طبق آیات مسکرات به قدر لا افراط آزاد است

Koma

عضو جدید
آیه 67 از سوره نحل :
" و من ثمرات النّخیل والاعناب تتخذون منه سکرا ً و رزقا ًحسنا ً انّ فی ذلک لایة ً لقوم ٍ یعقلون "
ترجمه این آیه چنین است :
" و از ميوه هاي درخت خرما و انگور نیز ( نوشیدنی هاي ) مست کننده و رزق نیکو می گيريد . همانا در این امر نیز نشانه ای روشن برای اهل تفکر است . "
به دنبال بیان دو نعمت آب و شیر که دو نوشیدنی طبیعی و الهی است ، این آیه به نوشیدنی هایی که از طریق فشردن میوه ها به دست می آید ، اشاره دارد و می فرماید : شما از شیره خرما و انگور نیز نوشیدنی می سازید ، اما برخی نوشیدنی ها همچون شراب ، مست کننده است و برخی مایه شادابی و سلامتی هستند . این نیز باید مایه عبرت شما باشد و از آن درس بگیرید که آنچه خداوند به شما عطا کرده ، همه پاک و خالص است و این شما هستید که آن را به امری ناپاک و ناخالص تبدیل می سازید .
از این آیه می آموزیم که :
1- درمیان میوه ها ، خرما و انگور از جایگاه خاصی در تغذیه بشر برخوردارند و تنوع محصولاتی که بشر از این دو نعمت الهی می گیرد ، بسیار است .
2- آنچه خداوند آفریده ، نیکوست . این ما هستیم که گاهی از آنها سوء استفاده کرده و نادرست مصرف می کنیم .
 

scorpio20

عضو جدید
محض اطلاع دوستاني كه از بي اطلاعي دوستان سعي سو استفاده دارند و يا از سر نقص اطلاعات چنين اضهار نظري فرمودهاند!!
بايد عرض كنم:
حرام كردن شراب مانند بسياري از محرمات ديگر مرحله اي بوده است تا ملتي كه مدتها با آن خو گرفته اند تدريجا براي تغيير نگرش آماده بشن خير در آيه اي اگر اشتباه نكنم سوره مائده شراب علنا حرام اعلام شده و هم چنين هر چيزي كه انسان رو از خود بي خود كند ...
 

fire dragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
محض اطلاع دوستاني كه از بي اطلاعي دوستان سعي سو استفاده دارند و يا از سر نقص اطلاعات چنين اضهار نظري فرمودهاند!!
بايد عرض كنم:
حرام كردن شراب مانند بسياري از محرمات ديگر مرحله اي بوده است تا ملتي كه مدتها با آن خو گرفته اند تدريجا براي تغيير نگرش آماده بشن خير در آيه اي اگر اشتباه نكنم سوره مائده شراب علنا حرام اعلام شده و هم چنين هر چيزي كه انسان رو از خود بي خود كند ...

یعنی اول گفته بودند حلاله؟؟
بعد دیدند که اشتباه کردند گفتند یه کم حرومه بعد هم دیدن داره ضایع میشه گفتند بیشتر حرومه
در نهایت گفتند کلا حرومه؟؟؟
رو درواسی داشتند با کسی یا موضوع دیگه ایی بوده
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاپیک از این تابلوتر دیگه ندیده بودم
متنش میگه یه چیز میگه عنوانش دقیقا برعکسشو میگه

اما برخی نوشیدنی ها همچون شراب ، مست کننده است و برخی مایه شادابی و سلامتی هستند . این نیز باید مایه عبرت شما باشد و از آن درس بگیرید که آنچه خداوند به شما عطا کرده ، همه پاک و خالص است و این شما هستید که آن را به امری ناپاک و ناخالص تبدیل می سازید .
دقت کنین دقیقا گفته که شما آن را به امری ناپاک و ناخالص تبدیل میکنید که اشاره داره به شراب که ناپاکه و ناخالص.
اونجا هم که گفته از فشردنون ،یعنی آبشون بگیری نه اینکه هزار تا بلا سرش بیاری که بشه نوشیدنی.
مثلا آب انگور حلاله و بسیار هم مفید و خوشمزه.
ولی وقتی میزاری میمونه و فعلو انفعالات درش صورت میگیره دیگه خالص نیست و انسان رو از خود بی خود میکنه که حرامه
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دو سوال از دوستانی که موافق مطالب تاپیک هستند:

1)آیا این آیه بیان احکام خدا را در مضمون خود دارد؟ یعنی وقتی می گوید از انگور "نوشیدنی مست کننده" و "رزق نیکو" می گیرید، ایا این یعنی شراب حلال است؟ از کدام قسمت جمله حلال بودن را می فهمید؟

2)چرا خداوند در بیان این آیه، "نوشیدنی مست کننده" را "از رزق نیکو" جدا کرده است؟ آیا این به این معنی نیست که "نوشیدنی مست کننده" چیزی جدای از "رزق نیکو" است؟ و اگر هست چه لزومی داشته که خداوند این دو را از هم جدا کند؟
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تاپیک از این تابلوتر دیگه ندیده بودم
متنش میگه یه چیز میگه عنوانش دقیقا برعکسشو میگه


دقت کنین دقیقا گفته که شما آن را به امری ناپاک و ناخالص تبدیل میکنید که اشاره داره به شراب که ناپاکه و ناخالص.
اونجا هم که گفته از فشردنون ،یعنی آبشون بگیری نه اینکه هزار تا بلا سرش بیاری که بشه نوشیدنی.
مثلا آب انگور حلاله و بسیار هم مفید و خوشمزه.
ولی وقتی میزاری میمونه و فعلو انفعالات درش صورت میگیره دیگه خالص نیست و انسان رو از خود بی خود میکنه که حرامه
:gol::gol::gol:
 

scorpio20

عضو جدید
یعنی اول گفته بودند حلاله؟؟
بعد دیدند که اشتباه کردند گفتند یه کم حرومه بعد هم دیدن داره ضایع میشه گفتند بیشتر حرومه
در نهایت گفتند کلا حرومه؟؟؟
رو درواسی داشتند با کسی یا موضوع دیگه ایی بوده

خير خوشگله...!!!
 

►♀☼♀◄

عضو جدید
حکم شراب در اسلام کمی مغفول مانده ..
در تاکیدی که قران کریم می فرماید اجتناب از آن است و فعل حرام رو به کار نبرده است ولی بنده هنوز مانده ام وقتی قران کریم صراحتا ربا رو حرام اعلام میکند ما باید تزهای غربی در بانکداری در سود بگیریم..
اگر شراب رو فعل اجتنبوا رو حرام بگیرم یعنی چه ویسکی 10 درصد الکحول چه 40 %الکحولی! حرام اندر حرام است ولی چرا امر در باب سود دهی و سودگیری بانکها رو رعایت نمیکنند!
وامصیبتا فکرش هم تن آدم رو می لرزاند که پول حرام در کشور اسلامی جریان دارند..
انشاالله که نخبگان حوزه این چالش 31 ساله رو حل کنند تا دیگر رستگار شویم..
 

Koma

عضو جدید
حکم شراب در اسلام کمی مغفول مانده ..
در تاکیدی که قران کریم می فرماید اجتناب از آن است و فعل حرام رو به کار نبرده است ولی بنده هنوز مانده ام وقتی قران کریم صراحتا ربا رو حرام اعلام میکند ما باید تزهای غربی در بانکداری در سود بگیریم..
اگر شراب رو فعل اجتنبوا رو حرام بگیرم یعنی چه ویسکی 10 درصد الکحول چه 40 %الکحولی! حرام اندر حرام است ولی چرا امر در باب سود دهی و سودگیری بانکها رو رعایت نمیکنند!
وامصیبتا فکرش هم تن آدم رو می لرزاند که پول حرام در کشور اسلامی جریان دارند..
انشاالله که نخبگان حوزه این چالش 31 ساله رو حل کنند تا دیگر رستگار شویم..
دوست رستگار من این ایه رو میتونی تفسیر کنی؟
«یا ایها الذین امنوا لا تاکلو الربا اضعافا مضاعفه و اتقواالله لعلکم تفلحون...» (آل عمران/130)
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد ربا را [با سود] چندين برابر مخوريد و از خدا پروا كنيد باشد كه رستگار شويد (۱۳۰)
گویا تا دوبرابر مشکلی نداره
 

►♀☼♀◄

عضو جدید
دوست رستگار من این ایه رو میتونی تفسیر کنی؟
«یا ایها الذین امنوا لا تاکلو الربا اضعافا مضاعفه و اتقواالله لعلکم تفلحون...» (آل عمران/130)
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد ربا را [با سود] چندين برابر مخوريد و از خدا پروا كنيد باشد كه رستگار شويد (۱۳۰)
گویا تا دوبرابر مشکلی نداره
نه اخوی..
به این آیه ها نگاه کن...
كسانى كه ربا مى‏خورند، (از گور) برنمى‏خيزند مگر مانند برخاستن كسى كه شيطان بر اثر تماس‏، آشفته‏سرش كرده است‏. اين بدان سبب است كه آنان گفتند: (داد و ستد صرفاً مانند رباست‏.) و حال آنكه خدا داد و ستد را حلال‏، و ربا را حرام گردانيده است‏. پس‏، هر كس‏، اندرزى از جانب پروردگارش بدو رسيد، و (از رباخوارى‏) باز ايستاد، آنچه گذشته‏، از آنِ اوست‏، و كارش به خدا واگذار مى‏شود، و كسانى كه (به رباخوارى‏) باز گردند، آنان اهل آتشند و در آن ماندگار خواهند بود. (۲۷۵)
در سوره ی بقره..
وقتی "حرم الربا" بیاید و در آیاتی دیگر و هم چنین در همین آیه ای که ذکر فرمودید تاکید بر "نهی شدن"، "از برکت کاسته شدن"،"واگذار کردن" و... نموده چگونه میخواهیم با "چندین برابر نخوردن" به این برسیم که تا 2برابرش اشکالی ندارد؟!(اصلا چرا 2تا؟ 2 حد ربای حلال و حرام باشد پس در باب شراب چطور تفسیر شود؟ تا چند درصد؟)
درباره شراب و قمار از تو مى‏پرسند بگو در آن دوگناهى بزرك و سودهايى براى مردم است و[لى] گناهشان از سودشان بزرگتر است و از تو مى‏پرسند چه چيزى انفاق كنند بگو مازاد [بر نيازمندى خود] را اين گونه خداوند آيات [خود را] براى شما روشن مى‏گرداند باشد كه بينديشيد (۲۱۹)
برای شراب که فعل "دوری ورزیدن" و حتی "سودهایی داشتن" آمده چه کنیم؟!
_________________________
ضمیمه
واخذهم الربا وقد نهوا عنه واكلهم اموال الناس بالباطل واعتدنا للكافرين منهم عذابا اليما
الذين ياكلون الربا لا يقومون الا كما يقوم الذي يتخبطه الشيطان من المس ذلك بانهم قالوا انما البيع مثل الربا واحل الله البيع وحرم الربا فمن جاءه موعظه من ربه فانتهي فله ما سلف وامره الي الله ومن عاد فاوليك اصحاب النار هم فيها خالدون
يمحق الله الربا ويربي الصدقات والله لا يحب كل كفار اثيم
يا ايها الذين آمنوا اتقوا الله وذروا ما بقي من الربا ان كنتم مومنين
________
باشد که با بکارگیری الگوی اسلامی پیشرفت بتوانیم این چالش رو برطرف کنیم..
و رستگار شویم...
 

afshin-18

عضو جدید
حسابی آیه رو پیچوندی و استدلالت کاملا غلطه یا بهتر بگم تو خودت رو مجبور کردی این استلال مضحک رو بپذیری تا شراب به قول خودت حلال بشه ولی این راهش نیست اگه می خوای بخوری توجیه نکن برو بخور به اسم گناه بخور اگر هم می خوای گناه نکنی نخور(در ضمن هر چیز مست کننده ای نجس است یعنی نجاست خواری مشکل نداره؟)
 

fire dragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
حسابی آیه رو پیچوندی و استدلالت کاملا غلطه یا بهتر بگم تو خودت رو مجبور کردی این استلال مضحک رو بپذیری تا شراب به قول خودت حلال بشه ولی این راهش نیست اگه می خوای بخوری توجیه نکن برو بخور به اسم گناه بخور اگر هم می خوای گناه نکنی نخور(در ضمن هر چیز مست کننده ای نجس است یعنی نجاست خواری مشکل نداره؟)

به هر حال ایشون استدلال خودشو داشت
روال بحث اینه که اگه شما هم استدلالی داری مثل این دو ستمون قوی و محکم بیان کنی نه اینکه فقط بگی مضحکه
 

mamila

عضو جدید
من انسان پایبندی شاید نباشم ولی ی کم تفکر نشون میده از این آیه چه برداشتی میشه
شما چرا دنبال این هستی که توجیه دینی بیاری وقتی که نیس
 

silver light

عضو جدید
کاربر ممتاز
در مورد ویسکی قطره ای چیزی نوشته شده؟

فکر کنم باید حلال باشه
 

elisa.ff

عضو جدید
کاربر ممتاز
درتایید فرمایشات شما نظر حضار گرامی رو به لینک زیر جلب میکنم
ابن سینا شراب را نه حرام بلکه جایز شمرده اند


http://www.www.www.iran-eng.ir/show...راب-را-نه-حرام-بلکه-جایز-شمرده-اند?highlight=

به نظر من اگه به مقداری که مست نکنه اشکالی نداره چون خدا گفته چیزی که عقل را از بین ببرد حرام است
 

s.ferdows

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیه 67 از سوره نحل :
" و من ثمرات النّخیل والاعناب تتخذون منه سکرا ً و رزقا ًحسنا ً انّ فی ذلک لایة ً لقوم ٍ یعقلون "
ترجمه این آیه چنین است :
" و از ميوه هاي درخت خرما و انگور نیز ( نوشیدنی هاي ) مست کننده و رزق نیکو می گيريد . همانا در این امر نیز نشانه ای روشن برای اهل تفکر است . "
به دنبال بیان دو نعمت آب و شیر که دو نوشیدنی طبیعی و الهی است ، این آیه به نوشیدنی هایی که از طریق فشردن میوه ها به دست می آید ، اشاره دارد و می فرماید : شما از شیره خرما و انگور نیز نوشیدنی می سازید ، اما برخی نوشیدنی ها همچون شراب ، مست کننده است و برخی مایه شادابی و سلامتی هستند . این نیز باید مایه عبرت شما باشد و از آن درس بگیرید که آنچه خداوند به شما عطا کرده ، همه پاک و خالص است و این شما هستید که آن را به امری ناپاک و ناخالص تبدیل می سازید .
از این آیه می آموزیم که :
1- درمیان میوه ها ، خرما و انگور از جایگاه خاصی در تغذیه بشر برخوردارند و تنوع محصولاتی که بشر از این دو نعمت الهی می گیرد ، بسیار است .
2- آنچه خداوند آفریده ، نیکوست . این ما هستیم که گاهی از آنها سوء استفاده کرده و نادرست مصرف می کنیم .

