گفت گو در مورد معماری پرش کیهانی

معمارباشی

عضو جدید
در دو دهه ی اخیر تعدادی از معماران نامی جهان به سبک خاصی از معماری معروف به معماری سیال یا غیر خطی روی آورده اند . فرم های این نوع معماری دارای سه مشخصه ی مشترک هستند :
*فرم توپولوژیک دارند .(توپولوژی شاخه ای از ریاضیات است که در مورد احجام و اشکال کلاسیک و خاصه غیر کلاسیک بحث می کند . توپولوژی بیان می کند سطوح غیر هندسی بصورت بداهی از همان سطوح شناخته شده ی مربع ; مثلث و امثال اینها ساخته شده است .)
**در این پروژه ها از ادوات الکتریکی بطور گسترده استفاده می شود به گونه ای که با ورود به داخل این سازه ها احساس حضور در دنیایی مجازی بر دیدگانمان سنگینی می کند و با تنها یک اشاره به دیوارها شاهد تصاویر مبهم و مختلفی مشابه آنچه در صفحات LCD دیده می شود هستیم.
***در طراحی همه ی این سازه ها از نرم افزار های انیمیشن ساز استفاده می شود شایان ذکر است بدون این برنامه ها طراحی ; ساخت و اجرای ساختمان غیرممکن است .

مسلما از لحاظ هنری فرم این معماری فریبنده و مقبول عام است و خود به تنهایی یک جاذبه ی توریستی یدک می کشد اماآنچه حایزاهمیت است زمان محدود استفاده ازاین زیباییست بعبارت دیگر نمی توان در این نوع سازه ها برای طولانی مدت احساس آرامش کرد . به هر حال این نوع معماری توانسته با زشتی و زیبایی توامان خود را عرضه کند .
این سازه ها معمولا به عنوان نمایشگاه موزه سالن اپرا فرودگاه و مانند اینها به جامعه ارایه می شود .


معماری غیر خطی چیست؟
از دهه ی 1990 میلادی شاهد بروز فرم های عجیب و غریب قارچی شکل معماری هستیم فرم هایی که معماری ساختار شکن در مقابل آن به اسباب بازی بچه گانه می ماند و حتی امروزه هم این سوال مطرح است که آیا معماری ساختارشکن هم معماری است؟
منتقدان معماری نظر خوشایندی به معماری غیر خطی ندارند و آن را سیب زمینی یامعماری آبکی می خوانند.بااین حال شاید هنوز خیلی زود باشد که بتوان از معماری غیرخطی به عنوان یک سبک درمعماری یاد کرد به احتمال زیاداین معماری تنها یک مد گذراست وطراحی وساخت آن به اندازه ای مشکل و پیچیده است که شاید نتوان در دراز مدت آن را ادامه داد .

غیر خطی بودن با کدام هندسه تعریف می شود؟
یک رویه ی غیرخطی اعم از رویه ایست که در راستای مختلف به شدت خمیدگی پیدا کرده است . ور رفتن با چنین اشکالی تنها به کمک برنامه های قدرتمند که اغلب هیچ ربطی به معماری ندارند امکان پذیر است . مثلا موزه ی بیلبایو با نرم افزار CATIA طراحی شده است در حالیکه این برنامه برای استفاده در صنایع هوا _فضا و مکانیک جامدات به بازار عرضه شده است .
در واقع خم ها و منحنی ها مدتها پیش از ظهور نرم افزار های رایانه ای در معماری معاصر وجود داشتند . مثلا فرودگاه نیویورک یا اپرای سیدنی بدون برنامه های کامپیوتری ساخته شده اند . بنابراین می توان آنها رامتفاوت با معماری غیر خطی دانست .خمها ی چشم نوازموجود در این ساختمان ها اولا تابع روابط خشک و غیر قابل انعطاف سازه ای بوده و ازقانون گرانش پیروی می کند ثانیا در هر یک از آنها نوعی ارتباط استعاره ای بین شکل پروزه و دنیایی که در آن زندگی می کنیم مشاهده می شود مانند "گل جزیره ی کشتی" در اپرای سیدنی یا "پرنده ی بلند پرواز" در فرودگاه نیویورک.این در حالیست که رویه های غیر خطی کاملا با مفاهیم معمول ساختمانی بیگانه اند . فرم های غیر خطی محتوای دقیق استعاری ندارند و مانند ابرهای آسمان اشکال متعدد مختلف در آن دیده می شود.

