کم لطفی سریال سازان نوروزی نسبت به آذربایجانی ها

مهرومهتاب

عضو جدید
امسال برخلاف سال گذشته نوستالژی صدای "توپ"در هنگام تحویل سال، برای همه مردم ایران تکرار شد و خاطره شیرین در کنار خانواده بودن با مزه صدای آن توپ بیش از پیش شورانگیزتر شد. شاید همین امر نویدبخش تغییر رویکرد صداوسیما نسبت به برنامه های نوروزی سال 1389 بود.
سریالهای دوگانه "زن بابا" و"چاردیواری" به سرعت جای خود را در بین خانواده های ایرانی باز کرد. تم طنزآمیز آن به همراه بازی بازیگران سرشناس ایران و نیز ملموس و اجتماعی بودن سوژه فیلم ها توانست شاهین اقبال و استقبال مخاطبان را بر دوش فیلم سازان و تهیه کنندگان این سریالها بنشاند. اما این کامیابی به چه قیمتی؟!
اگر قرار باشد توهین به شخص و قوم و قشری دستمایه طنز و لودگی و خنداندن لحظه ای دیگران قرار گیرد قطعاً نباید از آن به عنوان سریالی موفق یاد کرد. این روزها گزارشگران صداوسیم به سطح شهر آمده اند و از مردم نظرآنها را پرسیده اند قریب به اتفاق آنها نیز این دو سریال را نام برده و از آن تجلیل می کنند. شبکه های مختلف سیمای سراسری نیز هر روز گوشه ای از این اظهارنظر محبت آمیز! مخاطبان را نسبت به این سریالها پخش می کنند. بعید نیست شاید اینجا هم قیچی سانسور، تیزی خاص و برندگی ویژه خود را نشان داده که کسی انتقادی نمی کند!
ما نیز به لحاظ بهره مندی از نعمت تعطیلات نوروزی!پای این جعبه جادویی نشستیم تاکام خویش از آن جوئیم همانند بقیه تماشاگران. اما آنچه که از متن و دیالوگ و تدوین این سریالها بیرون می آید، توهین آشکار و زیرکانه به ترک زبانان ایران است. حال اگر این لودگی و مسخره کردن زبان ترکی توسط بازیگر سرشناسی چون آتیلاپسیانی (در نقش آقا تقی)باشد که چه بهتر! در این مجال هرگز قصد آن نداریم تا این سریالها را به نقد هنری بکشیم که این خود بازار زرگری خاص خویش و هنرمندان و کارشناسان خاص خود را می طلبد اما این حق هر شهروند آذربایجانی اسیت که در برابر سوءاستفاده دیگران از لهجه و زبان مادری اش در جهت دست یافتن به امیال شخصی موضع بگیرد.
بعد از سالها و مدتها که صداوسیما در برابر ناراحتی و دل نگرانی شهروندان آذربایجانی در قبال برنامه های تلویزیون، موضعی منطقی اتخاذ کرده بود، از آغازین روزهای سال 89 به نظر می رسد که دوباره «عقب گرد به گذشته نه چندان روشن!» را در دیدگاه مدیریت رسانه ی ملی شاهد هستیم!
اینک به بررسی موارد توهین آمیز این دوگانه تلویزیونی می پردازیم:
چاردیواری:
اولین سریالی که هر شب در ایام نوروز و از شبکه اول پخش می شد "چاردیواری" بود که بازی روان امیرجعفری و سعیدآقاخانی، رمز موفقیت آن به شمار می رفت.
در این سریال "سیروس مقدم" به عنوان کارگردان حضور دارد و "سعید آقاخانی" به عنوان نویسنده،بازیگردان و نیز بازیگر نقش خیری! اما آنچه به چشم می خورد، لهجه ساختگی آقاتقی(راننده تاکسی) پدر نادر است که با نهایت تأسف توسط هنرمند سرشناسی به نام آتیلاپسیانی بازی شده است. یا ایشان با زبان ترکی آذری آشنایی ندارند و یا اینکه قصد و غرضی در این باره داشته اند. چرا که هیچ ترک زبانی به لحاظ حضور فیزیکی در یک منطقه فارس نشین، زبان ملی را با چنین لهجه مسخره آمیزی صحبت نمی کند. حال آقای پسیانی این لهجه را از صندوقچه وطبله کدام عطاری بیرون کشیده تا طعم تند توهین را در کام آذربایجانی ها و فرح وشی و لبخند را برصورت مخاطبان غیرترک زبان بنشاند برای ما مکشوف نیست!
