علمی که کاربرد نداشته باشد یا ما را به پول نرساند، به چه درد ما می خورد!؟

"The moon"

عضو جدید
کاربر ممتاز
این حرف خیلی از دانشجوها و دانش آموز ها و خیلی از آدماست که :

گیریم که ما ریاضی خوندیم ، فیزیک خوندیم ، عربی خوندیم ، ادبیات خوندیم ، خب که چی بشه؟؟

مثلا فهمیدم که انتگرال رو اینجوری میگیرن ، مشتق رو اینجوری حساب میکنن ، خب که چی؟

یا مثلا در دانشگاه اینهمه سخت گیری کردن ، یا کنکور ، اصلا برای چیه؟؟ چرا اینهمه سختی؟ منی که رشته ام فرضا پزشکی هست ، من چرا باید ریاضی هم پاس کنم ، ادبیات هم پاس کنم و.....

یا مثلا من شنیدم یک خانمی در اروپا ، 70 سالش بود و شروع کرده بود زبان فارسی رو یاد بگیره ، از نظر اکثر ماها این شخص قاطی داره.

یا مثلا یکی در خارج ، کل شعرهای حافظ رو حفظ کرده بود ، خب که چی بشه؟

اصلا علم غیرمرتبط یا علمی که ما رو به عمل یا پول نرسونه و کاربردی نباشد ، به چه درد ما میخورد؟

چه کسی میتونه به این سوال ها جواب بده؟
 
آخرین ویرایش:

eti68

عضو جدید
کاربر ممتاز
این حرف خیلی از دانشجوها و دانش آموز ها و خیلی از آدماست که :

گیریم که ما ریاضی خوندیم ، فیزیک خوندیم ، عربی خوندیم ، ادبیات خوندیم ، خب که چی بشه؟؟

مثلا فهمیدم که انتگرال رو اینجوری میگیرن ، مشتق رو اینجوری حساب میکنن ، خب که چی؟

یا مثلا در دانشگاه اینهمه سخت گیری کردن ، یا کنکور ، اصلا برای چیه؟؟ چرا اینهمه سختی؟ منی که رشته ام فرضا پزشکی هست ، من چرا باید ریاضی هم پاس کنم ، ادبیات هم پاس کنم و.....

یا مثلا من شنیدم یک خانمی در اروپا ، 70 سالش بود و شروع کرده بود زبان فارسی رو یاد بگیره ، از نظر اکثر ماها این شخص قاطی داره.

یا مثلا یکی در خارج ، کل شعرهای حافظ رو حفظ کرده بود ، خب که چی بشه؟

اصلا علم غیرمرتبط یا علمی که ما رو به عمل یا پول نرسونه و کاربردی نباشد ، به چه درد ما میخورد؟

چه کسی میتونه به این سوال ها جواب بده؟

به هیچ دردی!!
حتی در بسیاری از موارد مشاهده شده که شعور آدماهارو زیاد که نکرده هیچ کمشم کرده!!
اینجا هم اضافه کنم که من انتگرالم خیلی بود..خیلی هم خوشم میاد ازش...
به دردم نخورده ولی اتگرال حل میکردم حال میکردم....
:D
 

"The moon"

عضو جدید
کاربر ممتاز

به هیچ دردی!!
حتی در بسیاری از موارد مشاهده شده که شعور آدماهارو زیاد که نکرده هیچ کمشم کرده!!
اینجا هم اضافه کنم که من انتگرالم خیلی بود..خیلی هم خوشم میاد ازش...
به دردم نخورده ولی اتگرال حل میکردم حال میکردم....
:D

خب این پاسخی که دادید ، پاسخ 99% آدم هاست. من منظورم از پاسخ دادن به این سوال ، پاسخی برعکس پاسخ شما بود.

یعنی :

کسی میتونه از این نوشته ها دفاع کنه و ادعا کنه که بله این علوم به یه دردی میخوره؟ چطوری میتونین اثبات کنین که به درد میخوره؟ اصلا به چه دردی میخوره؟ این رو اگه موافق هستید ، بیان کنید
 

m.abedi1986

عضو جدید
کاربر ممتاز
مگه همه چی پوله؟بعضی چیزاعشقیه
یکی میادیه پیکان میخره 5میلیون 25میلیون خرجش میکنه میگه پوله عشقه.بعضی چیزاازدایره عقل خارجه:D
 

Hosse!N_206

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
وقتی دانشجوی مملکت ما نفهمه و ندونه که درسی که میخونه برا چیه ... پس وای بر ما ...
مارا چه شده که اینچنین شده ...
.
.
.
.
و اما دوست عزیزم اون انتگرال و ریاضی و فیزیک جز علوم پایه محسوب میشن ... یعنی هر اختراعی و .... از همین روابط و فرمولا نشات گرفته شده ...

