مجله پزشکی دکتر سلام

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
هر چند روز هر موقع سعی میکنم اینجا مجله های پزشکی رو قرار دهم
خواهشن اسپم نکنین
و اگرم کسی خواست کاری کنه لطفن یه مجله وارد کنه
با تشکر
الی اتیش پاره
 
آخرین ویرایش:

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
در زمان پیری از چه تغذیه ای استفاده کنیم؟

در زمان پیری از چه تغذیه ای استفاده کنیم؟


کم کم با بالا رفتن سن نیاز های بدن نیز متفاوت می شود ، افرادی که سن بیشتری دارند از لحاظ جسمی دچار ضعف هایی می شوند . اما باید بدانید که شما می توانید با داشتن تغذیه ی مناسب سلامت و تندرستی خود را در دوران پیری نیز حفظ کنید.


مهم نیست چند سال دارید، فقط از همین لحظه مراقب سلامتی خودتان باشید تا در سال های بعد، از زندگی سالم تر و پرنشاط تری برخوردار شوید. اگر در دوران میان سالی قرار دارید، به اندازه کافی فرصت هست، برای آغاز یک برنامه ورزشی، تنظیم یک رژیم غذایی سالم تر یا تقویت مهارت های اجتماعی. اگر هم بازنشسته شده اید، برای تصمیم گیری راجع به نحوه و کیفیت زندگی در ۱۰، ۲۰ یا ۳۰ سال آینده هنوز خیلی دیر نشده است. پیری به معنای بازنشستگی یا رسیدن به یک سن به خصوص، مثل ۶۵ سالگی نیست. پیری یک فرآیند مادام العمر است. افرادی که بهتر از پس مشکلات افزایش سن بر می آیند، کسانی هستند که با موفقیت، مراحل مختلف زندگی را پشت سر گذاشته اند.



تنها وقتی پیر می شوید که گمان کنید پیر شده اید. اگر چه جسم شما پیر می شود، اما ذهن شما، تا هر زمان که اراده کنید، جوان خواهد ماند. اگر امیدوار به داشتن عمری دراز، سرشار از شادابی، خوش طبعی و روابط اجتماعی محکم باشید، آن وقت است که این طرح ذهنی، زیربنای یک نمودار درونی را تشکیل می دهد که تا حد زیادی آینده شما را رقم خواهد زد.



مطالعات متعدد حکایت از آن دارد که یک رژیم سالم، در کنار فعالیت جسمی و ذهنی منظم به داشتن یک زندگی شاداب تر و طولانی تر کمک می کند. هر چه مسن تر می شوید، حتی اگر همیشه رژیم سالمی داشته اید، باز هم در مواردی ممکن است مجبور به تعدیل و اصلاح رویکرد خود به غذاها شوید. با افزایش سن، سوخت و سازبدن شما کندتر می شود، یعنی نیاز بدن شما به کالری خیلی زیاد نیست. علاوه بر پیروی از یک رژیم متعادل، حواستان به اندازه پرس های غذایی و کالری آنها هم باشد. پرخوری کردن یا مصرف غذاهای پرکالری می تواند به راحتی در شما اضافه وزن ایجاد کند.



یک رژیم پرفیبر می تواند به پیشگیری از یبوست کمک کرده و خطر بروز برخی از بیماری های خطرناک مثل سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. فیبر در جلوگیری از دیابت، بیماری قلبی و فشارخون بالا نیز کمک می کند. سعی کنید روزانه ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر از غذاهای مختلف در رژیم غذایی خود بگنجانید. از غذاهایی مثل دانه های خوراکی سبوس دار، غلات پر فیبر یا انواع نان سبوس دار، میوه ها و سبزی استفاده کنید. هفته ای چند بار به جای گوشت قرمز از حبوباتی مثل نخود، لوبیا، ماش، باقلا یا عدس استفاده کنید. سعی کنید از غذاهایی استفاده کنید که در مقایسه با کالری، مواد مغذی بیشتری دارند. میوه ها و سبزی های پررنگ حاوی موادمغذی فراوانی هستند.



سعی کنید هر روز مقدار کافی نوشیدنی های غیرالکی و فاقد کافئین، ترجیحا آب مصرف کنید. دریافت ناکافی مایعات می تواند ایجاد بیماری هایی مثل یبوست مزمن، اختلال عملکرد کلیه و سنگ های کلیوی نقش داشته باشد. روغن اشباع بیش از هر غذای دیگری کلسترول خون شما را بالا می برد. عمده ترین منابع آن عبارتند از: کره، پنیر، شیر پرچرب، خامه، گوشت قرمز، گوشت مرغ و سایر پرندگان، شکلات، روغن نارگیل و روغن های جامد تردکننده شیرینی.



با محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده می توانید از دریافت مقادیر بیش از حد نمک اجتناب کنید. غذاهای کنسروی و برخی غذاهای منجمد، اغلب غنی از نمک هستند.



به فعالیت جسمانی اهمیت دهید و هر چه زودتر فعالیت بدنی را آغاز و به آن پایبند بمانید، در دوران پیری فواید بیشتری را از آن به دست آورده و احساس خواهید کرد.
 

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
بررسی گریپ فروت از لحاظ ارزش غذایی و خواص دارویی

بررسی گریپ فروت از لحاظ ارزش غذایی و خواص دارویی


در این مطلب قصد داریم در رابطه با خواص درمانی و همچنین ارزش غذایی یکی از میوه های پرطرفدار به نام گریپ فروت صحبت کنیم ، این میوه خاصیتی اسیدی داشته و همچنین توصیه می شود که پس بریدن آن ، سریعا مصرف شود زیرا در اثر ماندن مواد موثر خود را از دست داده و تلخ می شود .


اسانس گریپ فروت به روش ایجاد فشار بالا در مجاورت سرما از قسمت پوست خارجی میوه تازه به دست می آید. البته اسانسی هم به روش تقطیر با بخار آب از پوست میوه و خود میوه تهیه می شود که برای استفاده آروماتراپی توصیه نمی شود. این اسانس به رنگ کرم مایل به زرد کم رنگ با بوی متوسط، شیرین و شبیه بوی اسانس نارنج و به شدت فرار است که در طب آروماتراپی در درمان سلولیت (التهاب سلول ها)، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، افسردگی خفیف و خستگی عصبی به کار می رود.


موارد احتیاط:



مصرف اسانس تهیه شده به روش ایجاد فشار بالا در مجاورت سرما باعث پیدایش واکنش افزایش حساسیت پوست نسبت به نور و ایجاد کک و مک می شود، بنابراین پس از استعمال این اسانس از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری شود.



این اسانس هم مانند سایر اسانس های بدست آمده از مرکبات پس از باز کردن درب شیشه ۶ تا ۹ ماه قابل مصرف است.



چنانچه اسانس برای درمان سلولیت مصرف می شود باید درمان به صورت ماساژ انجام گیرد.


خواص داروئی:



۱ گریپ فروت چون دارای کالری کمی است نوشابه بسیار خوبی برای آنهایی است که می خواهند وزن کم کنند و لاغر شوند . گریپ فروت از پرتقال کمتر قند دارد . ۲ گریپ فروت تمیز کننده بدن از مواد سمی است و این مواد را سریعا دفع می کند و دلیل آن این است که هنگامیکه از گریپ فروت استفاده می کنید به علت دفع مواد زائد ممکن است مبتلا به اسهال شوید. ۳ گریپ فروت داروی خواب است . اگر می خواهید خواب خوش و سنگین داشته باشید یک گریپ فروت و یا آب آن را گرفته قبل از رفتن به رختخواب میل کنید . ۴ گریپ فروت ضد سرماخوردگی است و تب را پائین می آورد در هنگام سرماخوردگی و تب آب گریپ فروت بنوشید . ۵ گریپ فروت بدلیل ترش بودن ترشح اسید معده را بیشتر می کند پس باید آنرا قبل از غذا مصرف کرد تا اشتها را تحریک کرده و غذا را زودتر هضم کند . ۶ آنهائی که کلیه و مثانه و کیسه صفرایشان سنگ تولید می کند حتما باید گریپ فروت بخورند زیرا گریپ فروت از درست شدن سنگ جلوگیری می کند. ۷ مهمترین کاربرد گریپ فروت برای جلوگیری و درمان بیماری قلبی است و گریپ فروت شفابخش قلب است زیرا کلسترول را پائین آورده و رگها را از وجود چربیها و مواد رسوب کرده پاک می کند و پیشرفت تصلب شرائین را متوقف می سازد . تحقیقاتی که جدیدا روی بیماران مبتلا به کلسترول بالا انجام شده است نشان داده است که مصرف ۲ عدد گریپ فروت در روز کلسترول خون را بطور متوسط ۱۰درصد پائین می آورد و حتی مقدر HDL را که چربی مفید است بالا می برد . بنابراین کسانیکه مبتلا به عارضه کلسترل بالا هستند باید گریپ فروت را با پوست مصرف کنند زیرا پکتین و ویتامین P در قسمت سفیدی پوست گریپ فروت وجود دارد . ۸ خوردن دو عدد گریپ فروت در روز احتمال حمله قلبی را بنحو بارزی کاهش می دهد بنابراین کسانیکه در خانواده شان سابقه قلبی و بیماری قلبی وجود دارند حتما باید از گریپ فروت استفاده کنند . ۹ تحقیقاتی که در روی خوکها انجام گرفته نشان داده است که گریپ فروت در سلامتی شریانها اثر معجزه آسائی دارد . دانشمندان به یک دسته از خوکها غذاهای چرب ولی همراه با پکتین گریپ فروت دادند و به دسته دیگر بدون پکتین گریپ فروت . دسته اول عمر بیشتر داشته و بعد از تشریح جسد آنها به هیچ وجه اثری از تصلب شرائین مخصوصا در شریان های اکلیلی قلب و آئورت دیده نشد در حالیکه دسته دوم که فقط غذاهای چرب مصرف کرده بودند مبتلا به تصلب شرائین و کلسترل بالا شده بودند .دانشمندان ژاپنی چند سال پیش آزمایش هائی در مورد اثر گریپ فروت روی سرطان بر روی موشها انجام دادند . به موشهائی که مبتلا به سرطان بودند عصاره گریپ فروت تزریق کردند و با کمال تعجب مشاهده کردند که رشد غده سرطانی در آنها متوقف شد و پس از چندی همه آنها بهبود یافتند .

