► •*♥*•◄8 روياي ژول ورن که به حقيقت پيوستند ► •*♥*•◄

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
8 روياي ژول ورن که به حقيقت پيوستند
جام جم آنلاين: 183 سال پس از تولد ژول ورن ، وي به عنوان پيشگوي الهام بخشي شناخته مي شود که از چندين دهه پيش، فناوري هاي مدرن متعددي را متصور شده و در کتابهايش توصيف کرده بود.

به گزارش مهر، ژول ورن براي خيلي ها فردي فراتر از يک نويسنده داستان هاي علمي و تخيلي است، او فردي است که تخيلات بسياري از کودکان و نوجوانان را پر و بال داده است، کودکاني که در دوران بزرگسالي توانستند روياهاي ژول ورن را به واقعيت تبديل کرده و آنچه وي در کتابهايش متصور شده بود را در قالب فيزيکي مجسم کنند.
هيچکس نمي تواند منکر اين موضوع شود که پدر داستانهاي علمي و تخيلي جهان در روند پيشبرد ابداعات علمي جهان تاثير گذار بوده است، زيرا در حال حاضر اختراعات متعددي وجود دارند که ايده اصلي آنها از ذهن خلاق «ورن» برگرفته شده است.
نشنال جئوگرافيک تعدادي از ايده هاي وي که چندين دهه پس از مرگ وي منجر به اختراع ابزاري جديد و کاربردي شده است را معرفي کرده است:
زيردريايي هاي الکتريکي: ورن در يکي از مشهورترين رمان هاي خود به نام «بيست هزار فرسنگ زير دريا» يک زيردريايي الکتريکي را معرفي کرد. در اين رمان شخصيت «کاپيتان نمو» در زيردريايي عظيم و الکتريکي زندگي مي کرد گزينه اي که گوگل نيز به مناسبت تولد ورن براي تغيير طرح لوگوي خود از آن الهام گرفت.
در کنار ارگ بزرگ، اتاق غذا خوري رسمي و ديگر تزئينات تجملاتي که در اين زيردريايي ديده مي شد، زيردريايي «ناتيلوس» ژول ورن تفاوت چنداني با زيردريايي هاي مدرن امروزي ندارد، زيردريايي مانند Circa-1964 و زيردريايي سه سرنشينه آلوين که انرژي خود را از باطري هاي اسيدي تامين مي کند. ناتيلوس مانند آلوين کاملا الکتريکي بود، پديده اي که در آن زمان قلمروي جادويي از علم به شمار مي رفت.
در کتاب بيست هزار فرسنگ زير دريا، کاپيتان نمو الکتريسيته را «عاملي قدرتمند، مطيع، سريع و آسان که با هر نوع استفاده اي سازگار بوده و بر عرشه کشتي من حکمفرمايي مي کند» توصيف کرده است.
اخبار تلويزيوني يا راديويي: ژول ورن در کتابي به نام «در سال 2889» که در سال 1889 منتشر شد، براي روزنامه ها جايگزيني را معرفي مي کند: روزنامه «Earth Chronicle» هر روز صبح به جاي اينکه چاپ شود براي مشترکانش خوانده خواهد شد، مشترکاني که مي توانند اخبار روز را از گفتگو با گزارشگران، سخنگوها و دانشمندان به دست آورند.
اولين مخابره خبر 30 سال پس از اينکه ورن آن را متصور شد رخ داد، يعني در سال 1920 و اما اولين مخابره تلويزيوني خبر تا 28 سال پس از آن امکان پذير نشد و در نهايت در سال 1974 ميليونها نفر توانستند خبر استعفاي ريچارد نيکسون را در تلويزيون مشاهده کنند.
بادبان هاي خورشيدي: در رمان علمي تخيلي «از زمين تا ماه» که ژول ورن آن را در سال 1865 نوشت، به فضاپيمايي نوري اشاره شده است، تکنولوژي که امروز نامي ديگر دارد: بادبانهاي خورشيدي.
