نیجریه: ایران در مورد سلاح های ضبط شده قول همکاری داده است

Alborz Rad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نیجریه: ایران در مورد سلاح های ضبط شده قول همکاری داده است


گفته می شود که آقای متکی روز پنجشنبه به نیجریه رفت

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران به نیجریه سفر کرده و به گفته مقام های نیجریه قول همکاری در تحقیقات درباره یک محموله سلاح ضبط شده در آنجا را داده است.

این محموله حاوی راکت و مواد منفجره، دو هفته قبل توسط ماموران اطلاعاتی نیجریه ضبط شد و شرکت فرانسوی حمل کننده آن گفت که در ایران بارگیری شده بود.

دیپلمات ها به خبرگزاری رویترز گفته اند که دو ایرانی که به نوعی با این محموله ارتباط داشته اند در سفارت ایران در نیجریه هستند، اما قبلا فقط احتمال حضور یک ایرانی مرتبط با این محموله در سفارت ایران در نیجریه گزارش شده بود.

اودین آجوموگوبیا وزیر خارجه نیجریه به خبرگزاری رویترز گفت: "امروز غروب ملاقات سازنده ای با وزیر خارجه ایران داشتم و او به ما اطمینان داده است که دولتش در تحقیقات جاری درباره محموله سلاح همکاری خواهد کرد."

پیشتر مقام های نیجریه گفتند که سفیر ایران در این کشور را برای ارائه توضیح فراخوانده اند.

پیش از این آلیو آدی هونگ، از معاونان وزیر امور خارجه نیجریه به بی بی سی گفته بود که دولت نیجریه می خواهد بداند آیا یکی از متهمان که با سفارت ایران "در تماس بوده" در سفارتخانه ایران در نیجریه حضور دارد یا خیر و در صورت حضور وی در سفارتخانه، سازمان های امنیتی نیجریه خواهان ملاقات با او هستند.

رویترز به نقل از یک دیپلمات در نیویورک که از او نام نبرد نوشت که آقای متکی به ابوجا رفته بود تا هم درباره محموله سلاح ها بحث کند و هم اجازه خروج دو ایرانی مرتبط با محموله را از مقام های نیجریه بگیرد. او گفت این دو ایرانی در سفارت این کشور در ابوجا هستند و تهران مایل نیست مورد بازجویی مقام های نیجریه قرار گیرند.

سازمان امنیت نیجریه حدود ۲ هفته پیش ۱۳ کانتینر حاوی سلاح های غیر مجاز را در بندر لاگوس کشف کرد. شرکت "سی‌ام‌آ - سی‌جی‌ام" که مسئول حمل این بار بود و مقر آن در فرانسه است می گوید که کانتینرها توسط یک تاجر ایرانی در بندر عباس به عنوان مواد ساختمانی بارگیری و مهر و موم شده بود، و نام این شخص در هیچ یک از فهرست های افراد ممنوعه دیده نمی شد.

سازمان اطلاعات نیجریه روز چهارشنبه گفت که مسیر حرکت این محموله غیرقانونی را در ماه ژوئیه پیش از ورود آن به لاگوس تحت نظر داشت.

مریلین اوگار سخنگوی سازمان امنیت نیجریه گفت موادی که در بارنامه ثبت شده بود شامل مصالح ساختمانی از جمله پشم شیشه بود و مقصد آن هم نیجریه بود "بنابراین هرگونه استدلالی دایر بر اینکه محموله به اشتباه به این کشور آمده است کذب است."

سلاح هایی که در لاگوس به خبرنگاران نشان داده شد شامل راکت های 107 میلیمتری است که برای ضربه زدن به هدف های ثابت به کار می رود و ارتش ها از آن برای پشتیبانی واحدهای پیاده استفاده می کنند.

رسانه های اسرائیلی به نقل از مقام های این کشور نوشتند که به نظر آنها ایران این سلاح ها را برای حماس می فرستاده است و ایران قصد محک زدن یک مسیر تازه قاچاق را داشته است. ایران می گوید که حمایت هایش از حماس معنوی است.

وزارت خارجه اسرائیل از اظهار نظر رسمی در این باره خودداری کرده است.

کشف این محموله باعث نگرانی در پرجمعیت ترین کشور آفریقا که چند ماه دیگر شاهد انتخابات عمومی خواهد بود شده است.

شورشیان دلتای نیجر سال هاست که به طور غیرقانونی سلاح خریداری می کنند با این حال گفته می شود که آنها هرگز از سلاح های به این سنگینی که در محموله کشف شده وجود دارد استفاده نمی کنند.



BBC
 

Similar threads

بالا