***** اخبار نفت و گاز*****

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
مادگی جزیره خارگ برای سوآپ یک میلیون بشکه نفت دریای خزر
نويسنده : بنیامین صفری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 آبان 1387


مهندس موسی سوری از آمادگی و توانایی بالقوه پایانه نفتی جزیره خارگ برای سوآپ یک میلیون بشکه نفت حاشیه دریایی مازندران (خزر) خبر داد و گفت: پایانه خارگ یکی از استثنایی ترین پایانه های نفتی جهان است.
مدیر عامل شرکت پایانه های نفتی ایران با یادآوری آخرین رکورد صادرات نفت ایران با رعایت سقف تولید اوپک، به میزان شش میلیون و 166 هزار بشکه از پایانه خارگ، گفت: اگر ایران در یک دوره زمانی مثلا 10 روزه به هر دلیلی نتواند نفت خام خود را صادر کند، پایانه خارگ این قابلیت را دارد که طی تنها ظرف کمتر از سه روز کاهش صادرات را به صورت یکجا جبران کند. وی افزود: در میان بیست پایانه بزرگ دنیا، خارگ از نظر حجم و دقت در عملیات بارگیری و ذخیره سازی در طول سال، از همه پایانه ها فعال تر است، چرا که خارگ هم اکنون توان پهلودهی همزمان 9 نفتکش با ظرفیت های گوناگون را داراست و وجود مخازن ذخیره سازی نفت با ظرفیت های میلیونی این قابلیت را به پایانه خارگ داده که روزانه بیش از 10 میلیون بشکه نفت را به مشتریان تحویل دهد. افزایش صادرات نفت خام ایران به هند مهندس سوری کشور های ژاپن، چین و هندوستان را از مشتریان همیشگی نفت خام ایران دانست و گفت: اخیرا تنها تغییری که در فروش نفت خام پیش آمده است، افزایش درخواست خرید نفت خام بیشتر هند از ایران بوده است. ایران روزانه بیش از دو میلیون و 600 هزار بشکه در روز صادرت نفت دارد، اما بر اساس آخرین نشست فوق العاده کشور های صادر کننده نفت که کشورمان نیز جزء این مجموعه به شمار می آید، به زودی تولید نفت کشورمان حدود 300 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت. انتخاب مشاور و طراح ساخت پایانه نفتی جاسک در ماه جاری مدیر عامل شرکت پایانه های نفتی ایران، هدف از احداث پایانه نفتی جاسک در حاشیه دریای عمان را ترانزیت نفت و گاز از کشور های حوضه خزر و پشتیبان پایانه خارگ برای صادرات نفت کشور با ظرفیت 2 میلیون بشکه در روز برشمرد و گفت: در ماه جاری شرکت مشاور و طراح ساخت این پایانه انتخاب خواهد شد. به گزارش شانا، پایانه نفتی خارگ پذیرای کشتی های نفت کش غول پیکر وی.ال.سی.سی (Very large crude carreir) با ظرفیت 320 هزار تن و نفتکش های کوه پیکر یو.ال.سی.سی (Ultra Large Crude Carrier) با ظرفیت 550 هزار تن است. خارگ جزو معدود پایانه های نفتی دنیاست که قابلیت پهلودهی به بزرگترین کشتی نفتکش جهان را دارد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
لاقه مندی روسیه به سوآپ گاز از طریق ایران
نويسنده : بنیامین صفری ( منبع : شانا ) :: تاريخ:: 11 آبان 1387


مهندس سیف الله جشن ساز از علاقه مندی روسیه به سوآپ گاز از طریق ایران خبر داد و گفت: در آخرین مذاکرات ایران با شرکت گازپروم روسیه، این موضوع به بحث و گفت و گو گذاشته شده است.
به گزارش خبرنگار شانا، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که روسیه، ایران و قطر به ترتیب با در اختیار داشتن 27 درصد، 16 درصد و 14 درصد از ذخایر گازی جهان، سه قطب گازی مهم به شمار می آیند، افزود: امروز که تقاضای گاز در دنیا رو به افزایش است، نیاز به هماهنگی ها و شناسایی منافع و نقاط مشترک در این بخش وجود دارد؛ از این رو سیاست های صادراتی سه کشور یاد شده باید به گونه ای باشد که جمع جبری این سیاست ها، به ضرر سایر کشورها و کشورهای مصرف کننده نباشد. مهندس جشن ساز اظهار داشت: همچنین نوع هماهنگی که هم اکنون در کشورهای صادر کننده نفت حاکم است، باید در بخش گاز نیز به اجبار اجرا شود؛ در غیر این صورت بازار دچار اختلال خواهد شد. وی اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و قطر را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: واقع شدن محل این اجلاس در تهران و هدایت آن به وسیله وزیر نفت، بازتاب بسیار مثبتی داشت. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این باره که آیا تامین امنیت سرمایه گذاری روسیه در قطر، یکی از دلایل تشکیل نشست سه جانبه است، گفت: در این جلسه هر یک از سه کشور انجام هماهنگی های سه جانبه را به عنوان سه قطب گازی در دنیا پذیرفته اند و در صورت ایجاد این هماهنگی، هر کشوری می تواند در قالب آن، منافع خاص خود را دنبال کند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. تشکیل تیمی برای نهایی کردن تفاهمنامه شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در آخرین مذاکرات شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه، راه های نهایی کردن تفاهمنامه پیشین میان ایران و روسیه، بررسی و تیمی برای نهایی کردن بندهای این تفاهمنامه تشکیل و مقرر شد ظرف مدت معینی، پیشنهادها برای اجرایی شدن تفاهمنامه ارائه شود. شرکت ملی نفت ایران در جولای 2008 میلادی، تفاهمنامه ای با شرکت گازپروم روسیه امضا کرد. انجام فعالیت های مشترک میان ایران و شرکت گازپروم، ایجاد شرکت مشترک ایران و روسیه برای فعالیت در دو کشور یاد شده و کشور سوم، همکاری در زمینه احداث خط لوله نکا - جاسک و سرمایه گذاری گازپروم در یک یا دو فاز پارس جنوبی، از جمله بندهای تفاهمنامه یاد شده به شمار می آید.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
مشکل نقدینگی سازندگان داخلی کالای نفت تا حد زیادی برطرف شده است
نويسنده : بنیامین صفری ( منبع : شانا ) :: تاريخ:: 11 آبان 1387


مهندس علی کیوان آرا با اشاره به مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی ریاست جمهوری مبنی بر این که وزارت نفت می تواند بیش از 25 درصد از پیش پرداخت پروژه ها را به سازندگان داخلی بپردازد، گفت: دادن پیش پرداخت به سازندگان داخلی می تواند تا حد زیادی مشکل نقدینگی آنان را برطرف کرده است.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی و تهیه کالای نفت تهران در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: در دو سال گذشته بخش عمده ای از مشکلات نقدینگی سازندگان داخلی از این طریق برطرف و سفارش خرید به شرکت های سازنده بسیار زیاد شده است. وی افزود: واردات تجهیزات نفتی در صورت تولید آن کالا در کشور، تنها با مجوز مدیرعامل چهار شرکت اصلی زیرمجموعه وزارت نفت امکان پذیر و بدون اخذ مجوز قانونی خلاف است. کیوان آرا تصریح کرد: هدف ما ایجاد منع قانونی برای استفاده از کالاهای خارجی است که مشابه آن در کشور تولید می شود. مدیرعامل شرکت پشتیبانی و تهیه کالای نفت تهران یکی از علل اصلی تشدید خرید از سازندگان داخلی کشور را عامل تحریم خواند و گفت: تحریم فرصتی طلایی برای سازندگان داخلی است که خواسته یا ناخواسته سبب شده است حجم سفارش ها افزایش یابد، ضمن آن که هم اکنون ما بسیاری از کالاهای اساسی خود را از سازندگان داخلی تامین می کنیم و تا کنون نیز در این زمینه مشکلی نداشته ایم. مهندس کیوان آرا گفت: در بخش بالادستی صنعت نفت 50 درصد از نیازها از خارج از کشور و 50 درصد دیگر از داخل، همچنین در بخش پایین دستی صنعت نفت بیش از 70 درصد از کالاهای ما در کشور تامین و تولید می شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
حفاری 186 حلقه چاه در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در 7 سال گذشته
نويسنده : بنیامین صفری ( منبع : شانا ) :: تاريخ:: 11 آبان 1387


از آغاز سال 1380 تا کنون 186 حلقه چاه گازی و نفتی به متراژ 450 هزار متر در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران حفاری شده است.
به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، رئیس اداره حفاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در این باره اظهار داشت: در سال 1380 با پنج دکل حفاری فعالیت حفاری این شرکت شروع شد که پیش از آن و از ابتدای تاسیس در سال 1377 این کار به وسیله شرکت مناطق نفت خیز جنوب انجام می شد و بعد از این مدت و تا نیمه اول امسال با 14 دکل حفاری کار شبانه روزی ادامه داشته است. مهندس حسین شوراب افزود: بر اساس برنامه ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و به منظور رسیدن به سقف تولید روزانه 520 هزار بشکه نفت و 390 میلیون متر مکعب گاز در طول پنج سال آینده، این شرکت، حفاری و تعمیر 669 حلقه چاه نفتی و گازی در طول سال های 1388 تا 1392 را در برنامه کاری خود قرار داده است. رئیس اداره حفاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: عملیات حفاری و تعمیر این تعداد چاه در طول پنج سال و با به کارگیری متوسط سالانه حدود 45 دستگاه دکل حفاری تحقق خواهد یافت، ضمن آن که پیش بینی می شود جمع متراژ نهایی حفاری در پنج سال آینده حدود یک میلیون و 400 هزار متر باشد. وی با اشاره به حفاری و تعمیر 24 حلقه چاه تا ابتدای مهر ماه گفت: این تعداد چاه با استفاده از 14 دکل و با متراژ نهایی 41 هزار متر تعمیر و حفاری شده است و به منظور رسیدن به تولید روزانه 320 میلیون متر مکعب گاز در زمستان امسال برنامه حفاری 17 حلقه چاه جدید در دستور کار قرار گرفت که تا پایان مهر ماه حفاری هفت حلقه چاه پایان یافت و حفاری شش حلقه چاه دیگر تا پایان آبان به پایان خواهد رسید. رئیس اداره حفاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از حفاری 16 حلقه چاه جدید و تعمیر چهار حلقه چاه موجود در میدان گازی گشوی جنوبی خبر داد و تصریح کرد: برای توسعه میدان گازی گشوی جنوبی حفاری 16 حلقه چاه و تعمیر چهار حلقه چاه موجود با استفاده از پنج دستگاه دکل حفاری در دستور کار است، ضمن آن که در این میدان مدیریت پسماند با تغییراتی که در محوطه سازی انجام می شود، لحاظ خواهد شد. وی افزود: از دیگر پروژه های در دست اقدام این شرکت، پروژه حفاری هشت حلقه چاه گازی در دو میدان دی و سفید زاخور است که عملیات اکتشافی آن به پایان رسیده است و از سال آینده برنامه حفاری آن با هدف تولید روزانه 11 میلیون مترمکعب آغاز می شود. او اظهار داشت: در میدان چشمه خوش شش حلقه چاه نفتی حفاری خواهد شد که تشریفات مناقصه آن در مرحله نهایی قرار دارد و با این حفاری، برداشت نفت از این میدان به 80 هزار بشکه در روز می رسد. مهندس شوراب از حفاری سه حلقه چاه در فاز دو تنگ بیجار، 14 حلقه چاه در پروژه ذخیره سازی گاز در شوریجه خانگیران و حفاری 10 حلقه چاه در طرح ذخیره سازی سراجه خبر داد و افزود: علاوه بر پروژه های یاد شده، میدان های البرز قم، شاخه، آبان، ویزنهار، نمک کنگان، سورو، سمند، زیره، نمک غربی، گورزین، خشت، گلبدلی، کوه ملد، عسلویه، سلخ، کبیرکوه، مختار، گردان، کوه کاکی، بوشکان، بوشهر، دودرو و شوروم لیز از میدان هایی هستند که طرح توسعه آنها در برنامه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران قرار دارد، ضمن آن که حفر چاه های اکتشافی آنها صورت گرفته است و در پنج سال آینده به بهره برداری می رسند. بر اساس این گزارش، برای پیشبرد طرح ها و پروژه ها مناقصه های خدمات فنی و خدمات مشاور پنج دکل حفاری برای میدان گازی گشوی جنوبی، مناقصه هشت دکل، خدمات فنی، خدمات مشاور برای دیگر میدان ها و مناقصه خدمات فنی برون چاهی- درون چاهی، لوله مغزی سیار حفاری جهت دار برگزار شده که بیشتر آنها در مرحله بررسی اسناد مناقصه است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
انتخاب پیمانکار برای اجرای طرح ازدیاد برداشت نفت از میدان نفتی سروش
نويسنده : بنیامین صفری ( منبع : شانا ) :: تاريخ:: 11 آبان 1387


مهندس محمود زیرکچیان زاده گفت: میدان نفتی سروش با ذخیره 15 میلیارد بشکه نفت درجا، هم اکنون یکی از اولویت های ما در زمینه پروژه های ازدیاد برداشت نفت است و به شدت پیگیر انتخاب مشاور و انجام کار آن هستیم.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اشاره به طرح های متنوع ازدیاد برداشت نفت در این شرکت به خبرنگار شانا گفت: نفت سنگین میدان های سروش و نوروز در پالایشگاهی در هند فرآورش می شود و هم اکنون نیز، نفت سنگین این دو میدان به خوبی به فروش می رسد. وی افزود: میدان های سروش و نوروز در بهترین شرایط از نظر تولید پایدار به سر می برند و نمک موجود در نفت این میدان ها نیز بسیار اندک است. ‎به گزارش شانا، میدان نفتی سروش با وسعت تقریبی 260 کیلومتر مربع، در فاصله 82 کیلومتری جنوب غربی جزیره خارگ و میدان نفتی نوروز با وسعت 300 کیلومتر مربع، در فاصله 93 کیلومتری شمال غربی جزیره خارک واقع شده است. میدان سروش در سال 1341 و میدان نوروز در سال 1346 کشف شده است. تولید میدان سروش پیش از جنگ تحمیلی عراق با ایران 14 هزار و تولید میدان نوروز 5000 بشکه نفت خام در روز بوده است. پس از پایان یافتن جنگ تحمیلی تولید میدان سروش به طور کلی قطع و تولید از میدان نوروز با روزانه 5000 بشکه آغاز شد. میدان سروش به شکل بیضی طاقدیسی است که گوشه های شرقی و غربی آن دارای شیب تند و متوسط شعاع آن حدود 8 کیلومتر و جنس مخزن از نوع سنگ پایه شنی (Sand Stone) است. نفت میدان سروش دارای API بین 21-11 و ویسکوزیته (گرانروی) مختلف تا 600CP است. نفت قابل استحصال این میدان حدود 585 میلیون بشکه و با توجه به میزان نفت درجای مخزن که حدود 9898 میلیون بشکه است، ضریب بازیافت برای یک دوره 25 ساله به میزان تقریبی 6 درصد است. طرح توسعه میدان های نفتی سروش و نوروز با هدف افزایش تولید آن تا 200 هزار بشکه در روز توسط شرکت شل دولوپمنت ایران ب.و به صورت بیع متقابل اجرا و در مرداد ماه سال 1384 به بهره برداری رسمی رسید.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
انتشار مناقصه توسعه 14 میدان نفت و گاز مناطق مرکزی
نويسنده : بنیامین صفری ( منبع : شانا ) :: تاريخ:: 11 آبان 1387


مهندس محمود برزو گفت: آگهی مناقصه توسعه 14 میدان نفتی و گازی کوچک از ششم آبان در روزنامه های کثیرالانتشار کشور منتشر شده است
مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا، افزود: پس از پایان مناقصه از همه متقاضیان جهت همکاری ارزیابی اولیه انجام می گیرد و پس از تایید آنها مدارک کامل میدان های نفتی و گازی جدید به آنها داده خواهد شد. برزو تصریح کرد: میدان های گازی مختار،‌ عسلویه،‌ گردان،‌ سلخ،‌ کبیرکوه و کوه موند و میدان های نفتی کوه مند،‌ چنگوله،‌ «دودرو،‌ شوروم،‌ کوه ریگ» در قالب یک پکیج و «‌بوشگان و بوشهر و کوه کاکی»‌ در قالب پکیجی دیگر، 14 میدان جدید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است. وی افزود: میدان های گازی مختار با ظرفیت تولید روزانه 4/7 میلیون متر مکعب و حجم سرمایه گذاری 500 مییلون دلار، عسلویه با ظرفیت تولید روزانه 3/16 میلیون متر مکعب و سرمایه گذاری 720 میلیون دلار، گردان با ظرفیت تولید روزانه 5/8 میلیون متر مکعب و سرمایه گذاری 555 میلیون دلار، سلخ با ظرفیت تولید روزانه 3/3 میلیون متر مکعب و سرمایه گذاری 225 میلیون دلار، کبیرکوه با ظرفیت تولید روزانه 7 میلیون متر مکعب و سرمایه گذاری 460 میلیون دلار و میدان کوه مند با ظرفیت تولید روزانه 8/24 میلیون متر مکعب و سرمایه گذاری 1650 میلیون دلار، 6 میدان گازی جدید آماده توسعه است. مهندس برزو اظهار داشت: همچنین در بخش نفت نیز میدان چنگوله با ظرفیت تولید روزانه 65 هزار بشکه و سرمایه گذاری 585 میلیون دلار، لایه نفتی میدان کوه مند با ظرفیت تولید روزانه 5 میلیون بشکه و سرمایه گذاری 4 میلیون دلار، میدان های «دودرو،‌ شوروم،‌ کوه ریگ» با ظرفیت تولید روزانه 35 هزار بشکه و سرمایه گذاری 315 میلیون دلار در قالب یک پکیج، میدان های «‌بوشگان و بوشهر و کوه کاکی»‌ در قالب پکیجی دیگر، چهار میدان نفتی آماده توسعه است و مسئولیت توسعه دو میدان چنگوله و لایه نفتی میدان کوه مند به شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) واگذار شده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تولید 25 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی تا پایان امسال
نويسنده : بنیامین صفری ( منبع : شانا ) :: تاريخ:: 11 آبان 1387


مهندس عادل نژاد سلیم، در باره برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تولید و صادرات محصولات در سال جاری گفت: برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تولید در سال جاری 25 میلیون تن انواع محصول است که 50 درصد این میزان صادر خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب افزود: برای رسیدن به اهداف مهم برنامه چشم انداز توسعه کشور، با توجه به تهدیدها و فرصت های موجود، نشست های ویژه ای با حضور مجموعه مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تدوین راهبرد توسعه بخش صنعت پتروشیمی کشور برگزار می شود. نژادسلیم ادامه داد: خوشبختانه نیروی انسانی ایرانی و توانمندان داخلی در تمام مراحل ساخت، نصب، راه اندازی و اجرا حضور فعال و پویاتری نسبت به گذشته دارند و این مهم ما را در تدوین استراتژی برای توسعه صنعت پتروشیمی با تکیه بر توانمندی داخل امیدوار می کند. وی همچنین با اشاره به ضرورت احداث صنایع پایین دست پتروشیمی تصریح کرد: ارزش تولید محصولات پتروشیمی در سال 1394 به رقم 20 میلیارد دلار برای تولید 100 میلیون تن می رسد و برای این میزان تولید، احداث و توسعه صنایع پایین دستی در اولویت برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار گرفته است. نژاد سلیم گفت: با توجه به آزاد شدن قیمت ها و رقابتی شدن فضای عرضه و خرید و فروش محصولات پتروشیمی، حضور موثر در بازارهای جهانی از مهم ترین راهبردهای این شرکت است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی روز چهارشنبه (8 آبان) در سفر به مناطق نفت خیز جنوب، به منظور بررسی آخرین وضعیت طرح های در دست اجرای شرکت ملی صنایع پتروشیمی از طرح های اروند، فجر2، کارون و NF سوم بندرامام واقع در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر بازدید کرد. نژادسلیم همچنین در روز یاد شده در جمع دانشجویان دانشگاه صنعت نفت اهواز قرار گرفت و با اشاره به نقش مهم داننشگاه صنعت نفت در توسعه صنایع پتروشیمی بر ضرورت راه اندازی رشته پتروشیمی در این دانشگاه تاکید کرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
انجام بیش از ۲۵۰ مورد اقدام اصلاحی و تقویتی در شبکه گاز کشور
نويسنده : بنیامین صفری ( منبع : شانا ) :: تاريخ:: 12 آبان 1387


مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر گازرسانی مطمئن و پایدار به مشترکان، از انجام بیش از ۲۵۰ اقدام اصلاحی و تقویتی روی شبکه گاز کشور در نیمه نخست امسال خبرداد
مصطفی کشکولی در این باره به خبرنگار شانا افزود: در ادامه فعالیت های زیرساختی، مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز نیز در سال جاری با هدف برطرف کردن تنگناهای موجود در شبکه گاز، فعالیت خود را در دو بخش اقدام های زیربنایی و اقدام های اصلاحی متمرکز کرد و آن را در دستور کار خود قرار داد. وی اظهار داشت: احداث خطوط تغذیه و ایستگاه های کاهش فشار جدید، تقویت و افزایش ظرفیت خطوط و ایستگاه ها (تقویت و کاهش فشار) و ایجاد تغییرات ضروری در زمینه های یاد شده به ویژه در استان های شمالی و غربی کشور از جمله مواردی هستند که در قالب بیش از ۲۵۰ اقدام اصلاحی و تقویتی انجام شده است. مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: اجرای این طرح ها و اقدام های انجام شده، موجب خواهد شد که علاوه بر ایجاد یکنواختی درتوزیع گاز، از قطع جریان گاز تعداد زیادی از مشترکان نیز جلوگیری شود. وی همچنین از ایجاد آمادگی در مشترکان برای مقابله با سرمای زمستان خبر داد و افزود: به منظور آمادگی هر چه بیشتر مصرف کنندگان و رویارویی آنها با شرایط افت فشار گاز یا قطع احتمالی آن در فصول پاییز و زمستان، اقدام هایی انجام شده که ایجاد یا افزایش مخازن ذحیره سوخت مایع، دوگانه سوز کردن مصرف کنندگان، تامین سوخت مایع، ذخیره سازی سوخت مایع مراکزی عمومی و حساس برای دست کم ۱۵ روز، همچنین تشکیل کارگروه های استانی و مکاتبه با استانداران با هدف تاکید بر مصرف بهینه گاز از جمله آنهاست. مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: تشکیل کارگروه مشترک با وزارت نفت از دیگر اقدام های اساسی است که با هدف اولویت بندی تامین گاز صنایع درشرایط افت فشار انجام شده است. کشکولی با بیان این که مصرف منطقی و صحیح گاز از جمله اهدافی است که در این مدیریت پیگیری می شود، تصریح کرد: طرح تشویق مشترکان کم مصرف، همچنین اجرای طرح همیار گاز از طریق حضور کارشناسان شرکت ملی گاز در مدارس با هدف آشنا کردن دانش آموزان با اهمیت انرژی گاز، ضرورت و راهکارهای صرفه جویی، همچنین تشویق دانش آموزان فعال در این زمینه با اهدای جوایز، دیگر طرح هایی هستند که به آنها توجه شده است. وی گفت: استفاده از سیستم کنترل هوشمند در ساختمان های اداری، تغییر تقسم آب و هوایی استانی به شهرستانی در طرح پلکانی گاز، همچنین اخطار به مشترکان پر مصرف سال پیش و تهیه طرح کاهش یارانه خانوارهای پر مصرف، شفاف سازی طرح پلکانی گاز و تعریف شفاف محدوده و قیمت گازبها در هر دهک و اطلاع رسانی گسترده برای مصرف بهینه این حامل ارزشمند انرژی، دیگر اقدام های انجام شده در مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران است. مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تهیه گزارشی با عنوان چالش های گازرسانی، فرصت ها، راهکارها و ضرورت ها با ۶۰۰ مورد چالش و ۸۰۰ مورد راهکار را از اقدام های دیگر انجام شده برشمرد و افزود: با تشکیل 11 کارگروه و پیگیری های مداوم، 137 مورد از این چالش ها برطرف شده است. کشکولی اظهار افزود: با توجه به این اقدام ها، استمرار این تلاش ها و فعالیت های دیگری که در زمینه افزایش تولید گاز صورت می گیرد، انتظار می رود با مساعدت مشترکان به ویژه مشترکان بخش خانگی بتوان در ماه های سرد امسال، خدمات مطلوبی به همه بخش های مصرف کننده این حامل انرژی ارائه کرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ساخت مجموعه تلویزیونی شهید تندگویان کلید خورد
نويسنده : بنیامین صفری ( منبع : شانا ) :: تاريخ:: 12 آبان 1387


