نوبل فیزیک به سه فیزیک اخترشناس رسید/ تصاویر فاتحان نوبل فیزیک

salizadeniri

عضو جدید
کاربر ممتاز
صد و دهمین مراسم نوبل؛
کمیته نوبل برندگان نهایی جایزه نوبل فیزیک 2011 را در موسسه کارولینسکای سوئد اعلام کرد بر این اساس جایزه امسال نوبل فیزیک به طور مشترک به سه فیزیک اخترشناس آمریکایی رسید.
به گزارش خبرگزاری مهر، آکادمی نوبل در صد و دهمین سالگرد برگزاری مراسم جوایز نوبل با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی در موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد برندگان نهایی جایزه نوبل فیزیک را اعلام کرد.
در این مراسم "برایان پی اشمیت" (Brian P. Schmidt) از دانشگاه ملی استرالیا به همراه "ادام جی ریس" (Adam G. Riess) از دانشگاه جان هاپکینز و همچنین "سول پرلموتر" (Saul Perlmutter ) از لابراتوار ملی لارنس برکلی به خاطر "کشف انبساط شتابگیرنده جهان هستی از طریق رصد ابرنواخترهای دوردست" به عنوان برندگان نوبل فیزیک سال 2011 انتخاب شدند.




سال گذشته "آندره گایم" و "کنستانتین نووسلف" هر دو از دانشگاه منچستر انگلستان به خاطر آزمایشهای بزرگی که در زمینه گرافن دو بعدی انجام داده اند به عنوان برندگان نوبل فیزیک سال 2010 انتخاب شدند.

بر اساس گزارش سایت نوبل، اولین جایزه نوبل فیزیک جهان در سال 1901 به "ویلهلم کونراد رونتگن" به خاطر کشف پرتوهای متناوب رونتگن اختصاص یافته بود.


 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خبرگزاری مهر - گروه فناوریهای نوین: جایزه نوبل فیزیک امسال از سوی بنیاد نوبل در آکادمی موسسه کارولینسکای استکهلم به دانشمندانی اعطا شد که در طول سالها تحقیقات با مطالعه بر روی ابرنواخترها اثبات کردند که جهان ما با یک سرعت شتاب گیرنده درحال گسترش است. به گزارش خبرنگار مهر، کمیته بین المللی آکادمی نوبل امروز 4 اکتبر جایزه نوبل فیزیک 2011 را به سه فیزیکدان نجوم یا فیزیک اخترشناس آمریکایی به خاطر تحقیقاتی که در عرصه انبساط شتاب گیرنده جهان انجام داده بودند اعطا کرد.

سول پرلموتر

متولد 1959 در ایلینویز آمریکا است. این فیزیکدان نجوم که در حال حاضر استاد و دانشمند دانشگاه کالیفرنیا در برکلی است در سال 1981 با درجه علمی عالی از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شد و دکتری خود را در سال 1986 از دانشگاه برکلی دریافت کرد.

وی در سال 2004 به دپارتمان فیزیک دانشگاه کالیفرنیا در برکلی پیوست. "پرلموتر" همچنین فیزیک اخترشناس لابراتوار ملی لارنس برکلی و سرپرست پروژه بین المللی کیهان شناسی ابرنواختر است.

آدام جی. ریس

متولد 1969 در واشنگتن آمریکا است. آدام جی. ریس، استاد نجوم و فیزیک دانشگاه جان هاپکینز و عضو ارشد ستاد علمی موسسه علوم تلسکوپ فضایی است.

"جی. ریس" با استفاده از ابرنواخترها و قیفاووسها (ستارگان ضربانی) تحقیقات گسترده ای را درباره چارچوب کیهانی انجام داد.

وی در سال 1998 در تیم High-z اولین دلیل مستقیم از اینکه انبساط و گسترش جهان درحال شتاب است و با انرژی تاریک پر می شود را کشف کرد.

این ستاره شناس آمریکایی در طول یک دهه گذشته مطالعات دامنه داری را برای آزمایش سطح حساسیت این اندازه گیری انجام داد.

در این راستا، در کنار تیم High-z در سال 2002 با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل 25 ابرنواختر بسیار دور را شناسایی کرد که انتقال سرخ تمام آنها بیش از 1 بود.

برایان پی اشمیت

متولد 1967 میسولا در آمریکا. این دانشمند دانشگاه ملی استرالیا و رصدخانه Mount Stromlo با استفاده از ابرنواخترها تحقیقات مشهوری را با عنوان "ردیابهای کیهان شناختی" انجام داد.

اشمیت در سال 1989 از دانشگاه آریزونا فارغ التحصیل شد و دکتری خود را از در سال 1993 از دانشگاه هاروارد گرفت.

اشمیت در رساله دکتری خود از ابرنواخترهای نوع 2 برای اندازه گیری ثابت هابل استفاده کرد و سپس در مرکز فیزیک نجوم هاروارد- اسمیت سونیان در سال 1994 دوره پسا دکتری گذراند و در سال 1995 به رصدخانه Mount Stromlo استرالیا پیوست.
 

immigrant

عضو جدید
مبارکشون باشه ما ایرانیا که باید خواب جایزه نوبل فیزیکو ببینیم با این همه اهمیتی که به فیزیکیا داده میشه :(
 

Similar threads

بالا