معماري ديناميك ... شگفت انگيزترين سازه ديناميك در دوبي ( برج ديناميك دوبي )

reza2011

عضو جدید

داشتم در اينترنت جستجو ميكردم كه ناگهان تصويري رو ديدم كه كفم بريد :D ... راستش خيلي واسم جالب بود و بعدش رفتم كلي اينور و اونور گشتم و چند تا عكس جالب تهيه كردم و حالا با اين مقاله جذاب در خدمت شما دوستاي خوبم هستم :

قبل از هر چيز اجازه بديد با مفهوم جديدي به نام معماري ديناميك آشنا بشيم :


معماري ديناميك


معماری دینامیک به تولید ساختمانها می پردازد که در حال حرکت هستند و در عین حال شکل خود را برای انطباق با تصورات انسانی تغییر می دهند . این ساختمانها جهت حرکت خورشید را تعیب می کنند و به سمت جهت وزش باد تغییر جهت می دهند . همساز شدن با طبیعت باعث می شود این بناها انرژی مورد نیاز خود را تامین کنند . این نوع معماری قابلیت چرخش 360 درجه برای ایجاد دید گسترده ای نسبت به جهان ، طبیعت ، آینده و زندگی را دارد.

بناهای معماری دائماً در حال تعدیل و تغییر شکل خود هستند . هر طبقه به صورت مجزا در حال چرخش است ود عین حال فرم کلی بنا تغییر می کند . این رویکرد جدید ، در واقع نوعی رقابت با معماری معاصر ماست که تا به حال تمام اتفاقات آن بر اساس قانون گرانش زمین بوده است . معماری دینامیک سنبل فلسفه جدیدی خواهد بود که سیمای شهرها و ایده زندگی ما را تغییر خواهد داد و بناها دارای بعد چهارمی به نام زمان خواهند شد . بناها شکلهای صلب نخواهند داشت و شهرها بسیار سریعتر از آنچه که تصور می کنیم تغییر خواهند کرد .

این بعد چهارم , حاصل تحقیقات و تلاشهای معمار ایتالیایی دیوید فیشر بوده است و این ایده در سطح جهانی و بین سیاستمداران و شهرداران مورد توجه بسیار قرار گرفته است .به این ترتیب نمی توان تصویر خاصی را به سایت و بنا تحمیل کرد بلکه هر بنا آزادی خود را دارد .

روشهای پیشرفته ساخت و توانایی تولید انرژی توسط خود بنا ، دو ویژگی شاخص در معماری دینامیک هستند . در این روش از قطعات و واحدهای پیش ساخته با استاندارد کیفی بالا استفاده می شود و دارای تضمین صرفه جویی 20 در صد در هزینه هاست که تاثیر عظیمی در ساخت و ساز جهانی خواهد داشت . این روش نسبت به روش سنتی و کتداول معماری ، نیاز به نیروی کار کمتری در محل ساخت دارد و سرعت کار را بالاتر برده و هزینه ها را کاهش می دهد .

در حقیقت سه ویژگی خاص معماری دینامیک یعنی تغییر شکل ، روشهای پیشرفته تولید صنعتی قطعات و خودکفایی بنا بر تولید انرژی می توانند مزایای بسیار زیادی در سطح ساخت و ساز جهانب به دنبال داشته باشند . در داخل این بناها نیز از سیتمهای کنترل الکتریکی و طراحی داخلی و مبلمان بسیار لوکس استفاده خواهد شد .

تامین انرژی – برج به مثابه نیروگاه

این معماری از توربینهای بادی استفاده می کند که به صورت افقی بین طبقات قرار گرفته اند و انرژی خود بنا و حتی چند ساختمان مجاور را نیز تامین می کنند . یک برج 59 طبقه ، 58 توربین خواهد داشت و بنا تبدیل به یک مرکز تولید انرژی سبز در شهر خواهد شد و به این ترتیب مکانهای بهتری برای آینده بشر تامین می شوند .

اولین برج دینامیک در دبی

این بنا با فرمی متحرک قادر به تامین نیروی الکتریکی خود خواهد بود و توربینهای بادی به همراه پنلهای خورشیدی با استفاده از نیروی باد و نور خورشید ، بدون ایجاد هر گونه آلودگی تمام انرژی مورد نیاز را تامین خواهند کرد که ارزش آن در سال معدل 7 میلیون دلار خواهد بود . هر توربین می تواند 0.3 مگاوات برق تولید کند . با توجه به وجود 4000 ساعت بادی سالانه در دبی ، توربینهای استفاده شده در بنا می توانند 1200000 کیلو وات ساعت انرژی تولید کنند . با توجه به اینکه مصرف متوسط انرژی هر خانواده 24000 کیلو وات ساعت تخمین زده می شود هر توربین می تواند انرژی 50 خانواده را تامین کند . این برج داراي 200 آپارتمان است که به این ترتیب 4 توربین بادی انرژی آنها را تامین خواهند کرد .

نحوه ساخت

این بنا اولین ساختماني است که به صورت کامل در کارخانه ساخته شده است . واحدها به صورت مجزا با تمام تاسیسات الکتریکی ، مکانیکی ، تهویه مطبوع و ... در کارخانه تکمیل و ساخته شده و سپس روی هسته مرکزی بتنی موجود در سایت نصب می شوند .با صرفه جویی در هزینه و زمان این نحوه ساخت و اتصال پیش ساخته به هسته مرکزی ، مقاومت در برابر زلزله را افزایش می دهد و تعداد نیروی کار مورد نیاز در سایت نسبت به روشهای متداول از 2000 نفر به 90 نفر کاهش می یابد و زمان ساخت از 30 ماه به 18 ماه می رسد .

در واقع در برج گردان ( اولین آسمان خراش کارخانه ای ) 90 درصد کارها در کارخانه انجام شده و روی هسته مرکزی در سایت مونتاژ شده است و هزینه تمام شده آن 23 درصد کمتر از روشهای متداول امروزی ساخت و ساز در محل بنا است و به جای 2000 نفر ، 600 نفر در کارخانه در شرایط مطلوب کار می کنند و 90 نفر هم در سایت کار مونتاژ را انجام می دهند .

خب حالا اجازه بديد عكسهاي بسيار زيبايي از اين برج فوق العاده شگفت انگيز ببينيم







برج ديناميك دوبي اولين ساختمان متحركي است كه در كل جهان ساخته شده است . اين بناي شگفت انگيز در سال 2010 تكميل و افتتاح شد . اين برج پيام آور عصر جديد معماري مدرن و سمبلي براي اين شهر در آينده دوبي خواهد بود .

اين تحول عظيم در معماري توسط آرشيتكت دكتر ديويد فيشر ابداع و ساخته شده است . اين طراحي بي نظير امكان چرخش هر طبقه بطور مستقل و با سرعتي متفاوت و مشخص فراهم كرده است .

اين برج داراي 80 طبقه و ارتفاع 420 متر ميباشد . فضاهاي مسكوني اين برج از آپارتمانهاي 120 متر مربعي شروع و تا ويلاهاي 1200 متر مربعي متغير است .

20 طبقه اول برج فضاهاي اداري , طبقات 21 تا 35 هتلهاي لوكس , طبقات 36 تا 70 آپارتمانهاي مسكوني و 10 طبقه آخر متعلق به
ويلاهاي لوكسي است كه در دوبي رتبه اول را داراست .


برج ديناميك در دوبي اولين آسمانخراشي است كه كاملا با قطعات پيش ساخته در داخل كارخانه ساخته شده است . اين برج تنها توسط 600 نفر در واحد مونتاژ و 90 تكنسين در محل احداث برج ساخته شده است . اين در حالي هست كه كاري با اين حجم عملياتي دست كم تعداد 2000 كارگر را نياز مي داشت .

روياي دكتر فيشر براي برج ديناميك دوبي از اين گفته رييس جمهور امارات الهام گرفته شده كه گفته بود :

ما منتظر نميمانيم كه
آينده به سمت ما آيد بلكه ما خود به سوي آينده پيش خواهيم رفت





 
آخرین ویرایش:

reza2011

عضو جدید
براي اينكه اين تاپيك رو كامل كنم يك فايل پي دي اف در ادامه قرار ميدم كه توصيه ميكنم حتما حتما دانلود كنيد تا بيشتر با اين پديده شگفت انگيز و اين سازه تعجب بر انگيز آشنا شويد . نكته بسيار جالبي كه همين امروز در مورد اين برج حيرت آور كشف كردم اينه كه پاركينگ هر طبقه در جوار هر واحد قرار داره يعني تصور كنيد اتومبيل شما در كنار واحد شما در مثلا طبقه 80 ام ... وااااااو :eek:

* البته اين رو هم اضافه كنم كه پاركينگ كنار واحد صرفا مختص واحدهاي ويلايي اين برج است *

براي دانلود مقاله با فرمت PDF روي تصوير جناب دكتر فيشر , مغز متفكر معماري , كليك فرماييد ... :D

 
آخرین ویرایش:

Sahar Gh

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی شگفت انگیز بود.اون هسته نقش ساز ه ای که فقط نداره / میشه پارکینگ ها و آسانسورها..!!
بعد چرخشش چطوریه ؟؟؟ منظورم تایمشه..
اون تو نشستی حس میشه یا نه؟
 

reza2011

عضو جدید
خیلی شگفت انگیز بود.اون هسته نقش ساز ه ای که فقط نداره / میشه پارکینگ ها و آسانسورها..!!
بعد چرخشش چطوریه ؟؟؟ منظورم تایمشه..
اون تو نشستی حس میشه یا نه؟

سحر جان يك فايل پاور پوينت برات ميزارم كه جواب تمام سئوالاتت رو ميتوني بگيري . براي اين منظور روي طبقات ويلايي اين برج كليك كن تا فايل رو بتوني دانلود كني :biggrin: ... يادت باشه فقط طبقات ويلايي ... :D






البته جند تا نكته هست كه چون اين فايل پاور پوينت مربوط به سال 2007 و زماني هست كه هنوز ساخت اين برج آغاز نشده بود لذا يك سري اطلاعاتش درست نيست . به عنوان مثال تعداد طبقات 68 طبقه و ارتفاع برج 313 متر عنوان شده كه اين موضوع درست نيست . زيرا تعداد طبقات اين برج 80 طبقه و ارتفاع آن 400 متر ميباشد . ضمنا تعداد طبقات ويلايي نيز درست عنوان نشده است . اطلاعاتي كه در پست اول دادم آخرين اطلاعات اين برج از زبان سايت هاي خارجي است كه كاملا هم مورد تاييد و درست ميباشد .
 