بازهم که یه عده سودجو با کلمات بازی کردند

عزیز جان شما مفسر قرآن هستی؟؟؟؟؟؟ علم تفسیر می دونی؟؟؟؟؟؟؟ چرا بدون دلیل و برهان حرف میزنی و ملت رو گمراه می کنی؟
یعنی اول گفته بودند حلاله؟؟
بعد دیدند که اشتباه کردند گفتند یه کم حرومه بعد هم دیدن داره ضایع میشه گفتند بیشتر حرومه
در نهایت گفتند کلا حرومه؟؟؟
رو درواسی داشتند با کسی یا موضوع دیگه ایی بوده

با هیچ کی رودرواسی ندارند

در اون زمان به دلیل پایین بودن سطح درک و فهم مردم یه باره نگفتند شراب حرام است دلیل بر حلال بودن اون هستش


تازه مگه امروزه علم برای دستورات اسلام دلیل منطقی و علمی نمیاره که بعضی از غافلان آگاه شوند؟
 

behnam5670

عضو جدید
کاربر ممتاز
حرمت شراب در قرآن

مناظره امام كاظم(ع) با مهدي عباسي
در یكی از سالها مهدی عباسی وارد مدینه شد و پس از زیارت قبر پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ با امام كاظم ـ علیه السلام ـ ملاقات كرد و برای آن كه به گمان خود از نظر علمی آن حضرت را آزمایش كند! بحث «خَمر» (شراب) در قرآن را پیش كشید و پرسید: «آیا شراب در قرآن مجید تحریم شده است؟» آن گاه اضافه كرد: «مردم اغلب می‎دانند كه در قرآن از خوردن شراب نهی شده، ولی نمی‎دانند كه معنای این نهی، حرام بودن آن است!»
امام ـ علیه السلام ـ فرمود: «بلی. این حرمت شراب در قرآن مجید صراحتاً بیان شده است.»
ـ در كجای قرآن؟
ـ آنجا كه خداوند متعال خطاب به پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‎فرماید: «قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّیَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ وَ الْبَغْیَ بِغَیْرِ الْحَقِّ... .» ترجمه: «بگو پروردگار من، تنها كارهای زشت، چه آشكار و چه پنهان و نیز «إثم» (گناه) و ستم به ناحق را حرام نموده است... .»
آنگاه امام ـ علیه السلام ـ پس از بیان چند موضوع دیگر كه در این آیه تحریم شده، فرمود: «مقصود از كلمه «إثم» در این آیه كه خداوند آن را تحریم كرده، همان شراب است، زیرا خداوند در آیه دیگری می‎فرماید: «یَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِما إِثْمٌ كَبِیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما... .»[1] ترجمه: «از تو در مورد شراب و قمار می‎پرسند، بگو در آن «اثم كبیر» (گناهی بزرگ) و سودهایی برای مردم است و گناهش از سودش بیشتراست.»
و «إثم» كه در سوره اعراف صریحاً حرام معرفی شده در سوره بقره در مورد شراب و قمار به كار رفته است، بنابراین شراب صریحاً در قرآن مجید حرام معرّفی شده است.
مهدی، سخت تحت تأثیر استدلال امام ـ علیه السلام ـ قرار گرفت و بی‎اختیار رو به «علی بن یقطین»[2] كرد و گفت: «به خدا قسم این فتوا، فتوای هاشمی است!»
علی بن یقطین گفت: «شكر خدا را كه این علم را در شما خاندان پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ قرار داده است.»[3]
مهدی از این پاسخ ناراحت شد و در حالی كه خشم خود را به سختی فرو می‎خورد گفت: «راست می‎گوئی ای رافضی!!»[4]
[1] . سوره بقره، آیه 219.
[2] . علی بن یقطین از اصحاب امام كاظم ـ علیه السلام ـ بود كه موفق شده بود اعتماد دستگاه حكومت عباسی را به خود جلب كند و بر اساس دستورات امام ـ علیه السلام ـ از این طریق در خدمت به شیعیان بكوشد.
[3] . گویا مقصود وی این بود كه به حكم قرابتی كه میان بنی عباس و بنی هاشم هست، علم و دانش امام كاظم ـ علیه السلام ـ برای مهدی نیز موجب افتخار است.
[4] . علی بن یقطین از مذهب خود تقیه می‎كرد و مهدی عباسی با این جمله به او فهماند من به مذهب واقعی تو یعنی تشیع پی بردم.
 