آنها نتیجه گرفتند که در گریپ فروت و مخصوصا در پوست آن ماده ضد سرطان وجود دارد . ۱۰ هسته گریپ فروت نیز خواص بسیاری دارد زیرا میکروب کش و ضد قارچ است البته عصاره هسته گریپ فروت بصورت قرص و کپسول در فروشگاه های گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه ها موجود است می توانید خریداری کرده و مصرف کنید و یا اینکه هسته های گریپ فروت را جمع آوری کرده و خشک کنید سپس در داخل آسیاب برقی ریخته و پودر کنید و هر روز مقدار یک قاشق چای خوری از آنرا با آب میل کنید یا اینکه بهتر است همه گریپ فروت را با پوست سفید آن و هسته آن در داخل مخلوط کن برقی ریخته و مصرف کنید.


مضرات:



گریپ فروت را نباید به همراه تعدادی از داروها خورد زیرا اثر آنها را چند برابر می کند مثلا کسی که داروی فشار خون مصرف می کند اگر آنرا با گریپ فروت بخورد اثر دارو زیادتر شده و شخص فشار خونش به شدت پائین می آید و خطرناک است
 

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
میوه هایی که از ورود ویروس به بدنتان جلوگیری می کنند

میوه هایی که از ورود ویروس به بدنتان جلوگیری می کنند


همیشه پزشکان این نکته را به ما گوشزد می کنند که پیشگیری بهتر از درمان است. شما می توانید با استفاده از برخی مواد غذایی و میوه هایی که خوردن آنها هیچگونه عوارضی برای بدن شما ندارد ، در برابر ورود ویروس ها به بدنتان مقاوت کنید.

بهتر است به جای اینکه خودتان را با خوردن مولتی ویتامین های صنعتی و تقویت کننده های شیمیایی تقویت کنید، سراغ میوه ها بروید که همه نوع ویتامین و املاح معدنی مورد نیاز بدن تان را داراست؛ خواص درمانی میوه ها را نباید دست کم گرفت.






اگر باور نمی کنید، خودتان به اطلاعات تغذیه ای برخی میوه ها که در پاییز و زمستان بیشتر در دسترس هستند، نگاهی بیندازید و خودتان را ضد ویروس کنید!


سیب





ترش و شیرین، سبز و زرد و قرمز؛ هر کدامش عطر و بویی دارد و البته که مصرف روزانه یک عدد سیب بیماری را از شما دور می کند. این میوه سرشار از پروتئین، کلیسم، فسفر، آهن و انواع ویتامین های B۳ ، B۲، B۱ ، A و ویتامین C است. برای خوردن سیب بهتر است بی خیال پوست کندنش شوید که بیشتر ویتامین های آن را با پوستش دور خواهید ریخت!



اگر شب ها یک عدد سیب میل کنید، نه تنها غذایتان بهتر و راحت تر هضم می شود، بلکه خواب شبانه بسیار آرامی را هم تجربه خواهید کرد.




