عیب یابی سیستم سوخت رسانی
[FONT="][/FONT] [FONT="]1-8- [/FONT] [FONT="] موتور ، روشن نمی شود[/FONT][FONT="] .
1. [/FONT] [FONT="]قبلا عیب سیستم برق و جرقه را برطرف نمایید[/FONT][FONT="] .
2. [/FONT] [FONT="]خالی نبودن باک را آزمایش کنید[/FONT][FONT="] .
3. [/FONT] [FONT="]بسته بودن ساسات و فلوت نمودن موتور را کنترل کنید[/FONT][FONT="] .
4. [/FONT] [FONT="]نفوذ آب را در مدار آزمایش کنید[/FONT][FONT="] .
5. [/FONT] [FONT="]مجرای تعادل هوای باک را بازدید نمایید[/FONT][FONT="] .
6. [/FONT] [FONT="]لوله بنزین را از کاربراتور کشیده ، با استارتر زدن کار پمپ را آزمایش کنید . اگر بنزین از این لوله خارج نشود ، یا پمپ بنزین خراب شده ، یا لوله های ورودی به آن هوا می گیرند و یا اینکه گرفتگی در باک و لوله ها به وجود آمده است[/FONT][FONT="] .
7. [/FONT] [FONT="]ممکن است به علت بالا رفتن درجه حرارت ، قفل گازی در مدار به وجود آمده ، راه عبور سوخت را مسدود نموده باشد ، لذا مدار را بررسی کنید[/FONT][FONT="] .
8. [/FONT] [FONT="]نشتی لوله خروجی پمپ بنزین را بررسی کنید[/FONT][FONT="] .
1-1-8- [/FONT] [FONT="]کنترل خالی بودن باک[/FONT][FONT="] :
[/FONT] [FONT="] اگر سوخت سنج ، کار نمی کند ، با لاوله لاستیکی نرمی که از ورودی باک در آن وارد می شود ، می توان از وجود سوخت اطلاع حاصل نمود[/FONT][FONT="] .
[/FONT] [FONT="] معمولا لوله خروجی بنزین به اندازه 20[/FONT][FONT="]mm [/FONT] [FONT="] از کف باک بالاتر است تا رسوبات کف باک، داخل مدار نشود . بنابراین ، سوخت کم ، با نداشتن سوخت یکسان است[/FONT][FONT="] . [/FONT] [FONT="]در صورتی که سوخت در اختیار نباشد ، می توان اتومبیل را طوری کج نمود تا سوخت آن در یک جا جمع شده ، به دهانه لوله خروجی باک برسد . در این حالت ، مدار سوخت رسانی را آزمایش می نمایند[/FONT][FONT="] .
2-1-8- [/FONT] [FONT="]آزمایش سوخت ورودی به کاربراتور[/FONT][FONT="] :
[/FONT] [FONT="] پس از حصول اطمینان از موجودی سوخت باک ، باید سوخت ورودی به پیاله کاربراتور را آزمایش نمود[/FONT][FONT="] :
- [/FONT] [FONT="]لوله بنزین کاربراتور را جدا نموده ف به موتور استارت بزنید ولی موتور را روشن نکنید[/FONT][FONT="] .
- [/FONT] [FONT="]اگر بنزین از لوله ، خارج شود دلیل سالم بودن پمپ بنزین است . لذا ***** کاربراتور و سوپاپ سوزنی شناور را کنترل نمایید . در صورت خارج شدن بنزین از لوله پمپ بنزین ، مخلوط بودن آب با بنزین را بررسی کنید[/FONT][FONT="] .
- [/FONT] [FONT="]اگر از لوله ، بنزین خارج نشود دلیل خرابی مدار – از باک تا کاربراتور – است[/FONT][FONT="] .
3-1-8- [/FONT] [FONT="]آزمایش ساسات و فلوت کردن سوخت [/FONT] [FONT="]
- [/FONT] [FONT="]ابتدا ساسات را از نظر درست کارکردن ، آزاد بودن دریچه و محور آن آن و بسته شدن کامل دریچه بازدید نمایید[/FONT][FONT="] .
- [/FONT] [FONT="]اگر ساسات بسته نمی شود ، هواکش را باز کرده ، با دست هوای ورودی کاربراتور را کنترل کنید تا سوخت غنی شود . اگر موتور در این حال روشن شود دلیل کمبود سوخت و کار نکردن ساسات است[/FONT][FONT="] .
