گالری و نمایشگاه های هنری

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]افتتاح‌ ١٤ نمایشگاه تجسمی در پایتخت [/h]



عصر جمعه تهران هر چند سرد بود اما نگارخانه‌های پایتخت ساعت‌هایی گرم را گذراندند؛ ١٤ افتتاحیه ١١ بهمـــن شامل ٩ نمایشگاه انفرادی و ۲نمایشگاه گروهی بود؛ در نگارخانه خاک قسمت بیست و یکم مجموعه رازورزی علی اتحاد با عنوان «نام گل سرخ» به نمایش درآمد.

اثر از 2چیدمان مرتبط با هم تشکیل شده است؛ یک ویدئواینستالیشن و یک اینستالیشن تعاملی. چیدمان ویدئو به‌صورت دیالوگ ساخته و تمام متون آن از متن رمان اورهان پاموک گرفته شده است. به گفته این هنرمند، نام من سرخ رمانی است که به تحولات سده‌های 15و 16میلادی در امپراتوری عثمانی و همسایگانش می‌پردازد. شخصیت‌های رمان نقاشان نقاشخانه سلطان هستند و روایت در عصری رخ می‌دهد که اصول نگارگری از رونق می‌افتد و کم‌کم جایش را به اصول نقاشی غرب می‌دهد. در نگارخانه شیلا نمایشگاه نقاشی‌های ژیلبرت کرمی، در شکوه نقاشی‌های گیلدا بریمانی مرمتکار باسابقه، در گلستان نقاشی‌های هنگامه عابدین، در شیرین 2 نمایشگاه چاپ استیل گراور فولادی، استنسیل و اسمبلاژ و نقاشی‌های شکوه توکلیان، در آرته نمایشگاه طراحی تارا آزرم، در نگارخانه سین نمایشگاه نقاشی ندا تولایی با عنوان «عروسی پارسی» و در طراحان آزاد ١٠ پرتره اکسپرسیونیستی از سلمان خوشرو که با حضور رئیس شورای شهر تهران و معاون هنری وزیر ارشاد افتتاح شد. عصر جمعه 5نمایشگاه گروهی هم آغاز به‌کار کرد؛ نگارخانه آریا میزبان نمایشگاه گروهی مجسمه دومین کارگاه آموزشی مجسمه‌سازی با چوب به سرپرستی محمدحسین عماد بود.
این کارگاه تابستان سال گذشته در شهر لاهیجان برگزار شد و آثار ارائه‌شده در نمایشگاه حاصل این دوره آموزشی است. مجسمه‌هایی از بیژن اسدی، نیما جراح‌باشی، نازلی شیرمحمد، مریم عماد، آناهیتا عناصری، راضیه کیوان‌پور، مهرگان میثمی، نگار نادری‌پور، شیدا انوری و هوشنگ هاتفی در نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته است. در جورجانی نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «عقب بایست» با نمایشگاه‌گردانی ماهور توسی روی دیوار رفت. در این نمایشگاه آثاری از حمیدرضا اندرز، سینا اوچی، مهدی چیت‌ساز و سوسن هاشمیان در معرض تماشاست. در سیحون نمایشگاه گروهی نقاشی و مجسمه و در نگارخانه خانه هنر 3 نمایشگاه گروهی طراحی، نقاشی و نقاشی‌خط ارائه شده است. نگارخانه افرند هم میزبان نمایشگاه گروهی با عنوان «روح مذاب» است؛ در این نمایشگاه آثاری از محسن حسینمردی، ندا راهی، زهرا شهامت‌پور، شهلا صفارزادگان، شیده ضرابی، بهشید فرهنگیان، روناک فرهنگیان، نازنین کرباسی، میترا مبین‌زاده، صباح میاحی‌منش و جیران مهدوی به نمایش عموم درآمده است.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2] برداشت‌های سریع رنگی از طبیعت سه شهر ایران
[/h]



تازه‌ترین نمایشگاه نقاشی‌های بابک کبود که در گالری الهه گشایش یافته است، به برداشت‌های سریع او از طبیعت سه شهر تبریز، تهران و کردستان اختصاص دارد.

به گزارش ایسنا، این هنرمند اظهار کرد: در پنجمین نمایشگاه انفرادی من 50 تابلوی نقاشی در ابعاد کوچک به نمایش گذاشته شده است.
این تابلوها برداشت‌های سریع رنگی از طبیعت سه شهر تبریز (جایی که در آن به دنیا آمده‌ام)، کردستان (جایی که مدت‌ها در آن زندگی کرده‌ام) و تهران (شهری که اکنون در آن ساکنم) هستند.
متریال اغلب کارها رنگ روغن روی چوب است. دلیل انتخاب چوب، حمل آسان آن در طبیعت است.
او افزود: سبک کارها نزدیک به اکسپرسیو است و چون در طبیعت کار شده، حس و حال آن در تابلوها نمایان است؛ حسی که به مخاطب هم منتقل می‌شود.
طبیعت تاکنون بهترین معلم من در به کار بردن فرم و رنگ بوده است. برداشت‌های سریع رنگی من از مناظر را مدیون یادگیری رنگ از طبیعت هستم.
کبود همچنین عنوان کرد: هیچ کدام از تابلوها اسم ندارند و مخاطب نمی‌داند که طبیعت و منظره‌ای که نگاه می‌کند متعلق به کدام منطقه است. دلیلش هم این بود که نمی‌خواستم ذهن و نگاه مخاطب را به تصویری که می‌بیند محدود کنم.
این هنرمند درباره سابقه فعالیت هنری خود گفت: من نقاشی را از کودکی آغاز کردم و آن را از سال 80 به صورت حرفه‌ای پیگیری می‌کنم.
مدرک لیسانس نقاشی‌ام را از دانشگاه تبریز گرفته‌ام و معتقدم متریال‌هایی که دوره‌های آموزشی آکادمیک در اجرای تکنیک‌ها در اختیار هنرمند می‌گذارد، اهمیت زیادی دارند.
البته من به شکست قوانین و درگیر یکسری اصول آکادمیک نبودن معتقدم، اما اگر این شکست‌ها با شناخت و اصول آکادمیک همراه باشد، قطعا موثرتر خواهد بود.
او ادامه داد: نمایشگاه‌های قبلی‌ام موضوعات متفاوتی داشتند و تاکیدم تنها روی سبک‌های رئال نیست.
اغلب کارهای من پرتره و سلف‌پرتره هستند و نمایشگاهی هم با تم فضاهای بیمارستانی برگزار کرده بودم که انسان‌ها را در حالت‌های مختلفی که گاه به واقعیت نزدیک بودند و گاه از آن دور می‌شدند نشان می‌داد و فضای تلخی داشت.
بابک کبود متولد 1367 در تبریز و دارای مدرک کارشناسی نقاشی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تبریز است.
از آثار این هنرمند تاکنون نمایشگاه‌های متعددی در خانه هنر تبریز، نگارخانه لاله، گالری سین و گالری سرو برگزار شده است.
نمایشگاه نقاشی‌های طبیعت این هنرمند از 11 تا 17 بهمن ماه از ساعت 16 تا 20 در گالری الهه به نشانی بلوار آفریقا، انتهای خیابان گلفام، بن‌بست امینی، شماره 3 میزبان علاقه‌مندان به هنر نقاشی است.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2] انعکاس در گالری شکوه
[/h]


نمایشگاه نقاشی های جواد علمداری با عنوان «انعکاس» عصر جمعه ۱۸ بهمن ماه در گالری شکوه افتتاح خواهد شد.

به گزارش همشهری آنلاین، علمداری در این نمایشگاه 17 اثر آبستره رنگ روغن و اکریلیک بر روی بوم ارائه می‌دهد که کوچکترین آن 130×120 و بزرگترینش 300×120 سانتی متر می‌باشد.
در نمایشگاه نقاشی «انعکاس» تاثیر نور و سایه بر روی آب به تماشا گذاشته می‌شود.
هنرمند در این آثار تحت تاثیر فرم هایی از طبیعت است که بر روی آب تشکیل می‌شوند، او ابتدا از این انعکاس عکس می‌گیرد و بعد با الهام از عکس ها، رنگ و بافت های موجود در آن را بر روی بوم منعکس می‌کند.

رنگ آمیزی نقاشی های علمداری بر اساس انعکاس هر چیزی در طبیعت است که سایه آن بر آب نقش بسته باشد، در این آثار تونالیته های مختلفی از رنگ های قرمز، سبز، زرد و آبی به کار برده شده است.
این نقاش جوان قبل از شروع نقاشی، ابتدا به ایده آثارش فکر می‌کند و رنگ ها را در ذهنش در نظر می‌گیرد، اما هیچگاه از قبل نتیجه کار را نمی‌داند و تجسمی از آخر کار در ذهن ندارد زیرا همه چیز در آثارش بر اساس اتفاق پیش می‌رود.
جواد علمداری متولد 1363 است. او تاکنون در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی در ترکیه شرکت داشته است. نمایشگاه نقاشی های «انعکاس» اولین نمایشگاه انفرادی او در ایران محسوب می‌شود.
نمایشگاه نقاشی های «انعکاس» تا 23 بهمن ماه در گالری شکوه واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره 19 دایر خواهد بود و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 16 الی 20 از این آثار دیدن کنند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2] نگاهی نو به سنت در گالری ساربان
[/h]



نمایشگاهی از نقاشی های محمد معمارزاده با عنوان «نگاهی نو به سنت» از ۱۸ بهمن ماه در گالری ساربان برگزار می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، این نمایشگاه شامل 14 اثر نقاشی می‌باشد که با تکنیک رنگ روغن در ابعاد مختلف حداقل سایز 90*130 و حداکثر 110*150 سانتی متر روی بوم خلق و تمام آثار در سال 92 اجرا شده است.

محمد معمارزاده متولد 1327 قوچان و دارای مدرک دکترای پژوهش هنر است.
این هنرمند نقاش بیش از 30 نمایشگاه انفرادی و گروهی برگزار کرده است و در کشورهایی چون فرانسه، مسکو، زاگرب و چین آثارش به نمایش درآمده است.
محمد معمارزاده نزد استاد عباس معیری نگارگری و قلم گیری را آموخته است و از محضر استادان بزرگ خط چون: استاد غلامحسین امیرخانی، استاد خروش، استاد کابلی و استاد مشعشعی آموزش خط را با درجه ممتاز آموخت و پس از ورود به انستیتوی هنر تهران و سپس به دانشکده هنرهای تزئینی در سال 1349 درب دیگری از هنر برای ایشان باز شد.
محمد معمارزاده در مورد کارهایش گفت: نکته مهمی که در کارهای من است شاید مطالعه زیاد بر روی هنرهای ایرانی به خصوص نگاره هایی از دوره قبل از تیموری تا دوره قاجاراست.
همیشه سعی کردم تاریخ و فرهنگ خودم را در ترکیبی نو ارائه دهم و نقاشی باشم با پیشینه هفت هزار سال تاریخ.
نمایشگاه نقاشی «نگاهی نو به سنت» از روز جمعه 18 بهمن ماه از ساعت 16 تا 20 افتتاح می‌شود و تا 28 بهمن ماه همه روزه به جز سه شنبه ها ادامه دارد.
علاقمندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره 8 مراجعه کنند و یا با شماره تلفن 88504226 تماس بگیرند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]نمایش عکس و پوسترهای سینمایی [/h]




نمایشگاه مواد تبلیغی سی و دومین جشنواره فیلم فجر (پوستر و عکس) در نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران در حال برگزاری است.

در این نمایشگاه تعداد 15عنوان شامل 90قطعه عکس از صحنه و پشت صحنه و 21عنوان پوستر از فیلم‌های سینمای ایران برای علاقه‌مندان این بخش به نمایش گذاشته شده است. این آثار هنری در نگارخانه‌های استاد ممیز و پاییز به نمایش درآمده و سینمادوستان می‌توانند هر روز از ساعت 13تا 20برای بازدید از آثار به خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند. همچنین آثار نامزدهای هردو بخش عکس و پوستر در محل اصلی برگزاری سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در برج میلاد تهران برای اهالی رسانه و هنرمندان به نمایش درخواهد آمد. این بخش پس از سال‌ها برای عموم قابل بازدید شده است. برگزیدگان بخش‌های نمونه فیلم، پوستر و عکس‌های صحنه و پشت‌صحنه در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر معرفی شدند و علاقه‌مندان می‌توانند نامزدها و برندگان 2بخش پوستر و عکس را در این نمایشگاه ببینند و خودشان درباره کیفیت آثار قضاوت کنند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]جشنواره عکس شهروندی قاب حماسه برگزار می‌شود [/h]توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران:


جشنواره عکس شهروندی «قاب حماسه» با موضوع ثبت حماسه حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود.

به گزارش فارس، این جشنواره در قالب تک عکس‌های عموم مردم که با موضوع راهپیمایی روز بیست و دو بهمن ماه گرفته شده‌اند، برگزار خواهد شد و پس از داوری آثار با اهدای 22 ربع سکه بهار آزادی از برگزیدگان مسابقه قدردانی می‌شود.
هر شرکت کننده می‌تواند حداکثر تعداد 5 عکس را به دبیرخانه جشنواره ارسال کند. تمامی عکس‌ها باید فاقد قاب بوده و با فرمت jpg،png وgif با حجم حداکثر 512 کیلوبایت ارسال شوند.

علاقه‌مندان می‌توانند ضمن دریافت و تکمیل فرم شرکت در جشنواره «قاب حماسه» از طریق پرتال سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نشانی www.farhangsara.ir تصاویر خود از این حماسه پرشور را که با انواع دوربین یا تلفن­ های همراه خود گرفته ­اند، از طریق همین پرتال یا نشانی پست الکترونیک 1837.farhangsara.ir به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و یا عکس‌های خود را بر روی لوح فشرده به واحد روابط عمومی نزدیک‌ترین فرهنگسرای محل زندگی خود ارائه دهند.
مهلت ارسال تصاویر به جشنواره «قاب حماسه» از روز 22 تا 30 بهمن ماه تعیین شده است و مراسم اختتامیه این جشنواره و تجلیل از برگزیدگان در نیمه اول اسفند ماه برگزار می‌شود.
جشنواره عکس «قاب حماسه» با هدف ثبت حماسه پرشکوه حضور مردم در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، آمیختن هنر با آرمان‌های انقلابی و تلاش در راه گسترش فرهنگ و ارزش‌های انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر با سامانه تلفن گویای 1837 تماس بگیرند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2] رونمایی از شاهکارهای هنر ایران در مجموعه‌های لهستان
[/h]



مراسم رونمایی از کتاب «شاهکارهای هنر ایران در مجموعه های لهستان» یکشنبه ۲۷ بهمن ماه با حضور صاحب‌نظران، هنرمندان و ویراستار علمی کتاب برگزار می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرهنگستان هنر، مراسم رونمایی از «شاهکارهای هنر ایران در مجموعه های لهستان» با حضور صاحبنظران در فرهنگستان هنر رونمایی می‌شود.
«شاهکارهای ‌هنر ایران در مجموعه های لهستان» با ویراستاری علمی «تادئوش مایدا»، رییس موزه ملی لهستان و ترجمه «مهدی مقیسه» و «داوود طبایی» توسط موسسه متن وابسته به فرهنگستان هنر و همکاری بانک توسعه صادرات به چاپ رسیده است.
در جلد اول این کتاب، 500 اثر هنری ایران در موزه‌های شهرهای ورشو و کراکو، کلیساها، کنیسه‌ها و همچنین مجموعه‌های خصوصی در کشور لهستان معرفی شده است.
تصاویر منتشر شده در جلد اول این کتاب در سال 2002 در نمایشگاهی در موزه ملی در ورشو به نمایش در آمده بود.
این کتاب در هشت بخش نقاشی، طراحی، خوشنویسی؛ قالی، منسوجات، جنگ‌افزار، ظروف فلزی، سفالینه، کاشی و آبگینه، سکه و هنر اروپایی تقسیم بندی و به انتشار رسیده است.
در جلد دوم کتاب نیز در 8 مقاله تخصصی دو زبانه فارسی و انگلیسی به شرح و توصیف آثار منتشره در جلد اول و همچنین روابط فرهنگی ایران و لهستان پرداخته شده است.
علاوه بر آن 32 صفحه تصاویر رنگی مربوط به مقالات نیز، در آن منتشر شده است.
مراسم رونمایی از این اثر، یکشنبه 27 بهمن، ساعت ،15 در سالن ایران فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولی عصر(عج)، پایین‌تر از طالقانی، شماره 1552 برگزار می‌شود.

همچنین، علاقه‌مندان می‌توانند کتاب مزبور را از فروشگاه مرکزی موسسه متن واقع در خیابان ولی عصر(عج)، نرسیده به چهارراه طالقانی، شماره 1550 تهیه‌کنند و یا با شماره های 66490990 و 66468692 تماس بگیرند.
در همین زمینه:
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز

ایران و ژاپن نمایشگاه های مشترک برگزار می‌کنند :



در ملاقات رییس موزه و سفیر ژاپن در تهران عنوان شد




کوجی هانه دا سفیر و گنکی فوجی مدیر بخش فرهنگی سفارت ژاپن در تهران از موزه هنرهای معاصر تهران بازدید و با احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران دیدار وگفت‌وگو کردند.


به گزارش همشهری آنلاین، در این دیدار احسان آقایی ضمن خوش آمد گویی به سفیر ژاپن با ذکر پیشینه خوب همکاری موزه هنرهای معاصر تهران با موزه های ژاپن، ابراز امیدواری کرد این همکاری ها با کمک سفیر استمرار یافته و وارد ابعاد جدید و گسترده تری شود.
آقایی شرایط جدید ایجاد شده درتعاملات بین المللی را فرصتی دانست، که حوزه فرهنگ و هنر بیشترین بهره مندی را از آن حاصل کند.
وی ابراز امیدواری کرد نمایشگاهی از هنر معاصر ژاپن در تهران و نمایشگاهی از هنر معاصر ایران در توکیو برگزار شود.
احسان آقایی در پایان این دیدار گفت: ما طرحی برای برپایی نمایشگاه های مشترک داریم که بزودی تقدیم سفیر خواهیم کرد و اگر ایشان هم طرحی داشته باشند ما می‌توانیم روی آن بحث کنیم و به نتیجه مطلوب برسیم.
سپس کوجی هانه دا سفیرکشور ژاپن در این دیدار گفت: من خیلی زودتر از این ها باید برای بازدید از موزه و ملاقات با شما می‌آمدم و همانطور که گفتید باید تعامل بین دو کشور ایران و ژاپن بیشتر شود، مخصوصا در زمینه های فرهنگ و هنر که ما تمایل داریم با موزه شما همکاری بیشتر داشته باشیم.
سفیر ژاپن در ارتباط با برگزاری آثار هنرمندان ژاپنی در ایران اظهار داشت: ما سال گذشته نمایشگاهی در موزه ملی و همچنین خانه هنرمندان داشتیم که در این نمایشگاه آثار ظروف زرین فام به نمایش در آمد. تمایل داریم نمایشگاهی از هنر معاصر ژاپن نیز در موزه شما داشته باشیم.
وی در پایان این دیدار ضمن بازدید از آثار ایرانی و خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران ابراز امیدواری کرد که با توجه به تغییرات اخیر و نگاه مثبت جامعه جهانی به ایران، امکان فعالیت های فرهنگی و هنری دو کشور بیش از پیش فراهم شود.



 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
نقاشی گرافیک با موضوع «سکوت پرواز»

«بابک گرمچی» با آثار نقاشی گرافیک خود با موضوع پرواز به خانه هنرمندان ایران می‌آید.

به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، نمایشگاه «سکوت پرواز» جمعه 11 بهمن ساعت 17 در نگارخانه بهار خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود و تا 20 بهمن ماه ادامه دارد.






«بابک گرمچی» در این نمایشگاه تعداد 47 تابلو با تکنیک ترکیب مواد و با موضوع پرواز را جهت فروش عرضه کرده است.
کارهای ارائه شده در این نمایشگاه که با روش مس و مینا اجرا شده‌اند برای نخستین بار است که در معرض دید بازدید کنندگان قرار می‌گیرد.
علاقه‌مندان می‌توانند جهت بازدید از این نمایشگاه از 11 تا 20 بهمن ماه همه روزه از ساعت 13 تا 20 به نگارخانه بهار خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر مراجعه نمایند.


http://www.iranartists.org/Fa/News/News.aspx?nwsId=2223
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]هفته فنلاند در خانه هنرمندان ایران [/h]



نمایشگاه عکس معماری فنلاند با عنوان «خانه‌ای آرام برای زندگی» ۲۳ بهمن در نگارخانه استاد ممیز خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود.

به گزارش ایلنا، در این نمایشگاه که با همکاری سفارت فنلاند، موزه آلتو و خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، آثار «مایا هولما» هنرمند فنلاندی به نمایش گذاشته می‌شود.
نمایشگاه «خانه‌ای آرام برای زندگی» چهارشنبه 23 بهمن ساعت 17 افتتاح می‌شود و علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا 30 بهمن از ساعت 13 تا 20 به نگارخانه استاد ممیز خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر مراجعه کنند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2] هویت هنر ایرانی بر بوم‌های نقاشیخط
[/h]



نقاشیخط های اسماعیل رشوند عصر جمعه دوم اسفند ماه به روی دیوار گالری شکوه می‌رود.

به گزارش همشهری آنلاین، در این نمایشگاه 10 اثر نقاشیخط با تکنیک ترکیب مواد و اکریلیک بر روی بوم در ابعاد 80×80 و 135×175 سانتی متر به نمایش گذاشته می‌شود.
عناصر بصری آثار رشوند ملهم از خط نستعلیق است، از نظر او خط نستعلیق فقط نوعی خط برای خوشنویسی نیست، بلکه خط نستعلیق هویت هنر ایرانی محسوب می‌شود.
آثار رشوند در این نمایشگاه ساختاری هستند به این معنا که او قبل از کار به فرم و ترکیب بندی های اثر فکر کرده و آن را حساب شده بر روی بوم منتقل کرده است؛ البته او در این روش سعی کرده احساساتش را نیز بر روی بوم آورد.
حروف در آثارش دفورمه نشده و بعضی کلمات خوانا می‌باشند، اما هنرمند خود را درگیر شعر یا متن خاصی نکرده و سعی کرده احساساتش را در قالب فرم هایی از حروف و کلمات بر روی بوم منعکس کند.
آثار رشوند از تنوع رنگی زیادی برخوردار است، او در نقاشیخط های تازه اش از کنتراست رنگی زیادی بهره گرفته و از رنگ های شاد نیز در آثارش استفاده کرده است.
وی با کمک ترکیب مواد و رنگ های اکریلیک بافت خاصی را در آثار تازه اش در این نمایشگاه به وجود آورده است.
اسماعیل رشوند متولد 1336 است. در حدود 25 سال است که در زمینه نقاشیخط فعالیت می‌کند.
او برپایی ده نمایشگاه انفرادی و حضوردر نمایشگاه های متعدد گروهی و همچنین جشنواره های بین المللی جهان اسلام و نیم قرن نقاشیخط معاصر ایران در موزه هنرهای معاصر را در کارنامه هنری خود دارد.
نمایشگاه نقاشیخط های اسماعیل رشوند تا7 اسفند ماه در گالری شکوه واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره 19 دایر خواهد بود و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 16 الی 20 از این آثار دیدن کنند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]یک سلام دانلودنشده! [/h]



گاهی تماشای ۲ نمایشگاه کنار هم از تفاوت نگاه‌ها خبر می‌دهد؛ تفاوتی که از زیبایی‌شناسی تصویری آغاز می‌شود اما با مکاشفه بیشتر، مخاطب را متوجه تغییرهای عمیق‌تر هم می‌کند که از زاویه نگاه، بافت فکری و جهان‌بینی هنرمندان نشات می‌گیرد.

شاید پیاپی دیدن 2 نمایشگاه نقاشی رضا عظیمیان جوان در نگارخانه اثر و آرمان یعقوب‌پور در نگارخانه گلستان فضای بسیار متنوع هنر ایران را بیش از همیشه تأیید کند؛ پالتی که البته متنوع‌تر از این نمونه‌هاست و سبب شده است هنر معاصر ایران به سرآمد منطقه بدل شود.
تنظیم دوباره
رضا عظیمیان را اهالی تجسمی با مجموعه «دانلودها» می‌شناسند که چند سالی است با همین مضمون بسیار کلی اما کنجکاوی‌برانگیز و جذاب، نقاشی‌هایی خلق می‌کند که با کنایه به تأثیر سرعت اینترنت در ایران گاهی محو و دانلودنشده می‌مانند.
او برای تکمیل این ایده معاصر حتی اعداد درصد لودشدگی تصویر را به‌عنوان یک شاخصه بصری زیر بوم‌های فیگوراتیوش ثبت می‌کند تا نقدی جامعه‌شناسانه به انسان امروز و مفاهیم مهمی چون هویت در عصر ارتباطات، تنهایی آدم‌ها وسط این شاهراه‌های ارتباطی و انتقال ناصحیح پیام‌ها مطرح کند.
این روزها عظیمیان تازه‌ترین تعریفش را از مجموعه دانلودها از شهر زادگاه خود همدان به تهران و نگارخانه اثر آورده است که هر چند در بنیان‌های اندیشگی ادامه روند پیشین امتداد دارد اما در فرم و ارائه دریافت‌های تازه حرف‌هایی نو با مخاطب در میان می‌گذارد.
شاید از همین رو باشد که عنوان این مجموعه «تنظیم دوباره» است. نقاشی‌های این دوره نشان می‌دهند که انگار تصاویر کاملا لود شده و همه‌‌چیز شفاف و روشن از آن فضای محو به درآمده‌اند اما همان تأخیر تاریخی و مشغله‌های فکری بشر سبب شده تصاویری بی‌ربط از هم در یک بوم کنار هم قرار گیرند.
هنرمند برای تأکید مضاعف بر این ایده تازه‌اش اسم‌هایی بی‌ربط‌تر بر این آثار گذاشته تا دغدغه نوینش را بازگویی کند؛ او درباره هزارپارگی فکری آدم امروز و خلل‌های هولناک در رابطه انسان‌ها می‌گوید، از ارتباطی که یا نیست و یا اگر هست چنان آسیب دیده که از قاعده و مفهوم تهی شده است. 8 نقاشی رنگ‌روغن این نمایشگاه بر پهنه‌هایی از قرمزی سیر و نیز سیاهی و سپیدی انسان‌هایی را نشان می‌دهند که تبدار چالش‌های ماشینیسم در عصر حاضرند؛ انسان‌ها نه‌تنها از روزگار خودساخته در عذابند بلکه به دیگر موجودات زنده هم آسیب‌های جدی رسانده‌اند. گربه و اسب از همین رو شخصیت‌های نوآمده دانلودها هستند. به گفته عظیمیان که با همین مجموعه و با نگارخانه اثر حضورهای بسیار موفقی در نمایشگاه‌های هنری بین‌المللی مهم مانند آرت مسکو، هنر معاصر استانبول و آرت دبی داشته، این آخرین نمایشگاه از دانلودها خواهد بود. نمایشگاه تنظیم دوباره تا ١٩ اسفند دایر است.
شاعرانگی در طبیعت
آرمان یعقوب‌پور این روزها میهمان نگارخانه گلستان است با همان موضوع طبیعت‌گرایانه که از او سراغ است؛ نوعی شاعرانگی در عین سادگی که از ذات خود طبیعت می‌آید. نقاشی‌های تازه یعقوب‌پور شیفته طبیعت بکری است که در آن درختان، حتی سنگ‌ها و دشت و کوه قهرمان اصلی‌اند.
در آثار هنرمند خبری از انسان نیست اما رد پای انسان از راهی که ساخته یا چیدمان سنگ‌ها و حصاری که دور مزرعه کشیده پیداست. شاید او با حذف شمایل انسان از طبیعت نوعی اعتراض از او را بازتاب می‌دهد. دست‌اندازی‌ها و خرابکاری‌های انسان در بافت همین طبیعت، بزرگ‌ترین ضربه و آسیب را به زیبایی و سلامت محیط‌زیست وارد آورده است. در واقع از نمایشگاه چنین برمی‌آید که پناه‌بردن به طبیعت پیشنهاد نقاش است؛ طبیعتی که نوستالژی‌های انسانی را بیدار می‌کند و در بطن خود آرامشی توأم با طمانینه قلب هدیه می‌آورد. کنش نقاشانه آگاهانه یعقوب‌پور در خلوتی تابلوها به القای این مهم کمک قابل توجهی می‌کند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
گزارشی از نمایشگاه نقاشی‌های رضا عظیمیان در گالری اثر [h=2]یک فنجان چاى از مجموعه دانلودها [/h]



این روزها گالری اثر میزبان تازه ترین نقاشی‌های رضا عظیمیان با عنوان «تنظیم دوباره» است. رضا عظیمیان در«تنظیم دوباره» در قالب ۸ تابلوی نقاشى در ابعاد بزرگ روایت‌هایى تازه و مفهوم برانگیز از مجموعه معروفش «دانلودها» را ارائه کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، عظیمیان در این نقاشی ها از آدم هایی حرف می‌زند که خالی از احساسات، بیشتر اوقات نمی‌دانند در چه مورد می‌اندیشند و بدتر از آن به آنچه می‌گویند، مرددند.
در بوم های او سوژه هایى کنار هم قرار گرفته اند که بیننده باید برمبناى تجربیات شخصی، این همنشینی های بی ربط را تعبیر و تفسیر کند اما اتفاقا مقصود هنرمند القای همین بی ربطى محض است که در رفتار روزمره مردمان این روزگار رد پایش دیده می‌شود.
«تنظیم دوباره» در واقع هم سوال و هم تاکید است و به نوعی به دکمه RESET کامپیوتر اشاره دارد که با فشار دادن آن می‌توان دوباره شروع کرد و بعضی چیزها را اصلاح کرد.
عظیمیان درباره وجه تمایز آثار تازه اش در این نمایشگاه گفت: «در این آثار به لکنت ذهنی اشاره دارم که اکثر مردم این روزها به آن دچار شده اند.
در واقع این آثار به لحاظ مضمونی به آثار گذشته ام شبیه هستند، هرچند که شاید رنگ بندی و نوع بیان آنها در این نمایشگاه کمی متفاوت باشد.
من در این آثار در واقع به افرادی اشاره دارم که همزمان در حال فکر کردن به مسائل و موضوعات مختلف اند اما هیچ نتیجه ای از افکار خود نمی‌گیرند».
او می‌گوید: «این هزارپارگى فکر را حتی در اسامی تابلوهای این نمایشگاه نیز می‌توان دنبال کرد، اگر به آثار نگاه کنید می‌بینید که یک تابلوی نقاشی موضوعی را بیان می‌کند که به ظاهر بی ارتباط با عنوان اثر است.
این احساسی است که همه ما تجربه کرده ایم، به نظرم تکنولوژی، ابزار آلات دیجیتال و اینترنت تا اندازه زیادی به این وضعیت دامن زده است».
عظیمیان در آثارش روابط امروزین آدم ها را به نقد مى‌کشد، آنها را سطحی و زود گذر مى‌بیند و معتقد است از دوستى هاى عاطفى فقط ظواهر امر باقی مانده است.
او در عین حال به همزیستى انسان ها با حیواناتی نظیر گربه و اسب اشاره دارد که آن را زمینه ساز آسیب به حیوانات تفسیر مى‌کند.
در نقاشی های قبلی عظیمیان ایده محورى این بود که تصاویر اینترنتى کامل دانلود نشده و تنها بعضى قسمت هاى یک تصویر به صورت محو یا مخدوش در اثر نمایان بودند؛ در ضمن اعدادی که درصد لود شدن عکس را نشان می‌داد پایین تابلو حک شده بود.
اما در آثار تازه این هنرمند به نظر می‌رسد دانلود عکس ها این بار به صورت کامل انجام شده است اما با کمی دقت مشاهده می‌کنیم که وقفه دانلودها موجب شده تصاویر مختلف در هم رفته اند و به معناى عام در هم قاطی شده اند و از این رو می‌توان قسمت هایی از تصاویر تابلوهای مختلف را در یک بوم در این نمایشگاه درهم دید.
پالت رنگی عظیمیان در این نمایشگاه محدود به رنگ های سفید، سیاه و قرمز می‌باشد و سوژه اصلی در مرکز تابلو قرار دارد، رنگ قرمز در این آثار به نوعی تشویش و اضطراب را به مخاطبان القا می‌کند.
او در این باره می‌گوید: «قرمز رنگی پر انرژی و مضطرب کننده است و به نوعی هیجان خاصی را در فضای گالری به وجود می‌آورد، سیاهی ها در تابلو هایم حرکت رنگ قرمز را گرفته و با اینکه مقدار رنگ قرمز کمتر شده اما تاثیر آن در آثار بیشتر شده و به گونه ای می‌توان گفت که درخشان تر شده اند.
محدود بودن رنگ ها در این آثار جنبه زیبایی شناسی دارد و چون فکر می‌کنم مجموعه «دانلودها» در همین نمایشگاه پایان می‌یابد سعی کرده ام از رنگ هایی بهره بگیرم که بیشتر در ذهن مخاطبان می‌ماند.
البته در گوشه های تابلو به شکل تزیینی از رنگ های دیگری چون آبی، سبز و زرد استفاده کرده ام که کمتر دیده می‌شود زیرا نیازی ندیدم تونالیته های رنگینی برای آثارم در این نمایشگاه انتخاب کنم».
این پنجمین نمایش انفرادى این نقاش متولد ١٣٥٦ است که سه بار آن در گالرى اثر و یک بارش در گالرى استپس لندن بود.
عظیمیان در شش نمایشگاه گروهى و نیز آرت فرهاى بین المللى آرت مسکو، کانتمپرورى استانبول و آرت دوبى حضور داشته است.
نمایشگاه نقاشی های «تنظیم دوباره» تا 19 اسفند ماه در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان بر فروشان، پلاک 16دایر است و علاقمندان می‌توانند روزهای یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 11 تا 20 و جمعه ها از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.
گالری شنبه ها تعطیل است.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2] مروری بر آثار فرزاد ادیبی در گالری ایده
[/h]



