خبرها و تازه های گیاهپزشکی

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]اولین سمپاش متحرک نسبتاً گران و شعاع کارش نیز محدود بود به طوریکه خیلی زود جایش را به نوع روب‌ویک داد. این سری ماشین‌ها و به طرز باور نکردنی ساده بودند. اما مهارت و حوصله زیادی جهت سوار کردن صحیح و به جریان انداختن مقدار کافی گلایوفوسیت در لوله دستگاه برای کنترل علفهای هرز لازم بود، با این وجود ریزش قطره قطره در حدی نبود که به چغندرقندهای حساس آسیب برساند و آنها را از بین ببرد. از آنجائیکه جریان مواد شیمیایی تابع دما و رطوبت است، بنابراین دستگاه جهت برقراری فشار مناسب و تغییر شدت جریان مواد شیمیایی، بسته به تغییرات روزانه آب و هوایی، به تنظیم مستمر نیاز داشت. معرفی یک سمپاش از نوع شلنگ متحرک باعث کاهش مکشلات تنظیم دستگاهها شد، اما این ادوات نسبتاً گران بوده و با توجه به میزان استفاده محدود از آنها در مزارع متوسط اروپایی بکار می‌روند.
اکثر علف‌کش‌ها توسط سمپاش‌های هیدرولیک موسوم پاشیده می‌شوند، لیکن مصرف آنها به صورت نواری یا گسترده به هزینه‌های نسبی، دسترسی به مواد شیمیایی، کارگر و نیز وضع هوا بستگی دارد. در فصول مرطوب یا روزهای محدود مناسب برای سمپاشی، ممکن است که زراعین اقدام به سمپاشی گسترده و بموقع نمایند. در ایام خشکی به علت وجود موم بیشتر روی سطح برگ علفهای هرز، از بین بردن آنها مشکل تر است. به همین جهت،‌استفاده از سمپاش نواری و هرس تراکتوری جهت کنترل علفهای هرز بین ردیف‌ها ارجحیت دارد. همچنین استفاده از هرس تراکتوری در شرایط خشکی هوا به خاطر آنکه ریشه دوانی علفهای هرز کمتر صورت می‌گیرند، ترجیح داده می‌شوند.
[/FONT]
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
عملکرد حشره کشها را بررسی نماییم

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]Bacillus thuringiensis یک باکتری بیماری‌زا در [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]حشرات[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif] است که عنصر فعال برخی حشره کشها را تشکیل می‌دهد. این [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]باکتری گرم مثبت[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif] و خاکزی به عرض 1 و طول 4 - 3 میکرون با اسپور نیمه انتهایی و بیضی شکل می‌باشد. این باکتری همزمان با تشکیل اسپور در داخل اسپورانژیوم تولید بلورهایی را می‌کند. گونه B.thuringiensis متعلق به خانواده Bacillaceae می‌باشد.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مشخصات [/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]این باکتری برای رشد به نور نیاز ندارد و از [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]سلسله Prokaryotes[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif] می‌باشد. این باکتری در بسیاری از محیطهای کشت ساده آزمایشگاهی مانند محلول آبگوشت (Nutrient broth) در شرایط هوازی و در دمای بین 15 تا 40 درجه سانتیگراد به راحتی رشد می‌کند.
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]انواع سمهای این باکتری [/FONT]


  • [FONT=arial, helvetica, sans-serif]آلفا اگزو توکسین: این سم علاوه بر حشرات برای [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]موش[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif] و دیگر [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]مهره‌داران[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif] ، سمی می‌باشد.

    [/FONT]
  • [FONT=arial, helvetica, sans-serif]بتا اگزوتوکسین: در برخی نژادهای این باکتری تولید شده و بر روی [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]پستانداران[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif] عوارض عمده‌ای دارد.

    [/FONT]
  • [FONT=arial, helvetica, sans-serif]گاما اگزو توکسین: این توکسین برای حشرات سمی نمی‌باشد.

    [/FONT]
  • [FONT=arial, helvetica, sans-serif]دلتا اندو توکسین (Delta-endotoxin): در مرحله مرگ باکتری و تشکیل اسپور تشکیل می‌شود.

    [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]توکسینهای آلفا اگزوتوکسین و بتا اگزوتوکسین علاوه بر حشرات ، برای پستانداران مضر بوده و در نتیجه ، امروزه از زیر گونه‌های Bacillus thuringiensis که این دو توکسین را تولید می‌کنند، استفاده نمی‌شود. سومین توکسین نیز به دلیل عدم سمیت برای حشرات استفاده نمی‌شود. امروزه در فراورده‌های تجاری B.tاز استرین‌هایی از باکتری ، که دلتا اندو توکسین تولید می‌نمایند، استفاده می‌شود.
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]راههای استفاده از B.t [/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]تولید سموم میکروبی حشره‌کش [/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]فرآورده‌های تجاری B.t به عنوان حشره‌کش میکروبی به صورت گرد یا پودرهای قابل تعلیق در آب ارائه می‌شود و امروزه جزء پرمصرف‌ترین عوامل کنترل میکروبی حشرات بشمار می‌آید.
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]تولید گیاهان B.t [/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]این گیاهان حاوی ژن تولید کننده توکسین که از باکتری Bacillus thuringiensis بدست آمده است، می‌باشد. این گیاهان خود قادر به تولید سم بوده و آفات حشره‌ای را که از این گیاهان تغذیه کنند، از بین می‌روند.



[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ساختار پروتئین [/FONT]




[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ساختار و چگونگی تاثیر پروتئینهای حشره‌کش B.t [/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]روده میانی عده‌ای از لاروهای حشرات ، مانند [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]بال پولک‌داران[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif] و برخی از [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]دو بالان[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif] و [/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]قاب بالان[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif] ، دارای محیط قلیایی بسیار بالایی است. در این شرایط ، کریستالهای سمی حل شده و توکسین لازم بوسیله آنزیمهای تجزیه کننده پروتئین آزاد می‌شود و فرم فعال توکسین تولید می‌شود. مطالعات بلورشناسی این پروتئینها نشان می‌دهد که این پروتئین دارای سه ناحیه ویژه می‌باشد.

ناحیه I شامل هفت آلفا هلیکس که در فعل و انفعالات غشا و تشکیل منافذ نقش دارد، ناحیه II از یک ستون سه گوش شامل سه بتا شیت که در اتصال سم به سلولهای پوشش روده نقش دارد و ناحیه III شامل دو رشته آنتی پارالل بتا است که همانند ناحیه II در ثبات سم روی گیرنده و تنظیم کانال یونی نقش دارد. در روده حشر اتی که دارای شرایط قلیایی می‌باشند، سیگما اندو توکسین به فرم فعال خود یعنی دلتا اندو توکسین تبدیل شده و توسط ناحیه II به سطح سلولهای پوششی روده وصل شده و توسط ناحیه I باعث ایجاد منافذی در غشای سلول شده که موجب اختلال یونی بین خون و روده می‌شود.

