کایزن چیست؟

mohammad.ie69

عضو جدید
کاربر ممتاز
کایزن
 

پیوست ها

  • کایزن.doc
    57.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • كايزن عملياتي.pdf
    912.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Hichkas.m

عضو جدید
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]کا[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]یزن ، روح کیفیت ژاپنی [/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] Kaizen[/FONT][/FONT] [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT] [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] کلاً چیزی که از مطالعه روشهای مدیریتی ژاپنی ها نصیبم شده این است که واقعا خیلی ساده [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]به مسائل نگاه میکنند و میتوانند به راحتی عمق مسئله را ریشه یابی کنند. اکثر ما به قدری مسائل را پیچیده می کنیم که واقعاً خود مسئله را گم می کنیم.[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] نگاه ساده ولی عمیق به مسئله میتواند کلید حل بسیاری از مشکلات جاری باشد.[/FONT][/FONT][/FONT] [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]معنی اصلی واژه کایزن ساده و گویاست: کایزن یعنی بهبود مستمر. بهبود مستمری که تمامی افراد یعنی مدیران ، کارکنان و کارگران را در بر میگیرد. فلسفه کایزن بر این اصل استوار است که شیوه زندگی انسان شامل زندگی شغلی ، زندگی اجتماعی، و زندگی خانوادگی باید پیوسته و مداوما بهبود یابد. فرهنگ کایزن و تعامل آن در بین لایه ها و سازمانهای مختلف اجتماعی در ژاپن باعث شده است تا کارخانه به دانشگاه تبدیل شود و دانشگاه به کارخانه ، کارگر از مدیر بیاموزد و مدیر از ایده های کارگر بهره مند گردد، پژوهشگر لباس کار بپوشد و به جای نشستن در برج عاج به صحنه تولید بیاید و فعالان صحنه های تولید به فکر و تدبیر در باب بهبود کار خویش بپردازند و به پژوهش روی آورند. پیام استراتژی کایزن در این جمله خلاصه میشود که حتی یک روز را نباید بدون ایجاد نوعی بهبود در یکی از بخشهای سازمان یا شرکت سپری نمود. یاد فرمایش پیامبر اکرم (ص) افتادم که فرموده اند "مسلمانی که دو روزش برابر باشد مغبون است". چنین فرمایشی در آن زمان واقعا دلیل بر سطح فکر بالای پیغمبرمان دارد. ای کاش واقعا مسلمان بودیم و بدون آنکه دینمان را بشناسیم اسم مسلمانی را یدک نمیکشیدیم. پس از جنگ جهانی دوم بیشتر شرکتهای ژاپنی ناچار بودند که فعالیت خود را از صفر شروع کنند. مدیران و کارگران ژاپنی هر روز به مقابله با مشکلات جدیدی می رفتند و هر روز نیز پیشرفتهای جدیدی عایدشان می شد. خلاصه اینکه ادامه فعالیت شرکتها به پیشرفت بی پایانشان بستگی داشت و بدینسان کایزن به روش زندگی ژاپنی ها تبدیل شد. [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]برای اینکه شرایط آن زمان ژاپن را باور کنید مثالی می زنم. در اولین سالهای پس از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم آقای کاراتسو مشاور فنی ماتسوشیتا (همان شرکت مالک نامهای تجاری پاناسونیک و ناسیونال) به عنوان مهندس جوان کنترل کیفیت در شرکت تلگرام و تلفن ژاپن بکار اشتغال داشت نقل کرده است که : در آن زمان هر وقت می خواستم به کسی تلفن کنم حتما شماره اشتباه می افتاد. آجودان شرکت مک آرتور با مشاهده وضعیت نابسامان این شرکت ژاپنی تعدادی از کارشناسان کنترل کیفیت وسترن الکتریک آمریکا را برای برطرف کردن مشکلات این شرکت به ژاپن دعوت کرد. کارشناسان آمریکایی به مدیریت شرکت ما گفتند که تنها راه حل بکارگیری کنترل کیفیت است. ما با غرور به آمریکایی ها گفتیم که ما شیوه ژاپنی کنترل کیفیت را در این شرکت اعمال می کنیم. ولی وقتی آنها از ما خواستند تا برگه های کنترل کیفیت را نشان دهیم ما حتی نمیدانستیم برگه[/FONT] [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]کنترل کیفیت چیست ...[/FONT][/FONT][/FONT] [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]با این اعتراف عاجزانه بود که تلاش برای بهبود شیوه های کنترل کیفیت ژاپن در اواخر دهه 1940 آغاز شد. نمونه این تلاش ایجاد کمیته فرعی کنترل کیفیت در اتحادیه دانشمندان و مهندسین ژاپن بود. تقریبا در همین زمان اتحادیه استانداردهای ژاپن سمینارهایی در زمینه کنترل کیفیت آماری بر پا کرد.