مهديه2:شناخت امام عصر(عج) ،ظهور و آخرالزمان

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سوره بقره-آيه 249

سوره بقره-آيه 249


آية 249 - جريان ابتلاء وگرفتاري ياران طالوت پيامبر در مورد ياران حضرت

متن آيه


فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللّهَ مُبْتَلِيكُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَن لَّمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلاَّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ فَشَرِبُواْ مِنْهُ إِلاَّ قَلِيلاً مِّنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ قَالُواْ لاَ طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنودِهِ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلاَقُو اللّهِ كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللّهِ وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ

ترجمه آيه


پس زمانى كه طالوت با سپاهيان [ براى جنگ با دشمن از شهر ] بيرون رفت ، گفت : بى ترديد خدا شما را به وسيله نهر آبى آزمايش مي كند پس هر كه [ به هنگام تشنگى ] از آن [ سير ] بنوشد ، از من نيست و هر كه از آن نخورد ، از من است ، مگر كسى كه با دستش كفى آب برگيرد [ كه او نه از من است و نه مردود از سپاه ] . پس جز اندكى از آنان همگى از آن نوشيدند . و زمانى كه او و كسانى كه با او ايمان آورده بودند از نهر گذشتند ، [ گروهى از آنان ] گفتند : ما را امروز قدرت مقابله با جالوت و سپاهيانش نيست. ولى كسانى كه يقين داشتند كه ديداركننده خدايند ، گفتند : چه بسا گروه اندكى كه به توفيق خدا بر گروه بسيارى پيروز شدند ، و خدا باشكيبايان است

متن حديث


( الإمام الصادق عليه السلام ) " لا يخرج القائم ( عليه السلام ) في أقل من الفئة ولا تكون الفئة أقل من عشرة آلاف

ترجمه حديث


ترجمه :* حديث شماره : 1470 *
* اين حديث مرسلا از حماد بن عثمان نقل شده كه گفت : امام صادق ( ع ) فرمود : قائم ( ع ) با كمتر از يك گروه ظهور نمىكند ، وآن گروه كمتر از ده هزار تن نيست .

مصادر


المصادر :
* : العياشي : ج 1 ص 134 ح 444 - مرسلا عن حماد بن عثمان قال : قال أبو عبد الله عليه السلام : -
* : إثبات الهداة : ج 3 ص 548 ب 32 ف 28 ح 549 - عن العياشي .
* : البرهان : ج 1 ص 237 ح 18 - عن العياشي .
* : نور الثقلين : ج 1 ص 249 ح 984 - عن العياشي .
* : مقدمة تفسير مرآة الأنوار ومشكاة الاسرار : ص 253 - كما في العياشي مرسلا ، وقال " ومنه يمكن استفادة تأويل الفئة في بعض المواضع المناسبة بأصحاب القائم عليه السلام وأمثالهم ، فتأمل "
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سوره بقره-آيه 259

سوره بقره-آيه 259


آية 259 - احياء اسلام وعظمت وامامت ائمه به قيام حضرت مهدي

متن آيه


أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلَى قَرْيَةٍ وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا قَالَ أَنَّىَ يُحْيِـي هَـَذِهِ اللّهُ بَعْدَ مَوْتِهَا فَأَمَاتَهُ اللّهُ مِئَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قَالَ كَمْ لَبِثْتَ قَالَ لَبِثْتُ يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالَ بَل لَّبِثْتَ مِئَةَ عَامٍ فَانظُرْ إِلَى طَعَامِكَ وَشَرَابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ وَانظُرْ إِلَى حِمَارِكَ وَلِنَجْعَلَكَ آيَةً لِّلنَّاسِ وَانظُرْ إِلَى العِظَامِ كَيْفَ نُنشِزُهَا ثُمَّ نَكْسُوهَا لَحْمًا فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ قَالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِي

ترجمه آيه


يا چون آن كسى كه به دهكده اى گذر كرد ، در حالى كه ديوارهاى آن بر روى سقف هايش فرو ريخته بود [ و اجساد ساكنانش پوسيده و متلاشى به نظر مي آمد ] گفت : خدا چگونه اينان را پس از مرگشان زنده مي كند ؟ پس خدا او را صد سال ميراند ، سپس وى را برانگيخت ، به او فرمود : چه مقدار [ در اين منطقه ] درنگ كرده اى ؟ گفت : يك روز يا بخشى از يك روز درنگ كرده ام . [ خدا ] فرمود : بلكه صد سال درنگ كرده اى ! به خوراكى و نوشيدنى خود بنگر كه [ پس از گذشت صد سال و رفت و آمد فصول چهارگانه ] تغييرى نكرده ، و به دراز گوش خود نظر كن [ كه جسمش متلاشى شده ، ما تو را زنده كرديم تا به پاسخ پرسشت برسى و به واقع شدن اين حقيقت مطمئن شوى ] ، و تا تو را نشانه اى [ از قدرت و ربوبيّت خود ] براى مردم [ در مورد زنده شدن مردگان ]قرار دهيم ، اكنون به استخوان ها [ ىِ دراز گوشت ] بنگر كه چگونه آنها را برمي داريم و به هم پيوند مي دهيم ، سپس بر آنها گوشت مي پوشانيم . چون [ كيفيتِ زنده شدنِ مردگان ] بر او روشن شد ، گفت : اكنون مي دانم كه يقيناً خدا بر هر كارى تواناست

متن حديث


( الصادق عليه السلام ) " نعم آية صاحب الحمار ، أماته الله مأة عام ثم بعثه "

ترجمه حديث


ترجمه :* حديث شماره : 1472 *
* علي بن خطاب از مؤذن مسجد الأحمر نقل كرده كه گفت : از امام الصادق ( ع ) پرسيدم آيا در قرآن مانند ومثالى براى قائم ( ع ) وجود دارد ، فرمود : آرى ، مثال صاحب حمار ( عزير پيامبر ) كه خداوند صد سال او را ميراند وسپس وى را برانگخيت وزنده كرد .


مصادر


المصادر :
* : غيبة الطوسي : ص 260 - محمد بن عبد الله بن جعفر الحميري ، عن أبيه ، عن جعفر بن محمد الكوفي ، عن إسحاق بن محمد ، عن القاسم بن الربيع ، عن علي بن خطاب ، عن مؤذن مسجد الأحمر قال : سألت أبا عبد الله عليه السلام : هل في كتاب الله مثل للقائم عليه السلام ؟ فقال : -
* : الايقاظ من الهجعة : ص 185 ب 6 ح 41 - عن غيبة الطوسي ، وقال " أقول : المراد بالقائم هنا معناه يعني من قام بالامر ويكون مخصوصا بمن عدى المهدي عليه السلام ويحتمل الحمل على المشابهة من بعض الوجوه ، فإن كلا منهما غاب مدة ثم ظهر وإن كان أحدهما مات والآخر لم يمت ، أو المراد بالموت أعم من المجازي والحقيقي ، فإن أحدهما مات والاخر مات ذكره لطول غيبته " .
* : إثبات الهداة : ج 3 ص 513 ب 32 ف 12 ح 345 - عن غيبة الطوسي .
* : البحار : ج 51 ص 224 ب 13 ف 13 - عن غيبة الطوسي
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سوره بقره-آيه 261

سوره بقره-آيه 261


آية 261 - حضرت مهدي (ع) سنبله مباركه از نسل امام حسين (ع)

