اگر براستي خواهان يك سازمان خلاق هستيد از خودتان سوال كنيد ، آيا آماده هستيد كاركنانتان با بيان ايدههاي خود سبب آزار شما شده و يا منشي شما با استدلال براي شما بيان كند كه نظرات او از شما هوشمندانهتر است؟ پس در ابتدا در اين خصوص فكر كنيد.
2-به اين موضوع توجه داشته باشيد كه شما داراي يك سازمان تقريبا خلاق هستيد شما كاركناني داريد كه قابليتهاي نهفتهاي داشته و داراي ايدههاي فراوان هستند، آنها ايدههاي خود را به هنگام صرف ناهار، نوشيدن قهوه و چاي و يا در هنگام شستشوي دست و صورت به يكديگر منتقل ميكنند و در صورتي كه به طور فعالانه در زمينه ارتقاء خلاقيت در سازمان تلاش نکنيد، تمامي اين ايدهها، هنگامي كه آنان به پشت ميز كارشان برميگردند، فراموش خواهند شد.
3-ايجاد امنيت نماييد، اين نكته اهميتي ندارد كه كاركنان سازمان شما چقدر خلاقند بخاطر داشته باشيد در صورتي كه آنان اعتماد به مديريت شما نداشته باشند، ايدههاي خود را منتقل نخواهند كرد و دو دليل براي اين كار وجود دارد.
-بيان ايدههاي نو با خود مخاطراتي را به همراه دارد، چه بسا ممكن است عده اي ، بيان كنند ه ايده را تحقير نمايند و يا آناني كه علاقمند به تغييرات نيستند به مخالفت با كساني بپردازند كه ايدههاي خود را بيان كرده اند ، لذا در صورتي كه اعتماد وجود نداشته باشد ، كاركنان ايدههاي خوب خود را بيان نخواهند كرد.
-ايدههاي خوب اغلب داراي ارزش بسيار زياد هستند و اگر كاركنان اعتماد به مديريت نداشته باشند ، تمايلي ندارند تا چنين منفعتي نصيب سازمان شود و چه بسا يك شانس بسيار خوب براي آنان باشد كه ايدههاي با ارزش خود را براي خويش استفاده كرده و از اين طريق حتي يك شركت براي خود ايجاد نمايند.
4-شرايطي را در سازمان پديد آوريد تا ارتباطات تسهيل شده و ايده ها در سازمان به گردش درآيند و مديريت نيز با جديت آنان را تحويل گرفته و مورد بررسي قرار دهد و اين مي تواند از طريق سيستم مديريت ايدههاي شغلي انجام شود.همچنين مي توان در سازمان ديوار ثبت نظرات را ايجاد نمود تا هركسي كه ايده اي به ذهنش مي رسد آن را با نام خود بر روي آن ثبت نمايد.
5- شرايطي را ايجاد نماييد كه افراد در بيان ايده ها مشاركت نمايند .يك ايده اغلب نوك يك كوه يخ ايت كه اگر كاركنان با يكديگر همكاري نمايند اين ايده توسعه يافته و از يك ايده خوب به يك ايده بسيار ازشمند تبديل خواهد شد
6- يقين حاصل نماييد كه تمامي كاركنان در كليه واحدهاي سازمان مي توانند در شركت دادن ايدههاي خود و توسعه آنها مشاركت نمايند .اگر تصور مي كنيد تنها كاركنان بازاريابي قادرند در زمينه بازار يابي ايدههاي نو ارائه نمايند ، تنها ايده ها ي معمولي نصيبتان خواهد شد ، شايد تعجب كنيد كه كاركنان حسابداري، منابع انساني و حتي كاركنان رستوران نيز مي توانند ايدههاي خوبي در زمينه بازاريابي ارائه نمايند .
