پيشرفت همسرتان و حمايت شما...

MEMOL...

عضو جدید
کاربر ممتاز
پيشرفت همسرتان و حمايت شما



با مشکلات شغل همسرمان چطور مي توانيم کنار بياييم؟

من و شما بخواهيم و نخواهيم، بسياري از ما و همسرانمان بايد سرکار برويم؛ کاري که گاهي اوقات ممکن است خيلي دوستش نداشته باشيم. گاهي اوقات هم پيش مي آيد که شغل همسرمان مورد علاقه ي ما نيست. معمولا زماني که شغل ما مشکلات يا سختي هايي دارد، کمتر متوجه آن مي شويم اما وقتي شغل همسرمان دشواري يا مشکلاتي دارد، بيشتر به چشممان مي آيد و البته کمتر هم مي توانيم با آن کنار بياييم.اما بايد به روشي با آن کنار بياييم
و با پذيرش شرايط موجود به آرامش خودمان و همسرمان کمک کنيم.

کار نه زندگي

چند سال قبل شايد آرزوي خيلي از افراد داشتن شغل کارمندي آرامي بو د که صبح سر ساعت سر کار بروند و عصر هم سر ساعت راهي خانه شوند. هر چند به دليل محدوديت هاي درآمدي، اين نوع مشاغل کمتر از قبل طرفدار دارند اما باز هم داشتن برنامه شغلي مشخص و مرتب يکي از فاکتورهاي مهم در انتخاب شغل براي بسياري از افراد است؛ مثلا بعضي از مشاغل آزاد را در نظر بگيريد؛ مغازه اي که صبح ساعت 9 تا 11 شب باز است و آقاي خانه خسته و کوفته ساعت 12 شب به خانه مي رسد؛ در اين شرايط از طرفي خستگي فردي که چنين شغلي دارد و از طرف ديگر خستگي کسي که به انتظار او در خانه نشسته است، مي تواند باعث فرسودگي و ايجاد مشکل در روابط اين دو شود. از طرفي بسياري از مغازه دارها مجبورند روزهاي تعطيل را هم سرکار بروند که همين مي تواند مشکل را دو چندان کند. البته اين مشکل تنها به مشاغلي مثل مغازه داري خلاصه نمي شود، بلکه کارهاي ديگري هم مي توانند چنين دردسرهايي را به دنبال داشته باشد؛ مثل رانندگان تاکسي. البته گاهي اوقات هم افراد مجبورند براي تامين نيازهاي مالي زندگي شان در چند جا کار کنند. اين بار اضافه کاري علاوه بر فرسودگي جسمي، فرسودگي رواني زيادي هم به دنبال مي آورد.

اگر شغل همسرتان اجازه مي دهد که در محل کار به او سر بزنيد يا زماني را پيش او باشيد، مي تواند باعث شود هم با مشکلات شغلي او بيشتر آشنا شويد و هم موضوعات بيشتري براي صحبت کردن و گپ زدن داشته باشيد.

در شغل هاي آزاد ميزان ساعتي که فرد کار مي کند، با ميزان درآمد او رابطه مستقيمي دارد. واقعيت اين است که گاهي اوقات بايد بنشينيد و دو دو تا چها تا بکنيد و ببينيد بالاخره شما پول بيشتر مي خواهيد يا مي خواهيد لذت بيشتري از زندگي تان ببريد. همين تصميم گيري اساسي است که تعيين مي کند چطور بايد برنامه ريزي کنيد. داشتن قوانين مشخص کاري – حتي زماني که کارتان ويژگي «آزاد» دارد – به شما براي برنامه ريزي بهتر کمک مي کند.

کارمند شبانه روزي

سنگيني کارها از سويي و استفاده بيشتر از رايانه و اينترنت براي کار، باعث شده تا تعداد بيشتري از افراد کار را با خودشان به خانه ببرند و شيفت دوم کار را در خانه داشته باشند. گاهي اوقات اين آوردن کار به خانه در بعضي روزهاي خاص اتفاق مي افتد؛ مثل روزهاي پاياني سال يا پايان سال تحصيلي. کنار آمدن با اين موضوع در اين شرايط معمولا راحت تر است اما امان از آن وقتي که اين مساله تبديل به عادتي هر روزه شود! نرسيدن به مسائل خانواده از يک طرف و تشديد مشغوليت هاي ذهني مي تواند باعث فاصله افتادن بين همسران شود؛ موضوعي که تحمل آن واقعا دشوار است.

در مواقعي که موضوع تشديد مي شود، شايد مجبور باشيد قوانين خانه را با کمک همسرتان کمي تا قسمتي روشن کنيد. اين وضعيت دقيقا مصداق جنگ اول به از صلح آخر است. گاهي اوقات افراد ترجيح مي دهند کج دار و مريز با موضوع کنار بيايند تا زماني که ديگر طاقتشان طاق مي شود اما اين رويه در عين حال که باعث مي شود تغيير برنامه بعدا سخت تر شود، فشار زيادي را هم به شما وارد مي کند.

اگر در خانه مي خواهيد بخشي از کارتان را انجام دهيد، بهتر است مکان خاصي را براي انجام کارهايتان مشخص کنيد. انجام کار در آشپزخانه، هال و پذيرايي در عين حال که باعث مي شود کارتان بيشتر طول بکشد، نظم خانه تان را هم بيشتر به هم خواهد زد و نارضايتي بيشتري را هم به دنبال خواهد داشت.

خلاف جريان آب

تفاوت در ساعات خواب و بيداري يا تفاوت در روزهاي تعطيل به خاطر تغيير شيفت، مشکلات زيادي را براي خانواده ها مي تواند ايجاد کند. پزشکان، پرستاران و کادر درماني از افرادي هستند که بيشتر با اين مشکلات دست و پنجه نرم مي کنند. براي بسياري از افراد که از بيرون به زندگي اين افراد نگاه مي کنند، شايد وجود اين تفاوت چندان به چشم نيايد يا تصور کنند که اين تنها يک تفاوت ساده در برنامه ريزي است اما تصور کنيد وقتي مجبور مي شويد مهماني هايتان را لغو کنيد ، در ساعاتي که سريال هاي خوب تلويزيون پخش مي شوند آرام و ساکت بنشينيد . تلويزيون را روشن نکنيد، وقتي همه در حال مهماني و ديد و بازديد يا مسافرت هستند، در خانه به انتظار همسرتان بنشينيد و نتوانيد همراه اقوام يا دوستان برنامه اي ترتيب دهيد، چه فشاري به شما مي آيد.

شايد خيلي کار راحتي نباشد و اصلا گاهي اوقات انجام پذير نباشد اما سعي کنيد تا حد امکان برنامه هايتان را با برنامه همسرتان تنظيم کنيد. اينکار شانس اينکه زمان هاي مشترک بيشتري را بتوانيد در کنار هم باشيد، افزايش مي دهد. اگر زمان مشترک مفيد با همسرتان هر روز هم نباشد، ايرادي ندارد اما سعي کنيد که حتما در طول يک هفته 2 يا 3 برنامه مشترک داشته باشيد.

احتمالا برنامه هاي کاري شما با وجود تمام بي نظمي هايش، داراي نظم ترتيب خاصي است. اگر اين برنامه هر ماه مشخص مي شود، بهتر است خانواده و به ويژه همسرتان را از وضعيت برنامه خود در کوتاه ترين زمان ممکن مطلع کنيد.

نصب برنامه روي در يخچال و اطلاع داشتن همه از برنامه مي تواند هم به برنامه ريزي بهتر خانواده کمک کند و هم از ايجاد مشکل جلوگيري کند.