متن آيه


مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ وَاللّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

ترجمه آيه


مَثَل آنان كه اموالشان را در راه خدا انفاق مي كنند ، مانند دانه اى است كه هفت خوشه بروياند ، در هر خوشه صد دانه باشد و خدا براى هر كه بخواهد چند برابر مي كند و خدا بسيار عطا كننده و داناست

متن حديث


( الإمام الصادق عليه السلام ) " الحبة فاطمة صلى الله عليها ، والسبع السنابل ، سبعة من ولدها ، سابعهم قائمهم ، قلت : الحسن ؟ قال : إن الحسن إمام من الله مفترض طاعته ولكن ليس من السنابل السبعة أولهم الحسين وآخرهم القائم ، فقلت : قوله في كل سنبلة مائة حبة ، قال : يولد الرجل منهم في الكوفة مائة من صلبه وليس ذاك إلا هؤلاء السبعة

ترجمه حديث


مفضل بن محمد جعفى گفت از امام صادق ( ع ) دربارهء گفتهء خداى سبحان ( كمثل حبة انبتت سبع سنابل ) پرسيدم ، حضرت فرمود : منظور از حبه ، فاطمه ( س ) است وهفت سنبل ، هفت تن از فرزندان اوست ، كه هفتمين آنها قائم آنان است ، عرض كردم : حسن ( ع ) ؟ فرمود : حسن ( ع ) از ناحيهء خداوند امام وپيشوايى است كه اطاعتش واجب است ولى از سنبل هاى [ خوشه ها ] هفتگانه نيست ، بلكه نخستين فرد آنان حسين ( ع ) ، وآخرين آنها قائم ( ع ) است ، عرض كردم اينكه خداوند فرمود : ( فى كل سنبلة مائة حبة ) منظور چيست ؟ فرمود : از هر يك از سنبل مردان آنها در كوفه صد نفر بوجود من آيد ، وآنها جز اين هفت تن نيستند .

مصادر


المصادر :
* : العياشي : ج 1 ص 147 ح 480 - المفضل بن محمد الجعفي قال : سألت أبا عبد الله عليه السلام عن قول الله ( كمثل حبة أنبتت سبع سنابل ) قال :
* : إثبات الهداة : ج 3 ص 548 ب 32 ف 28 ح 550 - أوله ، عن العياشي ، ثم قال " أقول : هؤلاء السبعة من جملة الاثني عشر ، وليس فيه إشعار بالحصر كما هو واضح . ولعل المراد السابع من الصادق عليه السلام لأنه هو المتكلم بهذا الكلام "
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سوره بقره-آيه 269

سوره بقره-آيه 269


آية 269 - فضيلت عارفان وعاشقان حضرت مهدي (ع)

متن آيه


يُؤتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاء وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ

ترجمه آيه


حكمت را به هر كس بخواهد مي دهد ، و آنكه به او حكمت داده شود ،بى ترديد او را خير فراوانى داده اند ، و جز صاحبان خرد ، كسى متذكّر نمي شود

متن حديث


الإمام الباقر عليه السلام ) " معرفة الامام واجتناب الكبائر ، ومن مات وليس في رقبته بيعة لامام مات ميتة جاهلية ، ولا يعذر الناس حتى يعرفوا إمامهم ، فمن مات وهو عارف بالإمامة لم يضره تقدم هذا الامر أو تأخر ، فكان كمن هو مع القائم في فسطاطه . قال : ثم مكث هنيئة ثم قال : لا بل كمن قاتل معه ، ثم قال : لابل - والله - كمن استشهد مع رسول الله صلى الله عليه وآله "

ترجمه حديث


ابو بصير از امام باقر ( ع ) پرسيد مقصود از آيهء ( ومن يؤت الحكمة فقد اوتى خيرا كثيرا ) چيست ؟ حضرت فرمود : شناخت امام ، واجتناب وپرهيز از گناهان بزرگ ، كسى كه از دنيا برود وبيعت امامى برگردنش نباشد ، مانند دوران جاهليت از دنيا رفته ، ومردم معذور نيستند تا اينكه امام خويش را بشناسند ، كسى كه بميرد وبه امامت آشنا باشد ، تقديم وتأخير ظهور به او زيانى نمى رساند ، او مانند كسى است كه در خيمهء حضرت با اوست ، وى گفت : سپس امام لحظه اى درنگ كرد وسپس فرمود : خير ، بلكه مانند كسى است كه در ركاب او مبارزه كند ، وبعد فرمود : خير ، بلكه - بخدا سوگند - مانند كسى است كه در ركاب رسول خدا ( ص ) شهيد شده باشد .

مصادر


المصادر :
* : اعلام الدين : ص 459 - وسأله أبو بصير عن قول الله تعالى ( ومن يؤت الحكمة
فقد أوتي خيرا كثيرا ) ما عنى بذلك ؟ فقال : -
* : البحار : ج 27 ص 126 ب 4 ح 116 - عن أعلام الدين
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سوره بينه-آيه 5

سوره بينه-آيه 5

آية 5 - دين حضرت مهدي (ع) دين الهي

متن آيه


وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاء وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ

ترجمه آيه


در حالى كه فرمان نيافته بودند جز آنكه خدا را بپرستند ، و ايمان و عبادت را براى او از هرگونه شركى خالص كنند ، و حق گرا باشند ، و نماز را برپا دارند ، و زكات بپردازند و اين است آيين استوار و ثابت

متن حديث


( الإمام الصادق عليه السلام ) " إنما هو ذلك دين القائم عليه السلام "

ترجمه حديث




مصادر


المصادر :
* : تأويل الآيات : ج 2 ص 831 ح 2 - وروى علي بن أسباط ، عن أبي حمزة ، عن أبي بصير ، عن أبي عبد الله عليه السلام في قوله عز وجل : وذلك دين القيمة ، قال : -
* : المحجة : ص 257 - كما في تأويل الآيات ، عن شرف الدين النجفي .
* : البرهان : ج 4 ص 489 ح 1 - عن تأويل الآيات .
* : البحار : ج 23 ص 370 ب 20 ح 44 - عن تأويل الآيات
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
تغابن-آيه 12

تغابن-آيه 12

آية 12 - در منكرين حق ائمه عليهم السلام تا قيام حضرت مهدي (ع)

متن آيه


وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ فَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَإِنَّمَا عَلَى رَسُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ

ترجمه آيه


و از خدا اطاعت كنيد و از پيامبر فرمان بريد ، و اگر روى برگردانيد [ بدانيد كه ] بر عهده پيامبر فقط رساندن آشكار [ پيام وحى ]است

متن حديث


( الإمام الصادق عليه السلام ) " . . أما والله ما هلك من كان قبلكم ، وما هلك من هلك حتى يقوم قائمنا عليه السلام ، إلا في ترك ولايتنا وجحود حقنا . وما خرج رسول الله صلى الله عليه وآله من الدنيا حتى ألزم رقاب هذه الأمة حقنا ، ( والله يهدي من يشاء إلى صراط مستقيم ) "