7-اگر كاركنان شما ايدههاي خوبی ارائه ميكنند به آنها پاداش دهيد و اين پاداش تنها پول نخواهد بود ، دادن مرخصی ، هدايا ، گواهی و يا تشويق از طرف مديرعامل سازمان می تواند بسيار ارزشمند باشد.البته پاداش ها می توانند پول و يا حتی پول ناشی از بکارگيری ايده ها باشد ، بخصوص سهيم کردن کارکنان در منافع ناشی از بکارگيری ايده ها بسيار مهم خواهد بود زيرا بجای اينکه آنان در پی تخريب سازمان باشند به دنبال ارائه ايده های خوب و عملی ساختن آنها خواهند بود .
8- هيچ گاه کارکنان را بخاطر ايدههای نامناسب تنبيه نکنيد، حتی يک خنده ممکن است بطور جدی سبب کاهش اعتماد به نفس شخصی شود که فردا می تواند ايده ای بسيار عالی ارائه نمايد . کارکنان خلاق در تمامی زمانها دارای ايده هستند گاهی اوقات بعضی از ايدههای آنها نامناسباند و بعضی اوقات بسيار هوشمندانه هستند لذا با تنبيه افراد خلاق اين ايدهها از دست خواهند رفت.
9-خيلی بر روی تحقيقات و تحليل ها تکيه نکنيد، اگر چه آنها در جای خود دارای ارزش بوده و واقعا وجود آنها در قرن 21 بسيار ضروری است اما بزرگترين ايدهها معمولا از طريق الهام به دست آمدهاند.
10- بخاطر داشته باشيد خلاقيت يک سرمايهگذاری بلند مدت است و منافع آن در کوتاه مدت به سازمان باز نمیگردد، اگر سازمان شما خلاق نيست، زمان خواهد برد تا کارکنان با روشهای جديد فکر کردن آشنا شده تا نحوه رفتار و روش توليد کردن آنها تغيير کند. پس زمانی که ايدهها به جريان افتد، آنها بايد به مرحله عمل برسند و اين نيازمند زمان است. اما در گذر زمان نتايج و منافع اين سزمايهگذاری قابل توجه خواهد بود، لذا برخيز و برای رسيدن به اين هدف حرکت کن
2-به اين موضوع توجه داشته باشيد كه شما داراي يك سازمان تقريبا خلاق هستيد شما كاركناني داريد كه قابليتهاي نهفتهاي داشته و داراي ايدههاي فراوان هستند، آنها ايدههاي خود را به هنگام صرف ناهار، نوشيدن قهوه و چاي و يا در هنگام شستشوي دست و صورت به يكديگر منتقل ميكنند و در صورتي كه به طور فعالانه در زمينه ارتقاء خلاقيت در سازمان تلاش نکنيد، تمامي اين ايدهها، هنگامي كه آنان به پشت ميز كارشان برميگردند، فراموش خواهند شد.
3-ايجاد امنيت نماييد، اين نكته اهميتي ندارد كه كاركنان سازمان شما چقدر خلاقند بخاطر داشته باشيد در صورتي كه آنان اعتماد به مديريت شما نداشته باشند، ايدههاي خود را منتقل نخواهند كرد و دو دليل براي اين كار وجود دارد.
-بيان ايدههاي نو با خود مخاطراتي را به همراه دارد، چه بسا ممكن است عده اي ، بيان كنند ه ايده را تحقير نمايند و يا آناني كه علاقمند به تغييرات نيستند به مخالفت با كساني بپردازند كه ايدههاي خود را بيان كرده اند ، لذا در صورتي كه اعتماد وجود نداشته باشد ، كاركنان ايدههاي خوب خود را بيان نخواهند كرد.
-ايدههاي خوب اغلب داراي ارزش بسيار زياد هستند و اگر كاركنان اعتماد به مديريت نداشته باشند ، تمايلي ندارند تا چنين منفعتي نصيب سازمان شود و چه بسا يك شانس بسيار خوب براي آنان باشد كه ايدههاي با ارزش خود را براي خويش استفاده كرده و از اين طريق حتي يك شركت براي خود ايجاد نمايند.
