با سلام خدمت دوستان
من دانشجوی ارشد پیشرانش دانشگاه تهران هستم . هم از رشته . . . هم از اساتید و هم از دانشگاه راضیم . . . از اینکه بخواهیم این رشته رو تو دانشگاه های مختلف با هم مقایسه کنیم باید به پارامتر های مختلف توجه کنیم طرف صحبت من بیشتر بچه های پشت کنکوری هست . یک نکته رو هم از قبل ذکر کنم که این دوستمون آقای
solarisal که اینقدر راجع به دانشگاه تهران و بخصوص رشته هوا فضای این دانشگاه اطلاعات دارن راستی حسینی بگن که اطلاعاتشون رو از کجا اوردن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگه از سایت رسمی دانشکده بدست آوردن (fnst.ut.ac.ir) که باید بگم خیلی وقته که به روز نشده و لیست اساتید جدید هنوز وارد نشده و ثانیا اگه هم اطلاعاتتون رو از همین منابع ناقص بدست آوردین چرا عنوان نکردید که همین تعداد معدود اسامی که تو سایت درج شده چه رزومه درخشانی دارند .
در مورد مکانیکی بودن اساتید هم باید بگم که تا حدودی با حرف شما موافقم و تا حدودی مخالفم . . . مهم نیست که استاد با چه اسم رشته ای phd داشته باشه مهم اینه که به درد هوا فضا بخوره
حتی از یک دکترای لوجستیک (یکی از گرایش های صنایع) میشه تو مباحث بهینه سازی هوا فضا که بسیار مهم , هم هست استفاده کرد ( لازم به ذکر هست که رهبری پروژه های بهینه سازی هوا فضا تو دانشکده رو دکتر محمد زاده بر عهده داره که سالیات مدیدی تو دانشگاه بردفــــور تدریس میکرده )
آقای
solarisal شما که ظاهرا بدون هیچ اطلاعی از چارت درسی هوا فضا ( حداقل تو گرایش پیشانش و سازه که من اطلاع دارم ) عنوان میکنید که تمامی اساتید دانشکده مکانیکی هستن ( که این هم سخن غلطی هست) بهتر قبل از هر گونه اعلام نظر که منجر به انحراف ذهنی خواننده ها بشه . . . برید و چارت درسی مصوب وزارت علوم برای این دو رشته رو با هم مقایسه کنید . . . . بعد به این نتیجه میرسید که این دو رشته مثلا تو گرایش پیشرانش و تبدیل فقط در حد همین اسم با هم تفاوت دارن . . . و یه مسله ای هم که هست اینه که بچه های پیشرانش درس های تخصصی رو به خاطر چارت خاص خودشون جلوتر از تبدیل انرژی ها پاس میکنند . . . مثلا ما ترم اول باید احتراق پیشرفت و CFD پاس کنیم که بچه های تبدیل CFD و احتراق رو ترم 2 اگر بخوان میتونن بردارن و کلی از درس های دیگه . . .
این مهم نیست که استادی که داره مثلا CFD درس میده هوا فضایی باشه یا مکانیکی , مهم کیفیت ارائه مطلب هست .
نمونش همین دکتر وحید اصفهانیان که خیلی ها آرزوی یه جلسه نشستن سر کلاس CFD شو تو انیستیتو موتور دانشکده تهران رو دارن ( اگه باور نمیکنید بیاید و با چشای خودتون ببینید که سر کلاسش از 40 نفر فقط 10 نفر شاگرد های خودشن بقیه از جاهای دیگه هستن ) . ایشون دکترای هوا فضا گرایش آیرودینامیک از میشیگان هستن
ولی عمده فعالیت هاشون احتراق هست اون هم موتور احتراق داخلی ( و نه احتراق خارجی ) . پس مشخص شد که تـــاکید روی مکانیکی بودن و یا هوا فضایی بودن اساتید کاملا مردود هست . . ..
در مورد اساتیدش هم باید بگم که با اینکه افراد جونی هستن ( خدا رو شکر . .. چون به اندازه کافی وقت و حوصله واسه دانشجوی ارشدشون دارن . .. ) افراد خیلی قوی هستن من فقط 3 تا از اساتید پیشرانش رو که ازشون شناخت کامل دارم رو بهتون معرفی میکنم . . .
