مشاوره، پرسش و پاسخ و درخواستهای بخش باغبانی

**زهره**

عضو جدید
کاربر ممتاز
model builder

model builder

سلام به دوستای گلمممم
کسی تا بحال با ابزار model builder تو نرم افزار Arc GIS کار کرده؟
ممنون میشم کسی کمکم کنه
خیلی فوری نیاز دارممم
 
  • Like
واکنش ها: n30e

m-samani

عضو جدید
سلام
پیوند جوانه (شکمی Tو I) برای توت خیلی راحت و مناسبه به شرطی که پایه شاخه جوون داشته باشه اما باید در خرداد ماه اجرا بشه . جزئییات کار را بعد ارسال میکنم براتون
 

armx

عضو جدید
سلام به دوستای گلمممم
کسی تا بحال با ابزار model builder تو نرم افزار Arc GIS کار کرده؟
ممنون میشم کسی کمکم کنه
خیلی فوری نیاز دارممم
سلام زهره خانوم من تا جایی که از دستم بر بیاد در خدمتتون هستم:smile:
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با سلام من می خواهم یه توت سیاه که تو باغ یکی از دوستام هستو به درخت توت سفیدی(دو ساله هست) که تو خونه خودمونه پیوند بزنملطفا یکی از عزیزان مهندس منو راهنمایی کنه آیا میشه؟ کی زمان پیوند زدنه؟ وروش پیوند زدنو لطفا بطور کامل برام توضیح بدین من تازه کار تازه کارم



سلام :gol:


- پيوند شكمي
- پيوندكيسه اي
- پيوند اسكنه اي
- پيوند مجاورتي
- پيوند لوله اي


- در پيوند شكمي جوانه مورد نظر از درختي كه بهترين عملكرد و مقاومت را داشته در فصل بهار جدا نموده و پوست پايه بذري ريشه دار را به صورت T شكاف داده و جوانه فوق را داخل پوست پايه قرار داده و روي آن را چسب پيوند مي زنيم .
پيوند شكمي:



- در پيوند كيسه اي يا پيوند ساقه روي ريشه ، شاخه اي را كه عنوان پيوندك مورد استفاده قرار مي گيرد مستقيماً به ريشه متصل مي شود .
۲-۲-۱- قلمه : قلمه قسمتي ار ريشه ساقه و يا برگ گياه است كه از پايه اصلي جدا مي شود.در اینجا ماقلمه ساقه را توضیح می دهیم . گیاهی را که قلمه آن می تواندریشه تولید کند،بوسیله قلمه زدن تکثیرمی کنند،زیرا قلمه زدن هم کارساده ای است وهم باهمان آب وهوائی که گیاه اصلی (مادر) رشد کرده است ،سازگاری دارد.بعلاوه قلمه های زیادی رادر یک سطح کوچک باهزینه کم می توان کاشت .
عواملی که درقلمه زدن تاثیردارندعبارتنداز:
خاک ،هوا،حرارت،رطوبت ونور.
مراحل انجام قلمه زنی عبارتنداز:


الف)آماده کردن زمین:
قلمه را میتوان در خزانه کاشته و پس از ریشه دار شدن نهال یکساله را برای کاشت به زمین اصلی منتقل نمود . روش آماده نمودن زمین در خزانه شبیه آماده کردن بهتر کاشت بذر میباشد . پس از اینکه پشته هایی به عرض ۶۰ سانتی متر آماده گردید آبیاری نموده و روی پشته ها را با پلاستیک مشکی پوشانیده و سپس قلمه کاری مینماییم . استفاده از نایلون مشکی در طول پشته ها و روی آنها بخاطر عوامل زیر می باشد :

برش قلمه:

بخاطر اینکه خراسان محیطی خشک میباشد جهت اینکه در محل قلمه ها رطوبت فراهم باشد و استفاده از نایلون مشکی بخاطر رشد نکردن علفهای هرز در زیر پلاستیک می باشد همچنین بستری گرم جهت ریشه دار شدن هر چه سریعتر قلمه ها تهیه شود .
ب ) تهیه قلمه : شاخه های یکساله مناسب قلمه را در هنگام خواب درختان از درخت بریده و قطعاتی از شاخه ها جدا مینماییم که هر قطعه دارای ۴ تا ۵ جوانه باشد انتها و ابتدای هر قلمه را باید بصورت مورب و موازی با هم و با زاویه ۴۵ درجه برش می دهیم .