گونه‌های آلوده شده می‌توانند دو نوع عکس‌العمل متفاوت نسبت به توکسین از خود نشان دهند. در اکثر موارد بعد از تغذیه ، فلج سریع دستگاه گوارش در مدت یک ساعت یا کمی بیش از آن اتفاق می‌افتد و در نتیجه حشره دچار مرگ می‌شود. بسیاری از حشرات تنها بوسیله اثر کریستال سمی از بین می‌روند، ولی در برخی موارد ، ترکیبی از اسپور و کریستال مورد نیاز است و این ترکیب همیشه در فرمولاسیون ماده تجارتی سم ارائه می‌شود.
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]تقسیم بندی پروتئینها براساس خصوصیات حشره‌کشی و توالی اسیدهای آمینه آنها [/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]استرین‌های bacillus thuringiensis دو نوع توکسین تولید می‌نمایند. نوع اصلی ، توکسینهای کریستالین می‌باشد که بوسیله ژنهای Cry کد می‌شود. نوع دوم توکسین Cyt یا سیتولیتیک می‌باشد که فعالیت توکسینهای Cry را تکمیل کرده و موجب بالا بردن تاثیر توکسین می‌شوند. بیش از 150توکسین Cry متفاوت تاکنون کلون شده است و برای سمیت روی گونه‌های حشرات مختلف آزمایش شده است. برای همسان سازی لیست در حال رشد توکسینها ، آنها را با یک کد چهار حرفی بر اساس توالی اسیدهای آمینه و خصوصیات حشره‌کشی آنها تقسیم‌بندی می‌نمایند.[/FONT]
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوسری آمریکایی این حشره بومی آفریقای شمالی بوده و از آن جا به تمام نقاط دنیا راه یافته است. این حشره حرارت معادل 28 تا 32 درجه سانتی گراد را برای زندگی ترجیح می دهد. طول بزرگترین این گونه از سوسری به بیش از 4 سانتی متر می رسد. این حشره برنگ قهوه ای مایل به قرمز و در پشت بدن یک نوار زردرنگ وجود دارد. نوع نر و ماده هر دو دارای بال بوده و بال های نوع نر آن ها خط قرمزی از انتهای شکم جلوتر رفته در حالی که بال ماده درست تا انتهای شکم است. کپسول تخم به طول تقریبا 8 میلی متر و برنگ قهوه ای مایل به سیاه و با 16 دندانه می باشد کپسول در فاصله 4 تا 7 روز تشکیل شده و تقریبا 24 ساعت توسط ماده حمل می شود. سوسری ماده کپسول تخم خود را یک روز پس از تشکیل شدن در یک محل مناسب مانند نزدیک مواد غذایی مجاور دیواره های زیرزمین ها و یا درقسمت سایه محیط بیرون، بر روی چوبهای پوسیده و مرطوب میاندازد و گاهی با ترشحات دهان خود کپسول را به محلی می چسباند. میزان تولید کپسول تخم حدود یک عدد در هفته بوده و جمعا بین 15 تا 90 عدد تولید می نماید. هر کپسول دارای 14 تا 16 تخم بوده در حدود 50 تا 55 روز طول می کشد تا پوره ها در شرایط گرما و رطوبت اطاق از تخم ها بیرون بیایند. پوره های جوان دارای رنگ قهوه ای خاکستری بوده و هر یک بین 9 تا 13 بار پوست می اندازند تا حشره بالغ به وجود آید. مدت زمان لازم برای تکمیل مرحله پورگی متغیر بوده و از 160 تا 971 روز متفاوت است در شرایط آب و هوای اطاق نوع ماده معمولا حدود 440 روز و نوع نر آن، کمی کمتر زندگی می کند. پوره های بالنین در محیط های تاریک و مرطوب مانند اطراف وان حمام و سبد لباس و فاظلابها و همچنین گونه متداول آن در قسمت های فوقانی دیوارهای زیرزمین بخصوص در گوشه های آن زندگی می کنند. این سوسری ها همچنین در اطراف دریچه های فاظلاب و پشت دربهای فلزی، حوضچه های بزرگ این سوسری ها از انواع غذاها تغذیه می کنند ولی مواد آلی فاسد شده را بیشتر ترجیح می دهند. آن ها همچنین از چسب صحافی کتابها و لباس، کاغذ آلوده به نشاسته، شربت وشیرینیجات مختلف نیز تغذیه می کنند سوسری های بالغ دارای بالهای کامل بوده ولی به ندرت پرواز می کنند.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
لمبه گندم

لمبه گندم

لمبه گندم این حشره به طول 8/1 تا 3 میلی متر به شکل بیضی کشیده و به رنگ قهوه ای متمایل به قرمز براق است. بالپوش ها یک رنگ وغالبا با لکه های غیر مشخص قرمز قهوه ای دیده می شوند. تخم این حشره باریک و استوانه ای و در یک انتها مدور و در انتهای دیگرنوک دار است. تخم در ابتدا به رنگ سفید شفاف است و بعدا کدر می شود. لارو در حین تفریح، سفید و فقط سر آن تیره رنگ است. طول بدن لارو حدود 8/1 میلیمتر و پس از رشد کامل به 7 میلی متر می رسد شفیره به رنگ قهوه ای روشن است. حشره کامل در حرارتهای مساعد، یک روز پس از خارج شدن از شفیره جفت گیری می کند و این زمان در حرارت 15 تا 16 درجه تا 6 روز به طول می انجامد. جفت گیری معمولا در شب انجام می گیرد. حشره ماده معمولا در مدت 4 هفته 35 تا 126 عدد تخم می گذارد. دوران تکاملی این حشره در درجه حرارت 32 تا 36 درجه سانتی گراد، 35 روز است و در 10 درجه سانتی گراد به 147 روز می رسد این حشره در هندوستان تا 12 نسل در سال داشته است. این حشره از آفات مهم غله محسوب شده. این آفت از حشرات مرده و خون خشک نیز تغذیه می کنند.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوسری شرقی

سوسری شرقی

سوسری شرقی این حشره بومی آفریقایی شمالی می باشد و با تحقیقاتی که به عمل آمده جمعیت آن رو به کاهش است. در این گونه سوسری ها، طول آن حدود 3 سانتی متر و نرها حدود 5/2 سانت می باشد. نوع ماده بال های کوتاه اولیه داشته، در صورتی که بال نرها حدود سه چهارم پشت را می پوشاند و به هر حال هیچکدام، نه نر و نه ماده پرواز نمی کنند. بالغین دارای رنگ قهوه ای تیره یا سیاه هستند. ماده ها پهن تر و سنگین تر از نرها می باشند. کپسول تخم برای مدت 30 ساعت پس از افتادن از شکم، توسط حشره ماده حمل می گردد تا آنکه در محلی نزدیک به مواد غذایی گذارده و یا به وسیله ای چسبانده شود حشره ماده به طور متوسط 8 کپسول تولید می کند که هرکدام حاوی 16 تخم بوده و در شرایط آب و هوای اطاق، حدود 60 روز طول می کشد که تخم ها به صورت پوره در آیند. آن ها از هر گونه زباله و مواد آلی فاسد تغذیه می کنند و به نظر می رسد که خیلی علاقمند به فضولات و محتویات درون قوطی های کنسرو دور انداخته شده باشند. این حشره دارای 2 جفت بال ناهمگن بوده که از نظر ساختمان با یکدیگر اختلاف دارند. بال های روئی بی شباهت به بالپوش نبوده و در حال استراحت به طور افقی بر روی بدن قرار می گیرند. سوسری شرقی با آلوده کردن مواد غذایی به انواع میکروبها، باعث آلوده شدن و از بین رفتن آن ها شده و به طور کلی باعث خسارت اقتصادی می گردند.

 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوسک کلکسیون

سوسک کلکسیون

سوسک کلکسیون این حشره به طول 2 تا 4 میلی متر، بیضی شکل و برنگ قهوه ای تیره و سیاه مزین به نقطه های ظریف و براق است بالپوش ها تمام شکم را می پوشانند و در دو طرف موازی و درقسمت انتهایی بدن محرب اند.
تخم ها بیضی کشیده و به رنگ سفید شفاف و از ماده لزجی پوشیده شده است. لاروها پس از خروج ازتخم به طول 1- 5/1 میلی متر و برنگ سفید متمایل به زرد هستند که طول آن ها پس از رشد کامل به 7 تا 9 میلی متر می رسد و در این حالت رنگ بدن آن ها تیره است. لاروها برای شفیره شدن به سطح مواد انباری آمده و در آن جا تبدیل به شفیره می شوند. حشره کامل می تواند بدون تغذیه، در حداقل شرایط زندگی به مدت چند روز زنده بماند. طول مدت زندگی حشره ماده کامل، 20 روز تا یک ماه می باشد و در این مدت به طور متوسط 50 عدد تخم می گذارد. دوره تفریخ تخم، نسبتا سریع و حدود 3 تا 5 روز است. این آفت احتمالا فقط یک نسل در سال دارد. این حشره بیشتر روی آرد، غلات، بذر، کاهو خسارت می زند. ولی از حبوبات مانند: نخود، لوبیا، باقلا، بذور روغنی مانند کرچک، کنجد، کتان نیز تغذیه می کند.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
ماهی نقره ای

ماهی نقره ای

ماهی نقره ای با وجود این که ماهی نقره ای در سرتاسر جهان مشاهده شده و زندگی می کند معهذا چیزی که در ظرف نان یا آرد درون گنجه، در آشپزخانه و یا بین کتابهایمان مشاهده می شود. ماهی نقره ای است که حشره ای بی بال و کوچک برنگ سفید مایل به خاکستری و شبیه به هویج می باشد و یکی از اعضای مشهور و شناخته شده این خانواده است این حشره در انتهای بدن خود دارای سه استطاله باریک و در ناحیه سر، دو شاخک حسی باریک و دراز دارد. پاهای این حشره نیز باریک و دراز بوده و کاملا برای دویدن مناسب هستند. تمامی حشرات این خانواده از انواع بقایای گیاهی و مواد حاوی نشاسته مانند ذرات، برگهای مرده، ریزه های غذایی که روی زمین ریخته باشد، یا حتی چسب پشت کاغذ دیواری که کنده شده باشد تغذیه می کنند. این حشرات با آلوده کردن مواد غذایی موجود در منازل و با پخش فلسهای بدن و فضولات خود به انسان خسارت می زنند و گاهی به کتابها و موادیکه بهرحال از کاغذ ساخته شده باشد خسارت فوق العاده وارد می کند. حشره شناسان تا 12 گونه از ماهی نقره ای را شناسایی نموده اند که چندین گونه آن از زندگی در جوار انسان استفاده می کنند که در اصطلاح به آن ها Synanthropic اطلاق می گردد.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوسری آلمانی این حشره در اکثر نقاط دنیا دیده شده و به نظر می رسد بومی آفریقای شمالی باشد. حشره بالغ قریب به یک سانت و نیم طول و رنگ آن قهوه ای کمرنگ می باشد. هر 2 جنس نر و ماده داری بال با اندازه طول بدن بوده و قابل تشخیص از سایر سوسری ها بوسیله دو خط تیره بر روی قسمت فوقانی سر حشره می باشند حشره ماده کپسول تخم را در قسمت زیرین شکم خود تا بیرون آمدن تخم ها نگه داری می کند سوسری های آلمانی نسبت به سایر سوسری ها دارای تخم های زیادتری در هر کپسول بوده و مدت در آمدن پورده از تخم نیز کمتر می باشد همچنین مدت زمان کمتری لازم است که حشره تازه از تخم درآمده به حشره بالغ از نظر جنسی برسد بنابراین در یک مدت زمان معین سوسری ها آلمانی تعداد زیادتری تخم می گذارند و بر اساس این حقیقت می توان گفت که این گونه حشره دارای قابلیت ازدیاد تولید مثل زیادی است. سوسری آلمانی بسیار فعال بوده و جنس نر و ماده آن هر دو دارای بال کامل می باشند ولی به ندرت پرواز می کنند. آن ها معمولا از طریق کیسه های سیب زمینی و پیاز، جعبه های بطری نوشابه ها، کارتن ها و بسته های غذایی از یک محل به محل دیگر منتقل می شوند. این سوسری ها در ماههایی که هوا گرم است علاقه مند به زندگی کردن در محوطه خارج خانه می شوند که این خود بر اثر کثرت آنها در داخل خانه می باشند و در این حالت معمولا آن ها بیشتر در فضولات و زباله ها یافت می شوند.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوسک پوست یا چرم

سوسک پوست یا چرم

سوسک پوست یا چرم اغلب روی موادی که پروتئین زیاد دارند مانند استخوان، غذای حیوانات، پنیر، گوشت، همبرگر فعالیت می نماید. طول بدن این حشره 6 تا 10 میلیمتر و تخم مرغی شکل است. قسمت بالای بالپوش کمرنگ و بقیه قسمت ها تیره می باشد لارو و حشره کامل هر دو خسارت می زنند، مدت از تخم تا حشره بالغ تحت 18 تا 25 درجه سانتی گراد 2 تا 3 ماه طول می کشد. حشره بالغ تا 3 ماه می تواند عمر کند.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
شپشه دندانه دار

شپشه دندانه دار

شپشه دندانه دار حشره کامل سوسک کشیده و باریک نسبتا مسطح و برنگ قهوه ای سیر و به طول 5/2 تا 3 میلیمتر است. صفحه پشت سینه در هر طرف، شش دندانه دارد که دندانه اولی و آخری از سایر دندانه ها بزرگ تر است و بالپوش ها باریک اند و تمام بطن را می پوشانند و روی آن ها خطوط موازی نقطه ای دیده می شود. تخم این حشره به شکل استوانه ای کشیده و سفید رنگ و براق است و طول آن 85/0 میلیمتر می باشد لارو زردرنگ و سر آن به رنگ قهوه ای و پاها نیز زردرنگ می باشد طول لارو کامل به 5/2 تا 3 میلی متر می رسد شفیره به رنگ زرد عاجی می باشد.
حشره ماده در شرایط مناسب تقریبا 5 روز بعد از خروج از شفیره، شروع به تخمگذاری می کند. عمر حشره کامل به طور متوسط 10 تا 12 ماه است و ممکن است تا دو سال نیز برسد. این حشره در درجه اول از دانه ها و آرد غلات تغذیه می کند و به میوه های خشک، گردو، بادام و کشمش نیز حمله می کند. در ایران این آفت از مهمترین آفات خشکبار محسوب می شود. این آفت از فرآورده های حیوانی بخصوص گوشت نیز تغذیه می کند.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوسک توتون