ساخت مجموعه تلویزیونی شهید محمدجواد تندگویان، وزیر نفت فقید دولت شهید رجایی، با عنوان " شهید غریب" با حضور مهندس غلامحسین نوذری کلید خورد
به گزارش خبرنگار شانا، مهندس غلامحسین نوذری بعد از ظهر روز گذشته (شنبه 11 آبان) در مراسم کلید خوردن مجموعه تلویزیونی "شهید غریب" در موزه عبرت ایران اظهار داشت: این فیلم در فضایی کاملا معنوی کلید خورده است و این جزو یکی از موارد نادر به شمار می آید. وی افزود: موزه عبرت زندانی است که در و دیوار آن گواهی می دهد هزاران مبارز راه حق و آزادی خواه در این مکان شکنجه شدند و مقاومت کردند و با عنایت الهی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. وی سخن گفتن از شهید تندگویان را ساده ندانست و در عین حال گفت: زندگی این شهید بزرگوار بسیار ساده بود. وزیر نفت ساختن این سریال را الگویی برای نسلی که در مقابل تهاجم فرهنگی قرار گرفته اند دانست و افزود: ساختن این فیلم جز با اعتقاد الهی عملی نمی شد. نوذری وزیر اصلی نفت را شهید تندگویان دانست و گفت: وزرای بعد از انقلاب با عهده دار شدن مسئولیت وزارت نفت، مسئولیت سنگینی را به دوش کشیدند اما من هیچ وقت فراموش نمی کنم که وزیر اصلی نفت شهید تندگویان است و دیگر وزرای نفت، وزرای سایه و زیر سایه شهدا هستند. وی با بیان این که فرصت ادای مسئولیت کوتاه است، اظهار داشت: آنچه در این میان اثرگذار است یاد شهید تندگویان و هزاران شهید صنعت نفت است که همواره ناظر بر اعمال مسئولان هستند. وی اظهار امیدواری کرد: سریال شهید تندگویان امید به مبارزه با استکبار، امید به تحول، دل به خدا بستن و راه حق را دنبال کردن را در نسل جوان القا کند و این فیلم نمادی از زندگی کسی که همواره تمام عمرش را در مبارزه سپری کرده به خوبی نشان دهد. وزیر نفت اظهار داشت: شاید به تصویر کشیدن زندگی شهید تندگویان، بهترین راه نشان دادن مسیر زندگی و مبارزات وی در راه رسیدن به اهداف بلند مرتبه است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
قابت شرکت های داخلی و خارجی برای توسعه سه میدان نفتی
نويسنده : بنیامین صفری ( منبع : شانا ) :: تاريخ:: 12 آبان 1387


مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در حال بررسی پیشنهادهای شرکت های داخلی و خارجی برای توسعه میدان های دودرو، شوروم و کوه ریگ است.
مهندس محمود برزو در گفت و گو با خبرنگار شانا تاکید کرد: پیشنهاد بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و گازپروم نفت روسیه برای توسعه سه میدان دودرو، شوروم و کوه ریگ بررسی و در نهایت پیمانکار با تصمیم نهایی وزارت نفت انتخاب خواهد شد. مهندس برزو افزود: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی دارای زیرمجموعه ویژه فعالیت های نفتی و گازی است و در صورت انتخاب این ارگان، تامین مالی و فاینانس توسعه سه میدان نفتی دودرو،‌ شوروم و کوه ریگ به وسیله خود بنیاد و فعالیت های عملیاتی و تخصصی به وسیله شرکت زیرمجموعه آن یا با مشارکت شرکت های خارجی انجام خواهد شد. وارد مدار شدن سه چاه گازی در هفته جاری مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با بیان این که کار حفاری 9 حلقه چاه از 17حلقه چاه مورد تعهد شرکت نفت مرکزی برای افزایش تولید در فصل سرما در مناطق عملیاتی به پایان رسیده است، گفت: هم اکنون عملیات احداث تاسیسات سرچاهی و خطوط لوله سه چاه از 9 چاه به پایان رسیده و تا پایان هفته جاری سه چاه به مدار تولید گاز وارد خواهد شد. وی تصریح کرد: تا پایان آبان ماه هشت چاه از 17 چاه مورد تعهد شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به مدار تولید وارد خواهد شد و بقیه بلافاصله در ماه های بعد به تولید می رسد و پیش بینی می شود با وارد مدار شدن 17 حلقه چاه جدید بیش از 25 میلیون متر مکعب گاز افزایش تولید در فصل زمستان امسال گاز شیرین داشته باشیم. مهندس برزو گفت: تا قبل از راه اندازی فازهای 6، 7 و 8 میدان گازی پارس جنوبی، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بیش از 63 درصد از گاز کل کشور را تولید می کرد و در صورت راه اندازی فازهای 9 و 10 این میدان گازی نیز، کارکنان شرکت نفت مرکزی همچنان به تلاش بی وقفه خود ادامه خواهند داد. مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران افزود: حفظ تولید گاز و افزایش آن یکی از اهداف کلان ماست؛ بنابر این در چند سال آینده علاوه بر افزایش تولید به سمت کشف منابع جدید نیز گام بر خواهیم داشت، زیرا تولید گاز در خشکی از نظر اقتصادی و زمانی بسیار به صرفه تر از تولید در دریا است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
شرکت های تابعه نفت موظف به پرداخت بدهی خود به صندوق بازنشستگی شدند
نويسنده : بنیامین صفری ( منبع : شانا ) :: تاريخ:: 12 آبان 1387


بر اساس ابلاغیه مهندس نوذری به شرکت های اصلی و فرعی صنعت نفت، تمام شرکت ها و مدیریت های تابعه این صنعت موظف شدند در اسرع وقت به تسویه حساب با صندوق بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، اقدام کنند.
به گزارش خبرنگار شانا، وزیر نفت روز گذشته(شنبه 11 آبان) بخشنامه ای خطاب به تمام مدیران عامل شرکت های اصلی و فرعی مجموعه صنعت نفت در باره پرداخت مطالبات صندوق بازنشستگی صنعت نفت، ابلاغ کرد. در این بخشنامه آمده است: نظر به این که مطالبات صندوق های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت از آن شرکت یا مدیریت اعم از کسور بازنشستگی، پس انداز و تامین آتیه سهم کارمند و کارفرما و نیز مستمری و سایر مزایای متعلقه به بازنشستگان و بازماندگان، حسب قوانین موضوعه و مقررات مصوب در صنعت نفت جزء دارایی و وجوه آن شرکت یا مدیریت نبوده و متعلق به آحاد کارمندان صنعت نفت است و همچنین اقساط مکسوره از حقوق و مزایای کارکنان زیر مجموعه بابت انواع وام های اعطایی از سوی صندوق های مزبور، به طور کامل متعلق به صندوق است و تاخیر در پرداخت آنها به صورت شرعی و قانونی اشکال دارد و از طرفی موجب کندی در اعطاء تسهیلات از سوی صندوق موصوف می گردد، ضروری است نسبت به پرداخت مطالبات صندوق بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، بدون تأخیر و در مواعد مقرر اقدام لازم معمول نمایند. مقتضی است اجرای این دستور به کلیه واحدهای ذی ربط ابلاغ و پیگیری گردد. بر پایه این گزارش، هر کدام از شرکت های اصلی و فرعی تابعه صنعت نفت، موظفند تا در زمان های معین، مبلغی را به صندوق بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت پرداخت کنند. بر اساس مقررات صنعت نفت، 25 درصد از مبلغی که به بازنشسته ها و کارکنان صنعت نفت تعلق می گیرد، از مبالغ پرداختی شرکت ها و مدیریت ها تامین می شود که 6 درصد از آن از حقوق کارمندان کسر شده و 19 درصد دیگر نیز از محل بودجه کارفرما تامین می شود. تاخیر در پرداخت این مبالغ سبب شده است صندوق بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت هم اکنون حدود 180 میلیارد تومان از شرکت ها و مدیریت های اصلی و فرعی صنعت نفت طلب داشته باشد که بر اساس بخشنامه وزیر نفت، تمام این شرکت ها موظفند در اسرع وقت، به تسویه حساب با این صندوق اقدام کنند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
سه دفتر کالای نفت به زودی در خارج از کشور راه اندازی می شود
نويسنده : بنیامین صفری ( منبع : شانا ) :: تاريخ:: 12 آبان 1387


مهندس سیف الله جشن ساز از راه اندازی سه دفتر کالای نفت در کشورهای خارجی در آینده نزدیک خبر داد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب افزود: دفتر چین هفته آینده راه اندازی می شود و برای راه اندازی یک دفتر در یکی از کشورهای آسیایی نیز یک هیئت از شرکت ملی نفت ایران به زودی برای انجام مذاکره با مقام های آن کشور عازم می شوند. جشن ساز با بیان این که دیگر دفتر کالانفت در یکی از کشورهای منطقه ظرف یک ماه آینده راه اندازی می شود، ادامه داد: با راه اندازی این دفاتر با پیگیری امور تامین کالا، موانع واردات قطعات و تجهیزات به منظور شتاب بخشیدن به روند اجرایی پروژه ها و طرح ها رفع می شود. وی با اشاره به نشست دیروز هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران در اهواز گفت: بازسازی و خرید تجهیزات برای بیمارستان های نفت اهواز، مسجد سلیمان، گچساران، جزیره خارگ و تهران مصوب شد و برای بازسازی و تجهیز سایر بیمارستان ها و مراکز بهداشتی صنعت نفت نیز طبق برنامه ریزی اقدام خواهد شد. جشن ساز افزود: در همسویی با حمایت از طرح های عام المنفعه نیز برای کمک به استان های خوزستان و فارس نیز مبالغی پرداخت خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین با اشاره به اعلام آمادگی شرکت های بزرگ منطقه برای فعالیت در صنعت نفت ایران گفت: شرکت «تات نفت» روسیه و شرکت ملی نفت بلاروس «بلاروسنفت» برای توسعه مخزن بنگستان میدان اهواز و سازند فهلیان میدان جفیر اعلام آمادگی کرده و علاقه مند به فعالیت هستند. جشن ساز افزود: برای حضور بلاروس نفت در میدان جفیر، ابتدا پیشنهادهای آن شرکت بررسی دقیق خواهد شد و چنانچه پیشنهادهای ارائه شده مناسب تشخیص داده شود، در باره واگذاری پروژه توسعه سازند فهلیان میدان جفیر تصمیم گیری خواهد شد. وی ادامه داد: توسعه مخزن بنگستان میدان اهواز از طریق عملیات لرزه نگاری سه بعدی این میدان، همچنین افزایش ظرفیت برداشت از این مخزن، دو محور مهم مذاکره با شرکت تات نفت بوده که مقام های آن شرکت علاقه مند به انجام این مهم هستند. اعضای هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران امروز در نشستی مشترک با حضور اعضای هیئت مدیره شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب سرفصل برنامه های مدیران این شرکت را بررسی کردند و مجوزهای لازم برای اجرای برخی از آنها صادر شد
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
حفاری بیش از 251 هزار متر در چاه های نفت و گاز کشور
نويسنده : بنیامین صفری ( منبع : شانا ) :: تاريخ:: 12 آبان 1387


مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از حفاری بیش از 251 هزار متر در چاه های نفت و گاز کشور به وسیله ناوگان حفاری آن شرکت خبر داد.
مهندس حیدر بهمنی در گفت و گو با خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب افزود: این میزان حفاری در قیاس با مدت مشابه پارسال 20 هزار متر افزایش یافته است. وی ادامه داد: در مدت یاد شده، 110 حلقه چاه نفت و گاز حفاری شده که در قیاس با مدت مشابه در پارسال (حفاری 103 حلقه چاه نفت و گاز) هفت حلقه چاه بیشتر حفاری شده است. بهمنی تصریح کرد: عملکرد مثبت شرکت ملی حفاری ایران مورد توجه بسیاری از شرکت های خارجی نیز قرار گرفته؛ به گونه ای که هم اکنون بسیاری از شرکت های سازنده دکل، علاقه مند به ساخت و واگذاری یا اجاره دکل های خشکی و دریایی به شرکت ملی حفاری ایران هستند. وی افزود: این میزان جلو افتادگی موجب شده تا روند تولید شرکت های بهره بردار در مناطق نفت خیز جنوب، شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت نفت فلات قاره و دیگر شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران طبق برنامه انجام شود. بهمنی با اشاره به دستاوردهای شرکت ملی حفاری ایران در سال های اخیر اظهار داشت: حضور ناوگان شرکت ملی حفاری ایران در حفاری چاه های ژئوترمال (زمین گرمایی) از جمله دستاوردهای مهم این شرکت در سال های اخیر است. مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران ادامه داد: ساخت و راه اندازی پنج دستگاه حفاری خشکی( 81، 82، 83، 86 و 87 فتح ) تحولی عظیم در عرصه استقلال و خودکفایی این شرکت است که در سال های اخیر حاصل شده است. بهمنی تصریح کرد: رویکرد شرکت ملی حفاری ایران به ساخت قطعات و تجهیزات صنعت حفاری، زمینه ساز کارهای بزرگی در این صنعت شده و این خود عامل مهمی است تا کارکنان و متخصصان شرکت ملی حفاری ایران برای نخستین بار در خاورمیانه با اعتماد به نفس کار ساخت دکل های حفاری را آغاز کنند. وی افزود: در این زمینه با انجام تحقیقات و پژوهش های لازم و بهره گیری از سازندگان داخلی تا کنون پنج دستگاه حفاری خشکی ساخته و راه اندازی شده است. بهمنی همچنین انعقاد قرادداد حفاری 50 حلقه چاه اکتشافی، انعقاد قرادراد ساخت سه دستگاه حفاری خشکی توسط شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، ارتقا، بازسازی و نوسازی سه دستگاه حفاری دریایی (شهید رجایی، ابوذر و مدرس)، انعقاد قرارداد ساخت دو دستگاه حفاری خشکی توسط مجتمع صنعتی فجر شیراز، توسعه ناوگان عملیاتی از شش دستگاه حفاری به 53 دستگاه حفاری و تامین بخش عظیمی از قطعات و تجهیزات پر مصرف و مورد نیاز صنعت حفاری توسط تولید کنندگان و سازندگان داخلی را از جمله دیگر دستاوردهای شرکت ملی حفاری ایران در سال های اخیر برشمرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ادامه عضویت شرکت ملی گاز ایران در اتحادیه بین المللی گاز
نويسنده : بنیامین صفری ( منبع : شانا ) :: تاريخ:: 13 آبان 1387


سرپرست شرکت ملی گاز ایران از ادامه عضویت ایران در اتحادیه بین المللی گاز (IGU) خبر داد.
به گزارش شانا، عزیزاله رمضانی در توضیح این خبر افزود: در جلسه اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی (۸ آبان ماه)، عضویت ایران در اتحادیه بین المللی گاز تصویب و به شرکت ملی گاز ایران به نمایندگی از جمهوری اسلامی اجازه داده شد تا به عضویت خود در «آی.جی.یو» ادامه دهد. وی گفت: اتحادیه بین المللی گاز با ۷۶ سال فعالیت، دارای ۶۷ عضو از کشورهای مختلف جهان است و شرکت ملی گاز ایران به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران از طریق کارشناسانی که به این اتحادیه بین المللی معرفی کرده است، در «آی.جی.یو» حضور دارد که برای یک دوره سه ساله در کمیته های کاری و کمیته های برنامه ای فعالیت می کنند. سرپرست شرکت ملی گاز ایران گفت: کنفرانس جهانی گاز هر سه سال یک بار برگزار می شود و نتایج مطالعات کارگروه های فعال در این اتحادیه که با مشارکت اعضای کمیته ها تهیه، تدوین و ارائه می شود، با هدف پیشرفت و بهبود صنعت گاز، در اختیار کشورهای عضو قرار می گیرد. رمضانی افزود: با وجود منابع عظیم گازطبیعی در کشور، باید به گونه ای عمل کرد تا ایران در تصمیم گیری های بین المللی مرتبط با گازطبیعی، به جایگاهی شایسته و درخور دست یابد. سرپرست شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: کنفرانس جهانی گاز در سال ۲۰۰۹ در بوینوس آیرس، مرکز آرژانتین و در سال 2012 نیز در شهر کوالالامپور، مرکز مالزی برگزار خواهد
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
برداشت حدود ۴ میلیارد مترمکعب گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی
نويسنده : بنیامین صفری ( منبع : شانا ) :: تاريخ:: 13 آبان 1387


سرپرست کنترل تولید فرآورده و ارسال گاز شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی از برداشت نزدیک به چهار میلیارد متر مکعب گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی در مهرماه امسال خبر داد.
به گزارش شانا، محمدرضا جولایی با بیان این که در مهرماه امسال سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب از این مخزن مشترک برداشت شده است، افزود: از این میزان گاز برداشت شده، سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز پس از پالایش در فازهای یک تا ۵ این مجتمع پالایشگاهی، به شبکه سراسری تزریق و ارسال شده است. مهندس جولایی افزود: در ماه یاد شده حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در این شرکت استحصال و با توجه به برنامه ریزی ها، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از این مایعات به نفتکش ها و بقیه آن نیز به پتروشیمی نوری (برزویه) تحویل شده است. وی تولید ۱۵هزار تن گوگرد، ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن اتان و حدود ۸۲ هزار تن ال.پی.جی را از دیگر فعالیت های شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی در مهرماه امسال برشمرد و اظهار داشت: اتان تولید شده در این مجتمع نیز از طریق خطوط لوله به پتروشیمی جم ارسال شده است. شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، بزرگ ترین مجتمع تولید گاز کشور، بیش از ۳۵ درصد از گاز مورد نیاز کشور را در پالایشگاه های اول، دوم و سوم خود تامین می کند. این شرکت به مخازن مشترک گازی پارس جنوبی در خلیج فارس نزدیک است و از بزرگ ترین مخازن گازی دنیا به شمار می رود که نزدیک به ۵۰ درصد از ذخایر گازی ایران و بیش از ۸ درصد از ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
عملیات حفاری یک حلقه چاه توسعه ای در ارتفاعات سبلان آغاز شد
نويسنده : بنیامین صفری ( منبع : شانا ) :: تاريخ:: 14 آبان 1387


عملیات حفاری یک حلقه چاه توسعه ای از سری چاه های پروژه زمین گرمایی (ژئوترمال) در ارتقاعات سبلان در مشکین شهر از توابع شهرستان اردبیل آغاز شد
مدیر پروژه های حفاری شرکت ملی حفاری ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا در این باره گفت: حفاری این چاه پس از انجام موفق تعمیرات 3 حلقه چاه دیگر آغاز شده است. مهندس محمدرضا تاکایدی با اشاره به قرارداد این شرکت با سازمان انرژی ها نو ایران (سانا) وابسته به وزارت نیرو افزود: در قالب این قرارداد در مجموع 18 حلقه چاه شامل 10 حلقه توسعه ای ، 4 حلقه توصیفی و 4 حلقه تزریقی در منطقه حفاری خواهد شد. وی به سردسیر بودن و زمستان های سخت منطقه اشاره داشت و توضیح داد: برای این که بتوان در چنین شرایط جوی کار انجام شود دکل پوشش و اردوگاه مسقف و برای کارکنان لباس های مخصوص تدارک دیده شده است. تاکایدی اظهارداشت: حفاری در این منطقه از اردیبهشت سال جاری شروع شده و مدت پیش بینی شده برای اتمام کار 48 ماه است. مدیر پروژه های حفاری شرکت ملی حفاری ایران یادآور شد: این شرکت پیش از این در سال 1380 برای سانا یک حلقه چاه اکتشافی و 2 حلقه تزریقی حفاری کرده بود که عمق چاه اکتشافی 3 هزار و 170 متر است و کسب نتایج دلخواه زمینه انعقاد و اجرای قرار داد جدید را فراهم آورد. چاه های ژئوترمال هیچ گونه آلودگی زیست محیطی ندارند و بخار تولیدی از آنها علاوه بر کاربرد در نیروگاه تولید برق و راه اندازی توربین بخار برای گرمایش واحدهای مسکونی نیز قابل استفاده است. تاکنون در ایران 14 نقطه دارای پتانسیل انرژی زمین گرمایی شناسایی شده که نخستین مورد آن منطقه سبلان محسوب می شود. حفاری این چاه ها نخستین تجربه حفاران شرکت ملی حفاری است که تا پیش از این تخصص حفاری بر روی چاه های نفت و گاز را تجربه داشتند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تشکیل ۱۱ کارگروه در شرکت ملی گاز با هدف سهولت در خدمات رسانی
نويسنده : بنیامین صفری ( منبع : شانا ) :: تاريخ:: 14 آبان 1387


مصطفی کشکولی از تشکیل ۱۱کارگروه ویژه در زمینه های مختلف در شرکت ملی گاز ایران خبر داد.
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا با تاکید بر خدمات رسانی هرچه مطلوب تر به مشترکان همه بخش های مصرف کننده افزود: شکل گیری این کارگروه ها در نتیجه آسیب شناسی ها و بررسی های به عمل آمده در شرکت های گاز استانی صورت گرفته است. وی کارگروه های مقابله با بحران گاز، پیگیری وصول مطالبات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تامین کالای ضروری، هماهنگی مدیریت گازرسانی، همچنین کارگروه های رفع چالش ها و مشکلات با استفاده از فرصت ها، پروژه ها، احداث و بهره برداری جایگاه های عرضه سی.ان.جی، انضباط اقتصادی و بهینه سازی مصرف انرژی را از مجموعه کارگروه های ایجاد شده خواند. کشکولی تصریح کرد: برای هریک از این کارگروه ها بنابر حوزه مسئولیتی، وظایفی تعریف شده که سهولت و روانی کار در سازمان با هدف ارائه هرچه بهتر خدمت به مشترکان همه بخش ها، مهم ترین آن است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
چاه 28 میدان گازی نار در مدار تولید قرار گرفت
نويسنده : بنیامین صفری ( منبع : شانا ) :: تاريخ:: 14 آبان 1387


مهندس علیرضا ضیغمی گفت: نخستین چاه (چاه شماره 28 میدان نار) از مجموعه 17 حلقه چاه موجود در برنامه اضطراری این شرکت برای افزایش تولید گاز در زمستان در مدار تولید قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی در سفر به اهواز در گفت و گو با خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب افزود: با تلاش شبانه روزی مجموعه کارکنان شرکت نفت مناطق مرکزی به ویژه مجریان طرح ها و پیمانکاران مربوط، نخستین چاه از مجموعه 17 حلقه چاه که به عنوان افزایش تولید گاز در برنامه اضطراری این شرکت قرار گرفته است، روز شنبه (11 آبان) وارد مدار تولید شد. وی ادامه داد: با فعال شدن چاه شماره 28 ظرفیت کنونی تولید میدان های نار و کنگان به 102 میلیون و 500 هزار متر مکعب در روز رسید. ضیغمی تصریح کرد: بقیه چاه ها (17 حلقه چاه) نیز طبق برنامه پس از تکمیل در مدار تولید قرار می گیرند که امیدواریم با تحقق این مهم، تولید گاز در مناطق عملیاتی در چارچوب برنامه اضطراری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران برای افزایش تولید گاز، تامین کننده نیاز کشور باشد. وی افزود: پیش بینی می شود با وارد مدار شدن این 17 حلقه چاه، بیش از 25 میلیون متر مکعب گاز شیرین در شبکه مصرف تزریق برای زمستان امسال تزریق شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
مراحل قیمت گذاری پتروایران برای واگذاری به بخش خصوصی نهایی شد
نويسنده : بنیامین صفری (منبع : شانا) :: تاريخ:: 15 آبان 1387


مدیر آماده سازی سهام در سازمان خصوصی سازی از پایان قیمت گذاری شرکت پتروایران خبر داد و گفت: گزارش قیمت گذاری پتروایران به زودی و در جلسه آینده هیئت عالی واگذاری مطرح و نتایج آن در روزنامه های کثیرالانتشار منتشر خواهد شد
مهندس مرادی در گفت و گو با خبرنگار شانا با اشاره به پایان قیمت گذاری شرکت پتروایران افزود: گزارش قیمت گذاری این شرکت برای واگذاری به بخش خصوصی به زودی در جلسه هیئت عالی واگذاری مطرح شده و پس از آن نتایج قیمت گذاری در روزنامه ها کثیرالانتشار منتشر خواهد شد. مرادی همچنین با اشاره به این که قیمت گذاری شرکت پتروپارس هنوز به پایان نرسیده است، تصریح کرد: کارشناسان سازمان خصوصی سازی گزارش قیمت گذاری شرکت پتروپارس را آماده کرده و در اختیار ما قرار داده اند که در این مرحله گزارش ضمن بررسی مجدد، کارشناسی نهایی و در صورت تأیید در جلسه هیئت عالی واگذاری مطرح خواهد شد. وی ادامه داد: چنانچه گزارش قیمت گذاری در مرحله بررسی مجدد که از سوی بخش آماده سازی سهام سازمان خصوصی سازی انجام می شود، تأیید نشود، برای انجام کارشناسی های مجدد که نزدیک به دو هفته به طول می انجامد، به کارشناسان مربوط بازگردانده خواهد شد. مدیر آماده سازی سهام در سازمان خصوصی سازی با اشاره به بروز اختلال در روند کاری کارشناسان آماده سازی سهام اظهار داشت: با توجه به قوانین جدید، بخش آماده سازی سهام در سازمان خصوصی سازی نمی تواند کارشناس مالی تعیین کند، در صورتی که پیش تر این اقدام به وسیله این بخش انجام می شد. رئیس ستاد اجرای اصل 44 شرکت ملی نفت ایران چندی پیش گفته بود: مقدمات واگذاری دو شرکت پتروپارس و پترو ایران نیز در حال آماده سازی و مراحل قیمت گذاری پایه برای فروش آنها در حال انجام است و پیش بینی می شود این دو شرکت در سه ماه پایانی سال و از طریق مزایده عرضه شوند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
جشن ساز: کرسنت به تعهدهای خود در قرارداد عمل نکرده است
نويسنده : بنیامین صفری ( منبع : شانا ) :: تاريخ:: 15 آبان 1387


مهندس سیف الله جشن ساز شرایط کنونی قرارداد صادرات گاز ایران به امارات را معلق توصیف کرد و افزود: شرکت کرسنت به برخی تعهدهای خود در این قرارداد عمل نکرده است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به خبرنگار شانا گفت: قرارداد کرسنت از سال 2001 میلادی مورد بحث شرکت ملی نفت ایران و شرکت کرسنت بوده و در این قرار چند موضوع دیگر از جمله «قیمت قرارداد و تعهدهای شرکت کرسنت پیش از اجرایی شدن قرارداد» از مواردی است که باید دو طرف در باره آنها به توافق برسند. جشن ساز شرایط کنونی قرارداد صادرات گاز ایران به امارات را معلق توصیف کرد و افزود: شرکت کرسنت به برخی تعهدهای خود در قرارداد عمل نکرده است. وی قیمت کنونی قرارداد کرسنت را مورد تایید شرکت ملی نفت ایران ندانست و در همین حال گفت: بحث کنونی ما، قیمت این قرارداد نیست، بلکه پیش از رسیدن به حل موضوع قیمت قرارداد کرسنت، مسایل دیگری مطرح است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در توضیح گفت: پیش از نهایی شدن قیمت قرارداد، دو طرف باید در باره «ارائه ضمانت نامه معتبر و تغییر نقطه تحویل گاز» به توافق برسند. جشن ساز در باره انتشار برخی اخبار مبنی بر قیمت بالای قرارداد کرسنت نسبت به قراردادهای منطقه در خلیج فارس اظهار داشت: چنین چیزی صحت ندارد. وی در باره تعیین Dead line (ضرب الاجل) برای نهایی کردن قرارداد صادرات گاز میدان سلمان به امارات تصریح کرد: در حال حاضر هیچ ضرب الاجلی برای نهایی کردن این قرارداد در نظر نگرفته ایم و منتظر روشن شدن وضعیت قرارداد هستیم. معاون وزیر نفت اظهار داشت: در قرارداد فروش گاز ایران به امارات تمهیداتی اندیشیده شده است که هر زمان امارات به میزان کمتری از این گاز نیاز داشته باشد، گاز میدان سلمان با استفاده از شبکه داخلی (خط لوله سیری - عسلویه) به داخل کشور منتقل شود. جشن ساز در باره پیشرفت خط لوله انتقال گاز سیری - عسلویه گفت: خط لوله انتقال گاز سیری - عسلویه یکی از پروژه های بسیار خوب شرکت ملی نفت ایران محسوب می شود و با آماده شدن این خط لوله، گاز میدان سلمان به منظور ارسال به خط لوله سراسری به عسلویه منتقل می شود. جشن ساز از پیشرفت مطلوب اجرای خط لوله سیری - عسلویه خبر داد و افزود: اجرای این خط لوله هم اکنون حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. به گزارش خبرنگار شانا، معلق بودن قرارداد صادرات گاز ایران به امارات در حالی مطرح می شود که روز گذشته برخی منابع خبری خارجی به نقل از مدیرعامل شرکت کرسنت اعلام کردند که قرارداد واردات گاز از ایران به زودی اجرایی می شود. قرارداد فروش گاز ایران به امارات با شرکت نفت الهلال موسوم به «کرسنت پترولیوم» در سال 1381 امضا و به موجب آن مقرر شد از سال 2005 میلادی به مدت 25 سال و به میزان روزانه 600 میلیون فوت مکعب گاز میدان سلمان از طریق خط لوله به این کشور صادر شود. موضوع بازنگری در قیمت (Price Revision) و رسیدن به فرمولی عادلانه در قیمت گاز صادراتی به امارات، از دلایل نهایی نشدن این قرارداد تا کنون به شمار می آید و تا رفع موانع قراردادی، امکان اجرایی شدن این قرارداد وجود ندارد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
گاز استان تهران با افتتاح خط پنجم تا سال 1404 تامین خواهد شد
نويسنده : بنیامین صفری ( منبع : شانا ) :: تاريخ:: 15 آبان 1387


مدیرعامل شرکت گاز استان تهران از بهره برداری خط پنجم تهران و افزایش ظرفیت ورودی روزانه 35 میلیون مترمکعب گاز به این استان در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش شانا، یعقوب علی حسین نیا در توضیح این خبر افزود: این خط انتقال گاز با هدف تامین گاز استان های تهران، سمنان، گلستان و خراسان، همچنین ایجاد توازن میان عرضه و تقاضای گاز احداث شده است. وی با بیان این که خط انتقال پنجم تهران هم اکنون آماده بهره برداری است و به زودی نیز به طور رسمی بهره برداری از آن آغاز خواهد شد، اظهار داشت: این خط انتقال گاز در مسیری به طول 242 کیلومتر احداث شده که 196 کیلومتر آن 56 اینچ و 46 کیلومتر بقیه 48 اینچ است. حسین نیا اظهار داشت: خط انتقال گاز یاد شده از منطقه نیزار قم شروع می شود و تا تقاطع اتوبان شهید بابایی و جاده آبعلی در شرق استان تهران ادامه می یابد. وی گفت: خط پنجم تهران با استفاده از انشعابی 48 اینچ در شرق استان تهران به سمت استان های سمنان، گلستان و خراسان ادامه مسیر داده و به این ترتیب به منابع گازی شرق کشور متصل می شود. مدیرعامل شرکت گاز استان تهران یادآورشد: با احداث این خط انتقال گاز، ظرفیت ورودی گازطبیعی به استان تهران از روزانه 75 میلیون متر مکعب به روزانه 110 میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت و تا سال 1404 تامین کننده گاز مورد نیاز این استان خواهد بود. حسین نیا هزینه های اجرایی این احداث این خط انتقال گاز 242 کیلومتری را سه هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این مبلغ از محل بیع متقابل دوم و هزینه های داخلی شرکت ملی گاز ایران تامین شده است. وی با تاکید بر این که اجرای این طرح ملی با بهره گیری از نیروهای توانمند داخلی محقق شده است، گفت: با توجه به سرد شدن تدریجی هوا و نزدیک شدن به فصل سرما، بهره برداری از خط پنجم تهران، کمک بسزایی در جابه جایی و تامین گاز در این فصل خواهد بود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
نوسازی تاسیسات منطقه خارگ با بیش از 500 میلیون دلار اعتبار
نويسنده : بنیامین صفری ( منبع : شانا ) :: تاريخ:: 15 آبان 1387


مهندس محمود زیرکچیان زاده گفت: تا پیش از پایان سال جاری پروژه به روزسازی و تغییر اساسی در تاسیسات روزمینی منطقه خارگ با بیش از 500 میلیون دلار اعتبار آغاز می شود
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: پروژه به روزسازی و تغییر اساسی در تاسیسات روزمینی (سطح الارضی) منطقه خارگ در مرحله مناقصه به سر می برد و با انتخاب پیمانکار مناسب بلافاصله این طرح آغاز خواهد شد. مهندس محمود زیرکچیان زاده در باره آخرین فعالیت های انجام شده در منطقه خارگ گفت: طرح توسعه میدان نفتی ابوذر در دست پیگیری است و بر اساس برنامه می بایست 11 حلقه چاه جدید حفر و طرح های تزریق آب و گاز به منظور ازدیاد برداشت در این میدان نفتی انجام شود. مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران اظهار داشت: توسعه فاز دوم میدان ابوذر به منظور تثبیت تولید نفت از این میدان تا پایان سال آینده انجام خواهد شد. ارزش قراردادهای توسعه ای در شرکت نفت فلات قاره در سال جاری به 7 میلیارد دلار خواهد رسید، همچنین با وارد مدار شدن پایانه های سیری و لاوان در آینده نزدیک، تعداد پایانه های این شرکت، هشت عدد خواهد شد. سکوی ابوذر که در زمان جنگ تحمیلی مورد اصابت موشک‌ دشمن قرار گرفت، در شمال غرب جزیره خارگ قرار دارد. در یک سال اخیر، ذخایر نفت و گاز درجای تثبیت شده میدان های زیر پوشش شرکت نفت فلات قاره به 91 میلیارد بشکه و 173 تریلیون فوت مکعب گاز رسیده و این موضوع، زمینه را برای افزایش فعالیت این شرکت در خلیج فارس فراهم کرده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
میانگین نفت خام صادراتی ایران همچنان بیش از 58 دلار در هر بشکه
نويسنده : نازیا کبیری(شانا) :: تاريخ:: 16 آبان 1387


میانگین بهای هر بشکه نفت خام صادراتی به بشکه ای 58 دلار و 22 سنت رسید. به گزارش شانا، بر اساس آمارهای امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، میانگین وزنی قیمت تقریبی هر بشکه نفت خام سبک ایران در روز 14 آبان به 59 دلار و 40 سنت و میانگین وزنی هر بشکه نفت خام سنگین به 56 دلار و 67 سنت رسیده است. همچنین قیمت نفت خام سبک ایران در بازار آسیا به 60 دلار و 29 سنت، در شمال غربی اروپا به 56 دلار و 73 سنت، در بازار مدیترانه 56 دلار و 98 سنت و در آفریقای جنوبی 58 دلار و 8 سنت مورد معامله قرار گرفته است. همچنین در روز مورد بررسی، قیمت تقریبی هر بشکه نفت خام سنگین ایران در بازار آسیا 57 دلار و 77 سنت، در شمال غربی اروپا 54 دلار و 86 سنت، در مدیترانه 55 دلار و 18 سنت و در آفریقای جنوبی 56 دلار و 23 سنت به فروش رسید. این در حالی است که بهای نفت از ابتدای سال جاری میلادی تا تابستان گذشته روند صعودی داشت؛ به طوری که در ماه ژوییه گذشته به رکورد بشکه ای 147 دلار و 27 سنت رسید، اما از آن پس به دلیل بروز بحران در اقتصاد جهانی و در نتیجه کاهش تقاضای انواع مواد اولیه از جمله نفت خام، نزدیک به 50 درصد کاهش یافت.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ونزوئلا خواستار کاهش بیشتر تولید اوپك شد
نويسنده : نازیا کبیری(منبع:هموطن سلام) :: تاريخ:: 16 آبان 1387
وزیر انرژی و نفت ونزوئلا گفت : ونزوئلا پیشنهاد كاهش تولید یك میلیون بشكه نفت را به سازمان كشورهای صادركننده نفت اوپك در نشست آتی این كارتل ارائه خواهد داد. درپی نشست اوپك در تاریخ بیست و چهار اكتبر (چهار آبان) در اوپك تصمیم گرفته شد تا تولید نفت یك و نیم میلیون بشكه در روز كاهش یابد و ونزوئلا قرار است تولید خود را 129 هزار بشكه در روز كاهش دهد. ونزوئلا سه میلیون و 240 هزار بشكه در روز نفت تولید می كند اما اوپك تعیین كرده است كه این كشور دو میلیون و 330 هزار بشكه در روز تولید كند. نشست اوپك قرار است روز هفدهم دسامبر برگزار شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
برداشت بیش از سه میلیارد و 700 میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی
نويسنده : بنیامین صفری ( منبع : شانا ) :: تاريخ:: 16 آبان 1387


