خبرها و تازه های گیاهپزشکی

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
نیش زدن حشرات


[FONT=arial, helvetica, sans-serif]زنبور نیش زن[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]علائم : - سوراخ كوچك بدون نيش جامانده در آن - ورم و تحريك موضعي - دشواري تنفسي - علائم شوك- نبض سريع، پوست رنگ پريده و مرطوب، تنگي نفس، تعريق و غش [/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]​

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]بيشتر نيش‌هاي حشرات فقط تحريك و درد موضعي از خود بجا مي‌گذارند. در موارد اتفاقي ممكن است واكنش آلرژيك شديدي نسبت به آنها رخ دهد كه مي‌تواند منجر به شوك گردد. اين نوع شوك را آنافيلاكتيك مي‌گويند. نيش زنبورهاي عسل و غيرعسل سوراخ كوچكي در پوست ايجاد مي‌كند زنبورهاي غيرعسل نيش خود را در داخل پوست بجا مي‌گذارند اما زنبورهاي عسل بندرت اين كار را مي‌كنند.


آيا خطرناك است؟
نيش بندرت خطرناك است. اما اگر موجب يك واكنش آلرژيك همراه با ورم شديد شود و هشياري را زائل كند و يا اگر در دهان يا گلو باشد، جائيكه ورم مي‌تواند مشكلات تنفسي ايجاد كند يا اگر كودك شما را تعداد فرااني حشره نيش بزنند (در اين صورت مقدار سم موجود در بدن وي بيشتر از حدي است كه وي قادر به مقابله با آنها باشد) درمان فوري آن ضرورت دارد.


ابتدا چه كار بايد بكنيد؟
كودك خود را آرام نگهداريد و تا جائي كه ممكن است از جاي خود تكان نخورد تا انتشار سم به آهستگي صورت گيرد.


براي نيش زنبورها:
1- اگر نيش هنوز در پوست قرار دارد آنرا با تيغ چاقو يا ناخن انگشت خارج كنيد. از فشار دادن كيسه بالاي نيش خودداري كنيد زيرا موجب ميشود سم بيشتري بداخل بدن كودك خود وارد شود.

2- براي كاستن از درد و ورم، از كمپرس سرد سركه رقيق براي نيش زنبورهاي غيرعسل و جوش شيرين و آب براي نيش زنبورهاي عسل استفاده كنيد. محل نيش را نماليد فقط كمپرس را روي آن قرار دهيد.


اگر نيش در ناحيه دهان و گلو باشد:
1- اگر نيش را با چشم مي‌بينيد آنرا با يك موچين برداريد. كيسه روي نيش را فشار ندهيد زيرا سم بيشتري بداخل بدن كودك ميريزد. به كودك خود، آب سرد بنوشانيد و يا يك تكه يخ را به او بدهيد تا بمكد. اگر نيش را نمي‌بينيد، به نزديكترين درمانگاه مراجعه كنيد.

2- اگر منطقه نيش زده به سرعت ورم كرده است كودك را در وضعيت بهوش آمدن قرار دهيد و فوراً به يك مركز اورژانس برويد.


[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]براي نيش‌هاي حيوانات كنار دريا (ستاره دريائي):
1- از شن خشك براي پاك كردن نيش استفاده كنيد.

2- منطقه را با آب يا آب و صابون شستشو دهيد.

3- با لوسيون كالامين يا يخ، درد و تحريك را آرام كنيد.


آيا مشورت با دكتر لازم است؟
اگر كودك شما واكنش آلرژيك دارد يا بيشتر از چند حشره وي را نيش زده‌اند هرچه زودتر به نزديكترين مركز اورژانس مراجعه كنيد. اگر نشانه‌هاي شوك در كودك بچشم مي‌خورد، اگر مشكلات تنفسي دارد و يا داخل گلو يا دهان او نيش زده شده است و يا محل نيش ورم كرده است بلافاصله به اورژانس مراجعه كنيد.


دكتر چه اقدامي انجام خواهد داد؟
دكتر بيمارستان شوك كودك شما را معالجه مي‌كند.
اگر كودك شما بر اثر نيش، دچار واكنش آلرژيك شده باشد قرص و يا كرم آنتي هيستامين بسته به شدت واكنش تجويز مي‌كند. همچنين ممكن است يك سري تزريقات حساسيت زدايي براي جلوگيري از تكرار واكنش در آينده در نظر بگيرد.
دكتر، هرگونه نيش را، اگر شما قادر به در آوردن آن نبوده‌ايد، بر مي‌دارد و ورم محل را كنترل مي‌كند.


شما چه كمكي مي‌توانيد بكنيد؟
اگر كودكتان در برابر نيش حشرات دچار واكنش آلرژيك شده است هميشه يك بسته از داروهاي ضدحساسيت را آماده داشته باشيد و آنرا در تعطيلات و گردشها با خود همراه ببريد.
بهنگام گردش يا مسافرت، اسپريهاي تسكين دهنده مخصوص نيش‌ها را با خود داشته باشيد، برطرف شدن سريع درد و خارش، ترس كودك شما را از زنبورها و امثال آن كم مي‌كند.
اگر كودك شما واكنشهاي آلرژيك نسبت به نيشها نشان داده است بهتر است يك پلاك يا علامت بهمراه داشته باشد تا در صورت لزوم اقدامات پزشكي فوراً انجام شود.
[/FONT]​
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساس بلای جدید شهر نشینان

