مروری بر بازار محصولات فناوری‌ نانو

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
در سال 2000 بنیاد ملی علوم آمریکا پیش‌بینی کرد که بازار محصولات مبتنی بر فناوری ‌نانو تا سال 2015 به هزار میلیارد دلار برسد و در این مسیر صنایع مختلف بیش از 200 میلیون نیروی کار را به خدمت بگیرند. بعدها این آمار و ارقام را سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان کشورهای مختلف برای توجیه سرمایه‌گذاری در این بخش، استفاده کردند. در حال حاضر که تقریباً در نیمه راه این پیش‌بینی 15ساله هستیم، بسیاری از فناوری‌های دگرگون‌ساز و انقلابی پیش‌بینی‌شده، توسعه یافته‌اند. در واقع بعد از هفت سال از آغاز پیشگامی ملی فناوری ‌نانو در ایالات متحده آمریکا، صنعت فناوری ‌نانو شکوفا شده و کشورهای مختلف در تحقیق و توسعه این فناوری، سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده‌اند.
از آنجا که یک فناوری توانمندساز را نمی‌توان بدون توجه به فناوری‌ها و صنایع دیگر مد نظر قرار داد، تحقیقات نشان می‌دهد که حجم بازار هزار میلیارددلاری برای محصولات مبتنی بر فناوری‌ نانو به واقعیت بسیار نزدیک است، شاید درک صحیح حجم بازار این فناوری به تعریف دقیق آن، بستگی دارد.
تجزیه و تحلیل دقیق میزان سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی در حوزه نانومواد، نشان‌دهنده این است که این حوزه از نظر چرخه حیات فناوری در حال بلوغ بوده و کاربردهای متنوع آن، باعث ایجاد ارزش افزوده در بازارهای مختلف گردیده‌است.
پیش‌بینی می‌شود حجم بازار محصولات مختلف مبتنی بر فناوری ‌نانو به جز نیمه‌هادی‌ها، در سال 2007، 83 میلیارد دلار باشد که این رقم تا سال 2012 به 263 و در سال 2015 به 1500 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.



افراد مقاله : ‌ ابراهیم عنایتی (نویسنده مسئول) - ابراهیم عنایتی (نویسنده همکار)
این مقاله در نشریه فناوری نانو شماره 117 در تاریخ 1386/04/15 به چاپ رسیده است.
 

پیوست ها

  • 516.pdf
    162.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا