[ماکت سازی] کارگاه ماکت سازی

آرتور وحید

عضو جدید
درس طراحی معماری...ترم یک!!!... مگه ترم یک هم طرح داره؟؟؟؟ طرح که از ترم 4به بعده!!!

من دانشجوی پودمانی هستم شاید به خاطر اینه که واحدهام کمی با ترمی فرق داره البته درس آشنایی با طراحی معماری هست . حالا اگه امکان داره یه کم بیشتر درباره ماکت راهماییم کن:redface:. ممنون
 
آخرین ویرایش:

elabiz

عضو جدید
دوست عزيز

دوست عزيز

سلام به شما دوستای تازه واردم!;) ایشالله که از رشتمون؟!! راضی باشید:)
با اجازه بزرگترا من جسارت می کنم و در حد اطلاعاتم جواب میدم:D:
ماکت اتدی : مهمترین اصل توو ساخت ماکت اتدی ، قابلیت تغییر حجم براحتی است. یعنی باید جوری ساخته شه که بشه راحت تغییرش داد . چون قراره در روند طراحی کمکمون کنه . برای همین بیشتر برای ساخت اینجور ماکت ها از : اسفنج ، فوم ، یونولیت و ... استفاده میشه. حدالامکان ....

ممنون از پاسخ . ولي منظورم از ماكت اتدي، ماكتي كه قبل از ارائه ماكت اصلي بصورت كامل با جزئيات بايد ارائه بدم . فقط هم ساختمان نيست! يك سايت 30*40 كه در داخل آن سه خانه مجزا جهت سه خانواده به اضافه امكانات رفاهي. تمام طراحي ها انجام شده و جزئيات هم اضافه شده فقط (قبل از ماكت اصلي) با فوم و مقوا ماكت و ... سرهم كردم ولي اصلاً حرفه‌اي و جالب نشده...! چوب بالسا و چوب پنبه را گذاشتم براي ماكت آخر .
كمك ...!!!:confused:
 

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
quote=elabiz;219293]ممنون از پاسخ . ولي منظورم از ماكت اتدي، ماكتي كه قبل از ارائه ماكت اصلي بصورت كامل با جزئيات بايد ارائه بدم . فقط هم ساختمان نيست! يك سايت 30*40 كه در داخل آن سه خانه مجزا جهت سه خانواده به اضافه امكانات رفاهي. تمام طراحي ها انجام شده و جزئيات هم اضافه شده فقط (قبل از ماكت اصلي) با فوم و مقوا ماكت و ... سرهم كردم ولي اصلاً حرفه‌اي و جالب نشده...! چوب بالسا و چوب پنبه را گذاشتم براي ماكت آخر .
كمك ...!!!:confused:[/quote]
ماکت اتودی نباید خیلی تمیز و با ریزه کاری باشه.
میتونی از بلو فوم استفاده کنی... البته اگه میخوای خیلی تمیز شه میتونی با مقوا کاور کنی.
من که خیلی خوب میتونستم استفاده کنم ازشون
امیدوارم شما هم بتونید
 

Pleiades.Arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
من دانشجوی پودمانی هستم شاید به خاطر اینه که واحدهام کمی با ترمی فرق داره البته درس آشنایی با طراحی معماری هست . حالا اگه امکان داره یه کم بیشتر درباره ماکت راهماییم کن:redface:. ممنون

اول یه چند تا عکس ازش پیدا کن تو اینترنت که فراوونه سعی کن از همه نماهاش یه عکس داشته باشی بعد هم چنتا پلان و پرسپکتیو 45-45 ازش پیدا کن(تو کتاب فرم فضا نظم چینگ هست) بعد با توجه به پلان و مقیاسی که داری دیوارای اصلی رو با مقوا ماکت بساز برای ستون هاش هم از چوب بالسا استفاده کن;)




واسه اون دیوارایی که انحنا دارن از فابریانو با گرم پایین استفاده کن چون ترم یکی هستی به خاطر این که ضخامتشو رعایت نکردی کسی بهت گیر نمیده! برای این کار اول جای دیوارارو رو سقف بکش بعد روش چسب حرارتی بریز ولی مراقب باش زیاد نزنی که کارت کثیف نشه بعد فابریانو رو روش بچسبون!
راستی ! کلا" زیاد به خوب بودن کارت گیر نده کسی از ترم یکی ها انتظار چندانی نداره...:)
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

آرتور وحید

عضو جدید
برای ستون هاش هم از چوب بالسا استفاده کن;) [/quote]

ببین از لطفی که بهم داری ممنونم . ولی حقیقتش نمی دونم بالسا رو از کجا باید تهیه کنم و اینکه ایا میشه اون رو با کاتر معمولی برید یا نه.
 