- [/FONT] [FONT="]گاهی ممکن است در اثر آب بندی نبودن سوزن شناور ، در جایگاه خود ، حالت فلوت کردن رخ دهد . آن را آزمایش کنید[/FONT][FONT="] .
- [/FONT] [FONT="]اگر ساسات باز نشود و یا شناور کاربراتور تنظیم نباشد ، سوخت زیادی به موتور ارسال گردیده ، موتور خفه می کند ( فلوت کردن ). اگر کاربراتور فلوت کند از دور درپوش پیاله ، سوخت نشت می کند و یا سوخت در دور محور دریچه گاز جمع می شود . گاهی واشر بین کاربراتور و مانیفولد مرطوب می شود[/FONT][FONT="] .
- [/FONT] [FONT="]اگر موتوری فلوت نموده و خفه کرده باشد ، باید دریچه های ساسات و گاز را باز نگه داشت و در این حال به موتور استارت زد تا سوخت اضافی آن خارج گردیده ، با سوخت لازم روشن شود[/FONT][FONT="] .
- [/FONT] [FONT="]گاهی در اثر گرم شدن بنزین در پیاله کاربراتور و انبساط آن فشار زیادی در پیاله به وجود می آید و سوخت اضافی از ژیگلور خارج شده ، موتور فلوت می کند . در کاربراتور های جدید ، منفذی برای جلوگیری از حالت انبساط بنزین در پیاله کاربراتور پیش بینی می کنند . گاهی به این مدار مجرای « ضد تراوش[/FONT][FONT="] » [/FONT] [FONT="]یا « ضد جوش » می گویند . وظیفه مدار ضد جوش ، خارج کردن بخارات بنزین از پیاله در بعضی مدلها به وسیله یک سوپاپ بخار ف سوخت پیاله دائما تخلیه گردیده ، به باک برگشت داده می شود و به جای آن ، سوخت خنک از پمپ بنزین به پیاله بنزین می ریزد[/FONT][FONT="] .
[/FONT] [FONT="] بهرحال در صورت بروز انبساط بنزین در پیاله کاربراتور ، باید مانند فلوت کردن رفتار نمود[/FONT][FONT="] .
[/FONT] [FONT="] نتیجه آزمایش روی کاربراتور چنین است[/FONT][FONT="] :
- [/FONT] [FONT="]اولا باید سوخت به کاربراتور ارسال شود[/FONT][FONT="] .
- [/FONT] [FONT="]ثانیا مدار ساسات بخوبی عمل کند[/FONT][FONT="] .
4-1-8- [/FONT] [FONT="]آزمایش وجود آب در مدار سوخت رسانی[/FONT][FONT="] :
[/FONT] [FONT="] وجود آب در بنزین ، باعث مسدود شدن مدارات و ژیگلورها می شود . برای آزمایش ، کمی بنزین از مدار کشیده ، در ظرف تمیزی می ریزند . هر گاه در سوخت آب وجود داشته باشد ، در کف ظرف حبابهایی از آب ، ظاهر خواهد گردید[/FONT][FONT="] .
[/FONT] [FONT="] روش دیگر پی بردن به وجود آب ، آن است که استکانی پمپ بنزین یا صافی آن را باز کرده ، سوخت آن را روی زمین بریزند . سوخت بسرعت تبخیر می شود ولی آب برای مدتی به صورت حباب روی زمین باقی می ماند[/FONT][FONT="] .
- [/FONT] [FONT="]اگر مقدار کمی آب در استکان پمپ بنزین وجود داشته باشد ، با دستمال تمیزی آن را خشک نموده ، روی پمپ بنزین نصب کنید و به موتور استارت بزنید تا روشن شود[/FONT][FONT="] .
- [/FONT] [FONT="]اگر مجددا در استکانی ، آب جمع شود لازم است مدار را تخلیه نموده ، تمیز کنند تا موتور روشن شود[/FONT][FONT="] .
5-1-8- [/FONT] [FONT="]قفل گازی در مدار سوخت رسانی[/FONT][FONT="] :
[/FONT] [FONT="] گاهی در هوای گرم ، جریان سوخت ارسالی به موتور قطع می گردد و در حال حرکت ، پس از چند بار ریپ زدن ، موتور خاموش می شود . معمولا موتوری که داغ کند ، سوخت مدارات آن تبخیر گشته ، در اثر ازدیاد حجم گاز بنزین ، راه عبور سوخت مسدود می شود . در چنین حالتی ، وقتی دریچه گاز بسته شد موتور خاموش شده ، دیگر با گاز دادن روشن نمی شود[/FONT][FONT="] .
6-1-8- [/FONT] [FONT="]آزمایش گرفتگی لوله های بنزین[/FONT][FONT="] :
[/FONT] [FONT="] برای آزمایش گرفتگی لوله بنزین ، آن را از ورودی پمپ بنزین درآورده ، پس از برداشتن در باک از انتهای لوله در آن می دمند . برای دمیدن در لوله ، از باد کمپرسور و یا تلمبه دستی استفاده می کنند و یا با دهان در آن می دمند[/FONT][FONT="] .
[/FONT] [FONT="] اگر با این روش ، لوله بنزین باز شود نشانه وجود مواد شناور در باک است و هر چه سریعتر باید آن را تمییز کنند . و چنانچه لوله بسختی باز شود ، نشانه وجود رسوب با قطعات درشت تر است[/FONT][FONT="] .
7-1-8- [/FONT] [FONT="]موتور در حالت آرام کار نمی کند[/FONT][FONT="] :
[/FONT] [FONT="] اگر سیستم جرقه زنی عیب نداشته باشد و موتور در دور آرام نامیزان کار کند و یا خاموش شود ، نشانه وجود عیب ، در سیستم سوخت رسانی می باشد . و به روش زیر عمل کنید[/FONT][FONT="] :
1. [/FONT] [FONT="]مدار دور آرام کاربراتور را کنترل و آن را مجددا تنظیم کنید[/FONT][FONT="] .
2. [/FONT] [FONT="]فلوت کردن کاربراتور را بررسی نمایید . فلوت کردن در اثر تنظیم نبودن شناور و یا فعالیت مدار استارتر می باشد . ( استارتر مدار راه اندازی یا ساسات می باشد[/FONT][FONT="] ) .
3. [/FONT] [FONT="]در مدار خلا یی موتور ، هوا نشت می کند . برای آزمایش لوله خلایی متصل به مانیفولد ، لوله بوستر ترمز ، لوله برف پاک کن خلایی ، واشرها نیفولد ، واشر کاربراتور و ... را بازدید نمایید[/FONT][FONT="] .
4. [/FONT] [FONT="]عیب مکانیکی موتور ، فیلرگیری سوپاپها ، کمپرس سیلندرها و ... را بررسی و برطرف نمایید[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="][/FONT] [FONT="]1-8- [/FONT] [FONT="] موتور ، روشن نمی شود[/FONT][FONT="] .
1. [/FONT] [FONT="]قبلا عیب سیستم برق و جرقه را برطرف نمایید[/FONT][FONT="] .
2. [/FONT] [FONT="]خالی نبودن باک را آزمایش کنید[/FONT][FONT="] .
3. [/FONT] [FONT="]بسته بودن ساسات و فلوت نمودن موتور را کنترل کنید[/FONT][FONT="] .
4. [/FONT] [FONT="]نفوذ آب را در مدار آزمایش کنید[/FONT][FONT="] .
5. [/FONT] [FONT="]مجرای تعادل هوای باک را بازدید نمایید[/FONT][FONT="] .
6. [/FONT] [FONT="]لوله بنزین را از کاربراتور کشیده ، با استارتر زدن کار پمپ را آزمایش کنید . اگر بنزین از این لوله خارج نشود ، یا پمپ بنزین خراب شده ، یا لوله های ورودی به آن هوا می گیرند و یا اینکه گرفتگی در باک و لوله ها به وجود آمده است[/FONT][FONT="] .
7. [/FONT] [FONT="]ممکن است به علت بالا رفتن درجه حرارت ، قفل گازی در مدار به وجود آمده ، راه عبور سوخت را مسدود نموده باشد ، لذا مدار را بررسی کنید[/FONT][FONT="] .
8. [/FONT] [FONT="]نشتی لوله خروجی پمپ بنزین را بررسی کنید[/FONT][FONT="] .
1-1-8- [/FONT] [FONT="]کنترل خالی بودن باک[/FONT][FONT="] :
[/FONT] [FONT="] اگر سوخت سنج ، کار نمی کند ، با لاوله لاستیکی نرمی که از ورودی باک در آن وارد می شود ، می توان از وجود سوخت اطلاع حاصل نمود[/FONT][FONT="] .
[/FONT] [FONT="] معمولا لوله خروجی بنزین به اندازه 20[/FONT][FONT="]mm [/FONT] [FONT="] از کف باک بالاتر است تا رسوبات کف باک، داخل مدار نشود . بنابراین ، سوخت کم ، با نداشتن سوخت یکسان است[/FONT][FONT="] . [/FONT] [FONT="]در صورتی که سوخت در اختیار نباشد ، می توان اتومبیل را طوری کج نمود تا سوخت آن در یک جا جمع شده ، به دهانه لوله خروجی باک برسد . در این حالت ، مدار سوخت رسانی را آزمایش می نمایند[/FONT][FONT="] .
2-1-8- [/FONT] [FONT="]آزمایش سوخت ورودی به کاربراتور[/FONT][FONT="] :
[/FONT] [FONT="] پس از حصول اطمینان از موجودی سوخت باک ، باید سوخت ورودی به پیاله کاربراتور را آزمایش نمود[/FONT][FONT="] :
- [/FONT] [FONT="]لوله بنزین کاربراتور را جدا نموده ف به موتور استارت بزنید ولی موتور را روشن نکنید[/FONT][FONT="] .
- [/FONT] [FONT="]اگر بنزین از لوله ، خارج شود دلیل سالم بودن پمپ بنزین است . لذا ***** کاربراتور و سوپاپ سوزنی شناور را کنترل نمایید . در صورت خارج شدن بنزین از لوله پمپ بنزین ، مخلوط بودن آب با بنزین را بررسی کنید[/FONT][FONT="] .
- [/FONT] [FONT="]اگر از لوله ، بنزین خارج نشود دلیل خرابی مدار – از باک تا کاربراتور – است[/FONT][FONT="] .
3-1-8- [/FONT] [FONT="]آزمایش ساسات و فلوت کردن سوخت [/FONT] [FONT="]
- [/FONT] [FONT="]ابتدا ساسات را از نظر درست کارکردن ، آزاد بودن دریچه و محور آن آن و بسته شدن کامل دریچه بازدید نمایید[/FONT][FONT="] .
- [/FONT] [FONT="]اگر ساسات بسته نمی شود ، هواکش را باز کرده ، با دست هوای ورودی کاربراتور را کنترل کنید تا سوخت غنی شود . اگر موتور در این حال روشن شود دلیل کمبود سوخت و کار نکردن ساسات است[/FONT][FONT="] .
- [/FONT] [FONT="]گاهی ممکن است در اثر آب بندی نبودن سوزن شناور ، در جایگاه خود ، حالت فلوت کردن رخ دهد . آن را آزمایش کنید[/FONT][FONT="] .
- [/FONT] [FONT="]اگر ساسات باز نشود و یا شناور کاربراتور تنظیم نباشد ، سوخت زیادی به موتور ارسال گردیده ، موتور خفه می کند ( فلوت کردن ). اگر کاربراتور فلوت کند از دور درپوش پیاله ، سوخت نشت می کند و یا سوخت در دور محور دریچه گاز جمع می شود . گاهی واشر بین کاربراتور و مانیفولد مرطوب می شود[/FONT][FONT="] .
- [/FONT] [FONT="]اگر موتوری فلوت نموده و خفه کرده باشد ، باید دریچه های ساسات و گاز را باز نگه داشت و در این حال به موتور استارت زد تا سوخت اضافی آن خارج گردیده ، با سوخت لازم روشن شود[/FONT][FONT="] .
- [/FONT] [FONT="]گاهی در اثر گرم شدن بنزین در پیاله کاربراتور و انبساط آن فشار زیادی در پیاله به وجود می آید و سوخت اضافی از ژیگلور خارج شده ، موتور فلوت می کند . در کاربراتور های جدید ، منفذی برای جلوگیری از حالت انبساط بنزین در پیاله کاربراتور پیش بینی می کنند . گاهی به این مدار مجرای « ضد تراوش[/FONT][FONT="] » [/FONT] [FONT="]یا « ضد جوش » می گویند . وظیفه مدار ضد جوش ، خارج کردن بخارات بنزین از پیاله در بعضی مدلها به وسیله یک سوپاپ بخار ف سوخت پیاله دائما تخلیه گردیده ، به باک برگشت داده می شود و به جای آن ، سوخت خنک از پمپ بنزین به پیاله بنزین می ریزد[/FONT][FONT="] .
[/FONT] [FONT="] بهرحال در صورت بروز انبساط بنزین در پیاله کاربراتور ، باید مانند فلوت کردن رفتار نمود[/FONT][FONT="] .
[/FONT] [FONT="] نتیجه آزمایش روی کاربراتور چنین است[/FONT][FONT="] :
- [/FONT] [FONT="]اولا باید سوخت به کاربراتور ارسال شود[/FONT][FONT="] .
