پیشینه تاریخی ولنتاین

z_davari

کاربر فعال
[FONT=&quot]تنها به حدود 1700سال پیش بازمی‌گردد،حال آن که آیینی[/FONT][FONT=&quot] بسیار قدیم‌تر و با شکوه‌تر با نام [/FONT][FONT=&quot][FONT=&quot]«[/FONT]سپندارمذگان» یا «سپندارمذ» از بیش از پنج[/FONT][FONT=&quot] هزار سال پیشینه در ایران برخوردار بوده و می‌توان گفت، ولنتاین کپی‌‌برداری شده[/FONT][FONT=&quot] این جشن باستانی ایرانی است[/FONT].

[FONT=&quot]سپندارمذگان جشن زمين و گراميداشت عشق است كه هر دو دركنار هم معنا پيدا[/FONT][FONT=&quot] مي‌كردند. در اين روز، زنان به شوهران خود با محبت هديه مي‌دادند و مردان نيز[/FONT][FONT=&quot]زنان و دختران را بر تخت شاهي نشانده ،به آنها هديه داده و از آنها اطاعت مي‌كردند[/FONT].

[FONT=&quot]روز والنتین یا به قول امروزیها ولنتاین، (روز عشاق و یا روز عشق‌ورزی[/FONT])[FONT=&quot]عیدی در روز چهاردهم فوریه ([/FONT][FONT=&quot]۲۵[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]بهمن‌ ماه) در برخی فرهنگ‌ها روزابراز عشق[/FONT][FONT=&quot] است.
تاریخچه کامل و دقیق ولنتاین در دست نیست؛اما آنچه از پیشینه این روز[/FONT]
[FONT=&quot]می‌دانیم با افسانه درآمیخته ‌است[/FONT].
[FONT=&quot]در سده سوم میلادی که مطابق می‌شود با اوایل شاهنشاهی ساسانی در ایران، در[/FONT][FONT=&quot]روم باستان فرمانروایی بوده‌ به نام کلاودیوس دوم که بر این باور بود، مردان[/FONT][FONT=&quot] مجرد نسبت به آنانی که همسر و فرزند دارند، سربازان جنگجوتر و بهتری هستند[/FONT].[FONT=&quot] از این روی، ازدواج را برای سربازان امپراتوری روم قدغن می‌کند[/FONT].[FONT=&quot]
کلاودیوس به قدری بی‌رحم و فرمانش به اندازه‌ای قاطع بود که هیچکس جرأت[/FONT]
[FONT=&quot]کمک به ازدواج سربازان را نداشت. (شایان ذکر است که در آن هنگام، هنوز[/FONT][FONT=&quot]امپراتوری روم، به آیین مسیحیت نگرویده بود و این امر تقریباً چهل سال پس از[/FONT][FONT=&quot]دوران کلاودیوس دوم، یعنی در دوران کنستانتین اول، موسوم به کنستانتین کبیر[/FONT][FONT=&quot]صورت گرفت[/FONT].

[FONT=&quot] کشیشی به نام والنتین (والنتیوس)، مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران[/FONT][FONT=&quot] محبوبشان جاری می‌کرد[/FONT]...[FONT=&quot]هنگامی که والنتین در زندان بود، یکی از زندانبانان ، دختری نابینا داشت که به[/FONT][FONT=&quot] زندان می‌آمد و به تفصیل با وَلِنتَین سخن می‌گفت ودرست پیش از آن که والنتین [/FONT][FONT=&quot]به اعدام محکوم شود، برای آن دخترنابینا کارتی فرستاد که بر روی آن نگاشته بود[/FONT]:


[FONT=&quot]از طرف والنتین تو[/FONT](From Your Valentine) [FONT=&quot][/FONT]
 

Similar threads

بالا