سرپرست امور کنترل تولید و ارسال فرآورده شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، از برداشت بیش از سه میلیارد و 700 میلیون متر مکعب گاز ترش در مهرماه امسال از مخزن گازی پارس جنوبی خبر داد.
به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه انرژی پارس جنوبی، محمدرضا جولایی با اعلام این خبر، افزود: از این میزان گاز، پس از تصفیه در فازهای یک تا پنج پارس جنوبی، بیش از سه میلیارد و 400 میلیون متر مکعب گاز شیرین تولید شده و به شبکه سراسری گاز کشور تزریق شد. وی افزود: در مهرماه امسال حدود پنج میلیون و 300 هزار بشکه میعانات گازی، 15 هزار تن گوگرد و حدود 82 هزار تن LPG (گاز مایع بوتان و پروپان) در پالایشگاه های اول تا سوم شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی تولید شده است. سرپرست امور کنترل تولید و ارسال فرآورده شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، میزان اتان تولید شده در مهرماه امسال در این مجتمع را 31 هزار و 500 تن برشمرد و افزود: تمام اتان تولیدی مجتمع به شرکت پتروشیمی جم ارسال شده است. جولایی افزود: در این مدت 133 میلیون متر مکعب گاز شیرین، به پتروشیمی پارس و یک میلیون و 400 هزار بشکه میعانات گازی، به پتروشیمی نوری (برزویه) ارسال شده است. به گفته وی، چهار میلیون و 200 هزار بشکه میعانات گازی توسط نفتکش ها و 107 هزار تن LPG نیز در مهرماه امسال از شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی به خارج از کشور صادر شده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
بهره برداری از دومین برج کاهش آلودگی پتروشیمی بندر امام به زودی
نويسنده : بنیامین صفری (منبع : شانا) :: تاريخ:: 30 آذر 1387


مدیرعامل شرکت کیمیا بندر امام گفت: «برج 702» دومین برج کاهش آلودگی پتروشیمی بندر امام به زودی به بهره برداری می رسد.
مهندس علیرضا صدیقی زاده در گفت و گو با خبرنگار شانا در ماهشهر افزود: این برج اخیرا وارد مجتمع پتروشیمی بندر امام شده و گروه بهره بردار در حال انجام عملیات لازم برای نصب آن هستند. وی با اشاره به تلاش مدیران و کارشناسان مجتمع پتروشیمی بندر امام در زمینه حفظ محیط زیست سالم ادامه داد: با نصب برج 702، آلودگی پتروشیمی بندر امام به طور چشمگیر کاهش می یابد. صدیقی زاده یادآور شد: پتروشیمی بندر امام به عنوان بزرگ ترین کارخانه پتروشیمی کشور و منطقه در سال های اخیر با استقرار سیستم مدیریت محیط زیست و سیستم مدیریت یکپارچه اچ.اس.یی گام های اساسی در صیانت از محیط زیست منطقه برداشته است. وی تصریح کرد: استفاده از سیستم های کنترل و کاهش آلاینده ها و اجرای پروژه های زیست محیطی با هزینه ای بیش از 200 میلیارد ریال در زمینه حفاظت از آب و هوا، خاک، توسعه فضای سبز و ارتقای سطح فرهنگ زیست محیطی از جمله اقدامات مجتمع پتروشیمی بندر امام به منظور رفع آلودگی زیست محیطی بوده است. شرکت کیمیا بندر امام از جمله شرکت های تابعه مجتمع پتروشیمی بندر امام است که وظیفه راهبری واحدهای دریاچه نمک و بازیافت نمک(SP)، کلر الکالی(CA)، اتیلن دی کلراید(EDC)، وینیل کلراید منومر(VCM) و ام.تی.بی.یی(MTBE) را به عهده دارد. سالانه 500 هزار تن نمک، 250 هزار تن سود سوز آور، 221 هزار تن گاز کلر، شش هزار و 600 تن آب ژاول، 300 هزار تن اتیلن دی کلراید،180 هزار تن منومر وینیل کلراید، 19 هزار تن اسید کلریدریک، 400هزار تن MTBE در این شرکت تولید می شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
جهان برای ایجاد ثبات در امنیت انرژی نیازمند تعامل با ایران است
نويسنده : بنیامین صفری (منبع : شانا) :: تاريخ:: 30 آذر 1387


دکتر علی مبینی دهکردی با اشاره به این که ایران در مرکز بیضی استراتژیک هیدروکربوری جهان قرار دارد، افزود: جهان برای ایجاد ثبات و پایداری در امنیت انرژی، نیازمند تعامل با ایران است.
رئیس مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی در گفت و گو با خبرنگار شانا، تصریح کرد: موقعیت ایران با سایر کشورهای تولید و مصرف کننده انرژی قابل قیاس نیست؛ از این رو چنانچه جهان بخواهد در امنیت انرژی به یک نوع ثبات و پایداری دست یابد، نیازمند تعامل با ایران است. وی افزود: ایران در صدد است تا از تلفیق امکانات خود با منابع تکنولوژیک و سرمایه ای سایر کشورهای جهان، منافع همه کشورها را تأمین کند، ضمن آن که روند رو به رشدی را در توسعه ملی و بسترسازی برای ایجاد شرایط توسعه ای خود به کار گیرد. ایران دارای بیشترین شدت مصرف انرژی در خاورمیانه مبینی با بیان این که شدت مصرف انرژی، میزان مصرف انرژی به ازای معادل تن نفت خام برای تولید یکهزار دلار تولید ناخالص داخلی (GDP) است، اظهار داشت: هم اکنون کشور ژاپن در شدت مصرف انرژی دارای شاخص های برتری نسبت به سایر کشورهای جهان است؛ به طوری که این کشور به ازای یکهزار دلار تولید ناخالص داخلی خود، 11/0 معادل تن نفت خام مصرف انرژی دارند. وی ادامه داد: ایران بر اساس نرخ ثابت ارائه شده در سال 1375، به میزان 69/1 معادل تن نفت خام انرژی مصرف می کند تا یکهزار دلار تولید ناخالص داخلی داشته باشد که با محاسبه قیمت نفت در این معادله، تولید ناخالص داخلی با میزان انرژی مصرف شده برای آن تناسب مطلوبی ندارد. رئیس مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی با اشاره به این که کشورهای منطقه خاورمیانه به طور عمده در گروه کشورهای با ضریب انرژی بالا قرار دارند، توضیح داد: شدت مصرف انرژی به ترتیب در ژاپن، اروپا، چین و آمریکا روند مطلوبی دارد و این کشورها در زمینه کنترل تقاضای انرژی به شیوه مؤثری فعالیت کرده اند. وی با اشاره به این که در ایران مصرف انرژی بالا و کارآیی آن پایین است، یادآوری کرد: کشورهای منطقه خاورمیانه در قیاس با سایر کشورهای جهان، مصرف انرژی بالایی دارند؛ همچنین از میان این کشورها ایران بالا ترین شدت مصرف انرژی را دارد و مصرف آن مسرفانه و از حد متوسط بالاتر است. مبینی با بیان این که دولت در طرح تحول اقتصادی برای بهینه سازی مصرف انرژی برنامه ریزی می کند، گفت: هم اکنون دولت در زمینه چگونگی تغییر قیمت انرژی و سیاست های مربوط به آن در طرح تحول اقتصادی برنامه هایی را دنبال کرده و بر مدیریت انرژی متمرکز شده است. وی تصریح کرد: چنانچه دولت بخواهد تصمیم مناسبی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی بگیرد، نیازمند انتقال تجربه های جهانی به کشور، همچنین معرفی قابلیت های ایران در این زمینه به جهان است؛ از این رو مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی پیش بینی هایی کرده و تمهیدهایی اندیشیده است. رئیس مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی با بیان این که مدیریت تقاضای انرژی در ایران فعالیتی سنگین است، افزود: رشد اقتصادی کشور بر اساس شاخص های سند چشم انداز بیست ساله، سالانه 6/8 درصد پیش بینی شده است، از سوی دیگر کاهش مصرف انرژی در کشور ضروی است؛ از این رو این مسائل، مدیریت تقاضای انرژی را با چالش هایی رو به رو می کند. وی با تأکید بر ضرورت ایجاد محدودیت برای تقاضا و افزایش سهم عرضه انرژی ایران در بازارهای جهانی اظهار داشت: ایران باید تجربه های جهان در زمینه مدیریت مصرف، شاخص های شدت مصرف، سیاست ها، فناوری ها، اولویت های تعریف شده در حوزه انرژی، چگونگی قیمت گذاری حامل های انرژی، دیدگاه انجمن جهانی انرژی و سازمان ملل متحد به مقوله انرژی و شیوه شرکت های بزرگ در مدیریت مصرف انرژی را شناسایی کرده و به کار بگیرد. بررسی قیمت نفت در بودجه سال آینده از سوی مؤسسه مطالعات انرژی رئیس مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی در باره فعالیت این مؤسسه در زمینه ارائه پیشنهاد به مسئولان به منظور نحوه تنظیم بودجه سال آینده کشور یادآوری کرد: تعیین قیمت نفت در بودجه سال آینده در طرح تحول اقتصادی دولت در حال بررسی است، با این حال بررسی آثار تغییر قیمت ها، سرمایه گذاری در صنعت نفت و آثار درآمدهای نفتی بر اقتصاد ملی در برنامه پنج ساله چهارم، از برنامه های تحقیقی، پژوهشی و مطالعاتی این مؤسسه است که نتایج آن برای تنظیم برنامه پنجم به تدریج در اختیار وزیر نفت قرار می گیرد. وی در باره تأثیر نوسان های قیمت نفت بر شدت مصرف انرژی توضیح داد: به طور طبیعی هر چه قیمت نفت افزایش یابد، رفتار مصرف کننده را بر مبنای عقلانیت، عقلایی تر می کند، برای مثال آمریکایی ها مصرف انرژی هنگفتی داشتند، اما با آغاز رشد قیمت نفت، بر کنترل مصرف تمرکز کردند. مبینی با تأکید بر این که نوسان های قیمت نفت روی عرضه و تقاضای انرژی تأثیر مستقیم دارد، ادامه داد: نوسان های قیمت نفت بر نگاه طراحان صنعتی، شیوه های تکنولوژیک، نحوه تخصیص منابع، چگونگی خطوط تولید، همچنین چگونگی تولید محصولات تأثیر می گذارد، برای مثال محدودیت منایع و افزایش قیمت نفت، خودرو سازان را به سمت طراحی و ساخت خودروها با مصرف سوخت پایین تر هدایت کرد. تدریس رشته اقتصاد نفت و گاز در دانشگاه های کشور رئیس مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی در باره پیشنهاد این مؤسسه در زمینه تدریس رشته اقتصاد نفت و گاز در دانشگاه های کشور توضیح داد: مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی با همکاری دانشگاه امام صادق (ع) در قالب یک کمیته مشترک در حال طراحی رشته اقتصاد نفت و گاز است، این رشته از سوی وزارت نفت تأیید شده و در آینده ای نزدیک در مقطع دکترا به رشته های آموزش عالی کشور می پیوندد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
مراحل قیمت گذاری پتروپارس برای واگذاری به بخش خصوصی نهایی شد
نويسنده : بنیامین صفری (منبع : شانا) :: تاريخ:: 30 آذر 1387


مدیر آماده سازی سهام در سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه واگذاری شرکت پتروپارس به بخش خصوصی در حال نهایی شدن است، گفت: مراحل قیمت گذاری این شرکت برای واگذاری نهایی شد.
زهرا مرادی در گفت و گو با خبرنگار شانا با اشاره به پایان قیمت گذاری شرکت پتروپارس افزود: گزارش قیمت گذاری این شرکت برای واگذاری به بخش خصوصی به زودی در جلسه هیئت عامل سازمان خصوصی سازی مطرح شده و پس از تصویب شدن، قیمت در هیئت عالی واگذاری مطرح و نتایج قیمت گذاری در روزنامه ها کثیرالانتشار منتشر خواهد شد. واگذاری 110میلیارد تومانی شرکت پتروایران به شرکت دانا انرژی مدیر آماده سازی سهام در سازمان خصوصی سازی، همچنین از واگذاری شرکت پتروایران خبر داد و اظهار داشت: شرکت توسعه پترو ایران به عنوان یکی از شرکت‌های وزارت نفت که در فهرست اصل 44 قرار داشت، سرانجام در اواسط آذر ماه سال جاری به ارزش ۱۱۰ میلیارد تومان به صورت مزایده به بخش خصوصی واگذار شد. مرادی تصریح کرد: برنده مزایده شرکت پتروایران، شرکت دانا انرژی یکی از شرکت های خصوصی سرمایه‌گذار در صنایع بالادستی نفت و گاز است. وی با اشاره به این که ارزش و قیمت کارشناسی و پایه برای واگذاری پتروایران ۱۰۷ میلیارد تومان تعیین شده بود، توضیح داد: سرانجام این شرکت به مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان فروخته شد که قیمت تعیین شده از سوی شرکت نفت نیز نزدیک به همین رقم بوده است. مدیر آماده سازی سهام در سازمان خصوصی سازی یادآوری کرد: برگزاری مزایده‌ و اعلام برنده با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و نماینده وزارت نفت انجام شده است.
 