آخرین ویرایش:

reza2011

عضو جدید
ضمنا موضوع مهم ديگه اي هم بايد بگم كه درسرتاسر جهان 2 برج ديناميك تا بدين لحظه ساخته شده است . يكي از اين برج ها متعلق به دوبي و برج بعدي متعلق به مسكو ميباشد .

اين هم تصاويري از اين شاهكار جهاني در مسكو كه به نوبه خودش بسيار بسيار زيباست ...













اين برج به ارتفاع 400 متر و داراي 70 طبقه ميباشد . هزينه ساخت آن 400 ميليون دلار بوده و در سال 2010 مورد بهره برداري قرار گرفته است . اين برج نيز يكي ديگر از شاهكارهاي دكتر ديويد فيشر ميباشد .

قرار است كه پروژه برج ديناميك دكتر فيشر در آينده در مناطق لندن , پاريس , نيويورك نيز اجرا شود . :gol:
 

reza2011

عضو جدید
برج مسکو/این لینک هم برای دوستانی که میخوان نحوه حرکت این سازه ی دینامیک رو ببینن...
http://www.dynamicarchitecture.net/

ضمن تشكر از سحر عزيزم ميتونيد اين كليپ رو از لينك زير دانلود كنيد : ( براي اون دسته از عزيزان كه سرعت اينترنت پايين دارند )



دوستان براي مشاهده فايل FLV حاصل از نرم افزار FLV Player استفاده كنيد كه ميتونيد از اين لينك دانلود كنيد . توصيه ميكنم اين نرم افزار رو دانلود كنيد زيرا خيلي زياد به كارتون مياد ... ;)

ضمنا اينم لازمه كه بگم اين كليپي كه سحر جان زحمتش رو كشيد يك كليپ واقعي از حركت اين سازه شگفت انگيز نيست . در واقع يك كليپ شبيه سازي شده و بيشتر حالت انيميشن رو داراست ولي بسيار زيباست .

شما با جستوي عبارات Dynamic Tower in Moscow و Dynamic Tower in Dubai در سايت يو Tube ميتونيد تعداد فراوان كليپ و فيلم از اين 2 سازه بسيار زيبا و حيرت انگيز بدست آوريد .
 

reza2011

عضو جدید
احساس کردم جای پلان و دتیل خالیه.امیدوارم که به دردتون بخوره

دوست عزيز اگه به تاپيك بيشتر دقت ميكرديد كليه اين عكس ها داخلش بود هم در داخل خود تاپيك و هم در داخل فايل پي دي اف اي كه براي دانلود گذاشته بودم . تصاوير و دتايل هاي شما تماما در داخل اون فايل پي دي اف وجود دارد . ضمنا فكر ميكنم تصاويري كه من از برج ديناميك دوبي گذاشتم به مراتب داراي وضوح و كيفيت بالاتري نسبت به تصاوير شما بودند . در هر صورت موفق باشيد . ;)
 

reza2011

عضو جدید
متاسفانه به دليل اينترنت فاقد كيفيت برخي از دوستان قادر به مشاهده لينك نبودند . براي دانلود فايل پي دي اف مربوطه اينجا رو كليك كنيد . :)

اين هم فايل پاور پوينتي كه در ادامه اين تاپيك گذاشتم براي اون دسته از عزيزان كه قادر به مشاهده لينك نبودند . فقط مجددا متذكر ميشم كه برخي از اطلاعات ارائه شده در اين فايل پاور پوينت نظير ارتفاع و تعداد طبقات درست نميباشد .
;)
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

aydin22

عضو جدید
دوست عزيز اگه به تاپيك بيشتر دقت ميكرديد كليه اين عكس ها داخلش بود هم در داخل خود تاپيك و هم در داخل فايل پي دي اف اي كه براي دانلود گذاشته بودم . تصاوير و دتايل هاي شما تماما در داخل اون فايل پي دي اف وجود دارد . ضمنا فكر ميكنم تصاويري كه من از برج ديناميك دوبي گذاشتم به مراتب داراي وضوح و كيفيت بالاتري نسبت به تصاوير شما بودند . در هر صورت موفق باشيد . ;)
مهندس جان فقط خواستم کمکی کرده باشم همین،شما زیاد به خودتون نگیرید در ضمن شاید یکی نتونه دانلود کنه یا اصلا نخواد دانلود کنه و بخواد همین جا مطلب رو مطالعه کنه در ضمن اونی که زیاد همین عکس های با کیفیت شما تو اینترنت هستش فقط کافیDynamic Tower تو گوگل سرچ کنی به همین سادگی;)
 
بالا