***** اخبار نفت و گاز*****

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایرنا :جوان مبتكر مياندوآبي موفق به ساخت سيبك مدور ساچمه‌اي شد
اخبار علمی آموزشی 1 روز پیش
ENGLISH عربي 中文 Français Español Türkçe امروز: ‪یکشنبه، ۴ فروردین ۱۳۸۷‬ جوان مبتكر مياندوآبي موفق به ساخت سيبك مدور ساچمه‌اي شد مياندوآب، مهاباد خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۷/۰۱/۰۴‬
داخلي. علمي و آموزشي. اختراعات. موتوردوراني كم مصرف.
يك جوان مبتكر مياندوآبي موفق به طراحي و ساخت يك نوع سيبك با عنوان سيبك مدور ساچمه‌اي شد.
به گزارش ايرنا، اين اختراع در اداره ثبت شركت‌ها و مالكيت صنعتي كشور به شماره ‪ ۴۶۲۳۸‬به نام مخترع آن پيمان سليماني ‪ ۲۵‬ساله به ثبت رسيده است.
اين مخترع جوان پس از ‪ ۹‬ماه تلاش و تحقيق برروي انواع سيبك‌هاي خودرو در كارگاه خود توانسته است با ‪ ۳۰۰‬هزار ريال اين نوع سيبك را طراحي نمايد.
پيمان سليماني به خبرنگار ايرنا گفت: اين سيبك از ساچمه‌هاي رولبرينگ، گوي فلزي، فنر تنظيم فشار، گريس نسوز، محفظه انتهايي نگهدارنده سيبك و محفظه اصلي سيبك تشكيل شده است.
وي افزود: اين سيبك برخلاف سيبك‌هاي متداول كه از يك قطعه غيرهمجنس در آن استفاده شده است از يك قطعه همجنس ساخته شده كه با فشرده شدن اين قطعه كه به كاچو معروف است و در داخل محفظه قرار دارد گوي داخل محفظه محكم شده و هندلينگ و يكپارچگي در جلوبندي خودرو ايجاد مي‌شود و ارتعاشات اضافي خودرو را دفع مي‌نمايد.
بگفته سليماني، در سيبكهاي فعلي پس از تعويض سيبك فرمان خودرو تا مدتها سفت شده و به مرور زمان با از دست رفتن خاصيت كاچو فرمان خودرو رفته رفته خاصيت فرمان پذيري خود را از دست داده و درنتيجه باعث كاركرد هرز در قسمت فرمان پذيري خودرو مي‌شد.
وي افزود: در سيبك ابداعي وي اين مشكل بكلي مرتفع شده و مزاياي بسياري بر آن افزوده شده كه شامل كاركرد يكنواخت درطول عمر سيبك، قيمت ارزان آن، عمر طولاني، هندلينگ بالاي خودرو و فرمان پذيري و تسهيل در رانندگي است.
سليماني از جوانان با استعداد مياندوآبي است كه تاكنون اختراعات و ابدعات زيادي از وي در اداره ثبت شركت‌ها و مالكيت صنعتي به ثبت رسيده است.
از جمله آنها، كمك فنر پنوماتيكي، فرمان الكترونيكي و سامانه ترمز خودكار مي‌باشد.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایرنا :تحقيق يك محقق ايراني بر روي گل ختمي و زنجبيل كنترل برونشيت تنفسي از طريق گياهان دارويي ميسر شد
اخبار علمی آموزشی 3 روز پیش
تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۷/۰۱/۰۲‬
علمي آموزشي
كنترل بيماريهاي تنفسي حملات آسم و برونشيت تنفسي ازطريق گياهان دارويي براي نخستين بار امكان پذير و ميسر شد.
دكتر حميد روحي بروجني پس از چندين سال تحقيق و پژوهش علمي به خاصيت ضد آسم و ضد برونشيتي داروي گياهي گل ختمي و گياه زنجبيل دست يافت.
اين فوق تخصص بيماريهاي ريوي گفت: با توليد قطرههاي ‪Althea Officinalis‬ استحصال شده از گل ختمي و قطره دارويي ( ‪Zinger(Zingeber‬استحصال شده از زنجبيل، و مصرف آن حملات آسم و بيماريهاي برونشيت تنفسي در بيماران كاهش مييابد.
دكتر حميد روحي بروجني روز جمعه در گفت وگو با ايرنا افزود:اين روش در سال گذشته در مجلات معتبر پزشكي كشورهاي آسيايي ثبت و به تاييد رسيد.
به گفتهي وي، مبتلايان به حملات آسم و بيمارهاي عفونتي تنفسي از جمله برونشيت پس استعمال اين دو قطره در يك دوره درماني مشخص، بهبود نسبي يافتهاند و اين دو داروي جديد با موفقيت تجويز و نتيجه داد.
روحي يادآور شد: حملات بيماري آسم در افراد مبتلا به اين عارضه به دليل عدم درمان به موقع رخ ميدهد و در آن افراد دچار تنگي تنفس شديد ميشوند در صورت عدم درمان به موقع اين بيماري، فرد دچار ايست تنفسي ميشود.
اين فوق تخصص بيمارهاي ريوي و تنفسي گفت: برخي از افراد مبتلا به برونشيت و عفونتهاي تنفسي به دليل فشار خون در مصرف دارو دچار مشكل ميشوند، كه اين دو قطره تاثيري بر روي بيماري فشار خون بيماران مبتلا به آسم و برونشيت نميگذارد.
به گفتهي وي، بيماري برونشيت يك نوع بيماري است، كه آن را نه ميتوان با آنتي بيوتيك كامل و نه با قطع آنتي بيوتيك، درمان كرد.
وي، ابتلا به برونشيت تنفسي در فصول مختلف را يكي از رايجترين انواع بيماريهاي در بين مردم دانست و گفت: افراد مبتلا به برونشيت و آسم، دچار عفونتهاي تنفسي ميشوند و در تنفس دچار مشكل ميشوند.
دكتر حسن يوسفي معاون پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي چهارمحال وبختياري نيز با تاييد اجراي اين طرح گفت: طرح تحقيقاتي گياهان دارويي گل ختمي و زنجبيل در شهركرد اجرا شد.
به گزارش ايرنا، دكتر حميد روحي بروجني به همراه دكتر حجت الله روحي بروجني متخصص فارماكولوژي در چهارمحال و بختياري اين طرح را براي نخستين بار اجرا كردند.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایرنا :كنترل برونشيت تنفسي از طريق گياهان دارويي ميسر شد
اخبار علمی آموزشی 4 روز پیش
ENGLISH عربي 中文 Français Español Türkçe امروز: ‪جمعه، ۲ فروردین ۱۳۸۷‬ كنترل برونشيت تنفسي از طريق گياهان دارويي ميسر شد شهركرد، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۷/۰۱/۰۲‬
داخلي. علمي. پزشكي.
كنترل بيماري‌هاي تنفسي حملات آسم و برونشيت تنفسي ازطريق گياهان دارويي براي نخستين بار امكان پذير و ميسر شد.
به گزارش ايرنا، دكتر حميد روحي بروجني پس از چندين سال تحقيق و پژوهش علمي به خاصيت ضد آسم و ضد برونشيتي داروي گياهي گل ختمي و گياه زنجبيل دست يافت.
اين فوق تخصص بيماري‌هاي ريوي گفت: با توليد قطره‌هاي ‪Althea Officinalis‬ استحصال شده از گل ختمي و قطره دارويي (‪ Zinger(Zingeber‬استحصال شده از زنجبيل، و مصرف آن حملات آسم و بيماري‌هاي برونشيت تنفسي در بيماران كاهش مي‌يابد.
دكتر حميد روحي بروجني روز جمعه در گفت وگو با ايرنا افزود:اين روش در سال گذشته در مجلات معتبر پزشكي كشورهاي آسيايي ثبت و به تاييد رسيد.
به گفته‌ي وي، مبتلايان به حملات آسم و بيمارهاي عفونتي تنفسي از جمله برونشيت پس استعمال اين دو قطره در يك دوره درماني مشخص، بهبود نسبي يافته‌اند و اين دو داروي جديد با موفقيت تجويز و نتيجه داد.
روحي يادآور شد: حملات بيماري آسم در افراد مبتلا به اين عارضه به دليل عدم درمان به موقع رخ مي‌دهد و در آن افراد دچار تنگي تنفس شديد مي‌شوند در صورت عدم درمان به موقع اين بيماري، فرد دچار ايست تنفسي مي‌شود.
اين فوق تخصص بيمارهاي ريوي و تنفسي گفت: برخي از افراد مبتلا به برونشيت و عفونت‌هاي تنفسي به دليل فشار خون در مصرف دارو دچار مشكل مي‌شوند، كه اين دو قطره تاثيري بر روي بيماري فشار خون بيماران مبتلا به آسم و برونشيت نمي‌گذارد.
به گفته‌ي وي، بيماري برونشيت يك نوع بيماري است، كه آن را نه مي‌توان با آنتي بيوتيك كامل و نه با قطع آنتي بيوتيك، درمان كرد.
وي، ابتلا به برونشيت تنفسي در فصول مختلف را يكي از رايج‌ترين انواع بيماري‌هاي در بين مردم دانست و گفت: افراد مبتلا به برونشيت و آسم، دچار عفونت‌هاي تنفسي مي‌شوند و در تنفس دچار مشكل مي‌شوند.
دكتر حسن يوسفي معاون پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي چهارمحال وبختياري نيز با تاييد اجراي اين طرح گفت: طرح تحقيقاتي گياهان دارويي گل ختمي و زنجبيل در شهركرد اجرا شد.
به گزارش ايرنا، دكتر حميد روحي بروجني به همراه دكتر حجت الله روحي بروجني متخصص فارماكولوژي در چهارمحال و بختياري اين طرح را براي نخستين بار اجرا كردند.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایرنا :واكسن جديد ايدز در ايتاليا بزودي بر روي انسان آزمايش مي‌شود
اخبار علمی آموزشی 2 ساعت پیش
رم ، ايرنا ‪۸۷/۰۱/۰۶‬
علمي.
آزمايش كلينيكي يك واكسن جديد ايدز ساخته شده توسط پژوهشگران ايتاليايي تا چند ماه ديگر آغاز مي‌شود.