مهندسی گاز

عضو جدید
جزئيات قراردادهاي نفتي در دولت دوم خرداد با ضرر دهها ميليارد دلاري

جزئيات قراردادهاي نفتي در دولت دوم خرداد با ضرر دهها ميليارد دلاري

گفت‌وگوي تفصيلي فارس با كارشناس مديريت فني مناطق نفت خيز جنوب تشريح شد:
جزئيات قراردادهاي نفتي در دولت دوم خرداد با ضرر دهها ميليارد دلاري
خبرگزاري فارس: كارشناس مديريت فني مناطق نفت خيز جنوب جزئيات قراردادهاي نفتي با ضرر دهها ميليارد دلاري كه از آمار و اطلاعات غلط مديران نفتي دولت اصلاحات ناشي شده بود را تشريح كرد.


حسين نور الدين موسي در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، اظهار داشت: يكي از اساسي‌ترين مشكلات مديريت كلان صنعت نفت در بخش بالادستي در دوره موسوم به اصلاحات، عدم ارائه آمار و اطلاعات صحيح به مسئولين كشور و نهادهاي تصميم گيرنده بود كه نتيجه آن اتخاذ تصميمات فاقد پشتوانه علمي، فني، اقتصادي و مغاير با منافع ملي بود.

* ارائه اطلاعات غلط از ميزان ذخاير هيدروكربوري كشور

وي افزود: دادن اطلاعات غلط و نادرست از ميزان ذخاير كشور و اجراي برنامه‌هاي توليدي فاقد پشتوانه علمي و فني مانند استفاده از شيوه گسترده‌ قراردادي بيع متقابل در بخش بالادستي براي توسعه ميادين سبب شد ده‌ها ميدان نفتي را به اين شيوه غير علمي براي برنامه توليدي مجموعا حدود يك ميليون و دويست هزار بشكه به پاي قرارداد ببرند كه عملكرد اين شركتها و درصد تحقق آن برنامه‌هاي غلط هم اكنون مشخص است.
هماهنگ كننده طرح توسعه ميدان نفتي آزادگان تصريح كرد: حال كه بسياري از اين قراردادها به مرحله نهايي خود رسيده، طراحان، مدافعان، مجريان، حاميان و وبويژه وزير نفت وقت بايد پاسخگوي اتلاف دهها ميليارد دلار از منابع كشور در اين زمينه باشند.

* موازي كاري،‌ تداخلات سازماني و افزايش هزينه‌هاي بالاسري پروژه‌ها

به گفته وي، تجزيه، تخريب و تضعيف مديريت‌هاي منسجم توليدي طي سالهاي 1377 و 1378 تحت عنوان تغييرات ساختاري و بازآرايي تشكيلات بدون انجام كار كارشناسي در نهايت منجر به تمركز گرايي شديد در وزارتخانه، ايجاد سازمانهاي متعدد موازي،‌ كاهش قدرت نهادهاي توليدي و افزايش هزينه‌هاي بالاسري و تداخلات سازماني گرديد.
كارشناس مديريت فني مناطق نفت خيز جنوب، اعمال مديريت آمرانه همراه با ناكارآمد كردن كميته‌هاي كارشناسي عملياتي، فني، مالي و قراردادي در ايجاد پروژه‌هاي سنگين ارزي و ريالي و واگذاري اين پروژه‌ها به شركتهاي خارجي و شركتهاي واسطه گر داخلي حتي در مواردي بصورت ترك تشريفات مناقصه، تضعيف توان‌مندي‌هاي ملي و عدم استفاده از ظرفيت‌هاي موجود در وزارت نفت مانند پتانسيل‌هاي موجود در شركت ملي حفاري و ادارات فني، مطالعاتي و عملياتي مناطق نفت خيز جنوب و واگذاري مسئوليتهاي حساس و كليدي وزارتخانه به افراد فاقد صلاحيتهاي علمي، فني و تجربي برخلاف قانون نفت را از ديگر مصائب دولت موسوم به در بخش نفت اصلاحات عنوان كرد.

* ورود افراد منتفذ غير كارشناس با سلايق سياسي متفاوت به نفت

وي يادآور شد: جذب افراد منتفذ غير كارشناس با سلايق سياسي متفاوت و حتي متضاد به منظور وجاهت بخشيدن به سياست‌گذاري‌هاي غير مسئولانه را مي توان بعنوان سر فصل عملكرد مديريت آن دوره عنوان كرد.
اين كارشناس مسائل نفتي يادآور شد: اساسا نگاه مديريت كلان وزارت نفت در دوره‌ي اصلاحات نگاه برون گرا بوده كه نتيجه آن تضعيف توان مندي‌هاي ملي و عدم ظرفيت‌هاي موجود بود. از سوي ديگر همواره مباني ذهني، بسترساز انعقاد قراردادهاي غير علمي بوده به نحوي كه در بخش بالادستي طي ساليان 1376 تا 1384 اين كار همواره با بزرگنمايي سرمايه‌گذاري لازم براي توسعه مخازن از طريق يك جا نشان دادن مجموع هزينه‌هاي توسعه هر ميدان و محاسبه مجموعه سرمايه مورد نياز براي توسعه نهايي و همزمان تعداد زيادي از ميدان‌هاي نفتي كشور و حجيم كردن نيازها و هزينه‌ها بر اساس اعداد و ارقام ارائه شده از سوي شركتهاي چند مليتي غربي و ترسيم فضاي ناكارآمد و عقب افتاده نشان دادن دانش و تجارب كارشناسان و سازمان‌هاي فني مهندسي توليد كننده درون وزارت نفت بوده است.

* تحميل قراردادهاي بيع متقابل به بهانه دست‌يابي به تكنولوژي‌هاي پيشرفته

وي القاي اين نكته كه دست‌يابي به تكنولوژي‌هاي پيشرفته تنها از طريق قراردادهاي موسوم به بيع متقابل عملي خواهد بود را از ديگر اقدامات دولت اصلاحات برشمرد و افزود: تحميل اين نوع قراردادها ‌و اختلاف ضريب بازيافت مخازن كشورها كه دلايل فني و ذاتي دارد را به صورت ناصواب مربوط به دوري صنعت نفت از تكنولوژي روز منتسب كردند كه اين بسترسازي منتج به تحميل قراردادهايي مانند قرارداد بيع متقابل ميدان درود، سروش، نوروز، دارخوين و سلمان شد.
نورالدين موسي تصريح كرد: اين در حالي است كه هيچ كدام از برنامه‌هاي جهت‌گيري شده، عملي نشد و استقراض و ديون سنگيني بر كشور تحميل كرد كه گزارشات كارشناسي شركت فلات قاره ايران و شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب با اين برنامه هاي توليدي غلط و غير مسئولانه در اين زمينه موجود مي‌باشد. بعنوان مثال قرارداد ميدان درود با بيش از يك ميليارد دلار هزينه براي افزايش توليد 90 هزار بشكه‌اي در روز و رساندن توليد ميدان مذكور از 130 هزار به 220 هزار بشكه با شركت فرانسوي «الف» منعقد شد.
به گفته وي، اين در حالي بود كه توليد ميدان در زمان انعقاد قرارداد 183 هزار بشكه در روز و توليد فعلي ميدان نيز در حد 130 هزار بشكه تحويل شد كه در واقع نشان مي‌دهد درصد تحقق اهداف برنامه صفر درصد است. شركت نفت فلات قاره نيز در اثناي عقد قرارداد نسبت به طرح جامع توسعه ميدان نفتي درود صراحتا اعتراض داشت و اين اعتراض در نامه‌هاي مكرر درون سازماني به مراجع ذيربط اعلام گرديد.
نورالدين موسي تصريح كرد: اين شركت نسبت به طرح توسعه ميدان مذكور و هزينه‌هاي مرتبط با آن از جمله تعداد چاه‌هاي حفاري شده به صراحت اعلام كرده بود كه بسياري از چاه‌هاي حفر شده توسط شركت خارجي زائد هستند بگونه‌اي كه يا بايد چاه‌هاي جديد را بسته نگاه داشت و توليد از چاه‌هاي قديم را ادامه داد، يا بايد از چاههاي جديد استفاده كرد و بعضي چاه‌هاي قديمي را بسته نگه داشت و يا اينكه براي توجيه هزينه‌ حفر چاههاي زائد از همه چاه‌هاي قديم و جديد استفاده كرد در عوض توليد آنها را در پايين‌تر از مقدار ممكن مهار نمود.

* ارقام عجيب قراردادي با شركت‌هاي نفتي خارجي

وي گفت: بر اساس گزارش سازمان مهندسي فلات قاره بيش از نيمي از 29 چاه پيشنهادي شركت الف زائد بودند كه با حذف آنها حداقل 330 ميليون دلار صرفه‌جويي براي كشور در برداشت اما اين شركت بنابر منافع خود به شكل متورم عناصر زائدي را در طرح گنجاند. در ميدان نفتي دراخوين نيز در حالي توسعه اين ميدان با مبلغ بازپرداخت حدود 1 ميليارد دلار به شركت «اني» ايتاليا داده شد كه در همان زمان طرح اداره مهندسي نفت مناطق نفت خيز جنوب كه مورد تاييد دبير كميته مشاركتهاي بين المللي نيز قرار گرفت، 230 ميليون دلار بود.
وي افزود: توسعه‌ ميدان‌هاي نفتي سروش و نوروز با هدف توليد روزانه 190 هزار بشكه نفت خام در سال 1378 با شركت شل منعقد گرديد و مقرر شده بود كه ظرف مدت 45 ماه و با ميزان بازپرداخت يك ميليارد و 606 ميليون دلار به توليد برسد. اما اين پروژه نه تنها به مهم‌ترين هدف خود نرسيد بلكه توليد آن برابر 111 هزار بشكه در روز بوده است. در حقيقت اين ميزان توليد 41 درصد كمتر از هدف پروژه بوده و عليرغم دو سال تاخير در تحويل، كماكان پروژه داراي نقص‌ها و مشكلات متعددي نظير وقوع خوردگي وسيع در تجهيزات و عدم كارايي سيستم نمك زدايي مي‌باشد.
به گفته وي، ميزان توليد در برخي از چاه‌هاي اين ميدان در توليد زودهنگام فراتر از متوسط توليد در توافقات بود و هيچ گونه نظارتي بر ميزان و سقف توليد از چاه ها و تضميني براي صيانتي بودن توليد اين مخزن وجود نداشت.

* دلال به جاي دولت در قرارداد كرسنت

وي در مورد قرارداد كرسنت نيز تاكيد كرد: اين قرارداد يك فاجعه است؛ كساني كه مبادرت به انعقاد اين قرارداد با يك دلال نموده‌اند چگونه دم از منافع ملي مي‌زنند؟ جزئيات اين قرارداد باعث ننگ و خواري هر ايراني شرافت‌مند است. در هيچ جاي دنيا هيچ قرارداد گازي بين كشور توليد كننده و يك شركت دلال وجود ندارد بلكه همه‌ي قراردادها با توجه به طولاني مدت بودن و عبور از مناطق سرزميني دريايي، خشكي و كوهستاني، قراردادهاي بين دولتي هستند و تنها استثنا قرارداد كرسنت است.
وي افزود: در هيچ قرارداد بين‌المللي فروش گاز، بصورت ترش مرسوم نمي‌باشد زيرا ارزش افزوده حاصله از شيرين سازي آن و قيمت گرانش منافع كشور توليد كننده را در پي خواهد داشت. تنها استثنا در فروش گاز اين بوده است. در حالي كه صراحتا وزير نفت دوره اصلاحات طي يك نامه رسمي به رئيس جمهور وقت صحبت از 3 ميليارد و سيصد ميليون دلار طي 25 سال به صورت تدريجي حاصل از قرارداد كرسنت مي‌نمايد، هزينه توسعه ميدان، انتقال خطوط لوله از خشكي و زير بستر دريا به مراتب بالاتر از عايدات اين قرارداد ننگين براي كشور بوده است . موارد ديگري در اين قرارداد وجود دارد كه دل هر ايراني شرافتمندي را به درد مي‌آورد چگونه اين افراد اعم از طراحان، مدافعان و مجريان اين قراردادها همايش تشكيل داده و در جايگاه دفاع از منافع ملي كشور بر مي‌آيند؟ آيا مصاديق واقعي سلطنت شاه سلطان حسين‌ها غير از تن دادن به اين قراردادهاي ننگين بوده است؟

* مديران نفتي دولت اصلاحات پاسخگوي عملكرد خود باشند

اين كارشناس نفتي گفت: عملكرد آقايان در دوره‌ اصلاحات به هيچ عنوان قابل دفاع نبوده و مورد تاييد بخش‌هاي فني و كارشناسي سازمانهاي پايين دستي و بالا دستي كشور نمي‌باشد. انحرافات و ايرادات اساسي فقط در مديريت توليد و بخش وارداتي كشور نبوده بلكه اشكالات اساسي در مديريت پايين دستي كشور نيز بوده كه مي‌بايست از كارشناسان اين بخش سوال شود.

* توسعه ميادين نفتي با شيوه علمي در 3 سال اخير

اين كارشناس نفتي در مورد ميادين در دست توسعه در دولت نهم گفت: در حوزه شركت‌ ملي مناطق نفت خيز جنوب ميادين نفتي آزادگان، منصورآباد، ترنج، چهاربيشه و پلنگان در دستور كار قرار دارد و توسعه اين ميادين مبتني بر مديريت علمي در حال انجام است. با حفر 6 حلقه چاه اكتشافي در ميدان آزادگان طي 6 ماه اين ميدان وارد مدار توليد كشور شد و فاصله اكتشاف و توسعه به حداقل زماني رسيد. از سوي ديگر حدود صد كيلومتر خط لوله انتقال بدون وجود كريدور و حدود 200 كيلومتر خطوط لوله‌ جرياني با ايجاد دو منطقه تفكيك در مدت 6 ماه با موفقيت و كيفيت مناسب به اتمام رسيد كه كار طراحي و مدريت مهندسي مالي آن توسط همين شركت انجام شد. بيش از 5/4 ميليون بشكه نيز توليد انباشته‌ نفت اين ميدان با حدود 35 ميليارد تومان هزينه بوده كه با بخشي از درآمد توليد زودهنگام مي‌توان فاز اول را كه توليد و استخراج 50 هزار بشكه مي‌باشد و مناطق نفت خيز جنوب تعهد آن را تا 4 ماه آينده داده است، محقق ساخت.
وي يادآور شد: در حال حاضر توسعه ميادين نفتي به صورت مرحله‌اي و به شيوه علمي و شناخته شده در جهان مطابق با ماهيت توسعه مخازن نفت طي سه سال گذشته اجرا شده كه اين شيوه كاملا با قوانين كشور منطبق مي‌باشد. با اجراي طرح توسعه ميادين به صورت مرحله‌اي بر اساس اطلاعات حاصل از هر مرحله برنامه‌ريزي توليد براي مرحله بعد تبيين مي‌شود. اين شيوه توسعه ميادين نفتي متناسب با وسعت و پيچيدگي آنها به صورت مرحله‌اي با فواصل زماني مناسب و با دريافت كميت و كيفيت اطلاعات ديناميكي و متنوع و بر اساس اصول صيانتي صورت مي‌گيرد و از برنامه‌هاي توليدي فاقد ضمانت و پشتوانه فني براي مخازن جلوگيري مي‌شود.

* توجه ويژه دولت نهم به توليد صيانتي از مخازن نفت و گاز

به گفته وي، برنامه توليدي بر اساس رفتار و پارامتر‌هاي مخزني به دست آمده مورد تجزيه تحليل و بررسي قرار گرفته و در صورت لزوم اين برنامه تحت بازنگري و اصلاح قرار خواهد گرفت. مطالعه مخزن و ارايه برنامه توليدي براي ميادين نفتي كه امري حاكميتي است و توسط كارشناسان و ادارات فني مهندسي سازمان‌هاي توليد‌كننده زير مجموعه شركت ملي نفت ارايه مي‌شود، از نگاه كوتاه مدت به مخازن و ذخاير گران بهاي كشور كه ثروت‌هاي بين نسلي هستند جلوگيري مي‌شود. از سوي ديگر حجم نياز كشور به سرمايه‌گذاري ارزي به صورت يكجا و غيرلازم كه در قراردادهاي بيع متقابل مرسوم است، در اين شيوه به شدت كاهش مي‌يابد و براي توسعه هر ميدان بعضا به ميزان كمتر از يك دهم قراردادهاي بيع متقابل خواهد رسيد.
نورالدين موسي تاكيد كرد: برخلاف پروژه‌هايي مانند سد و فرودگاه كه تا اتمام نهايي و تكميل پروژه، درآمدزايي صورت نمي‌گيرد در همان ابتداي فاز اول توسعه ميادين نفتي،‌كسب درآمد از ميدان آغاز مي‌شود كه فقط بخشي از اين درآمد به راحتي مي‌تواند پشتوانه‌ مراحل بعدي تامين منابع مورد نياز براي توسعه فاز دوم و در نهايت توسعه كامل ميدان باشد. در اين شيوه علاوه بر اشتغال زايي با توجه به اينكه مديريت منابع در اختيار نظام است (برخلاف شيوه‌ي بيع متقابل كه مديريت در اختيار شركت‌هاي غربي است)، امر نظارت به خوبي صورت گرفته و استفاده حداكثري از طرح ساخت داخل خودكفايي و حمايت از صنايع داخلي به نحو مطلوبي انجام مي‌شود.
كارشناس مديريت فني مناطق نفت خيز جنوب افزود: در اين شيوه از ظرفيت‌هاي شركت‌هاي خارجي براي بخشهاي مورد نياز در صورت لزوم استفاده مي‌‌شود؛ به عبارتي شرايط مناقصه براي تمامي شركت‌هاي توانمند داخلي و خارجي وجود دارد ولي هيچ‌گاه مديريت مهندسي، مالي و اجرائي در امر خطير توسعه و برنامه ريزي توليد به شركتهاي پيمانكار واگذار نمي‌شود.
وي يادآور شد: ما در دولت نهم به اين شيوه عمل كرديم و الان ميدان آزادگان در مناطق نفت خيز جنوب در كمتر از 6 ماه با 20 هزار بشكه در روز و برنامه توليد 50 هزار بشكه‌اي تا پايان سال 87 در دست توليد است كه برنامه صد هزار بشكه‌اي هم طراحي شده و به برنامه ريزي تلفيقي شركت ملي نفت ايران داده است. اما در دوره موسوم به اصلاحات توسعه مخازن هيدروكربوري مبتني بر علم مهندسي مخازن نبوده و از شيوه بيع متقابل كه متناسب با موضوع توسعه مخازن نبود، به طور گسترده‌اي استفاده شد. اين قراردادها نه تنها توليد صيانتي كه منافع نظام و مردم ما در آن است را تامين نكرده بلكه تقبل ريسك‌هاي مهمي نيز در اين قراردادها به عهده كشور بوده است. اين قراردادها كه بسيار گران بوده و هزينه‌هاي فراوان به كشور تحميل كرد، عامل تاخير در توسعه مخازن نيز به شمار مي‌رفتند.
نورالدين موسي تصريح كرد: علي‌رغم ادعاي مطرح شده هيچگونه تكنولوژي در بخش بالادستي براي توسعه ميادين نفتي به كشور وارد نشد. اين قراردادها عامل ايجاد اخلال در درآمدهاي ملي و تضعيف حاكميت ملي بر منابع بوده است. در صورتي كه در شيوه علمي، اجراي توسعه بر اساس اصول علمي استوار بوده، تضمين توليد صيانتي بر اساس سياست‌هاي مصوب نظام محقق شده، حاكميت ملي بر مديريت منابع هيدروكربني كشوري اعمال شده و از حداكثر توان مندي‌هاي درون كشور استفاده شده است.
به گفته وي، از سوي ديگر فاصله‌ اكتشاف، توسعه و توليد به حداقل زمان خود رسيده است. در سه سال گذشته شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب از حدود 12 تكنولوژي جديد در امر حفاري و مهندسي مخازن مانند نصب تلمبه‌هاي دو فازي، حفاري‌هاي افقي چند شاخه‌ها با متراژ بالا، استفاده از تكنيك برداشت پسماندهاي حفاري به جهت جلوگيري از آلودگي محيط زيست استفاده كرده كه ايجاد فضاي رقابت و جلوگيري از انحصار و كاهش هزينه‌هاي توسعه را در بر داشته است.
منبع :خبرگزاری فارس
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
هزینه استخراج و تولید یک بشکه نفت به دو رقم نمی رسد
نويسنده : بنیامین صفری (منبع : شانا) :: تاريخ:: 14 دي 1387


مهندس عبدالمحمد دلپریش نفت تولیدی ایران را از نفت های متوسط خواند و گفت: هزینه استخراج و تولید یک بشکه نفت به دو رقم نمی رسد.
مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در گفت و با خبرنگار شانا، در باره هزینه استخراج و تولید یک بشکه نفت خام گفت: محاسبه دقیق هزینه تولید نفت نیازمند سازکار حسابداری صنعتی است و اعداد و ارقامی که اعلام می شود، دقت کافی را ندارد. دلپریش هزینه اجرای طرح را مشتمل بر محاسبه هزینه های جاری، سرمایه گذاری و استهلاک خواند و افزود: مجموع این هزینه ها در دوره ای معین، هزینه اجرای پروژه را تشکیل می دهد و تولیدی شدن طرح ها حدود 4 تا 5 سال به طول می انجامد و به طور کلی می توان گفت هزینه تولید نفت در ایران به بیش از 5 دلار برای هر بشکه نمی رسد. وی ادامه داد: در همین حال در برخی از کشورها که هزینه تولید نفت در آنها بالاست یا به دلیل تولید نفت فوق سنگین یا برداشت از مخازن شنی، هزینه تولید به بالای 20 دلار می رساند، اما نفت سنگین ایران با داشتن API حدود 20، جزء نفت های متوسط محسوب می شود و در زیرمجموعه نفت های فوق سنگین با API زیر 10 نمی گنجد. برنامه های گسترده برای تولید از میدان های نفتی سنگین و فوق سنگین مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با بیان این که تا کنون در ایران نفت فوق سنگین تولید نشده است، گفت: مقرر شده است با تولیدی شدن میدان های نفتی آزادگان، یادآوران و کوه مند، کم کم به سمت تولید از میدان های فوق سنگین برویم. دلپریش در باره برنامه این شرکت برای تولید نفت از میدان های فوق سنگین گفت: برای توسعه میدان های فوق سنگین، برنامه مشخص و روشنی وجود دارد که توسعه میدان نفتی کوه مند یکی از این موارد است که مطالعات آن در حال انجام است و بخشی از پروژه به صورت پایلوت (نمونه آزمایشی) انجام و تعدادی چاه حفاری شده و دو حلقه چاه نیز به صورت آزمایشی به تولید رسیده است. وی افزود: برنامه توسعه میدان زاغه در دستور کار قرار دارد، توسعه لایه نفتی پارس جنوبی نیز یکی دیگر از پروژه هایی است که به طور تقریبی جزء میدان های دارای نفت سنگین محسوب می شود که عملیات اجرایی آن در حال انجام است. وی با بیان این که در برنامه پنجم توسعه بخشی از نفت خام تولیدی کشور از میدان های سنگین و فوق سنگین تامین خواهد شد، افزود: برنامه های گسترده ای برای تولید از میدان های نفتی سنگین و فوق سنگین داریم. وی با بیان این که احداث پالایشگاه نفت خوزستان به عنوان اولین پالایشگاه نفت فوق سنگین نیز در دستور کار قرار دارد، افزود: خوراک این پالایشگاه از میدان های زیرمجموعه شرکت اروندان تامین می شود، ضمن آن که احداث این پالایشگاه در مرحله مطالعات مهندسی و زمین احداث آن نیز خریداری شده است.
 
بالا