همسران رضا شاه

Alborz Rad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مریم سوادکوهی

مریم سوادکوهی که برخی منابع نام او را صفیه و تاجماه نوشته اند، دخترعمو و نخستین همسر رضا خان سوادکوهی ( رضا شاه پهلوی بعدی) بود که برای او یک فرزند دختر به نام فاطمه که بعدها همدم السلطنه پهلوی نام گرفت، به دنیا آورد و در جوانی در سال ۱۲۸۲ ه.ش درگذشت.
 

Alborz Rad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تاج‌الملوک آیرملو


تاج الملوک آیرملو معروف به "ملکه مادر " دختر یاور (سرگرد) آیرملو از سران قزاق بود. او زمانی که هنوز رضا شاه افسر آتریاد قزاق بود، با وی ازدواج کرد و برای او چهار فرزند به نام های شمس پهلوی، محمدرضا (محمدرضا شاه پهلوی)، اشرف پهلوی، علیرضا پهلوی به دنیا آورد و پس از به سلطنت رسیدن رضا شاه پهلوی، به علت اینکه مادر ولیعهد محسوب می‌شد از اعتبار و نفوذ ویژه‌ای برخوردار شد که آن را در دوران سلطنت پسرش نیز حفظ کرد. او بعد از رضا شاه دوبار شوهر اختیار می‌کند: قاسم ملک پور و رحیم علی خرم . او در روز ۱۰ فروردین ۱۳۵۹ در نیویورک بر اثر کهولت درگذشت و به خاک سپرده ‌‌شد.
 

Alborz Rad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
توران امیرسلیمانی


قمرالملوک امیرسلیمانی معروف به ملکه توران دختر عیسی خان مجدالسلطنه امیر سلیمانی، دومین همسر رضا شاه پهلوی و مادر غلامرضا پهلوی بود.

او در سال 1283 ه.ش به دنیا آمد و تحصیلات خود را تا أخذ دیپلم از دبیرستان ناموس تهران ادامه داد و در سال 1301 ه.ش در سن 19 سالگی همسر دوم رضا خان سردارسپه ( رضا شاه بعدی) شد، ولی اندکی پس از تولد شاهپور غلامرضا پهلوی، بر اثر ناسازگاری در سال 1302 ه.ش از رضا شاه جدا شد.

ملکه توران پس از جدایی، با پسرش شاهپور غلامرضا زندگی می‌‌کرد و سال ها بعد در سال 1324 ه.ش با ذبیح الله ملک پور (بازرگان معروف) ازدواج کرد. او پس از انقلاب اسلامی 1357 ه.ش ایران را ترک کرد و در آلمان اقامت گزید تا اینکه بر اثر کهولت به خانه سالمندانی در پاریس سپرده شد و در همانجا در سال 1374 ه.ش در سن 91 سالگی درگذشت.
 

Alborz Rad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
عصمت دولتشاهی


رضاشاه از طريق اميرلشكر خدايارخان خداياري با عصمت‌الملوك دولتشاهي دختر غلامعلي ميرزا مجلل‌الدوله دولتشاهي كه بعدها از سوي رضا شاه پهلوی به سمت رياست تشريفات داخلي دربار پهلوي منصوب شد، آشنا گرديد و پس از چندي وي را به عقد خود درآورد.عصمت‌الملوك از سال 1302 كه وارد دربار شد تا تاجگذاري رضاخان در سال 1305، سه فرزند به نامهاي عبدالرضا پهلوی، احمدرضا پهلوی، محمودرضا پهلوی وسالهاي بعد دو فرزند ديگر با نامهاي فاطمه پهلوی و حمیدرضا پهلوی به دنياآورد .

ملکه عصمت‌الملوك دولتشاهي به هنگام تبعيد رضاشاه، همراه وي به جزيره موريس رفت و پس از چند ماه به تهران بازگشت. وي از ابتدا وارد سياست نشد. اما از نفوذ خود در به كار گماردن اقوام خويش درپست های مهم استفاده شاياني كرد. پس از مرگ رضاخان در ويلاي شخصي خود در شميران اقامت كرد. پس از انقلاب اسلامي در تهران ماند و در سال 1374 شمسي در سن 90 سالگي درگذشت



منبع:

1- به اختصار از کتاب "پهلوی ها" ،جلال اندرمانی زاده و مختار حدیدی
 

*setareh66*

عضو جدید
کاربر ممتاز

توران امیر سلیمانی در میانسالی
 

Similar threads

بالا