گاز طبیعی؛ راهی برای هوایی پاك!!!

mahdi.adelinasab

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
یكی از مشكلات موجود در كشور، مصرف زیادسوخت‌های بنزین و گازوئیل است كه علاوه بر آلوده كردن هوای شهرها، سالانه هزینه‌هایارزی بسیاری بر اقتصاد كشور تحمیل می‌كند.

خودروهای گازسوز
یكی ازمشكلات موجود در كشور، مصرف زیاد سوخت‌های بنزین و گازوئیل است كه علاوه بر آلودهكردن هوای شهرها، سالانه هزینه‌های ارزی بسیاری بر اقتصاد كشور تحمیل می‌كند. درصورتیكه خودروها با همین كیفیت ساخته شوند و هیچ‌گونه بهینه‌سازی در موتورها و درمصرف سوخت صورت نگیرد تا چند سال آینده تعداد خودروها به چند برابر افزایش خواهدیافت.
در ابتدا در گاز سوز كردن خودروها از گاز مایع به عنوان سوخت خودروهااستفاده می‌شد كه این سوخت به خاطر آلایندگی زیست محیطی و همچنین هزینه حمل‌ونقل آناز بنادر به نقاط مصرف شرایطی همانند بنزین داشت بنابراین اجرای آن متوقف شد.
اما در حال حاضر از گاز طبیعی برای سوخت خودروها استفاده می‌كنند كه استفاده ازآن دارای مزایایی است از عمده‌ترین مزایای آن پایین‌تر بودن قیمت گاز طبیعی نسبت بهبنزین است و آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی‌كند.
ذخایر عظیم گاز طبیعی در ایران،ارزان بودن آن نسبت به سوخت های مایع، شبكه گسترده گازرسانی در كشور و مصرف بسیاربالای سوخت های معمول، انتخاب این سوخت را به عنوان سوخت جایگزین از لحاظ اقتصادیتوجیه پذیر می سازد. كاهش هزینه های درمان و مرگ و میر ناشی از كاهش آلاینده هادرصورت استفاده از گاز طبیعی در خودروها را كه بالغ بر میلیون ها دلار می گردد رانباید فراموش كرد.
كاهش آلاینده های محیط زیست به خصوص در شهرهای بزرگ یكی دیگراز اثرات استفاده از سوخت گاز طبیعی می باشد كه نباید ازنظر دور داشت. از آنجایی كهدرصد بسیار بالایی از گاز طبیعی را متان تشكیل می دهد، هیدروكربن های نسوخته درموتورهای گاز طبیعی سوز نیز عمدتا متان می باشند كه گازی بی اثر بوده و میل بهواكنش دهی بسیار پایین آن باعث كاهش واكنش هایی می گردد كه منجر به تولید مه دودفتو شیمیایی (smog) در محیط می شود. نسبت كربن به هیدروژن (C/H) در متان از هرهیدروكربن دیگری پایین تر است كه موجب كاهش انتشار منواكسیدكربنCO) ۵۰تا ۷۰ درصد) گردیده و نشر دی اكسید كربن (CO۲) را به میزان حدود ۲۵ درصد موتور گازسوز نسبت بهموتور پایه بنزینی در یك بازده یكسان موتور پایین می آورد. لذا كاهش انتشار این گازگلخانه ای، در روند نزولی پدیده گرم شدن زمین می تواند موثر واقع شود. قابلیت كاهشاكسیدهای نیتروژن (NOx) بسته به طراحی موتور و مبدل شیمیایی كاتالیستی به كار رفتهنسبت به مشابه بنزینی آن ۲۰ تا ۵۰ درصد است
سابقه استفاده از گاز طبیعی بهعنوان سوخت خودرو به سال های اولیه دهه ۱۹۳۰ در ایتالیا برمی گردد. بحران های نفتی،تلاش برای امنیت انرژی، ارزانی گاز طبیعی در مقایسه با سوخت های فسیلی مایع، بحرانآلودگی هوای شهرهای بزرگ و عوامل متعدد دیگر مهمترین دلایل روی آوردن به این سوختاز سوی برخی ازكشورهابه عنوان رایج ترین سوخت جایگزین در خودروها بوده است.
هماكنون نزدیك به چهار میلیون و هفتصد هزار خودروی گاز طبیعی سوز (CNG) در سراسر جهانتردد می كنند كه آرژانتین با ۵/۱ میلیون، برزیل با یك میلیون، پاكستان با ۷۰۰ هزارو ایتالیا با ۳۸۲ هزار خودروی گازسوز دارای بالاترین آمار خودروهای گازسوز درحالتردد در جهان می باشند.
در ایران نیز سابقه استفاده از گاز طبیعی فشرده درخودروها به سال ۱۳۵۴ برمی گردد كه با تبدیل ۱۲۰۰ دستگاه تاكسی در شیراز آغاز و درسال ۱۳۶۲ با تبدیل ۱۲۰۰ دستگاه دیگر تاكسی در مشهد ادامه یافت. در همان سال ها درشهرهای مزبور جایگاه هایی نیز برای عرضه گاز طبیعی احداث گردید.
با تاسیسسازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت كشور در سال ۱۳۷۹ در مجموعه وزارت نفت، مطالعاتمقدماتی طرح گازسوزنمودن خودروها در این سازمان انجام و به منظور دستیابی به كاهشمصرف بنزین و كاهش آلاینده های هوا، طرح مزبور با انعقاد قراردادهایی با خودروسازانو بخش خصوصی برای تولید و تبدیل خودروهای گازسوز از یك طرف و هم چنین ایجاد زیرساختهای لازم و احداث جایگاه های CNG از طرف دیگر، وارد مرحله اجرایی گردید.

 

mahdi.adelinasab

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ادامه

ادامه

خودروهای گازسوز با ایمنی بالا
برخلاف تصور عمومی خودروهای گاز طبیعی سوز (CNG) دارای ایمنی بالایی می باشند. به سبب مشخصه های ذاتی گاز طبیعی نظیر سبك بودن آننسبت به هوا، دمای بالاتر خوداشتعالی گاز طبیعی نسبت به بنزین، امكان اشتعال گازطبیعی درصورت وجود نشتی های احتمالی در خودروهای گازسوز را كاهش می دهد.
مخازنگاز طبیعی فشرده بدون هیچ گونه فرآیند جوشكاری از لوله های بدون درز و با روش هایپیشرفته صنعتی ساخته می شوند. این مخازن دارای استانداردهای سختگیرانه ای بوده وآزمون های متعددی نظیر آزمون آتش، آزمون گلوله، پرتاب از ارتفاع، خستگی و... را میگذرانند و برای استفاده در دوره عمر مخزن كه معمولا ۲۰ سال است، ایمنی كامل را دارامی باشند.
مخازن در طول عمر خود بنا به توصیه های استانداردی و رویه های موجودبه طور مرتب و در دوره های منظم مورد بازرسی و كنترل قرار می گیرند تا درصورت وجودهرگونه آسیب احتمالی راهكار مناسب جهت رفع عیب یا تعویض آنها اتخاذ گردد.
تجربهاستفاده از گاز طبیعی فشرده در خودروها در دنیا كه نزدیك به ۸۰ سال می رسد، شاهداین مدعاست كه استفاده صحیح و رعایت الزامات استانداردی در نصب و نگهداری این سیستمها، موجب عدم بروز هر حادثه ای می گردد. موارد ایجاد حادثه انفجار و آتش سوزی دراین خودروها گزارش نشده است مگر در موارد معدودی كه با دستكاری سیستم از سوی مالكاناین گونه خودروها همراه بوده است.
این موضوع به نوبه خود حاكی از ایمنی بالاترخودروهای گازسوز نسبت به خودروهای بنزین سوز و LPG سوز می باشد. تعبیه شیرهای مجهزبه سیستم ایمنی دمایی و فشاری روی مخازن CNG این امكان را فراهم می آورد تا حتیدرصورت قرار گیری مخزن در آتش و ایجاد فشارهای غیرمعمول داخل مخزن، موجب تخلیه گازو جلوگیری از هرگونه انفجاری گردد. قطعات كیت CNG نیز استانداردهای بسیار سختگیرانهای را گذرانده و گواهی ایمنی دریافت می كنند.
همچنین خودروهایی كه در كارخانجاتخودروسازی به صورت گازسوز تولید می شوند نیز جهت اخذ مجوزهای تولید انبوه ملزم بهرعایت كلی هاستانداردهای مرتبط هستند. الزامات ایمنی نصب مخزن و سیستم گاز، ایمنیدر تصادفات، ایمنی در آتش سوزی، عدم نشتی، اصلاح و تغییر برخی مشخصه های خودرو كهتحت تاثیر وزن افزوده مخزن قرار می گیرند ازجمله مواردی است كه در این خودروهارعایت می گردد.
در كارگاه های تبدیل نیز ابتدا نمونه ای از هر نوع خودرو تبدیلو گواهینامه ایمنی اخذ می شود سپس برای تبدیل سایر خودروها اقدام می گردد.
رعایت الزامات نصب مخزن و كیت گاز روی خودرو توسط تكنسین های تبدیل آموزش دیدهدر كارگاه های تبدیل، بازرسی منظم از كارگاه ها و بازرسی دوره ای مخزن و سیستم گازخودرو باعث می گردد كه ایمنی خودروهای CNG تضمین گردد.
اشغال فضای مفید صندوقعقب ناشی از نصب مخازن گاز و كاهش توان در موتورهای پایه بنزینی گازسوز می شوند،ممكن است در بعضی موارد باعث نارضایتی مالكان خودروهای گازسوز گردد، ولی می توانگفت معایب مزبور برای دوره گذار بوده و با توسعه و اصلاح سیستم های متاثر این معایبقابل رفع می باشند.
جانمایی مخزن در داخل شاسی و بدنه خودرو، اصلاحات در سیستمتعلیق و ترمز و طراحی موتورهای پایه گازسوز كه فقط در شرایط اضطراری با بنزین كارمی كنند باعث خواهد شد كه خودروی گازسوز یك خودروی كاملا مطلوب درنظر استفادهكنندگان تلقی گردد.

منبع: همکلاسی
 

Similar threads

بالا