سوسک توتون

سوسک توتون این حشره کوچک و کروی شکل به طول 2/2 تا 5/1 میلی متر می باشد. بالپوش ها صاف و روی آن ها شیاری دیده نمی شود. تخم این حشره بیضی شکل و سفید رنگ است. قطر بزرگ آن 45/0 و قطر کوچک آن 2/0 میلی متر است. لارو جوان به طول 55/0 میلی متر کشیده و بسیار فعال می باشد رنگ لارو سفید مایل به زرد است. شفیره آزاد به طول 5/2 میلی متر و سفید رنگ است که به تدریج قهوه ای می شود. حشره کامل در ماه های اردیبهشت و مرداد و آبان در انبارها مشاهده می شود که روزها در شکاف دیوارهای انبار یا در میان برگهای توتون انبار شده پنهان می شود. حشره کامل در طول مدت زندگی خود که از 3 تا 6 هفته می باشد تغذیه نمی کند و دو روز پس از جفتگیری در حرارت بین 20 تا 37 درجه سانتی گراد، شروع به تخم گذاری می کند سوسک توتون از آفات همه جائی است و روی انواع مواد مختلف انباری و صنعتی خسارت وارد می آورد و از اغلب نقاط دنیا گزارش شده است. مبارزه با این آفت بوسیله برودت و حرارت ضدعفونی کردن انبار عملی است، به طوری که با حرارت 40 تا 50 درجه و برودت تا 4 درجه زیر صفر، لاروها پس از چند ساعت تلف می شوند سم پاشی و ضدعفونی توتون توصیه نمی شود و برای ضد عفونی انبار، فقط ترکیباتی را می توان به کار برد که در فصل مبارزه و ضدعفونی انبار خواهد آمد.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوسک نان (بیسکویت) حشره کامل، سوسک بیضی شکل محدبی به طول 2 تا 70/2 میلی متر است که به رنگ عمومی زرد قهوه ای مایل به قرمز تیره می باشد. بالپوش ها به رنگ قرمز حنایی است و روی آن شیارهای نقطه ای منظم قرار گرفته است. تخم این آفت بیضی شکل و خیلی کوچک و به طول 2/0 تا 3/0 میلی متر است. لارو قدی خمیده و به طول 5 میلی متر به رنگ سفید مایل به زرد می باشد. این حشره در تمام نقاط دنیا وجود دارد و در مناطق گرم بیشتر دیده می شود. حشره ماده دو هفته پس از جفتگیری تخم های خود را به طور منفرد در روی مواد غذایی می گذارد.
این حشره از چوب، کاغذ، کتاب، غلات و غیره تغذیه می کند. خسارت لاروهای ریشه نباتات تا کنون روی نان، غلات، آرد، بقولات، میوه های خشک، قهوه و انواع بذور و نباتات و حشرات است و از حشرات مرده و گیاهان خشک نیز تغذیه می کند.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوسک زردآلو این حشره نسبتا و به طول 12 تا 18 میلی متر و برنگ قرمز مایل به قهوه ای شفاف است. عرض صفحه پشتی سینه بطور بارزی بیشتر از طول آن است. حشرات کامل از نور گریزان اند و به همین جهت هنگام روز خود را در پناهگاههای مختلف مخفی می کنند و مواقع غروب فعالیت کرده و از محلی به محل دیگر پرواز می کنند. طول زندگی حشرات کامل، نسبتا کوتاه و به طور متوسط 2 تا 3 ماه است. حشرات کامل اوایل بهار ظاهر شده و چند روز بعد شروع بع جفتگیری می کنند و تخمگذاری 8 روز بعد از ظهور حشرات کامل آغاز می شود. این حشره در شرایط معمولی انبار فقط یک نسل در سال ایجاد می کند و گاهی دوره تکاملی آن از تخم تا حشره کامل 2 سال طول می کشد. این حشره در درجه اول به محصولات غله ای مانند آرد و سبوس حمله می کند و از این جهت مخصوصا در آسیابها و انبارهای آرد بسیار دیده می شود. حشره بالغ به رنگ سیاه تیره و به طول 30/1 سانتی متر است. لاروها به رنگ قهوه ای تیره می باشد. این حشره بیشتر در مناطق مرطوب و تاریک، مانند کشتارگاه ها، آردسازی ها، انبارها و زیرزمین ها دیده می شود و گاهی در لانه پرندگان و اطراف شیروانی بام ها فعالیت می نمایند. لارو این حشره به گرسنگی مقاوم می باشد.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوسک نخود فرنگی این حشره سوسک کوچک سیاه رنگی به طول 4 تا 5 میلی متر می باشد. عرض صفحه پشت سینه 5/1 برابر طول آن و عریض ترین قسمت آن در قاعده است. در وسط قاعده این صفحه یک لکه سفید رنگ وجود دارد بالپوش ها حشره کوتاه تر از بدن آن می باشد و تمام شکم را نمی پوشاند و روی آن خطوط برجسته و شیارهای منظمی وجود دارد. لارو جوان در سن اول به طول 5/1 میلی متر و برنگ سفید مایل به صورتی و داری سه جفت پای صدری است ولی پس از ورود به داخل دانه نخود فرنگی، تغییر جلد و رنگ داده و رنگ آن در این موقع سفید عاجی است و پاهای آن نیز از بین می رود.
این آفت تقریبا در تمام دنیا و در هر جایی که نخودکاری رواج داشته باشد وجود دارد. این آفت زمستان را به صورت حشره کامل به سر می برد و در بهار از گرده گل و گلبرگها و شاخه های لطیف و آبدار تغذیه می کند ولی از این راه خسارتی وارد نمی آورد. حشره ماده پس از جفتگیری تخم های خود را تک تک روی غلاف های نخود فرنگی که تازه از گل درآمده است می گذارد. تعداد متوسط تخم 300 عدد است این حشره فقط از نخود فرنگی تغذیه می کند و خسارات زیادی وارد می آورد.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوسک باقلا این حشره به طول 4 تا 5 میلی متر و به عرض 2 تا 5/2 میلی متر و به رنگ قهوه ای می باشد. طول صفحه پشت سینه تقریبا برابر عرض آن و عریض ترین قسمت آن در قاعده است و در این قسمت یک لکه سفید رنگ وجود دارد. بالپوش ها طویل و تقریبا به شکل مربع مستطیل می باشد و در پایین انحنا دارد و طول آن ها تقریبا دو برابر عرض بدن است. طول بالپوش ها کمتر از طول بدن است. و حلقه های آخری شکم را نمی پوشاند. تخم های این آفت بیضی شکل و به طول 5/0 میلی متر و برنگ سفید خاکستری است. این حشره در سال فقط یک نسل دارد و زمستان را به صورت حشره کامل در داخل دانه باقلا و یا در انبارها می گذراند و در بهار سال بعد به مزارع پرواز می کند. حشره ماده پس از جفتگیری تخم های خود را به طور مجزا در روی غلاف باقلا قرار می دهد. تخم ها پس از 10 تا 12 روز تفریخ و لارو کوچکی از آن ها خارج و داخل غلاف باقلا و سپس داخل دانه های باقلا می شود. این حشره بر عکس سوسک نخودفرنگی و عدس، در هر دانه باقلا 2 تا 3 لارو و ندرتا تا 5 لارو را می تواند جا دهد دوره لاروی دو تا سه ماه به طول می انجامد و سپس تبدیل به شفیره می شود و یک تا دو هفته بعد حشره کامل خارج می گردد. این آفت در تمام نقاط باقلا کاری مشاهده می شود و در سال های طغیان خسارت قابل توجهی وارد می آورد و علاوه بر باقلا ممکن است به لوبیا و نخود فرنگی نیز حمله کند.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوسک لوبیا این حشره سوسک کوچک به طول 2 تا 5/4 میلی متر به فرم عمومی مثلثی و برنگ خاکستری است. سرحشره پهن و دراز و سیاه رنگ است. صفحه پشت سینه سیاه رنگ و دارای نقاط و یا فرورفتگی های کوچکی است. روی بالپوش ها نوارهای طولی تقریبا هم عرض یکدیگر قرار گرفته است. تخم ها بیضی شکل و کشیده و به طول 55/0 تا 8/0 به عرض 3/0 تا 35/0 میلی متر است که در یک انتها بزرگ تر از انتهای دیگر می باشد. تخم ها در ابتدا به رنگ سفید شفاف است و سپس مقدرجا، سفید شیری می شود. لارو که از تخم خارج می شود بین 52/0 تا 67/0 میلی متر طول دارد. شکل آن استوانه ای و سرکوچکی دارد که روی آن دو لکه دیده می شود. لاروها سفید و سر و سینه آن ها قهوه ای است و دارای سه جفت پای دراز و باریک می باشند و پس از اولین تغییر جلد پاها از بین می روند و لارو در سنین بعدی بدون پا می باشد.
حشره کامل، در اواخر زمستان ظاهر شده و مدت 3 تا 4 ماه زندگی می کند. حشره کامل تغذیه نمی کند و با این که قدرت پرواز دارد از انبار خارج نمی گردد. این حشره تخم های خود را در سطوح مواد انبار شده نمی گذارد بلکه وارد توده مواد انباری شده و در آن تخم ریزی می کند. این آفت یکی از آفات انباری عمومی است که به هر آب و هوایی خو می گیرد، اصل این افت معلوم نیست ولی اولین بار در سال 1834 میلادی در آمریکای مرکزی دیده شده و بعد در سال 1879 در فرانسه و سپس در سایر کشورها وجود آن مشخص گردید. این حشره می تواند از انواع دانه ها غیر از دانه های روغنی تغذیه کند ولی خسارت اصلی آن روی دانه های لوبیا است.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوسک 4 نقطه ای حبوبات این حشره سوسک کوچک به طول 2 تا 5 میلی متر و دارای رنگ متفاوتی است (قرمز، سیاه، سفید، بلوطی، خاکستری)، صفحه پشت سینه به شکل مخروط ناقص با کناره های قدری محدب و برنگ قرمز روشن یکنواخت و یا قهوه ای روشن است. بالپوش ها قهوه ای متمایل به قرمز و طول هر بالپوش از 2 برابر عرض آن بیشتر است. تخم های این حشره نیم کروی برنگ سفید و به قطر 4/0 تا 75/0 میلی متر است تعداد متوسط تخم های گذارده شده بوسیله یک ماده 80 تا 100 و حداکثر 200 عدد می باشد.
این حشره مخصوص ناحی گرم است. جفتگیری و تخمگذاری در تاریکی صورت می گیرد افراد ماده در دوره تخم ریزی بسیار فعال بوده و به طور مداوم روی غلاف های لوبیا در مزرعه و یا روی دانه های خشک در محیط انبار رفت و آمد می کنند و شکم خود را روی آن ها می مالند و بدین ترتیب محیط را برای تخم ریزی خود مورد بررسی قرار می دهند.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوسک چینی حبوبات این حشره سوسک کوچکی است به طول 2 تا 4 میلی متر، دارای سر سیاه که صفحه پشت سینه آن به شکل مخروط ناقص باریک و کناره های راست و بدون برآمدگی به رنگ قهوه ای متمایل به قرمز تا سیاه رنگ است. طول هر بالپوش مساوی دو برابر عرض آن و به رنگ قرمز با لکه های نامنظم قهوه ای حشرات کامل تغذیه نمی کنند و می توانند 40 تا 50 روز بدون تغذیه به زندگی خود ادامه دهند حشرات کامل پس از خروج از شفیره جفت گیری نموده و حشره ماده در همان روز و یا یک روز بعد شروع به تخمگذاری می کند تعداد متوسط تخم گذاری روزانه 3 تا 12 عدد است. دوره تفریخ تخم در تابستان 3 تا 4 روز و در زمستان 5 هفته است. حشرات ماده در مزارع، غلافهایی بیش از چند تخم نمی گذارند و در انبار تخم خود را بر دانه هایی که پوستشان صاف و سالم باشد قرار می دهند، این آفت بیشتر به انواع دانه های لوبیا، نخودچی، نخودفرنگی، نخود معمولی، عدس، باقلا، بادام زمینی خسارت می زند.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوسک سیاه قالی این حشره به طول 4 تا 6 میلی متر و برنگ قهوه ای سیر می باشد بالپوش ها تقریبا مثلثی شکل و عریض ترین قسمت در بالا چسبیده به قسمت سینه است. لاروها کشیده و تقریبا استوانه ای هستند که در انتها کمی باریک تر می شوند لاروها در قسمت پشت به رنگ قهوه ای مایل به خرمایی و رنگ آن در قسمت شکم روشن تر است لاروها در دوره زندگی بین 6 تا 17 مرتبه جلد عوض می کنند حشره دارای بال های زیری است که نوک آن ها از زیر بالپوش نمایان می باشد. حشره کامل حرکت زیادی دارد و نسبتا سریع اند ولی ندرتا پرواز می کنند. درجه حرارت مناسب برای رشد و تکامل این حشره 25 درجه سانتی گراد می باشد. تعداد تخمی که یک حشره ماده می گذارد بین 20 تا 100 عدد و به طور متوسط 65عدد می باشد. این حشره یکی از آفات محصولات دامی است و به علت تغذیه از پشم، اغلب به فرش خسارت زیادی وارد می سازد.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوسک قالی این سوسک کوچکی است به طول 2 تا 3 میلی متر که صفحه پشت سینه آن محدب و سیاه رنگ است بالپوش ها سیاه رنگ شفاف و با فلس های زرد و سفید رنگ آرایش شده است و این فلس ها روی هر بالپوش تشکیل سه نوار عرضی را می دهد. این حشره در تمام مواقع سال در انبارها دیده می شود. دوره زندگی کامل آن طولانی است. عمل جفتگیری و تخم ریزی در شب انجام می گیرد. یک حشره ماده می تواند از 15 تا 40 عدد تخم بگذارد. تخم ها حدود 20 روز بعد باز می شوند و از آن ها لاروهای سفید رنگی خارج و از مواد مختلف شروع به تغذیه می کنند. لارو این حشره از مواد مختلف مانند پشم، پر، مو، شاخ و غیره تغذیه می کند و خسارت آن به پشم و فرش و البسه پشمی زیاد است. تغذیه از مقوا، پنبه، گونی، چرم و ابریشم نیز دیده شده است.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوسک نان (بیسکویت) حشره کامل، سوسک بیضی شکل محدبی به طول 2 تا 70/2 میلی متر است که به رنگ عمومی زرد قهوه ای مایل به قرمز تیره می باشد. بالپوش ها به رنگ قرمز حنایی است و روی آن شیارهای نقطه ای منظم قرار گرفته است. تخم این آفت بیضی شکل و خیلی کوچک و به طول 2/0 تا 3/0 میلی متر است. لارو قدری خمیده و به طول 5 میلی متر به رنگ سفید مایل به زرد می باشد. این حشره در تمام نقاط دنیا وجود دارد و در مناطق گرم بیشتر دیده می شود. حشره ماده دو هفته پس از جفتگیری تخم های خود را به طور منفرد روی مواد غذایی می گذارد. این حشره از چوب، کاغذ، کتاب، غلات، بقولات، محصولات غله ای، بذور و غیره تغذیه می کند. این حشره تخم های خود را در میان صفحات کتاب و یا در شکاف جلد کتاب می گذارد و لاروهایی که خارج می شوند دالانهایی در کتاب ایجاد می کنند. لاروهای این حشره تاکنون روی نان، غلات، آرد، بقولات، میوه های خشک، قهوه، کاکائو، شکلات، انواع بذور و ریشه نباتات طبی و زینتی دیده شده است.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوسک عنکبوتی زرد (برنجی) حشره کامل ظاهر عنکبوتی شکل به طول 4 تا 5/4 میلی متر و برنگ زرد قهوه ای است. بالپوش ها محدب و از نقاط ریزی منقوش شده اند. لارو این حشره سفیدرنگ و سر آن به رنگ قهوه ای روشن است. حشره کامل در بهار و تابستان در خارج از انبارها و بر روی گل ها، از گرده آن ها تغذیه می کند و در همان جا هم عمل جفتگیری انجام می شود. معمولا حشرات ماده تقریبا 10 روز پس از بیرون آمدن از شفیره جفتگیری نموده و پس از یک تا دو هفته شروع به تخمگذاری می کنند و بین 20 تا 100 عدد تخم در مجاورت مواد غذایی می گذارند. لاروها با سوراخ کردن تخم از انتهای آن خارج می شوند و در دوره زندگی خود 6 تا 8 مرتبه پوست عوض می کنند دوره لاروی معمولا از 5 تا 6 ماه طول می کشد و دوره شفیرگی به نسبت درجه حرارت از 7 تا 14 روز بطول می انجامد. این حشره یکی از آفات مهم کلکسیون حشرات بوده و از ابریشم، پیله ابریشم
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
مایت‌ها یا هیره‌های گرد و غبار

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مایت‌ها یا هیره‌های گرد و غبار حشرات کوچکی هستند که در فرش‌ها، بالش‌ها و پارچه‌ها و سایر جاهای گرمی که غبار ممکن است جمع شود زندگی می‌کنند . فضولات این حشرات میکروسکوپی ممکن است باعث بروز آلرژی یا شعله‌ورشدن علائم آسم شود.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]برای خلاص‌شدن از مایت‌ها این توصیه‌ها را به کار ببندید[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]۱- تشک و بالش‌ها را با یک پوشش نفوناپذیر نسبت به هوا ساخته‌شده از پلاستیک یا پلی‌اتیلن بپوشانید.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]۲- رواندازها و بالش‌ها را هر هفته با آب بسیار داغ بشویید.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]۳- در صورت امکان کف اتاق خواب را با پارکت چوبی یا لینولئوم و نه فرش بپوشانید.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]۴- فرش‌ها و مبلمان را هر هفته با جاروبرقی پاک کنید.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]۵- فرش‌ها را با اسپری ۳ درصد اسید تانیک هر دو ماه یک بار پاک کنید. البته خود این محلول ممکن است در افراد دچار آسم یا آلرژی باعث مشکلاتی شود، بنابراین اول با دکترتان در این مورد مشورت کنید.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]۶- از یک خشک‌کننده هوا استفاده کنید، و دستگاه تهویه مطبوع خود را روشن نگه‌ دارید.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]۷- از *****های مخصوص در دستگاه تهویه مطبوع و جاروبرقی برای به دام‌انداختن مایت‌های گرد و غبار استفاده کنید[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]۸- تمام بالش های و پتوها را داخل روکش های زيپ دار قرار دهيد ، بدين ترتيب مانع تماس مايت ها و ساير آلرژن ها با بدن شويد .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]۹- تمام پتوها ، ملحفه ها و روبالشی ها را با آب داغ (۵۵درجه سانتيگراد يا بيشتر ) بشوييد .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]۱۰- از جارو های مويی دسته بلند برای جدا کردن گرد و خاک ديوارها استفاده نکنيد چون گزد و غبار زيادی را در هوا پخش می کند .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]۱۱- از بالش هايی که با مواد متفرقه و حساسيت زا پرشده است استفاده نکنيد .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]۱۲- با تهويه هوای داخل اماکن از جمع شدن رطوبت در فضای اتاق ها جلوگيری به عمل آوريد .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]۱۳- به طور منظم نسبت به نظافت اتاق ها اقدام نماييد و اتاق ها را از ذرات ريز مواد غذايی پخش شده پاکيزه نگه داريد. [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]۱۴- هرگز لباس ها را به صورت نم دار داخل کمد ها قرار ندهيد .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]۱۵ هرگز ملحفه ها را به صورت نم دار مورد استفاده قرار ندهيد .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]۱۶- جوراب های پوشيده شده و لباس های چرک را به هيچ وجه در محل خواب خود نگه داری نکنيد ، چون لباس های چرک مملو از سلولهای مرده پوست بدن انسان است که به عنوان منبع غذايی مايت ها مورد استفاده قرار می گيرد .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]۱۷- از جمع کردن روزنامه ها و کاغذهای باطله در اتاق خواب بپرهيزيد . [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]۱۸- تکاندن رخت خواب ها و شستن مکرر پتوها موجب کاهش دسترسی مايت به غذا و در نتيجه کاهش تعداد مايت ها می شود . [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]۱۹- اتاق های خواب و نشيمن بايد مرتب هوادهی شوند تا رطوبت آنها کاهش يابد[/FONT]
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مایت های موجود در گرد و خاک خانه چيست ؟[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مايت ها موجوداتی ميکروسکوپی هستند که به گروه کنه ها تعلق دارند ودر فضای داخلی اماکنی که ازرطوبت بالايی برخوردارند،زندگی ميکنند . مايت ها برای سلامتی انسان مضر هستند و اغلب باعث واکنش های آلرژيک مثل آسم می شوند . مايت هااز مواد آلی موجود در گرد و خاک خانه تغذيه می کنند که قسمت اعظم اين مواد آلی شامل سلول های مرده پوست بدن انسان ، قارچ ها وذرات ريز مواد غذايی پخش شده در سطح خانه است . مايت ها ذرات مرطوب را جذب می کنند .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]بيولوژی مايت ها :[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]هر مايت بالغ هشت پا دارد . در فضای مرطوب در ملحفه ها به ميزان ۱۲۰۰۰ مايت در هر گرم از وزن ملحفه ها ديده می شود . طول عمر مايت های موجود در گرد و خاک خانه به طور متوسط معادل ۸۰ روز است که در طی اين دوره مايت بالغ روزانه ۱تا ۲ تخم می گذارد . در دمای ۶/۲۶ درجه سانتيگراد و رطوبت نسبی ۷۵ درصد ، تکامل تخم ها حدود سی روز به طول می انجامد.[/FONT]
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مخاطرات بهداشتی : [/FONT] [FONT=arial, helvetica, sans-serif]مايت های گردو خاک خانه يکی از عوامل اصلی ايجاد حساسيت هستند . آلرژی هايی که مايت های موجود در گرد و خاک خانه ايجاد می کنند ، باعث بروز آسم ، آبريزش بينی ، ريزش اشک از چشم ، عطسه ، مشکلات تنفسی و التهاب پوستی می شود .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] کنترل مايت ها :[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]بهترين مکان برای مبارزه با مايت های موجود در گرد و خاک خانه ، اتاق خواب خانه است . اين موجودات ميکروسکوپی بر روی سلول های مرده پوست به عنوان يک منبع غذايی زندگی می کنند .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]همچنین ، یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه منچستر در بالش هایی که بررسی کرده اند ۱۶ نوع قارچ یافته اند.
محققان می گویند بالش های پر نسبت به انواع سنتتیک کمتر دارای قارچ بویژه قارچی که آلرژِ را تشدید می کند ، هستند.
اسپورهای قارچی یافت شده در بالش ها از پوسته های بدن انسان و مدفوع مایت ها تغذیه می کنند.
آلودگی قارچی تختخواب و ملحفه اولین بار در دهه ۱۹۳۰ مشخص شد اما از آن پس تحقیق زیادی در این مورد صورت نگرفت.
محققان دریافتند هر ۱۰ بالشی که مورد بررسی قرار دادند حاوی تعداد قابل ملاحظه ای از ۴ تا ۱۶ گونه قارچی بودند.
قارچ میکروسکپی آسپرژیلوس فومی گاتوس بویژه در بالش های سنتتیک موجود بود.این قارچ معمولا به ریه و سینوس حمله می کند و می تواند موجب تشدید آسم هم بشود.
همچنین مشخص شده که عامل عفونت در بیماران مبتلا به لوسمی و دریافت کنندگان پیوند مغز استخوان است.
موضوع دیگر این بود که در میان گونه های قارچی یافت شده در بالش ها کپک نان نیز به چشم می خورد.
برخی از بالش ها هم حاوی انواع قارچی موجود در دیوارهای نمناک بودند.
به گفته سرپرست این تحقیق در واقع یک اکوسیستم کوچک در درون بالش های که سر بر آن می گذاریم عمل می کند.
وی می گوید از آنجا که افراد یک سوم طول زندگی خود را در حالت خواب می گذرانند و در تماس نزدیک با منبع بزرگ و متنوعی از قارچها نفس می کشند ، یافته های فوق بویژه برای افراد مبتلا به بیماری های تنفسی بخصوص آُسم و سینوزیت پیادهای مهمی در بردارد
[/FONT]
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
مگس حشره همسفره با ما

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مگس ها معمولا” در زمستان می میرند.با این همه برخی از آنها زمستان را پشت سر می گذارند، اما این کار فقط در وضعیتی کاملا” مطلوب امکان پذیر است. مگس ها اگر بتوانند درون انبارها یا داخل اماکن مسکونی؛ یعنی جاهایی که مواد آلی و گرمای کافی برای خوردن و تولید مثل وجود دارد، پناه بگیرند، میتوانند زمستان هم زنده بمانند و در فصل بهار ما شاهد حضور آنها در همه جا باشیم[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]طول عمر طبیعی مگس ، حتی در بهترین وضعیت ، در شمال خط استوا 7 تا 21 روز است.مهمترین عامل تغییر طول عمر این حشره ، گرمای محیط اطراف آن است . مگس ها وقتی دما به زیر صفر میرسد یا بیش از حد گرم می شود، گروه گروه می میرند. [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]هر چند مگس ها بعلت عدم فعالیت ، بیشترین طول عمر را در هوای سرد دارند، اما تولید مثل فراوان آنها هنگامی صورت میگیرد که هوا گرم ، غذا فراوان و رطوبت در حد متعادل باشد.زمستان آنها را چنان از تمام این شرایط مطلوب محروم میکند که نه تنها قادر به زندگی نیستند، بلکه مجال تولید مثل را هم نمی یابند. وزارت کشاورزی امریکا مدعی است که هیچ دلیلی مبنی بر حیات مگس در فاصله پائیز تا بهار وجود ندارد.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]( این ادعا جواب نکته دیگری است ؛ چرا در بهار مگس اینقدر کم دیده می شود؟ )[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]اکنون این پرسش پیش می آید که مگس ها چگونه دوباره شروع به تولید مثل میکنند؟[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]گروهی معتقدند که مگس ها نیز همانند برخی از حشرات دیگر ، زمستان خوابی میکنند؛ اما نادرستی این نظریه به اثبات رسیده است.معدود مگس هایی را که در اول بهار می یابیم عمدتا” نتیجه تولید مثل همان مگس هایی هستند که با یافتن جایی مناسب ، زمستان را پشت سرگذاشته اند.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]برخی از مگس هایی که زمستان را پشت سرگذاشته اند، بالغ نیستند و کم و بیش در مراحل اولیه تکامل خود به سر میبرند. مگس تخم هایش را معمولا” درون زمین ، شکاف ها ، چوب و یا کودهای حیوانی میریزند. این تخم ها در عرض یک تا چهار ساعت به لارو تبدیل می شوند. لارو مگس در مرحله چهار روزه اش، همانند لارو تمام حشرات دیگر از گیاهان یا مواد حیوانی پوسیده تغذیه میکند. همچنان که لارو مگس بزرگ میشود، به حالت شفیرگی ، حالتی که حدود پنج روز زمان میخواهد، در می آید. در این فاصله ، حشره همان طور که در حالت دگرگونی است، استراحت هم میکند.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]بسیاری از حشره شناسان این نکته را چنین توضیح می دهند که بیشتر مگسهایی که زمستان را پشت سر میگذارند، این فصل را در حالت لاروی یا شفیره ای میگذرانند؛ اما اکنون دانشمندان بر ای عقیده اند که مگس های بالغ برای زنده ماندن در زمستان، نسبت به مگس های جوانتر، از بخت و اقبال بیشتری برخوردارند.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]جوانتر ها برای کنار آمدن با هوای سرد، با مشکلات بسیاری روبرو خواهند شد.با این همه برخی از لاروها و شفیره ها تا اواخر زمستان زنده می مانند و در بهار به مگس بالغ تبدیل می شوند. [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]میزان تولید مثل مگس ها واقعا” هراس آور است، دانشمندی تخمین زده است که فقط یک جفت مگس بالغ در عرض یک تابستان می توانند ۳۲۵۹۲۳۲۰۰۰۰۰۰۰۰ نوزاد مگس تولید کنند ! در هند، در یک دوهزارم از هر متر مکعب خاک ، تعداد 4024 مگس زنده یافت می شود.[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]شاید برخی از خود بپرسند ؛ پس چرا مگسها دنیا را نمیگیرند؟[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]هر نظری مبتنی بر کوچ زمستانی مگس ها به جنوب نادرست است، زیرا حد متوسط پرواز هر مگس چهارصد متر است. دانشمندان پرواز مگس ها را رد گیری کرده اند . مگس ها در تمام طول عمر خود را به ندرت به آن سوی شعاع شانزده کیلومتری محل تولدشان پرواز می کنند.[/FONT]
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
هيره های گرد و خاك

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]هيره ها ( Mites ) بند پاياني هستند با اندازه حدود 1/0 ميلي متر كه جزء مهمي از عناصر موجود در گرد و خاك منزل به شمار مي رود . و بدليل همين اندازه كوچك معمولا با چشم غير مسلح ديده نمي شوند . اين جانوران فاقد گزش بوده و بيماري خاصي را منتقل نمي كنند . تغذيه آنها از لايه هاي شاخي پوست كنده شده انسان و محل زندگــي ايشان تشك ، پتو ، بالش ، فرش ، پرده ، مبلمان ، اسباب بازي هاي پشمي و پارچه اي و وسايل مشابه مي باشد . شرايط آب و هوايي گرم و مرطوب رشد و تكثير اين موجودات را تسريع مي كند . تماس افراد با آلرژن هاي هيره ( شامل ذرات بدن ، فضولات و تخم ) در ابتداي كودكي مي تواند استعداد ابتلاء به آسم را در فرد شديدا تقويت نمايد .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] q راه های پيشگيری[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- شستشوي پتو يا ملحفه ها هفته اي يكبار در آب داغ ( بيش از 55 درجه سانتيگراد ) و خشك كردن در آفتاب يا توسط اتوي داغ .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- وجود پوشش مناسب در اطراف بالش و تشك به طوريكه مانع ادامه زندگي هيره ها در آنها شود .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- حتي الامكان عدم استفاده از فرش در اتاق خواب .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- نظافت و گردگيري مبلمان و اجتناب از نگهداري آنها در اتاق خواب .[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- شستشوي پرده ها و اسباب بازي هاي پشمي و پارچه اي كودكان .[/FONT]
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساس ها میهمانان خونخوار

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ساس مناطق حاره ای[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]شکل ساس تختخواب در ایران[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]سه گونه نزدیک به هم از ساس های بستر خونخوار بوده و انگل خارجی انسان هستند. [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ساس بستر شایع[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]Cimex. lectularius[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]از نظر مرفولوژی به هم شبیه اند حشراتی بیضوی،پهن و قهوهای مایل به قرمزند . منقار ساس ها عضوی بند بند و کشیده است . در مواقعی که از آن استفاده نمیشود . در سطح شکمی نگه داشته میشود.منقار برای خونخواری تطابق پیدا کرده است [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ساس های بستر حاره ای[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]Cimex. hemipterus[/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]Cimex.boueti [/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ساس های بستر انتشار جهانی دارند.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]تاریخچه:[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ساسهای بستر از انگل های خارجی حیوانات ساکن غار (احتمالا خفاشها) در زمان غارنشینی انسان تکامل پیدا کرده اند. اولین بار توسط نویسندگان رومی و یونانی به عنوان یک مشکل در مدیترانه از آنها یاد شده است. این حشرات در قرن 11 در آلمان ،قرن 13 در فرانسه و قرن 16 در انگلیس تعیین هویت شدند. [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مشکلات بهداشتی ساسها:[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ساسهای بستر متهم به انتقال تعداد زیادی از بیماریها شده اند ولی تاکنون موارد ذیل ثابت شده است[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- انتقال مکانیکی ویروس هپاتیت B[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- ایجاد کم خونی(به علت خونخواری زیاد)[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- حساسیت در افراد حساس در بعضی افراد ممکن است تاولهای هموراژیک بزرگی به وجود آید. و در بعضی ممکن است قرمزی و ادم مشاهده شود. [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- کم خوابی یا بیخوابی[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- خارش شدید و عفونت های ثانویه [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- بوی بد مکان ساس زده[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]چرخه زندگی: در محل سکونت انسان مانند منازل،هتل ها، خوابگاهها، زندان ها،سرباز خانه ها، بیمارستان ها ، سرای سالمندان و ... یافت میشود. [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]آنها در شکاف دیوار ، کف خانه ها،اثاثیه ، لابلای کارتنها،پشت کاغذ دیواری ، کمد ها و درهای چوبی و قفسه کتابخانه ها مبلمان ، تشکها ، و پشتی ها مخفی میشوند. [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]در شب و نور کم فعال هستند و از میزبان خفته تغذیه میکنند. اگر انسان در دسترس آنها نباشد از سایر حیوانات خونخواری میکنند. [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ساسها هنگام خونخواری 3 یا 4 بار با فاصله چند دقیقه شخص را میگزند تا سیر شوند. [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ماده بالغ روزی 2-3 تخم میگذارد. که در طول زندگی جمعا 200-500 تخم می رسد. تخم های یک میلیمتری سفید مروارید شکل اند. در مکانهای یاد شده قرار داده میشوند. زمان باز شدن تخم ها که معمولا 10-9 روز بعد از جنین دار شدن است به درجه حرارت بستگی دارد. 5 مرحله نمفی وجود دارد. که هر مرحله قبل از پوست اندازی به یک وعده خون نیاز دارد تا تبدیل به مرحله بعدی گردد. [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مراحل تخم تا بلوغ کامل و تخم گذاری مجدد بسته به حرارت محیط بین 19-7 هفته متغیر است . در حرارت 27 درجه تخم ها در کمتر از یک هفته شکفته میشوند. درطول سال چند نسل ساس بوجود می آید. در دسترس بودن منبع خون در زمان تولید مثل تاثیر میگذارد. ساس های بالغ در تابستان هر هفته تغذیه میکنند. در ماههای سرد تر تغذیه آنها کمتر صورت میگیرد. در زمستان چیزی نمی خورند و در بهار برای تغذیه ظاهر میشوند. ساس ها گرسنگی را تا 550 روز تحمل میکنند!خانه هایی که مستاجری هستند بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]تشخیص:[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- زخم های محل گزش پاپولهای سفتی بوده که از یکدیگر فاصله کمی داشته و دوتادوتا یا سه تا سه تا با هم ظاهر میشوند. شکل خوشه ای گزش ها در تمایز گذاشتن بین زخم ها با گزش سایر حشرات مهم است. [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- دیدن ساس (مرده یا زنده) در محل خواب[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- رد خون در روی ملحفه ها و مخفی گاههای ساسها[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- روش کردن ناگهانی برق در شب و مشاهده ساس ها[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- جستجو در لابلای درزها و شکاف ها[/FONT]
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]درمان:[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] خارش ناشی از گزش ساس ها به درمانهای علامتی پاسخ می دهد. [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]کنترل:[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- بهسازی محیط[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- سمیاشی[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]بهسازی محیط:[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- دور انداختن وسایل آلوده و سوزاندن آنها[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- حذف درزها و شکاف ها و برداشتن کاغذ های دیواری[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- گچ کردن ساختمان(در ساختمانهایی که گل – گچ هستند یا درز و شکاف در کف و دیوار دارند)[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- دوغاب کف ساختمان با سیمان[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- پهن کردن وسایل خانه در آفتاب[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] بعضی از لباسها را با جوشاندن سالمسازی کنید . در صورتی که حجم آلودگی پایین باشد با رعایت مسائل ایمنی میتوان با مشعل های گازی شکاف ها و درزها را حرارت داد(باید مواظب اشتعال و سایل سوزنده و سیم کشی برق داخل و خارج دیوارها باشید) استفاده از جارو برقی میتواند مفید باشد به شرط اینکه از کیسه یکبار مصرف استفاده شود و در نهایت کیسه سوزانده یا جوشانده شود در صورتی که کیسه یکبار مصرف در دسترس نباشد. کیسه را فورا بعد از جاروکشی بجوشانید.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]سموم موثر بر ساسها:[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] سم HCH و سم BHC سم دی اکساکارب و سم بندیو کارب ، سم ددت،سم دیازینون سم فن کلروفوس، یودفن فوس لیندین،مالاتیون و پرویوکسور موثر میباشند[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]اضافه کردن پیرترین یا پیرتروئیدهای ترکیبی مثل بیورزمترین مفید است چون باعث خارج شدن ساس از پناهگاههایشان میشود و تماس آنها را با سطوح سمپاشی شده افزایش میابد. [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] سمپاشی به صورت دستی یا کمپرسی روی دیوارها و کف اطاقها صورت میگیرد. [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]رختخواب کودکان و گهواره اطفال نباید سمپاشی شود . در این مورد لباس ها و .. را بجوشانید.[/FONT]
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
قاتلین بشر پشه ها بوده اند

-[FONT=arial, helvetica, sans-serif] فكر مى كنيد چه چيزى در طول تاريخ بشر بيش از همه، جان انسانها را گرفته است و عامل بيشترين مرگ و مير براى انسان بوده است؟ شايد تعجب كنيد اما جواب اين سوال چيزى نيست جز پشه آنوفل ناقل بيمارى مالاريا كه بيش از همه جنگها و بلاياى طبيعى و بيماريهاى ديگر انسانها را كشته است. حتى امروزه كه بشر به پيشرفتهاي بزرگى در زمينه علوم و از جمله بهداشت و پزشكى دست يافته است، بيمارى مالاريا هر ساله حدود 2-1 ميلون نفر را مى كشد و بر همين اساس بسيارى از صاحب نظران، پشه آنوفل را به عنوان قاتل شماره يك انسان مى شناسند بطوريكه در هر دقيقه 3 نفر انسان در اثر بيمارى مالاريا مى ميرند ( در اين رابطه بد نيست اين ويدئوكليپ بامزه به نام[FONT=arial, helvetica, sans-serif] فراپشه[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif] را هم ببينيد). پشه ها يا [/FONT][/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]mosquitoes در خانواده اى از حشرات دوبال بنام كوليسيده Culicidae قرار مى گيرند. در اين خانواده علاوه بر جنس آنوفل، جنس هاى كولكس ( پشه معمولي)، آئدس و مانسونيا نيز وجود دارند. اين حشرات داراى دگرديسى كامل بوده و مرحله لاروى و شفيرگى آنها در آب طى مى شود. پشه ها بيماريهاى مهمى چون مالاريا، تب نيل غربي، تب زرد، تب هموراژِيك دنگ، فيلاريازيس را منتقل مى كنند و مثلاً در همين سال گذشته اپيدمى بيمارى ويروسي تب نيل غربى در كشور پيشرفته اى چون آمريكا موجب مرگ حدود 220 نفر گرديد. سال 2002 در جنگ تاريخى انسان و پشه ها نقطه عطفى محسوب مى شود چرا كه در اين سال ائتلافى جهانى از دانشمندان توانستند كه نقشه ژنوم كامل پشه آنوفل، مشتمل بر 16 هزار ژن را شناسايى كنند. جالب است بدانيد كه تنها پشه هاى ماده قادر به خونخوارى از انسان يا حيوانات هستند و در انتقال بيماريها دخالت دارند و اينكه پشه ها قربانيان خود را با دقت و وسواس خاصى و با بوئيدن آنها بوسيله شاخكهاى خود انتخاب مى كنند. اكنون مشخص شده است كه محركهاى خاصى از جمله تركيبى موسوم به 4- متيل فنل در عرق بدن انسان موجب جذب پشه ها حتى از فاصله چند كيلومترى مى شوند. همه اينها مقدمه اى بود بر خبر زير:[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]گروهى از دانشمندان آمريكايى مى گويند كه آنها گيرنده اى پروتئينى به نام AgOr1 را در آنوفل شناسايى كرده اند كه فقط در زمان قبل از خونخوارى وجود دارد و لذا آن را مظنون اصلى در فرآيند خونخوارى پشه ها مى دانند. آنها سپس ژن كد كننده مربوطه شناسايى و جدا كرده و از طريق مهندسى ژنتيك به ژنوم مگس سركه وارد كردند و سپس با استفاده از الكترودهاى نازكي، ميزان رفلكس هاى عصبى مگس سركه را در برابر بوهاى مختلف اندازه گيرى كردند اين مگسهاى سركه در برابر 4- متيل فنل واكنش عصبى قوى داشتند؛ اما مگسهاى سركه شاهد كه فاقد اين ژن بودند، هيچ واكنشى نشان ندادند. آنها نتيجه گيرى كرده اند كه با كار بيشتر در اين زمينه مى توان در كنترل بيماريهاى منتقله بوسيله پشه ها و ساخت مواد دوركننده Repellent و نيز تله هاى جذب كننده به پيشرفتهاى بزرگى دست يافت.[/FONT]
 

Similar threads

بالا