خبرها و تازه های گیاهپزشکی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
رقص دیوانه‌وار زنبور عسل !

رقص دیوانه‌وار زنبور عسل !

گروهی از دانشمندان استرالیایی بر اثر یک تحقیق به این نتیجه رسیده‌اند که زنبورهای عسل پس از بوییدن کوکائین، اقدام به رقصی جنون آمیز می‌کنند. این دانشمندان استرالیایی بر این باورند که کشف آنها می‌تواند کمک قابل توجهی به نیروی پلیس کند.
لازم به توجه است که پلیس استرالیا نیز بی‌علاقه نیست که از زنبور عسل به طور آزمایشی در عملیات کشف کوکائین استفاده کند. منبع

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سنجاقک ها و زندگی آنها

سنجاقک ها و زندگی آنها

سَنجاقَک‌ها شکارچیان سریعی هستند که طعمه خود را در هوا شکار می‌کنند آنها به طور استثنایی قدرت دید بالایی دارند و می‌‌توانند حشرات در حال پرواز را تعقیب کنند و پاهای تیغه دار خود را در بدن طعمه فرو کنند بر خلاف این دسته از سنجاقکها سنجاقکهای یکروزه پرندگان ضعیفی هستند سنجاقک یکروزه بالغ غذا نمی‌خورد آنها طول زندگی کوتاهشان فقط می‌‌توانند جفت‌گیری کنند و تخم بگذارند.
در طول دوران کربونیفر بعضی از سنجاقکها دارای بالهایی به طول 61 سانتیمتر (2 پا) بودند بزرگ‌ترین گونه از خانواده سنجاقکها امروزه جزو سنجاقکهای بزرگ آمریکای جنوبی هستند که بالهایی به طول18 سانتیمتر(7اینچ) دارند سنجاقکها جزو سریعترین حشرات پرنده هستند بعضی از این سنجاقکها می‌‌توانند در فواصل کوتاه با سرعت 56 کیلومتر (35 مایل) در ساعت پرواز کنند.

دگردیسی
سنجاقک و گونه‌های آن تا حدود 5 سال در زیر آب زندگی می‌کنند در طول این مرحله از زندگیشان آنها را پوره می‌‌گویند و رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ای دارند وقتی یک پوره رشد می‌‌کند در طول رشد بارها شکل عوض می‌‌کند بعد از هر شکل عوض کردن سطح بالهای او قدری بزرگ‌تر می‌‌شود ولی برعکس بدنش همیشه یکسان می‌‌ماند و تغییر نمی‌کند وقتی به رشد کامل رسید پوره از ساقه یک گیاه آبی صعود می‌‌کند و به بیرون آب می‌‌آید و برای آخرین بار پوست اندازی می‌‌کند و شکل خود را به عنوان یک سنجاقک ظاهر می‌‌سازد رنگ نهایی بدن بعد از چندین روز ظاهر می‌‌گردد.
سنجاقک‌ها و سنجاقک یکروزه دو راسته مختلف از حشرات را تشکیل می‌‌دهند در حدود 5000 گونه در راسته سنجاقکها وجود دارد که شامل یوغ بالان می‌‌شود تمام گونه‌های سنجاقکها در سراسر جهان در نزدیکی آبها یافت می‌‌شوند راسته سنجاقکهای یکروزه در حدود 2000 گونه را شامل می‌‌شوند این گونه‌ها نیز در نزدیکی آبها یافت می‌‌شوند ولی مجموعا" در مناطق سردتر آب یافت می‌‌شوند.

سنجاقکهای یک روزه
این سنجاقک در زیر آب رشد می‌‌کند و می‌‌تواند تا 3 سال در زیر آب بماند در اوایل تابستان پوره این سنجاقک از آب بیرون می‌‌آید و دوبار پوست اندازی می‌‌کند و به سن بلوغ می‌‌رسد نوع بالغ این حشره دارای سیستم گوارشی فعال نیست و لذا غذا نمی‌خورد آنها جفت گیری می‌کنند تخم می‌‌گذارند و در طول چند ساعت می‌‌میرند.
سنجاقک سبز
سنجاقک از بزرگ‌ترین سنجاقکها در امریکای شمالی است سنجاقک سبز اوایل تابستان پوره این حشره از طریق صعود به‌وسیله ساقه گیاهان کناره آب بالا می‌‌آید و پوست اندازی کرده و دوران بلوغ را آغاز می‌‌کنند.
منبع: وبلاگ تخصصی آفات به نقل از دانشنامه رشد.

لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تاثیرات سموم و آفت کشها بر جنین انسان

تاثیرات سموم و آفت کشها بر جنین انسان

آفتکشها دارای اثرات مخرب و سمی روی اندامهای تولید مثلی، تداخل در اعمال هورمنی، عقیمی مردان و زنان و دوره های قاعدگی نامنظم در زنان هستند. تحقیقات نشان داده است که سموم آفتکشها باعث سقط جنین، عدم رشد فکری، اثرات مخرب ساختمانی در بدن هنگام تولد و نقصهایی در اعمال و بافتهای بدن می شوند.در بررسی های بعمل آمده در آمریکا مشخص شده است که سم کپون باعث کاهش حرکت اسپرم و کوتاه شدن عمر آن می شود. در تحقیقی دیگر آشکار گردیده است که سم کارباریل باعث ایجاد اشکال غیر طبیعی در اسپرم می شود. همچنین مشخص گردیده است که علفکش 24D برای دستگاههای تولید مثلی بدن مسمومسیت زا است بطوری که آزمایشات نشان داده است که بین این سم و کاهش تعداد اسپرم ، افزایش اسپرمهای بدشکل ارتباط مستقیم وجود دارد. بررسیهای انجام شده روی 800 مرد نشان داد که میزان باروری مردانی که در محیط کارشان با سموم مواجه هستند در مقایسه با سایر افراد کاهش معنی داری دارد. تحقیقات مشابهی در هلند روی باغداران نشان داد که این افراد مدت زمان بیشتری برای بچه دار شدن شدن نیاز دارند این مدت در بهار و تابستان که علفکشها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند تقریبا دو برابر است. تعداد افراد عقیم در این نحقیق 28 درصد بود در حالی که در افراد شاهد این مقدار تنها 8 درصد مشاهد شد.
همچنین تحقیقات دیگری در کانادا نشان داد که میزان باروری در این افراد 50 تا 80 در صد نسبت به سایر افراد کمتر است.تحقیقات انجام شده در کالیفرنیا نشان داد 70 درصد از افرادی که در منزل از سموم استفاده می کنند عقیم هستند.

تحقیقات نشان داده است زنانی که در محیطی با آبهای آلوده به سموم زندگی می کنند د رمقایسه با سایر افراد تاخیر قابل ملاحضه ای در رشد درون رحم دارند. تحقیقات در آلمان روی معلمینی که در محیط کارشان چوبها را با لیندن ضدعفونی می کنند نشانداد که کودکانی با وزن کمتر و اندازه های کوچکتری بدنیا می آورند. در حال حاضر تاکید جمهوری اسلامی ایران در امر صادرات معطوف به صادرات کالاهای غیرنفتی است. کشور جمهوری اسلامی ایران به علت دارا بودن تنوع آب و هوا یی و زیست محیطی دارای انواع و اقسام محصولات کشاورزی و با ارزش است. از اقلام غیر نفتی صادراتی ایران میتوان به فرش، پسته، خشکبار، زعفران، خاویار و سایر محصولات کشاورزی اشاره نمود
CCPR مخفف عبارت Codex Committee on Pesticide Residues یا کمیته باقیمانده سموم کدکس می باشد. یکی از وظایف این کمیته تعیین حداکثر باقیمانده سموم MRL در مواد غذایی می باشد. کلیه کشورها در صورتی اجازه ورود محصولات کشاورزی را می دهند که این محصول دارای تائیدیه معتبر از یکی از آزمایشگاه های مورد تائید کدکس Good Laboratory Practice - GLP مبنی بر میزان باقیمانده سموم مورد تائید کدکس باشد. این مهم برای بسیاری از کشورهای پیشرفته و پیشرو مورد توجه قرار دارد. منبع

اثرات آفت کشها بر تولد انسانهای ناقص الخلقه
. افزایش دو برابر در بروز بیماری لب شکری
· افزایش 3 الی 4 بابر نقص در اندامهای حرکتی برای کشاورزان و 2 برابر برای افرادی که در منزل سمپاشی می کنند
· افزایش 2 الی 3 برابر بروز اختلالات قلبی و عروقی
· افزایش را 7/2 الی 5/3 برابر آب آوردگی مغز و ایجاد شکاف در نخاع و این میزان برای افرادی که در فاصله کمتر از ¼ مایل زندگی می کنند 50درصد بیشتر از سایر افراد است
افزایش 2 تا 3 برابر بیماری ماندن بیضه ها در شکم بعلت رشد ناقص و شکاف پیش براه آلت تناسلی مردان
تحقیقات انجام شده در کالییفرنیا و مینسوتا نشان داد در کودکانی که والدینشان کار کشاورزی دارند 60 درصد احتمال بروز ناقص الخاقگی بیشتر است و برای کودکانی که در مزارع زندگی می کنند 4/2 برابر سایر افراد است.
تحقیقات در آیوا که آبها آلوده به علفکش آترازین است نشان داد که احتمال بروز انواع ناقص الخلقگی 2 الی 3 برابر، اختلالات قلبی 3 برابر، اختلالات جنسی 3 الی 4 برابر و اختلالات اندامهای حرکتی 7 برابر بیشتر از سایر افراد است.
جدول 6- لیست آفتکشهای مختل کننده سیستم غدد درون ریز بدن
ألاکلر الدیکاب أترازین بنومیل کارباریل کلروپیریفوس سیانازین اندوسولفان لیندن مالاتیون انکوزب مانب متومیل متیل پاراتیون متیرام متولاکلر PCNB PCB پیرترین رزمترین سیمازین


اثرات آفت کشها بر بیماریهای عصبی انسان
تحقیقات نشان داده است که سموم پاراکوات ، گروه سموم ارگانو فسفره، دیلدرین، مانب و مانکوزب منجر به بیماری پارکینسون می شنود. همچنین آشکار شده است افرادی که در حوالی مناطقی زندگی می کنند که در معرض آفتکشها قرار دارند احتمال بروز بیماری پارکینسون بیشتر است.
در تحقیقات دیگری که روی کشاورزان انجام شد مشخص گردید که کشاورزانی که با قارچکشهای مانب و مانکوزب در تماس هستند اعصاب محیطی آنها نسبت به سایر افراد کندتر عمل می نماید.
تحقیقات روی جمعیتهای نمونه نشان داد افرادی که در معرض علفکشها هستند 4 برابر و افرادی که در معرض حشره کشها هستند 3 الی 4 برابر احتمال بروز بیماری پارکینسون بیشتر است.
در معرض بودن سموم مانند متیل بروماید، سولفوریل فلوراید ، و دی کلروپروپن (تلون) قدرت حس لامسه را کاهش داده و توانایی حافظه را کم می کند.
تحقیقات دیگری روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داد که اعمال دز زیر حد تشنج آور سم لیندن سه بار در هفته در طی 10 هفته باعث کشش و انقباظات عضلانی و حملات ماهیچه ای می شود. سموم آندوسولفان و دیلدرین نیز دارای اثرات مشابهی هستند.
تحقیقات نشان داده است کودکانی که در هنگام رشد مغز در معرض غلظت خیلی کم سموم قرار دارند صدمات ثابت و پایداری در اعمال و و ساختار مغز آنها اِیجاد می شود. در برسیهای بعمل آمده در مکزیک روی کودکانی که در معرض سموم بودند نشان داد که انواعی از تاخیرات و کاستی ها در نمو مغز این کودکان در مقایسه با سایر همنوعان خود وجود دارد. همچنین ضعفهایی در نیروی فیزیکی ، تطابق طبیعی دست و چشم، و حافظه کوتاه مدت در این کودکان قابل مشاهده بود.

تاثیر در سیستم عصبی تاثیر در سیستم رفتاری
ارگانو فسفره (مانند مالاتیون، کلروپیریفوس و ...)
اختلالات ادراکی، هوشیاری و عاطفی
اختلالات در اعصاب حسی-حرکنی
کاربامات ( مانند کارباریل)
نقص حافظه - اختلالات بینایی
اختلالات در اعصاب حسی-حرکنی
ارگانو کلره (مانند کپون)
اختلال در ضمیر آگاه و شخصیت فرد
ترمور
ضد عفونی کنندها (مانند متیل بروماید)
اختلال در حافظه کوتاه مدت
دایسستزیاس همراه با درد و سوزش
قارچکش ( مانند زینب، مانب و مانکوزب)
بینظمی تنفس فیزیولژیک (احتمالا پارکینسون)
کاهش هدایت عصبی
پیرتروئید
کاهش فعالیتهای حرکتی غیر ارادی
بیحسی در اعصاب حسی جلدی و کاهش در عکس العمل های سریع
جونده کش
ذخیره حداقل اطلاعات در ضمیر آگاه
کاهش توانایی انجام کار بطور مستقل

لینک دائم







 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پشه های عقیم روشی برای مبارزه با مالاریا

پشه های عقیم روشی برای مبارزه با مالاریا

پژوهشگران با کمک تکنیک تولید پشه عقیم قصد دارند با بیماری های مالاریا و چیکونگونیا مبارزه کنند.
به نوشته شماره امروز روزنامه لوموند در اینترنت ، پژوهشگران در اژانس بین المللی انرژی اتمی در حال ازمایش تکنیک حشره عقیم موسوم به تی آی اس برای از بین بردن عامل بیماری مالاریا و چیکونگونیا هستند.
این تکنیک هم اکنون روی پشه های مالاریا در سودان و جزیره رئونیون با هدف ریشه کنی مالاریا صورت می گیرد.
این روش بسیار ساده است.پژوهشگران با رها کردن توده ای پشه های عقیم نر ، پشه های محلی ماده را فریب می دهند.جفت گیری انها هیچ گونه باروری بدنبال نخواهد داشت و به این ترتیب جمعیت پشه های عامل مالاریا بطور طبیعی از بین می رود.
با این حال این تکنیک بسیار پیچیده است زیرا باید در ابتدا پشه های نر را بعنوان عامل انتشار ویروس جدا سازی و سپس عقیم کرد.برای این کار ، این پشه ها را در معرض تشعشات کوبالت شصت یا اشعه ایکس قرار می دهند.
هم اکنون تولید گسترده پشه های عقیم نر با هدف رها سازی انها در منطقه دونگولا ، منطقه ای کشاورزی در دره نیل که به شدت تحت تاثیر بیماری مالاریا قرار دارد در خارطوم انجام می شود.این مرکز به سبب نزدیک بودن ان با معدن اورانیوم که امکان تشعشع با کوبالت شصت وجود دارد صورت می گیرد.
پژوهشگران ازمایشگاه اژانس بین المللی انرژی اتمی در وین امیدوارند تا سال دو هزار و ده به تولید روزانه یک میلیون پشه عقیم نر دست یابند.رها سازی این حشرات در طی چند ماه می تواند منجر به ریشه کنی محلی پشه مالاریا شود. منبع: واحد مرکزی خبر

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
روده حشرات آفت به منزله‌ی یک هدف بالقوه برای مدیریت جمعیت