ترجمه حديث




مصادر


المصادر :
* : الكافي : ج 1 ص 426 ح 74 - محمد بن يحيى ، عن أحمد بن محمد ، عن ابن محبوب . عن الحسين بن نعيم الصحاف قال : سألت أبا عبد الله عليه السلام إلى أن قال وسألته عن قول الله عز وجل : ( أطيعوا الله وأطيعوا الرسول فإن توليتم فإنما على رسولنا البلاغ المبين ) . فقال : -
* : تأويل الآيات : ج 1 ص 161 ح 20 - كما في الكافي ، عن محمد بن يعقوب ، بتفاوت ، وفيه " ولا هلك منكم ولا يهلك من بعدكم " .
* : الصافي : ج 2 ص 85 - عن الكافي .
* : البرهان : ج 4 ص 343 ح 1 - عن الكافي .
* : البحار : ج 23 ص 380 ب 20 ح 68 - عن الكافي .
* : نور الثقلين : ج 1 ص 670 ح 352 - عن الكافي
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
تكاثر-آيه 3-8

تكاثر-آيه 3-8

آية 3 - 8 - ديدن مردم حق را در رجعت... واينكه اهل بيت همان نعمت مورد سؤال

متن آيه


كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ «3» ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ «4» كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ «5» لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ «6» ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقِينِ «7» ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ «8»

ترجمه آيه


اين چنين نيست [ كه شما مي پنداريد ] ، به زودى [ به آثار شوم اين اوضاع و احوالى كه داريد ] آگاه خواهيد شد . « 3» باز هم اين چنين نيست ، به زودى آگاه خواهيد شد . « 4» [ زندگى واقعى ] اين چنين نيست [ كه مي پنداريد ] ، اگر به علم اليقين [ كه علم استوار و غير قابل ترديد است به آخرت ] آگاه بوديد [ از تكاليف دينى و توجه به آباد كردن آخرت باز نمي مانديد . ] « 5» بى ترديد دوزخ را خواهيد ديد . « 6» سپس [ با وارد شدن در آن ، ]قطعاً آن را به ديده يقين و باور خواهيد ديد . « 7» آن گاه شما در آن روز از نعمت ها بازپرسى خواهيد شد . « 8»

متن حديث


( الإمام الصادق عليه السلام ) " النعيم الذي أنعم الله عليكم محمد وآل محمد صلى الله عليه وعليهم أجمعين . في قوله جل وعز ، عين اليقين : قال المعاينة . وقوله تعالى : كلا سوف تعلمون ، ثم كلا سوف تعلمون ، قال : مرة في الكوفة ( الكرة ومرة في القيامة "

ترجمه حديث




مصادر


المصادر :
* : التنزيل والتحريف : ص 70 - عمر بن عبد العزيز ، عن أبي عبد الله بن نجيح اليماني قال : قلت : لأبي عبد الله عليه السلام " لتسألن يومئذ عن النعيم " قال : -
* : مختصر بصائر الدرجات : ص 204 - ومن كتاب التنزيل والتحريف : أحمد بن محمد السياري ، عن محمد بن خالد ، عن عمر بن عبد العزيز : - وفيه " مرة بالكرة " بدل " مرة في الكوفة " .
* : تأويل الآيات : ج 2 ، ص 850 ، ح 1 - كما في مختصر بصائر الدرجات ، وقال " عن تفسير أهل البيت عليهم السلام ، قال حدثنا بعض أصحابنا ، عن محمد بن علي ، عن عمر بن عبد العزيز : -
* : الايقاظ من الهجعة : ص 282 ، ب 9 ، ح 99 - عن مختصر بصائر الدرجات ، بتفاوت يسير .
* : البرهان : ج 4 ، ص 501 ، ح 2 - عن تأويل الآيات ، بتفاوت يسير .
* : البحار : ج 53 ، ص 107 ، ب 29 ، ح 135 - عن مختصر بصائر الدرجات .
وفي : ص 120 ، ب 29 ، ح 156 - عن تأويل الآيات
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
تكوير-آيه 15-16

تكوير-آيه 15-16


آية 15 - 16 - قيام آن حضرت چون شهاب نوراني در شب ظلماني ... وامتحان مردم

متن آيه


فَلَا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ «15» الْجَوَارِ الْكُنَّسِ «16»

ترجمه آيه


پس سوگند به ستارگانى كه باز مي گردند ، « 15» ستارگانى كه به سرعت مي روند و پنهان مي شوند « 16»

متن حديث


( الإمام الباقر عليه السلام ) " فسلي يا أم هاني قالت : قلت : يا سيدي قول الله عز وجل : فلا أقسم بالخنس الجوار الكنس ، قال : نعم المسألة سألتني يا أم هاني . هذا مولود في آخر الزمان ، هو المهدي من هذه العترة ، تكون له حيرة وغيبة ، يضل فيها أقوام ، ويهتدي فيها أقوام : فيا طوبى لك إن أدركته ، ويا طوبى لمن أدركه "

ترجمه حديث




مصادر


المصادر :
* : كمال الدين : ص 330 ب 32 ح 14 - وبهذا الاسناد ( حدثنا عبد الواحد بن محمد بن عبدوس رضي الله عنه قال : حدثنا أبو عمرو الكشي ) عن محمد بن مسعود ، عن نصر بن الصباح ، عن جعفر بن سهيل قال : حدثني أبو عبد الله أخو أبي علي الكابلي ، عن القابوسي ، عن نصر بن السندي ، عن الخليل بن عمرو ، عن علي بن الحسن الفزاري ، عن إبراهيم بن عطية ، عن أم هاني الثقفية قالت : غدوت على سيدي محمد بن علي الباقر عليه السلام فقلت له : يا سيدي آية في كتاب الله عز وجل عرضت بقلبي فأقلقتني وأسهرت ليلي ، قال : -
* : الصافي : ج 5 ص 292 - عن كمال الدين .
* : إثبات الهداة : ج 3 ص 469 ب 32 ف 5 ح 136 - عن كمال الدين .
* : البحار : ج 51 ص 137 ف 5 ح 4 - عن كمال الدين وفي سنده " نضر بن السندي " .
* : نور الثقلين : ج 5 ص 517 ح 18 - عن كمال الدين ، بتفاوت يسير .
* : منتخب الأثر : ص 256 ب 27 ف 2 ح 7 - عن كمال الدين
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سوره توبه

آية 3 - دعوت حضرت مهدي (ع) اهل عالم را براي پذيرش امامت خود

آية 16 - امتحان وابتلاء مومنين به فتنه ها قبل از ظهور حضرت مهدي (ع)

آية 32 - پيروزي اسلام وتمام اديان به دست مبارك حضرت مهدي (ع)

آية 33 - معني پيروزي اسلام به دست آن حضرت ... وتمسخر مردم مؤمنين به غيبت را

آية 34 - حرمت نگهداري گنج وطلا ونقره در عصر حضرت مهدي (ع)

آية 36 - از بين رفتن شرك ومشركين بدست حضرت مهدي (ع)

آية 52 - نزول عذاب بر دشمنان وكشته شدن آنها بدست اصحاب حضرت مهدي (ع)

آية 111 - مقام مؤمنين در نزد خداوند وبازگشت ورجعت آنها بدنيا

آية 119 - حضرات ائمه عليهم السلام صادقان وراستگويان در قرآن
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
توبه-آيه 33

توبه-آيه 33


آية 33 - معني پيروزي اسلام به دست آن حضرت ... وتمسخر مردم مؤمنين به غيبت را

متن آيه


هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ «33»