کیوی





کیوی سرشار از ویتامین C است. مقدار پتاسیم آن از نظر وزنی تا حدی کمتر از موز است. همچنین دارای ویتامین های A، E، کلسیم، آهن و اسید فولیک است. کیوی دارای مقدار زیادی آنزیم حل کننده پتاسیم به نام پاپایین است که از نظر تجاری برای نرم کردن گوشت هم مفید است؛ بنابراین اگر غذایی پرگوشت و سنگین میل کردید، می توانید با خوردن یک عدد کیوی، هضم آن را برای معده آسان تر کنید!



یادتان باشد کیوی مقدار زیادی اگزالات دارد که این ماده باعث تشکیل سنگ در کلیه و کیسه صفرا می شود. بنابراین اگر مستعد سنگ کلیه و سنگ صفرا هستید، بهتر است چشم تان را روی خواص این میوه ببندید!




نارنگی







این میوه به دلیل ویتامین A فراوانی که دارد، برای پیشگیری از سرطان مفید است. البته نارنگی برای افراد چاق و همچنین برای کسانی که ترس از چاق شدن دارند، دوست خوبی است. همچنین در مواقع سرماخوردگی نباید از این میوه غافل شد که منبع غنی ویتامین C است و برای کاهش تب می تواند مفید باشد.




پرتقال







برای استفاده بیشتر از مواد غذایی پرتقال بهتر است که پوست زرد رنگش را بگیرید و با پوست سفید و پره های داخلش آن را بخورید چون مواد معدنی زیادی در پوست سفید آن وجود دارد که اثر اسید موجود در پرتقال را خنثی می کند . پرتقال گرچه اسیدی است ولی خاصیت قلیایی به بدن می دهد و برای کسانیکه گوشت زیاد مصرف می کنند و بدنشان اسیدی شده، مفید است .



از پرتقال برای کم کردن وزن می توانید استفاده کنید . طرز استفاده به این صورت است که یک عدد پرتقال و ۳ عدد لیموترش را پوست کنده و به قطعات کوچک تقسیم کنید بعد آن را داخل دیگی ریخته و به آن نیم لیتر آب اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. سپس ۳ قاشق عسل به آن اضافه کرده و مجددا به مدت ۵ دقیقه بجوشانید و آن را صاف کنید. از این شربت ۳ فنجان در روز بنوشید. تا وزن شما به عدد دلخواه برسد.




خرمالو







متاسفانه این روزها به دلیل تغییر سبک زندگی افراد و عادات ناسالم غذایی، انواع بیماری ها افزایش یافته است. افراد به دلیل کم تحرکی، افراط در مصرف گوشت های فرآوری شده و نخوردن میوه ها و سبزیجات دچار بیماری های کلیوی، کبدی و حتی نقرس می شوند. اگر خدای ناکرده شما هم در میان این بیماران قرار دارید، خوردن خرمالو را فراموش نکنید. البته خرمالو حاوی مقدار زیادی پکتین (یکی از فیبرهای محلول در آب) هم هست که باعث کاهش چربی خون می شود. پس خوردن این میوه پر خاصیت را فراموش نکنید.




موز







می دانستید موز یکی از قدیمی ترین گیاهان کشت شده در دنیا است؟! در واقع موز یک گیاه شبه درخت است که می تواند به ارتفاع ۹ متر هم برسد. با مصرف یک موز متوسط ۱۱درصد نیاز روزانه افراد بزرگسال به پتاسیم تامین می شود. یک موز در روز به بهبود مشکلات عصبی و حتی فراموشی سالمندان کمک کرده و از یبوست پیشگیری می کند؛ البته یادتان نرود که به اندازه کافی آب بنوشید.
 

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
فاکتور های شکلات اصل را بشناسید

فاکتور های شکلات اصل را بشناسید


متاسفانه امروزه بسیاری از افراد سودجو برای منافع خود دست به تولید مواد غذایی تقلبی می زنند. شکلات نیز یکی از موادی است که امروزه نوع تقلبی آن در بازار بسیار زیاد شده است. اما راه تشخیص شکلات اصل از تقلبی چیست ؟


از جمله مواردی که در کشور ما زیاد دیده می شود و متاسفانه نظارت چندانی روی آن وجود ندارد، مساله جایگزین کردن جانشین هایی به جای کره کاکائو در شکلات واقعی است…



با مهندس شهرام ارشدی نژاد، کارشناس ارشد صنایع غذایی و مدرس دانشگاه در رابطه با شکلات و تقلب های رایج در این حوزه گفت وگو کرده ایم.




