تعمیرگاه تخصصی خودرو زیر نظر متخصصان باشگاه

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
عیب یابی سیستم سوخت رسانی
[FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]1-8- [/FONT] [FONT=&quot] موتور ، روشن نمی شود[/FONT][FONT=&quot] .
1. [/FONT] [FONT=&quot]قبلا عیب سیستم برق و جرقه را برطرف نمایید[/FONT][FONT=&quot] .
2. [/FONT] [FONT=&quot]خالی نبودن باک را آزمایش کنید[/FONT][FONT=&quot] .
3. [/FONT] [FONT=&quot]بسته بودن ساسات و فلوت نمودن موتور را کنترل کنید[/FONT][FONT=&quot] .
4. [/FONT] [FONT=&quot]نفوذ آب را در مدار آزمایش کنید[/FONT][FONT=&quot] .
5. [/FONT] [FONT=&quot]مجرای تعادل هوای باک را بازدید نمایید[/FONT][FONT=&quot] .
6. [/FONT] [FONT=&quot]لوله بنزین را از کاربراتور کشیده ، با استارتر زدن کار پمپ را آزمایش کنید . اگر بنزین از این لوله خارج نشود ، یا پمپ بنزین خراب شده ، یا لوله های ورودی به آن هوا می گیرند و یا اینکه گرفتگی در باک و لوله ها به وجود آمده است[/FONT][FONT=&quot] .
7. [/FONT] [FONT=&quot]ممکن است به علت بالا رفتن درجه حرارت ، قفل گازی در مدار به وجود آمده ، راه عبور سوخت را مسدود نموده باشد ، لذا مدار را بررسی کنید[/FONT][FONT=&quot] .
8. [/FONT] [FONT=&quot]نشتی لوله خروجی پمپ بنزین را بررسی کنید[/FONT][FONT=&quot] .


1-1-8- [/FONT] [FONT=&quot]کنترل خالی بودن باک[/FONT][FONT=&quot] :
[/FONT] [FONT=&quot] اگر سوخت سنج ، کار نمی کند ، با لاوله لاستیکی نرمی که از ورودی باک در آن وارد می شود ، می توان از وجود سوخت اطلاع حاصل نمود[/FONT][FONT=&quot] .
[/FONT] [FONT=&quot] معمولا لوله خروجی بنزین به اندازه 20[/FONT][FONT=&quot]mm [/FONT] [FONT=&quot] از کف باک بالاتر است تا رسوبات کف باک، داخل مدار نشود . بنابراین ، سوخت کم ، با نداشتن سوخت یکسان است[/FONT][FONT=&quot] . [/FONT] [FONT=&quot]در صورتی که سوخت در اختیار نباشد ، می توان اتومبیل را طوری کج نمود تا سوخت آن در یک جا جمع شده ، به دهانه لوله خروجی باک برسد . در این حالت ، مدار سوخت رسانی را آزمایش می نمایند[/FONT][FONT=&quot] .

2-1-8- [/FONT] [FONT=&quot]آزمایش سوخت ورودی به کاربراتور[/FONT][FONT=&quot] :
[/FONT] [FONT=&quot] پس از حصول اطمینان از موجودی سوخت باک ، باید سوخت ورودی به پیاله کاربراتور را آزمایش نمود[/FONT][FONT=&quot] :
- [/FONT] [FONT=&quot]لوله بنزین کاربراتور را جدا نموده ف به موتور استارت بزنید ولی موتور را روشن نکنید[/FONT][FONT=&quot] .
- [/FONT] [FONT=&quot]اگر بنزین از لوله ، خارج شود دلیل سالم بودن پمپ بنزین است . لذا ***** کاربراتور و سوپاپ سوزنی شناور را کنترل نمایید . در صورت خارج شدن بنزین از لوله پمپ بنزین ، مخلوط بودن آب با بنزین را بررسی کنید[/FONT][FONT=&quot] .
- [/FONT] [FONT=&quot]اگر از لوله ، بنزین خارج نشود دلیل خرابی مدار – از باک تا کاربراتور – است[/FONT][FONT=&quot] .

3-1-8- [/FONT] [FONT=&quot]آزمایش ساسات و فلوت کردن سوخت [/FONT] [FONT=&quot]
- [/FONT] [FONT=&quot]ابتدا ساسات را از نظر درست کارکردن ، آزاد بودن دریچه و محور آن آن و بسته شدن کامل دریچه بازدید نمایید[/FONT][FONT=&quot] .
- [/FONT] [FONT=&quot]اگر ساسات بسته نمی شود ، هواکش را باز کرده ، با دست هوای ورودی کاربراتور را کنترل کنید تا سوخت غنی شود . اگر موتور در این حال روشن شود دلیل کمبود سوخت و کار نکردن ساسات است[/FONT][FONT=&quot] .
- [/FONT] [FONT=&quot]گاهی ممکن است در اثر آب بندی نبودن سوزن شناور ، در جایگاه خود ، حالت فلوت کردن رخ دهد . آن را آزمایش کنید[/FONT][FONT=&quot] .
- [/FONT] [FONT=&quot]اگر ساسات باز نشود و یا شناور کاربراتور تنظیم نباشد ، سوخت زیادی به موتور ارسال گردیده ، موتور خفه می کند ( فلوت کردن ). اگر کاربراتور فلوت کند از دور درپوش پیاله ، سوخت نشت می کند و یا سوخت در دور محور دریچه گاز جمع می شود . گاهی واشر بین کاربراتور و مانیفولد مرطوب می شود[/FONT][FONT=&quot] .
- [/FONT] [FONT=&quot]اگر موتوری فلوت نموده و خفه کرده باشد ، باید دریچه های ساسات و گاز را باز نگه داشت و در این حال به موتور استارت زد تا سوخت اضافی آن خارج گردیده ، با سوخت لازم روشن شود[/FONT][FONT=&quot] .
- [/FONT] [FONT=&quot]گاهی در اثر گرم شدن بنزین در پیاله کاربراتور و انبساط آن فشار زیادی در پیاله به وجود می آید و سوخت اضافی از ژیگلور خارج شده ، موتور فلوت می کند . در کاربراتور های جدید ، منفذی برای جلوگیری از حالت انبساط بنزین در پیاله کاربراتور پیش بینی می کنند . گاهی به این مدار مجرای « ضد تراوش[/FONT][FONT=&quot] » [/FONT] [FONT=&quot]یا « ضد جوش » می گویند . وظیفه مدار ضد جوش ، خارج کردن بخارات بنزین از پیاله در بعضی مدلها به وسیله یک سوپاپ بخار ف سوخت پیاله دائما تخلیه گردیده ، به باک برگشت داده می شود و به جای آن ، سوخت خنک از پمپ بنزین به پیاله بنزین می ریزد[/FONT][FONT=&quot] .
[/FONT] [FONT=&quot] بهرحال در صورت بروز انبساط بنزین در پیاله کاربراتور ، باید مانند فلوت کردن رفتار نمود[/FONT][FONT=&quot] .
[/FONT] [FONT=&quot] نتیجه آزمایش روی کاربراتور چنین است[/FONT][FONT=&quot] :
- [/FONT] [FONT=&quot]اولا باید سوخت به کاربراتور ارسال شود[/FONT][FONT=&quot] .
- [/FONT] [FONT=&quot]ثانیا مدار ساسات بخوبی عمل کند[/FONT][FONT=&quot] .


4-1-8- [/FONT] [FONT=&quot]آزمایش وجود آب در مدار سوخت رسانی[/FONT][FONT=&quot] :
[/FONT] [FONT=&quot] وجود آب در بنزین ، باعث مسدود شدن مدارات و ژیگلورها می شود . برای آزمایش ، کمی بنزین از مدار کشیده ، در ظرف تمیزی می ریزند . هر گاه در سوخت آب وجود داشته باشد ، در کف ظرف حبابهایی از آب ، ظاهر خواهد گردید[/FONT][FONT=&quot] .
[/FONT] [FONT=&quot] روش دیگر پی بردن به وجود آب ، آن است که استکانی پمپ بنزین یا صافی آن را باز کرده ، سوخت آن را روی زمین بریزند . سوخت بسرعت تبخیر می شود ولی آب برای مدتی به صورت حباب روی زمین باقی می ماند[/FONT][FONT=&quot] .
- [/FONT] [FONT=&quot]اگر مقدار کمی آب در استکان پمپ بنزین وجود داشته باشد ، با دستمال تمیزی آن را خشک نموده ، روی پمپ بنزین نصب کنید و به موتور استارت بزنید تا روشن شود[/FONT][FONT=&quot] .
- [/FONT] [FONT=&quot]اگر مجددا در استکانی ، آب جمع شود لازم است مدار را تخلیه نموده ، تمیز کنند تا موتور روشن شود[/FONT][FONT=&quot] .


5-1-8- [/FONT] [FONT=&quot]قفل گازی در مدار سوخت رسانی[/FONT][FONT=&quot] :
[/FONT] [FONT=&quot] گاهی در هوای گرم ، جریان سوخت ارسالی به موتور قطع می گردد و در حال حرکت ، پس از چند بار ریپ زدن ، موتور خاموش می شود . معمولا موتوری که داغ کند ، سوخت مدارات آن تبخیر گشته ، در اثر ازدیاد حجم گاز بنزین ، راه عبور سوخت مسدود می شود . در چنین حالتی ، وقتی دریچه گاز بسته شد موتور خاموش شده ، دیگر با گاز دادن روشن نمی شود[/FONT][FONT=&quot] .

6-1-8- [/FONT] [FONT=&quot]آزمایش گرفتگی لوله های بنزین[/FONT][FONT=&quot] :
[/FONT] [FONT=&quot] برای آزمایش گرفتگی لوله بنزین ، آن را از ورودی پمپ بنزین درآورده ، پس از برداشتن در باک از انتهای لوله در آن می دمند . برای دمیدن در لوله ، از باد کمپرسور و یا تلمبه دستی استفاده می کنند و یا با دهان در آن می دمند[/FONT][FONT=&quot] .
[/FONT] [FONT=&quot] اگر با این روش ، لوله بنزین باز شود نشانه وجود مواد شناور در باک است و هر چه سریعتر باید آن را تمییز کنند . و چنانچه لوله بسختی باز شود ، نشانه وجود رسوب با قطعات درشت تر است[/FONT][FONT=&quot] .

7-1-8- [/FONT] [FONT=&quot]موتور در حالت آرام کار نمی کند[/FONT][FONT=&quot] :
[/FONT] [FONT=&quot] اگر سیستم جرقه زنی عیب نداشته باشد و موتور در دور آرام نامیزان کار کند و یا خاموش شود ، نشانه وجود عیب ، در سیستم سوخت رسانی می باشد . و به روش زیر عمل کنید[/FONT][FONT=&quot] :
1. [/FONT] [FONT=&quot]مدار دور آرام کاربراتور را کنترل و آن را مجددا تنظیم کنید[/FONT][FONT=&quot] .
2. [/FONT] [FONT=&quot]فلوت کردن کاربراتور را بررسی نمایید . فلوت کردن در اثر تنظیم نبودن شناور و یا فعالیت مدار استارتر می باشد . ( استارتر مدار راه اندازی یا ساسات می باشد[/FONT][FONT=&quot] ) .
3. [/FONT] [FONT=&quot]در مدار خلا یی موتور ، هوا نشت می کند . برای آزمایش لوله خلایی متصل به مانیفولد ، لوله بوستر ترمز ، لوله برف پاک کن خلایی ، واشرها نیفولد ، واشر کاربراتور و ... را بازدید نمایید[/FONT][FONT=&quot] .
4. [/FONT] [FONT=&quot]عیب مکانیکی موتور ، فیلرگیری سوپاپها ، کمپرس سیلندرها و ... را بررسی و برطرف نمایید[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[FONT=&quot]
2-8- [/FONT] [FONT=&quot]روش تنظیم دور آرام کاربراتور[/FONT][FONT=&quot] :
1. [/FONT] [FONT=&quot]موتور را روشن نمایید و با پیچ تنظیم دور ، دریچه گاز را آنقدر باز کنید تا موتور بخوبی کار کند[/FONT][FONT=&quot] .
2. [/FONT] [FONT=&quot]مدار ساسات را در حالت گرم بودن ، غیر فعال نمایید[/FONT][FONT=&quot] .
3. [/FONT] [FONT=&quot]پیچ تنظیم سوخت دور آرام را کاملا ببندید تا دور موتور کاهش یابد . اگر با کم کردن سوخت به وسیله پیچ تنظیم سوخت دور آرام ، دور موتور افزایش یابد ، نشانه غنی بودن سوخت می باشد و اگر دور موتور افت کند ف نشانه ضعیف بودن سوخت است[/FONT][FONT=&quot] .
4. [/FONT] [FONT=&quot]حال اگر دور موتور زیادتر از حد عادی است ، با پیچ تنظیم دور ف دریچه گاز را کمی ببندید تا دور موتور به اندازه دور توصیه شده ، برسد[/FONT][FONT=&quot] .
5. [/FONT] [FONT=&quot]اگر نتوان با پیچ تنظیم سوخت دور آرام ، سوخت را تنظیم کرد ، باید کاربراتور را باز نموده ، مدار دور آرام و سایر مدارات را شستشو داد و ژیگلور دور آرام را از نظر گرفتگی ، تمیز نمود[/FONT][FONT=&quot] .
6. [/FONT] [FONT=&quot]برای آزمایش دقیق سوخت کاربراتور نیاز به دستگاه سوخت سنج می باشد . با این دستگاه پس از گرم شدن موتور ، لوله جمع کننده دود را در لوله اگزوز قرار داده ، دستگاه را روشن می کنند . پمپ مکنده دستگاه ، دودها را به قسمت آنالیزور ( تجزیه کننده) انتقال داده ، پس از سنجش درصد[/FONT][FONT=&quot]co [/FONT] [FONT=&quot] سوخت ، عقربه دستگاه نسبت اختلاط سوخت را نشان می دهد[/FONT][FONT=&quot] .

[/FONT] [FONT=&quot] آزمایش سوخت موتور [/FONT] [FONT=&quot]


[/FONT] [FONT=&quot] پس شتابدهنده قابل تنظیم [/FONT] [FONT=&quot]

[/FONT] [FONT=&quot] فلوت کردن کاربراتور [/FONT] [FONT=&quot]
1-2-8- [/FONT] [FONT=&quot]کاربراتور به دلایل زیر فلوت می کند[/FONT][FONT=&quot] :
- [/FONT] [FONT=&quot]هر گاه شناور کاربراتور تنظیم نباشد ، سطح سوخت در ارتفاع بالاتری قرار گرفته ، مصرف آن افزایش می یابد[/FONT][FONT=&quot] .
- [/FONT] [FONT=&quot]اگر شناور سوراخ شود بنزین در آن نفوذ کرده ، شناور در پیاله بنزین غوطه ور می گردد ؛ لذا سطح بنزین در پیاله بالا می آید[/FONT][FONT=&quot] .
- [/FONT] [FONT=&quot]هر گاه ذرات ناخالص در بنزین در نشیمنگاه سوپاپ سوزنی شناور رسوب کند ، مانع از بسته شدن مدار شناور گردیده ، سوخت فلوت می کند[/FONT][FONT=&quot] .
- [/FONT] [FONT=&quot]اگر پمپ بنزین فشار خیلی زیادی تولید کند ، به طوری که نیروی رانش شناور نتواند سوپاپ را ببندد ، سطح سوخت در پیاله افزایش یافته ، بنزین فلوت می کند[/FONT][FONT=&quot] .
- [/FONT] [FONT=&quot]اگر مدار ساسات تنظیم نباشد ، سوخت اضافی به مدار ارسال می نماید و در نتیجه ایجاد فلوت می کند[/FONT][FONT=&quot] .
[/FONT] [FONT=&quot] علامت فلوت کردن کاربراتور ، نشت نمودن سوخت از دور درپوش کاربراتور ، محور دریچه گاز ، خیس نمودن شمعها و روشن نشدن موتور است[/FONT][FONT=&quot] .

[/FONT] [FONT=&quot] برای برطرف شدن فلوت کاربراتور ، به ترتیب زیر عمل کنید[/FONT][FONT=&quot] :
1. [/FONT] [FONT=&quot]ابتدا مدار ساسات را کنترل نمایید . به این منظور باز شدن کامل دریچه ساسات را در گرمای نرمال موتور مورد بازدید قرار دهید . اگر ساسات از نوع اضافه کننده سوخت است ( استارتر ) نشتی آن را در مدار کنترل کنید[/FONT][FONT=&quot] .
2. [/FONT] [FONT=&quot]سپس ضربه ملایمی به نزدیکی محل سوپاپ شناور بزنید تا اگر ذراتی در جایگاه آن قرار گرفته است ، بر طرف شود و سوپاپ سوزنی بتواند به وظیفه خود عمل نماید[/FONT][FONT=&quot] .
3. [/FONT] [FONT=&quot]اگر عمل فلوت کردن کاربراتور ، برطرف نشود باید آن را باز کرده ، علل دیگر را در آن بررسی نماید[/FONT][FONT=&quot] .

2-2-8- [/FONT] [FONT=&quot]نشتی گاز در مانیفولد هوا[/FONT][FONT=&quot] :
[/FONT] [FONT=&quot] هوا از کناره های واشر مانیفولد ، به داخل نفوذ کرده ، سوخت را رقیق می کند و لذا در دور آرام که خلا مانیفولد زیاد است ، موتور نامیزان کار می کند[/FONT][FONT=&quot] .
1. [/FONT] [FONT=&quot]اگر محل مشخصی از نشتی گاز دیده شود با سفت کردن مهره های نیفولد ، فلانچ کاربراتور و یا پیچهای بدنه کاربراتور آن را اصلاح می کند[/FONT][FONT=&quot] .
2. [/FONT] [FONT=&quot]اگر با سفت کردن پیچها ، هنوز نشتی وجود دارد ، نشانه خراب واشرها می باشد[/FONT][FONT=&quot] .
3. [/FONT] [FONT=&quot]ممکن است از کناره لوله خلایی بوستر نشتی به وجود آید[/FONT][FONT=&quot] .
4. [/FONT] [FONT=&quot]برای برطرف شدن اثر نشتی مانیفولد هوا ، در حالت اضطراری ، بهتر است با پیچ تنظیم دریچه گاز دور موتور را به کمترین مقدار ممکن برسانند تا آنکه در اولین فرصت بتوان واشرهای معیوب را تعویض نمود[/FONT][FONT=&quot] .

3-2-8- [/FONT] [FONT=&quot]عیب مکانیکی موتور[/FONT][FONT=&quot] :
[/FONT] [FONT=&quot] اگر آزمایشهای فوق ، در مورد برطرف کردن معایب دور آرام به نتیجه نرسد ، عیب احتمالی در اشکالات مکانیکی موتور است . به این منظور ، مواد زیر را بررسی کنید[/FONT][FONT=&quot] :
1- [/FONT] [FONT=&quot]چسبندگی سوپاپها را آزمایش کنید .اگر چسبندگی در سوپاپها وجود داشته باشد صدای بلند وضربه داری از موتور به گوش میرسد[/FONT][FONT=&quot] .
2- [/FONT] [FONT=&quot]ممکن است یکی از سیلند رها کار نکند، عیب احتمالی در شمع ،رینگها،سوراخ شدن پیستون و یا ترکیدن سوپاپها باشد (سوختن سوپاپ). می توان هر مورد را با آزمایش مربوط ته دست آورد[/FONT][FONT=&quot].

4-2-8- [/FONT] [FONT=&quot]افت قدرت موتور[/FONT][FONT=&quot]:
[/FONT] [FONT=&quot] وقتی قدرت موتور،در صورت میزان بودن سیستم جرقه ، کاهش داشته باشد عیب احتمالی در سیستم سوخت رسانی و یا سیستم اگزوز می باشد. لذا موارد زیر را برسی کنید[/FONT][FONT=&quot].
- [/FONT] [FONT=&quot]مخلوط سوخت و هوای کار براتور، در حالت شتاب گیری کم است،آن را میزان کنید[/FONT][FONT=&quot] .
- [/FONT] [FONT=&quot]سوخت موتور نامیزان است واحتما لا حالت فولوت کردن وجود دارد[/FONT][FONT=&quot].
- [/FONT] [FONT=&quot]پمپ بنزین، سوخت کافی ارسال نمی کند[/FONT][FONT=&quot].
- [/FONT] [FONT=&quot]قفل گازی در مدار به وجود می آید[/FONT][FONT=&quot] .
- [/FONT] [FONT=&quot]خفه کن اگزوز گرفتگی دارد[/FONT][FONT=&quot] .
[/FONT] [FONT=&quot] یخ زدگی در کاربراتور وجود دارد[/FONT][FONT=&quot] .

5-2-8- [/FONT] [FONT=&quot]رقیق بودن سوخت در حالت شتاب گیری[/FONT][FONT=&quot] :
[/FONT] [FONT=&quot] اگر به علت رقیق بودن سوخت ، موتور افت قدرت داشته باشد ، معمولا در کاربراتور عطسه بوجود می آید . صدای عطسه در موقع باز شدن ناگهانی دریچه گاز بیشتر است . در چنین حالتی به ترتیب زیر عمل کنید[/FONT][FONT=&quot]:
- [/FONT] [FONT=&quot]موتور را خاموش کرده ، هواکش کاربراتور را بردارید . دریچه ساسات را کاملا باز نمایید[/FONT][FONT=&quot] .
- [/FONT] [FONT=&quot]از لوله کاربراتور به داخل نگاه کنید و همزمان چند بار دریچه گاز را بشدت باز کنید تا مدار شتاب دهنده ، فعالیت کند . توجه نمایید که پمپ کردن زیاد مدار شتاب دهنده ، باعث فلوت کردن کاربراتور می شود[/FONT][FONT=&quot] .
- [/FONT] [FONT=&quot]موتور را روشن کنید و مجددا به آن گاز بدهید . اگر عمل عطسه کاربراتور تکرار شود ، نشانه پمپ نکردن کافی پمپ شتاب دهنده است[/FONT][FONT=&quot] .
- [/FONT] [FONT=&quot]لازم است کورس پیستون پمپ شتاب دهنده را افزایش دهند تا سوخت بیشتری ارسال شود . یا ممکن است ژیگلور مدار شتاب دهنده گرفتگی داشته باشد و نیز ممکن است سوپاپهای مدار پمپ شتاب دهنده ، معیوب باشند[/FONT][FONT=&quot] .
- [/FONT] [FONT=&quot]مسدود شدن جزیی ژیگلور اصلی را ، وقتی تشخیص می دهیم که در دور آرام ، موتور بخوبی کار می کند ولی در حالت تمام بار ، شتاب گیری ضعیف شود و قدرت افت میکند[/FONT][FONT=&quot] .

- [/FONT] [FONT=&quot]پمپهای شتاب دهنده ، به دو صورت ساخته می شوند[/FONT][FONT=&quot] :
[/FONT] [FONT=&quot] قابل تنظیم باشد باید دانست که در هوای سرد و در ارتفاعات نزدیک سطح دریا ، باید کورس پیستون را طوری تنظیم کرد تا سوخت زیادتری تزریق کند و برعکس در هوای گرم و ارتفاعات بالا نیاز به سوخت کمتری می باشد[/FONT][FONT=&quot] .
[/FONT] [FONT=&quot] درشکل زیر کورس پیستون پمپ شتاب دهنده را با تعویض موقعیت اهرم پیستون ، تغییر می دهند . در روی اهرم متصل به دریچه گاز ، سه سوراخ وجود دارد که هر یک ، کورس معینی را برای پیستون پمپ فراهم می کند[/FONT][FONT=&quot] .

6-2-8- [/FONT] [FONT=&quot]اثر غنی بودن سوخت در افت قدرت موتور[/FONT][FONT=&quot] :
[/FONT] [FONT=&quot] اگر قدرت موتور به علت زیاد بودن سوخت ، کاهش یابد ، حالت خفگی در موتور به وجود آمده است. اثر مشخص آن ، ایجاد صدای مخصوص و خروج دود سیاه از اگزوز است . در این حالت لازم است کاربراتور را مورد تعمیر قرار داد[/FONT][FONT=&quot] .

7-2-8- [/FONT] [FONT=&quot]اثر خرابی پمپ بنزین در افت قدرت موتور[/FONT][FONT=&quot] :
[/FONT] [FONT=&quot] هرگاه پمپ بنزین ، سوخت ضعیفی ارسال نماید موتور در حالت شتاب گیری با کمبود سوخت مواجه می شود . پس لازم است فشار پمپ و شدت جریان سوخت را اندازه بگیرید[/FONT][FONT=&quot] .

8-2-8- [/FONT] [FONT=&quot]اثر قفل گازی در افت قدرت موتور[/FONT][FONT=&quot] :
[/FONT] [FONT=&quot] ایجاد قفل گازی در مدار ، از جریان سوخت کافی جلوگیری می نماید و موتور را با کمبود سوخت روبرو می کند . در صورت به وجود آمدن قفل گازی ، معایب مدار را با عایق بندی صحیح حرارتی و جلوگیری از انتقال گرمای بدنه موتور به پمپ بنزین و کاربراتور ، برطرف نمایید[/FONT][FONT=&quot] .

9-2-8- [/FONT] [FONT=&quot]اثر گرفتگی خفه کن در افت قدرت موتور[/FONT][FONT=&quot] :
[/FONT] [FONT=&quot] لوله اگزوز در اثر کج شدگی و یا دوده گرفتگی ، وظیفه خود را بخوبی انجام نمی دهد . برای آزمایش ، دور موتور را بالا برده و به طور ناگهانی دریچه گاز را رها کنید ، هرگاه صدای خش خش از لوله اگزوز شنیده شود ، نشانه گرفتگی آن است[/FONT][FONT=&quot] .

10-2-8- [/FONT] [FONT=&quot]یخ زدن کاربراتور[/FONT][FONT=&quot] :
[/FONT] [FONT=&quot] یخ زدن کاربراتور ، یکی از مسایلی است که در شرایطی از قبیل کاهش دمای محیط و افزایش رطوبت هوا اتفاق می افتد . مثلا وقتی درجه حرارت هوا بین تا و رطوبت هوا بین 65 تا 100 درصد است ، یخ زدگی در کاربراتور ایجاد می شود[/FONT][FONT=&quot] .
[/FONT] [FONT=&quot] در چنین شرایطی به محض روشن کردن موتور ، دریچه گاز یخ می زند که این حالت معمولا پیش از رسیدن به درجه حرارت عادی اتفاق می افتد[/FONT][FONT=&quot] .
[/FONT] [FONT=&quot] در بعضی از کاربراتورها ، مداری دودهای گرم اگزوز را به حوالی مجرای دور آرام هدایت نموده ، اطراف آن را گرم نگه می دارد تا از یخ زدگی جلوگیری کند [/FONT] [FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] http://hash1991.mihanblog.com[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
 

negin280

عضو جدید
سلام خدمت دوستان :

از رله خوب مطمئنم چون ولتاژ مثبت و منفی تو پایه هاش هست مثبت که دائم بعد از سوئیچ میاد تو رله و منفی هم نسبت به حرارت آب موتور توسط فشنگی رادیاتور و ECU قطع و وصل میشه گذشته از این با یک نو تعویض کردم باز هم مشکل وجود داره.
فشنگی آب رو هم با یک نو تعویض کردم نشد . فشنگی دمای آب رادیاتور رو هم با یک نو عوض کردم بازم نشد . این دو که مقامتهای NTC هستند رو با اهمتر تست کردم که نسبت به حرارت مقاومتهاشون کم میشه که ظاهرا" سالم هستند. دیگه نمیدونم
مشکل از ECU هست یا از جای دیگه ایه لطفا راهنمایی کنید
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام خدمت دوستان :

از رله خوب مطمئنم چون ولتاژ مثبت و منفی تو پایه هاش هست مثبت که دائم بعد از سوئیچ میاد تو رله و منفی هم نسبت به حرارت آب موتور توسط فشنگی رادیاتور و ECU قطع و وصل میشه گذشته از این با یک نو تعویض کردم باز هم مشکل وجود داره.
فشنگی آب رو هم با یک نو تعویض کردم نشد . فشنگی دمای آب رادیاتور رو هم با یک نو عوض کردم بازم نشد . این دو که مقامتهای NTC هستند رو با اهمتر تست کردم که نسبت به حرارت مقاومتهاشون کم میشه که ظاهرا" سالم هستند. دیگه نمیدونم
مشکل از ECU هست یا از جای دیگه ایه لطفا راهنمایی کنید



باه دوست عزیز اگه به گفته خودتون همه این موارد عاری از مشکل میباشد پس راهی جز بررسی EcU باقی نمیمونه
 

reza 1989

عضو جدید
سلام
نمیدونم منظورتون از کامپیوتر چی هست
آیا منظورتون ECUکه بر روی خودرو سواره ؟
یا اینکه منظورتون از کامپیوتر دستگاه دیاگه؟
اگه ممکنه سوالتون رو واضع تر بپرسین ...
سلام داداش منظورم همون دیاگه
البته برای ماشین های سنگین
 

hummer

عضو جدید
چرا ماشین های دیزلی با سرعت زیاد گرم میکنه اما ماشین های بنزینی خنک میشه
 

HaMiD.TcI

مدیر تالار موبایل متخصص سیستم عامل Apple
مدیر تالار
از دوستان کسی میدونه اون محفظه ی خالی روی ستون های عقب پیکان که با پلاستیک مشکی پوشیده شده چه کاری میکنه؟
 

majid_cezar

عضو جدید
سلام خسته نباشید
کسی مفاله یا تحقیقی درباره جنس سنسور ها سراغ داره؟
ترو خدا زود کمکم کنید شنبه باید تحقیقمو بدم هنوز 1 کلمه هم پیدا نکردم
 

سوره2

عضو جدید
سلام.درباره آیرودینامیک بدنه خودرو میتونید کتاب یا منبعی غیر از این منابع فارسی که در اینترنت هست بهم معرفی کنید؟دارم روی ساخت خودرو کار میکنم.هر چه مطلب دقیق و علمی تر باشه بهتره.ممنون میشم کمکم کنید
 

siyamak2

عضو جدید
با سلام
می خواستم بدونم مهمترین استانداردهایی که در طراحی خودرو به کار می روند، چه استانداردهایی هستند؟
ممنون می شم که منبعی رو معرفی کنید.
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
از دوستان کسی میدونه اون محفظه ی خالی روی ستون های عقب پیکان که با پلاستیک مشکی پوشیده شده چه کاری میکنه؟

دقیقا کجا رو میگین ؟
منظورتون رو منفهمیدم !
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
دوستان می خواستم یکی در مورد زمان بندی متغیر سوپاپ ها بهم توضیح بده منظور چیه !
خلاصه باشه کفایت می کنه !
 

aradi

عضو جدید
همكاري با تعميرگاه

همكاري با تعميرگاه

با سلام - من حاضر به همكاري با تعميرگاه هستم
 

mohammad_R74

عضو جدید
ببخشید یه سوال داشتم در مورد محاسبه ی بهترین نسبت دنده(در یک گیربکس که نسبت دنده ی بینهایت دارد و تعویض دنده در آن به طور پیوسته است)
 

iust2699

عضو جدید
سلام دوستان عزیز
تحقیق وپروژه ای در مورد روش های ساخت رینگ ماشین_آلیاژهای مورد استفاده_ ریخته گری و روش ریخته گری_ قالب ریخته گری نیازمندم
واقعیت امر هرچه گشتم پیدا نکردم یعنی پیدا کردم ولی مطالب کلی ونه چندان علمی
از شما خواهشمندم در صورتی که اطلاعات ویا کتاب و یا مقاله ای ویا سایتی در مورد این مبحث دارید از ما دریغ نفرمایید
متشکرم
 
آخرین ویرایش:

iust2699

عضو جدید
سلام دوستان عزیز
تحقیق وپروژه ای در مورد روش های ساخت رینگ ماشین_آلیاژهای مورد استفاده_ ریخته گری و روش ریخته گری_ قالب ریخته گری نیازمندم
واقعیت امر هرچه گشتم پیدا نکردم یعنی پیدا کردم ولی مطالب کلی ونه چندان علمی
از شما خواهشمندم در صورتی که اطلاعات ویا کتاب و یا مقاله ای ویا سایتی در مورد این مبحث دارید از ما دریغ نفرمایید
متشکرم
 

iust2699

عضو جدید
سلام دوستان عزیز
تحقیق وپروژه ای در مورد روش های ساخت رینگ ماشین_آلیاژهای مورد استفاده_ ریخته گری و روش ریخته گری_ قالب ریخته گری نیازمندم
واقعیت امر هرچه گشتم پیدا نکردم یعنی پیدا کردم ولی مطالب کلی ونه چندان علمی
از شما خواهشمندم در صورتی که اطلاعات ویا کتاب و یا مقاله ای ویا سایتی در مورد این مبحث دارید از ما دریغ نفرمایید
متشکرم
 

شهرام 59

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام ببخشید من سوال در مورد تعمیر پراید داشتم باید کدوم تاپیک عنوان کنم که جواب بگیرم؟
 

شهرام 59

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به دوستان اقا ما یه سوال در مورد تعمیر خودرو روم به دیوار اگه بشه اسمشو خودرو گذاشت:D(پراید ) داریم


در مورد تعویض دیسک و صفحه باید همین جا بپرسم؟
 

شهرام 59

عضو جدید
کاربر ممتاز
آره دادا بپرس

ممنون دوست عزیز
اقا اولین از کجا بدونم دیسک و صفحه ماشین تموم شده؟

یه مدته وقتی دنده عوض میکنم گاز میخوره شتاب نمیگیره بعد وقتی پامو از روی گاز بر میدارم دوبازه می ذارم دیگه درست میشه شروع به شتاب گرفتن میکنه گفتن از دیسک و صفحته از صفری دست خودمون بوده

مدل 87 75000 تا کار کرده.تا حالا هم دیسک و صفحه عوض نشده

به نظرت از دیسک و صفحه کلاجشه.

بعدش چه مارکی بهترین مارک واسه دیسک و صفحه پرایده؟
اصل و تقلبیشو از کجا تشخیص بدم؟

قیمتاشم بگی ممنون میشم؟
مصرف سوختشم خیلی بالا رفته:دی نمیدونم از همینه یا نه
شرمنده خیلی سوال شد
.:D
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

ممنون دوست عزیز
اقا اولین از کجا بدونم دیسک و صفحه ماشین تموم شده؟

یه مدته وقتی دنده عوض میکنم گاز میخوره شتاب نمیگیره بعد وقتی پامو از روی گاز بر میدارم دوبازه می ذارم دیگه درست میشه شروع به شتاب گرفتن میکنه گفتن از دیسک و صفحته از صفری دست خودمون بوده

مدل 87 75000 تا کار کرده.تا حالا هم دیسک و صفحه عوض نشده

به نظرت از دیسک و صفحه کلاجشه.

بعدش چه مارکی بهترین مارک واسه دیسک و صفحه پرایده؟
اصل و تقلبیشو از کجا تشخیص بدم؟

قیمتاشم بگی ممنون میشم؟
مصرف سوختشم خیلی بالا رفته:دی نمیدونم از همینه یا نه
شرمنده خیلی سوال شد
.:D

سلام دادا مخلصیم

1- ماشینت تو سربالایی کم میاره همش باید دنده معکوس بدی یا دنده هات بد جا می خوره یا کلاج بالاتر ول می کنه یا شتاب و کن ماشینت کم میشه ( رو پراید زیاد خودشو نشون نمیده)
روش تست ماشینتو روشن کن دستی رو تا انتها بکش . کلاج بگیر بذار ماشینو تو دنده 4 آروم آروم کلاج و ول کن اگه ماشین خاموش شد کلاج دسته و گرنه باید تعویضش کنی

2- فکر نمی کنم ( شمع هات و انزکتورتور تمیزن؟؟؟)

3- دیسک و صفحه ربطی به کارکرد ماشین نداره من خودم تو 150 000 دیسک و صفحه عوض می کنم پسر داییم تو 30000 تا همیش تیک آف و ............ می کنه

4- من والو آبی می ندازم همیشه سبزشم هست اما من آبی میگیرم عالیه کره ایش 6 ماه پیش 35 بود مشهد

5- فکر می کنم مشکلت شمع و انژکتورت باشه دادا
 

شهرام 59

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دادا مخلصیم

1- ماشینت تو سربالایی کم میاره همش باید دنده معکوس بدی یا دنده هات بد جا می خوره یا کلاج بالاتر ول می کنه یا شتاب و کن ماشینت کم میشه ( رو پراید زیاد خودشو نشون نمیده)
روش تست ماشینتو روشن کن دستی رو تا انتها بکش . کلاج بگیر بذار ماشینو تو دنده 4 آروم آروم کلاج و ول کن اگه ماشین خاموش شد کلاج دسته و گرنه باید تعویضش کنی

2- فکر نمی کنم ( شمع هات و انزکتورتور تمیزن؟؟؟)

3- دیسک و صفحه ربطی به کارکرد ماشین نداره من خودم تو 150 000 دیسک و صفحه عوض می کنم پسر داییم تو 30000 تا همیش تیک آف و ............ می کنه

4- من والو آبی می ندازم همیشه سبزشم هست اما من آبی میگیرم عالیه کره ایش 6 ماه پیش 35 بود مشهد

5- فکر می کنم مشکلت شمع و انژکتورت باشه دادا

اقا خیلی خیلی دمت گرم
:gol::gol::gol:
دستت درست الان امتحانش میکنم.

والو می گن نرمه ولی استهلاکش زیاده زود خراب میشه؟

میگن سکو ژاپن بهتره؟ نظرت چیه؟


نه ماشین بیشتر دست بابامه اونم زیاد مراعات میکنه اهل تیک اف واینا نیست:biggrin:

پس بدم شمعها و انژکتورم یه نگاهی بندارن؟ شمع ها نیاز به تعویض نداره؟30000 تا یه بار تعویض شده.
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

اقا خیلی خیلی دمت گرم
:gol::gol::gol:
دستت درست الان امتحانش میکنم.

والو می گن نرمه ولی استهلاکش زیاده زود خراب میشه؟

میگن سکو ژاپن بهتره؟ نظرت چیه؟


نه ماشین بیشتر دست بابامه اونم زیاد مراعات میکنه اهل تیک اف واینا نیست:biggrin:

پس بدم شمعها و انژکتورم یه نگاهی بندارن؟ شمع ها نیاز به تعویض نداره؟30000 تا یه بار تعویض شده.

کاری نکردیم دادا وظیفست

من ازش خیلی راضیم

سیکو کار نکردم

دادا اشتباه نکن دود از کنده بلند میشه بابا ها از من و تو بدترند:D

آره بده تنظیم موتور شمع هم به کیلومتر نیست نگاه کن ببین الکترودش کوتاه شده یا نه الکی پولاتو خرج نکن;)
 

meisam-kh

عضو جدید
سلام آقای قیاسی من خیلی علاقه به مکانیک خودرو و طراحی موتور خودرو دارم و خودمم دانشجوی مکانیکم ولی نمی دونم از کجا شروع کنم میشه منو راهنمایی کنید.
 

شهرام 59

عضو جدید
کاربر ممتاز
امروز رفتم قیمتا رو پرسیدم

والئو ابی کره 55 تومن
seco 42 تومن
دایکن 68 تومن


هنوز دو به شک کدومو استفاده کنم.
حقوق کارمندی ادم می ترسه الکی پولشو تو جوب بریزه

بازم اگه کسی نظری داره کمک کنه:دی
 

Similar threads

بالا