بخش مطالعات هنر معاصر موسسه «ایده» نشست مروری بر آثار فرزاد ادیبی طراح و گرافیست باسابقه را روز جمعه دوم اسفندماه در گالری ایده برگزار می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین، بخش مطالعات هنر معاصر موسسه «ایده» در راستای ایجاد فضای گفتمان هنری اقدام به برپایی نشست‌هایی به منظور بررسی ابعاد هنری هنرمندان معاصر ایران برگزار می‌کند.
این موسسه که تاکنون در بخش‌های مختلفی به بررسی موضوعات روز و کارآمد هنر پرداخته در دومین برنامه از مرور آثار هنرمندان، با نگاهی بر گرافیک امروز ایران به بررسی ابعاد هنری فرزاد ادیبی گرافیست باسابقه خواهد پرداخت.
در این نشست که با حضور فرزاد ادیبی برگزار می‌شود، امیر سقراطی به عنوان مجری و کارشناس حضور خواهد داشت.
نشست "مروری بر آثار فرزاد ادیبی" ساعت 16 روز جمعه دوم اسفندماه برگزار می‌شود. گالری ایده در خیابان کریم‌خان، خیابان خردمند شمالی، خیابان هجدهم، شماره 26 واقع است.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
٢١ منتخب برگزيدگان چهار دوره دامون فر در يادمان اين دو سالانه نقاشى [h=2] پاک کن در گالری شیرین
[/h]



۲۱ نقاش جوان، منتخبى از برگزیدگان چهاردوره دو سالانه نقاشی دامون فر با موضوع «پاک کن» را عصر جمعه دوم اسفند در نگارخانه شیرین و در قالب یک نمایشگاه گروهى برپا مى‌کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، سیف الله پویاراد مدیر دوسالانه نقاشى دامون فر با اعلام این خبر گفت: «به رسم همیشگى دامون فر، در سالى که دو سالانه نداریم یادمانى مشتمل بر تازه ترین آثار منتخبى از برگزیدگان سالهاى گذشته را بر پا مى‌کنیم تا ضمن امتداد همراهى با این هنرمندان که خانواده دامون فر محسوب مى‌شوند، فرایند تحول کارى این هنرمندان در منظر اهل نقد و نظر قرار گیرد».
پویاراد افزود: "موضوع این نمایشگاه «پاک کن» است که دکتر بهنام کامرانی نمایشگاه گردانى آن را به عهده دارند و تلاش شده زاویه نگاه هاى مختلف هنرمندان به این متریال و کارکردهاى مفهومى اش پیش روى مخاطبان قرار گیرد".
٢١ نقاش حاضر در این نمایشگاه به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: سارا ابری-مهدی بابایی-مرضیه باقری-مرتضی پورحسینی-نسیم تقی پور-سینا چوپانی-نیکو حاجی ترخانی-طه حیدری-سوده داود-لیلی رشیدی-هانیه صدری-زهرا طباطبایی-نفیسه عمران-پگاه لاری-مقداد لرپور-بهمن محمدی-زهرا مرصوص-رزمین نبی زاده-میلاد نعمتی-دانا نهداران-عادل یونسی.
این نمایشگاه ساعت 16 جمعه دوم اسفند در گالری شیرین، واقع در خیابان ولنجک، کوچه هجدهم، شماره ٩ آغاز به کار مى‌کند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2] زیر چرخ کبود در گالری ساربان
[/h]



گالری ساربان از روز جمعه ۲ اسفند ماه به مدت ۱۸ روز میزبان نمایشگاهی از تازه ترین آثار احمد آریامنش است.

به گزارش همشهری آنلاین، این نمایشگاه شامل 16 اثر از این هنرمند است که در ابعاد 120*120 سانتی متر خلق شده اند.
این نمایشگاه دوازدهمین نمایشگاه انفرادی این هنرمند محسوب می‌شود.
احمد آریامنش متولد 1347 همدان است. این هنرمند با بیش از بیست سال سابقه فعالیت حرفه‌ای در زمینه خوشنویسی و نقاشیخط، هم اکنون مدرس دانشگاه‌های هنر تهران است.

تألیف کتاب آموزشی خط نستعلیق تحت عنوان (هماهنگی و حسن همجواری در نستعلیق)، تألیف کتاب آموزش خط کرشمه در سال 1379 و تألیف کتاب آموزش خط سفیر در سال 1389 از جمله فعالیت های این هنرمند محسوب می‌شوند.
آریامنش حضور در بیش از 200 نمایشگاه گروهی و 11 نمایشگاه انفرادی در ایران، روسیه، امارات متحده عربی، الجزایر، قزاقستان، ازبکستان و ... را در کارنامه موفق هنری خود به ثبت رسانده است.
احمد آریامنش در مورد آثاری که قرار است در این نمایشگاه به نمایش درآیند، گفت: گاهی عمیق ترین معناها از دل ساده ترین حالات و لحظه های آدمی بیدار می‌شود.
در واقع برای زندگی زیبا، زندگی کردن را می‌آموزد. این گونه بود که بر آن شدم تا در انتقال تجربه درونی خود به واپسین گفتگوی خویش رجوع کنم، چرا که تجربه ای باطنی در من خبر از دنیایی می‌داد که با پای خردورزی و منطق نمی‌توان بسیار ساده به آن راه پیدا کرد.
با خلق این لحظه ها بود که توانستم به وجود رازهایی که در آفرینش است اعتراف کنم. جست و جوی ناتمامم، مرا به چشم اندازی کشاند تا با مقوله های تصویری به حقیقت «کارما» که در بطن زندگی آدمی وجود دارد برسم.
حقیقتی که می‌خواهد برتر از فلسفه به زندگی آدمی جهت دهد و در پی چرخش دوار حقیقت «کارما» ما به اشتراک حقایق، زشتی ها و زیبایی های دنیای خویش می‌نشینیم و می‌بینیم در آفرینش نتیجه اعمال هر انسانی به او بازمی‌گردد و تمام مقوله های زیبایی، زشتی، خوبی و بدی بازخورد رفتار خود ماست و این مهم را به وضوح می‌توان در چرخه زندگی شاهد بود.
وی در ادامه افزود: طرح اندازی این ایده بیانگر دنیایی مدور در یک نماد منفرد است که با سخن و زبان تفاوت دارد.
آنچه در این نمایشگاه شاهد آن هستیم، نیم نگاهی است به واقعیت های زندگی که زیر چرخ کبود آفرینش پنهان مانده است.
نمایشگاه "زیر چرخ کبود" روز جمعه 2 اسفند ماه از ساعت 16 تا 20 افتتاح و تا 19 اسفند همه روزه به جز سه‌شنبه ها ادامه دارد.
علاقمندان می‌توانند برای بازدید از این آثار به گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست مراجعه کنند و یا باشماره تلفن 88504226 تماس بگیرند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمایش بیش از 700 اثر نقاشی و طراحی در یک نمایشگاه

چهارمین نمایشگاه تابلوهای کوچک برپا می‌شود





چهارمین نمایشگاه «تابلوهای کوچک» با ارائه آثار بیش از ۲۴۰ هنرمند از روز جمعه ۲ اسفندماه در گالری آریا برپا می‌شود و تا ۲۳ اسفند ماه ادامه دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، این نمایشگاه مانند سه دوره گذشته با هدف جمع‌آوری مجموعه آثاری که ارزش هنری آنها را اندازه اثر تعیین نمی‌کند، بار دیگر در قالب نقاشی و طراحی آثار هنرمندان پیشکسوت و باسابقه‌ را در کنار هنرمندان جوان در معرض دید علاقمندان قرار می‌دهد و آثار بین 100 تا 350 هزارتومان قیمت گذاری شده اند.
به دنبال فراخوان این دوره نمایشگاه تابلوهای کوچک بیش از 700 هنرمند اثر خود را در قالب سی دی یا به صورت ایمیل ارسال کردند که بیش از 600 اثر از میان آثار برای نمایش در گالری انتخاب شد.

همچنین امسال بر خلاف سه دوره گذشته که نمایشگاه تابلوهای کوچک در کنار حراج برگزار می‌شد به شکلی مستقل برپا خواهد شد.

به گفته آریا اقبال، مدیر گالری آریا بخش حراج به شکلی مستقل در سال 93 برپا خواهد شد.
آریا اقبال درباره تصمیم جدا کردن بخش حراج از بخش نمایشگاهی گفت: برای اینکه بتوانیم روی بخش حراج جدی تر کار کنیم و تنها یک دیوار نمایشگاه را به آن اختصاص ندهیم و تعداد بیشتری اثر در این بخش حضور داشته باشند تصمیم گرفتیم بخش حراج را مفص تر در سال 93 برگزار کنیم.
وی درباره تاثیرگذاری برپایی این نمایشگاه ها نیز گفت: به گمانم این حرکت آنقدر موثر بوده که امروز تعداد متقاضیان حضور در نمایشگاه تعدا قابل توجهی است.
خیلی از هنرمندان به ارائه آثار کوچک علاقه دارند اما تاکنون احساس می‌شد بازاری برای آن وجود ندارد و بسیاری از گالری ها هم هنرمندان را به ارائه آثار در ابعاد بزرگ تشویق می‌کردند در حالیکه خلق یک اثر در ابعاد بزرگ باید خصلت ارائه اثر در آن ابعاد را داشته باشد.
اقبال ادامه داد: البته یک انتقادی که شخصا به برخی از همکارانم دارم این است که جدیدا به همین اسم تابلوهای کوچک شروع کرده اند به برپایی نمایشگاه که شخصا انتظارم این است که این دوستان کمی خلاقیت به کار ببرند و عینا همین کار را تکرار نکنند؛ هر چند با این اتفاق به نظر می‌رسد این نمایشگاه و حرکتی که ما آغاز کردیم توانسته جای خود را در جامعه هنری باز کند.
در حالی که در سه دوره گذشته نمایشگاه تابلوهای کوچک، دو دوره آن به نمایش آثار نقاشی و طراحی و تصویرسازی و یک دوره آن به عکس اختصاص داشت قرار است در سال 93 یک دوره را نیز به ارائه آثار مجسمه های کوچک اختصاص دهد.
در دو دوره نمایشگاه تابلوهای کوچک که به ارائه آثار نقاشی اختصاص داشت بیش از 700 اثر به فروش رسید.
گالری آریا در خیابان ولیعصر، بالاتر از سه‌راه شهید بهشتی، کوی زرین، پلاک ۱۰ واقع است.