ترجمه آيه


اوست كه پيامبرش را با هدايت و دين حق فرستاد ، تا آن را بر همه اديان پيروز گرداند ، هر چند مشركان خوش نداشته باشند

متن حديث


( الإمام الحسين عليه السلام ) " منا إثنا عشر مهديا ، أولهم أمير المؤمنين علي بن أبي طالب ، وآخرهم التاسع من ولدي ، وهو الإمام القائم بالحق ، يحيي الله به الأرض بعد موتها ، ويظهر به دين الحق على الدين كله ولو كره المشركون ، له غيبة يرتد فيها أقوام ويثبت فيها على الدين آخرون ، فيؤذون ويقال لهم : متى هذا الوعد إن كنتم صادقين ، أما إن الصابر في غيبته على الأذى والتكذيب بمنزلة المجاهد بالسيف بين يدي رسول الله صلى الله عليه وآله "
ويأتي في يونس - 48 والأنبياء - 38 والنمل - 71 والسجدة : 28 وسبأ - 29 ويس - 48 والملك - 25


ترجمه حديث


ربيع بن سعد ، از عبدالرحمان بن سليط ، از از امام حسين عليه السلام نقل كرده است كه فرمود : دوازده مهدى از ماست ، نخستين فرد آنان أمير مؤمنان على بن أبيطالب وآخرين آنان نهمين فرزند من است ، او امامى است كه به حق قيام مى كند ، خداوند زمين را بعد از مردنش بوسيلهء او زنده مىكند ، وبواسطهء او دين حق را بر همهء آئين ها غالب مىگرداند ، هرچند مشركان ناراحت باشند ، او غيبتى دارد كه برخى از او روى گردان شده وجمعى ديگر بر دين خود ثابت قدم مىمانند ايشان مورد اذيت قرار مى گيرند وبه آنان گفته مى شود : اگر راست مى گوئيد ، اين وعده چه زمانى تحقق مىيابد ؟ آگاه باشيد صبر كننده بر أذيت وتكذيب در غيبت او همانند كسى است كه با شمشيرش در كنار رسول خدا صلى الله عليه وآله جهاد كرده باشد

مصادر


المصادر :
* : كمال الدين : ج 1 ص 317 ب 30 ح 3 - حدثنا أحمد بن زياد بن جعفر الهمداني قال : حدثنا علي بن إبراهيم بن هاشم ، عن أبيه ، عن عبد السلام بن صالح الهروي قال : أخبرنا وكيع بن الجراح ، عن الربيع بن سعد ، عن عبد الرحمن بن سليط قال قال الحسين بن علي بن أبي طالب عليهما السلام : -
* : عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج 1 ص 68 ب 6 ح 36 - كما في كمال الدين بتفاوت يسير ، وفيه " قوم بدل أقوام " .
* : كفاية الأثر : ص 231 - 232 - كما في كمال الدين بتفاوت يسير في سنده ومتنه ، عن ابن بابويه .
* : مقتضب الأثر : ص 23 - كما في كمال الدين سندا ومتنا .
* : إعلام الورى : ص 384 ف 2 - كما في كمال الدين ، عن ابن بابويه ، وفيه " . . . قوم آخرون . . . ويحق الحق " .
* : الصراط المستقيم : ج 2 ص 111 ف 2 ب 10 - مرسلا ، عن العيون بتفاوت يسير ، وفيه " قوم " .
* : العدد القوية : ص 71 ح 114 - أوله كما في كمال الدين .
* : منتخب الأنوار المضيئة : ص 78 ب 6 - كما في كمال الدين ، عن ابن بابويه ، وقال " وبالطريق المذكور يرفعه إلى الحسين عليه السلام قال :
* : إثبات الهداة : ج 1 ص 479 ب 9 ف 4 ح 134 - عن العيون .
وفي : ص 710 ب 9 ف 18 ح 152 - مختصرا ، عن مقتضب الأثر ، وفيه " عبد الرحمن بن ثابت " .
* : الانصاف : ص 213 ح 209 - كما في كمال الدين ، عن ابن بابويه .
* : البحار : ج 36 ص 385 ب 43 ح 6 - عن العيون ومقتضب الأثر بتفاوت يسير .
وفي : ج 51 ص 133 ب 3 ح 4 - عن كمال الدين .
* : العوالم : ج 15 جزء 3 ب 4 ح 3 - عن العيون ومقتضب الأثر .
* : كشف الأستار للنوري : ص 109 - أوله ، مرسلا ، عن أبي عبد الله الحسين بن علي عليه السلام :
* : نور الثقلين : ج 2 ص 212 ح 123 - بعضه ، عن كمال الدين .
* : منتخب الأثر : ص 62 ف 1 ب 4 ح 11 - عن كشف الأستار .
وفي : ص 205 ف 2 ب 10 ح 4 - عن كفاية الأثر ، وفي سنده " عبد الرحمن بن ثابت "
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
توبه-آيه 119

توبه-آيه 119


آية 119 - حضرات ائمه عليهم السلام صادقان وراستگويان در قرآن

متن آيه


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ «119»

ترجمه آيه


اى كسانى كه ايمان آورده ايد ! از خدا پروا كنيد و با صادقان باشيد [ صادقانى كه كامل ترينشان پيامبران و اهل بيت رسول بزرگوار اسلام هستند

متن حديث


( النبي صلى الله عليه وآله ) " أما المؤمنون فعامة لا أمروا بذلك ، وأما الصادقون فخاصة ، علي بن أبي طالب وأوصيائي من بعده إلى يوم القيامة "

ترجمه حديث


* أبان ، از سليم ، از علي ( ع ) و او از رسول خدا صلى الله عليه وآله [ در تفسير آيه : " . . . . . وكونوا مع الصادقين " روايت كرده است : أما مؤمنين همگان را شامل نميشود زيرا جماعت مؤمنين به اين كار مأمور نشده اند واما صادقين گروه خاصى را در برمىگيرد ، [ آنان عبارتند از ] على بن أبي طالب واوصياء پس از او تا روز قيامت

مصادر


المصادر :
* : سليم : 189 - أبان ، عن سليم . . . في حديث طويل إلى أن قال : قال علي عليه السلام : أنشدكم الله هل تعلمون أن الله جل اسمه أنزل : ( يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله وكونوا مع الصادقين ) فقال سلمان يا رسول الله أعامة أم خاصة ؟ فقال رسول الله صلى الله عليه وآله :
* : نهج البيان لمحمد بن الحسن الشيباني ، على ما في غاية المرام .
* : غاية المرام : ص 248 ب 43 ح 5 - عن نهج البيان في معنى الآية ، قال : روي عن أبي جعفر وأبي عبد الله عليه السلام أن الصادقين هاهنا هم الأئمة الطاهرون من آل محمد ، وروي أيضا أن النبي صلى الله عليه وآله سئل عن الصادقين هاهنا ، فقال : هم علي وفاطمة وحسن وحسين وذريتهم الطاهرون إلى يوم القيامة " .
* : البرهان : ج 2 ص 170 ح 7 - عن سليم . وفيها : ح 15 و ح 16 - عن نهج البيان .
* : البحار : ص 8 ح 514 - الطبعة القديمة - عن سلي
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
جاثيه-آيه 14

جاثيه-آيه 14


آية 14 - روز قيام حضرت مهدي (ع) ، يكي از ايام الله

متن آيه


قُل لِّلَّذِينَ آمَنُوا يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لا يَرْجُون أَيَّامَ اللَّهِ لِيَجْزِيَ قَوْمًا بِما كَانُوا يَكْسِبُونَ

ترجمه آيه


به مؤمنان بگو : از كسانى كه به روزهاى خدا [ چون روز آزمايش بندگان ، روز پيروزى اهل ايمان ، شكست دشمنان و روز قيامت ] اميد ندارند ، گذشت كنند ، تا [ خدا ] مردمي را [ كه تهيدست از عقايد پاك و كردار شايسته هستند ، در روزى از روزهايش ] به خاطر گناهانى كه همواره مرتكب مي شوند ، كيفر دهد .