Pleiades.Arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای ستون هاش هم از چوب بالسا استفاده کن;)

ببین از لطفی که بهم داری ممنونم . ولی حقیقتش نمی دونم بالسا رو از کجا باید تهیه کنم و اینکه ایا میشه اون رو با کاتر معمولی برید یا نه.[/quote]

بالسا رو میتونی از همون مغازه ای که مقوا ماکت و چوب پنبه میخری بخری! اکثر مغازه هایی که وسایل کار بچه های معماریو دارن بالسا هم حتما" دارن
بالسا انواع و اقسام داره ولی واسه این کار یه نوعشو لازم داری که مثل نی می مونه ولی تو پره چه جوری بگم؟ مثل چوب بستنی دایتی پیچی! با کاتر هم میشه بریدش




اینم با بالسا ساخته شده
 

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام بچه ها یه کمک می خواستم ازتون من دارم طرحم رو با چوب بالسا می سازم ولی یه مشکلی دارم تو کاره من یک مخروط (از بالا به پایین کوچیک میشه) دارم و دایره روش به صورت مورب قرار می گیره و چون مقیاس کارم 400/1 کوچیک میشه نمی دونم باید چه جوری در بیارم حجمم رو خواهش می کنم راهنمایی بفرمائید....
حدودا اندازه مخروطت توی مقیاشس که میره چند در چند میشه؟؟؟؟
میتونی با چوب بدی بیرون برات برش بزنن. که این راحت ترین کاره.
یا اینکه از بالسای یک میل استفاده کنی ... خیلی راحت میتونی باهاش مخروط بسازی.و سرشو هرطور که بخوای کات کنی...دقیقا مثل کاغذ.(یه کم سخت تر) من فبلا باهاش استوانه ساختم... اگه باز هم خم کردنش سخت بود کمی خیسش کن ... کار باهاش راحت تر میشه.و بعد از خشک شدن حالت خودشو حفظ میکنه. اما باز هم بگو توی مقیاس چه اندازه ای میشه... شاید بتونم راحت تر کمکت کنم.
 

pixy

عضو جدید
پلکسی

پلکسی

سلام عزیزان، اول که رشته من معماری نیست ولی معماریها را دوست دارم. دوم که رشته من برق است. سوم که چند روز پیش داشتم گوگل را برای ساختن آکواریوم پلکسی جستجو می کردم که این سایت را پیدا کردم که چند نفر از عزیزان معماری بحث داغی را در مورد مدلسازی با پلکسی راه انداخته بودند. می خواستم چند سئوال از عزیزانی که با پلکسی کار کرده اند بپرسم.
1- در سایتهای خارجی چندین نوع چسب برای چسباندن قطعات پلکسی معرفی شده است ولی نمی دانم در ایران از کجا می توانم آنها را تهیه کنم. در آکواریوم های پلکسی باید قطعات پلکسی به هم محکم جوش بخورند طوریکه تحمل وزن زیاد آب را داشته باشند. ظاهرا دو نوع چسب وجود دارد یکی حلال است و دیگری یک جور رزین است که می تواند فضاهای خالی راهم پر کند وقطعات را به هم بچسباند. این چسبها را از کجا می توانم تهیه کنم؟
2- چطور می توانم با پلکسی قطعات منحنی شکل درست کنم؟
3- کاتر پلکسی چیست و کجا می فروشندش؟
4- من به اتوکد کاملا مسلط هستم و می خواهم طرح آکواریوم را با اتوکد بکشم . آیا جایی هست که قطات پلکسی را بر اساس نقشه های اتوکد ببرد؟


من تا به حال با پلکسی کار نکردم اگر توصیه دیگری هم دارید ممنون می شوم.
با تشکر.
چسب 3 سوت
2-با حرارت الکل
3-برای برش اسان فروشگاه معمارس
4-جاهایی که سنگ قبر را با لیزر برش میدن
 

pixy

عضو جدید
سلام! ان شاالله کاراتون تا حالا خوب پیش رفته باشه و از این به بعد بهترم بشه.

من قراره یه ماکت نما با پلکسی بسازم. من خودم اولین باره دارم باهاش کار می کنم. میشه اگه کسی تجربه ای یا نظر خاصی در موردش داره یا هر چیز دیگه ای که بنظرتون می تونه به من کمک کنه، بگه؟
مثلا در مورده چسبوندنش یا ...

