کاربرد ترموگرافی در تجهیزات الکتریکی

poyagostar

عضو جدید
در این تاپیک به مرور به بیان پیدا کردن عیوب مختلف الکتریکی به روش ترموگرافی خواهم پرداخت.
 

poyagostar

عضو جدید
لطف کن در مورد دوربین های این کار مدل های موجود تو ایران وقیمتش هم یه توضیحی بده

دوربین های حرارتی دو دسته هستن! یکی دوربین های دماسنجی! که به ترمومتر معروفن و فقط دمای هر نقطه رو نشون میدن! در واقع با انداختن لیزر روی یح محیط میانگین دمای محیط حاصل رو به عنوان دمای محل نشان می دهند!
دسته دوم دوربین های ترموگرافی هستن که دمای تمام تصویر رو همزمان نشون میده و به هر دما یک رنگ اختصاص میده! به همین دلیل عکس های ترموگرافی اینگونه دیده می شوند!
رنگ بندی دوربین ها هم متفاوته و معمولا با یک دوربین هم میشه چند رنگ بندی مختلف رو داشت!
در مورد قیمتش هم ترمومتر ها از 2-3 میلیون تومان به بالا و دوربین های ترموگرافی از 15 میلیون به بالا هستن!

کاربردها تخصصی ترموگرافی در صنعت برق رو در ادامه بیشتر توضیح خواهم داد!
 

HniArsh

عضو جدید
کاربر ممتاز
SOURCE : www.cbmschool.com

SOURCE : www.cbmschool.com

معرفی بخش ترموگرافی (گرما نگاری - ترموویژن - تصویر برداری حرارتی)

آنالیز ترموگرافی که به نامهای گرما نگاری، ترموویژن و تصویر برداری حرارتی نیز شناخته می شود، تکنیک مهمی است که دامنه کاربردهای آن بسیار گسترده و فراتر از بحث مراقبت وضعیت (CM) تجهیزات و ماشین آلات است. داده برداری به کمک دوربین ترموگرافی (ترمو ویژن) صورت می پذیرد. از این طریق کلیه اشکالاتی که منجر به تغییر در الگوی توزیع دمای سطحی می شوند، قابل شناسایی خواهند بود.

دسته بندی کاربردهای ترموگرافی (گرما نگاری):
به طور کلی می توان کاربردهای ترموگرافی (گرمانگاری) را در شش موضوع دسته بندی کرد:

  1. کاربرد در بحث مدیریت ساختمان (نشت یابی، ارزیابی اتلافهای گرمایش/سرمایشی و ...)
  2. کاربرد در بخش R&D صنایع (مثلاً در صنایع الکترونیک، مطالعه رفتار مواد و ...)
  3. کاربرد در بخش QC صنایع
  4. کاربرد در نت پیشبینانه/پیشگویانه
  5. کاربردهای پزشکی
  6. کاربردهای نظامی و دید در شب
در این بخش مطالب مقدماتی را درباره کاربرد ین تکنیک در حيطه نت پیشبینانه (پیشگویانه) و یا همان پایش وضعیت خواهید خواند و با جنبه های مختلف کاربرد آن همراه با ارائه نمونه ای از تصاویر ترموگرافی آشنا خواهید شد.

کاربردهای ترموگرافی در برنامه مراقبت وضعیت (CM)
در زیر برخی از زمینه های کاربردی این تکنیک برای مراقبت و پایش وضعیت و تشخیص عیب سیستمها و تجهیزات صنعتی (اعم از مکانیکی، الکتریکی و فرآیندی) را نشان می دهد:


تجهیزات الکتریکی

سوئیچ گیر و MCC - اتصالات
خطوط فشار قوی - اتصالات
پست برق - ترانسفورماتورها (بدنه، سیستم خنک کاری، تب چنجرها، اتصالات، . . .)، رله ها و بریکرها
تجهیزات فرآیندی
پایپینگ و اجزاء آن - وضعیت عایق، ولوها، تله های بخار، تشخیص ساییدگی و خوردگی لوله ها
تجهیزات انتقال حرارت - کوارها و هیترها، برجهای خنک کن، بویلرها، مشعلها
تجهیزات دوار
الکتروموتور - هوزینگ بیرینگها، بدنه موتور
پمپ، فن، گیربکس - هوزینگ بیرینگ




نمونه تصاویر ترموگرافی (ترمو ویژن)
ذیلاً چند نمونه از تصاویر ترموگرافی (گرما نگاری) را در سه گروه مختلف از کاربردهای مراقبت وضعیت (کاندیشن مانیتورینگ)می بینید. سعی شده است تا حتی المقدور، توضیحات مختصر و مفیدی نیز درباره هر مورد ارائه شود.
هدف از ارائه این تصاویر، آشنایی بیشتر با چگونگی ارزیابی وضعیت و عیب یابی به کمک روش ترموگرافی (گرمانگاری) است. در هر ردیف علاوه بر شرح عیب، تصویر گرفته شده با دوربینهای معمولی در کنار تصویر ترموگرافی آورده شده است.