ج ) کاشت قلمه : قلمه های آماده را روی پشته های دارای نایلون مشکی بصورتی می کاریم که فاصله هر قلمه از دو طرف ۲۵ سانتی متر باشد . در ضمن هنگام کاشتن قلمه باید سعی نمود که نایلون به انتهای قلمه نچسبد بنابراین از وسیله نوک تیزی که قبلا آماده نموده ایم محل کاشت قلمه را سوراخ کرده و قلمه را در محل فوق می کاریم . در خراسان پلاستیکهای فوق را باید در تیرماه از روی پشته ها پاره کرده و از روی بستر برداریم . در این مرحله باید دقت شود که هیچگونه آسیبی به قلمه ها و جوانه های سبز شده وارد نگردد.
کاشت قلمه در داخل گلخانه و داخل گلدانهای پلاستیکی و سفالی نیز امکانپذیر می باشد در این روش در هر زمان از سال که قلمه ها و شاخه ها برگ نداشته باشند قلمه کاری میسراست و هنگامیکه قلمه یکساله شد در داخل خاک و زمین اصلی کشت می گردد . کافی است داخل گلدانها مقداری کود حیوانی در پایین گلدان ریخته و روی آنرا با ماسه پر نماییم و قلمه دارای ۴ تا ۵ جوانه طوری بکاریم که ۳ جوانه داخل خاک قرار گیرد .



د )داشت قلمه :
- آبیاری باید بموقع و بر اساس نیاز باشد .
- در صورت احتمال بروز بیماریها و آفات باید روشهای مبارزه اعمال شوند .
- پس از شکفتن جوانه ها باید کود سرک به میزان ۳۰۰ کیلوگرم اوره و ۱۰۰ کیلوگرم فسفات پتاسیم به هر هکتار داده شود .
- در صورتیکه از یک قلمه بیش از یک جوانه سبز شده باشد . مناسبترین و قویترین آنها را انتخاب و بقیه را حذف می نماییم .



۲- انتخاب نهال توت :
در ایجاد یک مزرعه توت انتخاب نهالهای مناسب ضروری میباشد زیرا نهالهایی که فاقد رشد مناسب باشند باعث پایین آمدن راندمان تولید برگ میشوند . در انتخاب نهالهای مناسب باید نکات زیر مورد توجه قرار گیرند .


۲-۱- : انتخاب ارقام مناسب : در انتخاب نهال باید درخت و نهال توت پر محصول و با کیفیت مناسب و مقاوم به آفات و بیماریها استفاده شود .


۲-۲– سلامت نهال : نهالهای انتخابی باید سالم و عاری از هر نوع آفت و بیماری باشند زیرا در طول پرورش کرم ابریشم نهالهای توت کاشته شده توسط حمله آفات و بیماریهای نهال توت بوده و به محض مشاهده علائم این بیماری باید نهال مریض از مزرعه خارج و سوزانده شود بعضی از نهالها نیز در اثر پرورش و تولید در مکانهای آلوده امکان ابتلا به این بیماری را دارا میباشند که باید آنها را قبل از کاشت ضد عفونی نمود .


۳-۲– مصدوم نبودن نهال : در خارج کردن نهال از خزانه باید دقت اصلی و لازم بعمل آید که ریشه ها و ساقه نهالها آسیب نبینند زیرا کاشت و نگهداری نهالهای آسب دیده بعدا مشکلات را بوجود خواهد آورد . بهتراین است قبل از کاشت بخشهای صدمه دیده نهال حذف و محل قطع بریده و ضد عفونی شود . در صورت صدمه زیاد مخصوصا در جوانه ها صرف نظر کردن از کاشت نهال مصدوم مناسبتر است .