ابتدا در مورد خود شکلات برایمان بگویید. به چه محصولی «شکلات» گفته می شود؟



استاندارد مربوط به مواد اولیه شکلات در کشورهای مختلف متفاوت است. در کشور ما استانداردهای مشخصی وجود دارد که برگرفته از استانداردهای بین المللی کدکس (Codex) است. اما به طور کلی شکلات، محصولی است که با توجه به نوع، در فرمولاسیون آن حداقل از ۱۸ تا ۲۲ درصد کره کاکائو وجود دارد. پس صرفا اگر در محصولی از پودرکاکائو استفاده شده باشد نمی توان از آن به عنوان شکلات نام برد. شکلات سفید، حاوی پودرکاکائو نیست ولی به دلیل داشتن کره کاکائو به آن شکلات می گویند. متاسفانه برخی شرکت ها به جای کره کاکائو از چربی های جایگزین آن هم بدون اطلاع رسانی به مصرف کننده در تولید شکلات هایشان استفاده می کنند و محصولی که در آن به جای کره کاکائو از جایگزین ها استفاده شده باشد «فراورده کاکائویی» خواهد بود و دیگر شکلات نیست، اما شکلات سفیدی که در آن از کره کاکائو استفاده نشده باشد چون پودرکاکائو هم ندارد نه شکلات است نه فراورده کاکائویی. درواقع یک محصول روغنی با شکر و شیرخشک است.


چرا برخی شرکت ها به جای کره کاکائو از جایگزین های آن استفاده می کنند؟



کره کاکائو چربی ای است که با توجه به نوع دانه کاکائو، حدود ۵۰ درصد آن را تشکیل می دهد و تری گلیسیریدهای آن ساختمان منحصربه فردی دارد. به طوری که این چربی در دمای اتاق، جامد است و پروفایل ذوبی بسیار کوتاهی دارد و به محض قرار گرفتن در دهان، آب می شود. یعنی نقطه ذوب آن تقریبا برابر با دمای بدن است. نگهداری شکلاتی که با کره کاکائو تهیه می شود در آب و هوای گرم باعث ایجاد مشکلاتی می شود، مثلا شکلات با قرارگرفتن در این محیط، فورا حالت خود را از دست می دهد و ظاهر محصول تغییر نامطلوبی پیدا می کند. اصطلاحا می گویند سفیدک می زند. به همین دلیل برخی چربی هایی در صنعت غذا داریم که به آنها جایگزین های کره کاکائو گفته می شود و تولیدکنندگان، این چربی ها را برای مناطقی که هوای گرم تری دارند استفاده می کنند و به جای کره کاکائو در ترکیب اولیه شکلات ها به کار می برند.


آیا استفاده از این جایگزین ها برای سلامت مضر است؟



استفاده از این چربی ها کاملا قانونی است اما این جایگزین ها خواص مثبتی را که کره کاکائو دارد ندارند و به خصوص آنهایی که دارای نقطه ذوب بالایی هستند، می توانند سلامت افراد را به خطر بیندازند.


تفاوت این جایگزین ها با کره?کاکائو در چیست؟



با وجود اینکه چربی های جایگزین منشأ گیاهی دارند ولی برای تبدیل آنها به نوع جامد در روند تولیدشان، اسیدهای چرب ترانس تولید می شود و اسیدهای چرب غیراشباع آنها به صورت اشباع درمی آید. اسیدهای چرب اشباع بلند زنجیره و ترانس باعث افزایش کلسترول بد(LDL) و گرفتگی عروق می شوند و برای بدن مضر هستند. تحقیقات در مورد کره کاکائو و مواد تشکیل دهنده آن از نظر نوع اسیدهای چرب، نشان داده که این ترکیب روغنی بر لیپیدهای سرمی اثری ندارد و چون اسیدهای چرب اشباع شده آن غالبا اس?د چرب استئار?ک است، کلسترول خون را بالا نمی برد. شکلات حاوی کره کاکائو باعث کاهش اکسیداسیون LDL یا همان کلسترول بد می شود در نتیجه احتمال ایجاد گرفتگی عروق را کاهش می دهد. وقتی به جای کره کاکائو از جایگزین های آن استفاده می شود که نقطه ذوب و اسیدهای چرب ترانس بالایی دارند، احتمال تجمع پلاکت ها در جداره عروق افزایش می یابد و می تواند یکی از عوامل ابتلا به گرفتگی عروق و بیماری های قلبی عروقی باشد.


از کجا متوجه شویم در شکلاتی که می خوریم کره کاکائو استفاده شده یا جایگزین های آن؟



شرکت ها باید به صورت قانونی این مساله را روی بسته بندی هایشان درج کنند اما متاسفانه برخی شرکت های تولیدکننده شکلات با توجه به گرانی کره کاکائو و نوع فرایندی که باید روی شکلات حاوی کره کاکائو لحاظ شود از چربی های جایگزین استفاده می کنند بدون آنکه به مصرف کننده این موضوع را اطلاع دهند یا در قیمت تمام شده آن محصول این موضوع را در نظر بگیرند.