 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2] فن‌آوری بومی در هنرهای سنتی بررسی می‌شود
[/h]



هم‌اندیشی «فن‌آوری بومی در هنرهای سنتی ایران» ۱۸ اسفند ماه در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، «فن‌آوری بومی در هنرهای سنتی ایران» عنوان نشستی است که معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر برگزار می‌کند.
این هم‌اندیشی با محور‌های «شناخت و کاربرد مواد در ارتقای تولیدات هنری»، «مطالعات میان‌رشته‌ای در توسعه فناوری‌های هنری»، «تبیین رابطه سایبرنتیکس (واپادشناسی)، وییونیکس (زیست سازه‌شناسی) با محصولات هنری»، «بررسی عوامل آنتروپومتریکی در مصادیق هنرهای سنتی»، «اقتصاد و فن‌آوری‌های بومی در هنرها»، «تبیین رابطه جامعه‌شناختی و فرهنگی تولیدات هنری با ویژگی‌های بومی و انسانی محل تولید» و «ابزارهای بومی و ظرفیت‌های تکنولوژیک تولید مصنوعات هنری» برگزار می‌شود.
هم‌اندیشی «فن‌آوری بومی در هنرهای سنتی ایران» ساعت 14/30 روز یاد شده در سالن همایش‌های فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.
علاقه‌مندان برای شرکت در این هم‌اندیشی می‌توانند به نشانی خیابان ولی‌عصر (عج)، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1552، فرهنگستان هنر مراجعه کنند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
گزارشی از نمایشگاه نقاشیخط های اسماعیل رشوند در گالری شکوه


خط، خارج از استعمار کلام





گالری شکوه این روزها میزبان نقاشیخط های اسماعیل رشوند است.

به گزارش همشهری آنلاین، رشوند در این نمایشگاه 11 اثر با تکنیک ترکیب مواد و اکریلیک بر روی بوم در معرض تماشای عموم قرار داده است.
اسماعیل رشوند که از خط نستعلیق در آثارش بهره گرفته در مورد نقاشیخط های تازه اش گفت: آثار من دراین نمایشگاه شامل آثاری با نگاه ساختاری می‌شود که اتود اولیه آن از قبل در ذهنم نقش بسته است، اما در این آثار ساختاری هم سعی کرده ام افکار و احساساتم را بر روی بوم آورم و خود را درگیر هیچ قیدی نکنم.
فرم و ترکیب بندی ها در این آثار از قبل مشخص است ولی ممکن است در لحظه هنگام خلق اثر تغییراتی در آن حاصل شود.
از نظر او خط نستعلیق فقط نوعی خط برای خوشنویسی نیست بلکه خط نستعلیق هویت هنر ایرانی محسوب می‌شود و در آن روح ایرانی دمیده شده است.
آثار رشوند از تنوع رنگی زیادی برخوردار است، او در نقاشیخط های تازه اش از کنتراست رنگی زیادی بهره گرفته و از رنگ های شاد نیز در آثارش استفاده کرده است.
رنگ لاجوردی همیشه جایگاه ویژه ای در آثار او دارد، او به این رنگ به خاطر ایجاد ابهام و ایهام در اثر علاقه دارد و از نظرش حس شب و فضایی رمز آلود را در ذهن تداعی می‌کند.
رشوند در مورد رنگ آمیزی آثار تازه اش در این نمایشگاه گفت: وضعیت روحی هنرمند هر زمان موجب خلق یک اثر می‌شود، گاهی بنا بر آرامش، از رنگ های درونی تر بهره می‌گیرد و بعضی اوقات از رنگ های شاد در آثار استفاده می‌کند، من در این نمایشگاه آثاری ارائه داده ام که از تنوع رنگی زیادی برخوردارد است.
رشوند در آثارش خط را خارج از استعمار کلام، شعر و متن بکار گرفته تا خود خط این قابلیت را داشته باشد که از لحاظ بصری با مخاطب ارتباط برقرار کند، او در این باره می‌گوید: خط در بعضی آثارم خوانا و در بعضی دیگر ناخوانا هستند اما از نظر من حروف و عناصر خوشنویسی در آثارم تنها جنبه بصری دارند و معانی آن ها مد نظرم نبوده است.
در واقع سعی کرده ام با ترکیب بندی که به حروف می‌دهم معانی تصویری در کار ایجاد کنم. برای مثال حروف (ه) و (ع) را به خاطر قابلیت های بصری که دارند همیشه در آثار به کار می‌گیرم.
هنرمند با کمک ترکیب مواد و رنگ های اکریلیک بافت خاصی را در آثارتازه اش بوجود آورده است، او با اشاره به آنکه اولین بار است که از این تکنیک در آثارش بهره می‌گیرد، گفت: این تکنیک که شامل چهار مرحله می‌باشد تا اندازه زیادی کار را سخت می‌کند و بسیار وقت گیر است.
ابتدا پوشش خمیری بر روی کار می‌آید، بعد از آن برداشتن خمیر با عمل نوشتن که در این حالت بافت ایجاد می‌شود و بعد از خشک شدن خمیر رنگ های مورد نظر را روی آن آورده و در انتها قسمت های برجسته کار را با ابزاری مثل سمباده برداشته می‌شود.
او در این آثار از طبیعت الهام گرفته و بر اساس احساساتش در هنگام به تصویر کشیدن اثر گوشه هایی از طبیعت چون درخت، شب، معماری ایرانی و ... را در آثارش آورده است.
نمایشگاه نقاشیخط های اسماعیل رشوند تا هفتم اسفند ماه در گالری شکوه واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره 19 دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 16 الی 20 از این آثار دیدن کنند.



 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]٢٢ افتتاحیه تجسمی نخستین جمعه اسفندماه [/h]




در نخستین جمعه آخرین‌ماه سال شلوغ و پرشور بودند؛ ٢١ افتتاحیه در تهران و یک نمایشگاه تازه در مهرشهر کرج را در این گزارش معرفی می‌کنیم با ذکر این نکته مهم که این هفته را باید به نام نمایشگاه‌های گروهی خواند چه ۸نمایشگاه جمعی بسیار خوب دیروز گشایش یافته‌اند.


نگارخانه آریا از عصر روز جمعه میزبان چهارمین نمایشگاه تابلوهای کوچک شد. در این نمایشگاه ٧٠٠نقاشی و طراحی از ۲۴۰ هنرمند روی دیوار رفته و تا ۲۳ اسفندماه ادامه دارد. در تازه‌ترین نمایشگاه تابلوهای کوچک ، آثار هنرمندان پیشکسوت و جوان با قیمت‌های قابل ملاحظه بین ۱۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان به فروش گذاشته شده است. در نگارخانه شیرین یادمان چهارمین دوسالانه دامونفر آغاز به‌کار کرده است؛ پاک‌کن موضوع این نمایشگاه است که نمایشگاه‌گردانی آن را بهنام کامرانی به‌عهده دارد و ٢١ نقاش برگزیده از زاویه نگاه‌های مختلف کارکردهای مفهومی پاک‌کن را روایت کرده‌اند.
نگارخانه نوآمده ویستا میزبان نمایشگاه فیگوراتیو یک است؛ آثاری از مهدی احمدی، افشین پیرهاشمی، وحید چمانی، علی‌اکبر صادقی، ژازه تباتبایی، رعنا فرنود، مهسا کریمی‌زاده، احمد مرشدلو، نصرت‌الله مسلمیان، منوچهر معتبر و شهروز منصوری در این نمایشگاه گروهی به نمایش درآمده‌اند اما زیرزمین دستان، تهران را از نگاه چند هنرمند به تماشا گذاشته است. آرش اکبری، بهنام صادقی، مرجان نعمتی، حسین عالی‌نژاد و شاهین آرمین هنرمندان این نمایشگاه هستند.
نگارستان آن هم با برپایی نمایشگاهی به استقبال نوروز و بهار رفته است. در این نمایشگاه آثار هنرمندان آن به نمایش درآمده و عنوان نمایشگاه «آن ٩٢» است. در نگارخانه تخصصی عکس راه ابریشم نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «جابه‌جایی» با نمایشگاه‌گردانی جلال سپهر و آثار گوهر دشتی، شادی قدیریان، جلال سپهر، علیرضا فانی، محمود کسبی‌پور و مهدی مقیم‌نژاد روی دیوار رفت. در نگارخانه من هم یک نمایشگاه گروهی با حضور هنرمندان 3نسل برپاست.
اما آخرین نمایشگاه گروهی که دیروز افتتاح شد، مربوط به نگارخانه ایوان سپید در مهرشهر کرج است که گویا آثار سالانه جمعی از هنرمندان معاصر را شامل می‌شود؛ در این نمایشگاه آثاری از یعقوب امدادیان، نصرت‌الله مسلمیان، سعید امدادیان، حمیدرضا ایزدخواه، حسن موریزی‌نژاد، آرمان یعقوب‌پور، محمود باجلان، سیدامیر سقراطی و نعیمه وحدت‌خواه به نمایش درآمده است.
این هم نمایشگاه‌های انفرادی که دیروز گشایش یافته‌اند: شکوه با جدیدترین نقاشی‌خط‌های اسماعیل رشوند، والی با زیورآلات بنفشه همتی‌فر، گلستان با طراحی و ساخت زیورآلات ثریا امانپور، ساربان با نقاشی‌خط‌های احمد آریامنش، اعتماد با پرفورمنس و اینستالیشن ندا رضوی‌پور و نقاشی‌های جعفر روحبخش، آتبین با عکس‌های «زنان چهل‌ستونی من» حمید جانی‌پور، هفت‌ثمر با نمایشگاه چاپ باتیک مهرآسا غیبی، محسن با عکس‌های سروش میلانی‌زاده، آرت‌سنتر با نقاشی‌خط‌های پیمان پیروی، هما با چیدمان‌ سعید انصافی، سین با نقاشی‌های علیرضا نمدچی، شیلا با نقاشی‌های «زن و من» لیلا غفاری، احسان با نقاشی‌های «جسم در تجرد»‌رؤیا سرخوش و نقش جهان با نقاشی‌های مهناز متولیان.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2] نمایش اساطیر ایرانی در آمریکا
[/h]




گالری «نیوآرت کانکشن» در لانگ آیلند آمریکا تا پایان ماه مارچ (دهه اول فروردین ۹۳) میزبان ۶ هنرمند ایرانی است که آثار خود را با موضوع اساطیر ایرانی برای نمایش به این گالری ارسال کرده بودند.