ساس 2
ساس 1
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]حشرات از قديمي ترين ساكنان كره زمين به حساب مي آيندكه از ۲۵۰ ميليون سال قبل روي اين سياره سكونت دارند، حشرات يكي از بزرگ ترين ناقلان بيماري هاي انساني اند. خاطره تلخ بعضي از بيماري ها مانند تيفوس همگاني در جنگ جهاني كه تعداد زيادي از جمعيت اروپايي شرقي را از بين برد فراموش نشده است. خطر طاعون، مالاريا و تب زرد از بين نرفته است، هنوز هم براثر بعضي از اين بيماري ها جامعه بشري سالانه هزاران قرباني مي دهد.
مهم ترين گونه موجود، ساس است. ۲ نوع ساس تخت و معمولي در منطقه گرمسير و معتدل زندگي مي كنند. بدن آنها مسطح است و به آساني از شكاف درز هاي ديوار و تختخواب عبور مي كنند. اندازه اين ساس بين ۴ تا ۵ ميلي متر است رنگ آجري و سطح بدن اين حشره از كرك پوشيده شده، سر آن پنج ضلعي است و چشم درشت و سياه رنگ دارد كه با يك جفت شاخك چهاربندي به سر متصل مي شود.
از مشخصات زيستي اين حشره
اين گونه ساس ها معمولاً شب تغذيه مي كنند و روزها خود را ماهرانه در شكاف ها و درزها مخفي مي كنند. انسان بدون شك منبع اصلي خونخواري براي ساس هاي معمولي است و اگر به انسان دسترسي نداشته باشند به خوبي مي توانند از حيوانات تغذيه كنند، ساس ها بعضي مواقع به تعداد خيلي زياد در لانه مرغان، كبوتران و قفس موش ها تكثير مي شوند سگ ها و گربه ها نيز اغلب مورد حمله ساس ها قرار مي گيرند. مقاومت ساس ها در مقابل گرسنگي فوق العاده زياد است و در شرايط آزمايشگاهي توانسته اند آنها را بيش از يكسال بدون هيچ نوع غذا زنده نگه دارند.
اين حشره چه بيماري هايي را منتقل مي كند؟
تحريكي كه به وسيله گزش سا س ايجاد مي شود، بدون شك بيشتر بستگي به حساسيت يا مصونيت شخصي دارد، تداوم گزش به طور دائم و بيش از معمول باعث كم خوني يا تحريكات عصبي، بي خوابي و ضعف عمومي مي شود.
چه طور مي توان با اين حشرات مبارزه كرد؟
به ۲ روش. نخست روش فيزيكي با موازين بهداشتي، نظافت خانه و محيط مسكوني و بهسازي محيط، بازسازي درها و پنجره هاي كهنه و رنگ آميزي آنها، شست وشوي وسايل از قبيل پتو، انواع ملحفه به موقع با آب و ديگر روش شيميايي، شامل سمپاشي با سموم فسفره پايروتيروئيد زيرنظر كارشناسان.
حشرات ديگر چه بيماري هايي را منتقل مي كنند؟
پشه آنوفل ناقل بيماري مالاريا است. مالارياي انساني، بيماري است بومي و واگيردار كه بصورت عفونت حاد يا مزمن همراه با تب و لرز، عرق متناوب و حملات كم خوني گاه با عوارض ديگر حتي كشنده ظاهر مي شود. پشه آئودس نيز ناقل بعضي از عوامل بيماري زا مثل ويروس ها و عامل تب زرد و تب دانگ است.
چگونه مي توان با اين نوع حشرات مبارزه كرد؟
۱ـ كاستن سرچشمه آلودگي بهترين راه است، اين نوع مبارزه شامل هرگونه اصلاحات محيط و تغييرات فيزيكي در سطح زمين يا آب هايي است كه پشه مراحل مختلف زندگي خود را در آنها مي گذراند، با اين كار محيط زندگي پشه به صورتي نامناسب و غيرقابل زندگي براي آنها در مي آيد. تغييرات فيزيكي در سطح آب ها و خشك كردن باتلاق ها و آب هاي راكد كه معمولاً محل مناسب براي تخم گذاري و استراحت پشه ها است، اين روش بهترين روش مبارزه با نوزاد پشه است. ۲ـ كنترل شيميايي براي اين روش چون چاه هاي فاضلاب خانه ها محل مناسبي براي تخم گذاري و پرورش پشه است، ريختن سموم تركيبي در چاه هاي فاضلاب يكي از راه هاي مبارزه با پشه ها در مناطق مسكوني است. راه هاي ديگر محافظت فردي، استفاده از توري براي دريچه ها، پشه بند و استفاده از دوركننده هاست.
آيا سوسك ها كه در بسياري از خانه هاي منطقه باعث آزار اهالي هستند، بيماري منتقل مي كنند؟
وجود سوسك در خانه و اماكن عمومي نظير حمام ها، مغازه ها و بيمارستان ها نشانه بي توجهي به پاكيزگي و بهداشت است. سوسك ها ناقل مكانيكي ميكروب ها و انتشار بيماري هستند و به علت تغذيه از انواع موادغذايي و باقي گذاردن فضولاتشان در روي آنها و بوي ناراحت كننده اي كه دارند از نظر بهداشت قابل توجه و اهميت هستند.
سوسك ها در انتقال عوامل بيماري به چه صورت عمل مي كنند؟
اين نوع حشره در انتقال عوامل بيماري به طور فعال و مستقيم نقشي ندارند با اين حال به علت استفاده از موادغذايي و رفت و آمد در محيط هاي مسكوني ممكن است باعث انتقال عوامل بيماري زا شوند، سوسك مقداري از غذايي را كه بلعيده پس از هضم بر مي گرداند و مدفوع خود را نيز در همه جا پخش مي كند كه ممكن است انتقال دهنده غيرمستقيم عوامل بيماري زا باشد.
در فضولات و قسمت هاي مختلف بدن بعضي از سوسك ها مخصوصاً سوسك هاي خانگي، انگل ها و ميكروب ها مشاهده شده اند. سوسك ها بوي نامطبوعي از خود خارج مي كنند كه مربوط به مايع روغني شكلي است كه از غدد آنها خارج مي شود. عده اي از سوسك ها مواد سمي ديگري از خود دفع مي كنند كه زخم هاي جدي در بدن انسان ايجاد مي كند مدفوع سوسك ها بيشتر به گلوله هاي كوچك و گاه شبيه به قطرات مركب است.
چه طور مي توان با اين حشره ناقل مبارزه كرد؟
۱ـ روش فيزيكي شامل رعايت موازين بهداشتي، جمع آوري و دفع صحيح زباله، بهسازي محيط، پوشاندن درزها و شكاف ها و رعايت مسائل بهداشتي و بهسازي محل زندگي است، روش هاي شيميايي شامل، سمپاشي استفاده از سموم استاندارد و بهداشتي داراي تركيبات فسفره ـ پايروتيروئيد، زيرنظر كارشناسان نيز مفيد است
.
[/FONT]
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساس های خون آشام شب