متن حديث


( الإمام الباقر عليه السلام ) " أيام الله عز وجل ثلاثة : يوم يقوم القائم ، ويوم الكرة ، ويوم القيامة " وقد تقدم مع مصادره في إبراهيم - 5

ترجمه حديث




مصادر


المصادر :
* : الخصال : ص 108 ح 75 - حدثنا أحمد بن محمد بن يحيى العطار رضي الله عنه قال : حدثنا سعد بن عبد الله قال : حدثني يعقوب بن يزيد ، عن محمد بن الحسن الميثمي ، عن مثنى الحناط قال : سمعت أبا جعفر عليه السلام يقول :
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سوره جن

سوره جن

سوره جن

آية 16 - استقامت در راه ولايت ائمه عليهم السلام ومقام مؤمنين به ايشان

آية 24 - پيروزي حضرت مهدي (ع) واصحاب آن حضرت بر دشمنان

آية 26 - خبر دادن خداوند اخبار حضرت مهدي (ع) ورجعت وقيامت را به انبياء
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
حج-آيه 39

حج-آيه 39

آية 39 - خونخواهي حضرت مهدي (ع) از قاتلين امام حسين (ع)

متن آيه


أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ

ترجمه آيه


به كسانى كه [ ستمكارانه ] مورد جنگ و هجوم قرار مي گيرند ، چون به آنان ستم شده اذن جنگ داده شده ، مسلماً خدا بر يارى دادن آنان تواناست

متن حديث


( الإمام الصادق عليه السلام ) " إن العامة يقولون نزلت في رسول الله صلى الله عليه وآله لما أخرجته قريش من مكة ، وإنما هي للقائم عليه السلام إذا خرج يطلب بدم الحسين عليه السلام ، وهو قوله : نحن أولياء الدم وطلاب الدية "

ترجمه حديث


* ابن أبي عمير ، از ابن مسكان ، از امام صادق عليه السلام در مورد آيهء : " اذن للذين يقاتلون بأنهم ظلموا " ( به كسانى كه جنگ بر آنان تحميل شده اجازهء جهاد داده شده است ) روايت كرده است كه : أهل سنت مى گويند اين آيه در بارهء رسول خدا صلى الله عليه وآله نازل شده است ، آن هنگام كه قريش آن حضرت را از مكه بيرون كردند ، ولى آيه در بارهء قائم عليه السلام است ، زمانى كه او ظهور كند به خونخواهى حسين عليه السلام قيام مىكند ، و خواهد گفت : ما اولياء خون [ حسين ] وطلب كنندگان ديهء [ او ] مىباشيم

مصادر


المصادر :
* : القمي : ج 2 ص 84 - حدثني أبي ، عن ابن أبي عمير ، عن ابن مسكان ، عن أبي عبد الله عليه السلام ، في قوله : أذن للذين يقاتلون بأنهم ظلموا ، قال : -
* : الصافي : ج 3 ص 380 - 381 - عن القمي ، بتفاوت يسير وفيه " . . هو بدل هي . . طلاب الترة ، بدل الدية " .
* : إثبات الهداة : ج 3 ص 552 ب 32 ف 30 ح 574 - عن القمي ، بتفاوت يسير وفيه " . . هو . . طلاب الترة " .
* : المحجة : ص 142 - عن القمي .
* : البرهان : ج 3 ص 94 ح 10 - عن القمي ، بتفاوت يسير ، وفيه " وإنما هو القائم عليه السلام . . " .
* : البحار : ج 51 ص 47 ب 5 ح 7 - عن القمي ، وفيه " وإنما هو القائم عليه السلام . . طلاب الترة "
* : نور الثقلين : ج 3 ص 501 ح 152 - عن القمي ، وفيه " وإنما هو القائم صلوات الله عليه
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
حج-آيه 41

حج-آيه 41


آية 41 - سيطرهء وتصرف وتسلط بر عالم واحياء دين به دست حضرت مهدي (ع)

متن آيه


الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُور

ترجمه آيه


همانان كه اگر آنان را در زمين قدرت و تمكّن دهيم ، نماز را برپا مي دارند ، و زكات مي پردازند ، و مردم را به كارهاى پسنديده وا مي دارند و از كارهاى زشت بازمي دارند و عاقبت همه كارها فقط در اختيار خداست

متن حديث


( الإمام الباقر عليه السلام ) " وهذه الآية لآل محمد عليهم السلام إلى آخر الآية ، والمهدي وأصحابه يملكهم الله مشارق الأرض ومغاربها ، ويظهر الدين ويميت الله به وأصحابه البدع والباطل ، كما أمات السفه الحق ، حتى لا يرى أثر للظلم "

ترجمه حديث


* أبوالجارود در تفسير آيهء : " إن مكناهم في الأرض أقاموا الصلاة وآتوا الزكاة " ( آنانكه اگر در زمين فرمانروايشان كنيم نماز را اقامه كرده و زكات مىدهند ) از امام باقر عليه السلام روايت كرده است : اين آيه مربوط به آل محمد عليهم السلام است تا آخر آن ، خداوند مهدى و ياران او را فرمانرواى مشارق و مغارب زمين مى گرداند ، بوسيلهء او ويارانش خداوند دين را غالب نموده ، وبدعتها وباطل را مىميراند ، همانگونه كه بىخردى حقيقت را از ميان برد ، تا اثرى از ظلم ديده نشود

مصادر


المصادر :
* : القمي : ج 2 ، ص 87 - أبو الجارود ، عن أبي جعفر عليه السلام في قوله : ( الذين إن مكناهم في الأرض أقاموا الصلاة وآتوا الزكاة ) قال عليه السلام : -
* : تأويل الآيات : ج 1 ، ص 343 ، ح 25 - وقال أيضا : ( محمد بن العباس ) حدثنا محمد بن الحسين بن حميد ، عن جعفر بن عبد الله ، عن كثير بن عياش ، عن أبي الجارود ، عن أبي جعفر عليه السلام : - كما في القمي ، وفيه تكملة الآية ، وفيه " أثر من الظلم ، بدل للظلم " .
* : الصافي : ج 3 ، ص 382 - عن القمي ، بتفاوت يسير ، وفيه " كما أمات الشقاة . . . حتى لا يرى أين الظلم " .
* : إثبات الهداة : ج 3 ، ص 563 ، ب 32 ، ف 39 ، ح 641 - عن تأويل الآيات .
* : المحجة : ص 143 - عن القمي ، وتأويل الآيات ، وفيه " أثر من الظلم " .
* : البرهان : ج 3 ، ص 96 ، ح 4 - عن تأويل الآيات .
وفيها : ح 6 - عن القمي ، وفيه " أثر الظلم " .
* : البحار : ج 24 ، ص 165 ، ب 48 ، ح 9 - عن تأويل الآيات .
وفي : ج 51 ، ص 47 ، ب 5 ، ح 9 - عن القمي ، وفيه : " . . كما أمات السفهاء الحق . . "
* : نور الثقلين : ج 3 ، ص 506 ، ح 161 - عن القمي ، وفيه " كما أمات الشقاة الحق " .
* : ينابيع المودة : ص 425 ، ب 71 - عن المحجة .
* : منتخب الأثر : ص 470 ، ف 7 ب 1 ، ح 1 - عن المحجة ، والقمي ، وينابيع المودة
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سوره حج