به گزارش مهر، لاله شمسی هنرمند نقاش و مدیر گالری هوم که مدیر برگزاری نمایشگاه هنرمندان ایرانی در گالری «نیوآرت کانکشن» آمریکا است، در مورد این نمایشگاه گفت: از شروع سال نو میلادی گالری «نیوآرت کانکشن» در لانگ‌آیلند آمریکا میزبان هنرمندان جوان ایرانی بود که به گفته بازدیدکنندگان موجی از رنگ و نور و شادابی را به نمایش گذاشت.
وی افزود: این نمایشگاه که به همت گالری هوم برپا شد حاصل تلاش آناهیتا شمس، سارا بافتی‌زاده، سالومه گل‌نراقی، اعظم صادقی، اسماعیل چشرخ و هانیه محمدباقر است.
بهانه گردهمایی این هنرمندان، موضوع اساطیر ایرانی است و هر یک از این هنرمندان با دیدگاه شخصی خود به این موضوع پرداخته‌اند.
شمسی خاطرنشان کرد: گالری «نیوآرت کانکشن» با مدیریت هنرمندی نقاش به نام خورشید سلیم اداره می‌شود و آثاری با محوریت مدرنیسم و پست مدرنیسم را به نمایش می‌گذارد.
او که از هنرمندان مطرح در مارکت بین‌المللی است، خود در حدود 52 نمایشگاه انفرادی در سراسر دنیا حضور داشته و دبیر انجمن «یورو ایشیا» در آمریکا است.
وی به عنوان هنرمند منتخب آمریکا در المپیک پکن در سال 2010 برگزیده شده و با نگاه استعدادیابی به ارائه آثار هنرمندان جوان سراسر جهان می‌پردازد.
مدیر گالری هوم توضیح داد: مدت مدیدی نیست که هنرمندان جوان ایرانی با خصلت شرقی آثارشان در جهان مورد توجه قرار می‌گیرند.
البته این اقبال عمومی سطوح گوناگونی از هنرمندان را شامل می‌شود که از سطح هنرمندان پیشکسوت در حراج ها و نمایشگاه‌های بین المللی شروع شده و به مطرح شدن هنرمندان جوان در سطوح بالا منتهی می‌شود.
وی در مورد چرایی استفاده از این هنرمندان در این نمایشگاه بیان کرد: آناهیتا شمس از هنرمندانی است که به اساطیر نگاه ویژه ای دارد که حاصل تعمق و کشف خویشتن است.
به نوعی که از خود را دوباره در وجود آناهیتا باز می‌یابد. سارا بافتی‌زاده با آثاری تحت عنوان هوم اسطوره نباتی ایران باستان در این مجموعه شرکت داشت.
سالومه گل‌نراقی نیز هنرمندی است که در آثارش گرایش به سمت فراتر رفتن از زمان و مکان را در پیش گرفته است. اسماعیل چشرخ و هانیه محمدباقر نیز دو هنرمندی هستند که نگاهی اساطیری به نقاشی دارند و آثارشان ملهم از نگارگری ایرانی است.
شمسی در پایان سخنانش گفت: در مجموع نمایشگاه هنرمندان جوان گالری هوم در ایالات متحده آمریکا وظیفه ملی و میهنی بود که بر دوش یکایک ما اهل هنر سنگینی می‌کرد تا بتوانیم استعداد و توانمندی‌های جوانان هنرمند این مرز و بوم را به کشورهای دیگرجهان نشان دهیم.
این نمایشگاه از ابتدای سال نو میلادی آغاز شده و تا اواخر مارس نیز ادامه خواهد داشت.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2] زنگ تفریح در گالرى مژده
[/h]





سه خوشنویس برجسته آخرین نمایشگاه سال ٩٢ گالرى مژده را رقم مى‌زنند. «زنگ تفریح» عنوان این نمایشگاه است که نهم اسفند افتتاح مى‌شود و در آن آثار مهدى فلاح، حسین غلامى و عین الدین صادق زاده به تماشا در مى‌آید.

به گزارش همشهری آنلاین، خوشنویسى کلاسیک محور اصلى این نمایشگاه است که در آن هریک از هنرمندان بسته به تکنیک خاص خود و زاویه نگاهشان به هنر معنوى خط، جلوه هایى چشمگیر از این هنر ناب ایرانى را بازتاب داده اند.
همه ٥٠ اثرى که در گالرى مژده به روى دیوار مى‌رود براى همین نمایشگاه خلق شده اند و براى نخستین بار به تماشا در مى‌آیند.
خوشنویسى کلاسیک ریشه بسیارى از هنرهاى ایرانى است که گاه در ریتم تند تحولات هنرى اهمیت آن فراموش مى‌شود، گویا برپاکنندگان این نمایشگاه در پى یادآورى این نکته مهم هستند.
«زنگ تفریح» ساعت 17 جمعه نهم اسفند آغاز به کار مى‌کند و تا ١٥ اسفند هر روز از ساعت 16 تا 20 دایر خواهد بود.
گالرى مژده در سعادت آباد، علامه شمالى، کوچه ١٨ شرقى، واحد یک واقع است.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]مهلت ارسال آثار به جشنواره عکس برج میلاد تمدید شد[/h]
دبیر جشنواره سراسری عکس برج میلاد تهران گفت: مهلت ارسال آثار به جشنواره عکس برج میلاد تهران تا ۲۲ فروردین سال ۹۳ تمدید خواهد شد.
به گزارش همشهری آنلاین، پوریا اسدی دبیر جشنواره گفت: با توجه به استقبال هنرمندان و علاقه مندان مبنی بر شرکت در جشنواره و درخواست های مکرر جهت تمدید زمان ارسال عکس، شورای راهبردی جشنواره تصمیم بر تمدید مهلت ارسال آثار گرفت.

دبیر جشنواره در ادامه گفت: تاکنون بیش از دو هزار فریم به دبیر خانه جشنواره رسیده است و پیش بینی می‌شود با توجه به تمدید مهلت، آثار ارسالی از تنوع بیشتری برخوردار شود.
وی افزود: نظر به در پیش داشتن جشنواره نوروزی برج میلاد تهران، دبیرخانه جشنواره عکس برج میلاد قصد دارد تا از امکانات و شرایط جشنواره نوروزی، جهت نشان دادن حضور پررنگ اقشار مختلف مردم در کنار این یادمان ملی، فریم های بیشتری را ثبت کند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
عصر جمعه افتتاح مى شود[h=1]شب عید با بزرگان نقاشى انتزاعى در گالرى پردیس ملت[/h]
آثار ٢٩ هنرمند برجسته از چهار نسل نقاشى انتزاعى ایران، عصر جمعه شانزدهم اسفند در گالرى پردیس ملت به تماشا درمى آید.
۱۳۹۲ دوشنبه ۱۲ اسفند ساعت 09:52












به گزارش هنرآنلاین، "بیان و انتزاع" عنوان این نمایشگاه است که فرناز محمدى نمایشگاه‌گردانى آن را به عهده دارد و برگ‌هایى زرین و درخشان از نقاشى آبستره ایران را مرور مى‌‎کند؛ گونه هنرى که در چهار نسل پیاپى در میان هنرمندان استمرار داشته و در هر دوره با زایش‌هاى نوین روبرو بوده است، حتى‌گاه تلاش کرده به فرم و روایتى ایرانى نائل آید؛ نمونه هاى شاخصى از این تاریخ پربار در این نمایشگاه روى دیوار مى رود.
در این رویداد که با حمایت موسسه تصویر شهر سازمان فرهنگى هنرى شهردارى تهران برپا مى‌شود در کنار آثار زنده‌یادان حسین کاظمى و فریده لاشایى آثار هنرمندان (به ترتیب حروف الفبا) پویا آریان‌پور، شیرین اتحادیه، شهریار احمدى، ایرج اسکندرى، بابک اطمینانی، رضا افسری، رضا بهاروند، حمید پازوکی، همایون تک، محمد ابراهیم جعفری، هادى جمالى، مهدى حسینى، وحید حکیم، رضا خدادادى، مصطفی دشتی، روشنا رستمی، آزاده رزاق دوست، همایون سلیمی، مسعود عربشاهی، نیکزاد عربشاهی، محسن عزیزی، پریوش گنجی، سیراک ملکونیان، علیرضا معصومی، احمد نصراللهی، بیتا وکیلی و هادی هزاوه‌ای به روى دیوار مى‌رود.
"بیان و انتزاع" عصر جمعه شانزدهم اسفند در گالرى پردیس ملت واقع در خیابان ولى عصر، بزرگراه نیایش، بزرگراه کردستان، سینماگالرى پردیس ملت، طبقه منفى دو افتتاح مى شود.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]آریا منش: برای خلق آثار اخیرم به مقوله عقل و عشق توجه داشته ام[/h]
نشست خبری نمایشگاه خط نقاشی احمد آریامنش با عنوان ˝زیر چرخ کبود˝ یکشنبه 11 اسفندماه در گالری ساربان برگزار شد.
۱۳۹۲ دوشنبه ۱۲ اسفند ساعت 11:32