کار با سفر اضافه

از قديم اين نوع شغل ها وجود داشتند؛ دريانوردان قديمي اي که مجبور بودند چند ماهي را روي دريا بگذرانند و تنها چند روزي کنار خانواده باشند. حالا در اين روزها چنين مشاغلي انواع و اقسام مختلفي پيدا کرده اند؛ از رانندگان جاده اي بگيريد تا مهندس هايي که در پروژه هايي دور از شهرها کار مي کنند. زماني که بچه ها کوچکند معمولا مادري که تنهاست، دردسرهاي زيادي دارد به ويژه اگر خودش هم شاغل باشد. اول از همه، درست است که وضعيت خانه شما خاص است اما باز هم اين دليل نمي شود که وظايف خانه تقسيم نشود و تمام کارها به عهده يک فرد باشد. سعي کنيد بخشي از کارها را حتما تقسيم کنيد بد نيست که در اين مورد خيلي شفاف با همسرتان صحبت کنيد.
شما اين مدت دور از شهر و خانه تان بوده ايد، کلي کار عقب افتاده داريد، دلتان براي خانواده تان تنگ شده و از طرفي دوستان و اقوامتان را هم نديده ايد. يکي از اشتباهاتي که افرادي مثل شما مي کنند اين است که تاريخ آمدن خودشان را از چند روز قبل به همه اعلام مي کنند و برنامه هاي زيادي مثل مهماني يا قرار ملاقات با دوستان يا فاميل و اقوامشان مي گذارند. بد نيست قبل از برنامه ريزي براي روزهاي محدود حضورتان، با همسرتان هم صحبتي داشته باشيد. در عين حال، يادتان باشد زمان بندي تان به صورتي باشد که حداقل 2 برابر زماني که براي ديدار با دوستان و اقوام در نظر مي گيريد، براي خانواده و به ويژه همسرتان در نظر بگيريد.

مخالف با برنامه ريزي

تصميم مي گيريد که مسافرت برويد ، برنامه ريزي مي کنيد و همه چيز را مهيا مي کنيد اما بعد ناگهان همه چيز به هم مي خورد. اين داستان براي تعدادي از خانواده ها بسيار آشناست. در شغل هايي که برنامه هاي غيرقابل پيش بيني يا آماده باش هاي ناگهاني دارند يا با فراخوان هاي بدون هماهنگي قبلي همراهند، زندگي افراد شاغل و خانواده آنها در ابعاد مختلفي تحت تاثير قرار مي گيرد. پليس، نيروهاي مسلح، هلال احمر و کادر پزشکي و درماني معمولا چنين وضعيتي را به کرات تجربه مي کنند. اول از همه لازم است که کمي واقع بين باشيد. وقتي برنامه ريزي سفت و سختي انجام مي دهيد و اصرار زيادي بر انجام آن داريد ، اگر به هم بخورد ، به شما بيشتر سخت مي گذرد ، تا زماني که هميشه چند درصدي را براي به هم خوردن برنامه در نظر گرفته باشيد. وقتي هم برنامه از قبل تعيين شده تان به هم مي خورد، عوض حرص خوردن و عصباني شدن به فکر برنامه ريزي دوباره با همسرتان باشيد.

وقتي برنامه خانواده به هم مي خورد، سعي کنيد در اسرع وقت براي جبران برنامه قدمي برداريد. گاهي اوقات افراد از اينکه مجبورند غر زدن نزديکان يا بدخلقي آنها را تحمل کنند، کلافه مي شوند. يک راه خوب براي اينکه دوره اين ناراحتي در نزديکان شما کم شود ، اين است که با آنها همدلي کرده و به آنها حق بدهيد.

درست است که اين شما نبوديد که برنامه را به هم زديد اما به هر حال شغل شما باعث اين مساله شده است؛ پس مسؤوليت آن هم بر عهده شماست. وقتي برنامه خانواده به هم مي خورد، سعي کنيد در اسرع وقت براي جبران برنامه قدمي برداريد. گاهي اوقات افراد از اينکه مجبورند غر زدن نزديکان يا بدخلقي آنها را تحمل کنند، کلافه مي شوند. يک راه خوب براي اينکه دوره اين ناراحتي در نزديکان شما کم شود ، اين است که با آنها همدلي کرده و به آنها حق بدهيد. معمولاً زماني که افراد احساس کنند طرف مقابل آنها براي احساسات آنها ارزش قائل است، زودتر آرام مي شوند.

منبع : همشهري خانواده - با تغيير
تبيان
 

Similar threads

بالا