- [/FONT] [FONT="]ثانیا مدار ساسات بخوبی عمل کند[/FONT][FONT="] .
4-1-8- [/FONT] [FONT="]آزمایش وجود آب در مدار سوخت رسانی[/FONT][FONT="] :
[/FONT] [FONT="] وجود آب در بنزین ، باعث مسدود شدن مدارات و ژیگلورها می شود . برای آزمایش ، کمی بنزین از مدار کشیده ، در ظرف تمیزی می ریزند . هر گاه در سوخت آب وجود داشته باشد ، در کف ظرف حبابهایی از آب ، ظاهر خواهد گردید[/FONT][FONT="] .
[/FONT] [FONT="] روش دیگر پی بردن به وجود آب ، آن است که استکانی پمپ بنزین یا صافی آن را باز کرده ، سوخت آن را روی زمین بریزند . سوخت بسرعت تبخیر می شود ولی آب برای مدتی به صورت حباب روی زمین باقی می ماند[/FONT][FONT="] .
- [/FONT] [FONT="]اگر مقدار کمی آب در استکان پمپ بنزین وجود داشته باشد ، با دستمال تمیزی آن را خشک نموده ، روی پمپ بنزین نصب کنید و به موتور استارت بزنید تا روشن شود[/FONT][FONT="] .
- [/FONT] [FONT="]اگر مجددا در استکانی ، آب جمع شود لازم است مدار را تخلیه نموده ، تمیز کنند تا موتور روشن شود[/FONT][FONT="] .
5-1-8- [/FONT] [FONT="]قفل گازی در مدار سوخت رسانی[/FONT][FONT="] :
[/FONT] [FONT="] گاهی در هوای گرم ، جریان سوخت ارسالی به موتور قطع می گردد و در حال حرکت ، پس از چند بار ریپ زدن ، موتور خاموش می شود . معمولا موتوری که داغ کند ، سوخت مدارات آن تبخیر گشته ، در اثر ازدیاد حجم گاز بنزین ، راه عبور سوخت مسدود می شود . در چنین حالتی ، وقتی دریچه گاز بسته شد موتور خاموش شده ، دیگر با گاز دادن روشن نمی شود[/FONT][FONT="] .
6-1-8- [/FONT] [FONT="]آزمایش گرفتگی لوله های بنزین[/FONT][FONT="] :
[/FONT] [FONT="] برای آزمایش گرفتگی لوله بنزین ، آن را از ورودی پمپ بنزین درآورده ، پس از برداشتن در باک از انتهای لوله در آن می دمند . برای دمیدن در لوله ، از باد کمپرسور و یا تلمبه دستی استفاده می کنند و یا با دهان در آن می دمند[/FONT][FONT="] .
[/FONT] [FONT="] اگر با این روش ، لوله بنزین باز شود نشانه وجود مواد شناور در باک است و هر چه سریعتر باید آن را تمییز کنند . و چنانچه لوله بسختی باز شود ، نشانه وجود رسوب با قطعات درشت تر است[/FONT][FONT="] .
7-1-8- [/FONT] [FONT="]موتور در حالت آرام کار نمی کند[/FONT][FONT="] :
[/FONT] [FONT="] اگر سیستم جرقه زنی عیب نداشته باشد و موتور در دور آرام نامیزان کار کند و یا خاموش شود ، نشانه وجود عیب ، در سیستم سوخت رسانی می باشد . و به روش زیر عمل کنید[/FONT][FONT="] :
1. [/FONT] [FONT="]مدار دور آرام کاربراتور را کنترل و آن را مجددا تنظیم کنید[/FONT][FONT="] .
2. [/FONT] [FONT="]فلوت کردن کاربراتور را بررسی نمایید . فلوت کردن در اثر تنظیم نبودن شناور و یا فعالیت مدار استارتر می باشد . ( استارتر مدار راه اندازی یا ساسات می باشد[/FONT][FONT="] ) .
3. [/FONT] [FONT="]در مدار خلا یی موتور ، هوا نشت می کند . برای آزمایش لوله خلایی متصل به مانیفولد ، لوله بوستر ترمز ، لوله برف پاک کن خلایی ، واشرها نیفولد ، واشر کاربراتور و ... را بازدید نمایید[/FONT][FONT="] .
4. [/FONT] [FONT="]عیب مکانیکی موتور ، فیلرگیری سوپاپها ، کمپرس سیلندرها و ... را بررسی و برطرف نمایید[/FONT][FONT="][/FONT]