4-شرايطي را در سازمان پديد آوريد تا ارتباطات تسهيل شده و ايده ها در سازمان به گردش درآيند و مديريت نيز با جديت آنان را تحويل گرفته و مورد بررسي قرار دهد و اين مي تواند از طريق سيستم مديريت ايدههاي شغلي انجام شود.همچنين مي توان در سازمان ديوار ثبت نظرات را ايجاد نمود تا هركسي كه ايده اي به ذهنش مي رسد آن را با نام خود بر روي آن ثبت نمايد.
5- شرايطي را ايجاد نماييد كه افراد در بيان ايده ها مشاركت نمايند .يك ايده اغلب نوك يك كوه يخ ايت كه اگر كاركنان با يكديگر همكاري نمايند اين ايده توسعه يافته و از يك ايده خوب به يك ايده بسيار ازشمند تبديل خواهد شد
6- يقين حاصل نماييد كه تمامي كاركنان در كليه واحدهاي سازمان مي توانند در شركت دادن ايدههاي خود و توسعه آنها مشاركت نمايند .اگر تصور مي كنيد تنها كاركنان بازاريابي قادرند در زمينه بازار يابي ايدههاي نو ارائه نمايند ، تنها ايده ها ي معمولي نصيبتان خواهد شد ، شايد تعجب كنيد كه كاركنان حسابداري، منابع انساني و حتي كاركنان رستوران نيز مي توانند ايدههاي خوبي در زمينه بازاريابي ارائه نمايند .
7-اگر كاركنان شما ايدههاي خوبی ارائه ميكنند به آنها پاداش دهيد و اين پاداش تنها پول نخواهد بود ، دادن مرخصی ، هدايا ، گواهی و يا تشويق از طرف مديرعامل سازمان می تواند بسيار ارزشمند باشد.البته پاداش ها می توانند پول و يا حتی پول ناشی از بکارگيری ايده ها باشد ، بخصوص سهيم کردن کارکنان در منافع ناشی از بکارگيری ايده ها بسيار مهم خواهد بود زيرا بجای اينکه آنان در پی تخريب سازمان باشند به دنبال ارائه ايده های خوب و عملی ساختن آنها خواهند بود .
8- هيچ گاه کارکنان را بخاطر ايدههای نامناسب تنبيه نکنيد، حتی يک خنده ممکن است بطور جدی سبب کاهش اعتماد به نفس شخصی شود که فردا می تواند ايده ای بسيار عالی ارائه نمايد . کارکنان خلاق در تمامی زمانها دارای ايده هستند گاهی اوقات بعضی از ايدههای آنها نامناسباند و بعضی اوقات بسيار هوشمندانه هستند لذا با تنبيه افراد خلاق اين ايدهها از دست خواهند رفت.
9-خيلی بر روی تحقيقات و تحليل ها تکيه نکنيد، اگر چه آنها در جای خود دارای ارزش بوده و واقعا وجود آنها در قرن 21 بسيار ضروری است اما بزرگترين ايدهها معمولا از طريق الهام به دست آمدهاند.
10- بخاطر داشته باشيد خلاقيت يک سرمايهگذاری بلند مدت است و منافع آن در کوتاه مدت به سازمان باز نمیگردد، اگر سازمان شما خلاق نيست، زمان خواهد برد تا کارکنان با روشهای جديد فکر کردن آشنا شده تا نحوه رفتار و روش توليد کردن آنها تغيير کند. پس زمانی که ايدهها به جريان افتد، آنها بايد به مرحله عمل برسند و اين نيازمند زمان است. اما در گذر زمان نتايج و منافع اين سزمايهگذاری قابل توجه خواهد بود، لذا برخيز و برای رسيدن به اين هدف حرکت کن
آخرین ویرایش: