیم، در حالی که در دنیا می‌گویند وقتی عضلات مرد باید پا قطع شود. ولی ما نشان دادیم که می‌توان پارانگه داشت حتی اگر حرکت نداشته باشد، زیرا از پای مصنوعی بهتر است و مریض پای خودش را خواهد داشت.
دبیر سیاستگذاری رشته جراحی در ایران به عمل دیگری اشاره کرده تصریح می‌کند: بازکردن شکم از استخوان جناغ برای بیرون آمدن عفونت و نجات بیمار از مرگ، جراحی دیگری است که چند ماه قبل پشت جلد یک مجله معتبر آمریکایی چاپ شد و ما به دنیا گفتیم که چطور می‌توان از عفونت منتشر شده در شکم جلوگیری کرد. این عمل را ما در زمان جنگ برای مجروحان جنگی انجام دادیم.
اخیراً هم مسأله حفظ پا را در مریض‌هایی که به علت آمبولی شریانی عضلاتشان می‌میرد ثابت کردیم و مقاله‌اش در دنیا منتشر شد.
و یا پیوند عروق به روش «آندوواسکولر» را در بیمارانی که تحمل جراحی باز عروق را ندارند تجربه کردیم و کارهای زیادی که شاید برای اولین بار توسط جراحان ما انجام شده و ما را از دنیا بی‌نیاز کرده، به طوری که دیگر نیازی به اعزام بیمار به خارج از کشور نداریم.
پیشرفتهای خیره‌کننده جراحی در کشور
دکتر امیر پیروز هم که فوق تخصص جراحی کودکان و نوزادان و فلوشیپ ارولوژی و لاپاروسکوپی کودکان از کاناداست و در تمام دوران تحصیل و دانشگاه رتبه اول بوده و اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه و رئیس بخش جراحی اطفال بیمارستان الزهرا رشت است به پیشرفتهای جامعه پزشکی ایران در زمینه جراحی‌های نوزادان و کودکان اشاره و تصریح می‌کند: شاید کودکانی که امروز با جدیدترین روش‌های جراحی در دنیا در کشور خودمان معالجه و درمان می‌شوند در گذشته به خاطر نبود امکانات پزشکی در این سطح وسیع (رشته‌های فوق تخصص نوزادان و کودکان) جان خود را از دست می‌دادند و خانواده‌های بسیاری داغدار می‌شدند، اما خوشبختانه امروز با پیشرفتهای جدید جراحی‌های کم تهاجمی (لاپاروسکوپی) و وجود فلوشیپ‌های مختلف می‌توانیم در تمام قسمتهای بدن نوزادان و کودکان تمام عمل‌هایی که در کشورهای دیگر دنیا انجام می‌شود برای اطفال انجام دهیم و نقص‌های مادرزادی، مشکلات مادرزادی قلب، کلیه، انسداد روده مادرزادی، ناهنجاریهای سیستم ادراری و تناسلی کودکان، آترزی مری، مقعد بسته، جراحی‌های شکاف لب و کام و... را به جدیدترین روش‌ها در کشورمان انجام دهیم، به طوری که تعداد اعمالی که در ده سال اخیر برای نوزادان و کودکان تنها در یک بیمارستان «الزهرا» انجام دادیم قابل شمارش نیست.


انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 107030



 
بالا