بنیان گذاران معماری غیر خطی
*پل ویریلیو (رییس مدرسه ی تخصصی معماری در پاریس) به نظر ویریلیو این نوع معماری کاملا در تضاد با فرمهای کلاسیک تقارن و روابط ثابت ازپیش تعیین شده است.پایه ی آن ایجادیک پوسته برای محافظت در برابراثرات خارجی است .
**مارکوس نوواک (استاد دانشگاه UCLA امریکا و از پیشگامان نظریه ی دنیای مجازی) عقیده دارد که این معماری باید آبگونه باشد. بنا بر این عبارت "معماری سیال" از 1985 میلادی تاویل یافت.معماری صرفانبایدنقش محافظ راایفاکندبلکه بایدبر اساس قوانین موجود در جهان پیرامون ما شکل وفرم خودراانتخاب کند .
***استفان پرلا
تقریبا در همان ایامی که نوواک مشغول بسط نظریه ی خود بود فیلسوف معروف استفان پرلا نظریه ی ابر سطح را مطرح کرد . این نظریه به دنیای مجازی به مثابه ی فضایی در کنار فضای واقعی نمی نگرد بلکه آن را بازتابی از یک کمیت متعالی می داند که بطور ذاتی در اشیای فیزیکی وجوددارد همان چیزی که حضور آن در معماری نیز بازتاب می یابد.برای تعریف این معماری ابر سطح گونه پرلا به جمله ای از تویوایتو معمار مشهور ژاپنی متوسل می شود :
"پیدایش فن آوری های مختلف ارتباطی به زندگی ما قدری سیالیت بخشیده است هر قدر معماری و فضای شهری بیشتر تحت تاثیر فن آوری ارتباطی قرار گیردتحرک و جنبش بیشتری در آنها ایجاد می شود ."

به هر حال معماری غیر خطی و فضای مفیدی که در داخل ساختمانها ی دارای این معماری ایجاد می شود حاصل تامل فراوان نیست بلکه به روشی نیمه خودکار و به کمک ماشین بوجود می آیند . شکل شبح گونه ی ساختمانهای دارای این معماری تعریف مشخصی را در ذهن تداعی نمی کند . معماران خلاق این معماری از اینکه به یک شی با دید ساختمانی برای زندگی کردن نگاه کنند بسیار فاصله دارند یعنی به جای ساماندهی فضا آن را در هم می ریزند . معماری غیر خطی بازتاب جهان اطراف ماست جهان لایه لایه ای که نقاط مختلف آن با فناوری ارتباط ازراه دور به هم متصل شده اند .

سازه ی غیر خطی
معماری غیر خطی در حال حاضر در دنیا وجود دارد با دقت در سیستم سازه ای این پروژه ها دریافت می شود که در اغلب موارد سازه ی بکار رفته با معماری هیچ سنخیتی(جور بودن) ندارد . سیستمهای سازه ای فعلی ( تیر و ستون ;سازه های خر پایی سازه های پوستی و کابلها )شاید در آینده ی نزدیک قادر به برآوردن نیاز های معماری غیر خطی نباشند دلیل این امر هم عدم تجانس بین این سیستمها با فرمهای پیچیده و توپولوژیک ساختمان های غیر خطی است . شاید بتوان فرم هایی را مشابه به آنچه در ساختمانها ی غیر خطی بکار می روند در طبیعت یافت ولی نمونه های طبیعی معمولادر اثر صلب بودن پایدارند در صورتیکه ساختمانهای غیر خطی بایستی تو خالی باشند و درعین حال فرم خود را حفظ کنند .

بنابراین درحرکت ازخارج به داخل یک حجم بایدبه گونه ای عمل شود که با استفاده از حداقل اعضای داخلی دست و پا گیر و مزاحم دید بصری و حداکثراعضا دررویه (اعم از اعضای گسسته مانند تیر و ستون یا اعضای پیوسته مانند پوسته ها)فرم نهایی ساختمان را ایجاد کرد . این مطلب می تواند موضوع تحقیق دانشمندان و مهندسان سازه قرار گیرد تا با ارایه ی ایده های جدید فاصله ی موجودبین معماری فعلی وعلم مهندسی سازه را برطرف سازد .

منبع:http://omran85-basu.blogfa.com/post-165.aspx
 

nino

مدیر بازنشسته
مرسي معمار جان ، جالب بود .
لطفا منبعت هم بگو .
بايد اضافه كنم كه معماري غير خطي همون معماري پرش كيهاني هست كه بيشتر از همه چارلز جنكس تئوري هاشو بيان ميكنه .
البته اين افرادي رو كه معرفي كردي تئوري هاشون با هم كمي متفاوت هست ولي همشون بر پايه معماري غير خطي و ديجيتالي و سايبرنتيك بيان ميشه .
ماركوس نواك نظريه معماري مايع رو بيان ميكنه .

Marcos Novak, "Liquid Architectures in Cyberspace"






 

معمارباشی

عضو جدید
گفت گو در مورد معماری پرش کیهانی

ممنونم نینو جان
فقط اگه ممکنه یه توضیحی هم راجع به تفاوت فولدینگ با خطی هم می دی؟
اخه من قبلا بعضی از این عکسها رو تحت عنوان فولدینگ دیده بودم!
ممنون میشم
 

T I T A N I U M

عضو جدید
سلام

اینا خوبن ولی همون چند روز اولش ادم خوشش میاد ولی بعد اون تکراری میشه و زیاد به چشم آدم خوب نمیاد

یا من بد فکر می کنم !!!!!!!!!!!!!!!! :cool: یا که بد می بینم !!!!!!!!!!!!!

یا حق
 
آخرین ویرایش:

maral55

مدیر بازنشسته
یعنی اینکه چیزای که ساده نیستن ماندگار نیستن


اینجا باز می رسیم به جدال همیشگی معماری مدرن که باعث ایجاد پست مدرن شد به علت اون چیز هایی که فقدان فرهنگ و خاطرات مردم خونده میشد.
و الان باز بعد از پست مدرن سبک های دیگه مثل دیکانستراکشن فولدینگ پرش کیهانی و اینجور سبک ها توسط تئوریسین ها مطرح شد.
اینکه چه چیزی ساده هست خودش جای بحث داره آیا سادگی همون چیزی هست که ما بهش عادت کردیم؟البته براساس مبانی زیباشناسی چیز هایی که متقارن تر هستن از نظر چشم ما زیباتر به نظر میان.و اینکه ما همیشه به دنبال ساده کردن پیچیدگی ها هستیم
این بحث به خاطره های ما هم البته بر میگرده ذهن ما در جایی احساس آرامش بیشتری میکنه که باهاش آشنایی بیشتری داره بیشتری داره.
به نظر من این سبکها خیلی زمان زیاد دارن جلو راهشون تا بتونن خودشون رو اثبات کنن و مسلما در طول این زمان تغییرات زیادی خواهند کرد.
بعضی از این نمونه ها هم شاید مثال خیلی کاملی از معماری غیر خطی نباشن و بعضی هاشون شاید در همجواری با سایتشون هست که نمی تونن ارتباط بصری مناسب با اطرافشون ایجاد کنن.
ولی اکثر این شیوه های معماری کانسپت های سیال و بعضی طبیعی دارن و میگن که معماری باید روان باشه و نه اینکه در گوشه و زاویه محدود باشه و باید قبلیت جاری شدن داشته باشه.
مثلا اون عکس اول به نظرم نتونسته ارتباط خوبی با سایتش داشته باشه مثل اینکه فقط اینو از یک جا برداشتن و گذاشت روی این زمین.
ولی همین رو فرض کنید مثلا اگر تو یک زمین ساحلی یا جایی در وسط دریا بود چه قدر می تونست با طبیعت همگون بشه.
و این زمانی محقق میشه که این خطی نبودن در شهرسازی ما هم مطرح بشه نه فقط در حجم هایی به صورت یگانه چون همون جور که می دونیم معماری در کنار شهرسازی هست که معنی پیدا میکنه.
خلاصه اشکال کار اینجاست که شما نمی تونید باهاش ارتباط خوبی برقرار کنید یعنی در شهرسازی
 

T I T A N I U M

عضو جدید
اینجا باز می رسیم به جدال همیشگی معماری مدرن که باعث ایجاد پست مدرن شد به علت اون چیز هایی که فقدان فرهنگ و خاطرات مردم خونده میشد.
و الان باز بعد از پست مدرن سبک های دیگه مثل دیکانستراکشن فولدینگ پرش کیهانی و اینجور سبک ها توسط تئوریسین ها مطرح شد.
اینکه چه چیزی ساده هست خودش جای بحث داره آیا سادگی همون چیزی هست که ما بهش عادت کردیم؟البته براساس مبانی زیباشناسی چیز هایی که متقارن تر هستن از نظر چشم ما زیباتر به نظر میان.و اینکه ما همیشه به دنبال ساده کردن پیچیدگی ها هستیم
این بحث به خاطره های ما هم البته بر میگرده ذهن ما در جایی احساس آرامش بیشتری میکنه که باهاش آشنایی بیشتری داره بیشتری داره.
به نظر من این سبکها خیلی زمان زیاد دارن جلو راهشون تا بتونن خودشون رو اثبات کنن و مسلما در طول این زمان تغییرات زیادی خواهند کرد.
بعضی از این نمونه ها هم شاید مثال خیلی کاملی از معماری غیر خطی نباشن و بعضی هاشون شاید در همجواری با سایتشون هست که نمی تونن ارتباط بصری مناسب با اطرافشون ایجاد کنن.
ولی اکثر این شیوه های معماری کانسپت های سیال و بعضی طبیعی دارن و میگن که معماری باید روان باشه و نه اینکه در گوشه و زاویه محدود باشه و باید قبلیت جاری شدن داشته باشه.
مثلا اون عکس اول به نظرم نتونسته ارتباط خوبی با سایتش داشته باشه مثل اینکه فقط اینو از یک جا برداشتن و گذاشت روی این زمین.
ولی همین رو فرض کنید مثلا اگر تو یک زمین ساحلی یا جایی در وسط دریا بود چه قدر می تونست با طبیعت همگون بشه.
و این زمانی محقق میشه که این خطی نبودن در شهرسازی ما هم مطرح بشه نه فقط در حجم هایی به صورت یگانه چون همون جور که می دونیم معماری در کنار شهرسازی هست که معنی پیدا میکنه.
خلاصه اشکال کار اینجاست که شما نمی تونید باهاش ارتباط خوبی برقرار کنید یعنی در شهرسازی


سلام
ممنون خیلی کامل بود
ولی این اگه این معماری نوین این چنین می تونه ما رو آشفته کنه و آرامش را از ما بگیره فایده ندارد که گسترش پیدا بکنه!!!
البته این در همه موارد این طوری هست حتی در گوشی موبایل او ن گویش هایی فروش اونها زیاد هستند که ظاهر ساده ای دارند البته اماکناتشون که هیچ منظورم قالبشون هست
در کل من فکر می کنم میشه زیبایی هارو به صورت خطی هم ایجاد کرد
آیا براستی این آرامش لازم نیست یا مهم در زندگی ما چیزه دیگه ای هست؟؟؟
 

maral55

مدیر بازنشسته
سلام
ممنون خیلی کامل بود
ولی این اگه این معماری نوین این چنین می تونه ما رو آشفته کنه و آرامش را از ما بگیره فایده ندارد که گسترش پیدا بکنه!!!
البته این در همه موارد این طوری هست حتی در گوشی موبایل او ن گویش هایی فروش اونها زیاد هستند که ظاهر ساده ای دارند البته اماکناتشون که هیچ منظورم قالبشون هست
در کل من فکر می کنم میشه زیبایی هارو به صورت خطی هم ایجاد کرد
آیا براستی این آرامش لازم نیست یا مهم در زندگی ما چیزه دیگه ای هست؟؟؟

ببین اولا هیچ کدوم از این معمارا به عقیده من نتونستن دقیقا چیزی رو که روی کاغذ داشتن رو در واقعیت اعمال کنن به علت محدودیت های بیشماری که داشتن

بشر برای اینکه بتونه به اون مدل که در کامپیوتر تجسم کرده به صورت واقعی برسه خیلی هنوز راه نرفته داره


من هم با شما موافقم از دیدن اون عکس اصلا احساس خوبی پیدا نمی کنم.

ولی شما فقط یک لحظه تجسم کنید همین فرم البته بدون اون زائده ها با متریالی نه از جنس فلز بلکه نوعی متریال نرم و قابل انعطاف که گاهی بر اساس نیاز های افرادی که درونش هستن حتی حرکات نرمی هم میکنه در ساحل یک دریا نظرتون در مورد اون چیه؟
 

nino

مدیر بازنشسته
ممنونم نینو جان
فقط اگه ممکنه یه توضیحی هم راجع به تفاوت فولدینگ با خطی هم می دی؟
اخه من قبلا بعضی از این عکسها رو تحت عنوان فولدینگ دیده بودم!
ممنون میشم

معمار جان البته ابن بنا ها دقيقا فولدينگ نيستند چون فولدينگ فلسفه خاص خودشو داره ولي اگر بخوايم از نظر معماري غير خطي بررسي كنيم معماري فولدينگ هم غير خطي است غير خطي به اين لحاظ مي كن كه هندسه فضايي خاصي داره و همونطور كه تو متن گفته بودي با برنامه catia مدل سازي ميشه .
ميشه معماري فولدينگ رو كاراي دهه 90 زاحا حديد مثال زد
يكي از نكات مهم در فولدينگ افقي سازي ، سطوح نرم و.... است .

http://www.www.iran-eng.ir/showthread.php?t=17934

 

nino

مدیر بازنشسته
نوشین جان اون عکس اولی ساخته شده یا مدل هست؟

مارال جان اون عكس قرار ساخته بشه
طرح برنده كتابخانه ملي جمهوري چك هست .
http://www.future-systems.com/architecture/architecture_22.html#

اين هم يك pdf كامل از پروژه فقط حجمش زياده
http://www.nkp.cz/files/promo_vitez1.pdf





اطلاعات بيشتر :
http://www.nkp.cz/tisk/finale2/stranky/DSC_0086.htm
 

nino

مدیر بازنشسته
سلام

اینا خوبن ولی همون چند روز اولش ادم خوشش میاد ولی بعد اون تکراری میشه و زیاد به چشم آدم خوب نمیاد

یا من بد فکر می کنم !!!!!!!!!!!!!!!! :cool: یا که بد می بینم !!!!!!!!!!!!!

یا حق

من كاملا منظورت رو متوجه شدم . البته تكراري نمي شن خسته كننده ميشن
ميدوني به نظر من علتش هندسه خاصشونه چون مغز انسان هميشه به دنبال يافتن هندسه قابل درك براي همه چيزه و چون اينها هندسه پيچيده اي دارن براي انسان آزار دهنده ميشن . بايد 20 سال ديگه اين بناها رو ديد من كه اعتقاد دارم اينها معماري پايداري نخواهند بود فقط مطعلق به عصر خودشونن
 

T I T A N I U M

عضو جدید
ببین اولا هیچ کدوم از این معمارا به عقیده من نتونستن دقیقا چیزی رو که روی کاغذ داشتن رو در واقعیت اعمال کنن به علت محدودیت های بیشماری که داشتن

بشر برای اینکه بتونه به اون مدل که در کامپیوتر تجسم کرده به صورت واقعی برسه خیلی هنوز راه نرفته داره


من هم با شما موافقم از دیدن اون عکس اصلا احساس خوبی پیدا نمی کنم.

