کشف سیاره شبه زمینی جدید توسط شکارچی سیاره ها

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کشف سیاره شبه زمینی جدید توسط شکارچی سیاره ها
تلسکوپ کپلر ناسا سیاره ای شبه زمینی جدیدی را در فاصله 352 سال نوری کشف کرده است، با این همه سیاره بسیار داغتر از آنی است که بتوان بر روی آن زندگی کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، درجه حرارت این سیاره جدید بیش از هزار و 600 درجه سلسیوس تخمین زده شده است. این سیاره در مدار ستاره ای در فاصله 352 سال نوری در حرکت است اما شانس سکونت در آن بسیار پایین است زیرا سطح آن از شدت حرارت کاملا برشته شده است.
این سیاره که در محدوده ستاره ای مورد رصد کپلر قرار دارد، کپلر 21b نامیده می شود و ستاره میزبانش HD 179070 به اندازه ای نزدیک است که می توان آن را با استفاده از تلسکوپی خانگی مشاهده کرد.
کپلر که از سال 2009 فعالیت خود را آغاز کرده، موفق به رصد صدها سیاره شده است. به گفته محققان ماموریت کپلر در کشف سیاره های جدید به اندازه ای باورنکردنی موفقیت آمیز بوده است. اکنون با کمک این تلسکوپ امکان رصد سیاره های شبه زمینی بسیاری به وجود آمده که کپلر 21b یکی از آنها است.
با وجود اینکه این سیاره ابعادی مشابه با ابعاد زمین دارد، فاصله اش تا ستاره میزبانش تنها 5.95 میلیون کیلومتر است، از این رو احتمال یافتن حیات بر روی این سیاره بسیار پایین است. در مقایسه سیاره عطارد 56 میلیون کیلومتر از خورشید فاصله دارد، اما به اندازه ای داغ است که شانس حیات بر روی آن صفر است.
محدوده ستاره ای مورد رصد کپلر که سیاره کپلر 21b در آن کشف شده است
به گفته اخترشناسان این سیاره جدید شعاعی 1.6 برابر شعاع زمین دارد و از این رو احتمال می رود که یک سیاره سنگی باشد. سیاره جدید هر 2.8 روز یک دور کامل به دور ستاره اش می زند و از این رو درجه حرارت آن به شدت بالا است، عطارد نیز هر 88 روز یکبار به دور خورشید می گردد اما این سیاره نیز بسیار داغ است.
بر اساس گزارش تلگراف، تا کنون در حدود 704 سیاره شبه زمینی تایید شده در خارج از سامانه خورشیدی و بیش از هزار جرم تایید نشده شناسایی شده اند که برای شناسایی دقیق تر و تایید آنها به زمان بیشتری نیاز خواهد بود. به گفته محققان شانس زیادی برای یافتن سیاره ای مشابه زمین وجود دارد و زمانی که چنین سیاره ای کشف شود باید به امواج رادیویی که از سوی آن به زمین می آید، گوش سپرد زیرا در صورتی که تمدنی بر روی آن سیاره در حال زندگی باشد، از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط استفاده خواهد کرد.
 
بالا