فاجعه در کمین کارون

آزرمیدخت

عضو جدید
خبرنگار امرداد :
● آب كارون، شور مي‌شود

آبگیری سد «گتوندعلیا» به عنوان جنوبی‌ترین پروژه‌ی سدسازی بر رودخانه کارون، در سکوت خبری ادامه دارد و خطرات ناشی از یک پدیده طبیعی انکارشده در محوطه مخزن این «سد»، تاکنون، مسکوت مانده است.

به گزارش ایبنانیوز، در گستره‌اي به گستردگي ده‌ها هکتار در خاور:)شرق) رودخانه‌ي کارون و باختر:)غرب) منطقه‌ي امبل شهرستان «لالی»، محوطه‌ای از گنبدهای نمکی هست که در هنگام آبگیری و بالا آمدن آب، همچون توده‌ای بزرگ از نمک خواهد بود که در لیوانی آب قرار بگیرد. رخدادي که شوند:)موجب) افت کیفیت آب کارون خواهد شد و پيامدهاي زیست‌محیطی بر صنعت کشاورزی خوزستان خواهد داشت. برخی آگاهان، درباره‌ي حجم این ذخيره‌ي نمک مي‌گويند که تنها بلندي:)ارتفاع) یکی از این توده‌های نمکی، ۱۰۰ متر از زمین و به ژرفاي:)عمق)۱۷۰ در عرض چند هکتار برآورد شده است.

این پدیده بی‌گمان شوند بالا رفتن شوری آب رودخانه‌ي کارون و پایین آمدن کیفیت آن در شهرهای گتوند، شوشتر، ملاثانی، باوی، اهواز، آبادان و خرمشهر خواهد شد.

اگرچه دست‌اندركاران پروژه‌ي سد گتوندعلیا، گنبدهاي نمک در این گستره را انکار می‌کردند، اما سرانجام با افشای برخی اطلاعات از سوی گروه‌های مردمی به وجود ذخایر نمک اذعان كردند. پس از آن بود که در كاري شتاب‌زده در حالی که به سرعت به زمان آبگیری «سد» نزدیک می‌شوند، دست به کار چاره‌جویی و جبران زمان از دست رفته برآمدند. اما حجم فراوان نمک به‌اندازه‌اي بود که امکان جابه‌جایی آن در مدت زمان برجاي‌مانده کاری دشوار می‌نمود، بنابراين در میان سردرگمی و اختلاف نظرهای بسیار سرانجام ایجاد دیوار حایل و پوششی سنگی بر روی «رخ نمون»‌های نمکی در دستور کار قرار گرفت.

تا اینجای کار، چندان مورد انتقاد نیست اما حمل تراشه‌های نمکی و غرق کردن آن در آب رودخانه‌ي کارون که براي شتاب دادن در کار، انجام مي‌شود، كار غیر‌قابل‌پذیرشی است.

بنا به گزارشی که از گفت‌و‌گو با کارگران محل پروژه و رانندگان وسایل نقلیه شرکت «مجری» تهیه شده است، ده‌ها کامیون از سنگ‌های نمکی در ۸ ماه گذشته حمل و در رودخانه‌ي کارون رها‌سازی شده‌اند! یک راننده‌ي پيشين کامیون، شاغل در این شرکت که نخواست نامش بازگفته شود، گفت: شخصا در ماه‌های گذشته به دستور مدیران پروژه، روزانه ۴ تا ۶ سرویس خاک و سنگ معدن نمک را در کنار کارون رها کرده است. امری که به شوری بی‌سابقه‌ي آب رودخانه‌ي کارون و ناخوشنودي مردم شهرهای گتوند و شوشتر انجاميده است.

برپايه‌ي اسناد، EC آب کارون از آبان‌ماه امسال تاکنون در برخی روزها بین رقم‌های ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ بالا رفته است و لایه‌هایی از نمک بر كشتزارهاي کشاورزی پديد آمده که با چشم به سادگي مي‌توان ديد. یک کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان – که خواست نامش بازگو نشود - در گفت‌و‌گو با ایبنانیوز، کاهش محصولات کشاورزی و آسيب‌هاي ده‌ها میلیاردی بر محصولات كشاورزي در سال گذشته را از تاثیرات شوری بی‌سابقه‌ي کارون دانست و گفت: «در چند ماه گذشته در پي رهاسازی تراشه‌های نمک، کیفیت آب آشامیدنی روستاهای عقیلی و شهرستان‌های گتوند و شوشتر نیز به میزان بالايي کاهش پیدا کرده است.»

مردم شهرستان گتوند که تا پیش از این یکی از خالص‌ترین آب‌های آشامیدنی استان بهره‌مند بودند هم اکنون ناچار به خرید و بهره‌گيري از دستگاه‌های تصفیه‌ي خانگی آب شده‌اند.

یک بررسی كوتاه بر روي آسيب‌هاي ساخت سد کارون۳ در شمال خاوري:)شرق) خوزستان نشان می‌دهد که گستره‌اي از مشکلات اجتماعی، زیست‌محیطی و فرهنگی پس از ساخت این سد برای مردم منطقه پديد آمده است و انتظار مشکلاتی هم در دراز مدت مي‌رود.

چنان‌چه مقامات «شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران» برای فرار از مسوولیت خود، اقدام به تکذیب این گزارش نمایند، عکس‌ها و فیلم‌های مستند که توسط کارکنان دلسوز پروژه در اختیار ایبنانیوز قرار گرفته و از نمای نزدیک، نشان‌دهنده‌ي به‌کارگیری گسترده‌ي ماشین‌آلات سنگین راهسازی برای بارگیری و تخلیه‌ي توده‌های بزرگ نمک در رودخانه‌ي کارون است، در همین تارنماي خبری منتشر خواهد شد.

گزارش كامل را مي‌‌توانيد در لینک زیر بخوانید.

http://www.ibnanews.com/vdch.xnmt23n6vftd2.html


http://www.amordadnews.com/neveshtehNamyesh.aspx?NId=4119
 

Similar threads

بالا