ولی شما فقط یک لحظه تجسم کنید همین فرم البته بدون اون زائده ها با متریالی نه از جنس فلز بلکه نوعی متریال نرم و قابل انعطاف که گاهی بر اساس نیاز های افرادی که درونش هستن حتی حرکات نرمی هم میکنه در ساحل یک دریا نظرتون در مورد اون چیه؟

سلام
من با این حرف شما موافقم
البته درسته من عمران تموم کردمولی چون اکثر دوستام معماری می خوندن خود بخود مننم رو طرحهای اونا کار می کردم ( بیگاری البته زورکی ازم کار می کشیدند معمولا همه معمارا اینطورین )
خوب شما کاملا در س می گین معماری تلفیقی از خود جسم با اطرافش هست پس جای که قرار میگیره اونم مهم هستش
 

T I T A N I U M

عضو جدید
من كاملا منظورت رو متوجه شدم . البته تكراري نمي شن خسته كننده ميشن
ميدوني به نظر من علتش هندسه خاصشونه چون مغز انسان هميشه به دنبال يافتن هندسه قابل درك براي همه چيزه و چون اينها هندسه پيچيده اي دارن براي انسان آزار دهنده ميشن . بايد 20 سال ديگه اين بناها رو ديد من كه اعتقاد دارم اينها معماري پايداري نخواهند بود فقط مطعلق به عصر خودشونن

سلام

منظور شما از اینکه 20 سال دیگه باید چیه؟
اینکه پایدار نیستن رو منم موافقم
 

nino

مدیر بازنشسته
بچه ها من فكر مي كنم كه معماران اين بناها از عمد و آگاهانه خواستن با محيط اطراف ارتباط برقرار نكن چون خواستن سلطه جويي و برتري خودشون رو نسبت به بنا هاي اطراف نشون بدن . اين دقيقا همون بحثيه كه سر موزه بيلبائو پيش اومد .

منظورم هم از 20 ساله ديگه همون آينده آونهاست كه به نظر من هم پايدار نخواهند بود چون محبوبيتي كه الان دارن نخواهند داشت
 

nino

مدیر بازنشسته
سلام

مگه الان پایدار هستن؟؟

منظورم اون معماري پايدار نيست منظورم اينكه پايداري از لحاظ فرمي نخواهند داشت . ببين مثلا معماري سنتي ايران از لحاظ فرمي پايدار هست و همه هميشه به زيبايي مثلا مسجد شيخ لطف الله قرار مي كنن و براشون جالب خواهد بود حتي 100 سال ديگه
 

T I T A N I U M

عضو جدید
سلام و ممنون

سلام و ممنون

منظورم اون معماري پايدار نيست منظورم اينكه پايداري از لحاظ فرمي نخواهند داشت . ببين مثلا معماري سنتي ايران از لحاظ فرمي پايدار هست و همه هميشه به زيبايي مثلا مسجد شيخ لطف الله قرار مي كنن و براشون جالب خواهد بود حتي 100 سال ديگه

بله برای همینم اگه 1000 سالم بگذره اون بین ما ها جا داره

یه سوال داشتم آیا مرمت آثار باستانی روح اونهارو ازبین نمیبره این همیشه برام سوال بوده وهیچ وقتم نتونستم جوابمو بگیرم؟
ایا ما ظلم نمی کنیم به اونا بهتر نیست جلوی تخریب اونارو بگیرم نه اینکه دستکاری کنیم
 

maral55

مدیر بازنشسته
بچه ها من فكر مي كنم كه معماران اين بناها از عمد و آگاهانه خواستن با محيط اطراف ارتباط برقرار نكن چون خواستن سلطه جويي و برتري خودشون رو نسبت به بنا هاي اطراف نشون بدن . اين دقيقا همون بحثيه كه سر موزه بيلبائو پيش اومد .

