مهندسی معماری چالشهاي مجموعه سازي مسكن درشهرهاي كوچك

lili1122

عضو جدید
چالشهاي مجموعه سازي مسكن درشهرهاي كوچك

نويسند‌گان: [ حسن نورانيان ] - عضوهيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحدمهديشه
[ جواد محمدي ] - كارشناسي ارشد معماري عضوانجمن نخبگان معماري ايران مدرس دانشگاه شاهرود
[ مرضيه پارسا ] - دانشجوي كارشناسي ارشد برنامه ريزي شهري دانشگاه آزاد اسلامي واحدسمنان

برخلاف شهرهاي بزرگ كه درآنها نوع معيشت وگذراندن زندگي مردم بسياربه هم شبيه است اقتصادمولد شهرهاي كوچك ازيك طرف و هويت فرهنگي اجتماعي غني اين شهرها ازطرف ديگر حكم مي كند تا درمجموعه سازي ها به طيف وسيعي ازمسائل فرهنگي معيشتي هويتي و ... توجه شود تطابق طرحها با اقليم فرهنگ اقتصادومعيشت مردم منطقه حفظ كاركرد چندوجهي توليدي ـ معيشتي مساكن جلوگيري ازبهم ريختگي درتركيب فضايي شهر لزوم دسترسي مناسب مجموعه هاي پرتراكم و پرجمعيت جديد به طيف خدمات و سرويسهاي شهري خطرمهاجرت ازروستاها به شهرهاي كوچك بواسطه امكان دسترسي به مسكن مجموعه اي ارزان و نهايتا ضربه به اشتغال و توليد جلوگيري ازفداشدن عناصرمعماري بومي تاحدودي زنده درشهرهاي كوچك نظير فضاهاي نيمه باز و... ازمهمترين دغدغه هايي است كه درتوليد مساكن جديد كه به شيوه صنعتي و با تكنولوژيهاي نو درشهرهاي كوچك تكثير ميشوند بايستي به شدت مورد مداقه و مراقبت قرارگيرند دراين مقاله سعي ميشود تا با بررسي عوامل مرتبط و تجربيات گذشته مخصوصا تجربيات اخير مجموعه سازي هاي بي حدوحساب درشهرهاي كوچك كه درقالب طرح هاي مسكن مهر بافت فرسوده مسكن روستايي و ...درسطح كشور انجام شد باگذر ازنگاه كميتي به موضوع چالشهاي موجود را شناسايي و راهكارهاي اجرايي و مدلهاي كاربردي ارايه نمايد

كلمات كليدي:
مجموعه سازي ، شهرهاي كوچك ، معماري بومي ، هويت شهري

آمايش سرزمين و تأثيرات متقابل آن بر مساكن مهر (نمونه موردي: مساكن مهر شهرك مهرگان و شهرك نجفي مشهد)


نويسند‌گان: [ مريم مرادي ] - استاديار، عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي، واحد نيشابور، نيشابور، ايران
[ مهدي رفاهي ] - دانشجوي كارشناسي ارشد معماري، واحد علوم و تحقيقات خراسان رضوي، نيشابور، ايران

از مسائل مهم و كليدي كه در كنار برنامه ريزي هاي كلان و منطقه اي، بايد مستقلاً به آن پرداخت، «برنامه ريزي آمايش سرزمين» است. آمايش سرزمين، به طور كلي است كه با درنظر گرفتن جغرافياي مورد نظر، فضاها و منابع (طبيعي و انساني)، در پي بهترين توزيع ممكن جمعتي با توجه ويژه به فعاليت هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي ملي و منطقه اي محل موردنظر مي باشد. بدون شك از كارهاي مهم دولت در بحث مسكن در سطح ملي، طرح تأمين مسكن شهروندان، موسوم به مسكن مهر بوده است و آنچه كه امروزه از ان تحت عنوان «مسكن مهر» مي شناسيم، صرفاً به جنبه كالبدي مسكن توجه و تأكيد داشته و هدف اصلي آن اسكان قشر كم درآمد جامعه مي باشد. ضمن آن كه اين طرح عنصر سازنده و عامل پويايي شهر يعني «انسان» را ناديده مي گيرد و فقط تلاش در اسكان او، دبون توجه به مسائل محيطي ميكند. با توجه به ويژگي هاي اصلي مسكن به عنوان عامل اصلي سازنده و شكل دهنده شهر، بايد در جهت برنامه ريزي و تعيين مسير طرح توسعه آن، برمبناي آمايش سرزمين آن منطقه بسيار دقيق برنامه ريزي نموده و با دقت زياد نسبت به اجراي آن اقدام نمود. از اين رو جهت برخورداري از يك مسكن ايده آل بايد عوامل مؤثر در ايجاد مسكن بررسي شده و چالشهاي روبرو را به حداقل ممكن برساند كه در اين پروژه تمامي سعي ما بر اين است تا با مطالعه اهميت آمايش در اين مساكن و ارائه راهكارهايي در اين موردف باب جديدي در آمايش و برنامه ريزي هاي ملي- منطقه اي مساكن شهري و اهميت توجه به مكان يابي و نيز مسائل م عماري و شهرسازي مسكن به معناي واقعي خود، نه به معناي صرف سرپناه، گشوده شود.

كلمات كليدي:
آمايش و برناه ريزي، مكان يابي، محيط و مسائل محيطي، معماري، مسكن، مساكن مهر


امنيت در مسكن مهر و پروت ايگو بر اساس رويكردCPTED
نويسند‌گان: [ حميد نظري ] - دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي معماري ، دانشكده فني و مهندسي ، دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد بندرعباس ، ايران.
[ وحدانه فولادي ] - دانشجوي دكتري تخصصي معماري ، دانشكده هنر و معماري ، دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد علوم و تحقيقات ، تهران ، ايران.

در سال هاي اخير با نياز بغرنج به تهيه مسكن به خصوص در كلان شهرها، مواجه شده ايم. يكي از پاسخ ها به اين نياز، مجتمع هاي "مسكن مهر" مي باشند. از آنجايي كه طراحي سريع مجتمع هاي مسكوني ارزان قيمت و بدون توجه به عوامل محيطي و هويتي ساكنان، پيش از ايندر كشورهاي توسعه يافته انجام شده و نتيجه آن جز اين نبوده كه بسياري از اين بلوك هاي مسكوني نواري )كه روزگاري رويايلوكوربوزيه بود( به عمد در پروئيت ايگو، سن لوييس و خيلي شهر هاي ديگر در اروپا و امريكا منفجر شدند. نيز مي دانيم يكي از اساسي ترين عوامل انهدام اين مساكن عدم امنيت براي ساكنين آن ها بوده است. در تحقيق حاضر مي خواهيم با مقايسه مسكن مهر و پروت ايگوبر اساس رويكردCPTED ميزان امنيت در مسكن مهر را مورد سنجش قرار داده، تا ميزان كارآمدي آن را مورد مطالعه قرار دهيم. روش تحقيق در اين نوشتار به شيوه توصيفي - تحليلي و از طريق مشاهده و مقايسه بوده و ابزار گردآوري اطلاعات، مطالعات كتابخانه اي و اسنادي مي باشد. نتيجه حاصل از تحقيق حاكي از آن است كه، در مقايسه مسكن مهر و پروت ايگو ، مسكن مهر قابليت بهتري از نظر سكونتي دارد، اما زمينه براي ايجاد عدم امنيت به دليل فقدان مطالعات و بررسي هاي كافي قبل از طراحي، فراهم است

كلمات كليدي:
مسكن مهر ، پروت ايگو ، امنيت ، طراحي محيطي ، CPTED





مشاهده پیوست ACUM01_403_2740388.pdf




مشاهده پیوست CIVIL01_259_2740394.pdf

:gol:
مشاهده پیوست GUPSD01_1318_2740401.pdf
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا