مدل U وارونه ابزار توازن فشار و عملکرد در کار

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]مدل U وارونه ابزار توازن فشار و عملکرد در کار[/h]


سيد محمد اعظمي‌نژاد*
منبع: Mindtools
آیا تاکنون تجربه تحويل يک پروژه در مهلت زمانی بسیار کوتاه را داشته‌ايد؟ گاهی ممکن است با وجود زمان کوتاه، توانسته باشید يکی از بهترين کارهای خود را ارائه دهید، البته ممکن است پروژه‌ای که از نظر زمانی دارای انعطاف‌پذيری هم بوده، تجربه كرده باشيد ولی از نظر کيفی، کاری متوسط تحويل داده باشيد.
نکته اينجا است که رابطه نامحسوسی بين تحت‌فشار قرار داشتن و عملکرد وجود دارد. اغلب افراد وقتی در فعاليت ارجاع شده، احساس فشار و ضرب‌الاجل داشته باشند، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند و برعکس آن نيز می‌تواند صادق باشد، به اين معنا که اگر ضرب الاجلی برای کار تعريف نشده باشد، عملکردی با کيفيت پايين‌تر از خود نشان می‌دهند.
در اين نوشتار رابطه عملکرد بين فشار و عملکرد در ابزار U وارونه توضيح داده خواهد شد. اين ابزار کمک می‌کند تا کارکنان علاوه‌بر ارائه کاری با کيفيت روحيه مناسب و درگير با کار داشته باشد.

معرفی ابزار
مدل U وارونه که توسط يرک- دادسون ارائه شده است ابزار مناسبی است که رابطه فشار و عملکرد را در کارکنان نشان می‌دهد. مطابق با اين ابزار، نقطه اوج عملکرد زمانی است که کارکنان سطح متوسطی از فشار را تجربه می‌کنند و زماني که سطح فشار و استرس آنها کم یا زیاد باشد، عملکرد آنها کاهش می‌یابد و گاهی اين کاهش عملکرد بسیار محسوس و شديد است. در سمت چپ نمودار بالا، کارکنان تقريبا تحت‌چالش قرار ندارند و به همين خاطر هيچ دليل و انگيزه‌ای برای سخت کوشی در کار محوله ندارند. در میانه نمودار U وارونه، بهره‌وری کارکنان به حداکثر می‌رسد. در اين نقطه، افراد انگيزه لازم را برای سخت‌کوشی در کار دارند و البته تحت‌فشاری غيرمنطقی و بيش از اندازه هم برای انجام کارها نيستند. اين دقيقا همان شرايطی است که افراد در آن می‌توانند با لذت بردن از کار، حداکثر عملکرد را از خود به نمايش بگذارند.
سمت راست نمودار U وارونه، جايي است که افراد در اثر فشار بالای کاری ممکن است دچار وحشت و به‌هم‌ريختگی شوند. در اين حالت کارکنان با غرق شدن در حجم کاری بيش از توان و سطح استرس زیاد، عملکرد پايينی از خود ارائه می‌دهند.


عوامل تاثيرگذار
شکل منحنی U وارونه بر اساس وضعيت و شرايط شخصيتی افراد ممکن است، دچار تغيير شود. چهار عامل تاثيرگذار بر اين ابزار عبارتند از:
1- سطح مهارت: سطح مهارت افراد تاثير مستقيمی بر کيفيت عملکرد آنها دارد، دقيقا به همين دليل نیاز است که اگر شرايط کاری شما معمولا در حالتی پرتنش است کارکنان را تحت‌آموزش و یادگيری مستمر برای ارتقای مهارت‌های کليدی قرار دهيد. برای مثال، فردی که به اندازه کافی برای انجام کاری محول شده، آمادگی لازم را نداشته باشد، احتمالا نخواهد توانست در شرايط فشار، عملکرد درستی از خود به نمايش بگذارد.
2- شخصيت افراد: به‌طور يقين شخصيت افراد نيز بر نحوه عملکرد آنها تاثير مستقيم دارد. برای مثال برخی روانشناسان بر اين باورند که افراد برونگرا به احتمال زیاد برای شرايط کاری با فشار بالا افراد مناسب‌تری هستند، یا افراد درونگرا برای شرايط کاری با فشار کاری کم، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.
3- ظرفيت اضطراب: ظرفيت تحمل و فشار در افراد مختلف، متفاوت است. افرادی که اعتماد به نفس بيشتری دارند، شرايط تنش را بهتر تحمل می‌کنند. بنابراين انتخاب افرادی با ظرفيت بالای تحمل فشار و تنش در ارائه عملکرد بهتر کاملا موثر است.
4- پيچيدگی کار: بديهی است هرچه سطح پيچيدگی فعاليت بالاتر باشد، افراد، نیاز به محيطی آرام‌تر و بدون فشار برای تمرکز بيشتر و ارائه کاری با کيفيت‌تر دارند؛ بنابراين بسته به نوع فعاليتی که در دست داريد، بايد ميزان فشار و تنش اعمال شده بر کارکنان را مديريت کنيد.



استفاده از ابزار
ساده‌ترين راه برای استفاده از ابزار U وارونه، در هنگام تخصيص کار یا فعاليت در تيم کاری شما است. از جمله موارد مهم، توجه به ميزان حجم کاری افراد، تجربه عملکرد آنها در هنگام بروز تنش‌های کاری و حتی هنگامی که هيچ فشار کاری روی آنها نبوده، است.
اينکه فرد در شرايط مختلف بتواند عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد، می‌تواند معیار مناسبی برای انتخاب وی برای شرايط مختلف ارائه کند.
در هر حال می‌توان با استفاده از ابزار U وارونه و شرايط موثر بر آن به شرايط عملکرد بهينه برای کارکنان نزديک شد، و البته اين موضوع به ميزان مهارت و تجربه شما در استفاده از اين ابزار بستگی دارد.
* عضو هیات‌ریيسه کميته تخصصي توسعه - انجمن مديريت منابع انساني ايران
(hrjournalist.blogfa.com)
 

Similar threads

بالا