به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین؛این روزها نمایشگاه نقاشی خط های احمد آریامنش در گالری ساربان برپاست به همین مناسبت نشستی پیرامون آثارش با حضور اهالی رسانه برگزار شد و آریامنش درباره این نمایشگاه و آثار اخیرش به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
احمد آریامنش با بیان اینکه در آثار این مجموعه از خط ابداعی خود استفاده کرده است گفت: از نظر تکنیکی در ترکیب بندی کارها دو نکته وجود دارد. اول اینکه سعی کردم در ریزاندامها و جزییات، اتصالات جدیدی را پیدا کنم که خوشایند و قابل تکثیر باشد. پس از مقوله عقل و عشق استفاده کردم، به معنی اتفاقی که با هیجان و احساس شروع می‌شود و با منطق پایان می‌یابد.
او افزود: این آثار بدون اتود اولیه و مستقیما روی بوم شروع شده و در جریان کار تغییرات لازم در آنها ایجاد شده است. موضوع دوم غنای بافت در تابلوها است. برای اینکه جذابیت بصری لازم به وجود بیاید، از چندین لایه مواد مختلف استفاده شده که باعث می‌شود کار به سمت نقاشی و شناخت مواد برود.
آریامنش درباره ترکیب بندی فرم دایره در آثارش گفت: در ترکیب‌ بندی تابلوها فرم دایره بیشتر دیده می‌شود، چون توجه من به کارما و برگرفته از این نگاه بود که آنچه از شما خارج می‌شود به شما برمی‌گردد. بنابراین به فرم دایره رسیدم چون از خودش شروع شده و به خودش برمی‌گردد. اگر عناصر ریاضی استفاده شده در کارها را نماد منطق و عقل بدانیم، در کنار آن منحنی‌ها نماد عشق هستند. بشر زمانی می‌تواند زندگی کند که هر دو را با هم پیش ببرد. من این دو را ترکیب کردم و نماد عقل و احساس با هم ارائه شدند.
وی ضمن اشاره به اینکه هیچ هنرمندی از خودش چیزی را نساخته است افزود: شباهت بین آثار هنرمندان مختلف به این دلیل است که هیچ کدام از آنان از خودشان چیزی نمی‌سازند، بلکه مانند یک مولف، آنچه را آموخته و تجربه کرده‌اند ترکیب کرده و به شیوه‌ای نو ارائه می‌دهند. همه ما مولف هستیم و با دیدن آثار قبل از خود، که آنها هم از جای دیگری الگو گرفته‌اند، آثار جدیدی می‌سازیم. اساتید ما چراغ‌هایی هستند که راه را برای ما روشن کردند و آثاری هم که امروز توسط ما به وجود می‌آید در آینده توسط افراد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
آریامنش در درباره شباهت آثارش به پیلارام گفت: پیلارام هنرمند با استعداد و دوست داشتنی است که نامش بر بدنه نقاشی خط ایران حک شده است و من نیز در مسیری گام برمی‌دارم که قبل از من هنرمندی چون پیلارام حضور داشته است که قوی‌ترین هنرمند در زمینه نقاشی خط بوده است.
وی افزود: پیلارام هم چیزی از خودش نساخت و او هم مؤلفی بود همچون مؤلفان دیگر که تجربیاتش آمیخته‌ای بود از هنر شرق و غرب ولی من در زمینه ساخت موتیف‌ها هیچ نگاهی به پیلارام نداشته‌ام و چون ایشان از خط شکسته ایرانی در آثارش برداشت کرده و به فرم‌های تازه رسیده است و من از خطی که خودم ابداع کرده‌ام در آثارم استفاده کرده‌ام و به جز دایره‌وار بودن این آثار هیچ شباهت دیگری وجود ندارد.
آریامنش با بیان اینکه خوشنویسان ما به دلایل مختلف کمتر به این مقوله اندیشیده‌اند که فکر خودشان را ارائه کنند افزود: معمولا افکار تحت عنوان شعر، از دیگران بوده و خوشنویس به عنوان یک تکنسین آن را اجرا می‌کرده است. در این آثار این نمایشگاه هیچ شعر یا واژه‌ای وجود ندارد اما حال و هوای رنگ و فراز و فرودها احساساتی را در شما بیدار می‌کند. وقتی اثر به سمت نقاشی می‌رود به تعداد بیننده‌ها برداشت از آن متنوع می‌شود، اما در خوشنویسی این طور نیست. من 20 سال با افتخار اشعار بزرگان را می‌نوشتم اما حالا فکر می‌کنم علاوه بر آن می‌توان نگاه دیگری داشت. می‌توان از عنصر خط استفاده کرد و جهانی‌تر به آن نگاه کرد.
آریامنش که دو خط کرشمه و سفیر را ابداع کرده و در آثار تازه‌اش از خط کرشمه بهره برده است،‌ درباره این ابداع و پذیرش آن از سوی جامعه خوشنویسان گفت: من زمانی خطوط کرشمه و سفیر را ابداع کردم که پیش از آن در زمینه نستعلیق سال‌ها کار کرده بودم و چند کتاب درباره این خطوط نوشته بودم بنابراین من ساختار نستعلیق را به خوبی می‌دانستم و سپس دست به ابداع خط کرشمه و سفیر زدم. کرشمه نقطه مقابل خط نستعلیق است و قلم‌گذاری آن متفاوت است، حرکت آن نیز برخلاف نستعلیق از چپ به راست و پایین به بالاست.
او تأکید کرد: خط کرشمه و سفیر من کاملتر از خط نستعلیق نیست اما در جامعه‌ای که همه انواع شعر و موسیقی و هنرهای سنتی وجود دارد در زمینه تنوع خط ما فقیر بودیم و من هم معتقدم که خط ایرانی با داشتن دو خط فقیر است و به این نتیجه رسیدم که می‌توان خط ایرانی را امروزی‌تر کرد ولی اگر این خطوط جدید جایی به ثبت نرسیده است مشکل از متولیان است که جایی را برای ثبت چنین ابداعاتی ندارند اما با این حال کتاب خط کرشمه و سفیر من در کتابخانه ملی موجود است و به ثبت رسیده است.
او اضافه کرد: من خطوط جدیدم را به شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران ارسال کردم ولی تا امروز جوابی داده نشده است چون انجمن هنوز درگیر اختلافات داخلی خود است.
آریامنش در ادامه گفت: کسانی چون میرعلی تبریزی هم خط ابداعی خود را بدون تأیید دیگران ابداع کرده بود و نستعلیق در طول این سال‌ها چیزی به آن اضافه نشده است و تنها صیقل خورده است و هنوز هم بسیاری معتقدند که بهترین نستعلیق متعلق به میرعماد است.
او تصریح کرد: من توانمندتر از دیگران نیستم و دیگرانی هم در آینده بهتر از من خواهند نوشت.
آریامنش با بیان این که آثارش را با نگاهی به کرشمه خلق کرده است درباره یکی از تابلوهای خود که از نمادهای ریاضیات در آن استفاده کرده است توضیح داد: ریاضی نماد عقل و منطق است و رنگ‌ها و پیچش‌ها و واژه عشق نماد احساس و انسان موفق کسی است که هر دو مقوله عشق و عقل را با هم پیش ببرد.
او در باره شخصیت خطوط ابداعی"کرشمه" و "سفیر" گفت: کرشمه اوج طنازی و انرژی حروف در بستر صفحه است. یعنی اگر خطوطی مانند نسخ و ثلث را خطوط جدی و با صلابت و منطقی بگیریم، کرشمه یک دیدگاه متفاوت را راضی می‌کند. نستعلیق نشان دهنده نرمی و لطافت و مهربانی است و صلابت و خشونت نسخ و ثلث را ندارد. شاید تا پیش از پیدایش نستعلیق همه فکر می‌کردند اوج خط همان نسخ و ثلث است اما دیدیم که نستعلیق با حس‌های جدید آمد و جایگاه خود را پیدا کرد. حالا باید توجه کنیم حس‌های دیگری هستد که با نستعلیق نمی‌خواند.
به گفته آریامنش؛ نوشتن نستعلیق نیازمند آرامش و سکوت و تنهایی است و با هیجان میانه‌ای ندارد. بنابراین به خطوطی نیاز داریم که شرایط احساسی متفاوت را پوشش دهند. سفیر جدی‌تر و منطقی‌تر از کرشمه و نمونه ایرانی نسخ است. قصد من ساختن یک خط ایرانی بود که اگر خواستیم با آن کتابت کنیم توانایی خط نسخ را داشته باشد. من ادعا ندارم که این خطوط جدید کاملتر از نستعلیق هستند اما موضوع این است که جامعه‌ای که انواع شعر و موسیقی و... دارد در خط خیلی فقیر است و باید خطوط متنوعی داشته باشد.
آریامنش با اشاره به ضرورت حضور مدیر هنری در کنار هنرمندان اظهار داشت: دنیا وارد بحث اقتصاد هنر شده و ما مدتها از آن عقب بوده‌ایم. می‌توان به آثار هنری دید اقتصادی داشت و روی آن سرمایه‌گزاری کرد اما این که اثر کجا و چه طور ارائه شود کار هنرمند نیست. باید کسانی تحت عنوان مدیریت هنری باشند که چنین کارهایی را برای هنرمند را انجام دهند.
همچنین "مهرناز خاکپوری" گرافیست و مدیر برنامه هنری این نمایشگاه در مورد نقش مدیر هنری گفت: هنرمند زمانی که مشغول به کار می‌شود فقط به خلق اثر توجه می‌کند و به مسائل دیگر توجه ندارد. در واقع پس از پایان کار هنرمند کار مدیر هنری آغاز می‌شود. مدیر هنری با شناخت مناسب از هنرمند و روحیات او فضای مناسب را برای ارائه آثار فراهم می‌کند.
این هنرمند خوشنویس و نقاش در خاتمه از آماده سازی قرآنی به خط سفیر خبر داد و گفت: قرآنی به خط سفیر به همت یکی از شاگردان من در حال نوشتن است که اکنون به نیمه رسیده است و امیدوارم تا یکی دو سال آینده آماده رونمایی شود.
نمایشگاه "زیر چرخ کبود" تا 19 اسفندماه در گالری ساربان دایر است.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]نمایشگاه خط و نقاشیخط در کافه گالری نیاوران[/h]


نمایشگاه خط و نقاشیخط علی الهی چهارشنبه ۱۴ اسفندماه، ساعت ۱۴ در کافه گالری فرهنگسرای نیاوران گشایش می‌یابد.

به گزارش همشهری آنلاین، الهی در این نمایشگاه 22 اثر خوشنویسی و نقاشیخط را با تکنیک میکس مدیا روی بوم و مقوا در سایزهای 100 در 70 و 200 در 60 به معرض تماشا در می‌آورد.علی الهی که تسلط کافی به خط نستعلیق و شکسته دارد، اصول خوشنویسی را در تابلوهای نقاشی خطش کاملا رعایت کرده و علاوه بر فرم زیبای خط فارسی از قواعد خوشنویسی نیز پیروی کرده است.آیه های قرآنی و اسامی خاص موضوع اصلی بوم های الهی هستند. او در ارایه این آثار فضای سنتی خوشنویسی را با رنگ و نقش های مدرن در هم آمیخته و اثری متفاوت را خلق کرده است.نمایشگاه حاضر در کافه گالری فرهنگسرای نیاوران چهارمین نمایشگاه انفرادی علی الهی است.این خوشنویس، متولد سال 1352 بجنورد است و حدود 25 سال به یادگیری و کار در زمینه خوشنویسی و نقاشیخط مشغول بوده است.او تاکنون آثارش را در گالری های آیرین و فرهنگستان هنر به نمایش گذاشته و در نمایشگاه های گروهی در داخل و خارج از کشور در بوسنی، امارات و ... شرکت کرده است.نمایشگاه خط و نقاشیخط علی الهی تا 29 اسفند ماه در کافه گالری فرهنگسرای نیاوران دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 14 تا 22 از این آثار دیدن کنند.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
اقوام ایرانی در میدان آزادی چادر می‌زنند
پایتخت در آستانه نوروز، میزبان جشنواره اقوام ایرانی