روزنامه اونيره چاپ ايتاليا روز سه شنبه با درج اين مطلب نوشت: اين واكسن كه به منظور كند كردن سرعت گسترش ويروس ايدز( ‪ ) HIV‬است ، بزودي در دانشگاه برشا اين كشور بر روي انسان آزمايش خواهد شد.
به نوشته ارگان اسقف‌هاي ايتاليا،: گروهي از پژوهشگران اين كشور به سرپرستي آرنالدو كاروزو مديربخش ميكروب شناسي بيمارستان برشا اين واكسن را كه ‪ AT20‬نام گرفته ، بر روي يك بيمار مبتلا به ايدز آزمايش خواهند كرد.
كارشناسان دراين زمينه اظهار داشتند كه با اين واكسن ، راهبرد درماني جديدي بوجود مي‌آيد كه مي‌تواند تكثير ويروس ايدز را در بدن بيماران بشدت كند سازد.
روز پنجشنبه آينده طي كنفرانسي در دانشگاه برشا ، در خصوص آزمايش اين واكسن بر روي انسان ، توضيحات كامل داده خواهد شد.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایرنا :فضا پيماي اينديور به زمين بازگشت
اخبار علمی آموزشی 16 ساعت پیش
تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۷/۰۱/۰۸‬
علمي آموزشي
فضا پيماي رفت و برگشت اينديور پس از ‪۱۶‬روز ماموريت به زمين بازگشت.

به گزارش ايرنا، شبكه خبري فرانس‪ ۲۴‬اعلام كرد: اين فضاپيما در ساعت ‪۳۴‬ دقيقه پس از نيمه شب به وقت گرينويچ در پايگاه كندي در فلوريداي آمريكا بر زمين نشست.
بنابراين گزارش، بازگشت اينديور يكصدو بيست و دومين ماموريت فضاپيماها رفت و برگشت موسوم به شاتل بود.
اينديور در اين ماموريت كه از اول مارس (‪۲۱‬اسفند) آغاز شد با قرار گرفتن ‪۱۲‬روز در ايستگاه بين‌المللي فضايي يكي از طولاني‌ترين و پركارترين ماموريت‌ها فضايي بر روي اين ايستگاه را انجام داد.
در اين ماموريت هفت سرنشين فضاپيما به اتفاق سه فضانورد ايستگاه بين المللي فضايي كار نصب اولين قسمت از آزمايشگاه فضايي متعلق به ژاپن موسوم به كيبو (اميد) و قرار دادن بازوي روبوتي يك و نيم تني متعلق به كشور كانادا ، طي پنج راه پيمايي فضايي را به انجام رساندند.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایرنا :يك مقام بين‌المللي : تغييرات آب و هوايي موجب جابجايي ميليونها نفر مي شود
اخبار علمی آموزشی 17 ساعت پیش
توكيو خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۷/۰۱/۰۸‬
خارجي.
مديركل سازمان بين‌المللي مهاجرات (‪IOM(‬هشدار دارد: تغييرات آب و هوايي در جهان مي‌تواند در آينده به بي‌خانماني ميليون‌ها نفر از ساكنان كره زمين منجر شود.

به گزارش روز پنجشنبه تلويزيون سراسري ژاپن (ان .اچ .كي )، برونسون مكينلي در گفت و گوي اختصاصي با اين شبكه ژاپني، افزود: بسياري از مردم جهان در نقاط مختلف از جمله آفريقاي جنوبي به دليل تغييرات آب و هوايي از جمله بالا آمدن سطح آب دريا در اين نقاط و ديگر پديده‌هاي مرتبط، پيش از اين مجبور به ترك محل سكونت خود گرفته اند.
به گزارش ايرنا به نقل ازان .اچ .كي ، مكينلي هشدار داد كه مهاجرت گسترده مردم از مناطقي كه تحت تاثير تغييرات آب و هوايي قرار مي‌گيرند، به مناطق ديگري كه پناهنده مي‌شوند، مي‌تواند به وضعيت زيست محيطي اين مناطق نيز آسيب وارد سازد.
بر اساس گزارشي كه از سوي سازمان بين‌المللي مهاجرت در ماه گذشته ميلادي (فوريه ) منتشر شد، اين سازمان هشدار داده است كه به دليل تغييرات آب و هوايي و پديده‌هاي زيست محيطي مرتبط با آن ، تا سال ‪ ۲۰۲۵‬ميلادي ‪۲۰۰‬ ميليون نفر در سراسر جهان بي‌خانمان و يا مجبور به مهاجرت و پناهنده خواهند شد.
مكينلي ابراز اميدواري كرد، ژاپن رهبري مذاكرات براي مقابله با گرمايش جهاني و تغييرات آب و هوايي را در جريان برگزاري چهارمين نشست توكيو براي توسعه آفريقا و همچنين نشست سران هشت كشور صنعتي عضو گروه هشت دراين كشور، در دست گيرد.
چهارمين كنفرانس بين‌المللي توكيو براي توسعه آفريقا (‪ TICAD( , 28‬تا ‪ ۳۰‬ماه مي‌سال جاري ميلادي (‪ ۸‬تا ‪ ۱۰‬خرداد ‪ (۱۳۸۷‬در شهر بندري يوكوهاما ژاپن برگزار خواهد شد.
ژاپن همچنين ‪ ۷‬تا ‪ ۹‬جولاي (‪ ۱۷‬تا ‪ ۱۹‬تير ‪ (۱۳۸۷‬ميزبان نشست سران هشت كشور صنعتي عضو گروه هشت در استان هكايدو در شمال اين كشور است .
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایرنا :صدها نفر در آمريكا به باكتري سالمونلا آلوده شده اند
اخبار علمی آموزشی 1 روز پیش
نيويورك خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۷/۰۱/۰۶‬
علمي آموزشي. علومپزشكي. آسيبشناسي = پاتولوژي. بيماريها
بدنبال آلودگي آب آشاميدني در يكي از شهرهاي ايالت كلورادو در آمريكا، صدها نفر دچار عفونت سالمونلا شدند.

تاكنون علائم عفونت به اين باكتري در حداقل ‪ ۲۱۶‬نفر از مردم شهر آلاموزا بروز كرده و حداقل ‪ ۹‬نفر بستري شده اند.
مقامات شهر آلاموزا روز دوشنبه اعلام كردند كه آب آشاميدني شهر بايد با محلول كلر در چند مرحله ضدعفوني شود.
آنان به مردم گفتند كه آب آشاميدني شهر را حتي براي پخت و پز هم استفاده نكنند.
مسئولان تلاش مي‌كنند تا بطريهاي آب را ميان مردم اين شهر توزيع كنند.
آلودگي سالمونلا در آب آشاميدني، تنها در كشورهاي جهان سوم ديده مي شود. بيماريهاي ناشي از سالمونلا شامل تب روده يا حصبه و مسموميتهاي غذايي و عفونتهاي ديگر اعضاي بدن است.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایرنا :يك شركت مخابراتي ژاپن به طور مشترك كابل فيبرنوري با كارآيي بالا مي‌سازد
اخبار علمی آموزشی 1 روز پیش
توكيو خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۷/۰۱/۰۷‬
علمي.
تلويزيون سراسري ژاپن (ان .اچ .كي )گزارش داد: ، شركت مخابرات ژاپن درنظر دارد به طور مشترك يك كابل فيبر نوري با كارآيي بالا را براي مرتبط ساختن بخشهايي از اقيانوس آرام ، توسعه دهد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا به نقل از ان .اچ .كي ، ان .تي . تي شركت مخابرات ژاپن افزود كه اين اقدام در راستاي پاسخ دهي به افزايش تقاضاهاي روزافزون به شبكه‌هاي مخابراتي در اين منطقه صورت مي‌گيرد.
به گزارش اين شبكه ، شركت ارتباطاتي ان .تي .تي ،اعلام كرد: اين شركت با همكاري هفت شركت ديگر از كشورهاي آمريكا ، چين ، كره جنوبي و تايوان ، براي ساخت سيستمي با هزينه ‪ ۷۰۰‬ميليون دلار به توافق رسيده است .
اين شركت همچنين در نظر دارد تا استفاده از بخشي از اين طرح را تا دو سال آينده فراهم سازد.
اين گزارش مي‌افزايد: اين كابل ، ظرفيت شبكه را به ‪ ۸۰‬ميليون خط تلفن در ثانيه افزايش مي‌دهد.
بر اساس اين گزارش ،ترافيك داده‌ها بر روي شبكه اينترنتي طي سه سال گذشته ، ‪ ۵/۲‬برابر افزايش يافته است .
در ماه فوريه گذشته نيز يك شركت ديگر ارتباطي ژاپني به نام كا.دي .دي .
آي با گوگل بزرگترين موتور جستجوگر اينترنتي جهاني موافقت كرد تا براي ساخت يك كابل فيبر نوري زير دريايي كه ژاپن را به آمريكا متصل كند، اقدام كند.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایرنا :برخورد چين با انتشار نقشه‌هاي غيرقانوني در اينترنت
اخبار علمی آموزشی 1 روز پیش
پكن خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۷/۰۱/۰۷‬
خارجي.
دولت چين اعلام كرد با افراد و سازمان‌هايي كه نقشه‌هاي غيرقانوني اينترنتي منتشر مي‌كنند ، برخورد خواهد كرد .

بنا به گزارش روز چهارشنبه تلويزيون مركزي چين ، اداره مساحي و نقشه كشي و زمين شناسي اين كشور خاطر نشان كرد : اين اقدامات تهديدي براي امنيت دولت و كشور است .
اين اداره خاطر نشان كرد : با همكاري وزارت امور خارجه و امنيت عمومي بر اين كارها نظارت خواهد كرد .
بنا به اين گزارش ، تاكنون ‪ ۱۰‬هزار نقشه اينترنتي در چين منتشر شده كه مجوز لازم براي آنها صادر نشده است .
اداره مساحي چين تاكيد كرده است : برخي از پايگاه‌هاي اينترنتي مكان ها و اطلاعات حساسي را در اين نقشه‌ها گنجانده‌اند كه محرمانه است و امنيت كشور را تهديد مي‌كند.
بر اساس دستور اين اداره ، هر پايگاه اينترنتي كه چنين نقشه‌هايي در چين منتشر كند ، تعطيل خواهد شد .
اين اداره از تمامي افراد و سازمان‌هاي خارجي در اين ارتباط خواسته است از انتشار اين نقشه‌ها در چين و بر روي اينترنت خودداري كنند.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایرنا :زيست شناسان نحوه سرايت ويروسهاي خطرناك را كشف كردند
اخبار علمی آموزشی 9 ساعت پیش
تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۷/۰۱/۱۱‬
علمي آموزشي
زيست شناسان با انجام دو تحقيق نحوه سرايت يك دسته از ويروسهاي مرگبار شامل تب دانگ، نيل غربي، تب زرد، و آنسفاليت را كشف كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از شيكاگو، مايكل راسمن از دانشگاه پردو در اينديانا اين كشف را كاملترين درك از نحوه بلوغ ويروس‌ها بيان كرد.
راسمن و همكارانش تغييرات ساختاري مهم را كه هنگام حركت ويروس دانگ از بخشهاي داخلي به سمت بخشهاي خارجي سلول ميزبان روي مي‌دهد تشريح كردند.
اين يافته‌ها در مورد تمام ويروسهاي خانواده فلاوي ويروسها كه پشه و كنه ناقل آنهاست مصداق دارد.
محققان دريافتند پروتييني كه ژنوم اين ذره ويروسي را مي‌پوشاند در ساختار خود دچار تغييرات بزرگي مي‌شود تا بتواند با غشاهاي سلولي ادغام شود.
اين تغيير ساختاري هنگامي رخ مي‌دهد كه ويروس از ميزبان خود خارج مي‌شود بروز مي‌كند و بجاي خود را فقط به ميزبانش بچسباند، امكان آلوده كردن ساير سلولها را براي پروتيين ميسر مي‌سازد.
اين كشف مي‌تواند به تهيه درمانهاي ضدويروسي براي تب دانگ كمك كند. بيش از ‪ ۵۰‬ميليون نفر به اين بيماري مبتلا هستند و هر ساله ‪ ۲۴‬هزار تن در اثر ابتلا به اين بيماري جان مي‌سپارند.
از آنجا كه قرار گرفتن‌هاي متعدد در برابر تب دانگ مي‌تواند خطر بروز نوع مرگبارتر تب خونريزي‌دهنده دانگ را افزايش دهد تاكنون واكسني براي اين بيماري كشف نشده است.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایرنا :سرنخ‌هاي جديد ژنتيكي براي بيماري ديابت و سرطان كولوركتوم كشف شد
اخبار علمی آموزشی 10 ساعت پیش
تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۷/۰۱/۱۱‬
علمي آموزشي. علومپزشكي
محققان به سرنخ‌هاي جديد ژنتيكي دست يافته‌اند كه در بروز ديابت و سرطان كولوركتوم نقش دارند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، گروهي از محققان با بررسي اطلاعات شش مطالعه بزرگ، واريان‌هاي ژنتيكي جديدي را كشف كردند كه خطر ابتلا به ديابت نوع دوم را افزايش مي‌دهد. اين نوع ديابت شايعترين نوع ديابت است و در اقتصادهاي پيشرفته به سرعت در حال گسترش است.
در تحقيق ديگري محققان دريافتند كساني كه واريان‌هاي خاص ژن بر روي كروموزم شماره ‪ ۸ ،۱۰‬و ‪ ۱۱‬را دارند با ا فزايش خطر ابتلا به سرطان كولوركتوم روبرو هستند.
اين نقايص ژنتيكي در ژنوم دهها هزار تن يافت شد.
اين ژنها علاوه بر ژنهاي ديگري هستند كه با بروز اين بيماريهاي پيچيده مرتبط شناخته شده اند. هنوز ژنهاي ناشناخته بسياري وجود دارد.
براساس اعلام وب سايت بنياد بين‌المللي ديابت، ‪ ۲۴۶‬ميليون نفر در سراسر جهان به ديابت مبتلا هستند و انتظار مي‌رود تا سال ‪ ۲۰۲۵‬شمار مبتلايان به ‪ ۳۸۰‬ميليون نفر برسد.
براساس آمارهاي وب سايت سازمان جهاني بهداشت هر ساله ‪ ۶۵۵‬هزار تن در اثر ابتلا به سرطان كولوركتوم جان مي‌سپارند.
كشف ژنهاي عامل اين بيماري اولين گام در تهيه آزمايشهاي تشخيصي براي شناسايي افراد در معرض خطر و راهگشاي درمانهاي جديدي براي اين بيماري است.
مشروح اين تحقيق در مجله نيچر ژنتيكس منتشر شده است.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایرنا :افزون برسه هزار نفر در انديمشك عليه بيماري هپاتيت (ب) واكسينه شدند
اخبار علمی آموزشی 13 ساعت پیش
دزفول، انديمشك ايرنا ‪۸۷/۰۱/۱۱‬
داخلي. اجتماعي. بهداشت. واكسيناسيون.
مسوول واحد پيشگيري مركز بهداشت و درمان انديمشك از اجراي مرحله نخست طرح واكسيناسيون هپاتيت (ب) خبر داد و گفت: در اين مرحله سه هزار و ‪۲۴‬نفر در اين شهرستان عليه اين بيماري واكسينه شدند.

دكتر فاطمه همت نيا يكشنبه به خبرنگار ايرنا افزود: اين كار توسط ‪۱۲‬ مركز بهداشت و پايگاه شهري، ‪ ۳۰‬خانه بهداشت روستايي و چهارتيم سيار پزشكي به مدت ‪ ۱۴‬روز انجام شد.
وي اين آمار را جداي از افرادي دانست كه با مراجعه به بخش‌هاي خصوصي در طرح واكسيناسيون عليه اين بيماري شركت كرده‌اند.
بنابه گفته‌ي اين مسوول طرح واكسيناسيون هپاتيت (ب) در سه مرحله انجام و متولدين سال ‪ ۱۳۶۹‬را شامل مي‌شود.
مراحل دوم و سوم طرح واكسيناسيون هپاتيت (ب) در انديمشك اواسط فروردين و مردادماه سال جاري ادامه خواهد يافت.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایرنا :فراخوان مقالات مقاوم‌سازي سازه‌هاي ايران
اخبار علمی آموزشی 1 روز پیش
ENGLISH عربي 中文 Français Español Türkçe امروز: ‪شنبه، ۱۰ فروردین ۱۳۸۷‬ فراخوان مقالات مقاوم‌سازي سازه‌هاي ايران يزد، ايرنا ‪۱۳۸۷/۱/۱۰‬
داخلي. علمي. همايشها. مقاوم‌سازي
دانشكده عمران دانشگاه يزد به عنوان ميزبان همايش ملي مقاوم‌سازي ايران ، مقالات مرتبط با اين مقوله را فراخوان كرد.

در اطلاعيه اين همايش ملي كه نسخه‌اي از آن روز شنبه به ايرنا ارسال شد، محورهاي همايش شامل مكانيك مصالح و مصالح مدرن و نقش آن در مقاوم‌سازي ، نقش معماري در مقاوم‌سازي ، نقش اقتصاد در مقاوم‌سازي ، مقاوم‌سازي سازه- هاي بنائي ، مقاوم‌سازي شريانهاي حياتي ، مقاوم‌سازي ابنيه تاريخي عنوان شده است.
هدف از برگزاري چنين همايش در سطح ملي ايجاد زمينه بحث و تبادل نظر پيرامون مقاوم‌سازي سازه‌ها، بناهاي تاريخي ، بناهاي جديد غيرمقاوم ، اعم ازاسكلتي و بنايي ، بناهاي فرسوده ، ايجاد زمينه بحث و تبادل نظر در مورد مقاوم‌سازي شريانهاي حياتي، راه‌هاوابنيه فني،تاسيسات شهري، برقراري‌ارتباط متخصصين و دانشجويان با صاحب نظران امر مقاوم‌سازي و آشنايي با روش‌هاي نوين مقاوم‌سازي بناها و شريان‌هاي حياتي عنوان شده است.
اين همايش از پنجم تا هفتم شهريور ماه ‪۱۳۸۷‬به مدت ‪ ۳‬روز همراه با نمايشگاه تخصصي و دوره‌هاي آموزشي مرتبط با موضوع همايش برگزار مي‌شود.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایرنا :توصيه‌هاي بهداشتي/ آلرژي يا حساسيت فصلي در بهار
اخبار علمی آموزشی 1 روز پیش
تهران ، ايرنا ‪۸۷/۰۱/۱۰‬
اجتماعي.
آلرژي فصلي يكي از شايع‌ترين آلرژي‌ها است. آلرژي فصلي يا به عبارت دقيقتر التهاب بيني ناشي از آلرژي معمولا در فصل‌هاي بهار و تابستان به وجود ميآيد و ناشي از گردههاي گياهي است.