دکتر روزبه ریاضی : دکترا پیشرانش از شریف . پست داک از تویوهاشی ژاپن . زمینه کاری : ناپایداری احتراق . احتراق تجربی .احتراق ابر ذرات و . . .
دکتر شیدوش وکیلی پور : دکترا پیشرانش از شریف . پست داک از کرانکفیلد کانادا . زمینه کاری : توربین گاز . FEM with CFX . نانو سیال و . . .
دکتر مازیار شفائی : دکترا مکانیک از تهران . زمینه کاری : تراستر های فضایی . انجکتشن ....
پس تا حدودی با این اساتید خوش سابقه که آقای
solarisal بدون داشتن کمترین اطلاعاتی از رزومه اون ها تو کامنتی که نوشتن با عنوان اساتید ضعیف تر از اساتید امیرکبیر مطرح کردن آشنا شدیم , مگه امیرکبیر کجاست که شما به عنوان سنگ محک برای آنالیز عملکرد دانشگاه ها و اساتیدشون ازش یاد میکنید
انگار این شما هستید که دارید از ادبیات حماسی و تا حدودی SCIENCE FICTION تو کامنت هاتون استفاده میکنید . . . درسته که امیر کبیر اولین دانشکده هوا فضای ایران رو داره ولی هیچ دلیل قانع کننده ای نیست که بهترین هم باشه . . . نمونش اینکه پیشرانش امیرکبیر متاسفانه هیچ حرفی واسه گفتن در مقابل علم و صنعت ( مرکز طراحی توربین گاز سنگین ایران ) و شریف ( مرکز طراحی توربین گاز هوایی ایران ) نداره ولی تو گرایش سازه خیلی خوب داره کار میکنه که طراحی هواپیمای 150 نفره ملی رو بهش دادن . البته به طور مشترک ( چون صنعتی اصفهان هم داره باهاشون مشارکت میکنه )
و در مورد رتبه بچه های کلاسمون بگم که غیر از 4 نفر از بچه ها که شبانه هستن مابقی بچه ها (5 نفر) همگی امیرکبیر ( اون هــــم روزانـــــــــــــــــه ) رو آوردن و فقط شریف رو نیاوردن ( رتبه من 120 بود ) . لازم به ذکر هست که پیشرانش امیرکبیر امسال با 173 بسته شد ( چیزی که تو کارنامه کلی من سازمان سنجش نوشته بود . . . ) و 2 تا از بچه های روزانه ما از شریف و امیرکبیر هستن . . .
پس آقای
solarisal نمی دونم امیرکبیر هستی یا نه که این طور کاسه داغ تر از آش شدی و سنگ امیرکبیری ها رو به سینه میزنی و از کامنت هات کاملا مشخصه که به هیچ وجه تعصب نداری . . . فک کنم حالا متوجه شده باشی که اگر این وسط کسی مدیون باشه , اون ما ها بچه های دانشگاه تـــــــهــــــــــران نیستیم . ...
و این داستان ادامه دارد . . . .
و اما سخن آخر اینکه کدوم دانشگاه سر تر هست ؟
بازم میگم تو انتخاب دانشگاه و رشته باید به کلی پارامتر توجه کرد که به خیلی چیزا واقفید و از بعضی چیزا غافلید . . .
مثلا امکانات رفاهی و خوابگاهی . . . در توصیف این پارامتر همین یک نکته رو بگم . . . ( البته شاید بعضی ها از این حرف دلخور بشن . . . ولی با عرض پوزش باید بگم که حقیقته . . . )
کــــــــــــــــــــــوی دانشگــــــــــــــــــاه تــــــــــــــــــهران به اندازه یه دانشگاه می ارزه . . . آخه آدم همش که تو دانشکده نیست . . . کلی از عمرش رو هم باید تو خوابگاه باشه .
این حرف رو خیلی از بچه ها زدن از علم صنعتی ها تا تربیت مدرس ... امیر کبیر و شریفی ها . . .
و در مورد رنکینگ دانشگاه تهران هم بهتون عرض کنم که هیچ سالی نشد که هیچ دانشگاهی تو ایران از تهران بالاتر باشه . . . حتی تو فنی و مهندسی حتی دانشگاه شریف
لازم به ذکر هست که رنکینگ جهانی دانشگاه تهران نسبت به چند سال گذشته خیلی افت کرده . . . میتونید تو اینترنت سرچ کنید .