شاید هدف شما از درس به کسب درامد و شغل باشه ... اما خیلی ها هستن که به دیدگاه پیشرفت و کنجکاوی در زمینه های علمی بر اساس همین مطالب پایه ای اختراع یا ابتکاری میکنن که مشکل خیلی ها حل میشه ...

بشما توصیه میکنم از همین الان وارد بازار بشید و کرسی صندلی دانشگاه رو اشغال نکنید.
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب اومدیم تو این دنیا که چی بشه؟ حداقل یه ذرررره از هر علمی رو باید مقدماتی هم که شده بلد باشیم یا نه؟. ادما ذاتشون سیری ناپذیره و هرچی بلد میشن دوباره احساس میکنن چیزی نمیدونن....چون باید خواهی نخواهی به سمت کمال بریم...پس چه بهتر از وجودمون و از هستی استفاده ای ببریم...به قول دوستمون اینا پایه هر علمی هستش... اگر بلد نباشیم چی میشه؟؟ بجز اینکه احساس پوچی و بی حوصلگی و...می کنیم؟. همه علوم به هم ارتباط دارن و میتونن ذهن رو باز کنن و ادراک فضایی و... ما رو بهبود ببخشن. تو هرچیزی میتونه اثر مثبت داشته باشه.
 

d-ghanbari

عضو جدید
درود
اینکه این درسها به چه دردی میخوره خوب خیلی سادست.همه چی......
هر ساختمونی هر هواپیمایی هر ماشینی هر کشتی وزیر دریایی هر نیروگاهی هر کامپیوتری چه میدونم هر آسانسوری هر پلی هر سدی هرتوربین بادی هر وسیله الکترونیکی خلاصه هر چیزی که بشر ساخته قبلش ی سری حساب و کتاب میکنه تا ماشینی که میخواد بسازه با کمترین هزینه ممکن اهدافش رو تامین کنه.این حساب و کتاب کردن شامل عملیاتهای ریاضیاتی(مشتق گیری،انتگرال گیری و...)امتحان کردن نمونه های کوچکتر و.... هستش.عملیاتهای مشتق و انتگرالگیری(و کلا ریاضیاتی)سوای از شیرینی و جذاب بودنشان،ابزارهای ما برای حساب کردن هستند که کار مارو راه میندازن....
درباره این که یکی میگه مثلا من رشتم پزشکیه و چرا باید ریاضی پاس کنم .....
علت همچین حرفی به نظرم اطلاع نداشتن از زیباییهاو جذابیتهای علم دیگه است و مقصر اصلی به نظر من معلمها و اساتید هستند که نتونستن اهمیت و جذابیتهای درسی که ارایه میدن رو ارایه بدن. ما ذاتا عاشق زیبایی هستیم و اگر بدانیم هر چیزی(مثلا یک درس) زیباست با علاقه سر کلاس حاضر میشیم(فقط به علت زیبا بودن و نه اینکه کاربردی داره یا نه.هر چند کابردها هم بسیار زیاد است)
 
آخرین ویرایش:

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
البته سیستم آموزشی که ما باهاش بزرگ شدیم خیلی غلط بود متأسفانه....(هنوزم هست)
البته برای بچه های ابتدایی امروزه بهتر شده. در حد ابتداییش رو میدونم بهتر شده، بقیه ش فکرنکنم زیاد فرق کرده باشه
 

d-ghanbari

عضو جدید
امیدوارم که وضعیت بهتر شده باشه
ی جورایی نسل ما نسل سوخته به حساب میاد.بعد از انقلابها ی مدت طول میکشه تا کشور منقلب شده کارهاش روبراه بشه و در این حالت گذار نسلهایی که در آغاز انقلاب زندگی میکنن یجورایی فدا میشن و آزمون و خطا روشون انجام میشه تا راه درست پیدا بشه....اما این حرفا زیاد فایده ای نداره و تنها کاری که میشه کرد اینه که آدم تلاش خودشو بکنه .....
و من الله توفیق....
 

"The moon"

عضو جدید
کاربر ممتاز
آره درسته. جواب هایی که دوستان دادن متین و درست بود. کس دیگری هست که جواب تازه تری داشته باشه؟
 

ایشن36

عضو جدید
اقا تو زندگیمونم به درد نخوره فردایی اگه بود بچمون اگه اومد یه سوال ریاضی-فیزیکی چیزی پرسید یه چی بلد باشیم ابرومون جلوشون نره:biggrin: البته من یه پس گردنی میزنم بهش میگم بره خودش یاد بگیره ماهم خودمون یاد گرفتیم:w39:
 

ayja

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این حرف خیلی از دانشجوها و دانش آموز ها و خیلی از آدماست که :

گیریم که ما ریاضی خوندیم ، فیزیک خوندیم ، عربی خوندیم ، ادبیات خوندیم ، خب که چی بشه؟؟

مثلا فهمیدم که انتگرال رو اینجوری میگیرن ، مشتق رو اینجوری حساب میکنن ، خب که چی؟

یا مثلا در دانشگاه اینهمه سخت گیری کردن ، یا کنکور ، اصلا برای چیه؟؟ چرا اینهمه سختی؟ منی که رشته ام فرضا پزشکی هست ، من چرا باید ریاضی هم پاس کنم ، ادبیات هم پاس کنم و.....

یا مثلا من شنیدم یک خانمی در اروپا ، 70 سالش بود و شروع کرده بود زبان فارسی رو یاد بگیره ، از نظر اکثر ماها این شخص قاطی داره.

یا مثلا یکی در خارج ، کل شعرهای حافظ رو حفظ کرده بود ، خب که چی بشه؟

اصلا علم غیرمرتبط یا علمی که ما رو به عمل یا پول نرسونه و کاربردی نباشد ، به چه درد ما میخورد؟

چه کسی میتونه به این سوال ها جواب بده؟
فهمیدن و فراگیری هر دانشی یه سری کدبندی های ویژه ای رو در ذهن ایجاد میکنه که مجموعه این کد ها باعث توانمندی هر چه بیشتر انسان میشه. بنابراین اجبار برای فهم بقول شما علوم غیرمرتبط یه توفیق اجباری برای بالا رفتن ورژن درک و فهم انسان و بالا رفتن شعور انسانی اوست.
 

amirdolu

عضو جدید
اصلا علم غیرمرتبط یا علمی که ما رو به عمل یا پول نرسونه و کاربردی نباشد ، به چه درد ما میخورد؟

سلام.
در واقع علوم غیر مرتبط و علمی که مارو به پول نرسونه (در منفعت اقتصادی و بهبود زنگی ما نقشی نداشته باشه که عامل تخدیر و جمود هم ممکنه باشه)به هیچ دردی نمی خوره.
مثلا می دونید این سوال که (قرآن حادث است یا قدیم؟) به مدت 1000 سال اصلی ترین و پر حاشیه ترین سوال جامعه علمی ما بوده و ذهن اکثر اندیشمندان رو به خودش مشغول کرده بوده و جالب اینکه هنوز هم به نتیجه خاصی نرسیده.(مثل سوال اول مرغ بود یا تخم مرغ؟).
وگرنه ریاضی و فیزیک و ادبیات و امثالهم غیر مرتبط و به درد نخور نیست.!
ریشه پرسش های این مدلی که
"گیریم که ما ریاضی خوندیم ، فیزیک خوندیم ، عربی خوندیم ، ادبیات خوندیم ، خب که چی بشه؟؟

مثلا فهمیدم که انتگرال رو اینجوری میگیرن ، مشتق رو اینجوری حساب میکنن ، خب که چی؟

یا مثلا در دانشگاه اینهمه سخت گیری کردن ، یا کنکور ، اصلا برای چیه؟؟ چرا اینهمه سختی؟ منی که رشته ام فرضا پزشکی هست ، من چرا باید ریاضی هم پاس کنم ، ادبیات هم پاس کنم و....."
فکر می کنم این باشه که اکثرا بدون اطلاع قبلی و در نظر نگرفتن علایق و استعداد شخصی و صرفا با انگیزه های مختلف دیگه می ریم یک رشته رو می خونیم. و بعد می خواهیم اون رشته رو با علایق خودمون هماهنگش کنیم.
 

"The moon"

عضو جدید
کاربر ممتاز
فهمیدن و فراگیری هر دانشی یه سری کدبندی های ویژه ای رو در ذهن ایجاد میکنه که مجموعه این کد ها باعث توانمندی هر چه بیشتر انسان میشه. بنابراین اجبار برای فهم بقول شما علوم غیرمرتبط یه توفیق اجباری برای بالا رفتن ورژن درک و فهم انسان و بالا رفتن شعور انسانی اوست.

بله دقیقا. این یکی از چیزهایی بود که باید بهش اشاره میشد.