در این سریال "آقاتقی" در نقش یک راننده تاکسی ترک زبان بازی می کند که تاکسی مستهلک و از رده خارج سوار می شود، اخلاق تند مزاجانه ای دارد، دائماً رنگ عوض می کند و تابع عقل و منطق نیست حتی برای این شخصیت تکه کلام و دیالوگ پایه تعریف شده که خطاب به پسر معلمش مدام می گوید: «مگر تو معلم نیستی!؟» و این چنین است که مخاطب از این همه سادگی و [...] آقاتقی ترک زبان، از خنده روده بُر می شود. آقاتقی سریال چاردیواری در نقشی ظاهر می شود تا بتواند نماد سادگی و رفتار احساسی و دم دمی مزاجی آذربایجانی ها را به تصویر بکشد. آیا سیروس مقدم (کارگردان) و سعیدآقاخانی (بازیگردان) نتوانستند نقش دیگری به آذربایجانی ها بدهند و یا اینکه در سریال چاردیواری، دیواری کوتاهتر از دیوار مردم آذری زبان ایران پیدا نکردند؟!
زن بابا:
سریال زن بابا هم با همان تم پرطرفدار طنز، از شبکه 3 سیما در ایام نوروز پخش شد.
"سعیدآقاخانی"بازیگردان نقش خیری در سريال "چاردیواری" این بار در نقش کارگردان ظاهر شده است. به نظر می رسد تلویزیون بعد از مدتها دست از سر کارگردانان و بازیگران مشهور طنز و کمدی نظیر: مهران مدیری و رضا عطاران برداشته و این بار بر روی سعید آقاخانی سرمایه گذاری کرده است تا شانس خود را در این وادی هم بیازماید.
داستان گیرا و بازی شوخ و کمیک عده ای از هنرمندان معروف بر جذابیت و خوش اقبالی سريال افزوده است اما به انصافی است اگر توهین زیرکانه این سريال به آذری زبانان مورد اغفال و منتقدان و برنامه سازان واقع شود.
در این سريال هم، "سوری خانم" نقش یک شهروند مستأجر ترک زبان را بازی می کند. اینجا دیگر از "آقاتقی شوفر" خبری نیست و سطح توهین و تمسخر و... یک پله بالاتر رفته است. به نظر می رسد سعیدآقاخانی برای نقش یک پیرمرد کمدین که سابق بر این آقای پورمخبر بازی می کرد کاراکتر "زن " به نام سوری خانم را به میدان فرستاده است. سوری خانم پیرزنی است سخن چین، حراف، خودرای و فضول! .او مستاجر و فقیر است، لباس عهد قدیم می پوشد، فارسی را نمی تواند سلیس صحبت کند و اجازه نمی دهد پیر پسرش ازدواج کند. روحیه ی تندخو، و مستبدی دارد و با حرکات دست و سر و چشم به بازیگر کمدینی تبدیل شده که فقط و فقط نقشش آن است که حرف بزند تا مخاطب بدون توجه به مفهوم کلام و بیان او،فقط به لهجه ترکی او بخندد و او را به سخره بگیرد. و بدتر از همه اینکه، او تلاش می کند تا خود را به عنوان "همسر" به بازیگر اصلی سريال یعنی عزیزآقا (با بازی سیروس گرجستانی) قالب کند!در کجای ایران از مرز رود ارس گرفته تا کرانه نیلگون خلیج فارس، ترک زبانان به این لهجه و ادبیات سخن می گویند؟! چند درصد از مردم آذربایجان اکنون چنین لباس و جامه ای می پوشند؟! چنددرصد از این پیرزنان به اصطلاح عقب مانده به اینترنت دسترسی دارند که کارگردان و تهیه کننده آن، سعی می کند کاسه کوزه سنت و مدرنیسم را سر این زنان آذربایجانی بشکند؟!
"سعیدآقاخانی" در سریالهای نوروزی تلویزیون، گل کرد. توانست خودش را به عنوان یک هنرمند و کارگردان و بازیگردان و بازیگر تلویزیون ایران معرفی کند. اما این نگین طلائی شهرت و اعتبار به چه بهایی؟!
اگر قرار باشد که این کارگردان و هنرمند جوان، تمام ارزشها و باورهای ملی و قومی را به سخره گرفته و از نمد توهین به اقوام گروهها و شخصیت ها، کلاهی از شهرت و خوشمزگی در بین تماشاگران غیرآذری برای خود دست و پا کند، بی گمان نقطه پایان بر عمر هنری خویش گذاشته است.
نابخردی است اگر رسانه ملی، از عملکرد گذشته و آثار و تبعات آن هجمه ی سالهای گذشته نسبت به ترک زبانان پند نگرفته و رویه ی معیوب وامتحان پس داده "توهین به اقوام" را در پیش گیرد.
امید که چنین مباد!
 