منظورم هم از 20 ساله ديگه همون آينده آونهاست كه به نظر من هم پايدار نخواهند بود چون محبوبيتي كه الان دارن نخواهند داشت


ببین درسته که بعضی طرح ها فلسفشون سلطه جویی و فخر فروشی به طبیعت اطرافشون هست ولی آیا فلسفه اصلی سبک دیکاسنتراکشن یا معماری غیر خطی این بوده؟

که اگر این اصل به نظر من جز اصول هر مکتبی توی دنیا باشه از همون ابتدا مشخصه که با شکست مواجه میشه

آیا گهری به صراحت این رو گفته؟
 

nino

مدیر بازنشسته
بله برای همینم اگه 1000 سالم بگذره اون بین ما ها جا داره

یه سوال داشتم آیا مرمت آثار باستانی روح اونهارو ازبین نمیبره این همیشه برام سوال بوده وهیچ وقتم نتونستم جوابمو بگیرم؟
ایا ما ظلم نمی کنیم به اونا بهتر نیست جلوی تخریب اونارو بگیرم نه اینکه دستکاری کنیم

اولا اينكه مرمت لازم و هر بنايي بعد از مدتها ناگزير از مرمت هست . اما مرمت هم اصول خودش رو داره البته من هنوز اين درس رو نگذروندم ولي اينو ميدونم كه يكي از اصولش اينكه بايد بخش مرمت شده از بخش واقعي بنا قابل تفكيك باشه مثلا ار نظر رنگ . در ضمن هميشه كه نميشه كه بنا ها رو كاملا حفظ كرد بالاخره بر اثر عوامل جوي و غيره اسيب ميبينه و كاريش نميشه كرد .
 

maral55

مدیر بازنشسته
بچه ها من فكر مي كنم كه معماران اين بناها از عمد و آگاهانه خواستن با محيط اطراف ارتباط برقرار نكن چون خواستن سلطه جويي و برتري خودشون رو نسبت به بنا هاي اطراف نشون بدن . اين دقيقا همون بحثيه كه سر موزه بيلبائو پيش اومد .

منظورم هم از 20 ساله ديگه همون آينده آونهاست كه به نظر من هم پايدار نخواهند بود چون محبوبيتي كه الان دارن نخواهند داشت


درسته به نظر منم پایدار نیستن واصلا غلطن یعنی ذات پیدایش اینا اشتباهه

چون بستری ندارن معماری برای پایدار بودن باید بستر داشته باشه پس اینا نه تنها در 20 سال آینده موفق نیستن بلکه همین الان هم موفقیتی ندارن فقط صرفا به لحاظ عجیب بودن مورد توجه قرار میگیرن

فقط یک عامل هست که برای این جور فرم ها قابل توجه و تحسینه و اون هم پیشرفت علم سازه هست که انسان رو امیدوار میکنه که با این پیشرفت و در آینده با بستری مناسب بشه همین معماری غیر خطی یا پرش کیهانی رو به شکل درستش ارائه کرد
 

nino

مدیر بازنشسته
ببین درسته که بعضی طرح ها فلسفشون سلطه جویی و فخر فروشی به طبیعت اطرافشون هست ولی آیا فلسفه اصلی سبک دیکاسنتراکشن یا معماری غیر خطی این بوده؟

که اگر این اصل به نظر من جز اصول هر مکتبی توی دنیا باشه از همون ابتدا مشخصه که با شکست مواجه میشه

آیا گهری به صراحت این رو گفته؟

دللي نداره كه بيان صريحا بگن كه ما دنبال سلطه جويي هستيم ولي از نوع نگرششون معلوم ميشه .
البته ديكانستراكشن با توجه به نگرشش به انسان و طبيعت اين نوع فكر رو القا ميكنه حالا من بايد بگردم تا بتونم از بين حرفاشون و فلسفشون اين حرفايي رو كه نشان دهنده ي اين نگرش هست برات پيدا كنم كه يك مصداق برات باشه .
 

maral55

مدیر بازنشسته
بله برای همینم اگه 1000 سالم بگذره اون بین ما ها جا داره

یه سوال داشتم آیا مرمت آثار باستانی روح اونهارو ازبین نمیبره این همیشه برام سوال بوده وهیچ وقتم نتونستم جوابمو بگیرم؟
ایا ما ظلم نمی کنیم به اونا بهتر نیست جلوی تخریب اونارو بگیرم نه اینکه دستکاری کنیم

خب وارد بحث مرمت شدیم!