آية 39 - خونخواهي حضرت مهدي (ع) از قاتلين امام حسين (ع)

آية 41 - سيطرهء وتصرف وتسلط بر عالم واحياء دين به دست حضرت مهدي (ع)

آية 45 - محروميت مردم از استفاده از علم حضرت مهدي (ع) در عصر غيبت

آية 47 - روز حضرت مهدي (ع) برابر با هزار سال

آية 60 - پيروزي امام حسين (ع) به دست حضرت مهدي (ع)

آية 65 - حضرت مهدي (ع) امان وپناه اهل زمين
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سوره حجر

آية 16 - 17 - سنگسار شدن شيطان بدست مومنين در عصر حضرت مهدي (ع)

آية 36 - 38 - پايان مهلت شيطان تا عصر حضرت مهدي (ع) وكشته شدن او

آية 75 - 76 - حضرت مهدي (ع) ياران ودشمنان خود را به الهام مي شناسد

آية 87 - حضرات ائمه عليهم السلام تأويل ، سبع مثاني ، وحضرت مهدي (ع)

 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سوره حديد

سوره حديد

سوره حديد

آية 16 - عدم تأثير طول زمان بر قلب مبارك حضرت قائم (ع) وقلوب اصحاب آن حضرت

آية 17 - هلاكت ومرگ زمين به كفر وكافرين وحيات وزنده شدن آن به بركت حضرت

آية 19 - فضيلت صابران ومؤمنين ومنتظرين ظهور حضرت مهدي (ع)
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سوره حديد-آيه 17

سوره حديد-آيه 17


آية 17 - هلاكت ومرگ زمين به كفر وكافرين وحيات وزنده شدن آن به بركت حضرت

متن آيه


اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ

ترجمه آيه


بدانيد كه خدا زمين را پس از مردگى اش زنده مي كند . همانا ما نشانه ها [ ى ربوبيت و قدرت خود ] را براى شما بيان كرديم تا بينديشيد

متن حديث


( ابن عباس ) " إعلموا أن الله يحيي الأرض بعد موتها : يعني يصلح الأرض بقائم آل محمد من بعد موتها ، يعني من بعد جور أهل مملكتها . قد بينا لكم الآيات : بقائم آل محمد ، لعلكم تعقلون "

ترجمه حديث


* أحمد بن حسن ميثمى ، از مردى ، از ياران امام صادق از آن حضرت روايت كرده است كه فرمود : اين آيه در سوره حديد نازل شده است ( ولا يكونوا كالذين اوتوا الكتاب من قبل فطال عليهم الأمد فقست قلوبهم وكثير منهم فاسقون ) آنها مانند كسانى كه قبلا كتاب داده شدند نيستند ، روزگار بر آنها دراز شد و دلهاى آنها سخت شد وبسيارى از آنها فاسقند ) اين آيه دربارهء اهل زمان غيبت است ، سپس خداوند فرمود : ( إن الله يحيى الأرض بعد موتها قد بينا لكم الآيات لعلكم تعقلون ) ( بدانيد كه خدا زمين را بعد از مردنش زنده كرد ، همانا نشانه ها را براى شما بيان كرديم ، شايد شما بر سر عقل آئيد ) وفرمود : همانا روزگار ( أمد ) ، روزگار غيبت است ، اى امت محمد يا اى گروه شيعه ، خداى عزوجل اراده كرده كه شما مانند كسانيكه از قبل كتاب داده شدند ، نباشيد چه اينكه روزگار بر آنها دراز شد . تأويل اين آيه مربوط به أهل زمان غيبت وروزهاى آن است نه غير آنها از مردم ديگر زمانها ، خداوند متعال شيعه را از شك كردن در حجت خدا نهى كرده است ، ويا اينكه گمان كنند خدا در يك چشم بهم زدن زمينش را از حجت تهى مىكند ( همانگونه كه أمير المؤمنين عليه السلام در نامه اش به كميل بن زياد فرموده است : آرى ، زمين از حجت خدا خالى نيست ، يا ظاهر ومعلوم است يا از ترس مخفى است ، واين بدان جهت است كه دلائل ونشانه هاى خدا از بين نرود ) وخداوند آنها را بر حذر داشته است از اينكه شك وترديد به خود راه دهند ، پس روزگار برآنها طولانى شود ودلهاى آنها سخت گردد . پس از آن حضرت فرمود : آيا نشنيده اى گفتهء خداوند متعال را در آيه بعد از اين آيه : ( اعلموا أن الله يحيى الأرض بعد موتها قد بيناكم الآيات لعلكم تعقلون ) ( بدانيد كه خدا زمين را بعد از مردنش زنده مىكند ، همانا نشانه ها را براى شما ، بيان كرديم شايد بر سر عقل آئيد - يعنى خدا زمين را بوسيلهء عدل قائم [ عليه السلام ] در زمان ظهورش ، بعد از آنكه زمين به دست پيشوايان ضلالت مىميرد ، زنده مىگرداند .

مصادر


المصادر :
* : غيبة الطوسي : ص 109 - 110 - روى إبراهيم بن سلمة ، عن أحمد بن مالك الفزاري ، عن حيدر بن محمد الفزاري ، عن عباد بن يعقوب ، عن نصر بن مزاحم ، عن محمد بن مروان الكلبي ، عن أبي صالح ، عن ابن عباس في قوله : -
* : الأنوار المضيئة : على ما في البحار .
* : منتخب الأنوار المضيئة : ص 18 ف 2 - بالطريق المذكور ( محمد بن أحمد الأيادي رحمه الله ) يرفعه إلى ابن عباس ، كما في غيبة الطوسي ، بتفاوت يسير ، وفيه " بالحجة من آل محمد " .
* : إثبات الهداة : ج 3 ص 501 ب 32 ، ف 12 ح 287 - عن غيبة الطوسي بتفاوت يسير .
وفي ص 581 ب 32 ف 59 ح 762 - عن البحار .
* المحجة : ص 221 - عن غيبة الطوسي .
* : البحار : ج 51 ص 53 ب 5 ح 32 - عن غيبة الطوسي .
وفي : ص 63 ح 65 - عن الأنوار المضيئة .
* : منتخب الأثر : ص 248 ب 2 ف 25 ح 5 - عن البحار
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سوره حديد-آيه 19

سوره حديد-آيه 19


آية 19 - فضيلت صابران ومؤمنين ومنتظرين ظهور حضرت مهدي (ع)

متن آيه


وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَالشُّهَدَاء عِندَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَنُورُهُمْ وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ

ترجمه آيه


و كسانى كه به خدا و پيامبرش ايمان آوردند ، آنانند كه صدّيقان و گواهان [ اعمال ]نزد پروردگارشان هستند ، [ و ] براى آنان است پاداش [ اعمال ] شان و نور [ ايمان ]شان و كسانى كه كفر ورزيدند و آيات ما را انكار كردند ، آنان اهل دوزخ اند

متن حديث


( الإمام الصادق عليه السلام ) " يا أبا حمزة من آمن بنا وصدق حديثنا وانتظر [ أمرنا ] كان كمن قتل تحت راية القائم ، بل والله تحت راية رسول الله صلى الله عليه وآله "

ترجمه حديث


* عياشى ، از حرث بن مغيره روايت كرده كه گفت : نزد امام باقر عليه السلام بوديم ، كه حضرت فرمود : هر كس از شما به اين امر آشنا ودر انتظار او باشد ، ودر بارهء او گمان نيك برد ، سوگند به خدا مانند كسى است كه با شمشير خويش در كنار قائم آل محمد عليه السلام جهاد كند سپس براى سومين بار فرمود : بلكه به خدا سوگند مانند كسى است كه در خيمه رسول خدا در كنار رسول خدا صلىالله عليه وآله شهيد شده باشد ، از كتاب خدا آيه اى دربارهء شما وجود دارد . عرض كردم : فدايت شوم ، آن آيه كدام است ؟ فرمود : گفتهء خداوند عزوجل : ( والذين آمنوا بالله ورسله أولئك هم الصديقون والشهداء عند ربهم ) ( آنانكه به خدا ورسولانش ايمان آوردند ، آنها راستگويان وگواهان نزد خداى خودشان هستند ) آنگاه فرمود : به خدا سوگند شماها نزد پروردگارتان راستگويان وگواهانيد .

مصادر


المصادر :
* : البشارات : على ما في تأويل الآيات .
* : تأويل الآيات : ج 2 ص 665 - 666 ح 21 - قال : ويؤيده : ما رواه صاحب كتاب البشارات مرفوعا إلى الحسين بن أبي حمزة ، عن أبيه قال : قلت لأبي عبد الله عليه السلام : جعلت فداك قد كبر سني ودق عظمي واقترب أجلي ، وقد خفت أن يدركني قبل هذا الامر الموت . قال : فقال لي : يا أبا حمزة أو ترى الشهيد إلا من قتل ؟ قلت : نعم جعلت فداك فقال لي : -
* : البرهان : ج 4 ص 293 ح 9 - عن تأويل الآيات . وفي سنده ( حسن بن أبي حمزة ) .
* : البحار : ج 27 ص 138 ب 4 ح 141 - وفي : ج 68 ص 141 ب 18 ح 86 عن تأويل الآيات
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سوره ذاريات

سوره ذاريات

سوره ذاريات

آية 22 - قيام حضرت مهدي عليه السلام وعده ء الهي درقرآن

آية 23 - ظهور حضرت مهدي (ع) همان "حق" درآيه
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سوره الرحمن

سوره الرحمن

سوره الرحمن

آية 41 - شناختن حضرت مهدي (ع) دشمنان را از روي قيافه ها
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سوره رعد

آية 7 - حضرات ائمه معصومين عليهم السلام هاديان امت اسلام

آية 13 - تحولات وتغيرات سريع در مردم نزديك ظهور حضرت مهدي (ع)

آية 29 - فضيلت مؤمنين ومتمسكين به امامت حضرت قائم (ع) در عصر غيبت


 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سوره روم

سوره روم

سوره روم

آية 1 تا 3 - قيام حضرت مهدي (ع) نصر وياري پروردگار وشادي مؤمنين در قبرها

آية 4 - 5 - شادي مؤمنين در قبرهاي خود به ظهور حضرت مهدي (ع)
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سوره زخرف

سوره زخرف

سوره زخرف

آية 28 - حضرت مهدي (ع) كلمه ء باقيه در آيه ، ووجود دو غيبت واولاد براي آن حضرت

آية 61 - قيام حضرت مهدي (ع) ، علم الساعة ، در قرآن ونزول حضرت عيسي

آية 65 - فتنه ها وعلامات ظهور حضرت مهدي (ع)

آية 66 - قيام حضرت مهدي (ع) ساعت موعود درقرآن
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار

آية 66 - قيام حضرت مهدي (ع) ساعت موعود درقرآن

متن آيه


هَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا السَّاعَةَ أَن تَأْتِيَهُم بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُون

ترجمه آيه


آيا جز اين انتظارى دارند كه ناگاه قيامت در رسد در حالى كه نمي فهمند ؟

متن حديث


( الإمام الباقر عليه السلام ) " هي ساعة القائم عليه السلام تأتيهم بغتة "

ترجمه حديث


* على بن جعفر حضرمى ، از زرارة بن اعين ، در تفسير آيه : ( هل ينظرون إلا الساعة أن تأتيهم بغتة ) ( آيا چشم براهند جز ساعت را كه ناگاه بر آنها فرا رسد ) از امام باقر عليه السلام روايت كرده است كه فرمود : آن ساعت [ هنگام ظهور ] قائم عليه السلام است كه ناگهان بر آنان خواهد آمد

مصادر


المصادر :
* : تأويل الآيات : ج 2 ، ص 571 ، ح 46 - قال محمد بن العباس ( رحمه الله ) : حدثنا علي بن عبد الله بن أسد ، عن إبراهيم بن محمد ، عن إسماعيل بن بشار ، عن علي بن جعفر الحضرمي ، عن زرارة بن أعين قال : سألت أبا جعفر عليه السلام عن قول الله عز وجل : هل ينظرون إلا الساعة أن تأتيهم بغتة ، قال : -
* : إثبات الهداة : ج 3 ص 565 ب 32 ف 39 ح 654 - عن تأويل الآيات .
* : البرهان : ج 4 ص 152 ح 1 - كما في تأويل الآيات ، عن محمد بن العباس .
* : المحجة : ص 201 - كما في تأويل الآيات ، عن محمد بن العباس .
* : البحار : ج 24 ص 164 ب 48 ح 4 - عن تأويل الآيات .
* : ينابيع المودة : ص 428 ب 71 - عن المحجة
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سوره زمر

آية 69 - آباد شدن ونورانيت زمين در عصر حضرت مهدي (ع) ورجعت بعض ظالمين

سوره سجده
آية 21 - ظهور حضرت مهدي (ع) عذاب بزرگ ... وزنده شدن زمين به رجعت

آية 27 - 30 - قيام حضرت مهدي (ع) روز فتح وپيروزي وظاهر شدن گنجهاي زمين

سوره شعرا

آية 4 - بروز اختلافات وفتنه ها در عالم ونداء آسماني به نام آن حضرت

آية 21 - جريان سنت وامر حضرت موسي در مورد حضرت مهدي عليهما السلام

آية 207 - قيام حضرت مهدي (ع) پايان مهلت ظالمين وجنايتكاران

سوره شمس

آية 1 - 15 - ظهور حضرت مهدي وائمه عليهم السلام همان "النهار والضحي"

سوره شعرا

آية 1 - 2 - رمزهاي حروف "ح، م، ع، س، ق" - طالبين دنيا سهمي در دولت حضرت ندارند

آية 18 - مذمت عجله كردن در ظهور حضرت مهدي (ع) وقيام آنحضرت ساعت موعود در قرآن

آية 2 - أن أهل الدنيا لا نصيب لهم في دولة المهدي (ع)