گروه اول: تصاویر مربوط به تجهیزات الکتریکی
گروه دوم: تصاویر مربوط به تجهیزات فرآیندی
گروه اول: تصاویر مربوط به تجهیزات مکانیکی

کاربرد دوربینهای ترموگراف در شناسایی اشیا مدفون در زیر خاک و زمین شناسی


شناسایی و مطالعه سطوح زیرین زمین بدون حفاری همواره موضوع مورد بحث زمین شناسان، باستان شناسان، مهندسین ساختمان و مورد علاقه صنایع نفت و گاز و معادن بوده است. روشهای مطالعه سطوح زیرین زمین متنوع و بسته به نوع کاربری متفاوت هستند. بعنوان مثال لرزه نگارها میتوانند با ثبت امواج درونی زمین نسبت به کیفیت خاک و نوع آن اطلاعات لازم را ارئه کنند. اما این روش نمی تواند به جزییات مواد و اشیا مدفون در زیر خاک کمکی کند. روشهای آلتراسونیک و استفاده از متال دتکتورها – فلزیابها – نیز تنها کاربرد خاص داشته و بعلاوه محدود به فلزاتی خاص می شوند.

یکی از متداولترین روشهای شناسایی و مطالعه سطوح زیرین خاک و اشیا مدفون در آن استفاده از روش ترموگرافی است. ترموگرافی یکی از روشهای تصویربرداری مادون قرمز است. دوربینهای ترموگراف، تشعشات منتشر شده در طیف الکترومغناطیسی 0.9 تا 14 میکرومتری اشیا را دریافت و آنرا به تصویر تبدیل می کنند. از آنجاییکه تشعشع مادون قرمز منتشر شده توسط اشیا بر حسب دمای شی مطابق بر قانون تشعشع "جسم سیاه" است و میزان این تشعشع با دمای شی افزایش می یابد، لذا تصاویر دیده شده بر اساس ترموگرافی بصورت تغییرات دما مشاهده می شوند.

کاربردهای متنوع و فراگیر ترموگرافی باعث شده است تا روز به روز تکنولوژیهای مربوط به دوربینهای ترموگراف و سیستمهای بازیافت دیتا پیشرفت بیشتری داشته باشند. دوربینهای مدرن ترموگراف عملکردی بسیار شبیه به "کم کوردر CamCorder" (هندی کم) دارند.

در کم کوردرها، تصویر توسط سنسورهای CCD دریافت و سپس در واحد پروسس آنرا بصورت Bit Map در می آورد. CCDها یا Charged Couple Device شامل قطعات با سلولهای حساس به نور هستند که این قابلیت را دارند که در نور بسیار کم – وحتی در تاریکی – تصویر را تشخیص داده آنرا دریافت کنند.


شکل یک - نمونه ای از CCD
اما دوربینهای ترموگراف بجای سنسورهای CCD از CFPA یا CMOS Focal Plane Array که مجموعه ای از قطعات سی ماس است که بر کانون نور همگرا شده اند. متداولترین تکنولوژیهای ساخت این قطعات سی ماس استفاده از ایندیوم آنتیموان ، ایندیوم گالیوم آرسناید، و تلریوم کادمیوم جیوه است. جدیدترین تکنولوژی این نوع دوربینها از سنسورهای FPA میکروبلومیتر Micro-Bolometer (که قطعه ای است برای اندازه گیری انرژی تشعشعی) با رزولوشن هایی بسیار کمتر از "کم کوردر" های معمولی در حدود 160 در 120 یا 320 در 240 و حداکثر 640 در 512 پیکسل استفاده شده است. در مدلهای قدیمیتر بر اساس تکنولوژی ایندیوم آنتیموان، دستگاه نیاز داشت تا بطور مداوم خنک شود.
شکل دو - CMOS Focal Plane Array مقایسه ی ابعاد قطعه با چوب کبریت
یکی دیگر از کاربردهای دوربینهای ترموگراف کشف مین های خنثی نشده در زیر خاک است. در این راه علاوه بر نوع شی مدفون باید مشخصات خاک پیرامون شی را نیز بطور دقیق بدست آوریم. مینهای ضد نفر یا Anti-Personnel Landmines که بطور خلاصه APL نامیده میشوند، روزانه در مناطق زیادی جان بسیاری را میگیرند. در حال حاضر بیشتر از سگهای مین یاب، فلز یابها و رادارهای زیرزمینی برای کشف مینهای مدفون استفاده می شود. در این پست مقاله ای برای آندسته از علاقمندانی که مشتاق به کار در این زمینه هستند ارائه شده است. این مقاله را از لینک زیر دانلود کنید.
یافتن مینهای ضد نفر با تکنولوژی ترموگرافی
همچنین مقاله ای از ساینس دایرکت برای آندسته از علاقمندانی که در این مورد مشغول به تحقیق هستند در لینک زیر تدارک دیده شده است. در این مقاله بکارگیری ترموگرافی مادون قرمز برای ساختمانهایی که جز آثارباستانی محسوب می شوند و در معرض خرابی ناشی از رطوبت پی ساختمان قرار دارند توصیه شده است.


منبع از کاربرد دوربینهای ترموگراف به بعد : ترموگرافی مادون قرمز - مقاله ای از ساینس دایرکت
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا