« از ورود مردان بدحجاب معذوریم »

magnet

عضو جدید

«حجاب»، لغتی که فوری ذهنمان را می‌برد سمت یک خانم چادری یا مانتویی، که خیلی در حقش جفا شده. تمام تأویل و تفسیرش را گنجانده‌ایم در نوع خاصی از پوشش خانم‌ها؛ در حالی‌که این لغت و احکام و قوانین مربوط به آن، قوانین تعامل زنان و مردان را در جامعه بیان می‌کند.


تأکید اسلام بر این است که زنان عفت بورزند و محجبه باشند، مردان نیز تقوا پیشه کنند و چشمان خود را از نگاه ناپاک نگه دارند تا جامعه‌ای سالم داشته باشیم؛ اما آنچه امروز مغفول مانده حفظ حجاب مردان و نگاه زنان است!



اینکه اسلام زنان را بیش از مردان به پوشاندن خود سفارش می‌کند به جذابیت‌های ظاهری زنان بر می‌گردد و این نکته که مردان بیش از زنان به واسطه حس بینایی تحریک می‌شوند. شاید دیدن یک زن نیمه‌برهنه برای یک مرد چندین برابر دیدن یک مرد نیمه برهنه برای یک زن عامل ایجاد مفسده باشد. به همین دلیل است که مردان بیشتر توصیه شده‌اند که از نگاه خود مراقبت کنند و از لحاظ پوشش نیز نسبت به زنان آزادی بیشتری دارند؛ اما این آزادی به معنای آزادی مطلق نیست.



متاسفانه امروزه شاهد این هستیم که برخی جوانان به پوشش‌های بازتری نسبت به عرف جامعه روی آورده‌اند. بلوزهای تنگ و چسبان، شلوارهای فاق کوتاه و پیراهن‌هایی با دکمه‌های باز و آزاد از مصادیق این نوع بی‌مبالاتی در پوشش مردانه است.



این گرایش پوششی را می‌توان در سه محور زیر بررسی کرد:



۱- تا پیش از این لباس تنگ و چسبان بیشتر در میان زنان رواج داشت. برخی از مدلهای مد شده‌ی مردانه الهام گرفته از الگویی زنانه هستند. این مطلب با توجه به رنگ‌های به کار رفته در لباس‌ها بیشتر به چشم می‌آید. اسلام، مردان را از پوشیدن لباس زنانه و زنان را از پوشیدن لباس مردانه نهی کرده. وقتی پوشش مردانه و زنانه حد و مرز نشناسند نقش‌ها و تکالیف جنسیتی هم مبهم می‌مانند.



۲- بسیاری از طرح و مدل‌های به کار رفته در پوشش امروز جوانان از آن سوی آب‌ها رقم می‌خورد. انواع نمادهای شیطان‌پرستی و فرقه‌های انحرافی که برخی تنها به خاطر مد شدن از آن استفاده می‌کنند دارای مفاهیمی ضد دینی و فرهنگی است. اغلب این پوشش‌ها با عرف پوششی جامعه ما سازگاری ندارد و منظره‌های ناخوشایندی را در کوچه و خیابان از نوع پوشش جوانان به وجود می‌آورد. یکی از موارد ممنوعه‌ی پوشش در اسلام که اختصاصی به زن و مرد ندارد تشبه به لباس کفار است.



۳- حدیثی از پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله- هست که می‌فرمایند: «الحیاء هو الدین کله» حیاء تمام دین است. یکی از موضوعاتی که به حفظ حیاء کمک می‌کند پوشیدگی است. باتوجه به تأکید بیشتر اسلام برای حفظ حیاء زنان، پوشیدگی آنان نیز باید بیشتر باشد و مردان نیز به تناسب خود باید در حفظ حیاء بکوشند. لباس‌هایی که از اندازه و مدل مناسبی برای حفظ حیاء برخوردار نباشند کم‌کم منجر به کمرنگ‌شدن این میل فطری شده و در دراز مدت در نوع رابطه با اطرافیان و مخصوصا نامحرم موثر است.


گرچه امروزه کمتر کسی نام حجاب را بر قوانین و احکام پوشش مردان می‌گذارند؛ اما مردان جامعه‌ی ما باید تلاش کنند که علاوه بر حفظ نگاه، پوششی در شأن و منزلت یک مرد مسلمان داشته باشند تا بتوانیم به سمت جامعه‌ای سالم پیش برویم. پوششی که شاید نام حجاب را نتوان بر آن گذاشت؛ اما زیبنده‌ی یک مرد مسلمان است.

منبع: چارقد

 

mec1386

عضو جدید
کاربر ممتاز
«قل للمؤمنین یغضو من ابصارهم ویحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم ان الله خبیر بما یصنعون وقل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن ویحفظن فروجهن ولا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها»

اول:قل للمؤمنین یغضو من ابصارهم

ودر ادامه:
وقل للمؤمنات یغضضن من
 

Similar threads

بالا