روده حشرات آفت به منزله‌ی یک هدف بالقوه برای مدیریت جمعیت

بسیاری از حشره‌شناسان و متخصصان ناقلین بیماری‌ها، روده و به ویژه روده‌ی میانی را نقطه‌ی بالقوه‌ای می‌دانند که برای کنترل جمعیت حشرات و یا کنترل انتقال بیمارگرها می‌توان آن را مورد حمله قرار داد. روده‌ی میانی یکی از نقاط اصلی ورود توکسین‌ها، ویروس‌ها، هورمون‌ها، باکتری‌ها و سایر عوامل بالقوه‌ای است که می‌توان از آن‌ها در جهت کنترل حشرات استفاده کرد. به عنوان مثال، یکی از توکسین‌هایی که بر روده‌ی میانی تاثیر می‌گذارد، توسط باکتری Bacillus thuringiensis تولید می‌شود. استرین‌های مختلف این باکتری برای حشرات مختلف، سمیت‌های متفاوتی دارند و برخی از آن‌ها از جمله حشرات مفید، مورد حمله‌یBt قرار نمی‌گیرند. استرین‌های بیماری‌زایی شناخته شده‌اند که برای کنترل برخی از بالپولکداران، دوبالان و سخت‌بالپوشان مفید هستند. پروتوکسین از مخلوطی از پروتئین‌های کریستالی شکل به نام دلتا- اندوتوکسین‌ها (δ-endotoxins) تشکیل شده است. کریستال‌های دلتا- اندوتوکسین در روده‌ی میانی حشرات حساس حل می‌شوند و توکسین‌های پروتئینی که اندازه‌ی آن‌ها از 27 تا 140 کیلو دالتون متغیر است، آزاد می‌گردند. پروتئینازهای خود حشره این توکسین‌های پروتئینی را به پلی‌پپتیدهای سمی کوچک‌تری تجزیه می‌کنند. بنابراین، حشره با عمل گوارش خود، خودش را در معرض انواع بسیار زیادی از توکسین‌ها قرار می‌دهد. در روده‌ی میانی شب‌پره‌ی کولی، دلتا- اندوتوکسین CryIA (C) باکتریB. thuringiensis به آمینوپپتیدازهای متصل به غشاهای ریزپرزها متصل می‌شود. چندین توکسین، یا همه‌ی آن‌ها، به گیرنده‌های واقع بر روی سطوح ریزپرزها متصل می‌شوند و منافذ نسبتا بزرگی را در غشاهای سلولی روده‌ی میانی ایجاد می‌کنند. در نتیجه، تعادل اسمزی سلول‌ها از بین می‌رود و سلول‌ها متورم و در نهایت تخریب می‌شوند. حتی حشرات حساس نیز توانسته‌اند در برابر توکسین‌های Bt مقاوم شوند و هنوز هم جستجو برای یافتن راهبردهای جدید در جهت به حداقل رساندن مقاومت آن‌ها ادامه دارد.
روده‌ی میانی در انتقال انگل‌های Leishmania به انسان نقش دارد. انگلهای Leishmania از میزبان آلوده به حشره‌ی گزنده منتقل می‌شوند و همراه با غذای خونی، وارد روده‌ی میانی آن می‌گردند. در داخل روده‌ی میانی ممکن است شرایط برای تقسیم سلولی سریع انگل و وارد شدن آن به اولین مرحله‌ی نشوونمایی به نام Promastigote مناسب باشد. اگر حشره میزبان مناسبی نباشد، پروماستیگوت‌ها به زودی خواهند مرد و همراه با فضولات حشره از بدن آن دفع خواهند شد. در میزبان‌های حساس، مانند برخی از دوبالان خانواده‌ی Psychodidae، بر اثر تغییرات نشوونمایی خاص و تغییراتی در قندهای موجود در سطح پروماستیگوت‌ها، آن‌ها قادر می‌شوند تا به ریزپرزهای روده‌ی میانی متصل گردند. انگل‌های چسبیده پس از نشوونمای بیشتر و تغییرات دیگری که در قندهای سطحی آن‌ها به وجود می‌آید، دوباره به داخل روده‌ی میانی آزاد می‌شوند و ممکن است از طریق گزش یک پشه‌ی سالک، از روده‌ی میانی به یک میزبان جدید (که احتمال دارد انسان باشد)، منتقل ‌گردند. عواملی که بتوانند از اتصال پروماستیگوت‌ها به سطوح ریزپرزها جلوگیری کنند، ممکن است چرخه‌ی انتقال انگل را به انسان بشکنند.
وارد کردن مهارکننده‌های پروتئینازها به گیاهان تجاری که در مقابل آفت خاصی موثر خواهند بود، در دست بررسی می‌باشد. با این که این کار از نظر تکنیکی امکان‌پذیر است، اما باید تحقیقات زیادی انجام شود تا میزان کنترل قابل حصول و سرعت مقاوم شدن آفات تعیین گردد. منبع: فرهنگستان حشره شناسی

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
برهمکنش گیاهان ترانس ژنیک مقاوم به سوسک کلرادو ...

برهمکنش گیاهان ترانس ژنیک مقاوم به سوسک کلرادو ...

برهمکنش گیاهان ترانس ژنیک مقاوم به سوسک کلرادو Leptinotarsa decemlineata با موجودات غیر هدف: اثرات جانبی روی شته Macrosiphum euphorbiae و پارازیتوئید Aphidius nigripes
عاشوری احمد,عسکری حسن

شایستگی شته سیب‌زمینی (Macrosiphum euphorbiae) و پارازیتوئید آن (Aphidius nigripes) روی پنج رقم گیاه سیب‌زمینی (ترانس‌ژنیک-BT، ترانس‌ژنیک-OCI، کلاسیک 4-NYL 235 و دو شاهد) با درجات و مکانیسم‌های مختلف مقاومت به سوسک کلرادو (Leptinotarsa decemlineata) در شرایط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمایشگاهی نشان داد که عوامل مقاومت به سوسک کلرادو به اشکال مختلف بر زیست‌شناسی شته سیب‌زمینی و پارازیتوئید آن اثر می‌گذارند. گیاهان سیب‌زمینی ترانس‌ژنیک-BT بطور منفی بر ضریب شایستگی شته M. euphorbiae و پارازیتوئید آن A. igripes اثر داشت و برعکس گیاهان ترانس‌ژنیک-OCI اثرات مثبتی روی فاکتورهای مختلف زیستی شته و پارازیتوئید داشته‌اند. بطوریکه این حشرات کمترین و بیشترین اندازه و به طبع کمترین و بیشترین زاد‌آوری را به ترتیب روی گیاهان ترانس‌ژنیک-OCI داشته‌اند. گیاه مقاوم کلاسیک 4-NYL 235 در مقایسه با سایر گیاهان دارای بیشترین سازگاری با زنبور پارازیتوئید A. nigripes بوده است. بعلاوه در مقایسه با سایر ارقام سیب‌زمینی پارازیتوئیدها تلفات بیشتری روی رقم ترانس‌ژنیک-BT داشتند. نتایج بر این امر دلالت دارند که عوامل مقاومت (ژنها) به یک آفت اصلی در یک گیاه می‌توانند اثرات متفاوت و غیرقابل پیش‌بینی بر موجودات غیرهدف داشته باشند. از این نتایج چنین استنباط می‌گردد که بروز صفات جدید در درجه اول بستگی به طبیعت ذاتی ژن منتقل شده و سپس به برهمکنش احتمالی بین این ژن (ها) با ژن‌های اولیه (بومی) گیاه خواهد داشت.
دانلود متن کامل (با فرمت pdf.)
منبع: علوم کشاورزی ایران 1382; 34(2):247-256

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بررسی و شناسایی زنبورهای پارازیتویید تخم سن گندم

بررسی و شناسایی زنبورهای پارازیتویید تخم سن گندم

بررسی و شناسایی زنبورهای پارازیتویید تخم سن گندم (Eurygaster integriceps Put) در استان قزوین
نوری حسین, عسگری شهریار, مصلحی راد حسین

کنترل بیولوژیک یکی از راه‌کارهای مهم در IPM می‌باشد. موفقیت در امر کنترل بیولوژیک آفات، مستلزم جمع‌آوری، شناسایی و تعیین گونه‌های غالب حشرات مفید، مطالعه زیست‌شناسی، رفتارشناسی و بوم شناسی دشمنان طبیعی است. این تحقیق با هدف جمع‌آوری اطلاعات پایه‌ای لازم در جهت اجرای اصولی روش مذکور در استان قزوین طی سال‌های 1377-1376 و با انجام مراحل زیر اجرا گردید. 1) جمع‌آوری و نمونه برداری در مزرعه: شامل جمع‌آوری دستجات تخم سن گندم از سطح مزارع آزمایشی، تخم‌گیری از سن‌های جمع‌آوری شده از اماکن تابستانه و زمستانه و استفاده از تله‌های کاغذی و جمع‌‌آوری حشرات کامل با استفاده از روش توزنی
2) جمع‌آوری و نمونه‌برداری از اماکن: شامل جمع‌آوری زنبورها در اماکن تابستانه و زمستانه
3) تعیین درصد پارازیتیسم: شامل جمع‌آوری تصادفی دستجات تخم از سطح مزرعه با استفاده از کادر 0.25 متر مربعی و تعیین درصد پارازیتیسم. 4) آماده سازی و شناسایی نمونه‌های جمع‌آوری شده: در این مرحله زنبورهای جمع‌آوری شده اتاله یا در داخل الکل اتیلیک قرار داده شدند و جهت شناسایی به بخش تحقیقات سن گندم ارسال گردیدند.
5) تعیین وضعیت پراکنش گونه‌های مختلف: در جدول مخصوص، چگونگی پراکنش گونه‌های مختلف زنبورهای پارازیتویید در نقاط مختلف استان قزوین نشان داده شده است.
مطالعات دوسالانه انجام شده، ضمن شناسایی گونه های زنبور پارازیتویید تخم سن گندم در استان قزوین، پارازیتیسم قابل ملاحظه ای را توسط عوامل مذکور نشان می دهد.
در این میان گونه هایTrissolcus grandis Thomson ,Trissolcus vassilievi mayer و Trissolcus semistriatus Nees به ترتیب با فراوانی %45.3، %34.22، %15.04 فعال تر بوده اند. نتایج نشان می دهند با توجه به حفاظت و حمایت از زنبورهای پارازیتویید تخم سن گندم توسط تنظیم زمان مبارزه شیمیایی علیه حشرات کامل سن گندم و کاربرد سموم انتخابی، قادر به افزایش ظرفیت های موجود بوده و گام استواری در راه دستیابی و اجرای IPM موفق و نهایتا استقرار کشاورزی پایدار برداریم.
دانلود متن کامل pdf.
منبع: علوم کشاورزی تابستان 1382; 9(2):141-150.

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پشه خاکیها و سالک و کالاآزار

پشه خاکیها و سالک و کالاآزار

پشه خاکیها حشرات کوچکی با اندازه 5-2 میلیمتر و بدنی پر مو ، چشم های بزرگ و پاهای نسبتا ً بلند هستند. پشه خاکیها دارای دگردیسی کامل بوده ، ماده ها تخم خود را در نقاط مرطوب مانند: شکاف سنگ فرشها ، شکافها و سوراخهای سطح زمین ، ریشه خارجی درختان ، شکافهای موجود در کف طویله و مرغداریها ، میان شاخ و برگ های ریخته شده قرار می دهند. تخم ها پس از گذارندن دوره خود تبدیل به لارو می شوند و دارای 4 مرحله لاروی می باشند که پس از طی این دوره که بستگی به شرایط محیطی دارد تبدیل به شفیره وسپس بالغ میگردند. پشه خاکیهای بالغ را میتوان در لابلای شاخه و برگ گیاهان در سطح زمین ، لانه حیوانات ، شکافها و سوراخ های درختان ، شکاف سنگ ها ، داخل غارها و اماکن انسانی و حیوانی مشاهده نمود. سیکل زندگی پشه خاکیها 100- 30 روز است وبستگی کامل به شرایط محیطی دارد . پشه خاکیهای نر و ماده از شیره گیاهی تغذیه میکنند ولی ماده ها برای تخمگذاری و رسیدن تخم ها بایستی خونخواری نمایند. پشه خاکیهای ماده نقاط کم مو و باز بدن را مورد گزش قرارمی دهند. میزبان این حشرات حیوانات اهلی، سگها، جوندگان اهلی و وحشی ، مار ، مارمولک و گاهی پرندگان می باشند.

بیماریهای منتقله :
بیماریهای منتقله توسط پشه خاکیها را لیشما نیوز گویند0 لیشما نیوزها در اغلب نقاط جهان وجود دارند و از بیماری های مشترک انسان و حیوانات بشمار می آیند که ممکنست به صورت ضایعات پوستی (سالک) و یا ضایعات احشائی (کالاآزار) و جلدی مخاطی تظاهر نمایند که توسط انگل لیشما نیا ها ایجاد شوند. انگلهای لیشمانیا در داخل سلولهای تک هسته ای بیگانه خوار جوندگان ، گوشتخواران و خزندگان رشد می کنند. انگلهای لیشمانیا توسط پشه خاکیها منتقل می شوند0

لیشما نیوزجلدی = سالک
دونوع سالک وجود دارد: نوع شهری و نوع روستایی که از نظر ناقل ، تظاهرات بالینی دارای تفاوتهایی می باشند

1- سالک نوع شهری – نوع خشک
الف - کانون:
تهران - قسمت های مختلف شهر که با گسترش شهرها و شهر نشینی و از بین رفتن باغها از شیوع آن کاسته شده است .شیراز ( جنوب غربی شهر) .کرمان ( محله های مختلف)مشهد ( اطراف حرم مطهر – کوه سنگی ) نیشابور ( نقاط مختلف سرچشمه ) سبزوار – قم – ساوه – اردستان – نایین
ب - ناقلین :
* فلبوتوموس سرژانتی که در داخل اماکن به سر می برند این پشه در مرغداری ها ، در لانه مرغها به وفور یافت می شوند و به خون پرندگان هم علاقه زیادی دارد.
ج - مخزن بیماری : سگ ،گاهی انسان
سیر بیماری :
پس از گزش پشه خاکی ماده آلوده و گذشت 8-2 ماه در محل گزش برجستگی به رنگ قرمز ایجاد میشود که کمی خارش دارد ولی فاقد درد می باشد با گذشت چند هفته این برجستگی سفت می شود و اطراف آن ملتهب و به رنگ قرمز در می آید و بعد از 3-2 ماه در روی برجستگی فرو رفتگی به عمق 1 میلیمتر ایجاد می شود که ترشحات زرد رنگی از آن به خارج تراوش می کندکه ترشحات کم کم به صورت دلمه در می آیند بتدریج رنگ دلمه قهوه ای می شود و سرانجام به صورت زخم سر باز در می آید این زخم دارای حاشیه نامنظم و برجسته است اگر دلمه از روی زخم برداشته شود زخم دارای سطحی شفاف و قرمزرنگ میباشد که کف آن فرو رفته است، این زخم درد ندارد ولی گاهی دارای کمی خارش است .
فصل شیوع بیماری : در تمام فصول سال
تعداد زخم : بسته به تعداد گزش پشه خاکی اغلب 2-1 زخم و گاهی بیشتر
بهبودی : از مرکز زخم شروع می شود . دلمه شروع خشک شدن می نماید ، التهاب کاهش می یابد و پس ازگذشت 12-6 ماه زخم کاملاً خوب می شود ولی سطح زخم ناصاف است 0محل زخم بصورت اسکار مشاهده میشود .
2 - سالک نوع روستایی = نوع مرطوب
الف - کانون : اصفهان ، مورچه خورت ، گاوخونی اطراف رودخانه زاینده رود ، بادرود و بلوچستان ، چابهار ، اشتیاری ، کنارک ، نارس ، تبریز ، خوزستان ، دزفول ، سوسنگرد ، جنوب اهواز شاهرود ، سرخس ، ترکمن صحرا، لطف آباد ، طبس ، ابردژ ورامین ، بم
ب - ناقل : فلبوترموس پاپاتاسی که بصورت اهلی و به فراوانی یافت می شوند.
ج - مخزن : جوندگان – موش صحرایی رومبو میس اوپیموس که لانه عمیق داشته و از گیاهان کویری تغذیه می کند . مخزن دیگر بیماری مریونس لی بیکوس میباشد .
سیر بیماری
پس از گزش پشه خاکی ماده آلوده و پس از چند هفته در محل گزش برجستگی جوش مانند: همراه با التهاب ایجاد می شود که پس از گذشت 14-10 روز به صورت زخم در می آید زخم به سرعت بزرگ و اطراف آن ملتهب و قرمز می شو د و لبه های زخم دارای حاشیه است . این زخم با ترشحات چرکی توام می شود زخم به سرعت بهبود می یابد 0
بهبودی : از وسط و اطراف زخم به صورت همزمان صورت می گیرد 6-4 ماه پس از شروع آن کلاً خوب می شود جای زخم در محل گزش بصورت اسکار باقی میماند.
فصل شیوع : شروع بیماری از اول تابستان تا اوایل پاییز
تعداد زخم : بسیار زیاد گاهی تا 30 عدد

لیشما نیوز احشائی = کالا آزار
این بیماری به صورت تک گیر و پس از گذشته پشه خاکی ماده آلوده بروز می کند در نقاطی بطور دسته جمعی مشاهده می شود این بیماری بیشتر در اطفال دیده می شود.
1-کانون : مشکین شهر – مغان – فارس در عشایر چادرنشین
2- ناقلین : فلبوتوموس ماژور ، فلبوتوموس ونیونی – فلبوتوموس پرفیلیوی و تعدادی دیگر از فلبوتوموس ها.
3- مخازن : سگ ، شغال و گوشتخواران وحشی
بیماری به صورت حاد در کودکان کمتر از دو سال و به صورت مزمن در سنین بالاتر مشاهده میشود در نوع حاد بیماری با تب شدید و ناگهانی ، استفراغ ، بزرگی کبد و طحال ، خونریزی زیر جلدی ، کم خونی و انعقاد خون در عروق ظاهر می شود0
در نوع مزمن تب به تدریج افزایش می یابد و پس از 4-2 هفته دمای بدن C0 37 می شود که مجددا 3-2 هفته بعد عود می کند تب و لرز شدید و 1 روز در میان (شبیه مالاریا) و تب که به صورت خفیف ادامه می یابد بزرگ شدن تدریجی شکم ، رنگ پریدگی ، تب شبانه ، کم خونی ، بیقراری ، بی اشتهایی ، خونریزی زیر جلدی وخونریزی دستگاه گوارش ، یرقان ، خشکی و ضخیم شدن و تیرگی پوست . نازک و کم پشت شدن موهای سر ، تورم اندام ها ، سوء تغذیه تظاهر می نماید0
عوارض بیماری
خونریزی دستگاه گوارش و ریه ها ، انعقاد خون داخل عروق، عفونت های شدید ثانوی جهت پیشگیری از ابتلا به بیماریهای منتقله توسط پشه خاکیها بایستی کنترل و مبارزه با ناقلین و مخازن انجام شود.
مبارزه با پشه خاکیها
از آنجایکه پشه خاکیها ناقلین لیشمانیوز پوستی یا سالک (شهری ، روستایی) و کالاآزار می باشند (لیشمانیوز جلدی مخاطی تا کنون در ایران مشاهده نشده است ) از بین بردن این حشرات در کاهش موارد بیماری بسیار اهمیت دارد لذا بایستی اقدام به مبارزه و کنترل این حشرات نمود با توجه به این که این حشره بیشتر در شکافهای موجود بر روی ریشه درختان و سنگها و ... در نقاط مرطوب زندگی خود را می گذراندضمن اینکه تعدادی از پشه خاکیها در لانه جوندگان هم زندگی میکنند مبارزه با پشه خاکیها بسیار مشکل است ولی ناگزیر بایستی از حشره کشها استفاده کرد دیوارها و نقاط مرطوب را بایستی لااقل تا ارتفاع 40-30 سانتیمتر سمپاشی نمود زیرا پشه خاکیها پروازکوتاه داشته ودر اثر تماس با حشره کش از بین خواهند رفت در اماکن آلوده استفاده از توریهای ریز بافت و نصب آنها روی پنجره ها و دربها و استفاده ازمواد دور کننده حشرات جهت حفاظت شخصی توصیه میگردد .
مبارزه با مخازن = از بین بردن جوندگان خصوصا جوندگان وحشی لااقل 500-300 متر اطراف آبادیهای آلوده و انجام سم پاشی ابقایی همراه با جونده کشی به صورت مداوم و در مورد مخازن کالا آزار از بین بردن سگها و گوشتخواران وحشی توصیه میشود.
منبع

لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
محققان کشور موفق به دفع کرم ساقه خوار برنج با روشهای بیولوژی شدند

محققان کشور موفق به دفع کرم ساقه خوار برنج با روشهای بیولوژی شدند

محققان مؤسسه تحقیقات برنج کشور با استفاده از روشهای بیولوژی موفق به دفع کرم ساقه خوار برنج شدند.
دکتر عباس شهدی رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این اقدام در راستای فعالیتهای گیاهپزشکی و کنترل بیولوژیکی آفات موسسه اجرا شد، گفت: از سالها پیش کرم ساقه خوار وارد شالیزار شدند که یکی از دغدغه های کشاورزان بود که برای مبارزه با آن از روشهای بیولوژی استفاده شد. وی توضیح داد: در این روش از زنبور "تریکوگراما" برای مبارزه با کرم ساقه خوار برنج استفاده شد. این زنبورها توانستند این آفت را کنترل کنند.
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور از انجام تحقیقات بر روی قارچی به نام "باواریا باسیانا" برای مبارزه بیولوژی با این آفات خبر داد و اظهار داشت: این تحقیق به مرحله انبوه سازی نزدیک شده است. به گفته وی این قارچ قرار است به جای زنبور "تریکوگراما" در شالیزارها استفاده شود. چنانچه این قارچ مورد استفاده قرار گیرد تاثیر آن از زنبور تریکوگرما بیشتر خواهد بود.
شهدی با تاکید بر اینکه استفاده از روشهای بیولوژیکی در دفع آفات می تواند از مصرف سموم آفت کش جلوگیری کند، خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه نیاز به اعتبارات بیشتری دارد که اگر در سال جاری دراختیارمان قرار گیرد می توانیم این پروژه را در سال آینده اجرایی کنیم. منبع

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بررسی اثر تنشهای رطوبتی بر جمعیت و خسارت آفات سیب زمینی

بررسی اثر تنشهای رطوبتی بر جمعیت و خسارت آفات سیب زمینی

بیژن حاتمی1،جهانگیر خواجه علی[1]، احمد رضا مرتضوی[2]، و محمد رضا سبزعلیان3
چکیده
به منظور بررسی اثر تنش آبیاری بر جمعیت و خسارت آفات سیب زمینی در منطقه فریدن اصفهان، سه دور آبیاری 6، 9 و 12 روز در طرح بلوک کامل تصادفی با سه تکرار مورد بررسی قرار گرفت. در نمونه برداری های هفتگی جمعیت آفات سیب زمینی شامل زنجرک ها، تریپس، کرم مفتولی، بید، آگروتیس و شته ها مورد بررسی قرار گرفت. جمعیت حشرات با توجه به زمان نمونه برداری نسبت به تیمار تنش واکنش متفاوتی داشتند. به طوری که در چند هفته‌ اول و آخر در تیمار بدون تنش آبی جمعیت بیشتر و در تیمار تنش آبی جمعیت کمتری از حشرات مشاهده شد. در هفته‌های میانی، با افزایش تنش آبی جمعیت حشرات رو به افزایش بود. در بین آفات مورد مطالعه در شرایط بدون تنش در هفته های اول تا سوم شرایط بدون تنش تراکم بیشتری از زنجرک وجود داشت ولی در هفته های بعدی در شرایط بدون تنش تراکم زنجرک کاهش یافت.
در مورد شته ها هم تنها در دو هفته میانی رشد سیب زمینی افزایش تراکم آفت در شرایط تنش مشاهده گردید. احتمالا" این موضوع به شرایط و مرحله رشدی سیب ‌زمینی مربوط می باشد. بین سطح تنش وخسارت آگروتیس ارتباطی مشاهده نگردید. کرم مفتولی در شرایط تنش و بید سیب زمینی در شرایط بدون تنش بیشترین تراکم را داشتند. با توجه به نتایج بدست آمده به نظر می‌سد که ترکیب تنش آبی و جمعیت حشرات می تواند در میزان خسارت ایجاد شده روی گیاه موثر باشد ولی این اثر به زمان مورد بررسی یا مرحله رشد گیاه و نوع آفت مورد بررسی بستگی دارد. در مجموع برای درک بهتر و دقیق تر از میزان خسارت آفات در شرایط تنش روی گیاه سیب زمینی نیاز به بررسی های کامل تر با اعمال تنش های آبیاری شدیدتر می باشد.
1- گروه گیاه پزشکی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان

2- مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان اصفهان
3- گروه زراعت و اصلاح نباتات، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان



مقدمه:
سیبزمینی از مهمترین محصولات کشاورزی است و بعد از گندم، برنج و ذرت چهارمین محصول مهم غذایی دنیا محسوب میشود. استان اصفهان رتبه دوم تولید سیبزمینی کشور را در سال زراعی 72-1371 دارا بوده است و شهرستان فریدن بیش از 60 درصد سطح زیر کشت سیبزمینی این استان را به خود اختصاص داده است. آفات و بیماریهای سیبزمینی از عوامل محدود کننده و کاهش دهنده تولید این محصول محسوب میشوند. اگرچه مطالعات زیادی روی آفات سیبزمینی در ایران و جهان صورت گرفته است ولی کمتر تحقیقی اثر متقابل آفات سیبزمینی و تنشهای رطوبتی را بررسی کرده است. هدف این تحقیق، بررسی تنش رطوبتی بر جمعیت آفات سیبزمینی در منطقه فریدن بوده است.

مواد و روشها:
مزرعه آزمایشی در محل ایستگاه تحقیقاتی جهاد کشاورزی اصفهان واقع در جاده چادگان - داران ( حدوداً کیلومتر 120 اصفهان) انتخاب گردید. آزمایش در غالب طرح مربع لاتین با 3 تیمار و 3 تکرار در دو قطعه مشابه به‌هم ولی با فاصله 50 متری از یکدیگری انجام شد که در یک قطعه اثر آفت ‌به‌‌کمک حشره‌کش حذف گردید. تیمارهای مورد آزمایش عبارت بودند از دوره‌های آبیاری 6، 9، 12 روز که پس از خاک دهی پای بوته‌ها اعمال گردید. هر کرت آزمایش اندازه ای حدود 6×6 متر داشت و دارای 8 ردیف سیب‌زمینی رقم مارفونا بود که در نیمه اول خرداد 1383 کشت گردیده بود و در هر نوبت آبیاری از کانال آبیاری مزرعه با دبی مشخص 20 دقیقه آبیاری می شد. میزان تبخیر روزانه از نزدیک‌ترین ایستگاه هواشناسی گرفته می‌شد.
از دو قطعه مورد آزمایش هر 10-7 روز یک‌بار نمونه‌برداری صورت می‌گرفت. نمونه‌برداری با دو روش تور حشره‌گیری و نمونه‌برداری از برگ انجام می‌شد. در هربار نمونه‌برداری در هر کرت 10 تور حشره‌گیری زده می‌شد و محتویات تور به داخل شیشه سیانور ریخته می‌شد و پس از مرگ حشرات به‌داخل ظرف‌های مخصوص انتقال می‌یافتند. حشرات هر ظرف در آزمایشگاه تفکیک و شمارش می‌شدند. در نمونه‌برداری از برگ در هر نوبت نمونه برداری از 5 بوته و از هر بوته یک برگ چیده می‌شد و داخل نایلون به آزمایشگاه انتقال می‌یافت و در زیر استریو‌میکروسکوپ حشرات زیر و روی هر برگ شمارش می‌شد. در آخر هر دوره رشد سیب‌زمینی عملکرد نهایی هر کرت و هر تیمار محاسبه شد.

نتایج و بحث:
جمعیت حشرات مختلف شامل انواع زنجرک، شتهها، تریپس، کرم مفتولی ریشه، سیبزمینی و آگروتیس با توجه به زمان نمونهبرداری نسبت به تیمار واکنش متفاوتی داشتند. در چند هفته اول و آخر نمونهبرداری تیمارهای تنش آبیاری منجر به کاهش جمعیت حشرات گردید ولی در هفتههای میانی در تیمارهای تنش آبیاری جمعیت بیشتری از آفات ملاحظه گردید. در شرایط بدون تنش در هفتههای اول تا سوم تراکم بیشتری از زنجرک وجود داشت ولی در هفته بعدی، تراکم زنجرک در شرایط بدون تنش کاهش یافت. در مورد شتهها هم تنها در دو هفته میانی رشد سیبزمینی افزایش تراکم آفت در شرایط تنش مشاهده گردید. احتمالاً این موضوع به شرایط و مرحله رشدی سیبزمینی مربوط میباشد. بین سطح تنش و خسارت آگروتیس ارتباطی مشاهده نگردید. کرم مفتولی در شرایط تنش و بید سیبزمینی در شرایط بدون تنش بیشترین تراکم را داشتند. با توجه به نتایج، احتمالاً در ترکیب تنش آبی و جمعیت حشرات میتواند در میزان خسارت ایجاد شده روی گیاه موثر باشد ولی این اثر به زمان بررسی و مرحله رشد گیاه و نوع آفت بستگی دارد. منبع


لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
درمان زخم‌های عفونی با لارو مگس در ایران

درمان زخم‌های عفونی با لارو مگس در ایران

استفاده از لارو مگس، زمینه درمانی مشترکی بین پزشکی و حشره شناسی است که تاکنون جان هزاران زخمی را در کشورهای مختلف نجات داده است، بدون این که این افراد نیاز به بستری شدن در بیمارستان یا اعمال جراحی داشته باشند.

لارو درمانی (Maggot Therapy) که با استفاده از لارو نوعی حشره به نام «Lucilia Sericata» انجام می‌شود، برای درمان زخم‌های دیابتی، زخم‌های بستر، سوختگی، ‌عفونت استخوان (استئومیلیت)، عفونت‌های بعد از عمل جراحی و Carbuncle کاربرد کاملا موثری دارد.

لاروهای L.sericata که گویی برای درمان زخم‌ها خلق شده‌اند، تنها از قسمتهای نکروزه و عفونی زخم تغذیه می‌کنند و هر گز به قسمتهای زنده حمله نمی‌کنند.

تیمی از محققان کشورمان شامل یک پزشک ارتوپد، دو حشره‌شناس و یک زیست‌شناس پس از ماه‌ها مطالعه و تحقیق و بررسی این تکنیک در حیوانات، مرحله بالینی این روش را از دی ماه 83 در بیمارستان بقیه الله اعظم «عج» تهران آغاز کرده‌اند و تاکنون 19 مورد لارودرمانی انجام داده‌اند که به گفته آنها در 15 بیمار به بهبود کامل منجر شده و چهار نفر دیگر رو به بهبود می‌باشند.

دکتر عباس میراب زاده، متخصص حشره شناس این تیم در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این که ایران بیست و یکمین کشوری است که به این تکنیک درمانی دست یافته است، در مورد کاربردهای این روش گفت: تکنیک لارودرمانی در درمان زخم‌های و عفونت‌های شدید از جمله زخم پای دیابتی و زخمهای بستر کاربرد دارد. علاوه بر این، روش لارودرمانی برای مقابله با کفگیرک، Carbuncle، زخم‌های پوستی، زخم‌های سرطانی، عفونت استخوان و زخم‌های حاصل از سوختگی و قانقاریا استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از لارو مگس‌ها در درمان زخم‌ها سابقه طولانی دارد. قرن‌ها قبل اقوامی در استرالیا، برمه و قوم مایاها در آمریکای جنوبی از لارو درمانی استفاده می‌کرده‌اند. از قرن شانزدهم میلادی به بعد پزشکان مختلف در جبهه‌های جنگ تاثیر لارو مگس در درمان زخم‌ها را در سال‌های 1556، 1827، 1860 و 1920 گزارش کردند.

دکتر میراب زاده در خصوص مزایای این روش گفت: در این روش نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک، جراحی، بستری شدن در بیمارستان، بیهوشی و صرف هزینه‌های گزاف نمی‌باشد و تمام مراحل به راحتی در منزل قابل استفاده است. وی تصریح کرد: در این روش، ابتدا تخم مگسها به وسیله مواد ضدعفونی خاص ضد عفونی می‌شود و تخمهای ضد عفونی شده پس از ارزیابی کیفی جهت اطمینان از استریل بودن بر روی زخم عفونی قرار داده می‌شود.

قبلا افرادی که به زخم پای دیابتی مبتلاء می‌شدند در بیمارستان بستری و تحت اعمال جراحی مختلف جهت پاکسازی زخمها از عفونت و آلودگی قرار می‌گرفتند که هزینه زیادی را چه از لحاظ بستری و چه اتاق عمل متحمل می‌شدند در حالی که با استفاده از این روش بیماران دیابتی طی یک ماه تا حداکثر 4 ماه و در بیماران غیر دیابتی از سه روز تا حداکثر 9 روز طول می‌کشد.

میراب زاده درباره خصوصیات این لاروها که باعث درمان سریع زخمها و عفونتها می شود، گفت: در بزاق لاروها آنتی بیوتیک Allantoin وجود دارد که روی طیف وسیعی از باکتری ها مؤثر است، لاروها همچنین آمونیاک تولید می‌کنند که خاصیت میکروب‌کشی بالایی دارد و همچنین pH زخم را به حدود 5/8 - 8 می‌رساند که در این pH‌ کلونیزه شدن باکتری‌ها دچار مشکل شده و بهبود زخم تسریع می‌شود.

در قسمت سر لاروها نیز موهای نوک تیز و فراوانی وجود دارد که بر خورد فیزیکی آن با میکروبها سبب نابودی قسمت قابل توجهی از آنها می‌شود، لاروها موادی شبیه اینترولوکین 6 هم ترشح می‌کنند که سبب تسریع در بهبودی زخم و به وجود آوردن فیبروبلاستها می‌شوند.

وی افزود: لاروها همچنین با جنب و جوش و حرکات فراوان خود در زخم که ماساژ خفیفی به آن می‌دهند، سبب خون رسانی بیشتر به محل زخم می‌شود. اشعه ایکس کوچکترین تاثیری روی لاروها ندارد و فعالیت لاروها لحظه به لحظه زخم را کوچکتر می‌کنند در حالی که با روش جراحی به علت این که همراه با برداشتن قسمت عفونی و نکروزه، قسمتی از بافت سالم هم توسط جراح برداشته می‌شود زخم بزرگتر می‌شود.

مهندس شهرام شریفی، کارشناس ارشد زیست شناسی و عضو دیگر تیم تحقیقاتی لارو درمانی نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان این که FDA در سال 2004 این روش را تائید کرده است، تصریح کرد: لارودرمانی علاوه بر آمریکا که موج جدید استفاده از این روش در آن کشور آغاز شده در کشورهای نظیر انگلستان و آلمان نیز بسیار رواج دارد به طوری که تا سال 2004، 70 هزار نفر در انگلستان با این روش درمان شده‌اند.

وی در عین حال افزود: اغلب کشورهایی که از این روش درمانی استفاده می‌کنند آن را در آمریکا یا برخی کشورهای اروپایی آموزش دیده‌اند، در حالی که در ایران فقط با تلاش و پیگیری اعضای تیم کار اولیه بر روی حیوانات و دقت در مورد انسان انجام شده است.

شریفی خاطرنشان کرد: این طرح مصوب صندوق حمایت از پژوهشگران است و به صورت مشترک توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و بیمارستان بقیه‌الله الاعظم(عج) در حال اجراست. وی در پایان با بیان این که در بین کشورهای آسیایی تنها ایران و ژاپن این تکنیک را در اختیار دارند، آمادگی متخصصان ایرانی را جهت انتقال این دانش به کشورهای متقاضی اعلام کرد.