اتاقک هاي ماه: ورن در همين رمان به ابزاري اشاره کرده است که امروزه با نام اتاقک هاي ماه شناخته مي شوند، چيزي مشابه کپسول مخروطي شکلي که در بالاي راکت ناسا ديده مي شود. وي در قالب داستان «از زمين تا ماه» موشک هايي را توصيف مي کند که مي توانند انسان ها را به ماه انتقال دهند.
ورن در اين کتاب سلاح بزرگي را توصيف کرده است که شليک مي شود و به انرژي دست پيدا مي کند که مي تواند ديوار گرانشي زمين را شکسته و از آن عبور کند.
آسمان نويسي: ژول ورن هميشه مشتاقانه ناظر جهان اطراف خود بود و يکي از زمينه هايي که مورد توجه او قرار داشت تبليغات بود، در کتاب «در سال 2889» ورن تبليغات اتمسفري را توضيح مي دهد، پديده اي مشابه آسمان نويسي که امروزه رواج دارد.
او در اين مطلب نوشته است:«همه به تبليغات عظيمي که از ابرها بازتاب داده مي شوند توجه مي کنند، اين تبليغات به اندازه اي بزرگ اند که کل جمعيت يک شهر و يا يک کشور مي توانند آن را ببينند». ورن با وجود شيفتگي خاصي که براي ماشين ها و ابزارها از خود نشان مي داد، هرگز دوره هاي مهندسي را پشت سر نگذاشته بود او تنها با افرادي مراوده داشت که به ابداعات علمي و اکتشاف علاقمند بودند.
ويديو کنفرانس: ورن باز هم در کتاب «در سال 2889» تلفن تصويري را توصيف مي کند که به نوعي پيش زمينه براي فناوري هاي ويديو کنفرانس هاي امروزي به شمار مي رود ، مشابه اين تکنولوژي که در سال 2005 براي برقراري ارتباط ميان دو خانواده در کره شمالي و جنوبي مورد استفاده قرار گرفت.
تلفن تصويري «ورن» انتقال تصاوير را با استفاده از آينه هاي حساسي که به کابل هايي اتصال داشتند امکان پذير مي کرد. اين ايده يکي از اولين مرجع ها براي تلفن تصويري به شمار مي رود. تخيلات ورن به شدت تحت تاثير مجلات فني و علمي زمان خود قرار داشت.
شوکر الکتريکي: موضوع محبوب ژول ورن خودروهاي نقليه بوده است، اما وي درباره سلاح هاي مختلفي که در دوره او وجود نداشتند نيز مطالبي نوشته است، براي مثال در بيست هزار فرسنگ زير دريا وي از سلاحي صحبت مي کند که شوک هاي قدرتمند الکتريکي وارد مي کند، سلاحي شبيه به شوکرهاي برقي که در عصر حاضر وجود دارند.
ورن درباره اين سلاح نوشته است: گلوله هايي که اين سلاح شليک مي کند گلوله هايي عادي نيستند، بلکه مخزنهاي کوچک شيشه اي هستند که توسط لايه اي فولادي پوشانده شده اند و وجود يک تکه سرب در آن، اين گلوله ها را سنگين کرده است. آنها بطري هاي ليد واقعي، ابزار قرن هجدهمي که براي ذخيره الکتريسيته ساکن استفاده مي شد، هستند که انرژي الکتريکي با قدرتي بالا به آنها وارد شده و مي تواند بزرگترين حيوانات را از پا دربياورد.
فرود فضاپيما بر روي آب: در کتاب از زمين تا ماه، ورن فضاپيمايي را به تصوير کشيده است که در ميان اقيانوس فرود مي آيد و مانند کپسول مرکوري بر روي آب شناور مي شود.
 

ayja

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بسیار عالی بود . مرسی
خداکنه رویا های ما هم برای سرزمینمون به حقیقت بپیونده
 
بالا