[ مذهبی ]آشنایی با کلیساهای جهان

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز



کلیسای پادره پیو
محل : ایتالیا (San Giovanni Rotondo (Foggia
اثر : رنزو پیانو


دراین کلیسا زائران در امتداد مسیر پیاده رویی مستقیم و طولانی وشیبداربامناطقی تراس بندی شده به صورت باغ های گسترده در اطراف آن به محل کلیسا هدایت می شوند.این مسیر با تاقِِ ورودی درجهت کلیسا وصلیبی بزرگ تقریباً به بلندی 40 متر که به مثابه کانون ورودی به نظر می رسد؛همسو شده است.9 ستون اول میدان جلوی کلیسا که ارتفاع آنها به 25 متر می رسد،بار هشت زنگی را که برجِ زنگ اصلیِ کلیسا را تشکیل می دهند،تحمل می کنند.



در این طرح رنتزو پیانو،محل عابدان به شکل حلزونی عظیم-طرحی مرکب ازسه چهارم دایره که شعاع آن به طور یکنواخت کاهش می یابد-پوشیده شده است.مواد آن که برای بیان سادگی و صلابت انتخاب شده اند،ازسنگ و جوبوشیشه محلی اند.پوستۀ بسیار بزرگ سقف از جنس ورق مسِ که ازپیش زنگار بسته،زیر ساختاری باربر از چوب و سنگ آهک دارد.

این زیرساخت باربر،مرکب ازدوردیف تاق سنگیِ متقابل است که به صورت دایره ای شکل چیده شده اند.در مجموع 21 تاق از این دست وجود دارد که حلقۀ داخلی و خارجی ای را بوجود می آورند



که تاق های حلقۀ خارجی بازنمود نسخۀ کوچک شدۀتاق های حلقۀ داخلی اند.تاق های حلقۀ داخلی از مرکزسه چهارم دایره،محلی که محراب واقع شده است،آغاز می شوند.

از آنجا که دهانه های تاق ها به طور یکنواخت کاهش می یابد،لذا با کاهش شعاع دایره،شکل مارپیچی به وجود می آید که یادآور صدف حلزون است.این ساختارشعاعی که به بخش هایی با گنجایش 300-400 صندلی تقسیم شده،تجمعِ حتی المقدورنزدیک به محراب را موجب می شود.

این ساختار تاقی شکل همراه با سیستم ساختاری ثانوی ازجنس چوب،وزن سقف چوبی راتحمل می کند.برای بازی لازم به هنگام زلزله،کابل های فولادی بین تاق ها کشیده شده اند.



منطقه ای که با شکل سه چهارم دایره محصورشده،رأس میدان مثلثی شکلی را تشکیل می دهد که رو به پایین به سمت ورودی شیبدارمی شود.پنجرۀ شیشه ای رنگیِ بزرگی که در زیر تاق سنگی کار گذاشته شده است،ورود نور به کلیسا رافیلتره می کند.


پیاده رو که با اسلب هایی از جنس همان سنگ تاق ها مفروش شده،کلیسا وحیاط ورودی را به یکدیگر متصل می سازد.این سنگفرش تا درون سالن ادامه پیدا می کندوبدین لحاظ تفکیک گذرازحیاط ورودی یه فضای داخلی را ازبین می برد.حیاط ورودی تا 30 هزارنفر رادرخودجای می دهد.