گفتنی است، در طرح لارودرمانی‏ دکتر مرتضی جان‌نثاری لادانی به عنوان پزشک ارتوپد،‏‏ دکتر عباس میراب زاده به عنوان حشره‌شناس و مهندس شهرام شریفی و مهندس مجید مشایخی به عنوان حشره‌شناس همکاری دارند. منبع

لینک دائم




 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف چگونگی جذب زنبور توسط گلها

کشف چگونگی جذب زنبور توسط گلها

محققان دانشگاه کمبریج به تازگی چگونگی تاثیر رنگ گلها بر جذب حشرات گرده افشان مانند زنبورها را کشف کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، زنبورها در جهانی زندگی می کنند که گلها در آن دارای رنگهای متفاوتی هستند و انسان قابلیت مشاهده این رنگها را ندارد. به این معنی که این رنگها نسبت به دید انسان نامرئی هستند. دانشمندان با بررسی انواع گلها در یافته اند که گلبرگها در انواع گل دارای خاصیتی به نام خاصیت رنگین کمانی هستند که با استفاده از آن قادر به جذب زنبورها است.
خاصیت رنگین کمانی بر اساس رنگدانه های موجود در ماده ایجاد نمی شود بلکه با ساختار سطح ماده در ارتباط بوده و متناسب با تغییر زاویه دید تنالیته رنگها را تغییر می دهد. نمونه صنعتی این خاصیت را می توان در سطح انواع سی دی ها یافت.
به گفته دانشمندان حشرات، پرندگان، ماهی ها و انواع خزندگان از گذشته از این خصوصیت ماده در شناسایی گونه های مختلف استفاده می کنند. با این حال تحقیقات جدید نشان می دهد که گیاهان نیز از این خصوصیت برای جذب حشرات سود می برند.
محققان با بررسی خصوصیات گلها در یافتند که زنبورها در برابر گلی مانند لاله می توانند میان خصوصیت رنگین کمانی و رنگ گلها تفاوت قائل شوند. طی آزمایش زنبورها برای تشخیص دیسکهایی با خصوصیت رنگین کمانی دارای رنگهای زرد، آبی و بنفش آموزش داده شده و شکر به عنوان پاداش برای آنها قرار داده شد. زنبورها در نهایت آموختند که تنها به سمت دیسکهای رنگین کمانی پرواز کنند و از رفتن به سمت دیسکهایی با رنگهای مشابه اما بدون خصوصیت رنگین کمانی اجتناب کردند. به گفته زیست شناسان این امر نشاندهنده تاثیر این خصوصیت در گلها بر روی جذب حشرات است.
دلیل نامرئی بودن خصوصیت رنگین کمانی در گلبرگها طول موج ماورا بنفش در آنهاست که این طول موج توسط انسان قابل مشاهده نخواهد بود اما حشراتی مانند زنبور توانایی مشاهده این طیف را داشته و به سمت گلها کشیده می شوند.
بر اساس گزارش ایندیپندنت، افزایش سیر نزولی جمعیت زنبورها باعث افزایش توجه جهان علم به این حشرات باهوش شده است. وجود این حشرات در کشاورزی و گرده افشانی گلها بسیار حیاتی بوده و انسان نیازمند حضور این حشرات است.

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مطالعه اثراسید فرمیک بر کنه واروآ Varroa destructor

مطالعه اثراسید فرمیک بر کنه واروآ Varroa destructor

مطالعه اثراسید فرمیک بر کنه واروآ .Varroa destructor A.&T درون سلولهای مرحله شفیرگی زنبورعسل مرحله زاد و ولد کنه واروآ درون حجرات شفیرگی زنبوران عسل طی می شود که در این مرحله کنه ها با تغذیه از همولنف شفیره زیان جبران ناپذیری را به زنبور وارد می سازند . هم اکنون در دنیا مواد شیمیائی مختلفی همانند اسید فرمیک جهت کنترل این اکتو پارازیت به کار می رود . در این مطالعه تاثیر بخار حاصل از اسید فرمیک ۶۵ % بر روی کنه های درون حجرات شفیرگی زنبورعسل بررسی گردید . بدین منظور قطعاتی از شان مومی حاوی سلولهای شفیرگی در بسته سلولی از کلنی های آلوده به کنه واروآ انتخاب گردید . این شانها به دو گروه تیمار و یک گروه شاهد تقسیم و در انکوباتور ( ۳۲ درجه سانتیگراد و ۵۰ درصد رطوبت نسبی ) نگهداری شدند . تیمار اول ۲۴ساعت و تیمار دوم و شاهد به مدت ۹۶ ساعت جداگانه در معرض بخار اسید فرمیک ۶۵ % قرار گرفتند. نهایتاً تعداد حجرات شفیرگی در بسته ، تعداد کنه زنده و یا مرده هر سلول و تعداد حجرات آلوده ، بدون کنه ، با کنه زنده و یا با کنه مرده شمارش شد . میانگین درصد تعداد سلول های با کنه تلف شده در تیمار اول، دوم و شاهد به ترتیب ۸۳/۱۵ ، ۳۲/۵۶ و ۳۶/۷ درصد بود . محاسبات آماری نشان داد که بین تیمار دوم و شاهد در سطح ۵% اختلاف معنی دار می باشد ولی بین دو تیمار اول و دوم ، و بین تیمارهای اول و شاهد اختلاف معنی دار نبود . همچنین مشاهدات نشان داد که بخار اسید فرمیک میتواند در مدت ۹۶ ساعت ۸۹ درصد از کنه های مادر و بازماندگان را در حجرات شفیرگی از میان ببرد.
دانلود متن کامل
منبع: آفتاب


لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
روش کالیبراسیون سمپاش پشت تراکتوری بومدار (۴۰۰ لیتری)

روش کالیبراسیون سمپاش پشت تراکتوری بومدار (۴۰۰ لیتری)

سمپاش های پشت تراکتوری بومدار یکی از بهترین انواع سمپاش های مورد استفاده در جهان می باشد که در انواع سوار شونده (Tractor mounted sprayer) ، کششی (Trailed sprayer) و خودکششی با خود گردان (Self propelled) موجود می باشد.

معمولا در این سمپاش ها نازل ها دو به دو همدیگر را همپوشانی کرده و با پاشش یکنواخت سطح مزرعه را کاملا ًمی پوشاند. با انتخاب و استفاده از نازل مناسب، باد بردگی و تلفات سم کاهش یافته و تمام سطح گیاه آغشته به محلول سمی می گردد.
معمولا در این سمپاش ها نازل ها دو به دو همدیگر را همپوشانی کرده و با پاشش یکنواخت سطح مزرعه را کاملا ًمی پوشاند. با انتخاب و استفاده از نازل مناسب، باد بردگی و تلفات سم کاهش یافته و تمام سطح گیاه آغشته به محلول سمی می گردد.
معمولا در این سمپاش ها نازل ها دو به دو همدیگر را همپوشانی کرده و با پاشش یکنواخت سطح مزرعه را کاملا ًمی پوشاند. با انتخاب و استفاده از نازل مناسب، باد بردگی و تلفات سم کاهش یافته و تمام سطح گیاه آغشته به محلول سمی می گردد.
از انواع سم پاش های پشت تراکتوری، نوع سوار شونده در ایران رایج بوده که توسط اتصال ۳ نقطه به تراکتور متصل می شود. در کشورهای پیشرفته به علت تسطیح کامل مزارع، عرض بوم سمپاش به ۴۰ متر نیز می رسد اما در کشور ما به دلیل عدم تسطیح مزارع عمدتا از بوم های ۸ متری استفاده می شود. راندمان سمپاش ۴۰۰ لیتری با بوم ۸ متری در شرایط کشور ما ۱۰ تا ۱۵ هکتار در روز می باشد.
میزان لهیدگی محصول در اثر عبور چرخ تراکتور نیز دارای اهمیت می باشد. مثلا در شرایطی که در مزرعه گندم، بوته ها کوتاه و امکان پنجه زنی و ترمیم دارند میزان این خسارت ناچیز می باشد اما در زمانی که بوته ها رشد کرده و دیگر امکان ترمیم ندارند اگر از تراکتورهای چرخ پهن( ۳۰تا cm۴۰) استفاده شود، میزان خسارت حدود ۱۲-۸ % محصول می باشد. لذا برای کاهش این خسارت لازم است تا تسطیع مزارع صورت گرفته و از تکنولوژی های پیشرفته مانند سمپاش های با طول بوم زیاد استفاده گردد زیرا در زمان استفاده از بوم ۴۰ متری لهیدگی مزرعه و محصول به یک پنجم (۲ %) کاهش می یابد.

تعریف کالیبراسیون
تصور عمومی بر این است که تنظیم سمپاش جهت پاشش مقدار معینی محلول سمی در هکتار، کالیبراسیون نام دارد . اما تعریف صحیح و کامل کالیبراسیون عبارتست از نظیم سمپاش برای پاشش مقدار معینی سم خالص با محلول سمی در هکتار با قطر ذرات از پیش تعیین شده و تعداد معینی از ذرات در یک سانتیمتر مربع. برای این منظور از کارت های حساس به آب استفاده می شود. این کارتها زرد رنگ بوده و با برخورد ذرات آب به آنها اثرات آبی رنگ بر روی کارت ایجاد شده و امکان شمارش ذرات و بررسی یکنواختی پاشش را می دهد.
از آنجایی که قبل از کالیبره شدن سمپاش ممکن است پاشش نامنظم و بیش از حد مورد نیاز باشد، جهت جلوگیری از اتلاف سم و کاهش اثرات بر محیط و کاربران و جلوگیری از سوزش گیاه، کلیه مراحل کالیبراسیون باید با آب انجام شود.

مراحل کالیبراسیون سمپاش های ۴۰۰ لیتری پشت تراکتوری بومدار
▪ کالیبراسیون دارای مراحل متعددی است که به بررسی آن ها می پردازیم:
ـ مرحله ۱) انتخاب نازل.
نازل مهم ترین بخش یک سمپاش است و محلول سمی از آن خارج می شود. نازل باید بتواند تا محلول را به خوبی به ذرات ریز تبدیل کند. در اینجا به چند نازل که در حال حاضر در دسترس کشاورزان است اشاره می کنیم.
نازل ۸۰۰۲ بادبزنی، از جنس رزین صنعتی یا پلاستیکی و رنگ زرد ارتفاع پاشش این نازل در ۲ بار همپوشانی cm ۷۵ و در ۳ بار همپوشانی cm ۱۱۵ از بالای گیاه است. زاویه پاشش آن ۸۰ درجه بوده و محلول دهی آن ۲/۰ گالن آمریکایی در دقیقه در PSI ۴۰ فشار (۸/۲ بار) می باشد.
نازل ۱۱۰۰۳ بادبزنی، از جنس رزین صنعتی یا پلاستیکی و رنگ آبی ارتفاع پاشش این نازل در ۲ بار همپوشانی ۵۰ و در ۳ بار همپوشانی cm ۷۲/۵ از بالای محصول می باشد. زاویه پاشش این نازل ۱۱۰ درجه و محلول دهی آن ۳/۰ گالن امریکایی در دقیقه در ۸/۲ بار (PSI ۴۰) فشار است.
نازل ۱۱۰۰۴ بادبزنی ، این نازل از جنس استیل است. زاویه پاشش آن ۱۱۰ درجه و محلول دهی آن ۴/۰ گالن امریکایی در دقیقه در ۸/۲ بار (PSI ۴۰) فشار می باشد. ارتفاع پاشش آن نیز cm ۴۰ از بالای گیاه در نظر گرفته می شود.
برای مبارزه با علف های هرز در مزارع گندم که ارتفاع بوته ها به طور متوسط حدود cm ۲۰-۱۵ می باشد و زمین به طور کامل تسطیح نشده است، استفاده از نازل ۸۰۰۲ توصیه می گردد. ارتفاع پاشش این نازل زیاد و مصرف محلول آن در هکتار کم می باشد.
در صورتی که مزارع تسطیح شده و محل برداشت آب نزدیک مزرعه بوده و حجم و ارتفاع محصول زیاد شده باشد می توان از نازل های ۱۱۰۰۳ و یا ۱۱۰۰۴ استفاده نمود که دارای ارتفاع پاشش کم و محلول دهی زیاد هستند استفاده نمود. لازم به ذکر است که در نازل های با ارتفاع پاشش کم، باد بردگی سموم کاهش می یابد. در برخی از کشورهای پیشرفته برای مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی از نازل های مخروطی توخالی یا گِرد پاش که ذرات بسیار ریز تولید می نمایند استفاده می شود.

ادامه مطلب در پست بعدی

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ادامه پست قبل

ادامه پست قبل

ـ مرحله ۲) فشار سمپاشی.
فشار سمپاشی در سمپاش های بومدار با نازل های بادبزنی (تی جت) معمولا ً بین ۱ تا ۵ بار بوده و برای مبارزه با علف های هرز فشار ۲ تا ۳ بار و در مبارزه با آفات و بیماری ها فشار بین ۳ تا ۴ بار مناسب می باشد. با افزایش فشار، خروجی محلول زیادتر شده و قطر ذرات ریزتر می گردد. در مبارزه با علف های هرز از ذرات درشت تر استفاده می شود تا بادبردگی به حداقل برسد.
تغییر فشار بستگی به دور موتور و دور محور توان دهی تراکتور (PTO) داشته و میزان آن را با رگولاتور یا شیر فشار تنظیم می نمایند. یک شیر فشار مناسب باید حتی در حد نهایی افزایش فشار، مقداری محلول برگشتی به مخزن داشته باشد تا از ترکیدگی پمپ و لوله ها جلوگیری کند. در ایران، سازندگان از فشار سنج های ۶۰ تا ۱۰۰ بار استفاده می کنند که نمی توانند فشار صحیح بین ۲ تا ۳ بار را نشان دهد. نکته دیگر این است که منظور از فشار سمپاشی، فشار در پشت نازل می باشد که با فشار موجود در خروجی پمپ متفاوت بوده و همیشه از آن کمتر است. به همین منظور برای تعیین فشار صحیح در نازلها می توان در نزدیکی یکی از نازل ها یک فشارسنج نصب نمود
راه دیگر برای تعیین مقدار دقیق فشار نازل ها بدین صورت است که، در مدت زمان یک دقیقه مقدار خروجی چند نازل را در ظروف جدا اندازه می گیریم. سپس میزان محلول بدست آمده از نازل ها را با جدول مقایسه کرده و با تغییر رگولاتور به فشار لازم می رسیم . از آنجایی که کشاورزان برای اندازه گیری خروجی نازل ها ظروف مدرج ندارند و تنها وسیله اندازه گیری آنها قوطی خالی یک لیتری سموم مصرف شده می باشد، می توان با استفاده از ساعت زمان پر شدن ظرف یک لیتری را به ثانیه یادداشت نمود. مثلا ً اگر مدت پرشدن یک ظرف یک لیتری ۴۰ ثانیه بوده باشد، از تناسب ریاضی به صورت زیر استفاده می شود.
● ۴۰ ثانیه، یک لیتر، ۶۰ ثانیه (یک دقیقه) چقدر محلول ؟
نازل ها پس از مدتی کارکرد و به دلیل عبور محلول سمی از آن ها فراخ تر شده و خروجی آن ها افزایش می یابد. مثلا ً طبق نمودار مندرج در یک بروشور، خروجی نازل های زرد و آبی موجود، پس از ۱۰۰ ساعت کارکرد ۲ تا ۴ ساعت درصد زیاد شده و حال اینکه این مقدار برای برخی انواع دیگر از نازل ها پس از ۵۰ ساعت کارکرد ممکن است به ۳۵ درصد نیز برسد.
بنابراین اگر نازل مدت زیادی کارکرده باشد خروجی آن افزایش یافته و مقدار آن با عدد داده شده در جدول برای فشار معین مطابقت نخواهد داشت. به منظور آزمایش و کسب اطمینان از سلامت نازل ها و برای مشخص کردن درصد افزایش خروجی می توان بوسیله یک ظرف و در زمان یک دقیقه مقدار محلول خروجی را از نازل ها بدست آورد. سپس با اندازه گیری محلول بدست آمده (توسط استوانه مدرج) در این یک دقیقه از هر یک از نازل ها می توان مقدار خروجی هر نازل را مشخص نمود. سپس این مقدار در جدول مربوطه مقایسه می شود. در آزمایشی که در اینجا انجام گشته، مقدار محلول بدست آمده از یک نازل کارکرده ۸۰۰۲ برنجی ، cc۷۶۰ شده است. طبق اطلاعات جدول، نازل ۸۰۰۲ در فشار ۲ بار، باید cc ۶۵۰ خروجی داشته باشدکه عدد بدست آمده در آزمایش ما cc ۷۶۰ می باشد . بنابراین این نازل در یک دقیقه
cc ۱۱۰ محلول اضافه از حالت استاندارد خارج می کند ( cc ۱۱۰ = cc ۶۵۰ - cc ۷۶۰) . بنابراین لازم است تا فشار کم شود تا میزان خروجی به حد استاندارد برسد که این کار از طریق رگولاتور انجام شد و دوباره باید محلول خروجی اندازه گیری شود.
ـ مرحله ۳) سرعت حرکت تراکتور.
سرعت حرکت تراکتور در مزارع مکانیزه و کاملا تسطیح شده تا ۱۴ کیلومتر در ساعت می باشد که این مقدار در مزارع کشور ما به علت ناهموار بودن به ۴ تا ۶ کیلومتر کاهش می یابد (۶۶ تا ۱۰۰ متر در دقیقه). اگر کیلومتر شمار تراکتور خراب بوده یا اصلا ً وجود نداشته باشد، برای تعیین سرعت حرکت تراکتور باید از راننده خواست تا طبق تجربیات قبلی خود در مزرعه مورد آزمایش، میزان گاز دستی تراکتور و دنده را انتخاب و شروع به حرکت در شرایط مزرعه نماید. پس از یک دقیقه مسافت طی شده اندازه گیری می شود. برای افزایش دقت اندازه گیری می توان در مسیر حرکت تراکتور چند پرچم نصب نمود .پس از متراژ، می توان با استفاده از تناسب ریاضی ، سرعت حرکت تراکتور را به کیلومتر در ساعت محاسبه نمود. مثلا ً مسافت طی شده این آزمایش ما برابر ۸۳ متر در یک دقیقه بوده است. حال از طریق تناسب، سرعت حرکت برابر ۴۹۸۰ متر در ساعت (حدود ۵ کیلومتر در ساعت) بدست می آید.
ـ مرحله ۴) میزان محلول مصرفی در هکتار.
به عنوان مثال در صورت استفاده از نازل ۸۰۰۲ زرد رنگ در فشار ۳ بار (PSI ۴۵) و سرعت حرکت ۵ کیلومتر در ساعت میزان مصرف محلول در هکتار ، طبق جدول ۱۹۰ لیتر خواهد بود.
● محلول مصرفی در عملیات کالیبراسیون.
یادآوری می شود که عملیات کالیبراسیون به منظور صرفه جویی در مصرف سموم، پیش گیری از سوزش گیاه و جلوگیری از آلودگی ناخواسته محیط زیست و مسمومیت انسانی به وسیله آب خالص انجام می شود. به همین دلیل (مصرف آب به جای سم) ، جهت صرفه جویی در وقت و هزینه ها در صورتی که در هنگام اجرای عملیات، شرایط جوی کاملا ً مساعد نبوده و حتی کمی باد وجود داشته باشد، می توان اقدام به کالیبراسیون نمود. اما در هنگام سمپاشی مزرعه، شرایط جوی باید کاملا ً مساعد بوده و از وسایل ایمنی نیز به طور کامل استفاده نمود.
ـ مرحله ۵) کنترل وضعیت عمومی سمپاش.
قبل از انجام عملیات اجرایی کالیبراسیون باید وضعیت عمومی سمپاش را بررسی و کنترل نمود. برای اطمینان از عملکرد صحیح سمپاش و کالیبراسیون دقیق، کنترل بخش هایی که نام برده می شود ضروری می باشد.
ابتدا باید کنترل نمود که درجه بندی میزان محلول در دو طرف مخزن صحیح باشد. و نیز شلنگ آب نما (شفاف) در مقابل درجات در دو طرف مخزن، به خصوص در مخازن غیر قابل رویت برای کنترل مقدار محلول سمی موجود باشد. توری سبدی درب مخزن نیز باید بررسی شود. این سبد باید در اطراف و زیر مشبک بوده و توری آن ۳۰ مش باشد (مش= تعداد سوراخ ها در یک اینچ طولی). درب مخزن نیز باید به خوبی بسته شده و در هنگام حرکت باز نشود و نشتی نداشته باشد.
لوله های خروجی و برگشتی محلول باید مورد بررسی قرار گیرند تا نشتی نداشته باشند. صافی زیر مخزن باید مجهز به توری ۵۰ مش بوده و توری آن گرفتگی نداشته باشد. کلیه اتصالات موجود از پمپ تا نازل کنترل شود تا چکه نداشته باشد. فاصله نازل ها در روی بوم نیز باید همگی cm ۵۰ در نظر گرفته شود و شیار نازل های تی جت همگی در روی یک خط بوده و موازی با طول بوم باشد در برخی موارد جهت جلوگیری از برخورد پاشش نازل ها با هم، خطوط نازل ها را با زاویه بسیار کم نسبت به خط بوم نصب می نمایند که در این حالت ، خطوط شیار نازل ها باید با هم موازی باشد
نازل ها باید پاشش یکنواخت داشته و توری آن ها ۵۰ مش بوده و گرفتگی نداشته باشد. دبِی (میزان خروجی در واحد زمان) نازل ها در بخش های مختلف بوم یکسان و نیز دبی نازل های یک بخش نیز نباید با هم متفاوت باشد که این عمل توسط آزمایش اندازه گیری میزان خروجی محلول نازل ها انجام می شود و در صورت مشاهده اختلاف بین خروجی نازل ها باید نازل های خراب را تعویض نمود. لازم است تا جهت جلوگیری از چکه در هنگام قطع سمپاشی، نازل ها به چک والو (سرپوش = سوپاپ = Valve)، مجهز باشند.
بخش های مختلف خرپای بوم به خصوص لولای اصلی باید فاقد هرگونه لقی باشد. کلیه بخش ها باید دارای پیچ تنظیم ارتفاع بوده و تمام قسمت ها در یک راستا قرار گیرند. زمانی که تراکتور در جای مسطح ایستاده است، لازم است تا فاصله دو طرف بوم از سطح زمین برابر باشد که برای این کار از متر و تنظیم بازوهای تراکتور استفاده می شود.
محور توان دهی تراکتور در کلیه حالات پاشش که بسته به نوع نازل و رشد محصول ارتفاع پاشش از ۵۰ تا ۱۳۰ سانتی متر تغییر می کند، باید حتی الامکان به صورت افقی کار کرده تا به پمپ فشار نیاید.
اگر تعداد نازل ها ۱۶ عدد باشد، حداکثر عرض کار پاشش در روی زمین m ۸/۵ و عرض کار مفید متر۸ و فاصله نازل اول تا آخر ۵/۷ متر می باشد. بوم های تاشوی ضربدری به بوم های افقی ارجحیت دارند زیرا در هنگام برخورد بوم به مانع، با عقب رفتن بوم، سر ِ آن بالا رفته و مانع را رد می کند. اندازه و روش نصب و قرار گرفتن شلنگ های رابط باید طوری باشدکه در موقع بازشدن مانع پاشش نازل ها نشده و در هنگام جمع شدن در بین قطعات گیر نکند
در انتهای بوم نیز باید قطعه U شکل وجود داشته باشد که کار حفاظت از نازل ها را بر عهده دارد و در هنگام پایین آوردن بوم و یا برخورد با موانع، نازل ها آسیب نبیند.
● عملیات اجرایی کالیبراسیون در مزرعه.
برای شروع کالیبراسیون مقدار معینی آب در مخزن بریزید. از آنجایی که مخزن توسط بازوهای تراکتور به طور دایره ای بالا و پایین می رود، باید خواندن عدد مقدار محلول در مخزن در ارتفاع خاصی صورت گیرد و بهتر است تا شاسی سمپاش روی زمین مسطح قرار گیرد. اگر این عمل به علت گیر کردن PTO به قسمت های دیگر ممکن نیست، باید ارتفاع وسط شاسی از زمین به وسیله متر یا یک تکه چوب اندازه گیری شود. برای دقت بیشتر در تعیین مقدار آب موجود، میزان آن را پس از رفع تلاطم از روی درجات دو طرف خوانده و معدل گیری می نماییم . در این آزمایش، عدد سمت چپ برابر ۲۶۰ لیتر و در سمت راست ۲۴۰ لیتر می باشد که میانگین آن ۲۵۰ لیتر خواهد شد. پس از تعیین مقدار آب مخزن، شخص سم پاشی کننده به مزرعه رفته و محلول پاشی آزمایشی را انجام می دهد. برای این کار مسافتی به طول ۵۰ تا ۱۰۰ متر را در مزرعه علامت گذاری شده (در این آزمایش m ۵۰) و محلول پاشی با آب در این فاصله یک یا چند بار انجام می شود. ( در این آزمایش ۴ بار). دور موتور، وضعیت دنده ها با کمک یا بدون کمک باید یادداشت شود. بهتر است زمان طی نمودن این فاصله نیز یادداشت و سرعت تراکتور محاسبه شود. برای بدست آوردن مسافت طی شده باید طول انتخاب شده (m ۵۰) را در دفعات تکرار (۴ بار) ضرب نمود که مسافت ۲۰۰ متر بدست می آید.
پس از پایان محلول پاشی در آزمایش، تراکتور به جای اولیه آمده و در وضعیت مشابه قرار می گیرد و شاسی سمپاش نیز تا ارتفاع قبلی پایین می آید. سپس، مقدار آب باقی مانده در مخزن را پس از رفع تلاطم از درجات دو طرف مخزن خوانده و میانگین آن را یادداشت می نماییم. در این آزمایش، عدد سمت راست مخزن برابر ۲۲۰ لیتر و سمت چپ برابر ۲۰۰ لیتر می باشد که میانگین آن ۲۱۰ لیتر خواهد بود. برای تعیین مقدار مصرفی کافی است تا مقدار آب باقیمانده (۲۱۰ لیتر) از مقدار اولیه (۲۵۰ لیتر) کم شود که حاصل ۴۰ لیتر خواهد شد (در این آزمایش از نازل آبی رنگ استفاده شده است).
▪ برای یافتن مقدار آب مصرفی در یک هکتار می توان از فرمول زیر استفاده کرد:
حال اگر از ابتدا و طبق جداول مختلف، هدف ما مصرف ۲۵۰ لیتر آب در هکتار برای سمپاشی بوده باشد، کالیبراسیون خاتمه یافته است. اما اگر هدف ما مصرف مقدار کمتر یا بیشتر آب بوده باشد دو حالت پیش می آید.
۱) اگر میزان محلول بدست آمده با مقدار مورد نظر بیش از ۱۰ درصد اختلاف داشته باشد باید شماره نازل را تغییر داد.
۲) اما اگر این اختلاف جزئی و زیر ۱۰ درصد باشد می توان از طریق تغییر فشار یا سرعت ِ حرکت، به اندازه مورد نظر رسید.
مثلا در این آزمایش اگر بخواهیم یک هکتار زمین را با ۲۰۰ لیتر آب سمپاشی کنیم (اختلاف با عدد ۲۵۰ بدست آمده بیش از ۱۰ درصد) باید نازل آبی رنگ ۱۱۰۰۳ را برداشته و به جای آن از نازل ۸۰۰۲ که دبی کمتری دارد استفاده کنیم . ولی اگر رقم ۲۲۵ تا ۲۷۵ لیتر در هکتار مورد نظر باشد (اختلاف کمتر از ۱۰ درصد) می توان با تغییرات فشار با سرعت، به اندازه لازم رسید.
سوالی که در نهایت مطرح می شود این است که آیا در یک فشار معین میزان خروجی محلول سمی با خروجی آب برابر است یا خیر.
با حل نمودن سموم مختلف در آب ، غلظت و لزجت محلول نسبت به آب افزایش یافته و در نتیجه خروجی نازل ها مقداری کاهش می یابد. لذا بسته به مقدار و انواع سموم حل شده میزان خروجی محلول نسبت به آب خالص ۳ تا ۵ درصد کاهش می یابد که این مقدار باید در محاسبات کالیبراسیون منظور گردد.
برای مثال اگر در آزمایش کالیبراسیون، آب مصرفی در هکتار در فشار معین ۲۰۰ لیتر بدست آمده باشد میزان محلول سمی خروجی در همان فشار در یک هکتار ۱۹۰ تا ۱۹۴ لیتر خواهد بود. بنابراین جهت رسیدن به مصرف ۲۰۰ لیتر محلول سمی در هکتار باید با تغییر جزئی فشار (افزایش) آب مصرفی را ۳ تا ۵ درصد افزایش داده و برای اطمینان بیشتر، عملیات کالیبراسیون را یک بار دیگر تکرار نمود.
همانطوری که گفته شد کلیه عملیات کالیبراسیون با آب انجام می گیرد. لذا در هنگام سمپاشی حتما ً باید موارد ایمنی را که شامل استفاده از ماسک، عینک، کلاه، دستکش، لباس و کفش مناسب می باشد مراعات و در شرایط جوی نامناسب مثل ساعات گرم روز و وجود باد از انجام سمپاشی خود داری نمود.
به کشاورزی که جهت سمپاشی مزارع خود از تراکتور و سمپاش های اجاره ای استفاده می نمایند توصیه می شود قبل از شروع سمپاشی ، بر اجرای عملیات کالیبراسیون نظارت کامل داشته باشند.
منابع:
آفتاب
فیلم آموزش نحوه کالیبراسیون سمپاش پشت تراکتوری بومدار (۴۰۰ لیتری)، تهیه شده در وزارت کشاورزی، دفتر خدمات و تکنولوژی آموزشی
وبلاگhttp://www.agriran.blogfa.com
کشاورزان پیشرو www.ebadi.coo.ir

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفی کتاب اطلس رنگی آفات درختان میوه

معرفی کتاب اطلس رنگی آفات درختان میوه

اطلس رنگی آفات درختان میوه
موضوع: درختهای میوه - بیماریها و آفتها میوه‌ها - بیماریها و آفتها
پدیدآورندگان: مجید میراب‌بالو حمیدرضا پوریان امید گلابتونچی و پریسا حیدری

ناشر: مرز دانش
292 صفحه - وزیری (شومیز) - 65000 ریال - چاپ 1 - 2000 نسخه
کد کنگره:6الف9م/SB608
شابک:978-964-9900-75-9
رده دیوئی:634.049
تاریخ نشر:05/09/87

مرکز پخش: تهران - انقلاب، خیابان ابوریحان بیرونی، کوچة عنصری، پلاک 11 - موسسة فرهنگی پخش و نشر دانش تلفن: 09123714031
با تشکر از جناب آقای مهندس مجید میراب‌لو

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
گونه‌های جدید شگفتی‌ساز حشرات در سال 2008

گونه‌های جدید شگفتی‌ساز حشرات در سال 2008

مورچه باستانی:
تنها سه گونه دیگر از این نوع مورچه (Martialis heureka) در جهان وجود دارد که تمامی آنها در خارج از شهر مناوس در آمازون یافت شده اند. با این حال نمونه ای که دانشمندان در سال 2008 با آن مواجه شده اند با داشتن قدمتی برابر 120 میلیون سال آن را در میان دیگر گونه های موجود بی نظیر می کند. و این هم گونه‌های شگفتی‌ساز انگل حشرات و حشره‌خوار:
انگل مورچه:
انگل Myrmeconema neotropicum دارای خصوصیتی است که باعث مجزا شدن آن از دیگر گونه های مشابه شده است. به این معنی که شکم مورچه ها زمانی که به این انگل آلوده شود متورم و سنگین شده و به رنگ قرمز روشن درمی آید. در این صورت پرندگان گیاه خوار این مورچه ها را که سرعت خود را نیز از دست داده اند با میوه اشتباه گرفته و می بلعند که این امر در نهایت منجر به انتشار لاروهای این انگل می شود.
موش حشره خوار جهنده:
این گونه 126 ساله که با نام «سنجی صورت خاکستری» نیز شناسایی می شوند برخلاف ظاهری که دارد از دسته جوندگان نبوده و از حشرات تغذیه می کند. نکته جالب توجه در مورد این جاندار که گونه آن را بی نظیر کرده تعلق داشتن به تیره فیلهاست.


لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سم کشاورزی دیازینون تولید چین غیراستاندارد اعلام شد

سم کشاورزی دیازینون تولید چین غیراستاندارد اعلام شد

سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان به علت تهدید سلامتی افراد و آلودگی دیازینون محصولات، نسبت به استفاده کشاورزان این استان از سم دیازینون ‪۵۰‬ درصد (‪ (EW%50‬ساخت چین هشدارداد واین سم را غیر استاندارد اعلام کرد. مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان روزیکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: به تازگی سمی با نام دیازینون، ساخت چین با تولید اکتبر سال ‪۲۰۰۷‬ وارد کشور شده است که استفاده از آن در محصولات کشاورزی برای سلامتی انسانها خطرناک است. محمد قاسمی افزود: این سم غیراستاندارد است و مورد تایید سم شناسان و مراجع رسمی کشور نیست و در فهرست سموم مجاز نیست و استفاده از آن سبب بروز خسارتهایی برای کشاورزان، محیط زیست و محصول می‌شود.
به گفته وی، این سم توسط افراد سودجو و به صورت غیرقانونی وارد کشور شده و دراستان نیز توزیع و به فروش می‌رسد. مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهارداشت: نحوه وارد شدن و توزیع و عرضه این سم در کشور و استان هنوز مشخص نشده و افرادی در قالب دلال اقدام به توزیع آن می‌کنند.
قاسمی خاطر نشان کرد : سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی ورود، توزیع و عرضه این سم را در کشور ره‌گیری کرده و در اطلاعیه‌ای غیراستاندارد بودن آن را به تمام استانهای کشور ابلاغ نموده است ولی متاسفانه به علت ارزان بودن این سم کشاورزان بدون توجه به خطرات آن از این سم استفاده می کنند.
وی افزود: در استان کردستان نیز مبادی ورود و همچنین عرضه‌کنندگان آن مشخص نیست و در حال پیگیری این مساله هستیم. مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان به بحث واردات، صادرات و تولید و توزیع سم توسط بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: از سه سال قبل تولید، توزیع و واردات و صادرات سم از دست دولت خارج و به بخش خصوصی واگذار شده است. قاسمی اظهارداشت :این مساله منجر به واردات سم و تهیه و توزیع آن توسط شرکتهای خصوصی و اشخاص نا آشنا با حوزه تخصصی و یا گاهی سود جو شده است.
استان کردستان دارای یک میلیون و ‪ ۱۱۰‬هزار هکتار اراضی زراعی است که سالانه بیش از یک میلیون تن انواع محصولات زراعی در آن تولید می‌شود.


لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
درمان بیماریها با نیش زنبورعسل

درمان بیماریها با نیش زنبورعسل

یونانیان در قدیم از عسل و موم برای تهیه انواع غذاها استفاده میکردند. بعدها، نیش زنبور برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شد. بقراط و کنفوسیوس (فیلسوف چینی) از این روش برای درمان بیماران استفاده می کردند.
به خاطر آگاه شدن مردم از اثرات بد داروها، مردم رو به درمان های طبیعی آوردند. مطب های زیادی برای درمان با نیش زنبور در چین گشایش یافت و به سرعت این روش درمانی دراروپا و آمریکای شمالی رایج شد.
زنبور درمانی یکی از انواع آپی تراپی می باشد که در این نوع، تولیدات زنبور برای درمان به کار می رود. در این نوع درمان از گرده افشانی توسط زنبور، موم، عسل خالص و غذای مورد مصرف توسط نوزادهای زنبورها استفاده می شود.
به طور خلاصه، زنبوردرمانی به عنوان جاشینی برای مداوای بیماران به کار می رود و بیمارانی که با داروهای شیمیایی درمان نمی شوند، رو به زنبور درمانی می آورند.

درمان بیماریها با نیش زنبور
نیش زنبور به بهبود و درمان این مشکلات و بیماری ها کمک می کند:
1- بیماری های خود ایمنی
2- بیماری های عصبی
3- ام اس (ms)
4- پینه و سختی پوست
5- آماس و ورم پستان
6- گرفتگی عضلات
7- زونا
8- نقرس
9- آسیب به آرنج
10- آسیب به زردپی
11- کمردرد
12- دردهای مزمن
13- اختلال اعصاب
14- کاهش کلسترول خون
15- روماتیسم و درد مفاصل
16- آرتریت یا ورم و التهاب مفاصل
17- افسردگی
18- بیماری های پوستی
19- دردهای قاعدگی
20- واریس یا بزرگ شدن رگ در پاها
21- سندرم خستگی مزمن
22- ناتوانی های جنسی


خصوصیات نیش زنبور
نیش زنبور دارای ترکیبات مختلفی از قبیل: آنزیم ها، پروتئین ها و اسیدهای آمینه می باشد.
این ماده بدون رنگ و دارای مزه شیرین و کمی تلخ می باشد. قابل حل در آب می باشد. اگر با هوا برخورد کند، تبدیل به کریستال سفید متمایل به خاکستری می شود. نیش زنبور دارای موادی می باشد که به سیستم اعصاب، قلب و غده فوق کلیه کمک می کند.
چگونگی روش زنبور درمانی
ابتدا قبل از شروع درمان ، باید میزان حساسیت بیمار را نسبت به نیش زنبور مورد بررسی قرار داد. این کار با استفاده از تزریق مقدار کمی نیش زنبور و توسط 1 تا 2 عدد زنبور انجام می شود.
زنبور درمانی به این صورت است که زنبور را با استفاده از موچین یا انبرک در سطح مورد نظر از بدن قرار می دهند تا آنجا را نیش بزند. برخی افراد به جای استفاده از خود زنبور زنده، تزریق نیش زنبور را در زیر پوست ترجیح می دهند.
نیش زنبور بعد از 15 دقیقه رها می شود و بعد آن را با استفاده از موچین برمی دارند. بین 20 تا 40 نیش باید در هر جلسه زده شود و بیمار باید 3 بار در هفته به مرکز زنبور درمانی مراجعه کند.
درمان با نیش زنبور برای بیماران ms اثرات فوق العاده ای داشته است، از آن جمله افزایش استقامت، کاهش خستگی و همینطور کاهش تشنج و انقباض عضلات.


احتیاطات
اگر شما دیابت، سیفلیس، سل یا آلرژی شدید دارید، از این نوع درمان استفاده نکنید.
بیماران بعد از زنبور درمانی چه احساسی دارند؟
آستانه ی تحمل درد ناشی از نیش زنبور در افراد مختلف، متفاوت است.
معمولا بعد از چند ساعت، درد فروکش می کند. اما در برخی افراد نیز ممکن است یک هفته طول بکشد تا درد متوقف شود.
برخی اوقات گذاشتن یخ روی محل نیش زنبور موجب آرام شدن درد ناشی از آن می شود.


چگونه میتوان فهمید که شخصی نسبت به نیش زنبور آلرژی دارد یا نه؟
در افراد دارای آلرژی به نیش زنبور، علائم زیر دیده می شود:
درد، حالت تهوع و استفراغ، اسهال و سرگیجه، سخت نفس کشیدن و صدای خرخر، کاهش ناگهانی فشار خون و شوک.

آیا احتمال خطر در این درمان وجود دارد؟
بیشتر مردم بعد از نیش زدن زنبور، درد و قرمزی محل نیش را تجربه می کنند. دیده شده است که حدود 20 درصد از افراد بعد از درمان دچار خارش، کهیر، خستگی و عصبانیت می شوند.
در اینجا توجه شما را به برخی از علائم و نشانه های بعد از درمان جلب می کنم. لازم به ذکر است که این علائم بسیار نادر و در حدود 8/0 درصد می باشند.
1- مرگ
تعداد کمی از افراد به علت نیش زدن زنبور می میرند. تحقیقات نشان داده است که این تعداد به کمتر از 100 نفر در سال می رسد. مرگ به سبب وجود آلرژی شدید و یا شوک قلبی رخ می دهد.
2- آسیب به اعصاب بینایی
این علامت در افرادی بروز می کند که نیش زنبور در اطراف چشم و ابروی آنها وارد شده باشد.
3- آنسفالومیلیت یا التهاب مغز و نخاع
اگر نیش زنبور وارد سیستم عصبی شود، این عارضه به وجود می آید.

اگر به طور ناگهانی زنبور شما را نیش زد، چه باید کنید؟
- هر چه زودتر به اورژانس بروید.
- با دقت نیش زنبور را در بیاورید. حدود 2 تا 3 دقیقه طول میکشد تا تمام نیش وارد بدن شود، لذا بیرون آوردن نیش بسیار مهم است.
- برای کاهش تورم در محل نیش، یخ بگذارید.
- محل نیش را با آب تمیز و صابون بشویید.

لینک دائم












 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تاثیر بالهای کوچک پروانه در افزایش شتاب برای گریز از شکارچیان

تاثیر بالهای کوچک پروانه در افزایش شتاب برای گریز از شکارچیان

محققان و زیست شناسان چندین موسسه زیست شناسی با بررسی خصوصیات رفتاری و پروازی پروانه ها دریافتند که بالهای کوچک عقبی در پروانه ها یکی از عوامل اصلی در افزایش شتاب و قابلیت گریز از مقابل شکارچیان است. محققان اکولوژیست چندین موسسه تحقیقاتی از جمله دانشگاه کورنل طی مطالعاتی جدید و بررسی طبیعت پروانه ها دریافتند که عامل چالاکی این حشرات در فرار از دست مهاجمان، بالهای عقبی آنهاست. به گفته محققان در میان این جانداران برای فرار از دست یک مهاجم نیازی به سریع بودن نیست تنها غیر قابل پیش بینی بودن کفایت می کند.
محققان از گذشته از ارتباط میان توانایی گریز پروانه ها طی دوره های تکاملی با درخشانی رنگ بالهای آنها مطلع بودند. این به آن معنی است که رنگهای درخشان و پر زرق و برق به طور معمول در این حشرات به مهاجمانی نظیر پرندگان این هشدار را می دهد که این پروانه دارای قابلیتهای تدافعی از قبیل طعم ناخوشایند و یا چابکی و سرعت بالاست و ارزش صرف انرژی برای شکار را ندارد.
این پدیده توسط افرادی که برای شکار پروانه های زیبا و رنگارنگ اقدام کرده اند به خوبی تجربه شده است زیرا هرچه رنگ بال این جانداران متنوع تر و درخشان تر باشد، شکار آنها دشوارتر خواهد شد. با این حال تاکنون نقش بالهای کوچک پشتی پروانه ها در افزایش قابلیت گریز در آنها کشف نشده بود. به همین دلیل زیست شناسان طی یک ازمایش بالهای کوچک پشتی پروانه ای را قطع کرده و شیوه و مسیر پرواز او را به واسطه دو دوربین تصویربرداری تحت نظر گرفتند.
سپس تصاویر سه بعدی به دست آمده بر روی یک رایانه مورد پردازش قرار گرفته و سرعت پرواز، شتاب، سرعت تغییر مسیر و انحنا دادن در مسیر پرواز حشره به ثبت رسید. نتایج نشان داد که قطع شدگی بالهای عقب تاثیری بر فرایند پرواز حشره ندارد اما می تواند شتاب پروانه را به نیم برساند. این بالهای کوچک هوا را شکافته و انرژی مازادی را برای چرخش سریع و ناگهانی در هنگام تحت تعقیب قرار گرفتن در پروانه ایجاد می کند.
بر اساس گزارش ساینس دیلی، به گفته محققان در برخی گونه ها از این حشرات رنگ آمیزی بالها ارتباط مستقیم با توانایی قطعی تدافعی دارد و مهاجم تنها با مشاهده این نوع رنگ آمیزی از شکار پروانه خودداری می کند. به همین دلیل پروانه هایی که طعم آنها برای شکارچیان ناخوشایند است از سرعت پرواز پایینی برخوردار بوده و به ظاهر به راحتی قابل شکار خواهند بود. از دیگر خصوصیات تدافعی پروانه ها ساختار فلس مانند بالهای آنهاست که به دلیل همین ساختار به راحتی از میان منقار پرندگان لغزیده و رها می شوند.
منبع آفتاب به نقل از خبرگزارى مهر

لینک دائم

 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشف دو ویروس جدید گیاهی توسط پژوهشگران کشور...

کشف دو ویروس جدید گیاهی توسط پژوهشگران کشور...

دکتر محمود معصومی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این مطلب گفت: ویروسهای گیاهی در تمام مناطق کشور وجود دارند و در برخی موارد خسارتهای جبران ناپذیری به محصولات کشاورزی وارد کرده اند.
از این رو با حمایت مالی وزارت جهاد کشاورزی طرح مشترک مطالعه بیماریهای ویروسی غلات در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز آغاز و با افتتاح مرکز تحقیقات ویروس شناسی گیاهی تحولی در پژوهش این رشته ایجاد شد.
وی کشف چندین ویروس جدید در دنیا، اجرای راهکارهای مدیریت بیماری در مزرعه به منظور کاهش خسارت این بیماری ها، کشف روشهای انتقال و اپیدمی چندین بیماری از جمله ویروسهای موزائیک ایرانی ذرت، نوارک ایرانی گندم، موزائیک نوار کلروتیک قیاق و بیماری فیتوپلاسمایی جاروک لیموترش و دستیابی به ارقام مقاوم گندم نسبت به ویروس موزائیک رگه ای گندم که یکی از ویروس های مهم گندم در ایران است را از موفقیتهای محققان مرکز تحقیقات ویروس گیاهی نام برد.
ویروس موزائیک ایرانی ذرت
معصومی از کشف ویروس موزائیک ایرانی به نام ";قیاق" خبر داد و اظهار داشت: این ویروس یک ویروس جدید است که در تمام ایران پراکنده است و منشا آن گیاهی به نام ";قیاق" است.
وی به اهمیت این ویروس و میزان خسارت آن در مزارع ذرت اشاره کرد و افزود: این ویروس در مناطق شمالی کشور به ویژه استانهای گلستان و مازندران خسارات زیادی در مزارع ذرت ایجاد کرده است.
معصومی خاطرنشان کرد: مطالعات مولکولی در مورد تنوع ژنتیکی و تعیین ترادف کامل ژنوم این ویروس در مراحل پایانی است.
وی با بیان اینکه این ویروس یک ویروس جدید است به مهر گفت: این ویروس برای اولین بار از استان فارس گزارش شد و تاکنون بر روی ذرت خسارت زیادی را وارد کرده است.
معصومی کاهش رشد، بروز موزائیک زرد و کلرونیک روی رگبرگهای برگ به صورت خطوط پیوسته و ناپیوسته را از علایم این ویروس ذکر کرد و ادامه داد: ناقل این ویروس یک نوع ";زنجرک" است. طغیان این زنجرک در سالهای اخیر موجب شیوع و اپیدمی شدن این ویروس در استانهای فارس و اصفهان شده و خسارت بسیار زیادی در سالهای اخیر به جا گذاشته است.
این محقق، ویروس موزائیک ایرانی ذرت را بومی ایران دانست و اضافه کرد: ویروس مذکور توسط دکتر ایزد پناه در این مرکز کشف شده و تا کنون مطالعات فراوانی از نظر ویروس شناسی، انتقال و دامنه میزبانی روی این ویروس انجام شده است.
معصومی از تعیین ترادف ژنوم این ویروس خبر داد و خاطر نشان کرد: برای اولین بار ترادف ژنوم کامل این ویروس توسط پژوهشگران این مرکز تعیین شد که گام مهمی در مطالعات بنیادی این ویروس است. اکنون مطالعات گسترده ای در زمینه ویروسهای ذرت در ایران در این مرکز در حال اجراست.
ویروس موزائیک اقلید گندم
معصومی به موفقیت محققان این مرکز در شناسایی ویروس موزائیک اقلید گندم اشاره کرد و ادامه اظهار داشت: این ویروس برای اولین بار در سال ۱۳۷۴ در منطقه اقلید فارس شناسایی شد.
وی با بیان اینکه این ویروس در مزارع گندم خسارتهایی را ایجاد می کند، گفت: با مطالعات فراوان ویروس شناسی و مولکولی بر روی این ویروس به عنوان یک ویروس جدید در دنیا گزارش شد.
به گفته وی میزان اهمیت این ویروس در گندم مشخص نیست و مطالعات در این زمینه ادامه دارد.
استادیار مرکز تحقیقات ویروس شناسی گیاهی اضافه کرد: علاوه بر این موفق شدیم ترادف کامل ژنوم این ویروس را نیز تعیین و معرفی کنیم.

منبع:http://www.plantdiseases.blogfa.com


 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید گوجه فرنگی های بنفش رنگ به وسیله دانشمندان برای مبارزه با سرطان

تولید گوجه فرنگی های بنفش رنگ به وسیله دانشمندان برای مبارزه با سرطان

تولید گوجه فرنگی های بنفش رنگ به وسیله دانشمندان برای مبارزه با سرطان

این گوجه فرنگی ها که از لحاظ ژنتیکی اصلاح شده حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها هستند

دانیل گورلیک
عضو هیئت تحریریه


واشنگتن- یک گوجه فرنگی قرمز رنگ به علاوه دو ژن گل میمون برابر گوجه فرنگی بنفش رنگی است که می تواند از بدن انسان در برابرطیف گسترده ای از بیماری ها محافظت کند.
بر اساس گزارش 26 اکتبر در ژورنال بیوتکنولوژی طبیعت محققان در مرکز جان اینز انگلیس از ژن های گل میمون برای ایجاد گوجه فرنگی از نظر ژنتیکی اصلاح شده ای استفاده کرده اند که شامل سطح بالایی از آنتوسیانین، ماده ای شیمیایی برای محافطت در برابر برخی از سرطان و بیماری های قلبی عروقی می باشد.

این مطالعه نشان داد که موش های مستعد به سرطانی که از رژیم غذایی شامل پودر گوجه فرنگی بنفش رنگ که به نظرغیر سمی است بهره مند بودند، از طول عمر بیشتری برخوردار شدند.

آنتوسیانین ها به میزان فراوان در میوه هایی نظیر تمشک و قره قاط وجود دارد. دانشمندان در حال بررسی روش هایی هستند که میزان ترکیبات سلامتی بخش را در میوه ها و سبزیجات رایج افزایش می دهد.

پروفسور کتی مارتین ، سرپرست این مطالعه گفت:" این یکی از اولین نمونه های مهندسی متابولیک است که میزان بالقوه ای برای ترویج سلامتی از طریق رژیم جهت کاهش تاثیر بیماری مزمن ارائه می دهد." او اضافه کرد که گوجه فرنگی محصول غذایی مهمی در سراسر جهان است.

محققان به مدت طولانی تصور می کردند که آنتی اکسیدان ها باعث سلامتی می شوند و با بیماری ها مبارزه می کنند. مراکز پیش گیری و کنترل بیماری های آمریکا ( سی دی سی )، وزارت بهداشت و امور اجتماعی و موسسه ملی سرطان توصیه می کنند که افراد حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات در طول روز مصرف کنند. هرچند بر اساس اعلام سی دی سی تنها 23 درصد از جمعیت آمریکا از این توصیه ها پیروی می کنند.

توضیح علمی در مورد گوجه فرنگی های بنفش

آنتوسیانین ها رنگینه های کوچک و در آب حل شونده ای هستند که بسته به میزان اسید موجود در آنها، گیاه را به رنگ قرمز،آبی و یا بنفش در می آورند. قره قاط و بادمجان بنفش و پرتقال خونی رنگ خصوصیات رنگی خود را تا حدودی از این مواد شیمیایی می گیرند. آنتوسیانین ها هم چنین به عنوان آنتی اکسیدان نیز عمل می کنند بدین معنی که از انجام واکنش های اکسیداسیون جلوگیری می کنند و یا سرعت آنرا کاهش می دهند.

در یک قیاس متابولیکی، اکسیژن که برای زندگی مورد نیاز است می تواند با درگیر شدن در واکنش های اکسیداسیون که مقادیر زیادی رادیکال های آزاد واکنشی و مولکول اغلب سمی آزاد می کند، به سلول ها صدمه وارد کند.

غذاهای غنی از آب و آنتی اکسیدان های قابل حل در چربی بهترین نوع محافظت در برابر بیماری به شمار می آیند. گوجه فرنگی غنی از لیسوپن، آنتی اکسیدانی حلال در چربی است اما حاوی مقادیر کمی از آنتی اکسیدان های حل شونده در آب می باشد که بیشتر آنها در پوست گوجه فرنگی وجود دارند.

مارتین و همکاران او به اضافه کردن دو ژن از گیاه گل میمون Antirrhinum majus به گوجه فرنگی نوع میکرو تام سطح آنتی اکسیدان های حل شونده در آب را افزایش دادند.

سلول ها آنتوسیانین ها را از طریق فرآیندی چند مرحله ای تولید می کنند که در آن ماده شیمیایی آمینو اسید فنیلالانین دقیقا به همان روشی که در تکه دوزی ها به وسیله متصل کردن و اصلاح تکه های مختلف درست می شود، با موفقیت اصلاح می شود.

هر مرحله از این اصلاحات توسط ژن های مشخصی به فعالیت می افتند و بیش از 12 ژن مسیر کلی را تنظیم می کنند. این ژن ها به طور معمول در گوجه فرنگی ها یافت نمی شوند به همین دلیل آنتی سیانین های کمی تولید می شوند. هرچند دو ژن گل میمون اضافه شده توسط محققان تنظیم کننده های اصلی تولید آنتوسیانین ها به شمار رفته و ژن های غیر فعال موجود در گوجه فرنگی ها را که برای تولید آنتو سیانین ها مورد نیازند فعال می کنند.

رنگ بنفش نشانه آن است که اصلاحات ژنتیکی با موفقیت روبرو شده اند. محققان این مطلب را با اندازه گیری سطح آنتوسیانین ها در پوست و گوشت گوجه فرنگی تایید کرده اند. به طور میانگین 2.83 میلی گرم آنتوسیانین در هر گرم از گوجه فرنگی های بنفش رنگ وجود دارد. بر اساس گزارش ها در گوجه فرنگی های اصلاح نشده، آنتوسیانین ها تقریبا غیر قابل شناسایی بوده اند.

آیا گوجه فرنگی های بنفش رنگ می توانند مانع از سرطان شوند؟

آنتی اکسیدان ها در آزمایشگاهها آثار سلامت بخشی را از خود نشان می دهند اما دانشمندان هم چنان می بایست مزیت های محسوس آنها را در مطالعات انسانی نیز به نمایش گذارند.

مارتین و همکاران او به بررسی این موضوع پرداختند که آیا گوجه فرنگی های بنفش رنگ آنها واقعا توانایی پیشگیری از بیماری های مزمن را دارا هستند یا خیر. محققان در مطالعه ای آزمایشی گونه شناخته شده ای از موش های مستعد به سرطان را انتخاب کرده و به وسیله مهندسی ژنتیک به سرعت تومورهای طبیعی را در بدن آنها ایجاد و به آنها رژیم های غذایی حاوی پودر گوجه فرنگی دادند.

موش های مستعد سرطان با رژیم غذایی استاندارد و یا رژیم غذایی شامل 10 درصد پودر گوجه فرنگی قرمز رنگ طول عمری 142 تا 146 روزه داشتند. در مورد رژیم های غذایی با گوجه فرنگی بنفش رنگ موش ها 30 درصد بیشتر یعنی با میانگین 182 روز زنده ماندند.

محققان هم اکنون در حال بررسی این هستند که آیا آنتوسیانین های خالص شده از تاثیر مشابهی برخوردار می باشند یا خیر.

مارتین گفت: گوجه فرنگی بنفش رنگ غنی از آنتوسیانین اولین نمونه گیاه اصلاح شده ژنتیکی با خصوصیتی است که " به درستی مزیت های با القوه ای را برای تمامی مصرف کنندگان ارائه می دهد." گام بعدی انجام مطالعاتی بر روی انسان هاست تا ببینیم آیا می توانیم سلامتی را از طریق استراتژی های دارویی رژیم های غذایی پیش گیری کننده ایجاد نماییم."

کاندویزا رایس وزیر امور خارجه گفت ایالات متحده از پیشرفت های انجام گرفته در فن آوری غذا نظیر محصولات غذایی از نظر ژنتیکی اصلاح شده برای افزایش تولید محصولات غذایی حمایت می کند.

بر اساس اعلام دن پرایس معاون مشاور امنیت ملی در زمینه امور اقتصاد بین الملل، محصولات اصلاح ژنتیکی شده منجر به بازده بیشتر شده و جلوگیری از استفاده از آنها در کشورهای در حال توسعه آن کشورها را از بازده داخلی بیشترو بازارهای صادراتی محروم می کند.






 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
گل درمانی.....

گل درمانی.....

در حضور گلها، احساسات شادی آور افزایش پیدا میکنند و حس رضایت از زندگی شدت میگیرد، گلها رفتار اجتماعی در جهت مثبت تغییر میدهند به طوری که گاهی در باور کردن آن مشکل است.








کارشناسان امور زیستی و روانشناسان ، برای رسیدن به تعادل در زندگی ماشینی و زندگی احساسی و روانی، راهکارهایی را پیشنهاد میکنند و همواره به دنبال روشهایی برای کاستن از فشارهای روحی هستند. بنابر تحقیقات دانشگاه روتگرز Rutgers در نیوجرسی، راه حلهای ساده ای در طبیعت وجود دارند که میتوانند به خوبی در بالا بردن سلامت روحی افراد موثر باشند: گلها!
در حضور گلها، احساسات شادی آور افزایش پیدا میکنند و حس رضایت از زندگی شدت میگیرد، گلها رفتار اجتماعی در جهت مثبت تغییر میدهند به طوری که گاهی در باور کردن آن مشکل است.
توضیحی درباره تحقیق
تاثیر احساسی گلها توسط دکتر جینت هاویلندد-جونز Jeannette M. Haviland-Jones پروفسور روانشناسی در دانشگاه روتگرز انجام گرفته است. او چهره ای شناخته شده در زمینه روانشناسی و یک مرجه بین المللی در رابطه توضیح و تفسیر رفتار ها و نشانگان غیر کلامی و عکس العملهای آنی است.
تحقیقی که درباره آن میخوانید، درواقع پایه و اساسی علمی برای یک باور عمومی ایجاد کرده است، این باور که گلها، تاثیری سودمند و قوی بر روی دریافت کنندگان خود میگذارند.
چگونگی تحقیق
گروهی از محققین در مدت ده ماه رابطه عکس العملهای احساسی و رفتاری با گلها را مورد مطالعه قرار دادند. آنها با بررسی عکس العمل افراد در مقابل هدیه گرفتن گل متوجه شدند که گلها، تعدیل کنندگان طبیعی و سالمی برای احوالات اشخاص به شمار می آیند.
شرکت کنندگان در این مطالعه، 147 زن در سنین، میزان تحصیلات، نحوه زندگی و پیشینه مختلف بودند. زنان به این دلیل مورد مطالعه قرار گرفتند کهبنا به نتایج مطالعات قبلی،زنان در شناخت و تشخیص احساسات خود دقیق تر هستند و بیشتر از مردان در کار تحقیق بر روی موضوعات احساسی همکاری نشان میدهند و از طرفی بیش از مردان درگیر فراز و نشیبهای احساسی هستند.
مغز انسان دربرابر گل بسیار حساس است دریافت هدیه شرکت کنندگان میدانستند که قرار است هدیه ای دریافت کنند اما نمیدانستند این هدیه چیست. دلیل این مرموز بودن، گرفتن یک عکس العمل واقعی و دیدن تاثیر گلها بر روی احساسات آنها بود.
عکس العملهای آنی
محققین کارکشته میتوانستند میزان ابراز احساسات و طرز رفتار دریافت کنندگان گلها را تشخیص دهند. آنها سه نوع لبخند را همراه با عکس العملهای کلامی ثبت میکردند. اطلاعات برای حفض صحت و دقت، در طی 5 ثانیه اول دریافت گل در یک کامپیوتر دستی ضبط میشد.
لبخند مودبانه: این لبخند به طور معمول هنگام احوالپرسی سریع و یا تصدیق مودبانه چیزی به کار میرود. هیچ حرکت قابل تشخیصی در چهره دیده نمیشود و تنها گوشه های لب به بالا حرکت میکنند.
لبخند حقیقی : این لبخند هنگامی دیده میشود که تغییراتی در رفتار هم ایجاد شود که نشاندهنده خوشایند بودن یا لذت بردن از چیزی باشد. به همین دلیل "حقیقی" نامیده میشود زیرا از شادی واقعی به وجود می آید.
لبخند هیجان زده: این لبخند مجموعه دو حس است، هیجان و شادی. ما در این حالت لبخند حقیقی را همراه با علائمی نظیر بالا بردن ابروها و ایجاد خطوط افقی بر روی پیشانی مشاهده میکنیم.
مصاحبه
با تمام شرکت کنندگان قبل از دریافت هدیه خود مصاحبه میشود تا یک زمینه برای محاسبه در اختیار تیم تحقیق قرار بگیرد. آنها پس از این مصاحبه میتوانند تغییرات احساسی افراد را پس از دریافت گل اندازه گیری کنند. آنها درباره حس و حال کلی افراد در طی روزهای گذشته سوال میکنند و از آنها میخواهند تا احساسات خود را ارزش گذاری کند. چند روز پس از تحویل گل هم یک مصاحبه دیگر انجام میشود تا تغییرات روحی و حسی افراد در این حالت جدید مطلع شوند.






 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
و اما نتایج این تحقیق جالب...

و اما نتایج این تحقیق جالب...

- گلها میتوانند تاثیری آنی بر روی حس خوشنودی وارد کنند. تمام شرکت کنندگان در این تحقیق با لبخندهای "واقعی" و "هیجان زده" از هدیه گرفتن گل استقبال کردند و حس قدرشناسی و سرخوشی فوق العاده ای از خود نشان دادند. این عکس العملی همگانی است و در تمام رده های سنی دیده میشود.
2- گل تاثیر مثبت و طولانی بر حال و هوای اشخاص میگذارد. شرکت کنندگان در آزمایش توضیح دادند که پس از دریافت گل کمتر احساس اندوه، اضطراب و بی تابی داشته اند و در رفتار خود نشانه های بارزی از خوشی و رضایت را مشاهده کرده اند.
- گل موجب برقراری رابطه ای صمیمی میشود و حضور گل برقرار کردن ارتباط با خانواده و دوستان را افزایش میدهد.
خانم دکتر هاویلند جونز Dr. Haviland-Jones. پروفسور روانشناسی دانشگاه روتگرز میگوید: " عقل سلیم به ما میگوید که گلها ما را شاد میکنند. حالا علم هم به ما ثابت کرده است که گلها نه تنها ما را از آنچه تصور میکردیم، شادتر میکنند، بلکه تاثیر قوی و مثبتی افزایش احساس آسایش ما دارند."
فضاهای مشترک
این تحقیق به بررسی مکانهایی در خانه که افراد معمولا برای گذاشتن گل انتخاب میکنند نیز پرداخته است. گلها معمولا در جاهایی قرار داده میشوند که همه بتوانند آنرا ببینند، مانند سرسرا، اتاق نشیمن و اتاق غذا خوری و بر این حقیقت دلالت میکنند که گلهل نمادی برای تقسیم خوشیها هستند. بنا به گفته دکتر هاویلند جونز، " گلها برای کسانی که به اتاق وارد میشوند احساسات مثبت به ارمغان می آورند و فضا را بیش از پیش دعوت کننده و خودمانی میکنند."

تاثیرات مثبت گل بر سالمندان
سالمندان در هر نقطه از جهان، هر روز خود را با قدمی به سمت پیری، خمودگی، ضعف حافظه و انزوای اجتماعی آغاز میکنند. محققان دانشگاه روتگرز بهبود وضعیت روحی سالمندان را نیز یکی از اهداف خود قرار داده اند. یک تحقیق 6 ماهه بر روی شهروندان بزرگسال نشان داده است که وجود گلها به طور عمیق و موثر موجب کاهش افسردگی و خمودگی، افزایش و توسعه برخوردهای اجتماعی و تقویت کننده حافظه در سنین بالا هستند.
81 درصد از سالمندان شرکت کننده در این تحقیق اعلام کردند که در پی هدیه گرفتن گل، از میزان کسالت آنها کاسته شده است. چهل درصد از آنها در خارج از چهارچوب دائمی دوستان صمیمی و خانواده، به معاشرت و شرکت در مناسبتهای اجتماعی پرداخته بودند و 72 درصد از آنان در تستهای حافظه به نتایجی مثبت و کاملا متفاوت از تستهای ابتدای تحقیق دست یافتند. دکتر هاویلند جونز میگوید:" مردم شاد، از زندگی طولانی تر و سلامت تری بهره مند میشوند و تغیرات را با دیدگاه مثبت پذیرا میشوند. تحقیقات ما نشان داد که در طی روند سالخوردگی، اندکی از طبیعت، میتواند یک دنیا معجزه کند و بر میزان رضایت ما از زندگی بیافزاید."
تاثیر مثبت گلها بر مردان
یک تحقیق دیگر گروه روتگرز نشان داد مردانی که گل دریافت میکنند نیز علائم خشنودی و توسعه روابط اجتماعی را نشان میدهند. این محققین دو گروه از مردان را در سنین و نژادهای مختلف مورد بررسی قرار داد که تنها یک گروه از آنان گل دریافت کردند و تمام عکس العملهای کلامی و زبان بدن آنها مورد مطالعه قرار گرفت.
مردانی که گل دریافت کرده بودند، در گفتگوها بیشتر به چشمان هم صحبت خود نگاه میکردند و با محققین رابطه بهتری برقرار میکردند و نسبت به کسانی که گل دریافت نکرده بودند، لبخندهای حقیقی بیشتری بر لب داشتند. در این رشته تحقیقات، هرچند در کل زنان بیشتر از مردان به ابراز احساسات شدیدتری پرداخته اند، اما نتیجه در هر دو جنس یکی بوده است. به گفته دکتر هاویلند- جونز " هنگامی که پای گل هدیه گرفتن به میان می آید، زنان و مردان در یک تیم قرار دارند. به نظر میرسد که همه ما دچار خوشی فوق العاده ای میشویم و رفتارهای اجتماعی خود را تقویت میکنیم."
تحقیقات تکمیلی
نتیجه تحقیقات دانشگاه روتگرز در اینجا به پایان نمیرسد، این گروه میگویند که انسان میتواند از گلها برای فراخواندن قدرتها و احساسات خود استفاده کند و راز این کار در "رنگ" گل نهفته است. هر رنگ دارای طول موج خاص خود است و هنگامی که وارد چشم میشود و از شبکیه عبور میکند و به عصب بینایی میرسد، تعدادی عکس العملهای زنجیره ای پدید می آورد که به واکنشهایی در کل بدن منجر میشود. ابتدا حاملان شیمیایی اطلاعات در طول رگهای عصبی که Neurotransmitterنام دارند، آزاد میشوند و با تحریک اعصاب مختلف موجب ترشح هورمونهای آرامبخش نظیر ملاتونین melatonin، هورمونهای محرک مانند آدرنالین adrenaline و هورمونهای شادی آوری چون سروتونین serotonin میشوند.

به چند مثال توجه کنید:
افزایش انرژی با گل سرخ
از آنجایی که رنگ قرمز دارای کمترین سرعت ارتعاش و طولانی ترین طول موج است، غدد فوق کلیوی را تحریک کرده و با ترشح آدرنالین موجب افزایش انرژی میشود.
افزایش اعتماد و صمیمیت با زنبق بنفش
رنگ نیلی-بنفش غده صنوبری مغز را تحریک میکند که در واقع تنظیم کننده برنامه خواب به شمار میرود. این رنگ ذهن را از تشویش، نگرانی و ترس خالی میکند و مانع درخود ریختن احساسات میشود. افزایش هوشیاری با آفتابگردان
موج نوری رنگ زرد مغز را تحریک میکند و موجب هوشیاری، ذکاوت و قطعیت میشود. از آنجایی که ما رنگ زرد را رنگ خورشید و نور میدانیم، گل آفتابگردان به ایجاد حس خوشبینی نیز کمک میکند.
خواب راحت با گل استکانی آبی
رنگ آبی به ترشح ملاتونین کمک میکند که یک هورمون مترشحه از مغز بوده و به آرام شدن و داشتن خوابی راحت کمک میکند. رنگ آبی غده تیروئید را نیز تحریک میکند که با ترشح تیروکسین thyroxin، سوخت و ساز بدن را تنظیم میکند.
آرامش با گل آهار سبز
رنگ سبز بر روی سیستم عصبی تاثیر میکند و موجب میشود تا آهسته تر و عمیقتر تنفس کنیم، این رنگ ترشح هورمونهای تنش زا را کند میکند و به آرامش قلب کمک میکند.
جلوگیری از آلرژی با گل داوودی نارنجی
رنگ نارنجی سیستم ایمنی بدن و ریه ها را تقویت میکند و میتواند آلرژیهای بهاره را دفع کند. نارنجی تاثیر مثبت فراوانی بر سیستم گوارش و اندامهای جنسی دارد.
یاس بنفش و غلبه بر استرس
رنگ بنفش ملایم، آرامبخش سوختگی ها است، مانند آفتاب سوختگی یا عرق سوز شدن. به علاوه گرسنگی کاذب را از بین میبرد و سوخت و ساز بدن را تنظیم میکند. این رنگ غده هیپوفیز را تحریک میکند که با ترشح هورمون ضد تنش بتا اندورفین beta-endorphin موجب آرامش میشود.


 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
حشره ایی که واقعاً براي عشق مي ميرد!!

حشره ایی که واقعاً براي عشق مي ميرد!!

اين حشره واقعاً براي عشق مي ميرد!!

شيخك (praying mantis) در فصل جفت گيري خود است. شيخك نر به سمت يك ماده مي رود، بال هاي خود را به هم مي زند و شكمش را بهحركت در مي آورد. به پشت شيخك ماده جهيد و شروع به جفت گيري مي كند، و اغلب بلافاصله شيخك ماده سر حشره نر را جدا مي كند! مانتيس ماده سر شيخك نر در حال جفت گيري را مي خورد و سپس به سراغ باقي بدن او مي رود.



ويليام براون، زيست شناس تكاملي از دانشگاه نيويورك در فردونيا، مي گويد" اگر شما يك جفت را با يكديگر رها كنيد و مدت كوتاهي برگرديد، تنها بالهاي حشره نر را پيدا مي كنيد."
همخواري جنسي از زمان داروين زيست شناس ها را مجذوب كرده است. اين پديده فقط به شيخك محدود نمي شود بلكه در بي مهرگان ديگر، مثل عنكبوت ها، هم ديده مي شود. زيست شناسان در رابطه با نحوه تكامل اين رفتار در اين گونه ها مباحث متعددي را مطرح مي كنند. برخي پيشنهاد مي كنند كه هم خواري جنسي نتيجه اشتهاي زياد ماده است. همچنين آزمايشات نشان داده اند كه اين استراتژي است كه ماده ها براي انتخاب مناسب ترين نر به كار مي برند. شواهد ديگري به دست آمده است ك هنرها در تكامل اين رفتار همخواري نقش دارند. نرها با تسليم شدن به اين جفت گيري موفقيت توليد مثلي خود را افزايش مي دهند. البته دانشمندان ديگري پيشنهاد كرده اند كه نرها عملاً در فاصله دورتري قرار مي گيرند تا ريسك خورده شدن را كاهش دهند.
همان طور كه دانشمندان راجع به هم خواري جنسي گونه هاي مختلف تحقيق بيشتري مي كنند، به نظر مي رسد كه تمام اين تئوري ها مي توانند درست باشند. فشارهاي تكاملي مختلف باعث ايجاد هم خواري جنسي در گونه هاي مختلف مي شود. هم خواري جنسي از سال 1984 به يك موضوع بحث انگيز در بين زيست شناسان تبديل شد. محققين دانشگاه كورنل و دانشگاه تگزاس پيشنهاد كردند كه اين رفتار به اين خاطر است كه نر هاي برخي گونه ها از خورده شدن به فوايد تكاملي دست مي يابند. بدن آنها مي تواند مادر فرزندانشان را تغذيه كند و اين شانس را بوجود آورد كه نتاج به طور موفقيت آميز از تخم خارج شده و رشد كنند و فرزندان خود را بوجود آورند بدين سان ژن هاي پدر به نسل هاي بعدي منتقل مي شود.
استفان جاي گولد، زيست شناس دانشگاه هاروارد، به اين استدلال حمله كرد. وي اين گونه استدلال كرد كه هم خواري جنسي بسيار كمياب است كه اهميت داشته باشد. امكان دارد كه ماده ها به علت اين كه نرها را با طعمه اشتباه مي گيرند از آنها تغذيه مي كنند.
تحقيقات بعدي بخشي از استدلال گولد را رد كرد. برخي از همخواران جنسي، مثل شيخك چيني، تعداد زيادي از جنس نر را مي خورند. يك بررسي نشان داد كه 63 % رژيم غذايي ماده، شيخك نر است، بنابر اين جنس نر بخش اصلي رژيم غذايي ماده است. دانشمندان ديگر نشان دادند كه نرها در صورتي كه در مرگ خود همكاري كنند ، شانس انتقال ژن هاي خود را افزايش مي دهند.
عنكبوت پشت قرمز نر از هم خواري فايده مي برد ولي نه به اين خاطر كه غذاي جفت خود مي شود. مايديان آندراد، جانور شناس دانشگاه تورنتو، كشف كرده است كه نرهايي كه مورد همخواري قرار مي گيرند دوبرابر نرهاي ديگر زمان براي جفت گيري دارند. همچنين اين نرها دوبرابر نرهاي ديگر ميتوانند نتاج بوجود آورند. تحقيقات او نشان داد كه همخواري به نر ها اين زمان را مي دهد يك پوشش در محفظه ذخيره اسپرم ماده ايجاد كنند. اين پوشش از لقاح ماده با نرهاي ديگر جلوگيري مي كند بنابر اين شانس اسپرم هاي نر اول براي لقاح افزايش مي يابد. آندراد مي گويد "اين بايد كاملاً براي او ارزشمند باشد كه به عنوان درپوش اسپرم عمل كند."
عنكبوت نر پشت قرمز كه داراي دو اندام جنسي است، سازگاري هايي به دست آورده است كه در حين هم خواري به اندازه كافي زنده مي مانند تا دوبار عمل لقاح را انجام دهند. عنكبوت هاي ماده دو محفظه ذخيره اسپرم است كه هر كدام بايد اعضاي جنسي جداگانه نر لقاح يابند. اگر يك نر قبل از اين كه محفظه دوم را تلقيح كند بميرد، موفقيت توليد مثلي اش تا نصف كاهش مي يابد.
منبع: CARL ZIMMER, Toronto Star, Sept.11,2006.




 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
موریانه حشره ای که زمین را نابود خواهد کرد

موریانه حشره ای که زمین را نابود خواهد کرد

با توجه به شناسایی گونه های جدید در موریانه ها با توجه به نوع مرفولوژی و فیزیولوژی این حشره و زیست گاهی که برای خود در نظر می گیرد این حشره را مبدل به یکی از اسرار آمیزترین حشرات روی کره زمین نموده است . تغییر در مکان زیست و تغییر در ساختار کلنی این حشره را به یکی از مقاومترین موجودات روی کره زمین تبدیل نموده است . علم جدید نانو تکنولوژی از علومی می باشد که امروزه راه شناسایی این حشره را برای ما آسان نموده است . نانو تکنولوژی آفت شناسی یکی از علوم نوین در امر شناسایی مکانهای زیست این حشره و نوع و گونه این حشره شده است . بررسی هایی که امروزه در شناسایی این حشره انجام میگیرد ما را در راه کنترل و مبار زه با این موجود یاری می نماید .
دستگاه Bairo pest از جمله دستگاههای می باشد که با نمونه برداری از محیطهای خاکی در عمقهای تعیین شده می تواند کمک شایانی به ما در شناسایی خاکهای آلوده بنمابد . این دستگاه که با نصب میله هایی از جنس نیکل و پلاتین در اعماق زمین قرار خواهد گرفت می تواند ارتعاشات حرکتی را در مقیاس 0/099 متر بر ثانیه محاسبه نموده و با برداشت از نمونه های خاک در عمق های 30 - 60 - 90 – 120 – 300 سانتیمتری نوع موریانه ها را مشخص و معین نماید . این دستگاه که یکی از ریز پردازش ترین و دقیقترین دستگاههای موجود در دنیا می باشد خواهد توانست نوع و گونه آفات را نیز بررسی نموده و اعلام نماید . در این دستگاه با نصب یک سیستم ماهواره ای خواهد توانست با ماهواره اکتشافی Zortak که یکی از ماهواره های اکتشافی در مدار زمین می باشد با ارسال عکسهایی که تا عمق 3 متر را نشان می دهد شکل و حرکت کلنی های موریانه را نشان دهد . این دستگاه همچنین مجهز به سنسورهای حسی بوده و حرکت ملکه ها را تعقیب می تماید از دیگر تجهیزات این دستگاه که مجهز به یک دوربین با قدرت بزرگ نمایی 30 میگا پیکسل می باشد که تمامی از تمامی مدخلها و کانالهای این حشره عکس برداری نماید .
یکی از مشکلاتی که در امر مبارزه با این حشرات همیشه برای ما وجود دارد ندانستن مکان موریانه ها می باشد و اینکه در کجا واقع داشته و آیا می تواند به ساخته ما وارد شود یا خیر ؟
این دستگاه با آخرین فن آوری خود می تواند میزان فاصله و نوع و شکل کلنی را با گرافیک خود برایتان مشخص نماید و همانند دستگاه سونوگرافی شکل و تاثیر گذاری کلنی را بر ساخته تخمین بزند.
با علوم جدید نانو و استفاده از فن آوریهای جدید در آینده شاهد پیشرفتهای بیشتری در امر شناسایی و شناخت بیشتر جانوران خواهیم شد.
این دستگاه هم اکنون در اختیار گروه محققین دفع آفات ایران می باشد و با توجه به رسالت این گروه در امر تحقیقات در کشور کلیه خدمات نمونه برداری و تعیین میزان آلودگی خاک نسبت به کلیه آفات موجود در محل را برای کلیه سازمانها و شرکتهایی که در امر ابنیه و ساختمان می باشند را به رایگان انجام خواهد داد.
رسالت این گروه بررسی اکولوژیکی و زیست شناختی آفات در ایران می باشد و کلیه خدمات تحقیقات و اعلام گزارش را رسما اعلام نموده و آمادگی خود را جهت مشاوره در شناسایی موریانه ها در اقصی نقاط ایران اعلام می نماید .
نویسنده: مهرداد حلوائی دکترای فیزیولوژی جانوری و کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآی چین


لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اثر رژیم آبیاری و سمپاشی بر تریپس پیاز

اثر رژیم آبیاری و سمپاشی بر تریپس پیاز

اثر رژیم آبیاری و سمپاشی بر تریپس پیاز (.Thrips tabaci Lind)، عملکرد و اجزای عملکرد پیاز حاتمی بیژن, خواجه علی جهانگیر, مبلی مصطفی, سبزعلیان محمدرضا

پیاز یکی از مهمترین سبزی های دنیا و ایران می باشد. ایران در منطقه خشک جهان قرار دارد و پدیده خشکسالی می تواند بر عملکرد پیاز و گسترش و افزایش آسیب آفات مهم آن از جمله تریپس موثر باشد. برای بررسی نقش رژیم های مختلف آبیاری و سمپاشی بر جمعیت تریپس پیاز و نیز بر عملکرد و اجزای عملکرد پیاز، چهار رژیم آبیاری (آبیاری پس از 40، 50،‌ 60 و 70 میلی متر تبخیر تجمعی از تشت تبخیر کلاس A) با سمپاشی و بدون سمپاشی مورد استفاده قرار گرفت. آزمایش به صورت فاکتوریل 4×2 در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 4 تکرار در سال 1383 انجام شد. هر کرت آزمایشی شامل 4 عدد پوتومتر با قطر 50 و عمق 90 سانتی­متر بود که در هر پوتومتر 12 بوته پیاز نشا گردید. جمعیت تریپس هر هفته و به مدت 9 هفته با خارج کردن دو گیاه از هر کرت در آزمایشگاه شمارش گردید. میانگین تعداد برگ،‌ بوته، وزن تر و خشک بوته و نسبت سوخ دهی در سه زمان اواخر مرداد، اوایل شهریور و اواخر شهریور اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که تاخیر در آبیاری (تنش رطوبتی) باعث کاهش جمعیت تریپس پیاز و نیز کاهش وزن تر و خشک بوته های پیاز گردید ولی بر تعداد برگ در بوته و طول بوته تاثیر قابل ملاحظه ای نداشت. نسبت سوخ دهی در شرایط آبیاری با تاخیر و سمپاشی، بیشتر از شرایط آبیاری زیاد و بدون سمپاشی بود. بیشترین عملکرد پیاز در تیمار آبیاری 50 میلی متر و کمترین عملکرد در شرایط آبیاری پس از 70 میلی متر تبخیر از تشت تبخیر (در شرایط تنش) به دست آمد. سمپاشی با کاهش تراکم تریپس در بوته باعث افزایش وزن تر و خشک بوته، ارتفاع بوته، نسبت سوخ دهی و عملکرد پیاز شد. بین رژیم آبیاری و سمپاشی برهمکنش در مورد جمعیت تریپس و بیشتر ویژگی های زراعی پیاز وجود داشت.
منبع: مجله علوم و فنون باغبانی ایران تابستان 1385; 7(2):67-76.

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آفتاب دهی خاک گلخانه ها، آفت ها را کاهش می دهد

آفتاب دهی خاک گلخانه ها، آفت ها را کاهش می دهد

شهریار عسگری محقق بخش تحقیقات آفات و بیماریهای گیاهی با اعلام این مطلب در مراسم مجموعه سخنرانیهای علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ورامین گفت: شته پنبه و جالیز، مگس مینوز، کنه دو نقطه ای، سفیدبالک ها و تریپس توتون یا پیاز از مهم ترین آفات گلخانه های صیفی و جالیز در منطقه ورامین و بسیاری از گلخانه های کشورهای مختلف است.
وی افزود: این آفات پلی فاژ هستند و به انواع میزبانهای گلخانه ای و خارج از آن آسیب می رسانند و غیر از آفت مگس مینوز که لارو آن از پارانشیم بین دو اپیدرم برگ تغذیه و سطح فتوسنتزکننده را کاهش می دهد، بقیه با تغذیه از شیره گیاهی باعث ضعف و نابودی گیاه میزبان می شوند.
عسگری در ادامه گفت: آفت تریپس با بد شکل کردن برگها و جوانه ها و خشکاندن جوانه ها و گلها خسارت می زند و در گلخانه ها به صورت شفیره در خاک و در خارج از فصل رشد گیاه مستقر هستند بنابراین آفتاب دهی در کنترل جمعیت آن مهم است.
وی در خصوص نحوه خسارت سایر آفات گفت: زمانی که محیط خارج گلخانه ها خنک است شته ها وارد شده و در گلخانه ها مستقر و جمعیت خود را افزایش می دهند که این امر باعث تضعیف رشد گیاه، بدشکلی برگها و بوته و ترشح عسلک می شوند و با گرم شدن تدریجی هوا مگس های مینوز و سفید بالک ها بیشتر می شوند، که پس از استقرار در محیط گرم گلخانه بسرعت جمعیت خود را افزایش می دهند.
عسگری در پایان در خصوص روشهای پیشگیری گفت: با استفاده از روشهای پیش آگاهی و پایش محصولات گلخانه ای و روشهای مناسب کنترل، در قالب یک سیستم مدیریت این آفات قابل کنترل هستند. منبع

لینک دائم
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمی خوام اسپم کنم...ولی ذوق زده شدم این دکتر عسگری استادم بود 2.3 تا درس باهاش داشتم به علاوه اینکه کار آموزیم تو موسسه ایشون بود...کلی روی تریپس که کار می کرد تریپسهاشو براش شمردم..این آخریا دیگه شبیه تریپس شده بودم...:eek:
ببخشید به خدا تکرار نمیشه خانم مدیر...:w12:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شانزدهمین کنگره بالپولکداران (پروانه‌شناسی) رومانی 2009

شانزدهمین کنگره بالپولکداران (پروانه‌شناسی) رومانی 2009

XVIth European Congress of Lepidopterology
Cluj (Romania), 25 - 31 May 2009 The Council of the Societas Europaea Lepidopterologica (SEL) invites all SEL-members and interested lepidopterists to attend the XVIthEuropean Congress of Lepidopterology to be held in Cluj (Romania) from 25 to 31 May 2009.
Please, fill in the registration form enclosed in this issue of News and send it to the contact person:
Raluca Voda
Faculty of Biology and Geology
Department of Taxonomy and Ecology
Str. Clinicilor no 5-7
RO-400084 Cluj-Napoca, Romania
Tel: 0040-740-37.40.39
e-mail: raluvoda@yahoo.com
Deadline for registration: 31 January 2009
Deadline for abstract submission: 1 April 2009
Deadline for manuscript submissions: 31 August 2009
http://www.soceurlep.org/congress.html
منبع با سپاس از دوست و همکار عزیز آقای دکتر شهرام حسامی


لینک دائم


 

Similar threads

بالا