نخستین شهر ویژه بانوان

foodtechnology

عضو جدید
کاربر ممتاز
شهربانوان در قلعه مرغی

جامعه > شهری - ایسنا نوشت:

احداث نخستین شهر ویژه بانوان در منطقه 19؛

هادی ایازی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران در نشست شورای عالی فرهنگی، اجتماعی شهرداری تهران گفت: احیای فضاهای عمومی فرهنگی و اجتماعی از نیازهای اصلی بوستان ولایت است. بنابراین در این بوستان مجموعه‌هایی چون شهربانوان، شهر کودک، مراکز تفریحی و ورزشی برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.
وی با توجه به تاکید شهردار تهران برای بهره برداری از این بوستان در سوم خرداد، گفت: به همین منظور بیشتر ابنیه و فضاهای موجود که از ساختار شهری مناسبی برخوردار است حفظ و احیا خواهد شد.
ایازی موقعیت بوستان ولایت را برای ایجاد مراکز تفریحی و فراغتی که نیاز جنوب تهران است مناسب دانست و افزود : شهرداری منطقه 19 این مراکز را در حد استاندردهای بین المللی و به شکل چشم نواز و زیبایی در مجموعه بوستان ولایت اجرا خواهد کرد.
معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران به زمان بهره برداری این مجموعه ها اشاره کرد و گفت: این مجموعه ها همزمان با بهره برداری از بوستان ولایت در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
فتح اللهی شهردار منطقه 19 نیز در این نشست گفت: این جلسه به منظور هماهنگی طرح‌های بوستان ولایت و پیرو چهارمین بازدیدی که شهردار تهران از بوستان ولایت در سال جدید داشتند، برگزار شد و در آن طرح‌های اعلام شده مشاور مورد بررسی قرار گرفت.
وی با اشاره به احداث مجموعه شهربانوان در بوستان ولایت افزود: ضلع شمال شرقی بوستان ولایت به شهر ویژه بانوان اختصاص یافته و در این نشست 20 کاربری برای آن اعلام شد که اکثر آنها با تایید ایازی توسط شهرداری منطقه 19 به اجرا درخواهد آمد.
وی به احیا و ایجاد سه زون ورزشی فراغتی، فرهنگی اجتماعی و هنری در مجموعه شهربانواشاره کرد و اظهار داشت: این مجموعه با فضاهای قبلی ایجاد شده برای بانوان در شهر تهران متفاوت خواهد بود چراکه در این شهر بیشتر برنامه‌های تدارک دیده شده با موضوعات سرگرمی و فراغتی، هنری و زیبایی شناسی، ورزشی و هیجانی و اجتماعی و مذهبی خواهد بود که از این حیث منحصر به فرد است.
شهردار منطقه زیر بنای این مجموعه را در حدود 20 هکتار اعلام کرد و گفت: ایجاد این شهر از اقدامات بسیار مهم شهرداری تهران برای شادی و نشاط بانوان بخصوص مادران و دختران است تا در فضایی مجزا با آرامش و راحتی به تفریحات و سرگرمی های مورد علاقه خود بپردازند.
وی زمان بهره برداری از این پروژه را همزمان با افتتاح بوستان ولایت سوم خرداد اعلام کرد.
 

foodtechnology

عضو جدید
کاربر ممتاز
ورزنه"، شهر بانوان سفيدپوش

گويش مختلف، پوشش خاص و آداب و رسوم متنوع نشانگر فرهنگ و هويت هر منطقه و بخشي از هويت ملي مردم يك سرزمين است.

"ورزنه"شهري با جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي از شهرهاي منطقه شرق اصفهان است كه زنانش پوششي خاص و منحصر به فردي در كشور دارند.

از ديرباز تاكنون، زنان اين منطقه چادر سفيد بر سر مي‌گذارند.

درباره دلايل استفاده از اين نوع پوشش ، نظرات متفاوتي وجود دارد.

گروهي اعتقاد دارند كه شرايط آب وهوايي منطقه،شغل "كرباس بافي" و كشت و كار پنبه و عدم دسترسي به‌پارچه‌هاي ديگر نقاط كشور موجب پوشش سفيدرنگ چادر بانوان اين خطه شده است.

" برخي از صاحبنظران،اين پوشش را ناشي از دوراني مي‌دانند كه مردم منطقه مذهب زردشتي داشته‌اند، زيرا روحانيون زردشتي لباسي از جنس پنبه مي‌پوشيدند و نوار مقدسي در تشريفات مذهبي به گردن مي‌آويختند.

از ديدگاه ديگر، زنان اين منطقه به منظور شناخته‌نشدن توسط افراد نامحرم از چادر سفيد استفاده كرده‌اند.

برخي نيز استفاده از چادر سفيد در ورزنه را به شرايط آب و هواي كويري اين منطقه نسبت مي‌دهند.

در سالهاي اخير به دليل افزايش ارتباطات، برخي از زنان و دختران جوان اين خطه از الگوهاي ديگر مناطق پيروي و چادر سياه بر سر كرده‌اند.

با اشاره به اينكه رنگ سفيد از همه نظر مورد تائيد اسلام است،

اين رنگ از هزاران سال پيش مورد استقبال مردم بوده است زيرا يكي از لحظات شاد هر دختري، لحظه ازدواج اوست و بهترين خاطراتش در لباس سفيد رنگ عروس متبلور مي‌شود.

شهر ورزنه با توجه به نوع پوشش زنانش با القابي مانند"شهر ملائكه" و "شهر رويايي" نام گرفته است.

پوشش سفيدرنگ بانوان اين ديار انسان را به‌ياد وحدت و انسجام و يكرنگي‌هنگام انجام مناسك حج مي‌اندازد.

ورزنه، گويش ورزنه‌ايها را مربوط به يكهزار و ‪ ۵۰۰‬سال پيش دانست و افزود: زبان و گويش ورزنه "پارسي ميانه" و "پهلوي اشكاني" است.

در ورزنه در نيمه شعبان رسم بر اين است كه پسر بچه‌ها و مردان نيمه شب درب منازل مردم حاضر مي‌شوند و اشعاري به‌زبان محلي مي‌خوانند و اهل منزل نيز به‌آنها شيريني هديه مي‌دهند و صبحگاه نيمه‌شعبان، شيريني‌ها در ميان مردم تقسيم مي‌شود.

ورزنه شهري با جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي است كه قلعه‌ها،كبوترخانه‌ها، مسجد جامع، آسيابها، آب انبارها و خانه‌هاي تاريخي را در خود جاي داده است.

اين شهر در كنار يكي از مهمترين جاذبه‌هاي طبيعي استان اصفهان يعني تالاب "گاو خوني" واقع شده است.

ورزنه در‪ ۱۵۰‬كيلومتري جنوب شرقي اصفهان قرار دارد.

http://forums.mihandownload.com/thread90733.html
 
  • Like
واکنش ها: Sarp

parandi2

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فقط می شود با حال اینا با این طرز فکر تاسف خورد.
 

GAME_OVER

کاربر فعال باشگاه ورزشی ,
کاربر ممتاز
از بس که همه چی رو تفکیک جنسیتی کردن که مردم عقده ای شدن ....:razz:
 
بالا