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ساس رختخواب[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][FONT=arial, helvetica, sans-serif]حشرات بالغ 5-4 میلیمتر طول دارند بدنشان بیضی شکل است و هنگامی که خونخواری کرده باشند بدن کشیده تر بنظرمی رسد و رنگ آنها قرمز یا قهوه ای است و اگر خونخواری نکرده باشد برنگ زرد با قهوه ای کم رنگ دیده می شوند. بر روی سر 1 جفت آنتن 4 بندی ، قطعات دهاني گزنده و مكنده به صورت خرطوم و 1 جفت چشم در طرفین سر مشاهده می شود . سینه از 3 بند تشکیل شده که بند اول بزرگتر از 2 بند دیگر است . به هر بند سفید 1 جفت پای کشیده و بلند ، استوانه ای متصل است وروی بند دوم و سوم سینه 1 جفت بال تحلیل رفته به صورت دو بالشتك مشاهده می شود شکم از 8 بند تشکیل شده است که بند انتهایی شکم در نرها کشیده تر ومجهز به یک عضو تیز بنام[/FONT] penis [FONT=arial, helvetica, sans-serif]است . بر روی بدن پوشش کم پشتی از موهای ظریف دیده می شود0 هر 2 جنس نر و ماده خونخوارند وبر روی انسان تغذیه میکنند و در صورت عدم دسترسی به انسان از خون حیوانات مختلف مانند خرگوش ، موش ، خفاش ، مرغ و خروس و پرندگان دیگر به عنوان غذا استفاده میکنند ساسها می توانند گرسنگی را برای مدت طولانی تحمل کنند از این جهت می توانند در ساختمانهای قدیمی خالی از سکنه به حیات خود ادامه دهند. ساسها معمولا هنگام شب و قبل از طلوع آفتاب خونخواری می کنند و اگر خیلی گرسنه باشند روزها نیز مبادرت به خونخواری می نمايد. مدت خونخواری 5-4 دقیقه است ساسها روزها در نقاط تاریک مانند شکاف درزها ، وسایل منازل ، دیوارها، سقف ها ، درزیرکاغذ دیواری ، لابلای کفپوش های چوبی ، فضای بین تشک و تختخواب ، درزهای تشک و بالش و رختخواب مخفی می شوند[/FONT][/FONT]​
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
فات چمن کاری
نام آفت : تریپس ها

روش های مبارزه شیمیایی :
تریپس ها آفت چمن نیستند
فقط ممکن است باعث آزار انسان شوند.
محلول پاشی با دیازینون یا کلروپیریفوس موثر هستند.

روش های مبارزه غیر شیمیایی :
ممانعت از تریپس ها با مرتب کردن چمن ها ، گلها و علف ها.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
آفات چمن کاری

نام آفت : کرم های مفتولی

روش های مبارزه شیمیایی :
دیازینون
کاربرد سم به صورت گرانول پاشی در اوایل بهار جهت کنترل لاروها.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
آفات چمن کاری

نام آفت : زنبوران وحشی

روش های مبارزه شیمیایی :
مالاتیون
روتنون
دیازینون
پاشیدن سم در سوراخ ها و آشیانه زنبوران در زمان ظهور آنها .

روش های مبارزه غیر شیمیایی :
پرکردن سورا خ ها با شن یا خاک جهت جلوگیری از ترغیب زنبوران.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
آفات چمن کاری

نام آفت : کنه های حیوانی

روش های مبارزه شیمیایی :
دیازینون
کلروپیریفوس
مالاتیون
کارباریل
سم پاشی دقیق چمن ها و نیز محل های نگهداری و خواب سگ ها

روش های مبارزه غیر شیمیایی :
بازرسی سگ ها و برداشتن کنه ها از روی بدن آنها هر سه روز یک بار و در فصل طغیان کنه.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
آفات چمن کاری

نام آفت : شپشک ها

روش های مبارزه شیمیایی :
دی سولفوتون 15 % گرانول .
استفاده از گرانول در زمان نزدیک به مرحله پوره های خزنده صورت گیرد و به زمین آب داده شود.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
آفات چمن کاری

نام آفت : آبدزدک ها

روش های مبارزه شیمیایی :
دیازینون
بن دیوکارب
کلروپیریفوس
سم پاشی زمانی صورت گیرد که آفت وجود داشته باشد و به اندازه کافی آبیاری شود تا همه چمن ها خیس شوند .
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
آفات چمن کاری

نام آفت : هزارپایان

روش های مبارزه شیمیایی :
کارباریل
بن دیوکارب
دیازینون
سم پاشی زمانی اجرا شود که این جانوران ظاهر شده باشند.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
آفات چمن کاری

نام آفت : شب پره یونجه و شبدر

روش های مبارزه شیمیایی :
کارباریل
دیازینون
معمولا یک آفت بر روی شبدر را با یک بار سم پاشی می توان مهار کرد .

روش های مبارزه غیر شیمیایی :
کندن شبدرها با دست در چمن کاری ها به محض پیدایش .
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
آفات چمن کاری

نام آفت :کرم های سفید ریشه

روش های مبارزه شیمیایی :
دیازینون
تری کلروفن
سم پاشی یکنواخت چمن ها در زمانی که کرم ها کوچک باشند (اواخر بهار)
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
آفات چمن کاری

نام آفت : لاروهای سوسک ژاپنی

روش های مبارزه شیمیایی :
دیازینون
تری کلروفن
کلروپیریفوس
استفاده یکنواخت سم بر روی چمن ها ، در زمانی که لاروها کوچک هستند (اوایل بهار)

روش های مبارزه غیر شیمیایی :
استفاده از اسپورهای بیماری شیری به صورت گردپاشی و آبیاری خاک در زمانی که زمین یخ نبسته باشد.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
آفات چمن کاری

نام آفت : سن های برگی

روش های مبارزه شیمیایی :
دیازینون
مالاتیون
سمپاشی موقعی انجام شود که اولین لکه های خشک شده بر روی چمن ها ظاهر شده باشند.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
گوشخیزک
گوشخیزک معمولی (Forficula auricularia , Forficulidae , Eearwigs )


از گل بویژه پرچم ها و گلبرگ و برگ گیاهان مختلف تغذیه می کند.
آثار تغذیه روی چغندر ، شلغم و هویج بصورت مشبک دیده می شود.
زمستان به صورت تخم یا حشره کامل درون خاک سپری می شود.

کنترل:
1- بهترین راه برای کنترل پخش سمومی مانند کارباریل بصورت گرد یا دانه در مسیرهای حرکت آنها می باشد.
2- استفاده از تله های گلدانی ( پرکردن گلدان از کاه و قرار دادن وارونه آن روی تکه چوب )
3- استفاده از تله های پناهگاهی مثل نی یا شیلنگ.





 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
شته ي معمولي گندم = شته سمي گندم :
(Schizoaphis graminum= Toxoptera graminum , Aphididae )
خسارت بصورت نقاط بي رنگ روي برگ ، پيچيدگي و لوله اي شدن برگها ، علائم در پاييز و زمستان بصورت لکه هايي با گياهان مرده ظاهر مي شود.
در ذرت لکه هاي قرمز رنگ در محل تغذيه ديده مي شود .
تغذيه از شيره دانه هاي تازه تشکيل شده باعث پوکي و چروکيدگي آنها مي گردد.
بيشترين فعاليت در اواخر زمستان و اوايل بهار (زمان پنجه زني ) است.
زمستان به صورت تخم روي غلات و علفهاي هرز گندميان ، در شرايط معتدل به صور مختلف رشدي.
داراي دياپوز اختياري است.
ناقل ويروس موزائيک کوتولگي ذرت و ويروس زردي جو مي باشد.
محل ترجيحي فعاليت لابلاي برگها و غلاف مي باشدو تا زمان شديد نشدن خسارت خود را نشان نمي دهد.
کنترل: سموم امولسيون با دوام.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
نکات کليدي حشره شناسي:
1- در زير خانواده ي Acridinae فرق سر و پيشاني بين خود زاويه حاده يا مستقيم تشکيل مي دهند.
2- در زير خانواده ي Aedopodinae زاويه ي بين فرق سر و پيشانيمنفرجه يا مستقيم است.
3- در حشرات Phasmidae پديده ي Mimicry يا شبيه سازي با محيط ديده مي شود.
4- در کدام زير خانواده از ملخ ها ي شاخک بلند تخمريز کوتاه و شاخک هم کوتاه است ؟ Bradyporinae
5- در گوشخيزک ها بال هاي عقبي هنگام استراحت مانند بادبزن ژاپني جمع مي شوند و يکبار هم حول محور عرضي تا مي خورند.
6- مشخصات راسته ي کک ها Siphoneptera چيست ؟
- بي بالند
- دهان زننده – مکنده
- داراي دگرديسي کامل
- پاهاي جلويي و مياني جهنده اند.
7- Margarodidae = coccids
8- Eriosomatidae = Wody and Gall making aphids
9- Chrysomelidae = Leaf beetles
10- Gerridae = Water Striders
11- Cimicidae = Bed Bugs
12- در کدام خانواده از شته ها تعداد مفصل شاخک در کاستهاي مختلف ، متفاوت است ؟ Adelgidae
13- مگس صورت دام Musca autumnalis
14- مگس اصطبل Stomoxys calcitrans از چه خانواده اي است ؟Muscidae
15- کدام راسته از حشرات بعد از بلوغ هم تغيير جلد مي دهند ؟ Thysanura
16- در سوسک هاي Cucujidae دگرديسي از چه نوع است ؟ اغراقي
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
اشکال مختلف پا در حشرات :

1- پاهاي رونده Gressori :
ران و ساق پا قوي و پهن شده و از ساختمان قابل توجهي برخوردارند .(سخت بالپوشان)
2- پاهاي دوندهCursori :
سا ق و ران طويل و بلند و باريک شده اند. مثل سوسري ها
3- پاهاي جهندهSaltatori :
ران بسيار قوي و عريض و ساق بلند مي باشد. مثل پاي عقب ملخ که براي جهيدن سازگاري يافته است.
4- پاهاي کننده Fossori :
ساق پا گاهي پهن و قوي و مجهز به دندانه هايي مي باشد مانند پاي جلو در آبدوزدک که براي کندن سازش يافته است .
5- پاهاي شکاري Raptatori :
ران و ساق پا مثل 2 لبه قيچي روي هم خم مي شوند و ران پا مجهز به خارهاي بلند و داراي شياري است که ساق پا در صورت لزوم در آن قرار مي گيرد .ساق نيز مجهز به دندانه يا خار است .مثل پاهاي جلويي شيخک.
6-پاهاي شناگر(Natatori) :
پاها به شکل پارو و ران وساق پهن و طويل و پوشيده از موهاي متراکم است مانند پاهاي عقب سن هاي آبي و بعضي از سخت بالپوشان آبزي
7-پاهاي سبدي يا جمع کننده :
ساق پاي عقبي عضوي به نام سبد گرده و اولين بند پنجه پاي عقب برس گرده را ايجاد مي کنند.مانند پاي عقب در زنبور کارگر که با برس گرده ، گرده را جمع کرده و سپس آن را براي انتقال به کندو به سبد گرده مي فرستد.
8- پاهاي قلابي(Clasping):
اين حالت که در پاهاي شپشهاي مکنده ديده مي شود . ناخن پا به صورت قلاب درآمده و براي نگه داشتن شکار به کار ميرود.
9- پاهاي مکشي (Suctioning) :
اين حالت پا که در سوسک هاي شناگر ديده مي شود . اين نوع پا مجهز به ديسک هايي مي باشد که به آنها کمک مي کند که به کف رودخانه و .... بچسبد.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
خانواده ي (Psychodidae)
مشخصات ظاهري :
پشه هاي خيلي کوچک ، بدن پوشيده از کرک يا مو ، بالها موقع استراحت بصورت شيرواني روي بدن.
زيست شناسي:
حشره ي کامل در اماکن مرطوب و سايه ديده مي شود.
گاهي در فاضلاب ها به فراواني ديده مي شوند.
لارو در خاکهاي مرطوب و داخل مواد پوسيده و يا آب ديده مي شود.
مثال : Phlebotomus papatasi : معروف به پشه ي خاکي که ناقل بيماري سالک به انسان مي باشد.
به غير از گونه هاي متعلق به جنس Phlebotomus که خونخوار بوده و ناقل بيماري هستند اکثر جنس ها و گونه هاي ديگر اين خانواده به انسان آسيبي نمي رسانند .
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرمولاسيون آفت كش ها
فرمولاسيون هاي آفت كش ها :
1- امولسيون (Emulsion ):
بيشتر سموم به خصوص در ايران به اين فورمولاسيون عرضه مي شود.

2- محلول قابل اختلاط با آب (Liquid ) :
اين فرمولاسيون شبيه امولسيون است ولي در اثر اختلاط با آب مانند امولسيون شيري رنگ نمي شود.

3- محلول روغني (Oil solution ) :
اين فرمولاسيون بيشتر براي مصارف خانگي تهيه مي شود.

4- پودر (Dust ):
قديميترين نوع فرمولاسيون كه گل گوگرد مثا ل خوبي براي آن است .

5- پودر وتابل (wp) :
وتابل در اصل گردي است حاوي ماده ي موثر كه با ماده ي خيس كننده همراه است.

6- فرمولاسيون روان ريز (Flowable ):

7- فرمولاسيون ULV :
براي مصارف كشاورزي ، بهداشتي و سمپاشي جنگل ها از اينگونه فرمولاسيون استفاده مي شود.

8- آئروسل ها ( Aerosols ) :
قوطي هاي بسته و تحت فشارند كه با فشار دادن دكمه اي ذرات سم وارد فضا مي شود.

9- گرانول ها (Granule ) :
هسته ي مركزي گرانول در حقيقت خاك رس بي اثر است .

10 – فرمولاسيون روان ريز خشك (DF) :
شبيه پودر وتابل است.

11- فشنگ تدخيني (Fumigants ) :
اين فرمولاسيون بايد در جاي بسته به كار رود.

12- خمير ( Paste ) :
براي مبارزه با آفات داخل كانال به كار مي رود.

13- طعمه ي مسموم (Baits ):

14- فرمولاسيون هاي رهايي تحت كنترل :
اولين نمونه ي آن در سال 1963 وارد بازار شد.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
پروانه ي بال پلنگي يا فري
Zeuzera pyrina







http://www.www.iran-eng.ir/images/statusicon/wol_error.gif اندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 800x474 و حجم آن 78KB است.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
علل پيدايش آفات
علل پيدايش آفات
* آفت چيست؟ چه عواملي باعث به وجود آمدن آفات مي‌شوند؟
آفت موجودي است که خسارت اقتصادي داشته باشد. علل پيدايش آفت در سه موضوع اصلي خلاصه مي شود:
۱) وارد شدن موجودات به مناطق جديد (تهاجم) Invasion؛
۲) تغييرات اکولوژيکي؛
۳) تغييرات اجتماعي – اقتصادي.
تهاجم يکي از موضوعات بسيار مهمي است که مخصوصاً در طي قرن اخير بدليل سهل‌الوصول شدن مسافرت‌ها، بسيار گسترش پيدا کرده است. در واقع تعداد بسيار زيادي از آفات مهم و کليدي در نقاط مختلف دنيا آفاتي هستند که از يک نقطه يا منطقه پَراکنش بومي به مناطق جديد وارد شده‌اند و بدليل اينکه اين آفات بدون دشمنان طبيعي خود به مناطق جديد وارد مي‌شوند عموماً تبديل به آفت مي‌شوند. مثال‌هاي بسيار زيادي در اين زمينه در کشورهاي اروپايي و در ايران وجود دارد. به عنوان مثال در راسته (Hemiptera) تعداد زيادي از شپشک‌ها مثل (Quadraspidiotus pernisiosus) يا شپشک هايسان ژوزه مثل (Chrysomphalus dictyospermi) يا شپشک سپردار قهوه‌اي، سپردار قرمز يا (Aonidiella aurantii)، و(Aonidiellacitri)، يا شپشک استراليايي مثل (Icery apurchasi) وجود دارند.
کرم ساقه خوار برنج (Chilo suppresalis) از راسته (Lepidoptera). مگس مديترانه‌اي ميوه‌اي (Ceratitis capitata) از راسته (Diptera). از زير رده (Acari) گونه‌هايي مثل (Panonychusulmi) و (Panonychus citri) از گونه‌هاي بسيار مهم هستند که از طريق گياهان زراعي و گياهان زينتي و احتمالاً مرکبات از نقاط مختلف دنيا وارد کشور ما شده‌اند.
* نقش قرنطينه
در ايران قرنطينه نقش مهم جلوگيري از ورود آفات جديد به کشور را به عهده دارد. براي مثال پس از بررسي‌هاي لازم توسط موسسه تحقيقات آفات و بيماري‌ها روي نوعي چمن وارداتي از كشور هلند (براي تعويض چمن استاديوم آزادي) از ورود آن به كشور جلوگيري بعمل آمد.
دومين عامل که باعث تبديل موجودات به آفت مي‌شود تغييرات اکولوژيکي است. تغييرات اکولوژيکي با تاريخچه کشاورزي قرين است. هر عملي که انسان در طبيعت انجام مي‌دهد نوعي تغيير اکولوژيکي به همراه دارد. تغييرات اکولوژيکي در طي سده اخير بسيار زياد بوده است. تک کِشتي‌هاي وسيع، استفاده از واريته‌هاي پر محصول، و عمليات اَگرو تکنيکي مثل سمپاشي باعث شده است که تعادل در اکوسيستم و طبيعت به هم بخورد.
حتي کشت گياهان زينتي در گلخانه نوعي تغيير اکولوژيکي است. معمولاً از طريق وارد کردن دشمنان طبيعي، آفات در گلخانه‌ها را کنترل مي‌كنند. در اکوسيستم طبيعي و در شرايط طبيعي زنجيره‌هاي غذايي بسيار پيچيده توسط تعداد بسيار زيادي آفت و دشمنان طبيعي ايجاد شده‌اند. از آنجا که سموم در طي نيم قرن اخير اين زنجيره پيچيده را بر هم زده‌اند، براي ايجاد تعادل مجدد زنجيره‌هاي غذايي بين گونه‌هاي گياهخوار، پارزيتوئيدها و پرداتورها حداقل به پنجاه سال تلاش مداوم نياز داريم.
در بين عوامل بر هم زننده تعادل اکولوژيک، قطعاً سموم و ترکيبات شيميايي از اهميت بسيار زيادي برخوردارند. بطوريكه سمپاشي زياد بخصوص براي مدت طويل در محيط باعث تقويت ژن مقاوم در برابر اين ترکيب شيميايي شده و در طي ساليان متمادي، اين جمعيت از طريق زاد و ولد افزايش پيدا مي‌کند. و نهايتاً بعد از مدتي يک جمعيت مقاوم به سموم در طبيعت ظاهر مي‌شود.
همچنين کاربرد سموم، باعث ايجاد آفت در مواردي نيز مي‌شود. آفات ثانوي آفاتي هستند که از طريق کاربرد ترکيبات شيميايي بوجود مي‌آيند. بدين صورت كه آفت خاصي در طبيعت كه داراي جمعيت پاييني نيز مي‌باشد بر اثر استفاده سموم از بين رفته ولي گونه‌هايي كه آفت محسوب نمي‌شوند بعد از مدتي به آفات خطرناك تبديل مي‌شوند
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
حشرات مضر
حشرات مضر
حشرات مضر بطور کلي به سه گروه اصلي تقسيم مي شوند:
۱- حشراتي که از گياهان تغذيه مي‌کنند؛
۲- حشراتي که از فرآورده‌هاي انباري تغذيه مي‌کنند؛
۳- حشراتي که انسان و ساير جانوران را مورد حمله قرار مي‌دهند.
حال به شرح هر يك از اين سه گروه مي‌پردازيم.

1- حشراتي که از گياهان تغذيه مي‌کنند
الف) حشراتي که از گياهان تغذيه مي‌کنند ممکن است بصورت مستقيم به گياه خسارت وارد كنند. مثل ملخ‌ها، لارو پروانه‌ها و سوسك‌ها كه مستقيماً از بخش‌هاي مختلف گياه تغذيه مي‌كنند اعم از برگ، گل، ميوه و چوب.
ب) ايجاد خسارت از طريق تخم گذاري است، بعضي از حشرات مخصوصاً زنجرك‌هاي خانواده سيکاديده (Cicadidae ) و زنجرک‌هاي خانواده سيکادليده (Cicadellidae ) از طريق تخم‌گذاري در سر شاخه‌هاي ظريف گياهان به آن‌ها خسارت وارد مي‌کنند.
ج)ايجاد خسارت از طريق انتقال بيمارهاي ويروسي،باکتريايي و مايکوپلاسمائي و احتمالاً قارچي
در بين حشرات دو گروه شته‌ها و زنجرک‌هاي خانواده سيکادليده (Cicadellidea ) از اهميت بيشتري در نقل و انتقال عوامل بيماري‌زا گياهي برخوردار هستند. همچنين سخت بالپوشان خانواده اسکوليتيده (Scolytidae ) در نقل و انتقال عوامل قارچي نقش دارند.

۲حشراتي كه به فرآورده‌هاي انباري خسارت مي‌زنند و خود نيز به سه دسته تقسيم مي‌شوند
الف) اولين گروه آفات چوب مي‌باشند.
چوب يکي از مهم‌ترين محصولات است که در زندگي بشر نقش دارد. چوب‌هاي صنعتي گاهي مورد حمله بعضي از حشرات قرار مي‌گيرند از جمله مهمترين اين حشرات موريانه‌ها هستند.
چگونگي هضم چوب بوسيله‌ي موريانه‌ها.
موريانه‌ها خود قادر به هضم سلولز يا چوب نيستند. در داخل دستگاه گوارش موريانه تک سلولي‌هاي فلازل‌داري زندگي مي‌کنند که آنزيم‌هاي مورد نياز براي تجزيه سلولز را توليد مي‌کنند و آن تک سلولي‌ها هستند که باعث هضم سلولز مي‌شوند. در واقع نوعي همزيستي بين تک سلولي و موريانه‌ها از اين طريق ايجاد شده است.
ب) دومين گروه از آفات فرآورده‌هاي انباري، آفات پارچه و منسوجات هستند. تعدادي از حشرات از جمله پروانه‌هاي خانواده تي‌ني‌ده (Tineidae) و سخت بالپوشان درمستيده (Dermestidae) گاهي به منسوجات خسارت سنگيني وارد مي‌کنند.
ج) سومين گروه از آفات مواد غذايي، انباري است. حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزي بعد از مرحله کاشت و پس از برداشت در انبار توسط آفات مختلف از بين مي‌روند. در بين آفات انباري سوسک‌هاي خانواده درمستيده (Dermestidae ) و بروخيده ( Bruchidae ) و کورکولينيده (Curculionidae)، در بين پروانه‌ها تعدادي از گونه‌هاي خانواده پيراليده (pyralidae ) مثل پلوديا اينترپونکتلا (Plodia interpunctella) و افيستيا کونيلا (Ephestia Kuhniella ) از اهميت زيادي برخوردارند.
3- حشراتي که انسان و ساير جانوران را مورد حمله قرار مي‌دهند. آن‌ها نيز به چند گروه تقسيم مي‌شوند:
الف) حشرات آزار دهنده مثل تعدادي از پشه‌ها و مگس‌ها. گرچه ممکن است که ناقل بيماري مهمي نباشد ولي به هر ترتيب باعث سَلب آسايش از انسان مي‌شوند.
ب) حشراتي که نيش آن‌ها سمي است. تعدادي از زنبورهاي خانواده وسپيده (Vespidae) و اسفسيده (Sphecidae) و در مواردي زنبورهاي بالاخانواده آپويدا (Apoidea ) که جزء حشرات مفيد و گرده افشان هستند و انسان را نيش مي‌زنند.
بعضي از انسان‌ها به نيش زنبورها حساسيت شديدي دارند و دچار شوک شديدي مي‌شوند و در مواردي مشاهده شده که نيش زنبور منجر به مرگ انساني شده است.
ج) سومين گروه از حشراتي که به انسان خسارت مي‌زنند حشرات انگل هستند و به دو گروه تقسيم مي‌کنيم.

حشرات انگل
1) انگل خارجي؛
2) انگل داخلي.
1) حشرات انگل خارجي مثل کک‌ها و شپش‌ها و در مواردي ساسها که با تغذيه از خون انسان گاهي بيماري‌هايي را به انسان منتقل مي‌کنند. ساس‌ها در واقع نوعي سن هستند. در مبحث‌هاي بعدي توضيح داده خواهد شد.
2)حشرات انگل داخلي مخصوصاً تعدادي از مگس‌ها مثل خانواده کاليفوريده (Calliphoridae) و خانواده اُستريده (Oestridae) و خانواده تابانيده (Tabanidae) كه از اهميت زيادي برخوردارند. اين مگس‌ها عموماً تخم خودشان را بر روي چهارپايان وحشي و اهلي قرار مي‌دهند. بعد از اينکه لارو از تخم خارج مي‌شود وارد بدن چهار پايان مي‌شود و مراحل نشو و نماي لاروي خود را در داخل بدن طراحي مي‌کند و زماني که مي‌خواهد تبديل به حشره کامل بشود در بسياري از مگس‌ها پوست سوراخ مي‌کند. مثل خانواده استريده (Oestridae) كه از اهميت زيادي برخوردارهستند. سپس وارد خاک مي‌شوند و تبديل به شفيره و حشره کامل مي‌شوند. و از اين طريق کاملاً باعث ضعف جانوران مخصوصاً احشام و چهارپايان وحشي مي‌شوند.
آخرين گروه از حشراتي که به انسان حمله مي‌کنند حشرات ناقل از جمله خانواده کوليسيده (Culicidae) و سايکوديده (Psychodidae) هستند که از اهميت زيادي برخوردارند. پشه‌هاي خانواده کوليسيده مراحل نشو و نماي لاروي خودشان را در داخل آب سپري مي‌کنند. حشرات ماده قادر هستند انسان را نيش بزنند و همراه نيش زدن عوامل مختلف ويروسي و باکتريايي را وارد بدن مي‌کنند. مثل پشه‌ي مالاريا که چندين مرحله را در بدن انسان طي مي‌کنند و در گذشته منجر به مرگ انسان مي‌شده اما در حال حاضر واکسن مخصوص بيماري مالاريا ساخته شده است.

نمونه ديگر پشه‌هاي خاکي خانواده سايکوديده زير خانواده فلابوتومينا (phlaebotominae) هستند که عامل بيماري سالک در انسان مي‌باشند. اين پشه‌ها وقتي در روي صورت مستقر مي‌شوند يک تک سلولي بنام لشمانيوز را وارد بدن مي‌کنند و ايجاد بيماري سالک در روي پوست مي‌کنند
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
حفاظت و پيشگيري از آفات
حفاظت و پيشگيري از آفات را ميتوان در سه مرحله اجرا كرد:
الف - مرحله توليد نشاء و كاشت.
در اين مرحله مي توانيد از تله هاي زرد چسبنده به ابعاد 13×8 سانتيمتر ( يك تله براي هر50 تا100 متر مربع) براي رديابي اوليه مگس هاي سفيد ، تريپس ها و شته ها استفاده كنيد اين تله ها مي بايست درطول راهروهاي داخل گلخانه ، نزديك در و پنجره ها و محلهاي ورودي هوا نصب شود و حداقل




هفته اي يكبار مورد بازديد قرا گيرد . علاوه بر بازديد تله ها بهتر است بوته هاي نشاء يا گياهچه ها را نيز بصورت هفتگي از نظر وجود كنه يا شته بررسي كنيد . وجود كنه هاي تارعنكبوتي را مي توانيد از طريق مشاهده مستقيم كنه بر روي گياه يا مشاهده آثار خسارت آن مشخص نماييد. بر اثر تغذيه كنه هاي دو نقطه اي ( كنه هاي تار عنكبوتي ) نقاط زرد رنگي در سطح برگ بوجود مي آيد . از آنجائيكه تله هاي زرد تنها براي رديابي حشرات بالدار قابل استفاده است رديابي آفات بي بالي مانند كنه ها و يا شته هاي بي بال بصورت مشاهده مستقيم در نشاء ( يا گياهچه) بسيار مهم است . شته ها بيشتر در زير برگها يا اطراف جوانه هاي رويشي و زايشي گياه مستقر مي شوند و از طريق وجود پوسته هاي سفيد رنگ آنها و يا ترشحات چسبنده براق آنها به نام عسلك بر روي اندامهاي مختلف گياه قابل رديابي هستند.
علفــــهاي هرز مي توانند منبع مهمـــي براي استقرار حشرات و كنه ها در طول سال باشند . بنـــابر اين مي بايست كليه علفهاي هرز داخل و اطراف گلخانه را نابود كنيد . از قرار دادن هر گونه گياه زينتي در




اطراف نشاء ها يا گياهچه هاي جوان خودداري كنيد زيرا اين نوع گياهان نيز مي توانند به صورت منبعي براي استقرار آفات عمل كنند.
ب - مرحله توليد محصول
در اين مرحله عمليات توصيه شده در طي مرحله قبل مي بايست ادامه يابد.