خب ، دیگه؟
 
  • Like
واکنش ها: ayja

amir-sky

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این حرف خیلی از دانشجوها و دانش آموز ها و خیلی از آدماست که :

گیریم که ما ریاضی خوندیم ، فیزیک خوندیم ، عربی خوندیم ، ادبیات خوندیم ، خب که چی بشه؟؟

مثلا فهمیدم که انتگرال رو اینجوری میگیرن ، مشتق رو اینجوری حساب میکنن ، خب که چی؟

یا مثلا در دانشگاه اینهمه سخت گیری کردن ، یا کنکور ، اصلا برای چیه؟؟ چرا اینهمه سختی؟ منی که رشته ام فرضا پزشکی هست ، من چرا باید ریاضی هم پاس کنم ، ادبیات هم پاس کنم و.....

یا مثلا من شنیدم یک خانمی در اروپا ، 70 سالش بود و شروع کرده بود زبان فارسی رو یاد بگیره ، از نظر اکثر ماها این شخص قاطی داره.

یا مثلا یکی در خارج ، کل شعرهای حافظ رو حفظ کرده بود ، خب که چی بشه؟

اصلا علم غیرمرتبط یا علمی که ما رو به عمل یا پول نرسونه و کاربردی نباشد ، به چه درد ما میخورد؟

چه کسی میتونه به این سوال ها جواب بده؟

سلام..

اینطوری که نمیشه قضاوت کرد برادر من.

رشته های پزشکی هم باید ریاضی پاس کنن...، حالا ریاضی یی که شما دوستان پاس میکنین آنقدر هم سخت نیست...این طور مباحث دیدتون رو بهتر میکنه و لازمه...مثلا یه مهندس باید مشتق رو بدونه چیه...

مهم یادگیری مفهوم مباحث موجود هست که در آینده بکارت میاد....خصوصا برای یادگیری بحث طراحی و ساخت....حداقل این که شما بفهمی که مثلا معادلات حاکم بر عملکرد یه توربین چطوری هست..همه این ها از یادگیری مشتق و معدلات دیفرانسیل حاصل میشه.

اگه همین مشتق و معادلات دیفراسنیل نبود، ماشینی مثل بنز ساخته نمیشد.

در هر حال الان اکثریت هم نظر شما رو دارم ...خودمم کم و بیش همین طوریم ولی نظر من اینه که در واقع هر کسی تو هر رشته ای هست باید اول علاقه داشته باشه و بعد به تناسب توانایی و هوشش بیاد وارد یه مبحثی از رشتش مشغول به کار بشه و هدف گذاری کنه.... ولی خوب باز میگم نمیشه اینطوری مثل شما حرف زد....

حالا مثلا خودتو جای یه آدم نابغه و علاقمند به علم بزار ببین باز همین نظر رو داری؟

اول علاقه مهمه بعدش به نظرم هر کسی به سلیقه خودش برای هدفش یاد بگیره.

دیدم که دارم میگم دوست خوبم.

موفق باشی
 
آخرین ویرایش:

"The moon"

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نظرتون این بهتر نیست که استعداد یابی در کودکی صورت بگیره؟

یه جوانی که 23 سالشه و کارشناسیشو تموم کرده تازه یادش میفته که باید بره دنبال استعدادش ، اونهمه عمر رو به حساب هیچ و پوچ میذاره و زمانی که باید همه چی تموم شده باشه ، تازه دنبال استعداد خودش راه میفته و دنبالشو میگیره ، در 40 سالگی هم شاید به زور بتونه استعداد خودش را شکوفا کند.

نظرتون؟
 
  • Like
واکنش ها: ayja

ayja

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
البته سیستم آموزشی که ما باهاش بزرگ شدیم خیلی غلط بود متأسفانه....(هنوزم هست)
البته برای بچه های ابتدایی امروزه بهتر شده. در حد ابتداییش رو میدونم بهتر شده، بقیه ش فکرنکنم زیاد فرق کرده باشه

با این وعظ و لفّاظی هیچ چیز را نمی توان اصلاح کرد
در کتابهای درسی که برای کودکانمان می نویسیم سخنان بی اساسی که نشانه نه فقط بی سلیقگی بلکه بی سوادی است، کم نیست.
 
آخرین ویرایش:

(F(X

عضو جدید
سلام

یه چند روزیه داشتم فکر میکردم که دارم دانشگاه برای چی میرم وقتی فقط درس پاس کردنه-محصول محور نیست وبه قول استادمون به جای اینکه صنعت دنبال دانشگاه باشه دانشگاه اویزون صنعته وچراهای دیگه...

هنوز به طور کامل به نتیجه نرسیدم شمارسیدی به ماهم بگو! البته راه حل رو نه بیان مشکلات.

من بازم فکرامو میکنم شماهم فکر کنید حداقل اون نسل بیچاره بعدترها ی ما دغدغه کمتری داشته باشن.
 
بالا