یومیی

عضو جدید
الان این موضوع رو با آقا مطرح کردم
اینجور جواب داد

-----------------------------------------------------------------------

یوزا:آقا این تقی تاکسی که ترکا رو مسخره میکرد قضیش چیه؟

آیت الله خامنه ای: تمسخر قوميت ها حرام است
.

-------------------------------------------------------------------------


حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به رواج تقليد لهجه‌ اقوام ايراني از سوي برخي، تاكيد كردند چنانچه اين كار از باب تمسخر باشد، «حرام» است.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار آيت‌الله خامنه‌اي؛ ايشان در جلسه درس خارج فقه كه در روز ۳۱ فروردين ماه برگزار شد، در ذيل بحث «غيبت» با اشاره به رواج تقليد لهجه‌ي اقوام ايراني از سوي برخي، اين كار را مصداق «غيبت» ندانستند، ليكن تاكيد كردند كه چنانچه اين كار از باب تمسخر باشد، «حرام» است.

ايشان همچنين يادآور شدند: «غالب شهرهايي كه لهجه‌هاي آنها تقليد مي‌شود شهرهايي هستند كه مردم غيرتمند آنها در حوادث مهم ۱۰۰ سال گذشته در مقابل دشمنان و مهاجمين ايستاده‌اند و اين عمل تصادفي نيست».

متن اين سخنان به اين شرح است:

«متأسفانه يك كار زشتي در بين مردم رايج است كه از لهجه‌هاي بعضي از ولايات تقليد مي‌كنند؛ اين آيا غيبت محسوب مي‌شود يا نه؟

حالا اين را هم من به شما عرض بكنم؛ غالب اين شهرهايي كه لهجه‌هاي آنها تقليد مي‌شود، شهرهايي هستند كه داراي مردم غيرتمندي هستند كه در حوادث مهم ۱۰۰ سال پيش، در مقابل دشمنان و مهاجمين ايستاده‌اند. اين تصادفي نيست. اين تقليد هم سابقه ندارد؛ يعني توي هيچ يك از اين كتاب‌هاي ادبي و طنز و غيره، ما نديديم كه يك حرفي باشد كه نشان دهنده‌ تقليد لهجه باشد.

اين مالِ همين اواخر است؛ يعني مثلاً از ۱۰۰ سال پيش به اين طرف؛ يعني از وقتي كه كشور ما در مواجهه‌ با اين دشمني‌ها قرار گرفته. يكي از مناطقي كه ايستادگي سرسخت كرده، مناطق شمال است،منطقه‌ گيلان؛ يكي از مناطق، منطقه‌ خراسان است؛ يكي از مناطق، مناطق آذربايجان است.

اينها آن جاهايي هستند كه مردمش سرسختي و سلحشوري نشان دادند؛ اتفاقاً سعي شده است كه همين‌ها از لحاظ لهجه در بين مردم سبك بشوند. يعني تقليد مي‌شود.

پس ضمناً در پرانتز، به اين نكته هم توجه داشته باشيد. اين مسلماً حرام است. در حرمت اين عمل هيچ شكي نيست. لكن غيبت نيست. چون قيودي كه در غيبت ذكر شد ـ كه مقوّم معناي غيبت محرم شرعي است ـ در اين جا وجود ندارد. يكي از قيود، مستور بودن بود. خب، اين مستور نيست. علاوه بر اينكه عيب نيست اصلاً. كسي اين را به عنوان عيب ذكر مي‌كند، ولي اصلاً عيب نيست! بنابراين وقتي عيب نبود، پس غيبت نيست. مثل اين است كه مثلاً بگويند: آقا عمامه سرش است؛ اين «عمامه به سر بودن» عيب نيست. ذكرش بنابراين غيبت نيست. علاوه بر اينكه امر ظاهري است، امر واضحي است. پس تعريف غيبت بر اين صدق نمي‌كند، اما مسلماً حرام است.

اين از باب تمسخر و از باب استهزاء و اينهاست. اينجا ديگر فرقي نمي‌كند كه علي نحو عام استغراقي مورد نظرش باشد؛ يا نه، مثلا فرض كنيد فرد خاصي را مورد نظر قرار بدهد و لهجه‌ يك شخصي را ـ به عنوان اينكه لهجه‌ او، لهجه‌ عموم است ـ تقليد بكند. اين صور مختلفي دارد. همه‌ اينها محرّم است. منتها تفاوتش اين است كه اگر غرض او لهجه‌ عموم باشد، اين مي‌شود اهانت به همه‌ آن جمعيت؛ كه خب طبعا آثار خاص خودش را دارد. مثلا فرض بفرماييد اگر بخواهد استحلال بكند، بايستي از يكايك اينها استحلال بكند. آنجايي كه يك نفر باشد، نه، از يك نفر استحلال مي‌كند. اين بحث عيب‌جويي است.

اگر چنانچه نه، تمسخر وجود نداشت، اين از محل كلام خارج است. گاهي از اين تقليدها انجام مي‌گيرد، اما هيچ قصد تمسخري هم نيست. يك وقتي چند سال قبل از اين، در راديو يك گوينده‌اي تقريبا تمام لهجات ايران را در يك برنامه‌ راديويي بيان مي‌كرد! بعد هم ما آن شخص را ديديم. گفتيم بالاخره تو كجايي هستي؟! چون هم تركي را مثل خود ترك‌ها حرف مي‌زد كه ما مي‌فهميديم، هم مشهدي را مثل خود مشهدي‌ها حرف مي‌زد! نفهميديم بالاخره كجايي است، نگفت آخرش هم كه كجايي است؛ گفت من ايراني هستم.

پس بنابراين گاهي تقليد لهجه به عنوان تمسخر نيست. كما اينكه تقليد لهجه‌ يك فرد هم به عنوان تمسخر نيست. يك عمل شيريني است. خود آن فرد هم گاهي مي‌نشيند و تماشا مي‌كند كه تقليدش را دارند مي‌كنند. خودش هم مي‌خندد، خوشش مي‌آيد. پيداست كه پس تمسخر نيست.

اين از محل كلام خارج است. آنجايي كه قصد، استهزاء باشد، تمسخر باشد، آن جا مي‌شود محرّم.

پايگاه اطلاع‌رساني حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بخشي از متن و صوت بيانات رهبر انقلاب در اين جلسه‌ را به دليل جنبه‌ عمومي و اجتماعي آن منتشر مي‌كند.

جلساتِ درس «خارج فقه» حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، به صورت منظم و سه روز در هفته، از ساعت ۷.۳۰ صبح تشكيل مي‌شود و جزو برنامه‌هاي ثابت ايشان از سال ۶۹ تاكنون بوده است. در اين جلسات كه با حضور تقريباً ۵۰۰ نفر از طلاب برگزار مي‌شود، تاكنون مباحث جهاد و قصاص به طور كامل تدريس شده و در حال حاضر، «مكاسب محرّمه» تدريس مي‌شود.
 

یومیی

عضو جدید
آخ جون آقا فهمید





 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان عزیزم
گربه همیشه به سمتی که میترسه چنگ میندازه
اینا که کمبود شخصیت وهویت دارن دست به این کارا میزنن
ما باید خودمونو طوری بکشیم بالا که این آقایون روزی افتخار کنن که ترکی بلدن یا متوجه میشن;)
 