توصيه هاي بيشتر عبارتند از :
1- كليه بقاياي گياهي را از مسير راهروها و مسير آبياري به سرعت جمع آوري كنيد و هيچگونه توده زباله را داخل و يا نزديك گلخانه به حال خود رها نكنيد
2- به منظور جلوگيري از گل آلوده شدن و مرطوب شدن سطح خاك كه محل مناسبي براي تكثير مگس هاي پوسيده خوار ايجاد مي كند . خاك را بخوبي زهكشي كنيد.
3- هرگز گياهان متفرقه مانند انواع گياهان زينتي و درختچه هارا داخل گلخانه قرار ندهيد چرا كه اينها بعنوان پناهگاههاي جايگزين براي حشرات، كنه ها و ساير آفات عمل مي كنند.
4- در جاهائيكه امكان پذير است از توريهاي محافط استفاده كنيد تا از ورود حشرات جلوگيري شود استفاده از توري يك راه موثر و ساده براي جلوگيري از ورود آفات درشت مانند انواع پروانه هاي آفت، سوسكها ، زنبورها و سن ها به داخل گلخانه است.
5- حداقل يك محوطه به پهناي 10 متر فضاي عاري از هر گونه گياه يا چمن زني شده در اطراف گلخانه ايجاد كنيد ( در صورتيكه از علف كشها براي پاكسازي استفاده ميكنيد از عدم پاشش آنها در اطراف پنجره ها و هواكشهاي گلخانه اطمينان حاصل كنيد ). گياهان زنيتي و سبزيجات خانگي محلهاي استقرار خوبي براي حشرات و كنه ها هستند و به همين خاطر در نزديك گلخانه اين گياهان به عنوان علف هرز در نظر گرفته مي شود.


ج) مرحله پايان برداشت محصول
در صورتيكه بوته به حشرات و كنه هاي آفت آلوده شده با شد بلافاصله پس از آخرين برداشت محصول و قبل از حذف بوته ها اقدام به مبارزه با آفت نماييد تا جمعيت انتقالي آفت از يك دوره كشت به دوره ديگر نابوده شده يا به حداقل برسد. اين كار فرصت باقي ماندن و پخش يا پنهان شدن آفت را در درزها و شكاف گلخانه و ديگر جاهاي امن آن به حداقل ميرساند. روشهاي مبارزه با آفات در اين مرحله مي تواند شيميايي و يا غير شيميايي باشد . استفاده از يك آفت كش مناسب قبل و پس از حذف بوته ها از داخل گلخانه معمولا" منجر به از بين رفتن بخش عظيمي از جمعيت حشرات و كنه ها مي شود. از توصيه هاي كارشناســان در اين مورد استفاده كنيد . پس از مصرف آفت كشها و قبل از ورود به داخل گلخانه از انجام تهويه مناسب و كافي در داخل گلخانه اطمينان حاصل كنيد.
درجه حرارتهاي بالا بصورت يكنواخت و سراسري حداقل به ميزان 40 درجه سانتيگراد و رطوبت نسبي كمتر از 50 درصد به مدت حداقل 3 تا4 روز بطور موثري حشرات و كنه ها را كنترل خواهد كرد . پس از حذف بوته ها اين روش مي تواند تكرار شود . اين روش در ماههاي گرم تابستان به آساني و با هزينه كمتري قابل اجرا است.
پس از اجراي روشهاي فوق الذكر و حذف بوته ها مي بايست با استفاده از تله هاي زرد چسبنده آفات بالدار احتمالي از قبيل تريپس ها ، مگس هاي سفيد و شته ها رديابي شوند . بطور منظم اين تـله ها را بازديد كنيد و اگر آفتي مشاهده كرديد با استفاده از يك روش مناسب ضربه ديگري به آن وارد كنيد
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
نحوه ي مبارزه با مورچه ها
مورچه

FORMICIDAE ant
مورچه ، یقینا احتیاج به معرفی ندارد . این حشره آشنا و تا اندازه ای مزاحم مستقیما به گیاهان صدمه نمی زند (باستثنای گونه ای که به مورچه باغبان شهرت داشته و برای کشت نوعی قارچ که غذای آنرا تشکیل می دهد برگ درختان را جدا کرده به لانه می برد .)
زیان مورچه معمولا بطور غیر مستقیم حاصل می شود .
مورچه ممکن است در خاک باغچه یا گلدانهای بزرگ لانه کرده موجب قطع ریشه گیاه گردد .
بعلاوه این حشره علاقه زیادی به ترشحات شیرین حشراتی مانند شته دارد .
شته ضمن مکیدن شیره گیاهی با اندک تحریکی از خود ترشحات شیرینی خارج می کند که بسیار مورد پسند مورچه است .
بهمین سبب مورچه با دانستن این موضوع شاخکهای خود را به پشت شته زده ازماده شیرین مترشحه استفاده میکند.
مورچه ها اغلب از این منبع غذائی در مقابل دشمنان دفاع کرده گاه برای محافظتشان پناهگاه میسازند .
بعضی از انواع مورچه اقدام به نگهداری و پرورش گله ای از شته ها می کنند .
تخم شته ها را در زمستان به لانه خود برده مرتبا با لیس زدن تمیز نگه می دارند .
سپس با فرا رسیدن بهار تخمها را به بیرون برده بر روی گیاهان مورد علاقه شته قرار می دهند .
آنها گله ها را از گیاهی به گیاه دیگر میبرند تا اطمینان حاصل کنند که غذای مناسب و کافی در اختیار شته قرار دارد . در مواقع اضطراری و خطر ، گله را همراه با تخمها به مکان امنی انتقال می دهند و پس از رفع خطر مجددا آنها را به چراگاه باز می گردانند .
به این ترتیب مورچه می تواند عامل مهمی در حفظ نسل شته ها باشد .
پس مبارزه با آن برای دفع شته ضرورت پیدا می کند .
برای مقابله با مورچه میتوان از گرد فایگام یا بایگون و یا سموم مشابه استفاده نمود
 

Similar threads

بالا