 
  • Like
واکنش ها: baby

Anooshe

عضو جدید
کاربر ممتاز
کلیسای نور

کلیسای نور



[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]این کلیسادر یک منطقه آرام مسکونی قرار گرفته و جهت آن بر اساس تابش خورشید و موقعیت قرار گیری کلیسای مجاور می باشد.[/FONT]

[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]کلیسا دارای حجمی مکعبی مستطیل شکل (سه برابر یک مکعب) است که به وسیله یک دیوار محوطه با زاویه ۱۵ درجه بریده شده است این دیوار فضا را به دو قسمت کلیسا و ورودی مثلثی شکل تقسیم می کند شخصی که از طریق بازشو زاویه دار روی دیوار وارد می شود باید ۱۸۰ درجه بچرخد تا روبروی کلیسا قرار گیرد. کف کلیسا به وسیله پله هایی به سمت محراب شیب دارد. در دیوار پشت محراب چند شکاف عمودی و افقی ایجاد شده تا صلیبی را به وجود آورند. کف آن و نیمکت ها نیز از الوارهای کم ارزش ساخته شده است تا با سطح زبر و ناصافشان هویت بی پیرایه و با صداقت فضا را مورد تاکید قرار دهند.[/FONT]​


[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]جمع تضاد یکی از اصول کاری و تفکر تادائو آندو می باشد که در کلیسای نور نیز مشاهده می شود قرار گرفتن یک ورودی (خط) مورب در برابر حجم مکعب و منظم کلیسا استفاده از کنتراست نور که حجم تاریک کلیسا به وسیله نورهایی به شکل صلیب روشن می شود که به نوعی تداعی کننده و تقابل خوبی و بدی نیز می باشند. استفاده از تضاد حتی در بین مصالح انتخاب شده از طرف آندو نیز به چشم می خورد یعنی بتن و شیشه.[/FONT]


[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]به کار گیری و استفاده از تضاد این امکان را می دهد که هر یک از عناصر استفاده شده در بنا شدت و بیان صریح تری یافته و این حس را نیز به مخاطب خود انتقال دهند. برای مثال شیشه و بتن که در کارهای آندو به وفور دیده می شود: بتن ماهیتی زبر خشن و بسته (از نظر دید) دارد و در کنار آن شیشه که ماهیتی شفاف صاف دارد به کار برده شده است. تضاد این دو عنصر کنار هم باعث می شود تا خصوصیات بتن بیشتر به چشم بخرد در همین حال هم بتن به شیشه شفافیت بیشتری نیز می دهد. همین اتفاق برای نور و تاریکی در کلیسای نور افتاده که باعث شده این کلیسا به یکی از معروفترین کارهای تاداو آندو تبدیل شود.[/FONT]



[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]کلیسای کوچک نور مجموعه بزرگی از تفکرات و نظریات این معمار شرقی می باشد. و نمونه مثال زدنی از برخود انسان شرقی با طبیعت اطرافش می باشد.[/FONT]



ور به عنوان یک شاخص در قدیم برای سنجش زمان استفاده می شده است . نور در کلیسای نور خیلی محدود و گزینش شده وارد فضا می شود تا از خصلت تاریکی فضا کاهد و در عین حال تاثیر خود را نیز داشته باشدپس می شه بگیم معماری اندو یک نوع معماری مفهومی است؟ مفهموم در کلیسای نور چی بوده ؟ نفوذ نور در عمق تاریکی مفهموم کلیسای نور بوده یا ایده ؟؟؟؟ یا ایده نفوذ نور بوده اما مفهومش خیلی عمیق تره. شاید مفهومش برگرده به ماهیت پرستش .



منبع: architecturmodern.blogfa.com/
 

ali raz

عضو جدید
کلیسای ایل گزو

کلیسای ایل گزو


کلیسای ایل گزو

نخستین اثر معماری این دوره ، کلیسای ایل گزو بود. معمار آن دوره «جاکموداونییولا» طراحی کرد و ساخت .
وی نقشه همکف کلیسا را تهیه کرد ومعمار دیگری به نام «جاکومودادلاپورتا» مسئولیت تکمیل نمای آن را به بعهده گرفت. نمای این کلیسا به عنوان مدلی برای نمای کلیساهای باروک مردمی تا دوقرن قابل توجه بود. که این شیوه کار در آمریکای لاتین تکرار می شود.
 

Afall

عضو جدید
کلیسای نتردام...(عکس های خودم)

کلیسای نتردام...(عکس های خودم)



تاریخ کلیساي نتردام

ساختمان کلیساي نتردام پاریس در 1163 یعنی فقط چند سال پس از آغاز ساختمان کلیساي لائون آغاز شد، و تجسمی از در آمیزي حیرت انگیز آرمان هاي محافظه کارانه و ترقی خواهانه است. جایگاه خوانندگان و بازویی کلیسا در 1182 ، صحن در 1225 ، و نماي آن در 1250 تکمیل شدند. در نقشه ي این کلیسا ساختمانی با مقیاس بلند پروازانه و پنج راهرویی می بینیم که در آن شیوه بلوك بندي رومانسک با شیوه ي طاق زنی شش بخشی صحن در دوره گوتیک آغازین ترکیب شده است. بازویی اصلی کوتاه بود و از حد راهروهاي جانبی بیرونی فراتر نمی رفت. صحن اصلی به شیوه ي گوتیک آغازین، چهار بخشی بود و یک سه دهانه به شکل یک رشته نقش هاي گل سرخی داشت.
نمازخانه ها را در فضاهاي بین دیوارهاي - این ساختمان، پیش از آنکه تکمیل شود، دستخوش تغییرات وسیع شد. در فاصله ي سال هاي 1250 پشت بند ساختند و در 1250 بر طول یال هاي بازویی افزودند. در همان زمان، شاید در اثر یک آتش سوزي (به گفته دیولت لو دوك، تعمیرکار این کلیسا در سده ي 19 )، ولی احتمالا براي رساندن نور بیشتر به درون صحن، تغییراتی در دیوار صحن داده شد، هم چنین شکل اولیه ي بندها یا بلوكهاي مجاور مربع تقاطع حفظ شد. در این زمان ساختمان صحن کلیساي شارتر تکمیل شده و با کمانه ها و نماي چهاربخشی دیوارهاي مختص معماري دوره ي گوتیک آغازین را به عناصري منسوخ تبدیل کرده بود.
در صحن کلیسا می بایسته به صورت توافقی، پذیرفته می شد. ردیف پنجر ههاي زیر « نوآوري » ، از زمانی که این بالکانه ها در پاریس ساخته شده بودند گنبدي با پایین آوردن نقش هاي گل سرخی سه دهانه تا حد بالاي بالکانه، پایینتر آورده شدند. این کار به نوب هي خود مستلزم پایین تر آوردن سقف بالکانه و از نو طراحی کردن آن بود این راه حل که نتیجه اش سقفی شیبدار بود که یکی از شیب هایش رو به دیوار صحن بود، مشکلی در زهکشی ایجاد کرد که فقط در سده ي نوزدهم حل شد، و این در زمانی بود که ویولت – لو – روك توانست سقفی یک شیبی طراحی کند که آب را به سوي بیرون هدایت می کرد.
نماي این کلیسا نیز همچون فضاي داخلش، به نظر می رسد که در نقطه اي بین کهنه و نو نوسان دارد. نماي مزبور که پس از تکمیل نماي کلیساي لائون به نماهاي رومانسک نزدی کتر است تا به نماهاي گوتیک « حضور دیوار ياش » آغاز شد به نظر می رسد که به مراتب محافظه کاران هتر و از لحاظ حفظ پیشرفته از دیدگاه تماشاگر امروزي این را می توان یکی از سجایاي برجسته ي آن دانست. نماي کلیساي نتردام که کم روزنه تر و منظم تر از نماي کلیساي لائون است، چنان احساسی از قدرت و پایداري به بیننده القا می کند که بیشتر طرح هاي آن روز یا طرح هاي بعدي قادر به القایش نبودند و نیستند. ایجاد تعادل سنجیده میان عناصر عمودي در برابر عناصر افقی به حالت ثبات آرامش بخشی رسیده است که این نما را به یکی از متقاعد کننده ترین و به یاد ماندنی ترین نماهاي معماري گوتیک مبدل م یکند.



















 

Similar threads

بالا