اين بيماري ناشي از استنشاق گردههاي گياهي و نيز وارد شدن آن به چشم است.
زمان بروز علايم بيماري ممكن است از اوايل بهار تا اواخر تابستان بر حسب گرده گياهي كه به آن حساسيت وجود دارد و زمان معين گرده افشاني آن گياه متفاوت باشد.
معمولا افراد داراي آلرژي به گردههاي گياهي ممكن است همزمان به ميوهها و سبزي‌هاي خاص و نيز به بعضي آجيل‌ها و مغزهاي خوراكي هم حساسيت داشته باشند.
از علل مهم افزايش حساسيت يا آلرژي فصلي ، گردههاي گل‌ها و گياهان است كه در اثر گردهافشاني ايجاد مي‌شود.
گردهافشاني درختاني مانند نارون ، گردو ، افرا و چنار در اسفند ماه شروع مي‌شود و تا اواسط بهار ادامه مي‌يابد ولي
علوفهها از ماه‌هاي ارديبهشت و خرداد گردهافشاني ميكنند و تا اواسط مرداد ماه ادامه مييابد و علف‌هاي هرز در اواخر تابستان تا اوايل پاييز گرده افشاني مي‌كنند دراين ميان گلها و گياهاني مثل شمعداني و گل سرخ حساسيت زا هستند.
علايم اصلي اين بيماري حملات مكرر عطسه ، آب ريزش بيني ، خارش و آب ريزش چشم ها، احساس خارش در گلو ، سقف دهان و گوش ها، كاهش تمركز و احساس ناخوشي كلي است .
تحقيقات نشان ميدهد التهاب مخاط بيني ناشي از آلرژي‌هاي فصلي ميتواند در طول همه ماه‌هاي سال ايجاد شود و افراد را با مشكل مواجه كند.
بيشتر مردم براين باور هستند كه آلرژي‌هاي فصلي تنها در فصل بهار اتفاق ميافتد و شدت مييابد، اما در عين حال پژوهش‌هاي جديد نشان ميدهد التهاب مخاط بيني ارتباط به فصل خاصي ندارد و به خصوص در افراد مبتلا به آسم نبايد ناديده گرفته شود.
آمارها نشان ميدهد كه از هر ‪ ۱۰‬فرد مبتلا به آسم هشت نفر از آلرژي‌هاي فصلي رنج ميبردند.
به اعتقاد پژوهشگران، عوامل مختلفي در بروز آلرژي‌هاي فصلي موثر است كه به فصل خاصي ارتباط ندارد و براي درمان اين دو بيماري به صورت همزمان استفاده از كورتيزون استنشاقي (بكلومتازون بيني) ميتواند، التهاب مجاري بيني و برونشيتها را كاهش دهد و درمان موثري باشد .
به گفته كارشناسان ،در صورتي كه افراد مي‌دانند به چه گرده گياهي حساس هستند بايد سعي كنند در فصل گرده افشاني آن گياه از رفتن به محل‌هاي رويش آن گياه خودداري و از عينك‌هاي آفتابي براي جلوگيري از وارد شدن گردهها به چشم‌ها استفاده كنند. بهتر است براي جلوگيري از حساسيت ، داخل بينيرا با سرم نمكي (نرمال سالين) شستشو دهيم و يا با اندكي وازلين داخل بيني را چرب كنيم .
متخصصان پيشنهاد مي‌كنند كه اگر در محل زندگي افراد گردههاي گياهي بسياري در فضا پراكنده ميشود، بهتر است در فصل‌هاي بهار و تابستان درها و پنجرههاي اتاق خواب را در اواسط صبح (حدود ساعت ‪ (۱۰‬و ابتداي غروب ( حدود ساعت‪ (۱۹‬بسته نگه داشته شوند چرا كه معمولا در اين ساعت‌ها اوج گرده افشاني گياهي صورت ميگيرد.
همچنين افراد داراي الرژي از رفتن به پارك‌ها يا مزارع به خصوص در زمان غروب خودداري كنند و اين افراد براي تعيين اين كه به كدام گردههاي گياهي حساسيت دارند بهتر است به يك كلينيك آلرژي مراجعه كنند.
دكتر مسعود موحدي فوق تخصص آسم و آلرژي در اين مورد به خبرنگار ايرنا گفت : براي درمان علايم اين بيماري بهتر است ااز قرص‌هاي آنتي هيستامين و اسپريهاي ضد التهابي بيني استفاده ميشودزيرا اسپريها يا قطرههاي بيني ضد التهاب و با كاهش تورم، گرفتگي بيني را برطرف ميكنند.
وي افزود:اسپريها يا قطرههاي بيني ضد آلرژي مانع اثر عامل آلرژيزا ميشوند، همچنين در موارد مقاوم از اسپريهاي بيني كرومولين سديم استفاده ميشود كه با جلوگيري از آزاد شدن هيستامين در بدن از بروز علايم آلرژي ممانعت ميكند. اگر گرفتگي بيني باعث ناراحتي چنداني نشود، قرص يا اسپريها خيلي مفيد نيستند.
به گفته موحدي ،اگر به رغم درمان‌هاي دارويي، علايم شديد حساسيت در فرد باقي بماند، بايد به روش خاصي نسبت به گرده گياهي عامل بيماري، حساسيت زدايي انجام شود.
اين متخصص ياداور شد : در اين روش مقادير كمي از آن گرده گياهي در طول يك دوره سه ساله به فرد تزريق ميشود تا فرد نسبت به آن تحمل پيدا كند و آلرژي درمان شود. با تزريق مواد آلرژيزاي مختلف به زير پوست و مشاهده واكنش حاصل ميتوان نوع ماده آلرژيزا را تعيين كرد.
موحدي با بيان اين كه زمان گرده افشاني معمولا اوايل صبح و نزديك غروب است، توصيه كرد: گرده گياهان در همه ساعات شبانه روز به سطح زمين نزديك نيستند، در ابتداي صبح و نزديك غروب اين گردهها به سطح زمين نزديكترمي شوند و با گرم شدن هوا به ارتفاع بالاتري از سطح زمين ميروند و كمتر افراد را تحت تاثير قرار مي دهند.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایرنا :ريشه‌هاي ژنتيكي بيماري رواني شيزوفرني شناسايي شد
اخبار علمی آموزشی 1 روز پیش
تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۷/۰۱/۱۰‬
علمي آموزشي. علومپزشكي. روان پزشكي
دانشمندان مي‌گويند بيماري رواني شديد شيزوفرني ميتواند ناشي از شمار زيادي جهش در تعداد زيادي از ژنها يي باشد كه در تكامل طبيعي مسيرهاي بيولوژيكي حياتي براي تكامل طبيعي مغز نقش حياتي دارند و اين جهش ها دراين گذرگاه اختلال ايجاد مي‌كند.
شيزوفرني اختلال پيچيده‌اي است كه توهم و خيالهاي غيرواقع و بي‌نظمي در فكر ، علائم مشخصه آن است.
پژوهشگران از ديرباز كوشش كرده‌اند دريابند كه علت يا علل اين بيماري چيست و عوامل ژنتيكي و محيطي در بروز آن چه نقشي دارند.
دو گروه از محققان كه به اطلاعات تازه‌اي در زمينه نقش ژن‌ها در بيماري شيزوفرني دست پيدا كرده اند، يافته‌هاي خود را در مجله علمي ساينس انتشار داده اند.
آنان به دنبال تحقيقات خود به اين نتيجه رسيده‌اند كه نه يك يا چند ژن حياتي ، بلكه شمار بسيار زيادي از اختلالات در تعداد زيادي از ژن‌ها باعث حذف يا ايجاد نسخه‌هاي اضافي دي ان آ مي‌شوند . اين حذف‌ها و توليد شدن نسخه‌هاي اضافي دي ان آ كه باعث اختلال در كار ژن‌ها مي‌شوند، در افراد مبتلا به شيزوفرني به مراتب بيشتر از ديگر افراد مشاهده مي‌شود.
دانشمندان معتقدند ژن‌هايي كه فعاليتشان دچار اختلال مي‌شود در كار مسيرهاي تكامل طبيعي مغز اشكال ايجاد مي‌كنند. آنها در ايجاد زيربنايي كه نرون‌هاي عصبي در چارچوب انها با يكديگر مرتبط مي‌شوند نقش دارند و در عملكردهايي مانند رشد سلولهاي عصبي و مهاجرت و مرگ سلول‌ها موثر هستند.
محققان در دانشگاه واشنگتن و آزمايشگاه كلد اسپرينگ هاربر در نيويورك ، دي ان آي ‪۱۵۰‬فرد مبتلا به شيزوفرني و ‪۲۶۸‬فرد سالم را بررسي كردند. حذف و تكثير ژنتيكي در ‪۱۵‬درصد اين بيماران مشاهده شد اما اين اختلال فقط در ‪۵‬ درصد افراد سالم وجود داشت.
گروهي از محققان موسسه ملي بهداشت آمريكا كه گروهي را بررسي كرده بودند كه از كودكي دچار شيزوفرني بودند، به نتيجه مشابهي رسيدند. در ‪ ۲۰‬درصد افراد اين گروه اختلالات ژنتيكي ياد شده مشاهده شد. گمان ميرود شيزوفرني اگر در كودكي آغاز شود عميق تر است و از عوامل ژنتيكي ناشي مي‌شود.
دكتر توماس اينزل رييس موسسه ملي سلامت رواني گفت اين يافته مي‌تواند الهام بخش داروهاي جديدي براي ثبات بخشيدن به مسيرهاي تكامل مغز كه اختلالات ژنتيكي درآنها موانعي ايجاد كرده است باشد.
به گفته او شناسايي ژن‌هايي كه مي‌توانند عامل جهش در گذرگاههاي تكاملي مغز باشند مي‌تواند نويدبخش درمان و پيشگيري از نه تنها شيزوفرني ، بلكه گروهي از ديگر اختلالات مغزي ناشي از اختلال در تكامل سلولهاي عصبي باشد.
درمان شيزوفرني كار پردردسري است. داروهاي زيادي براي اين بيماري در بازار موجود است اما بيشتر آنها در كوتاه مدت علايم بيماري از قبيل توهم و خيالات غيرواقعي را كاهش مي‌دهند اما معمولا در بلندمدت بي‌اثرند. از اين گذشته داروها فقط از علايم مي‌كاهند و اختلال اصلي را كه زيربناي آن است درمان نمي‌كنند.
يكي از محققان گفت بايد به يقين گفت كه روشن كردن علل ژنتيكي كار بسيار دشواري است. هميشه چندين علت در كار است و احتمالا كنش و واكنش ميان ژن ها و محيط باعث بروز اين بيماري مي‌شود.
دكتر مك كللان گفت تحقيق ما دست كم نشان داد كه بيماري شيزوفرني از آنچه قبلا تصور مي‌شد بازهم پيچيده تر است زيرا احتمالا هزاران هزار جهش ژنتيكي در شمار بسيار زيادي از ژن‌ها زمينه بيماري را تشكيل مي‌دهند.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایرنا :بازي فوتبال براي سلامت روحي مردان مفيد است
اخبار علمی آموزشی 1 روز پیش
تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۷/۰۱/۱۰‬
ورزش. تفريحات سالم
بر اساس يافته‌هاي پژوهشگران، بازي كردن در يك تيم فوتبال مي‌تواند به مردان كمك كند تا در زندگي اعتماد به نفس بيشتري داشته باشند و با شور و شوق بيشتري زندگي كنند.
پايگاه اينترنتي بي‌بي‌سي روز شنبه افزود: اين پژوهش جديد كه در دانشگاه ناتينگهام انجام شده نشان مي‌دهد كه ورزش مي‌تواند در آن دسته از مردان كه از مشكلاتي مانند افسردگي رنج مي‌برند، باعث بهتر شدن وضعيت سلامت روحي شود.
اين پژوهش با زير نظر گرفتن بيش از ‪ ۱۰۰‬مرد كه در شمال غرب انگلستان در تيمهاي ليگ بازي مي‌كنند، انجام شد.
آلن پرينگل پژوهشگر ارشد گفت يكي از فوايد بازي مداوم فوتبال، دوستي‌هايي است كه مردان با هم تيمي‌هاي خود دارند.
وي افزود: افسردگي باعث سستي و انزوا در مردم مي‌شود، اما كساني كه بطور معمول تمايلي به خروج از خانه ندارند، به فوتبال علاقه دارند.
اين پژوهشگر معتقد است فوتبال نقش يك روان درماني نامحسوس را ايفا مي‌كند ، و بسياري از مرداني كه در اين پژوهش شركت داشته اند، از اعتماد به نفسي كه از همكاري با تيم خود و مقابله با رقبا بدست آورده اند، سخن گفته اند ‪ ۹۰‬درصد اين افراد احساس مي‌كنند از زماني كه به يك تيم پيوسته‌اند شرايط سلامت روحي آنها بهتر شده است و بيش از ‪ ۷۰‬درصد آنها گفه‌اند كه اكنون بيش از پيش به آينده اميدوارند.
آلسون كري سخنگوي موسسه خيريه مايند كه در زمينه ارتقاء سلامت روحي در انگلستان فعاليت مي‌كند، نيز در تاييد شواهد به دست آمده گفت: اگر خسته و نا اميد هستيد، ورزش و تمرين در خارج از خانه راهي عالي براي تقويت سلامت روحي است.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایرنا :شش واحد دانشگاهي پيام نور پارسال در چهارمحال و بختياري ايجاد شد
اخبار علمی آموزشی 1 روز پیش
شهركرد،خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۷/۰۱/۱۰‬
داخلي. علمي. پيام نور.
سرپرست دانشگاه پيام نور چهارمحال وبختياري از ايجاد شش واحد دانشگاهي در شهرهاي استان در سال گذشته خبر داد.
دكتر سيرالله مرادي روز شنبه در گفت و گو با ايرنا، گفت : اين واحدها در شهرهاي گندمان ، اردل ، سامان ، جونقان ،بلداجي و فرخشهر با اعتبارات مردمي راه‌اندازي شد.
وي افزود: دراين واحدها مجموعا يكهزار و ‪ ۴۵۸‬دانشجو در هشت رشته تحصيلي پذيرفته شدند.
به گفته وي ،اكنون ‪ ۱۳‬هزار و ‪ ۵۰۰‬دانشجو در سه مركز شهركرد ، بروجن و فارسان و شش واحد دانشگاهي پيام نور اين استان مشغول تحصيلند.
وي گفت : تاكنون از اين مركز دانشگاهي يك هزار و ‪ ۸۱۲‬نفر فارغ التحصيل شده‌اند.
مرادي اضافه كرد: اين دانشگاه به جهت ماهيت غير حضوري بودن كلاسهاي درس تنها دو نفر هيات علمي ثابت و چهار آموزشيار علمي دارد و مابقي اساتيد به صورت مدعو دراين دانشگاه مشغول فعاليت هستند.
وي فضاهاي موجود آموزشي درمراكز اين دانشگاه رامتناسب بانياز دانشجويان ندانست و گفت: درصدديم با ايجاد ساختمانهاي جديد اين نقيصه را جبران كنيم.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایرنا :فضا پيماي اينديور به زمين بازگشت
اخبار علمی آموزشی 3 روز پیش
تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۷/۰۱/۰۸‬
علمي آموزشي
فضا پيماي رفت و برگشت اينديور پس از ‪۱۶‬روز ماموريت به زمين بازگشت.

به گزارش ايرنا، شبكه خبري فرانس‪ ۲۴‬اعلام كرد: اين فضاپيما در ساعت ‪۳۴‬ دقيقه پس از نيمه شب به وقت گرينويچ در پايگاه كندي در فلوريداي آمريكا بر زمين نشست.
بنابراين گزارش، بازگشت اينديور يكصدو بيست و دومين ماموريت فضاپيماها رفت و برگشت موسوم به شاتل بود.
اينديور در اين ماموريت كه از اول مارس (‪۲۱‬اسفند) آغاز شد با قرار گرفتن ‪۱۲‬روز در ايستگاه بين‌المللي فضايي يكي از طولاني‌ترين و پركارترين ماموريت‌ها فضايي بر روي اين ايستگاه را انجام داد.
در اين ماموريت هفت سرنشين فضاپيما به اتفاق سه فضانورد ايستگاه بين المللي فضايي كار نصب اولين قسمت از آزمايشگاه فضايي متعلق به ژاپن موسوم به كيبو (اميد) و قرار دادن بازوي روبوتي يك و نيم تني متعلق به كشور كانادا ، طي پنج راه پيمايي فضايي را به انجام رساندند.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایرنا :يك مقام بين‌المللي : تغييرات آب و هوايي موجب جابجايي ميليونها نفر مي شود
اخبار علمی آموزشی 3 روز پیش
توكيو خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۷/۰۱/۰۸‬
خارجي.
مديركل سازمان بين‌المللي مهاجرات (‪IOM(‬هشدار دارد: تغييرات آب و هوايي در جهان مي‌تواند در آينده به بي‌خانماني ميليون‌ها نفر از ساكنان كره زمين منجر شود.

به گزارش روز پنجشنبه تلويزيون سراسري ژاپن (ان .اچ .كي )، برونسون مكينلي در گفت و گوي اختصاصي با اين شبكه ژاپني، افزود: بسياري از مردم جهان در نقاط مختلف از جمله آفريقاي جنوبي به دليل تغييرات آب و هوايي از جمله بالا آمدن سطح آب دريا در اين نقاط و ديگر پديده‌هاي مرتبط، پيش از اين مجبور به ترك محل سكونت خود گرفته اند.
به گزارش ايرنا به نقل ازان .اچ .كي ، مكينلي هشدار داد كه مهاجرت گسترده مردم از مناطقي كه تحت تاثير تغييرات آب و هوايي قرار مي‌گيرند، به مناطق ديگري كه پناهنده مي‌شوند، مي‌تواند به وضعيت زيست محيطي اين مناطق نيز آسيب وارد سازد.
بر اساس گزارشي كه از سوي سازمان بين‌المللي مهاجرت در ماه گذشته ميلادي (فوريه ) منتشر شد، اين سازمان هشدار داده است كه به دليل تغييرات آب و هوايي و پديده‌هاي زيست محيطي مرتبط با آن ، تا سال ‪ ۲۰۲۵‬ميلادي ‪۲۰۰‬ ميليون نفر در سراسر جهان بي‌خانمان و يا مجبور به مهاجرت و پناهنده خواهند شد.
مكينلي ابراز اميدواري كرد، ژاپن رهبري مذاكرات براي مقابله با گرمايش جهاني و تغييرات آب و هوايي را در جريان برگزاري چهارمين نشست توكيو براي توسعه آفريقا و همچنين نشست سران هشت كشور صنعتي عضو گروه هشت دراين كشور، در دست گيرد.
چهارمين كنفرانس بين‌المللي توكيو براي توسعه آفريقا (‪ TICAD( , 28‬تا ‪ ۳۰‬ماه مي‌سال جاري ميلادي (‪ ۸‬تا ‪ ۱۰‬خرداد ‪ (۱۳۸۷‬در شهر بندري يوكوهاما ژاپن برگزار خواهد شد.
ژاپن همچنين ‪ ۷‬تا ‪ ۹‬جولاي (‪ ۱۷‬تا ‪ ۱۹‬تير ‪ (۱۳۸۷‬ميزبان نشست سران هشت كشور صنعتي عضو گروه هشت در استان هكايدو در شمال اين كشور است .
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
شركتهاي ژاپني خودروهاي الكتريكي نسل آينده را به بازار عرضه مي‌كنند

خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۷/۰۱/۰۹‬
توكيو- روزنامه يوميوري ژاپن روز جمعه گزارش داد: خودروسازان ژاپني درنظر دارند تا خودروهاي الكتريكي نسل آينده توليد خود را به بازار مصرف عرضه كنند
به گزارش ايرنا به نقل از يوميوري ، خودروهاي نسل آينده با يكبار شارژ مسافت بيشتري را نسبت به خودروهاي الكتريكي كنوني مي‌پيمايند.
به گزارش يوميوري ، شركت‌هاي خودروسازي ميتسوبيشي و صنايع سنگين فوجي هم اينك آزمايشات گسترده‌اي را برروي خودروهاي الكتريكي توليدي خود با همكاري شركت برق توكيو آغاز كرده اند.
تاكافومي آنه گاوا يكي از مهندسان مركز تحقيق و توسعه شركت برق توكيو گفت: هزينه برق مصرفي در خودروهاي الكتريكي به ازاي هر كيلومتر دو ين است اين گزارش مي‌افزايد : خودروهاي برقي توليد شركت فوجي و ميتسوبيشي با نام‌هاي ‪ R1e‬و ‪ iMiEV‬كه قرار است تا سال ‪ ۲۰۰۹‬ميلادي به بازار مصرف عرضه شوند، هم اينك مراحل آزمايشي را طي مي‌كنند.
براساس اعلام شركت برق توكيو خودروهاي ‪ R1e‬و ‪ iMiEV‬توليدي شركت خودروسازي فوجي و ميتسوبيشي به ازاي يكبار شارژ باطري آنها به ترتيب مسافت ‪ ۸۰‬و ‪ ۱۶۰‬كيلومتر را طي مي‌كنند.
اين خودروها هنوز قادر نيستند با خودروهاي بنزيني كه به ازاي هر بار پر كردن باك ‪ ۴۰۰‬كيلومتر را طي مي‌كنند،به رقابت بپردازند.
اين شركتهاي ژاپني در تلاش هستند تا مسافتي كه اين خودروها مي‌توانند در ازاي هر بار شارژ كردن بپيمايند را افزايش دهند.
مهمترين چالش در توليد خوردوهاي الكتريكي قيمت بالاي باتريهاي يون ليتيوم است و بر اين اساس نيز انتظار مي‌رود هر دستگاه از اين خودروهاي توليدي به مبلغ دو ميليون ين در بازار مصرف به فروش رسد.
هر دلار آمريكا در بازار امروز ارز توكيو ‪ ۹۹‬ين معامله شد.
به گزارش يوميوري ، يكي ديگر از چالشهاي فراروي توليدكنندگان خودروهاي الكتريكي در ژاپن ، نبود مراكز ويژه شارژ باتريهاي اين نوع خودروها اعلام شده است .
شركت برق توكيو هم اينك سيستم شارژ سريع اين نوع باتري‌ها را به ميزان ‪ ۸۰‬درصد در ‪ ۱۵‬تا ‪ ۳۰‬دقيقه فراهم كرده و قرار است اين نوع دستگاهها را در فروشگاهها و ديگر مراكز عمومي ارايه كند.
گفته مي‌شود، در صورتي كه ميزان فروش خودروهاي الكتريكي به ميزان قابل توجهي افزايش يابد،متعاقب آن نيز بهاي باتري‌هاي يون ليتيوم ويژه اين نوع خودروها نيز كاهش چشمگيري خواهد يافت .
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
اعمال جراحي قلب " بدون استفاده از بالن " در تبريز انجام شد

تبريز، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۷/۰۱/۱۰‬
داخلي. اجتماعي. بهداشت و درمان . قلب
رئيس بخش جراحي قلب بيمارستان شهيدمدني تبريزگفت:اعمال جراحي آنژيوپلاستي روي بيماران قلبي بدون استفاده ازبالن واستنت‌هاي محيطي در بخش آنژيوگرافي اين بيمارستان انجام شد.
دكتر محمد اصلان آبادي روز شنبه در گفت وگويي با خبرنگار ايرنا افزود:
اين نوع اعمال جراحي ازاسفند ماه سال گذشته و فروردين ماه ‪ ۸۷‬در اين واحد درماني روي ‪ ۱۵‬نفر از بيماران قلبي استان‌هاي واقع در شمال غرب كشور با موفقيت انجام شده است.
روش جراحي مذكور روشي نوين براي بهبود وضعيت بيماران قلبي محسوب مي‌شود.
با اجراي اين روش ريسك مرگ و مير و عوارض ناشي از عمل جراحي كاهش يافته و بيمار نيز پس از چند ساعت از اتاق عمل و مراقبت ويژه خارج مي‌شود.
دكتر اصلان آبادي تاكيد كرد كه بيمار تحت جراحي با اين روش پس از انجام عمل جراحي آنژيوپلاستي محيطي در فاصله چند روز از بيمارستان مرخص مي‌شود.
وي يادآور شد كه اين روش جراحي قلب اخيرا توسط دو نفر متخصص به نام‌هاي پروفسور "دو داي دو" و دكتر "علي قره‌چمني" پزشك‌ايراني مقيم سوييس در جهان معمول شده است.
وي تاكيد كرد : بيمارستان قلب شهيد مدني تبريز اولين مركز درماني قلبي در سطح كشور است كه در آن اعمال جراحي به روش آنژيوپلاستي محيطي انجام مي‌گيرد.
بيمارستان قلب شهيد مدني تبريز در جوار بيمارستان امام خميني (ره) اين شهر قرار دارد.
 

samira005

عضو جدید
تولید بنزین سوپر بدون استفاده از نفت خام فقط 250 تومان!

تولید بنزین سوپر بدون استفاده از نفت خام فقط 250 تومان!

نفت تایمز: سرپرست و طراح پروژه تولید بنزین بدون استفاده از نفت خام گفت: بهای بنزین تولیدی از این روش تنها 250 تومان در هر لیتر است كه درخواست بارگیری نخستین محموله نیز تحویل وزارت نفت شده است.

به گزارش نفت تایمز، رضا چراغی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ویژگیهای این طرح اظهار داشت: از حدود دو سال پیش یك تیم كارشناسی از وزارت نفت و اداره كل پژوهش و فن‌آوری این وزارتخانه بر روی تولید بنزین بدون استفاده از نفت خام مشغول كار بودند.
وی افزود: این تیم متشكل از اساتید دانشگاه صنعت نفت و كارشناسان این صنعت است كه با اداره مذكور كار می‌كردند. از 5 ماه پیش همكاری رسمی این دو بخش با یكدیگر قوت بیشتری گرفت.

چراغی گفت: در این مدت موفق شدند از مواد مازاد بر تولید پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی كه ارزش خاصی از نظر تولید انرژی ندارند و حتی بعضا در كار اختلال ایجاد می‌كنند، بنزین سوپر با درجه اكتان 95 تولید نمایند.

سرپرست تیم پژوهشی تولید سوخت در اداره پژوهش و فن‌آوری وزارت نفت در ادامه یادآور شد: مشخصات و ویژگی‌ این بنزین به تایید پالایشگاه شیراز رسیده و آلایندگی آن نیز حتی كمتر از مقدار استاندار مربوطه می‌باشد.

به گفته وی، هم‌اكنون در حال مذاكره و رایزنی با مقامات وزارت نفت برای تولید این بنزین هستم كه مذاكرات قدری به طول انجامیده است. با امكانات و شرایط موجود توان تولید روزانه تا 15 میلیون لیتر از این نوع بنزین در كشور وجود دارد كه نیازی به تاسیسات پالایشگاهی و یا خوراك نفت خام ندارند.

چراغی تصریح كرد: با تولید این حجم بنزین كه معادل حجم واردات روزانه كنونی آن است، عملا كشور نیازی به واردات بنزین نخواهد داشت. خوراك مورد نیاز این طرح كه همان مواد زائد و پسماند پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها است، از تمامی واحدهای پالایشی و پتروشیمی كشور دریافت خواهد شد به هر میزان كه خوراك به ما تحویل شود تمام آنرا به بنزین تبدیل خواهیم كرد.

طراح این پروژه در ادامه افزود: بحث اقتصادی بودن طرح نیز یكی دیگر از ویژگیهای مهم این پروژه است كه بنزین تولیدی از این شیوه حدودا 250 تومان در هر لیتر هزینه خواهد داشت كه در مقایسه با قیمت كنونی تولید آن در پالایشگاه‌ها و قیمت وارداتی آن حتی كمتر از نصف می باشد.

وی گفت: با حل و فصل شدن مسائل مالی باقیمانده بارگیری نخستین محموله از این محصول، آغاز و عملا تولید صنعتی و انبوه آن از 29 اسفنده ماه مقارن با روز ملی شدن صنعت نفت آغاز می‌شود در این خصوص درخواست بارگیری نخستین محموله نیز تحویل وزارت نفت شده است.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
Killer app: Game consoles contain hazardous chemicals


Don't eat your Xbox, says Greenpeace


By Ben Silverman


The next casualty in the console war might be you.
In their new 'Playing Dirty' report, environmental organization Greenpeace found that all three home video game consoles - Sony's PS3, Microsoft's Xbox 360 and Nintendo's Wii - tested positive for a variety of hazardous chemicals, including polyvinyl chloride (PVC), beryllium, bromine, and phthalates.
The latter, found in relatively high levels in both the Xbox 360 and PS3, are not permitted in components of toys or childcare products sold in the European Union. However, game consoles are not classified as toys and therefore are not subject to existing legislation.
"Whether game consoles are classified as toys or not, they can still contain hazardous chemicals and materials that could harm humans. The technology is available for the manufacturers to design out toxics and produce greener game consoles now," said Greenpeace's Dr. Kevin Brigden in a press release.
The report found that all three systems also contained significant levels of bromine, a chemical linked to impaired memory functions and other health problems. One of the phthalates found in the 360 and PS3, a chemical called DEHP, is also known to interfere with ***ual development in mammals, especially males.
Hold on -- you don't need to start wearing a cup made of reinforced steel every time you play Halo 3 just yet. Greenpeace points out that the three console manufacturers have "avoided or reduced uses of individual hazardous substances in certain materials within their consoles." Nintendo's Wii showed no traces of beryllium in its electrical contacts, the Xbox 360 used fewer brominated materials in its housing materials and the PS3 circuit boards were bromine-free.
"Our test clearly shows that a greener game console is possible, said Casey Harrell, Greenpeace International toxics campaigner. "By combining the best practices of each console design, we could replace most of the hazardous chemicals found in these game consoles with toxic free materials."
And whatever you do, don't dump your broken 360 in the trash. The group has further identified game consoles as key contributors towards a growing waste product called "ewaste." Once console have reached the end of useful life, the group said, game consoles are "often dumped and end up in unsafe and dirty recycling yards in developing countries, where toxic contents harm both the environment and the health of workers."​
 

anita 20

عضو جدید
اگه بتونیم واقعا چنین کاری بکنیم خیلی خوبه.
از ارسال مطلب تون مچکرم.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایسنا :ذخيره‌سازي هيدروژن در نانوذرات
اخبار علمی آموزشی 10 دقيقه پیش

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فناوري استراتژيك

محقق هلندي ثابت کرده است که مي‌توان هيدروژن را به خوبي در نانوذرات ذخيره کرد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين قابليت امکان ذخيره‌سازي هيدروژن را براي استفاده آسان در کاربردهاي متحرک (همانند خودرو) فراهم مي‌آورد. کيس بالد کشف کرده است که ذرات 30 نانومتري هيدريد فلزي سديم آلانات توانايي ذخيره‌سازي و رهايش مطلوب هيدروژن را دارا هستند.

هيدروژن به عنوان يک محيط تميز ذخيره‌سازي و انتقال انرژي مورد توجه قرار دارد. بنابراين بسياري از سناريوهايي که براي آينده در نظر گرفته مي‌شوند، مبتني بر ذخيره‌سازي و انتقال هيدروژن هستند.

قبل از اين که بتوان از اين اقتصاد مبتني بر هيدروژن به طور وسيعي استفاده کرد، موانع زيادي را بايد ازميان برداشت. يکي از اين موانع، ذخيره‌سازي هيدروژن است.

يکي از روش‌هاي نويدبخش براي ذخيره‌سازي هيدروژن، جذب آن در هيدريد فلزي است.

عيب اين روش اين است که سرعت جذب و واجذب هيدروژن در هيدريدهاي فلزي پايين است. کاهش اندازه ذرات هيدريد فلزي يکي از راه‌حل‌هاي ممکن براي اين مشکل است.

بالد ثابت کرد که ذرات 30 نانومتري سديم آلانات هيدروژن را به خوبي ذخيره مي‌کنند.

افزودن کاتاليزور تيتانيوم به اين سيستم امکان کاهش اندازه ذرات تا 20 نانومتر را فراهم کرده و اين امر به ذخيره موثرتر هيدروژن کمک مي‌کند.

به گزارش ايسنا از ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو، فرايند غيرفعال‌سازي کاتاليزور تيتانيوم نيز مورد مطالعه قرار گرفت، زيرا اين ماده سرعت جذب و واجذب هيدروژن را کاهش مي‌دهد.

ويژگي‌هاي ساختاري که بر فعاليت کاتاليزور تأثير مي‌گذارند نيز پيدا شد. از اين دانش مي‌توان براي توسعه کاتاليزورها استفاده کرد.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایسنا :به دعوت دانشگاه صنعتي شريف برنده جايزه نوبل فيزيك 1976، بامداد جمعه به تهران مي‌آيد
اخبار علمی آموزشی 10 ساعت پیش

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي

استاد برتون ريشتر، برنده جايزه نوبل فيزيك 1976 بامداد جمعه به دعوت دانشگاه صنعتي شريف به تهران مي‌آيد.
به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر ريشتر، استاد فيزيك دانشگاه استنفورد كه به همراهي دكتر جان‌برايت، فيزيكدان ديگري از فرهنگستان علوم آمريكا به ايران مي‌آيد، علاوه بر ديدارها و نشست‌هاي علمي با اساتيد و متخصصان ايراني، ششم خردادماه در نشستي عمومي در جمع استادان و دانشجويان علاقمند در دانشگاه صنعتي شريف سخنراني مي‌كند.
موضوع سخنراني ريشتر كه قرار است ششم خرداد ماه از ساعت 15:30 تا 16:30در سالن جابربن حيان دانشكده شيمي دانشگاه صنعتي شريف برگزار شود، «فيزيك ذرات بنيادي» است.
دكتر ريشتر در سال 1976 به همراه سميوئل چائو چونگ تينگ به دليل کارهاي پيشگامانه‌شان در کشف نوع تازه اي از ذره بنيادي سنگين مشتركا به دريافت جايزه نوبل فيزيك نايل شدند.
برتون ريشتر که در مارس سال 1931 در بروكلين نيويورک به دنيا آمده، تحصيلات عالي خود را تا اخذ دكتري فيزيك در موسسه تکنولوژي ماساچوست (MIT) پشت سرگذاشت و پس از پايان تحصيلاتش در سال 1956 به بخش فيزيک دانشگاه استنفورد پيوست.
وي سال‌ها به عنوان پژوهشگر و استاد فيزيك ذرات بنيادي در اين دانشگاه فعاليت داشته و چندي نيز مديريت فني مرکز شتابگر خطي استنفورد را برعهده داشته است.
استاد ريشتر از سال 1999 پس از بازنشستگي تحقيقات را در حوزه انرژي و گازهاي گلخانه‌يي پي گرفته است
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایسنا :هشدار دانشمندان درباره خطر افزايش نيتروژن در محيط زيست
اخبار علمی آموزشی 1 روز پیش

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي

در حالي كه دي اكسيد كربن نقش مهمي در تغييرات زيانبار آب و هوايي دارد، در اين ميان نقش شكل‌هاي باز فعال نيتروژن و تاثير آنها در اين تغييرات انكار نشدني است.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر جيمز گالووي از بخش مطالعات محيطي دانشگاه ويرجينيا گفت: مردم هنوز چيز زيادي از تاثير زيست محيطي نيتروژن نمي دانند اما از خيلي جهات، نيتروژن تاثيري همانند دي اكسيد كربن دارد. فعل و انفعالات كربن و نيتروژن باعث مي‌شود كه فراهم كردن غذا و انرژي براي انسانها، همراه با صدمه زياد براي محيط زيست باشد.

وي افزود: ما به ميزان خطرناكي در حال انباشتن نيتروژن باز فعال در محيط زيست هستيم و اين مشكل به همان اندازه انباشته شدن دي اكسيد كربن در جو زمين جدي است.

با اين كه نيتروژن به خودي خود گازي ساكن و بي خطر است، اما تركيبات نيتروژن باز فعال همچون آمونياك، از طريق استفاده از كودهاي نيتروژني و مصرف سوخت‌هاي فسيلي در مقياس بزرگ محيط زيست را آلوده كرده و مي‌توانند خطرناك باشند.

محققان به اين نتيجه رسيده اند كه اين شكل‌هاي گوناگون عنصر نيتروژن در گازهاي گلخانه‌يي ، باران‌هاي اسيدي، دودهاي غليظ و سواحلي كه آب در آنها را كه باقي مي ماند به ميزان زيادي وجود دارند و در گرم شدن زمين و نازك شدن لايه ازن تاثيرگذارند.

محققان پيشنهاد مي‌دهند كه به منظور كاهش مصرف نيتروژن مي‌توان جذب آن را از طريق كاشت گياهان تقويت كرد تا بتوان از نيتروژن توليد شده از كودها، فاضلابها و سوخت‌هاي فسيلي دوباره استفاده ك
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
ایسنا :با استفاده از فن‌آوري نانو محققان، لباس‌هاي خودتميزشونده مي‌سازند!
اخبار علمی آموزشی 1 روز پیش

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فناوري استراتژيك

در نتيجة تحقيقات پژوهشگران استراليايي و چيني، به زودي جوراب‌هاي پشمي، لباس‌ها و دستمال‌هاي ابريشمي اين قابليت را پيدا مي‌کنند که در اثر تابش نور خورشيد خود به‌ خود تميز شده و چين و چروک و بوي آنها برطرف شود.

به گزارش سرويس فن‌آوري ايسنا، راز اين مطلب اين است که پوششي از نانوذرات که پيش از اين براي پاک نگه‌داشتن پنجره‌ها استفاده مي‌شد، مي‌تواند براي ايجاد خاصيت «خودتميزکنندگي» در منسوجات پشمي و ابريشمي نيز استفاده شود.

پشم و ابريشم که از پروتئين‌هاي طبيعي به نام کراتين تشکيل شده‌اند از با ارزش‌ترين و پرمصرف‌ترين مواد اولية صنايع پوشاک مي‌باشد، اما تميز نگه‌داشتن آنها مشکل است و به راحتي توسط مواد شوينده رايج تخريب مي‌شوند.

دکتر واليد دائود از دانشگاه موناش واقع در ويکترويا در استراليا و همکارانش، منسوجاتي از پشم را با و بدون يک پوشش نانوذره‌يي تهيه کرده‌اند.

اين نانوذرات از فاز آناتاز دي‌اکسيد تيتانيوم و با ابعادي در حدود پنج نانومتر مي‌باشند. در حال حاضر از دي‌اکسيد تيتانيوم براي تخريب و از بين بردن آلودگي‌ها در اثر تابش نور خورشيد استفاده مي‌شود.

دکتر دائود مي‌گويد: در اين فن‌آوري خودتميزکنندگي که ما مورد استفاده قرار داده‌ايم، از نانوکاتاليست‌هاي نوري دي‌اکسيد تيتانيوم که در اثر نور فعال شده و آلودگي، لکه، ميکروب‌هاي خطرناک، و مانند اينها را نابود مي‌کنند، استفاده شده‌است.

اين پوشش غيرسمي، بنا به گفتة اين پژوهشگران مي‌تواند به‌طور پايدار و دائم به الياف متصل شود، بدون اينکه بافت يا حالت آنرا تغيير دهد، به‌طوريکه احساسي که در لمس پارچة ابريشمي به‌وجود مي‌آيد؛ همچنان وجود خواهد داشت.

دکتر دائود مي‌گويد نکتة جالب اين پژوهش اين است که روشي را براي متصل کردن کراتين به دي‌اکسيد تيتانيوم ايجاد كرده‌ است. «اتصال مواد سراميکي معدني به بعضي از الياف آلي مانند الياف پروتئيني کراتيني مثل چوب، ابريشم، کنف و تار عنکبوت يک چالش باقي‌مانده‌ بود.»

به گزارش ايسنا از ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو، اين گروه پس از انجام واکنش شيميايي که براي فعال کردن سطح الياف انجام مي‌شود، دريافتند که اين واکنش مي‌تواند براي توليد چسب کريستالي دي‌اکسيد تيتانيوم استفاده شود.

وي مي‌افزايد: من معتقدم خاصيت خودتميزکنندگي، در آينده به يکي از خصوصيات استاندارد منسوجات و ساير مواد رايج مورد مصرف تبديل خواهد شد تا در حفظ بهداشت و جلوگيري از انتشار و توسعة ميکروب‌هاي بيماري‌زا کمک كند. مخصوصاً به اين دليل که ميکروب‌ها و عوامل بيماري زا مي‌توانند تا سه ماه بر روي سطح پارچه باقي بمانند.

«فن‌آوري خودتميزکنندگي همچنين مي‌تواند در کاهش مصرف مواد شيميايي مانند مواد شوينده و حلال‌هاي خشک‌شويي، آب و انرژي کمک كند.»

نتايج اين تحقيق در مجلة Chemistry of Materials منتشر شده‌است
 
بالا