ممنونم;)
با چسب قطره ای یا 3 سوت
 

تبسم

عضو جدید
نمونه کارهای بچه های دانشگاه آزاد همدان

نمونه کارهای بچه های دانشگاه آزاد همدان

بچه ها يه سري از كارهاي بچه هامون رو كه تو كارگاه مصالح و ساخت انجام دادن اينجا ميزارم نظرتون رو بگين;)
 

پیوست ها

  • DSC00010.jpg
    DSC00010.jpg
    46.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • DSC00015.jpg
    DSC00015.jpg
    77.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

تبسم

عضو جدید
بچه ها لطفا نظرتون رو بگين اينا كارهاي بچه هاي كارشناسي نا پيوسته ورودي 86 .
 

sara_dr

عضو جدید
تبسم جان توی درس کارگاه مصالح و ساخت دقیقا با شما چی کار کردن؟
ما هم کار گل وگچ داشتیم ولی جداگونه و کارها رو با هم ترکیب نکردیم به غیر از اون کار با یونولیت- پاپی ماشهو ساخت ماکت هم داشتیم.
کاراتون کارای جالبی شدن به خصوص اخریه که معلومه با دقت و حوصله کار شده;)
 

تبسم

عضو جدید
تبسم جان توی درس کارگاه مصالح و ساخت دقیقا با شما چی کار کردن؟
ما هم کار گل وگچ داشتیم ولی جداگونه و کارها رو با هم ترکیب نکردیم به غیر از اون کار با یونولیت- پاپی ماشهو ساخت ماکت هم داشتیم.
کاراتون کارای جالبی شدن به خصوص اخریه که معلومه با دقت و حوصله کار شده;)
عزيزم ما كاشي معرق كار كرديم اين ترم گچ بري /سيمان /احجام مختلف/ گنبد/ نقش برجسته/ سردر و براي سردر ما مصالح آزاد بود انتخابش .كاراي ديگه هم هست اما آپلود نمي شه از ديروز .اگه مي شه بگين مال كدوم دانشگاه چه درسي و ورودي چند هست كارهاتون؟؟:gol:;)
 

fayazbahram

عضو جدید
کاربر ممتاز
[/quote]اساتید ما همیشه تاکید میکنند که با دید انسانی طراحی کنید و اینکه طراحی رو با پلان شروع کنیم کار نادرستی میدونند مثلمه که شما طراحیرو با پلان شروع کردی .اینکه پلان شبیه یه بچه باشه نکته ی قوت نیست چیزی که یه پلان رو قوی میکنی بیشتر دسترسی ها و چیز های دیگس در واقع انتظارات دیگه ای از پلان میره که من هم کاملا نمیدونم .:)بهتر بود برای طراحی که به موضوعت مربوط بشه بیشتر رو حجمت کار میکردی مثلا بچه ها از فضاهای پیچ در پیچ خششون میاد چون خیلی دوست دارن محیط اطرافشونو کشف کنند:child:
موفق باشی[/quote]

دوست عزيز با تشکر از نظرت , به خدا تو 9 يا 10 جلسه اي که ماکت سازي داشتيم استاد تنها چيزي که به ما ميگفت ميومد تو کلاس و رو تخته مينوشت که مثلا مقبره ميسازيم و خودش ميرفت رو ميزش مي نشست و ما هم توکل به خدا شروع ميکرديم به ساختن, حالا چه جوري طراحي کنين چه جوري بسازين و اينا ديگه هيچي تازه تو کلاس هايي که خودش مدل نمي داد و ميگفت مثلا فلان چيز رو طراحي کنين و بسازين من به خاطر همين ايده ها يي که حالا پر از اشکال هستن از همه بيشتر ميگرفتم تازه تو کلاسي که قرار بود مهد کودک بسازيم همه من و من کردن و استاد هم گفت عيب نداره يه حجم ساده بسازين ولي من همين مهد کودک رو طراحي کردم و ساختم. الان هم که ماکت پايان ترم داده و گفته مصالح ساختش آزاده ولي ما فقط با فوم و مقوا کار کرديم و نه ميدونيم چوب بالسا چيه و نه مصالح ديگه ... خلاصه خاطره نگم منظورم اينه که ما رو درک کنين , به خاطر همين وضعيتمونه که کارامو گذاشتم تا نظرات شما دوستان رو جويا بشم.:smile:
 

fayazbahram

عضو جدید
کاربر ممتاز
میتونم بپرسم به یونولیت چطوری قوس دادی من تا حالا با یونولیت برای ماکتام کار نکردم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