Orion neb

عضو جدید
:surprised::surprised::surprised::eek::eek::eek:
ببخشید این اولین سریال ایرانی بوده که شما دیدین؟؟؟
چرا یه مدته من هر وقت وارد سایت میشم یه تاپیک در مورد توهین به هموطنان ترک زده شده؟؟؟
این یه موضوع کاملا معموله که توی فیلم ها و سریالا از لهجه های مختلف استفاده کنن. با این استدلالای منطقی که اگه ما راه بریم هم به هم توهین کردیم.:surprised:
وقتی پیش فرض منفی باشه هر چیز دیگه ای هم که نشون داده بشه میشه ازش برداشت منفی کرد:razz:
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
:surprised::surprised::surprised::eek::eek::eek:
ببخشید این اولین سریال ایرانی بوده که شما دیدین؟؟؟
چرا یه مدته من هر وقت وارد سایت میشم یه تاپیک در مورد توهین به هموطنان ترک زده شده؟؟؟
این یه موضوع کاملا معموله که توی فیلم ها و سریالا از لهجه های مختلف استفاده کنن. با این استدلالای منطقی که اگه ما راه بریم هم به هم توهین کردیم.:surprised:
وقتی پیش فرض منفی باشه هر چیز دیگه ای هم که نشون داده بشه میشه ازش برداشت منفی کرد:razz:
حرف شما درست
سوال:
آیا تو این مملکت صاحب مرده ترکا فقط شغلای سطح پایین جامعه رو دارن یا تو مناطق سطح پایین شهرا ساکنن؟
آیا نداریم ترکی که تو این مملکت استاد دانشگاهی مدیر شرکتی و... باشه؟؟؟؟؟؟؟
 

یومیی

عضو جدید
حرف شما درست
سوال:
آیا تو این مملکت صاحب مرده ترکا فقط شغلای سطح پایین جامعه رو دارن یا تو مناطق سطح پایین شهرا ساکنن؟
آیا نداریم ترکی که تو این مملکت استاد دانشگاهی مدیر شرکتی و... باشه؟؟؟؟؟؟؟

چرا اتفاقا استاد شیمی ما ترک بود
سر کلاس کر کر خنده بود:biggrin:


ربطی به ترک بودنش نداشت ولی:surprised:
----------------------------------------------------------


راننده تاکسی شغل پایینیه؟:mad:

خوب اینم بگو که او شخصیت دزد فارس بوده
فارسا برن خودکشی کنن؟
 

Orion neb

عضو جدید
حرف شما درست
سوال:
آیا تو این مملکت صاحب مرده ترکا فقط شغلای سطح پایین جامعه رو دارن یا تو مناطق سطح پایین شهرا ساکنن؟
آیا نداریم ترکی که تو این مملکت استاد دانشگاهی مدیر شرکتی و... باشه؟؟؟؟؟؟؟

نه اصلا این طور نیست، توی هر قومیتی همه جور آدمی داریم. از یه سریال هم نمیشه به این نتیجه رسید که دید عمومی فارس ها یا حتی سازندگان این سریال این بوده:razz:
خب یه سوال، شما همینو در مورد لر ها بلوچ ها یا کرد ها به من جواب بده. به نظر من اگه واقعا داره اجحافی میشه، واسه ترک ها کمتر از بقیه بوده.
این دلایل که از منطق خاصی پیروی نمی کنن نه تنها هیچ کمکی نمی کنن حتی باعث می شن دلایل دیگه تون حتی اگه منطقی هم باشن پذیرفتنی نباشن.;)
 

مهرومهتاب

عضو جدید
:surprised::surprised::surprised::eek::eek::eek:
ببخشید این اولین سریال ایرانی بوده که شما دیدین؟؟؟
چرا یه مدته من هر وقت وارد سایت میشم یه تاپیک در مورد توهین به هموطنان ترک زده شده؟؟؟
این یه موضوع کاملا معموله که توی فیلم ها و سریالا از لهجه های مختلف استفاده کنن. با این استدلالای منطقی که اگه ما راه بریم هم به هم توهین کردیم.:surprised:
وقتی پیش فرض منفی باشه هر چیز دیگه ای هم که نشون داده بشه میشه ازش برداشت منفی کرد:razz:
واقعا چه قد نظرتون جالب و از روی منطق بود بهتربود این طوری میگفتین که بابا اکثریت جمعیت ایران ما داریم هر رقمه به شما توهین میکنیم شما خسته نشدین از مقاومت بسه دیگه چه قد میخواین از حقوقتون دفاع کنین آزادی بیان فقط ماله ماست رسانه ملی داره هی بهتون توهین میکنه آخه چرا شما عادت نمیکنن؟؟:surprised:
 

Orion neb

عضو جدید
واقعا چه قد نظرتون جالب و از روی منطق بود بهتربود این طوری میگفتین که بابا اکثریت جمعیت ایران ما داریم هر رقمه به شما توهین میکنیم شما خسته نشدین از مقاومت بسه دیگه چه قد میخواین از حقوقتون دفاع کنین آزادی بیان فقط ماله ماست رسانه ملی داره هی بهتون توهین میکنه آخه چرا شما عادت نمیکنن؟؟:surprised:
:surprised:
از کجای نظر من به اینجا رسیدین؟؟؟
چرا فک می کنین من فارسم؟؟؟
من واقعا دوباره نظر خودمو تکرار می کنم که اگه قرار باشه ما با عینک کاملا سیاه به چیزی نگاه کنیم در هر شرایطی حتی شیر رو هم سیاه میبینیم.
;)
من معمولا تو این جور تاپیکا نظری نمیدم ولی این دفعه فک میکردم شاید بشه منطقی صحبت کرد.مث اینکه اشتباه کردم.
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا اتفاقا استاد شیمی ما ترک بود
سر کلاس کر کر خنده بود:biggrin:


ربطی به ترک بودنش نداشت ولی:surprised:
----------------------------------------------------------


راننده تاکسی شغل پایینیه؟:mad:

خوب اینم بگو که او شخصیت دزد فارس بوده
فارسا برن خودکشی کنن؟
نه اصلا منظورم این نبود اگه سوتفاهم شده عذر میخام
ما خودمون یه روزی تاکسی داشتیم و...
منظور از سطح پایین منظورم چارت سازمانی و ... بود نه اهمیت و شان و حرمت
اکی؟
 

مهرومهتاب

عضو جدید
:surprised:
از کجای نظر من به اینجا رسیدین؟؟؟
چرا فک می کنین من فارسم؟؟؟
من واقعا دوباره نظر خودمو تکرار می کنم که اگه قرار باشه ما با عینک کاملا سیاه به چیزی نگاه کنیم در هر شرایطی حتی شیر رو هم سیاه میبینیم. ;)
من معمولا تو این جور تاپیکا نظری نمیدم ولی این دفعه فک میکردم شاید بشه منطقی صحبت کرد.مث اینکه اشتباه کردم.
هدف من هم ازاين تاپیك اصلاح تفكري بود که به مرحمت صدا وسیما در ذهن عموم نقش بسته این که صحبتامون منطقیه یا نه بهتره به عهده کسی بذاریم که حداقل تخصص رو داره
مطمئن باشید ماهم دوس داریم اوضاع جامعه مون فرق کرده باشه
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
نه اصلا این طور نیست، توی هر قومیتی همه جور آدمی داریم. از یه سریال هم نمیشه به این نتیجه رسید که دید عمومی فارس ها یا حتی سازندگان این سریال این بوده:razz:
خب یه سوال، شما همینو در مورد لر ها بلوچ ها یا کرد ها به من جواب بده. به نظر من اگه واقعا داره اجحافی میشه، واسه ترک ها کمتر از بقیه بوده.
این دلایل که از منطق خاصی پیروی نمی کنن نه تنها هیچ کمکی نمی کنن حتی باعث می شن دلایل دیگه تون حتی اگه منطقی هم باشن پذیرفتنی نباشن.;)
بارها من ودوستان دیگه گفتیم که اینکه یه قوم دیگه در برابر ظلمهایی که بهش میشه ساکته دلیل بر این نمیشه که ما رو هم متقاعد به سکوت در برابر ظلم وظالم کنن
ما ترکا توهینارو با کوبنده ترین جواب پاسخ خواهیم داد و به کسی اجازه نمیدیم به ما توهینی کنه یا سر سوزنی چشمداشتی به حق و حقوق ما داشته باشه
اگرم تا حالا حقی خورده شده تقصیر من جوان نیست
من به نوبه خودم تلاشم را برای سربلندی آذربایجان و آذربایجانی برای ایرانی آباد به کارخواهم بست :rambo::rambo::rambo:
 

Similar threads

بالا