s.ferdows

عضو جدید
کاربر ممتاز

behnam5670

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونگی تحریم شراب در قرآن

پرسش:
چرا خداوند در قرآن برای تحریم شراب به گونه های مختلف سخن گفته است؟

پاسخ:

شراب و به طور کلی «مسکرات» از بزرگترین بلاهای خانمان برانداز جامعه بشری بوده و هست. در نکوهش این سم مهلک، همین اندازه کافی است، که با بزرگ ترین سرمایه بشر و مایه امتیاز او از سایر جانداران، که همان «عقل و خرد» است، سر جنگ و مبارزه دارد. سعادتانسان در پرتو خِرَد تأمین می‏گردد، فرق انسان با سایر جانداران در همان قوای فکریاست، و «الکل» دشمن بزرگ آن به شمار می‏رود. از این نظر، جلوگیری از نوشیدن مشروباتالکلی یکی از برنامه‏های پیامبران آسمانی بوده است. هم چنین شراب، در تمام شرایع آسمانی محکوم به تحریم بوده است[1]در شبه جزیره عربستان، مِی خوارگی بهصورت یک بلای عمومی، یک بیماری واگیر درآمده بود، که مبارزه قطعی و اصولی با آن نیاز به طول زمان داشت. امکانات محیط و شرائط و احوال عموم عرب نیز اجازه نمی‏داد کهپیامبر خدا(ص)، بدون مقدمه آن را تحریم نماید، بلکه ناچار بود بسان یک طبیب، تدریجاً مزاججامعه را آماده سازد تا مبارزه قطعی و نهائی صورت پذیرد.

از این نظر آیه‏های چهارگانه‏ای که پیرامون ابراز انزجار از شراب نازل گردیده است یکنواخت نیست، بلکه از مرحله ابتدائی شروع شده تا آنجا که به صورت قطعی تحریم آنرا اعلام کرد.

دقت در این آیه‏ها روش تبلیغی پیامبر خدا(ص) را به ما می‏آموزد. شرط اساسی مبارزه با یک کردار ناشایست، در مرحله نخست بیدار کردن افکار و توجهدادن جامعه به مضار و مفاسد آن است. تا آمادگی روحی و انگیزه باطنی در جامعه نباشد، مبارزه اصولی با یک کردار ناشایست به طوری که خود مردم ضامن اجراء آن باشندامکان‏پذیر نیست.

از این نظر، قرآن در نخستین بار، در اجتماعی که مِی خوارگی جزء زندگی آنها بود. ساختن شراب از خرما و انگور را با «رزق حسن‏» (روزی نیکو) مخالف دانسته و از این طریق هشداری به افکار خفته داده است. چنان که می‏فرماید: «و من ثمرات النخیل و الاعنابتتخذون منه سکراً و رزقاً حسناً»[2] «شما ای مردم! از خرما و انگور هم مایع مست کننده و هم رزق نیکو به دست می‏آورید». قرآن، برای نخستین بار گوشزد نمود که ساختن شراب از آنها، ارتزاق نیکو نیست، بلکه ‏«ارتزاق حسن» آن است که آنها را به همانصورت انگور و خرما مصرف نمائید.

این آیه تکانی به افکار داد، و مزاج آلوده را آماده کرد که پیامبر(ص) بتواند پس ازآن، لحن خود را شدیدتر کند و به وسیله آیه دیگر اعلام کند که نفع جزئی(مادی) شراب و قمار در برابر آن همه مضار ناچیز است. و این مطلب را با آیه یاد شده در زیر بیاننموده است:

«یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر و منافع للناس و اثمهما اکبر مننفعهما»[3]

«از حکم شراب و قمار از تو سؤال می‏کنند، در پاسخ آنها بگو که اگر چه در قمار وشراب استفاده جزئی مادی است ولی ضرر و گناه آنها بیشتر است‏» بدون شک، مقایسه سود و زیان از طریق برتری زیان بر سود، تنها برای مردم اندیشمند و آگاه، در ایجاد انزجارکافی است، ولی توده مردم تا نهی صریح نباشد با این شیوه از بیان، از ارتکاب عملناشایست خودداری نمی‏نمایند.

حتی «عبدالرحمن عوف‏»، با این که آیه فوق نازل شده بود، ضیافتی ترتیب داد و شرابی سر سفره حاضر نمود. حضار پس از نوشیدن شراب به نماز ایستادند. یکی از آنها آیه را درنماز غلط خواند به طوری که معنی را دگرگون ساخت، یعنی بجای «لا اعبد ما تعبدون‏» که معنای آن اینست: که ای مشرکان من بت های شما را نمی‏پرستم، چنین خواند که: «اعبد ماتعبدون‏» که مفاد آن، ضد آیه یاد شده است.

این جریان ها مزاج ها را آماده نمود تا شرایط و اوضاع اجازه دهد که شراب لااقل درشرائط و حالات خاصی تحریم گردد. از این رو، صریحاً اعلام گردید که هیچ فرد مسلمان حق ندارد که با حالت مستی نماز بگزارد، و این تشریع الهی با این آیه اعلام گردید: «لا تقربوا الصلوة و انتم سکاری حتی تعلموا ما تقولوا»[4]یعنی در حال مستی نماز نخوانید تا بدانید چه می‏گوئید. تأثیر این آیه به حدی بود که گروهی، برای همیشه مِی خوارگی را ترک گفتند و منطقآنها این بود، که چیزی که به نمازتان زیان می‏رساند، باید مطلقاً از برنامه زندگی حذف گردد.

ولی گروه دیگر همچنان دست از کردار خود برنداشته بودند، حتی یک نفر از «انصار» با توجه به آیه یاد شده، در ضیافتی که ترتیب داده بود، میهمانان پس از صرف شراب، به جان هم افتاده و سر و دست همدیگر را شکستند، سپس شکایت حضور رسول خدا(ص) آوردند. خلیفه دوم که تا آن روز شراب می‏خورد، به گمان این که آیات گذشته کافی برای تحریم قطعی شراب نیست، دست به دعاء بر داشت، و گفت «اللهم بین لنا بیاناً شافیاً فی الخمر» یعنی بار الهابیان صریح و قانع کننده‏ای برای ما نازل فرما.

ناگفته پیداست که این گونه پیشامدهای ناگوار، محیط را آماده پذیرش قطعی تحریم شراب ساخت. از این رو، حکم صریح و نهائی حرمت شراب چنین نازل گردید:

«یا ایها الذین آمنوا إنما الخمر و المیسر و الانصاب و الازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون‏»[5]

ای افراد با ایمان! شراب و قمار و بتان و «ازلام» (یک نوع بخت‏آزمائی بود) پلید و نجس‏اند، همگی از آنها اجتناب ورزید شاید رستگار شوید.

این بیان بلیغ و اکید باعث شد که کسانی که تا آن روز به بهانه نبودن بیان قطعی، باده‏گساری می‏کردند، از مِی خوارگی دوری جویند. در کتاب های سنی و شیعه وارد است که خلیفه دوم پس از استماع آیه فوق چنین گفت: «انتهینا یا رب» یعنی دوری و اجتناب خود را از این وقت! اعلام می‏داریم.[6]

کتاب: فروغ ابدیت، ج 2، ص 99

نویسنده: جعفر سبحانی


[1]- در سال 1339 هجری شمسی، آقای دکتر «آرشه تونک‏»، دبیر کل سازمان بین المللیمبارزه با الکل به ایران آمد، از این که آگاه شده بود که آئین اسلام صرف مشروباتالکلی را شدیداً ممنوع کرده است خوشحال بود.

وی برای آشنائی با نظر اسلام درباره مواد الکلی، مایل شده بود که با رئیس مذهبشیعه در آن وقت حضرت آیت الله العظمی آقای بروجردی قدس الله سره، در قم مصاحبه‏ای برگزار نماید. از این نظر، به همراه یکی از پزشکان معروف تهران که از خانواده روحانی و مذهبی اصفهان است، به قم آمد و پس از کسب اجازه از محضر آیت الله بروجردی، جلسه‏ای در منزل معظم له منعقد گردید.

در آن جلسه حضرت استاد علامه طباطبائی حضور داشت، و نگارنده و پدر بزرگوارم حضرت حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج میرزا محمد حسین خیابانی (دام ظله) نیز پیش از ورود آقایان برای زیارت حضرت آیت الله، شرفیاب شده بودیم و قهراً در جلسه شرکت نمودیم.

نخستین سؤال دکتر این بود که چرا اسلام، صرف مشروبات الکلی را ممنوع ساخته است. حضرت آیت الله، از میان علل و اسرار مختلفی که در تحریم شراب موجود است، فقط بهاین نکته تکیه کرد که: الکل نابود کننده عقل و خِرَد است، که مایه امتیاز انسان با دیگرموجودات است، چنان که در بالا توضیح داده شده است.

[2]- سوره نحل/67

[3]- سوره بقرة/219

[4]- سوره نساء/44، و نیز به سنن ابی داود، ج2، ص128 مراجعه کنید.

[5]- سوره مائدة/90

[6]- مستدرک، ج4، ص143- روح المعانی، ج7، ص15


منبع: پایگاه حوزه73757375
 

fire dragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
چه دلیل محکم و قابل استنادی!!!!!!!!!!!!!

امیدوارم تونستی باشی همه تاپیک مذکور رو بخونی (یه کم علمیه )
شما اگه میتونی استدلال قویتر از ابن سینا بیار
نمیتونی...... خوب حق داری هیشکی نمیتونه
 

afshin-18

عضو جدید
به هر حال ایشون استدلال خودشو داشت
روال بحث اینه که اگه شما هم استدلالی داری مثل این دو ستمون قوی و محکم بیان کنی نه اینکه فقط بگی مضحکه
استدلالش کاملا غلطه مثل اینه بگه چون خورشید امروز از شرق میاد بیرون پس من خسته ام؟
استدلالش هیچ ربطی به نتیجه ای که گرفته نداره (جواب شعر رو که نباید با منطق داد )
 

Koma

عضو جدید
بازهم که یه عده سودجو با کلمات بازی کردند

عزیز جان شما مفسر قرآن هستی؟؟؟؟؟؟ علم تفسیر می دونی؟؟؟؟؟؟؟ چرا بدون دلیل و برهان حرف میزنی و ملت رو گمراه می کنی؟


با هیچ کی رودرواسی ندارند

در اون زمان به دلیل پایین بودن سطح درک و فهم مردم یه باره نگفتند شراب حرام است دلیل بر حلال بودن اون هستش


تازه مگه امروزه علم برای دستورات اسلام دلیل منطقی و علمی نمیاره که بعضی از غافلان آگاه شوند؟

نه نیستم
واین نوشته ها هم از یه سایت آی آر هستند.
جمله ای هم نیفزودم
شما که مفسر نیستین چرا به من خرده میگیرید؟
مگه"عزیز جان شما مفسر قرآن هستی؟؟؟؟؟؟ علم تفسیر می دونی؟؟؟؟؟؟؟ چرا بدون دلیل و برهان حرف میزنی و ملت رو گمراه می کنی؟"
جان؟
مگه قران گفته من رو تفسیر کنید که برا خودت علم تفسیر رو علم کردی
اگر به این سختی ای که میگی نازل شده چرا به مردم جاهل 1400 سال پیش نازل شد.
چرا توی عاقلی که در 1400 سال بعد هستی هنوز هم محتاج مفسری؟
چرا تو اصلا حرف زدی؟
جان؟
 
بالا