یونولیت تا اونجایی که من میشناسمش پسر بدیه! قوس بر نمیداره! اینایی هم که میبینی طرحش منحنیه! یعنی خود یونولیت که ضخامت داره و هنگام برش اونو منحنی بریدم:confused:
 

Bache porroo

عضو جدید
میتونم بپرسم به یونولیت چطوری قوس دادی من تا حالا با یونولیت برای ماکتام کار نکردم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سلام دوست من
برای استفاده از یونولیت میتونی از یونولیت بر استفاده کنی . دستگاهیه که 1رشته سیم نازک رو به 2میله موازی به هم می بندن و با ترانس (6.5- 7 ولت ) اونو داغ می کنن و به یونولیت می کشن
شما هر طرحی رو که خواستی با یونولیت در بیاری ابتدا با 1ماژیک یا خودکار روی یونولیت می کشی بعد با اون دستگاه طرحتو در میاری
من توصیه می کنم برای طرحهای قوس دار حتما ازش استفاده کنین ;) اگه خواستی عکس دستگاه + روش ساختشو برات میزارم
موفق باشی
 

sara_dr

عضو جدید
میتونم بپرسم به یونولیت چطوری قوس دادی من تا حالا با یونولیت برای ماکتام کار نکردم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اول اون دایره ای رو که میخوای در بیاری با خودکار روی یونولیت میکشی با کاتر تا حدودی سطح دایره رو در مییاری بعدش سمباده رو در جهت عرض استوانه روی استوانت میکشی به طور کلی هر حجمی رو با یونولیت به کمک سمباده میشه در اورد;)
 

srn57

عضو جدید
یعنی چی 3 سوت؟ چسب خاصیه؟:biggrin::surprised:
نکنه منظورت همون چسب قطره ایه؟ جاش نمی مونه؟:surprised:

فکر میکنم منظورش همون چسب معروف به (یک دو سه ) باشه که تو بازار زیاد پیدا میشه.بهش چسب ام دی اف هم میگن.!
این چسب کارکردن باهاش دقت زیادی میخواد چون اگه بچسبه به دستت باید پوستشو ورداری تا جدا شه !
:)
 

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام بچه ها
من باید تغییر مصالح موجود در نما در ماکت نشان دهم
اما نمی خوام از تغییر رنگ استفاده کنم شما چه پیشنهادی دارید؟ چه جوری می تونم تغییر مصالح را نشان دهم؟
منظورتو متوجه نشدم. ینی میخوای نمارو عوض کنی؟؟؟
میتونی جایگزین کردن متریال چوب با مثلا سنگ ای کارو بکنی. اول توضیح بده... شاید بتونم کمکت کنم.
 

*arch*

عضو جدید
منظورتو متوجه نشدم. ینی میخوای نمارو عوض کنی؟؟؟
میتونی جایگزین کردن متریال چوب با مثلا سنگ ای کارو بکنی. اول توضیح بده... شاید بتونم کمکت کنم.
منظورم اینه که من تو کارم در بعضی قسمتها تغییر مصالح دارم که باید تو ماکت این قسمتها را نشون بدم اما نمی خوام با تغییر رنگ این کار را نشون بدم به طور مثال می تونم با ایجاد خراش در مصالح ماکت این کارا بکنم که از این کارم زیاد خوشم نمیاد حالا چی کار می تونم بکنم؟
 

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بدترین کاری که میتونی بکنی اینه که از برچسبهای مخصوص همون متریال استفاده کنی.
من از این کار خوشم نمیاد اما خب گفتم.
من تا حالا این کارو نکردم . دقیقا چه مصالحیو عوض کردی مثلا سنگه چوبه بتنه چیه؟؟؟ برام جالبه منم روش فکر میکنم.
 

nino

مدیر بازنشسته
salam man terme 2 hastam mikham 1makete dakheli az az 1 khune maskooni 70metri ba mighyase 1/25besazam az che jensi estefade konam behtare 1moghava makete tarhe choob kharidam ama kar bahash sakhte nemidunam age mishe behem begin ba chi besazam va inke chetoi moblash konam yani ba chi moblomanesho besazam mer30 faghat age lotf konin zoodtar javabamo bedid mamnoon misham paramiss_18@yahoo.com
سلام . خوش اومدی .
میتونی از مقوا ماکت یا فوم برد واسه دیوار استفاده کنی . برای مبلمان هم فکر میکنم چوب بالسا مناسب باشه . البته از هر چیزی میتونی استفاده کنی مثل ورق الومینیوم . یا هر چیزی که درو ورت هست میشه تو ماکت ازش استفاده کرد مهم خلاقیت تو و دیدیت به اطراف هست . به وسایل خوب نگاه کن . سعی کن مبلمان رو از روی مبلمان واقعی که میبینی بسازی . هر مشکلی داشتی بچه ها اینجا کمکت میکنن ;)