[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]در ژوئیه 1950 از دکتر دمینگ دعوت شد تا برای تدریس کنترل کیفیت آماری در یک سمینار هشت روزه که از سوی همین اتحادیه برپا شده بود به ژاپن سفر کند (دکتر دمینگ مشهور است به کسی که کیفیت را به ژاپنی ها آموخت). پروفسور دمینگ در دهه 1950 چند بار از ژاپن بازدید کرد و در[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]خلال یکی از همین بازدیدها بود که پیش بینی مشهور خود را مبنی بر اینکه ژاپن به زودی سیل تولیدات دارای کیفیت مرغوب را به بازارهای جهان سرازیر خواهد کرد عنوان نمود. دمینگ در عین حال چرخه دمینگ را که یکی از[/FONT][/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] ابزارهای مهم کنترل کیفیت حهت بهبود مداوم محسوب میشود را در ژاپن ارائه نمود. که به [/FONT][/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]P.D.C.A[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]هم مشهور است. به معنای: طراحی- اقدام به پیاده سازی- کنترل نتیجه با آنچه در طراحی پیش بینی کرده بودیم و در نهایت اقدام اصلاحی جهت رفع نواقصات و خطاها. و این سیکل دوباره تکرار می شود و محصول همیشه بهبود مي یابد. البته این چرخه در اصل حول یک استوانه رو به بالا حرکت می کند چرا که محصولی که یک دور این چرخه را طی کرده اینک از نظر کیفی در رتبه بالاتری قرار دارد و نواقصاتش رفع شده اند.[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]در ژوئیه 1954 اتحادیه دانشمندان و مهندسان ژاپن از پروفسور جوران برای سخنرانی در سمینار مدیریت کیفیت دعوت کرد. این اولین باری بود که موضوع کنترل کیفیت از بعد مدیریت فراگیر مطرح می شد. در نوامبر 1960 اولین ماه کیفیت ملی برگزار شد. در همین سال بود که پرچم ها و علائم کیفیت رسماً مورد استفاده قرار گرفت. سخنرانی پروفسور جوران در سال 1954 جنبه دیگری از کنترل کیفیت را مطرح ساخت : کنترل کیفیت از دیدگاه مدیریت. در حال حاضر کیفیت به عنوان یکی از ابزارهای تمام عیار مدیریت در آمده و تمامی کارکنان شرکت را در بر می گیرد و با استانداردسازی توسط سازمان ایزو و انتشار استانداردهای سری[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]ISO 9000[/FONT] [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]توسط کمیته فنی [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]176[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] اینک یکی از اصلی ترین ابزارهای مدیریت برای کنترل و ارتقاء سازمانی است.[/FONT][/FONT][/FONT] [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]به قول یکی از مدیران ژاپنی که در جلسه هیئت مدیره گفته بود: آقایان وظیفه ما اعمال مدیریت برای ایجاد تغییر است. در صورت عدم موفقیت باید مدیریت را تغییر دهیم.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT] [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]كايزن چيست ؟[/FONT] [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]كايزن تركيبي دو كلمه اي از يك مفهوم ژاپني است كه تعريف آن تغيير به سمت بهتر شدن يا بهبود مستمر و تدريجي است. در واقع كايزن بر اين فلسفه استوار است كه براي ايجاد بهبود در سازمان ها لازم نيست به دنبال تغييرات انفجاري يا ناگهاني باشيم، بلكه هر نوع بهبود يا اصلاح به شرط آنكه پيوسته و مداوم باشد، ارتقاي بهره وري را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد. [/FONT] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]KAI+ ZEN= KAIZEN[/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]معنی اصلی واژه کایزن ساده و گویاست: کایزن یعنی بهبود مستمر، بهبود مستمری که تمامی افراد یعنی مدیران کارکنان و کارگران را در بر می گیرد: فلسفه کایزن براین اصل استوار است که شیوه زندگی انسان شامل زندگی شغلی، زندگی اجتماعی و زندگی خانوادگی باید پیوسته و مداوم بهبود یابد. فرهنگ کایزن و تعامل آن در بین لایه ها و سازمانهای مختلف اجتماعی در ژاپن باعث شده است تا کارخانه به دانشگاه تبدیل شود و دانشگاه به کارخانه، کارگر از مدیر بیاموزد و مدیر از ایده های کارگر بهره مند گردد. پژوهشگر لباس کار بپوشد و به جای نشستن در برج عاج به صحنه تولید بیاید و فعالان صحنه های تولید به فکر و تدبیر در باب بهبود کار خویش بپردازند و به پژوهش روی آورند. پیام استراتژی کایزن در این جمله خلاصه می شود که حتی یک روز را نباید بدون ایجاد نوعی بهبود در یکی از بخشهای سازمان یا شرکت سپری نمود. [/FONT][/FONT] [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]پروفسور دمینگ چرخه دمینگ را که یکی از ابزارهای مهم کنترل کیفیت جهت بهبود مداوم محسوب می شود را در ژاپن ارائه نمود که به [/FONT]P.D.C.A [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]هم مشهور است.[/FONT][/FONT] [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]*بهبود مستمر و تدريجي با بهره گيري از مشاركت كاركنان*[/FONT]
 

mjvm

کاربر فعال گروه کیفیت مهندسی صنایع
یادم میاد وقتی استاد برامون کایزن رو توضیح میداد می گفت باید یاد پاگرد پله ها افتاد .چند قدم میریم بالا یک استراحت !
اگر در یک شرکتی بهبود ایجاد می کنیم حتما باید اول بهبود رو تثبیت کنیم و سپس به دنبال بهبود های دیگه باشیم !
من واقعا عاشق این مبحثم .مخصوصا 5s که یکی از زیر شاخه های اصلی کایزن است .
مرسی از همگی بابت تاپیک عالی

:gol:
 

mohammad.ie69

عضو جدید
کاربر ممتاز
معنایکلمه ژاپنیکایزن، بهبود و جستجو برای بهبود مستمر است ولی اینمعنا زمانی کامل می شود که مشارکت کارکنان را به همراه داشتهباشد
فلسفه و ذهنیت کایزن
1- تعهد و پشتیبانی از گشودگی در مدیریت سازمان
2- سرزنش کردن و قضاوت های عجولانه موقوف
3- تعویض قدرت و اختیار
4- تاکید بر توانائیهای ناشناخته نیروی کار که وظایف ضمنی سازمانی را بر عهده دارند
5- تبادل کامل اطلاعات / اهداف تعریف شده
6- حل مسا له و استفاده از مفهوم کار تیمی
7-انعطاف در غنی سازی و توسعه وظایف کارکنان در سطوح مختلف
8- حداکثر استفاده از خرد نیروی کار برای بهبود مستمر
9- حذف مستمر اتلاف ها(فعالیتهای فاقد ارزش افزوده)
10- توجه کامل به ریزه کاری ها

مراحل اجرای کایزن :
1- منطقه هدف را انتخاب کنید
2- تیم کایزن را ساماندهی کنید
3- بررسی و جمع آوری اطلاعات در منطقه هدف انجام شود
4- اهداف بهبود یافته و مطلوب را مشخص کنید
5- کارکنان محل واقعی انجام کار را توجیه کنید
6- 5S را انجام دهید
7- اتلاف ها را شناسایی و فهرست آن را تهیه کنید(مودا)
8- تجزیه و تحلیلهای لازم در محل واقعی انجام کار انجام دهید

9- اتلافهایی که راه حل های قوی دارند انتخاب کنید
10- حرکت ها و تغییرات فیزیکی را نجام دهید
11- استاندارد سازی و آموزش کارکنان را برای موضوع بهبود یافته انجام دهید
12- داستان توفیق تیم کایزن را ارائه کنید
13- پروژه جدید برای آغازی دیگر را انتخاب کنبد
14- اندازه گیری ها و ارزیابی از نتایج راه حل های اجرا شده را انجام دهید
جعبه ابزار کایزن :
5S
ابزارهایمرتبط با دقت و زمان کار
ابزارهایمرتیط با ماشین آلات
ابزار مرتبط با کیفیت
ابزارعمومی
ابزار های مرتبط با دقت و زمانکار:
نمودار جریان عملیات وخطوط حرکت پرسنل مواد
نمودار فرآیندها
نمودار بههم پیوسته فعالیت های استاندارد
مطالعه زمان وحرکات
سیستم تولید کششی
تک تایم/ زمان سیکلعملیات
کانبان
ابزار مرتبط با ماشینآلات
TPM
تحلیل PM
LCA )
اتوماسیون کم هزینه)
ابزارمرتبط با کیفیت:
1SO 9000
روش SQC
QFD
پوکایوکی
بازرسی منابع
6& )
شش سیگما )
ابزارعمومی :
فهرستمودا MUDA LIST
نظامپیشنهادها
الگوبرداری
داستان QC
مکانیزمهایی که برای پشتیبانی لازم است عبارتنداز:
-1 قدردانی از فعالیتها
-2
آموزش در محیط کار
-3
آموزشکارکنان
4
-هفته نامه ، تابلوی کایزن/ جلسات گردهماییعمومی
کایزن به عنوان سیستم مدیریتنوین
کایزن سیستم مدیریتی است که با زمان به پیش می رود واگر مدیریت بخواهد که کارکنان را تغییر دهد باید خودش تغییرکند
مودا ( اتلاف ) چیست ؟
هر چیزی(فعالیت،فرآیند،سخت افزار و نرم افزارو...) که نمی تواند ارزش افزوده در راستای رضایتمشتری نهایی ایجاد نماید ، نمودی از اتلاف میباشد .
انواع مختلفموداها
اتلاف در تولید اضافی
اتلاف درانتظار و توقعات
اتلاف در حمل و نقل وانتقال
اتلاف در خود پردازش و فرآیند پذیری
اتلافدر انبارش
اتلاف در حرکت
اتلاف در ساخت قطعاتمعیوب
 
بالا