هدفگيري بازار فی لتراسيون تعريف يك استراتژي "پيش به سوي بازار" كليدي است براي توليدكنندگان Roll good (منسوج نبافته رول شده به عنوان ماده اولیه برای واحدهای تولید فی لتر و ...)
بسياري از كمپانيها به دنبال راهكارهايي هستند تا بتوانند در محاسباتشان در زمينه توسعه محصولاتشان در صنعت فی لتراسيون كه مناسب نياز بازار نيز باشد موفق باشند.
اين راهكارها عموماً يك انقلاب تكنيكي در توليد را رهبري ميكند كه موجب ميشود توليدات فی لتري يك كمپاني سازنده Roll good مناسب بازار توليد شود. اين مسأله عموماً پس از تستها و بررسي محصول توليد شده نشان داده ميشود. پس از اينكه خصوصيات لازم براي Roll good تأئید شد در مرحله بعد معمولاً به يك استراتژي به سمت بازار و آناليز بازار نياز داريم.
چنين طرحي معمولاً براساس فاكتورهاي زياد مانند: نوع محصول، قابليت رقابتپذيري، توجيه اقتصادي آن در بازار و تعیین سطح در چرخه قيمتگذاري طراحي ميشود.
معمولاً اين طرحها اگر با حجم سرمايهگذاري بالا و ميزان ريسك پايين براي توليدكننده Roll good نيز همراه باشد ميتواند موفقيت خوبي كسب كند.
در اينجا ميتوانيم چند دقيقهاي در مورد گزينههايي كه ميتواند براي شركت شما وجود داشته باشد تا موجب هدفگيري درست شما در بازار و استراتژي فروش شما شود صحبت كنيم.
گزينههاي مختلف ممكن براي يك توليدكننده Roll good
- مشاركت با يك توليدكننده بزرگ فی لتر
- مشاركت با يك يا چند توليدكننده رول گود ديگر براي دستيابي به بازارهای. گستردهتر
- فروش Roll good در بازار آزاد
- فروش فی لتر به صورت مستقيم در بازار
مشاركت با يك توليدكننده بزرگ فی لتر براي فروش Roll good
مزيت اين گزينه در توزيع محصول نزد مشتري است (تحويل آسان و بازاريابي ساده) که با سهم عمدهاي از بازار ارتباط دارد. در واقع وجود چنين شريكي بسيار به شما كمك ميكند تا بتوانيد شناخت بيشتري نسبت به بازار پيدا كنيد و در طول مدت شراكت محصولات خود را به راحتي به فروش برسانيد. در نتيجه گسترش اين نوع از وابستگي (همكاري و شراكت) ميتواند يك توليدكننده Roll good را در بازار مطرح سازد.
در اين موارد ممكن است سود تأمينكننده Roll good كمتر از سود معمولي آن در بازار آزاد باشد و بايد اين مطلب مد نظر گرفته شود. اما به هر حال سودآوري بلند مدت را تضمين ميكند.
مشاركت با يك كمپاني توليدكننده Roll good ديگر
مزيت اين گزينه اين است كه ميتواند به حجم فروش قبلي شركت شوك خوبي وارد كند و كانالهاي فروش تازهاي را ايجاد كند. همچنين ميتواند موجب توسعه خطوط توليد آنها شود و فروشگاههاي آنها را زياد كند. اين استراتژي يك عيب هم دارد. بدين شكل كه باعث كمرنگ شدن برخي پتانسيلهاي موجود شده و در طي عمليات فروش ارتباط مستقيم با مشتريان قبلي كمتر ميشود. هر چند در برخي مواقع نيز بايد سود بيشتر را فداي حفظ رابطه قويتر مابين دو طرف كرد. اما در مجموع اين روش باعث افزايش قدرت توليد و توان رقابتي ميگردد و در برخي مواقع ميتواند موجب تسخير بازار گردد.
فروش Roll good خام در بازار آزاد
در اين روش كمپاني ميتواند محصول خود را بطور مستقيم در بازار به فروش برساند. اين گزينه براي كمپاني شما تعدادی از مشتريان را فراهم ميآورد كه در حجمهاي پائين فروش هم پول خوبي ميدهند. ارتباط مستقيم با خريدار نهايي مزاياي بيشتري دارد. اما مشكلي كه وجود دارد اين است كه انجام هر دو مرحله توليد و فروش براي يك شركت معمولي كار دشواري است و باعث عدم امكان توسعه توليدات و نوآوری ميگردد. همچنين در اين مورد بحث سرويسدهي مناسب به مشتريان جديد از اهميت بالايي برخوردار است.
در اين مجال چند نكتهاي كه ميتواند به كمپاني شما در فروش Roll good كمك كند اشاره شد اما همواره راه هاي ديگري هم وجود دارد كه بسته به توان مديريت بازاريابي شركت متفاوت است.
منبع :مجله ی صنعت کهن