راستی عزیزم لطفا فارسی تایپ کن
 

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
چطوری باید 1 رود تو توپوگرافیم بسازم؟
چطوری باید سقف شیبدار بسازم؟

به راحتی!;)
فقط باید قبلش درست ترین مصالح رو انتخاب کرده باشی .
توپوگرافی رو با چوب پنبه (مقوا ) بسازی بهتره . چون که انعطاف پذیره و بهتر برش می خوره
جای رود رو مشخص می کنی و بعد دو طرفش رو ارتفاع می دی.
اگه سایتت رو به دو قسمت منفی و مثبت تقسیم کنیم که رودت فضای مثبته و بقیه ی سایتت فضای منفی ،باید فضای منفی ات رو ارتفاع بدی .( به اندازه ی عمق رود )
نمی دونم سوالت رو درست متوجه شدم و درست جواب دادم یا نه :surprised: برای توی رود بستگی به کارت داره که بخوای واقعا توش هم چیزی شبیه آب باشه یا نه بستگی به خلاقیت و سلیقه ی خودت میتونی خالیش بذاری یا توش لایه ی نازکی چسب حرارتی بریزی یا یه ردیف نازک چسب معمولی و روش تلق بذاری و...

برای سقف شیبدار خب باید اول ابعاد صفحات رو داشته باشی ...بهتره که از پلان شروع کنی
اگه نداری و یا چندان مهم نیست یه راهش اینه که انگار که داری واقعا ساختمون می سازی با میله های نازک اول اسکلتش رو می سازی و هر جا دیدی شیب مناسبه ارتفاع رو مشخص می کنی و بعد کالک رو می ذاری روش و علامت میزنی و بعد شکل روی کالک رو، به مقوا یا هر چیز دیگه ای منتقل می کنی. البته نظر من اینه:confused:
باز اگه دوستان توضیح دیگه ای دارن لطفا بگن:que:
 

maryam_030

عضو جدید
به راحتی!;)
فقط باید قبلش درست ترین مصالح رو انتخاب کرده باشی .
توپوگرافی رو با چوب پنبه (مقوا ) بسازی بهتره . چون که انعطاف پذیره و بهتر برش می خوره
جای رود رو مشخص می کنی و بعد دو طرفش رو ارتفاع می دی.
اگه سایتت رو به دو قسمت منفی و مثبت تقسیم کنیم که رودت فضای مثبته و بقیه ی سایتت فضای منفی ،باید فضای منفی ات رو ارتفاع بدی .( به اندازه ی عمق رود )
نمی دونم سوالت رو درست متوجه شدم و درست جواب دادم یا نه :surprised: برای توی رود بستگی به کارت داره که بخوای واقعا توش هم چیزی شبیه آب باشه یا نه بستگی به خلاقیت و سلیقه ی خودت میتونی خالیش بذاری یا توش لایه ی نازکی چسب حرارتی بریزی یا یه ردیف نازک چسب معمولی و روش تلق بذاری و...

برای سقف شیبدار خب باید اول ابعاد صفحات رو داشته باشی ...بهتره که از پلان شروع کنی
اگه نداری و یا چندان مهم نیست یه راهش اینه که انگار که داری واقعا ساختمون می سازی با میله های نازک اول اسکلتش رو می سازی و هر جا دیدی شیب مناسبه ارتفاع رو مشخص می کنی و بعد کالک رو می ذاری روش و علامت میزنی و بعد شکل روی کالک رو، به مقوا یا هر چیز دیگه ای منتقل می کنی. البته نظر من اینه:confused:
باز اگه دوستان توضیح دیگه ای دارن لطفا بگن:que:

مرسی
استادمون گفت آبش رو با ژلاتین که تو مهر سازی استفاده میکنند بسازین و یا پلکسی(ایشون اصلا تلق رو قبول ندارند)
اگه از پلکسی استفاده کنم می شه 1 سطح شیبدار ساده.
به اسیست استادمون گفتم گفت رودتم مثل لایههای توپوگرافی درست کن اما معمولا حرف ایشون با استادمون 180 درجه متفاوته حالا من نمی دونم چیکار کنم

واسه خود سقف شیبدار باید از چه مصالحی استفاده کنم؟
 
بالا