آية 23 - 24 - خداوند متعال حق را بوسيله ء حضرت مهدي (ع) استقرار ميبخشد

آية 41 - غلبه وپيروزي حضرت مهدي (ع) واصحاب آن حضرت بر دشمنان

آية 45 - ذلت وخواري دشمنان حضرت مهدي (ع) در عصر ظهور

سوره صافات

آية 83 - معروفيت چهارده معصوم در نزد انبياء ،وحضرت ابراهيم (ع) از شيعيان آنها

سوره صف

آية 8 - 9 - از بين رفتن مشركين ومنكرين ولايت وپيروزي اسلام بر جميع اديان

آية 13 - بشارت مؤمنين به فتح وپيروزي در عالم بدست حضرت مهدي (ع)

سوره طارق

آية 15 - 17 - انتقام حضرت مهدي (ع) از جباران وطاغوتيان

سوره طور

آية 1 - 3 - عهد مكتوب پيامبر صلي الله عليه وآله براي حضرت مهدي (ع)

آية 47 - عذاب دشمنان آل محمد صلي الله عليه وآله در عصر رجعت

سوره عصر

آية 1 - 3 - عصر در آيه همان عصر حضرت مهدي (ع)

سوره عنكبوت
آية 1 - 2 - فتنه ها وعلامات ظهور حضرت مهدي (ع) واتفاقات حجاز

آية 10 - حضرت قائم (ع) نصر وياري پروردگار

آية 49 - حضرت مهدي (ع) آيات پروردگار در سينه هاي مؤمنين وصاحب شمشير خدا

سوره غاشيه
آية 1 - 4 - حضرت مهدي (ع) با دشمنان حق سازش نمي كند
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
هو العليم

با عرض سلام به دوستان عزيزم

همانطور كه قبلا اشاره كردم، آياتي كه مورد شرح قرار نگرفتند، آياتي هستند كه داراي احاديث بدون ترجمه هستند. از طرفي تنها مضمون مورد ادعا قرار داده شده تا دوستان خودشان نيز به قرآن مراجعه كنند.

هر كدام از دوستان كه مشتاق ديدن اين آيات و احاديث مربوطه هستند، با دادن پيغام به بنده ميتوانند به از آنها اطلاع پيدا كنند.

با تشكر
اميدوارم حداقل از اين پستها ديدن فرماييد:gol:
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سوره فاتحه-آيات 1تا 7

سوره فاتحه-آيات 1تا 7


آية 1 تا 7 - حضرات ائمه تأويل ، سبع مثاني ، وحضرت مهدي (ع)

متن آيه



بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ(1) الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (2) اَلرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ (3) مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4) إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِين ُ(5) اِهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ (6) صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمْتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ (7)


ترجمه آيه


به نام خدا كه رحمتش بى اندازه است و مهربانى اش هميشگى. « 1» همه ستايش ها، ويژه خدا ، مالك و مربّى جهانيان است . « 2» رحمتش بى اندازه و مهربانى اش هميشگى است . « 3» مالك و فرمانرواى روز پاداش و كيفر است . « 4» [ پروردگارا ! ] تنها تو را مي پرستيم وتنها از تو كمك مي خواهيم . « 5» ما را به راهِ راست راهنمايى كن . « 6» راه كسانى [ چون پيامبران ، صدّيقان ، شهيدان و صالحان كه به خاطر لياقتشان ] به آنان نعمتِ [ ايمان ، عمل شايسته و اخلاق حسنه] عطاكردى ، هم آنان كه نه مورد خشم تواند و نه گمراه اند . « 7»

متن حديث


( الإمام الصادق عليه السلام ) " إن ظاهرها الحمد ، وباطنها ولد الولد ، والسابع منها القائم عليه السلام " ويأتي في الحجر 87

ترجمه حديث


يونس بن عبد الرحمان مرفوعا از امام صادق ( ع ) نقل كرده كه دربارهء گفتهء خداى سبحان " ولقد آتيناك سبعا من المثانى والقرآن العظيم " فرمود : ظاهر آن حمد وستايش است وباطن آن فرزند [ يعنى امام باقر ( ع ) ] وهفتمين آن [ يعنى هفتمين فرزند امام باقر ( ع ) ] قائم عليه السلام است "

مصادر


المصادر :
* : كمال الدين : ج 2 ص 358 ب 33 ح 57 - حدثنا علي بن أحمد بن محمد بن عمران الدقاق رضي الله عنه قال : حدثنا حمزة بن القاسم العلوي العباسي قال : حدثنا جعفر بن محمد بن مالك الكوفي الفزاري قال : حدثنا محمد بن الحسين بن زيد الزيات قال : حدثنا محمد بن زياد الأزدي ، عن المفضل بن عمر ، عن الصادق جعفر بن محمد عليهما السلام قال : سألته عن قول الله عز وجل ( وإذا ابتلى إبراهيم ربه بكلمات فأتمهن ) ما هذه الكلمات ؟ قال : -
* : معاني الأخبار : ص 126 ح 1 كما في كمال الدين بتفاوت يسير .
* : الخصال : ص 304 ح 84 - كما في كمال الدين بتفاوت يسير في سنده ومتنه .
* : كتاب النبوة لابن بابويه : على ما في مجمع البيان ، وتأويل الآيات ، والمناقب
* : مناقب ابن شهرآشوب : ج 1 ص 283 - إلى قوله : اثني عشر إماما - عن كتاب النبوة ، عن ابن بابويه بإسناده عن المفضل بن عمر قال : -
* : مجمع البيان : ج 1 ص 200 - كما في كمال الدين بتفاوت يسير ، عن كتاب النبوة .
* : إرشاد القلوب : ص 421 - كما في كمال الدين بتفاوت يسير ، يرفعه ( ابن بابويه ) المفضل بن عمر : -
* : تأويل الآيات : ج 1 ص 77 ح 57 كما في كمال الدين ، إلى قوله : إثنا عشر إماما " وفيه " علي والحسن والحسين وتسعة من ولد الحسين صلوات الله عليهم أجمعين " عن كتاب النبوة .
* : الصافي : ج 1 ص 138 - عن الخصال .
* : إثبات الهداة : ج 1 ص 645 ب 9 ف 53 ح 783 - عن تأويل الآيات ، إلى قوله " والتسعة من ولد الحسين " .
* : غاية المرام : ج 1 ص 78 ب 15 ح 31 - كما في كمال الدين ، عن ابن بابويه : -
* : البرهان : ج 1 ص 147 ح 1 - كما في كمال الدين بتفاوت يسير ، عن ابن بابويه ، إلى قوله " اثني عشر إماما " .
* : البحار : ج 11 ص 177 ب 3 ح 24 - عن معاني الأخبار .
وفي : ج 12 - ص 66 ب 3 ح 12 - عن الخصال بتفاوت يسير .
وفي : ج 24 ص 177 ب 5 ح 8 - عن كمال الدين بتفاوت يسير .
وفي : ج 26 ص 323 ب 7 ح 3 - عن معاني الأخبار ، والخصال .
* : نور الثقلين : ج 1 ص 120 ح 338 - عن الخصال ، إلى قوله : من ولد الحسين ( عليه السلام ) .
* : ينابيع المودة : ص 97 ب 24 - عن المناقب ، إلى قوله " من ولد الحسين عليهم السلام " .
* : منتخب الأثر : ص 77 ف 1 ب 6 ح 33 - عن كمال الدين
 
بالا