۳– روش کاشت نهال توت :

پس از آماده کردن زمین ، مشخص شدن فواصل مورد لزوم و انجام سایر موارد لازم نسبت به حفر گودال با کانال مناسب کاشت نهال اقدام میگردد. کاشت در کانال ارزانترین طریقه کشت نهال توت محسوب میشود . در این روش کانالها در مسیر ردیف کنده شده ، کانال و گودالها هر دوتا حد امکان عمیق و مناسب با حجم ریشه نهال حفر خواهند گردید . کانال ۴۰ تا ۵۰ سانتی متری عرض و عمق داشته و طول آن میتواند تا حدود ۵۰ متر ادامه پیدا کند . کار کندن کانال میتواند با دستگاه نهر کن انجام شود . پس از حفر کانالها عملیات زیر برای تقویت خواص فیزیکی و شیمیایی خاک در داخل کانال انجام میگیرد :
- برای اصلاح فیزیکی خاک ۱۰۰ کیلوگرم کاه و کلش باخاک هرکانال ۵۰ متری مخلوط می گردد.
- جهت تسریع درپوسیدن کلش وافزایش مواد ازته ۳ کیلوگرم کوداوره درهر کانال ۵۰ متری مصرف می گردد.
- ۱۰۰ کیلوگرم کودحیوانی به خاک هرکانال ۵۰ متری افزوده می شود.
- پس از افزودن مواد فوق ۱۰ سانتی متر خاک برروی آنهاریخته شده و ۱۲ کیلوگرم اوره ، ۲ کیلوگرم فسفات و ۳/۱کیلوگرم پتاس به خاک هرکانال ۵۰ متری اضافه می گردد.


کانالها بافواصل ۳ متری ازیکدیگرحفرمی شوندوپس از آماده شدن واضافه نمودن موادلازم ،نهالهاروی خط مستقیم وبه فواصل ۶۰ الی ۸۰ سانتی متری ازهم کاشته می شوند.برای ضخیم شدن ساقه وگسترش شاخه ها ، رسیدگی به توتستان درسال اول کاشت حائز اهمیت بوده ودراین رابطه باید ازکود اضافی استفاده شود وپای نهال مرتبا جهت جلوگیری ازخسارت ناشی از خشکی وعلفهای هرز سله شکنی و وجین می گردد.
ردیفهای کاشت وفواصل آنها باید طوری تنظیم شوند که نهالها ازنور وفضای کافی استفاده نمایند.دراین مزارع مکانیزه ای که ازتیلر استفاده می شودفواصل دو ردیف ۸/۱ تا ۲ متر درنظر گرفته می شوند،برای کارباتراکتور 4 چرخ کوچک فواصل 2 متری وبرای کارباترکتور 4 چرخ بزرگ فاصله ردیفها ۵/۲ تا ۳ متری تعیین می گردد.


معمولاردیفها شمالی – جنوبی انتخاب میشوند تا از آفتاب بیشتر استفاده کرده و عمل تهویه بین ردیفها راحت تر انجام شود . در مناطق بادخیز جهت ردیفها طوری انتخاب میشوند که اثرات باد خنثی و نفوذ باد بین درختان به حداقل برسد . تعداد درختان مورد کاشت در واحد سطح را میتوان از روی فاصله بین درختان و فاصله بین درختان و فاصله بین ردیفهای درخت محاسبه نمود :
مترمربع ۱۰۰۰۰


-------------------------------------------------- = تعداددرختان درهکتار
فاصله نهالها روی ردیف به متر × فاصله ردیفها به متر
مثال : فاصله ردیفهای کشت ۳ متر و فاصله نهالهای کاشته شده روی ردیف ۱ متر میباشد تعداد درختان را در ۱۰۰ متر مربع محاسبه نمایید .
X = ۱۰۰/۳ x ۱= ۳۳


برای توضیحات کامل تر میتونید به این بخش مراجعه کنید :
http://silkway.blogfa.com/post-34.aspx
 

parvaneh65

عضو جدید
سلام دوستان عزیزم... امیدوارم که همتون خوب باشید...

بچه ها من میخوام روی درخت نارنج، پرتقال پیوند بزنم میشه منو راهنمایی کنید چیکار باید بکنم و چه زمانی؟

پیشاپیش ممنون از راهنماییتون... :)
 

honi

کاربر فعال
طراحی پوستر ابیاری

طراحی پوستر ابیاری

سلام دوستان برای درس حفاظت اب و خاک باید یک پوستر اموزشی در مورد حفاظت اب-اثرات الودگی اب-بیماری های مربوط به الودگی اب و یا هر مورد مشابه دیگر طراحی کنم.یه کم راهنمایی می خوام راجع به موضوع -برنامه برای طراحی-شرایط کلی و... ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزیزم... امیدوارم که همتون خوب باشید...

بچه ها من میخوام روی درخت نارنج، پرتقال پیوند بزنم میشه منو راهنمایی کنید چیکار باید بکنم و چه زمانی؟

پیشاپیش ممنون از راهنماییتون... :)


ميشه اما اوايل بهار زمان پوست دادن درخت بهترين زمان ست البته چون مركبات هميشه سبزه در شرايط مناسب هميشه سال پيوند امكانذير هست
 

flower24

عضو جدید
سلام بچه ها واسه قلمه افرا(قرمز) باید چیکار کرد؟ کسی تا حالا قلمه زده؟
ممنون میشم کمکم کنید.
 
آخرین ویرایش:

parvaneh65

عضو جدید
ميشه اما اوايل بهار زمان پوست دادن درخت بهترين زمان ست البته چون مركبات هميشه سبزه در شرايط مناسب هميشه سال پيوند امكانذير هست


پس باید پیوند جوانه بزنم. خب کدوم نوعش؟ پیوند T یا پیوند قاشی؟ واینکه در شاخه های مختلف پیوند بزنم؟

کجا پیوند بزنم؟ تقریبا وسطای درخت؟ یا نزدیکتر به تنه؟

و اینکه پیوندک رو باید از کجا تهیه کنم؟ آیا در تهران جاهایی که گلخانه هست و نهال دارند مثلا یه شاخه پرتقال باید ازشون بگیرم؟ همون اوایل بهار باید بگیرم یا نه از الان بگیرم در یخچال نگه دارم؟

و در نهایت وقتی پیوندها گرفت، باید سرشاخه ها و شاخه های دیگر که پیوند نزدم را قطع کنم؟؟؟

فکر کنم خیلی سوال شد.. ممنون اگه بیشتر راهنماییم کنید... :)
 

kapo

عضو جدید
برنامه طراحی که هم از ورد میشه استفاده کرد، هم اگر تخصص داشته باشید از فتوشاپ یا کرل

میتونید پوسترهای انگلیسی رو هم ترجمه کنید

جستجوی گوگل1

جستجوی گوگل 2

اگر میخواین دنبال پوسترهای حاوی اطلاعات بگردید، از عبارت infographic استفاده کنید. مثلاً

water pollution infographic
یا
water source infographic

 
  • Like
واکنش ها: n30e

rasoolp

عضو جدید
کمک برای معرفی نرم افزار

کمک برای معرفی نرم افزار

من یه نرم افزار ساده با آموزشش برای ارائه میخام
کمکم کنید
:(

 
  • Like
واکنش ها: n30e

گیلان(فومن)

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دوست من کتاب پردازش که حاوی تستهای کنکور هستش رو هم بخون.
چون دستت میاد که از چه مباحثی بیشتر سوال میاد
بله به نظرمن تستهای سالهای قبل خیلی میتونه کمکت کنه عزیزم.یه استادی داشتیم که رتبه ی 3 شده بود میگفت مدیون اینم که سوالات سالهای قبلو خیلی حل کردم.یه دفتر هم تهییه کن تستهایی که غ زدی رو اونجا بنویس واینقدر این کارو تکرار کن مطمن بشی مباحث رو خوب یاد گرفتی، خوب جواب میگیری من که راضی بودم.موفق باشی
 

eghlimaa

عضو جدید
کاربر ممتاز
من یه نرم افزار ساده با آموزشش برای ارائه میخام
کمکم کنید
:(



فک میکنم cropwat ساده ترین نرم افزاری باشه که میشه پیشنهادش کرد.
لینکش برای دانلود و راهنماش

http://www.www.www.iran-eng.ir/show...فزار-های-مهندسی-آب-همراه-با-راهنماهای-کاربردی

 

آبان شاه

عضو جدید
سلام
برای عید سال 88 یه نهال گیلاس که قدش بیشتر از دومتر بود را توی حیاط خونه کاشتم
هرسال یه چنتایی شکوفه میزنه ولی هیچ کدوم میوه نمیشه این دور وبر هم درخت گیلاسی نیست تا گرده افشانی کنه
رشد سر شاخه هاشم خیلی کم بوده و پر پشت نشده
به نظرتون چه کارش کنم؟ تا یه درخت مشدی بشه؟
 

somayehfaridi

عضو جدید
سلام
برای عید سال 88 یه نهال گیلاس که قدش بیشتر از دومتر بود را توی حیاط خونه کاشتم
هرسال یه چنتایی شکوفه میزنه ولی هیچ کدوم میوه نمیشه این دور وبر هم درخت گیلاسی نیست تا گرده افشانی کنه
رشد سر شاخه هاشم خیلی کم بوده و پر پشت نشده
به نظرتون چه کارش کنم؟ تا یه درخت مشدی بشه؟
در مورد خاکش میشه توضیح بدید
کود چی؟ بهش کود میدید؟
محل کشت کجاست (شهر)؟
برای حل مشکل گرده افشانی میتونید روی یکی از شاخه هاش از یک رقم سازگار بهش پیوند بزنید
ایشالا که درختتون مشدی که سهله، حاجی بشه
:smile:
 

آبان شاه

عضو جدید
سلام دوستم
راستش خاکش تعریف نداره رس و ماسه بادی هست
کود هم فقط دامی گاوی میدم
اطراف تهرون هست
 

fk_invisible

عضو جدید
کاربر ممتاز
IMAG0039-1.jpg

من این دانه ها را از داخل یک خرمالو پیدا کردم . دانه های نسبتا بزرگی هستند . (حدود یک ماهی هست که داخل یک کیسه فریزر گذاشته ام .)
میخواهم بدانم که آیا قابل کاشتن هستند؟
اگر هستند، روش کاشتشان چه طوری است؟
ممنون میشوم راهنمایی کنید.
 

somayehfaridi

عضو جدید
سلام دوستم
راستش خاکش تعریف نداره رس و ماسه بادی هست
کود هم فقط دامی گاوی میدم
اطراف تهرون هست

اوکی
پس اولین کاری که باید بکنی، اصلاح خاک هست. خاکت را باید سبک کنی. یا خاک مناسب آماده بیار با خاک اطراف ریشه عوض کن یا اینکه خودت خاکتو اصلاح کن.
میتونی در یه گوشه از زمین یه چاله کوچک بکنی و خاک و کود دامی تازه و علف هرز و هر چیز دیگه مثل آشغال سبزیجات و پوست سیب زمینی و ..... را لایه لایه بریزی اون تو، بعد یک سال یک خاک مناسب و غنی دستت میاد (من خودم این کارو همیشه انجام میدم).
اگرم پای درخت کود دامی میدید دقت کنید که حتما پوسیده باشه و گرنه ممکنه ریشه را بسوزونه.
یه کمی هم کود فسفره و کود ازته بدید. البته در وقت مناسبش
 

somayehfaridi

عضو جدید
مشاهده پیوست 124252

من این دانه ها را از داخل یک خرمالو پیدا کردم . دانه های نسبتا بزرگی هستند . (حدود یک ماهی هست که داخل یک کیسه فریزر گذاشته ام .)
میخواهم بدانم که آیا قابل کاشتن هستند؟
اگر هستند، روش کاشتشان چه طوری است؟
ممنون میشوم راهنمایی کنید.
سلام اتفاقا منم از اینا دارم و میخام کشتشون کنم
پس باهم کشت میکنیم ببینیم چی میشن
اول باید ببینم نیاز سرمایی دارد یا نه. اگر نیاز سرمایی داشته باشه، تو یه گلدان بکارش و بذار بیرون (مثل حیاط یا تراس) که سرما و رطوبت زمستونی را تجربه کنه
بعد خودش اول بهار درمیاد.
 

آبان شاه

عضو جدید
مرسی دوستم از راهنماییت
پارسال خاکشو تا نیم متر کندم و خاک بهتر ریختم ولی پایینترش خاک سفت و سنگلاخی داره.
اون چاله ایی که میگی باید همونجا بمونه یا بعد یه سال با خاک اطراف درخت قاطی کنم.
.
پارسال منم چنتا از این هسته های خرمالو کاشتم تو گلدون و امسال سبز شد. البته سریع کاشتم و تو گلخونه گذاشتم و حالا قدش به 30 سانت رسیده
امسال هم باز چنتا دیگه کاشتم و گذاشتم توی حیاط فکر کنم سرما بهش بخوره بهتر باشه
 

somayehfaridi

عضو جدید
مرسی دوستم از راهنماییت
پارسال خاکشو تا نیم متر کندم و خاک بهتر ریختم ولی پایینترش خاک سفت و سنگلاخی داره.
اون چاله ایی که میگی باید همونجا بمونه یا بعد یه سال با خاک اطراف درخت قاطی کنم.
.
پارسال منم چنتا از این هسته های خرمالو کاشتم تو گلدون و امسال سبز شد. البته سریع کاشتم و تو گلخونه گذاشتم و حالا قدش به 30 سانت رسیده
امسال هم باز چنتا دیگه کاشتم و گذاشتم توی حیاط فکر کنم سرما بهش بخوره بهتر باشه
فکر کنم مشکل اصلی همون خاک سنگلاخی باشه
راستی رنگ خاک به قرمزی میزنه یا سفید یا تیره؟
اون چاله بعد اینکه اون مخلوط خاک و کود باهم قاطی و تجزیه شدند (حدود یک سال) با خاک اطراف درخت عوضش کن یا قاطیش کن
 

somayehfaridi

عضو جدید
اگه منظورت خاکه زیری باشه که سفید و سنگیه.. خاک رویی هم دیگه لومی شده
آره منظورم همون بود، یه خاک آهکی و احتمالا با EC بالا و pH اش هم احتمالا مناسب نیست. یه خورده دامنه بیشتری از خاک را اصلاح کن (هم از نظر عمقی هم سطحی، به مقدار سطح سایه انداز). مواد آلی خاک را باید زیاد کنی و همچنین برای اسیدی کردن خاک از گوگرد استفاده میکنند، اگر خواستی استفاده کنی مواظب باش که زیاد استفاده نکنی.
EC و pH آب هم مهمه.
 

dani me

عضو جدید
انواع پيچك

انواع پيچك

سلام؛ خيلي دوست دارم كه با انواع پيچك آشنا بشم؛ در ضمن كسي هست كه اين دو نوع پيچك رو بشناسه و در مورد اونا اطلاعات كامل بزاره؟
پيچك اول رو توي آب گذاششتم تا ريشه زد ولي نه از انتهاي آن بلكه از حدود 10 سانت به انتها؛ بعد از كاشتن توي باغچه هم پلسيده شده؛ چرا؟
 

پیوست ها

  • pichak2.jpg
    pichak2.jpg
    29.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • pichak.jpg
    pichak.jpg
    57 کیلوبایت · بازدیدها: 0

siyasiya

عضو جدید
سئوال مهم درباره قرار دادن مدرک در رتبه بندی شرکت....

سئوال مهم درباره قرار دادن مدرک در رتبه بندی شرکت....

دوستان عزیز

من لیسانس آبیاری دارم و حدود 9 سال از زمان فارغ التحصیلی میگذره و حدود 5 سال هم سابقه بیمه و کار در یه شرکت مهندسی مشاور در تهران دارم
در این مدت مدرک من در همین شرکتی که کار میکردم بوده (برای رتبه بندی سد سازی البته حدود 3 سال مدرکم در رتبه بندی شرکت بوده)
الان میخوام مدرکم رو به یه شرکت دیگه بدم، واسه اینکه برام بیمه رد بشه و یه مبلغ اندکی هم ماهانه به دستم برسه، چون الان دارم توی یه شهرستان
ادامه تحصیل میدم و نمیتونم به صورت تمام وقت جایی کار کنم
میخواستم ببینم الان علاوه بر بیمه؛ باید ماهانه حدود چقدر ازشون بگیرم؟ یکی از دوستان گفت 200 تومن، اما با توجه به سابقه و ارزش مدرکم فکر نمیکنم
خوب باشه.... به علاوه میخوام ببینم که این پول رو معمولاً ماه به ماه میگیرن یا همش رو یه دفعه؟ و اینکه باید به صورت محضری هم ازشون تعهدی بگیرم؟

ممنون
 

asghar69

عضو جدید
سلام، یه پیشنهاد داشتم. بهتره که یه تاپیک جداگانه واسه بچه های ارشد و اونایی که می خوان کنکور ارشد بدن ایجاد کنین تا یکم بیشتر با هم ارتباط داشته باشن و بهم کمک کنن.
 

islamboy

عضو جدید
سلام دوستان...روشي براي مقابله با كرمي شدن درختان شنيده بودم كه با چرب كردن تنه ي درختان بود ...ميشه بگين چطوري هستش؟؟؟
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
کلروفیل سوال و مشاوره درباره پرورش بن سای (بونسای) باغبانی 433

Similar threads

بالا