واقعا از بحث منحرف شدیم ولی حیفم اومد که جواب این سوالت رو ندم
البته برای گرفتن جواب کامل به این سوالت پیشنهاد میکنم به کتاب های دکتر حبیبی و دکتر فلامکی در مورد مرمت شهری مراجعه کنی

اونها در کتاباشون انواع تئوری های مرمت رو که از روز اول مطرح شده به خصوص در اروپا و درمورد بناهاییی مثل کلیساها و کاخ ها ارائه کردن
یکی از کسانی که در مقیاس زیاد و وسیع دست به مرمت و البته به بیانی بیشتر تخریب این بناها می زد لودوک بود
که اون فلسفش طوری بود که بخش های تخریب شده رو درست مثل بخش های قدیمی می ساخت به طوری که به زحمت میشد تفاوت رو تشخیص داد
که بعدها به تدریج تئوریسین های زیاد دیگه اومدن که یکی از اونها اگر اشتباه نکنم حان راس بود که یکی از اصولش این بود
مرگ و نیستی جز جدایی ناپذیر هر پدیده در دنیا هست و بنا هم از این پدیده مستثنی نیستن پس بگذاریم زمانی که موقع مرگ اونها فرا میرسه این مرگ با شکوه باش

و این بحث بسیار مفصل شد تا زمانی که تئوری مرمت جهانی تصویب شد و آخرش نتیجه همون شد که نوشین گفت
اگر قرار هست که مرمتی انجام بشه باید طوری باشه که کاملا از بخش های دیگه بنا مجزا باشه و مشخص باشه که این قسمت مرمت شده.
و اون مرمت طوری باشه که آثار فرهنگی مربوط به دوره های قبل رو تخریب نکنه یعنی ما اثری از خودمون بر روی اون بنا به جا نگذاریم که بعدها برای آیندگان مضر باشه.
و خیلی اصول دیگه که به عنوان اصول جهانی مرمت تصویب شد و در اون کتاب ها موجود هست
 
  • Like
واکنش ها: nino

maral55

مدیر بازنشسته
دللي نداره كه بيان صريحا بگن كه ما دنبال سلطه جويي هستيم ولي از نوع نگرششون معلوم ميشه .
البته ديكانستراكشن با توجه به نگرشش به انسان و طبيعت اين نوع فكر رو القا ميكنه حالا من بايد بگردم تا بتونم از بين حرفاشون و فلسفشون اين حرفايي رو كه نشان دهنده ي اين نگرش هست برات پيدا كنم كه يك مصداق برات باشه .

خب میدونی اینجا یک مسئله هست
اصولا من تئوریسن ها رو مثل چارلز جکنز از معماری جدا می دونم به نظرم چیزی که اونا بیان میکنن یک چیزه و چیزی که مثلا توسط گهری ساخته میشه یک چیز دیگس

با وجود اینکه گهری خودش رو دیکانتراتیویست میدونه یا کارش رو فولدینگ میدونه
من باز کار گهری رو فقط کار اون می دونم و سبک خودش و کار پیانو رو سبک خودش و نه سبک فولدینگ

نمی دونم دقیقا که اینا دنبال سلطه جویی هستن یا نه شاید راست بگی
ولی از این دید هم نگاه کن شاید اونا دنبال سلطه جویی نیستن و یا لااقل همشون (گهری حدید و خیلی های دیگه ) نیستن شاید در پی اثبات ایده خودسون هستن و در تلاش هستن که براش بستر پیدا کنن و به اثبات برسوننش نه برای مطرح کردن خودشون بلکه چون فکر میکنن این نگاه درست به معماری هست؟
 

T I T A N I U M

عضو جدید
سلام

سلام

ولی الان که تو ایران اینطوری نیست انگاری یه بنای جدید میسازن برا همین برای من ارزش یک دیوار خرابه بهتر از یک بنای کامل مرمت شده هست
 
بالا