نخستین نمایشگاه و جشنواره فرهنگی هنری اقوام ایرانی با رویکرد سبک زندگی ایرانی – اسلامی از سوی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۹ و معاونت امور اجتماعی فرهنگی شهرداری منطقه ۹ از ۱۵ اسفند ۹۲ تا ۱۳ فروردین ۹۳ با حضور اقوام و عشایر، ارایه و نمایش هنر و فرهنگ بومی نقاط مختلف کشور در میدان آزادی تهران برگزار می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، فرزاد قاسم زاده دبیر جشنواره با اعلام این خبر از برپایی چادرها و استقرار اقوام ایرانی و برگزاری نمایشگاه "فرهنگ و سبک زندگی ایرانی - اسلامی" به مدت یک ماه در ضلع شمال شرقی میدان آزادی خبر داد.
مدیر فرهنگی هنری منطقه 9، هدف از برگزاری این جشنواره را نمایش جلوه های فرهنگ و زندگی بومی مردم کشورمان با رویکرد حفظ و احیای سبک زندگی ایرانی - اسلامی ذکر کرد و افزود: با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری بر احیای سبک زندگی ایرانی - اسلامی با اتکا به داشته های فرهنگ بومی، این جشنواره در آستانه نوروز به مدت یک ماه به صورت گسترده و با بخش ها و برنامه های متنوع در میدان آزادی تهران برگزار خواهد شد و با برپایی ده ها غرفه فرهنگی، کارآفرینی، صنایع دستی و هنرهای سنتی، بازارچه خود اشتغالی، ارایه برنامه های فرهنگی هنری اقوام ایرانی، نمایش سبک های سنتی و اصیل زندگی و اشتغال بومی مناطق مختلف ایران، ضمن ایجاد فضایی نشاط انگیز برای شهرنشینان خسته از هیاهوی شهری، عرصه ای آموزشی برای آشنایی نسل جوان با اصالت های فرهنگ خودی فراهم خواهد شد.
وی تصریح کرد: هجوم بی رحمانه و همه جانبه فرهنگ غرب، یکسان سازی امروز جهان با تمام توانایی رسانه ای و جاذبه های کاذب، در حال نابودی شیوه های بومی زندگی همچون زندگی عشایری است و نمایش تنوع موجود در این شیوه از زندگی در کنار ریشه های درخشان زندگی ایلی می‌تواند فرصتی برای رهایی انسان خسته از زندگی شهری و تلنگری برای بازگشت او به هویت اصیلش باشد.
دبیر جشنواره فرهنگی هنری اقوام ایرانی معرفی فرهنگ اقوام مختلف ایران با تأکید بر ارزش‌های دینی و فرهنگی و اشاعه و گسترش عناصر مثبت فرهنگی اقوام مختلف ایرانی به منظور تقویت و انسجام نظام فرهنگی کشور را از دیگر اهداف این جشنواره برشمرد و گفت: ثبت و ضبط علوم، فنون و صناعات سنتی اقوام مختلف ایرانی و معرفی آن به مخاطبان برای آشنایی با شیوه عمل پیشینیان و جلوگیری از فراموشی آنها از دیگر محورها و دستاوردهای این جشنواره خواهد بود.
قاسم زاده با تاکید بر وجوه فرهنگی، هنری، تفریحی و آموزشی این جشنواره اظهار داشت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهرانبا مشارکت دستگاه های مختلف به ویژه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 9، موسسه فرهنگی ایل قشقایی، مجموعه فرهنگی هنری آزادی، سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس، رادیو اقتصاد، فرهنگسرای کار، سازمان رفاه و خدمات مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، روزنامه دنیای نوین کسب و کار، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، شرکت پارس ارتباط و دیگر نهادها و مراکز آموزشی و پژوهشی اقوام ایرانی، بسته ای از برنامه های متنوع را در این جشنواره برای اقشار مختلف و به ویژه نوجوانان و جوانان فراهم ساخته و علاوه بر برپایی غرفه های متعدد، مجموعه ای از ورزش ها و بازی های بومی و سنتی، نمایش های خیابانی و میدانی، موسیقی اقوام، جشن های عصرانه فرهنگی، مسابقات خانوادگی و گروهی را برای ایجاد نشاط، انس و همدلی بین شهروندان ارایه خواهد کرد.
دبیرخانه دبیر جشنواره فرهنگی اقوام ایرانی در فرهنگسرای رویش به نشانی میدان فتح، خیابان شهید واشقانی فراهانی، خیابان شهید وادی زاده میزبان علاقمندان است و شهروندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره 66688552 تماس بگیرند و یا به پایگاه اینترنتی rouiesh.farhangsara.ir مراجعه کنند.


 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]افتتاح نمایشگاه کارتون‌های معضلات شهری[/h]

چهارمین جشـــنواره بین‌المللی کارتون معضلات شهری با همکاری خانه کاریکاتور و موزه هنرهای دینی امام علی(ع) از ۱۷اسفند در این موزه برپا می‌شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این جشنواره 335هنرمند از 49کشور با 1076 اثر شرکت کرده‌اند که پس از انتخاب آثار توسط کامبیز درم بخش، جواد علیزاده و علی جهانشاهی به‌عنوان هیأت داوران، 141اثر به داوری نهایی و نمایشگاه راه یافت. تعداد شرکت‌کنندگان این دوره 335نفر بود که از این تعداد 186هنرمند خارجی و 149هنرمند از ایران حضور داشتند. بیشترین تعداد شرکت‌کننده بعد از ایران به کشورهای ترکیه با 30هنرمند، اندونزی با 19هنرمند و چین با 14هنرمند تعلق دارد. دالسیو ماچادو از برزیل و برنارد بوتون از فرانسه کار قضاوت نهایی آثار را به همراه داوران ایرانی بر عهده خواهند داشت. مراسم تقدیر از داوران و آثار برگزیده ساعت 17روز 18اسفند در سالن نور موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه تا 29اسفندماه فرصت دارند. موزه هنرهای دینی در خیابان ولیعصر، بلوار اسفندیار واقع شده است.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
از 20 اسفند آغاز به كار مي‌كند:
[h=2]نمایشگاه فروش سالانه انجمن هنرمندان نقاش[/h]


نمایشگاه فروش سالانه انجمن هنرمندان نقاش از ۲۰ اسفند در گالری‌های خانه هنرمندان ایران گشایش خواهد یافت.

به گزارش فارس، انجمن هنرمندان نقاش ایران همزمان با آخرین روزهای سال،‌ نمایشگاه فروش سالانه خود را برپا می‌کند.این نمایشگاه فرصتی است برای علاقه‌مندان به خرید آثار هنری تا در آخرین روزهای سال از این نمایشگاه بازدید کنند و با صرف کمترین هزینه،‌ آثار هنری مورد علاقه خود را که با ارزش افزوده نیز همراه است، تهیه کنند.نمایشگاه فروش سالانه هنرمندان نقاش که تنها به اعضای انجمن اختصاص دارد،‌ سه‌شنبه ۲۰ اسفندماه در گالری‌های خانه هنرمندان ایران آغاز به کار می‌کند.هر یک از اعضای انجمن هنرمندان نقاش می‌تواند با سه اثر در این نمایشگاه شرکت داشته باشد.هنرمندان ۱۹ اسفندماه باید آثار خود را به دبیرخانه انجمن تحویل دهند.ابعاد آثار این نمایشگاه باید در اضلاع بزرگ، حداکثر یک متر و در اضلاع کوچک،‌ حداقل ۳۰ سانتی متر باشد.قیمت‌گذاری آثار این نمایشگاه نیز بین ۶۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان تعیین شده است و هنرمندان باید آثارشان را با توجه به این قیمت‌گذاری‌ها ارائه کنند.این نمایشگاه فروش تا ۲۶ اسفندماه در خانه هنرمندان ایران برپا است.نمایشگاه سالانه انجمن در سال گذشته با یادی از محمود جوادی‌پور برگزار شد و بخشی از نمایشگاه به آثار این هنرمند فقید اختصاص یافت.امسال نیز قرار بود نمایشگاه فروش سالانه انجمن در سال ۹۲ با یادی از فریده لاشایی همراه باشد که این مراسم بنا به پیشنهاد خانواده این هنرمند فقید به سالروز تولد وی در آبان‌ماه سال آینده موکول شد.
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
نگاهي به نمايشگاه‌هاي مژده، دي، شكوه، آن
خوشنویسی میراث معنوی ماست



۲ هفته مانده به پایان سال، رویدادهای تجسمی در نگارخانه‌های پایتخت موج می‌زند.

خوشبختانه همه گونه هنری هم روی دیوارها هست تا سلایق گوناگون پاسخی درخور بیابند؛ از خوشنویسی کلاسیک گرفته تا آبرنگ و نقاشی‌های معاصر. هنرهای تجسمی امسال با دست پر بر سرسفره هفت‌سین می‌نشیند.
مژده خوشنویسی
در روزهایی که نگارخانه‌ها در قرق نقاشی هستند، 3خوشنویس برجسته یعنی مهدی فلاح، حسین غلامی و عین‌الدین صادق‌زاده با عنوان حیرت‌انگیز «زنگ تفریح» در نگارخانه مژده نمایشگاه خوشنویسی برپا کرده‌اند. همین نام کافی است تا روشن شود که این استادان خوشنویسی سنتی از آنچه این سال‌ها به این هنر کهن می‌رود گلایه دارند. این 3هنرمند ۵۰ اثر با محور اصلی خوشنویسی کلاسیک برای ارائه اختصاصی در نگارخانه مژده خلق کرده‌اند تا شاید یادآوری شود که خوشنویسی ریشه همه زایش‌های هنر ایرانی است؛ هنری که هنرمند برای آفریدنش وضو می‌گرفت و در متن آن فقط عالم بالا و حکمت و عرفان بازتاب می‌یافت. بازدید نخبگان خوشنویسی ایران غلامحسین امیرخانی، نصرالله افجه‌ای، علی شیرازی و... از این نمایشگاه نشان از اهمیت آن دارد. صادق‌زاده در زنگ تفریح 2دسته اثر ارائه داده است: نستعلیق و شکسته و آثار نقاشی‌خط اما از فلاح و غلامی تنها آثار خوشنویسی کلاسیک نستعلیق روی دیوار است.
چیزی نزدیک در دی
نمایشگاه گروهی نقاشی «چیزی نزدیک به غریبگی» با نمایشگاه‌گردانی آیدین خانکشی‌پور این روزها در نگارخانه دی به تماشاست. برخی هنرمندان حاضر در این رویداد برای نخستین بار است که آثارشان روی دیوار یک نگارخانه می‌رود. مهم‌ترین شباهت آثار هنرمندان با هم جنبه واقعگرایانه آنهاست. بیشتر آثار فیگوراتیو هستند اما در میانشان پیداست برخی هنرمندان در بازنمایی واقعیت تا حدودی دخل و تصرف کرده‌اند. انسان و چالش‌ها و دغدغه‌های امروزی موضوع اکثر آثار این رویداد است. هنرمندان جوان تلاش می‌کنند تعریف‌شان از برخی مولفه‌هایی که در زندگی روزمره آنها را اساسی دیده‌اند با زبان نقاشانه ارائه دهند. در این نمایشگاه از فاطمه افشاری، ابراهیم رهامنش، مژگان حبیبی، زهرا حیدری، سارا مطلوب و ابوالفضل معصومی 3تا 5نقاشی روی دیوار رفته است.
شکوه آبرنگ
آبرنگ تکنیک مهجور نقاشی است؛ دیگر مثل 3‌دهه پیش انبوه نمایشگاه‌های آبرنگ برگزار نمی‌شود و همین گویای 3نکته موازی است: بی‌توجهی نگارخانه‌ها، گرایش نداشتن هنرمندان و البته نبود بازار فروش نقاشی‌های آبرنگ. این روزها یک نمایشگاه آبرنگ از هدا نجفی روی دیوار نگارخانه شکوه است که واکاوی این مبحث را بیشتر زیر ذره‌بین می‌برد. نویسنده کتاب «چگونه با آبرنگ نقاشی کنیم؟» پس از ١٠ سال تدریس آبرنگ گلایه کرده است که «بعضی نگارخانه‌ها تمایلی به نمایش آثار آبرنگ ندارند.» نجفی معتقد است که پس از سونامی رنگ‌روغن و اکریلیک، اخیرا جوانان به آبرنگ تمایل بیشتری نشان داده‌اند اما نگارخانه‌ها اقبالی نشان نمی‌دهند.
آن در جدول زندگی
سحر خلخالیان نقاشی‌های «جدول زندگی» را به نگارستان آن آورده است. رویکرد معناگرایانه این نقاش جوان و ارائه مفهومی انسان‌شناسانه، مهم‌ترین ویژگی کارهای اوست. خلخالیان زنان را موضوع محوری آثارش قرار داده و با حذف کامل یا بخشی از صورت، جدول متقاطع با خانه‌های پرشمار سیاه و سفید را به جایشان نشانده است؛ کنایه از 3گمانه هویتی؛ انسان معاصر که خود معمایی در این روزگار پرهیاهوست؛ آدمی که با معمایی سخت مواجه است و سرانجام روایتی از چالش‌هایی که زنان با آن دست به گریبانند. متن آثار خلخالیان جغرافیای خاصی را نشانه نمی‌رود و پیداست او مضمونی جهانشمول را دستمایه کرده تا حرفی را با مخاطب در میان بگذارد.
 
بالا