پس به نوعی این کار تقلب محسوب می شود؟



بله. متاسفانه برخی از شرکت ها این کار را انجام می دهند که اصلا اخلاقی نیست.


آیا مصرف کننده می تواند شکلاتی را که با کره کاکائو ساخته شده از محصولی که با جایگزین های آن تولید شده است تشخیص دهد؟



شکلات خورهای حرفه ای از عطر، طعم و نحوه آب شدن شکلات تشخیص می دهند که در شکلات از کره کاکائو استفاده شده یا نه. شکلات هایی که معمولا در دهان می ماسند معمولا تقلبی اند و در آنها از چربی های جایگزین کره کاکائو استفاده شده. البته روش های آزمایشگاهی نیز برای تشخیص وجود کره کاکائو در محصول وجود دارد که توسط سازمان های نظارتی انجام می شود.


آیا در فرایند ساخت شکلات های خارجی هم تقلب هایی انجام می شود؟



معمولا کشورهای اروپایی به دلیل شرایط آب و هوایی که دارند راحت تر از کره کاکائو در محصولاتشان استفاده می کنند اما صرف اینکه شکلاتی خارجی و گران باشد، نمی تواند ملاک این موضوع باشد که حتما در آن از کره کاکائو استفاده شده است. برای مثال، برخی شرکت های ترک یا مالزی تولیدکننده شکلات از جانشین های کره کاکائو استفاده می کنند اما اکثرا روی بسته بندی های محصولاتشان این موضوع درج شده است.


پس چرا شکلات های خارجی از ایرانی ها خوشمزه ترند؟



البته در همه موارد اینچنین نیست ولی به هر حال نکته هایی در تولید این محصول وجود دارد که باید رعایت شود و شرکت های داخلی کمتر به آن توجه می کنند. شکلات و شیرینی از جمله محصول های غذایی هستند که ما در آن بیشترین مقدار صادرات را داریم و اگر بتوانیم قوی تر روی آن کار کنیم، می شود در این حوزه موفق تر بود.



متاسفانه در کشور ما برخی تولیدکنندگان به جای توجه به کیفیت به دنبال ارزان تمام کردن محصولشان به هر قیمتی هستند. در صنعت شکلات، استفاده از کره کاکائو نیازمند هزینه های بیشتری برای تولیدکننده است. البته باید به این نکته اشاره کنم که با وجود همه مشکلاتی که امروز در تولید این محصول وجود دارد، تولیدکنندگان خوب و باتجربه ای هم هستند که کیفیت برایشان در درجه اول اهمیت قرار دارد.
 

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
بررسی رژیم های غذایی گیاهخواری و فواید و مضرات آنها

بررسی رژیم های غذایی گیاهخواری و فواید و مضرات آنها


امروزه تحقیقات بسیار زیاد و گوناگونی در رابطه با فواید و مضرات استفاده از رژیم های غذایی گیاهخواری وجود دارد. بسیاری از افراد بر این عقیده اند که استفاده از رژیم رژیم های غذایی گیاهخواری برای بدن مفید است و بسیاری دیگر نظری عکس دارند.


حرف های ضد و نقیض زیادی در مورد رژیم گیاهخواری می شنویم. برخی می گویند این رژیم کامل نیست و می تواند سلامت فرد به خصوص کودکان را در معرض خطر قرار دهد. برخی دیگر به شدت طرفدار این رژیم هستند و می گویند گیاهخواری از بسیاری سرطان ها پیشگیری و از بروز چاقی و اضافه وزن جلوگیری می کند…



بنا بر درخواست خوانندگان محترم و پیامک های متعدد آنها در خصوص اینکه در مورد این رژیم غذایی بیشتر توضیح دهیم با دکتر نسرین امیدوار، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد انستیتو تحقیقات تغذیه و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در مورد این رژیم و باور های درست و غلطی که وجود دارد، گفت وگو کردیم.




گیاهخواری چه نوع رژیمی است و چه ویژگی هایی دارد؟



گیاهخواری یک مدل ثابت غذاخوردن نیست که فقط در آن منابع حیوانی حذف شود. انواع مختلفی از گیاهخواری با درجه?های مختلف حذف منابع حیوانی وجود دارد که از ماهی گیاهخواری، ماکیان گیاهخواری، شیر تخم مرغ گیاهخواری تا انواعی که نه تنها صرفا گیاهخوارند بلکه گیاهان را خام می خورند (خام گیاهخواران) متفاوت هستند اما یکی از متعادل ترین رژیم های گیاهخواری شیر تخم مرغ گیاهخواری است که در آن فرد لبنیات و تخم مرغ را به عنوان منبع پروتئینی دریافت می کند.


آیا رژیم گیاهخواری در ایران هم رایج است؟



۴۰ سال پیش، در کشور ما انجمنی برای خام گیاهخواران تاسیس شد. گیاهخواران از قدیمی ترین گروه ها در کشور ما محسوب می شوند. هم اکنون علاوه بر آنها، انجمن گیاهخواران نیز در کشور وجود دارد.



سلامت: با توجه به نیازهایی که بدن ما دارد، احتمالا رژیم گیاهخواری باید ناقص و ناکافی باشد. همینطور است؟



اگر برای رژیم گیاهخواری درست برنامه ریزی شود، می تواند رژیم کاملی باشد اما اگر در آن زیاده روی هایی شود، فرد را در معرض خطر کم وزنی، کم خونی فقر آهن و برخی کمبودهای دیگر قرار می دهد.


در طول رژیم، گیاهخواران باید به چه نکته هایی توجه کنند؟



در طول روز منابع گیاهی مختلف به خصوص آنهایی که انرژی بالایی دارند، مصرف کنند، تعداد وعده های بیشتری داشته باشند و در میان وعده هایشان مغزدانه ها و میوه های خشک بگنجانند تا کمبود انرژی شان جبران شود. یکی از مواردی که در رژیم غذایی سنتی ما وجود دارد و در رژیم گیاهخواری هم باید به آن توجه شود، مکمل کردن دوطرفه غذایی است. مثلا گروه حبوبات یعنی عدس را با غلاتی مثل برنج مخلوط می کنیم و عدس پلو با کشمش می پزیم. این کار باعث می شود کمبود اسیدهای آمینه در پروتئین برنج با اسیدهای آمینه موجود در حبوبات جبران شود و بالعکس.


پس رژیم گیاهخواری اگر درست اجرا شود، می تواند فواید بسیاری داشته باشد؟



بله، امروزه ثابت شده مصرف بیشتر میوه ها، سبزی ها، غلات و حبوبات با پوسته آنها و مصرف کمتر گوشت های فراوری شده باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان ها، دریافت کالری کمتر و اضافه وزن می شود. اینها از ویژگی های مثبت گیاهخواری است اما وقتی رژیم گیاهخواری به خصوص گیاهخواری صرف را انتخاب می کنیم، برنامه ریزی در آن بسیار مهم است. نتایج تحقیق ها نشان داده، میوه و سبزی ها در برنامه غذایی اهمیت زیادی دارند ولی در جامعه صنعتی به خصوص جوامع فقیرتر، مصرف آنها بسیار کم شده است. کسانی که به مصرف سبزی ها، میوه ها و غلات به خصوص غلات سبوس دار رو می آورند، افراد سالم تری هستند.


آیا با پیروی از رژیم گیاهخواری از تمام فوایدی که گفتید، بهره مند خواهیم شد؟



نه کاملا. گیاهخواران علاوه بر رژیم غذایی خاص، اعتقادها و باورهایی دارند که آنها نیز در سلامتشان تاثیرگذار است مثلا معمولا غذاهای فراوری شده و صنعتی مصرف نمی کنند و فعالیت بدنی بیشتری دارند. این افراد معمولا از مصرف الکل و دخانیات اجتناب می کنند و این باورها باعث کاهش ابتلای آنها به انواع سرطان ها، اضافه وزن و فشارخون بالا می شود.


اینکه می گویند با کمک گیاهخواری می توان وزن را کاهش داد یا هر از چند گاهی به این روش دفع سموم کرد، از نظر علمی صحت دارد؟



بله، رژیم گیاهخواری اگر درست برنامه ریزی شود، به خصوص در افرادی که گوشت و چربی زیادی استفاده می کنند، می تواند باعث کاهش وزن شود. این رژیم اوره، کلسترول و چربی خون را هم پایین می آورد و باعث پاکسازی بدن از مواد زائد می شود. حذف غذاهای فراوری شده نیز باعث بازسازی و ضدسم سازی عمومی در بدن می شود. بسیاری از رژیم های سنتی و آیینی، روزهای آبخواری و روزه داری یا روزهای صرفا گیاهخواری دارند. منابع حیوانی، به این دلیل که حیوان در زمان ذبح تحت استرس است و در بدنش هورمون های نامناسب تولید می شود یا ممکن است دامپروری ها به او هورمون داده شده باشد، دارای هورمون هایی است که وارد بدن مصرف کننده می شود و بدیهی است داشتن رژیم گیاهخواری بدن را از این سموم پاک خواهد کرد.


آیا مهم است که میوه و سبزی های مورد استفاده در رژیم ارگانیک باشند؟



در برخی کشورها افراد برای فاصله گرفتن از غذاهای صنعتی و روش های پرورش صنعتی موادغذایی از جمله استفاده از سموم و کودهای شیمیایی، به رژیم گیاهخواری روی می آورند و معمولا برایشان مهم است که از گیاهان ارگانیک، یعنی گیاهانی که در پرورش آنها از هیچ گونه سم شیمیایی یا کودشیمیایی استفاده نشده باشد، مصرف کنند اما در مورد اینکه محصولات مزیتی غیر از نداشتن سم و از نظر ارزش غذایی داشته باشند، شواهد کافی وجود ندارد.


پیروی از رژیم گیاهخواری ممنوعیت سنی هم دارد یا هر فرد در هر سنی می تواند آن را انتخاب کند؟



انتخاب رژیم گیاهخواری محدودیت سنی ندارد اما در سنین رشد و در شرایط بارداری و شیردهی چندان توصیه نمی شود. بهتر است در سنین رشد از رژیم گیاهخواری صرف کمی فاصله گرفت و ترکیبی از گیاهخواری با منابع حیوانی داشت اما اگر اصرار بر ادامه رژیم گیاهخواری داریم، باید حتما برخی مکمل ها را مصرف کنیم.




آیا بعد از یک سن مشخص توصیه اکید می شود که افراد رژیم گیاهخواری داشته باشند؟



بر داشتن رژیم گیاهخواری هرگز تاکید نمی شود اما با افزایش سن، به خصوص بعد از ۳۵ ۳۰ سالگی، بهتر است مصرف منابع چربی و گوشت قرمز کاهش یابد. این یعنی داشتن رژیمی نزدیک به گیاهخواری، به خصوص رژیم های ترکیبی گیاهخواری مناسب است.
 

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
طریقه بکارگیری صحیح از قطره های چشم و اطلاعات و دانسته های بیشتر در این باره

طریقه بکارگیری صحیح از قطره های چشم و اطلاعات و دانسته های بیشتر در این باره


قطره های چشمی قادرند در معالجه بیماری ها یا رفع مشکلات چشمی بسیار مفید باشند. ولی مهم است که به خاطر داشته باشید که همه داروها می توانند عارضه جانبی داشته باشند. داروها، بیماری ها را معالجه می کنند، ولی می توانند بعضی وقتها مسئله ساز باشند



بسیاری از بیماری های چشمی را می توان با قطره ها درمان کرد. اغلب اثر داروها در چشم باقی می ماند و فقط مقدار کمی از آن به سایر نقاط بدن می رسد. بنابراین خطر کمی نسبت به داروهای خوراکی در ایجاد عوارض جانبی دارند.



بعضی از عوارض قطره های چشمی، موضعی هستند بدین معنی که روی چشم اثر می کنند، ولی در تمامی بدن اثری ندارند. اما مانند هر گونه داروی دیگری، قطره های چشمی می توانند سلامتی شما از جمله سلامتی چشمانتان را به خطر بیندازند.



داروها را صحیح استفاده کنید

وقتی که پزشک دارویی را برایتان تجویز می کند، باید نکات مهم زیر را در نظر داشته باشید:



- مطمئن شوید که اسم دارو را می دانید. داروها همواره یک اسم ژنریک و یک اسم تجارتی دارند. اسم ژنریک را می توان با حروف ریز، زیر نام دارو پیدا کرد.



- مطمئن شوید که میزان دفعات مورد نیاز استفاده از دارو را می دانید.



- بروشور دارو که حاوی جزئیات درباره عوارض جانبی و تذکرات لازم می باشد را بخوانید. چنانچه سئوالی داشتید، با چشم پزشکتان تماس بگیرید.





- چنانچه هنگام استفاده از دارو، ناراحتی برایتان ایجاد شد، بلافاصله با چشم پزشکتان تماس بگیرید.

گاهی اوقات چشم پزشک می تواند داروی دیگری را تجویز کند یا از روش دیگری برای درمان استفاده کند. اما گاهی اهمیت قطره های چشمی به حدی است که ممکن است مجبور باشید بعضی از عوارض جانبی را در طی درمان تحمل کنید.
شما می توانید بعضی از قطره های چشمی را بدون نسخه خریداری کنید، اما به یاد داشته باشید که حتی این قطره ها هم حاوی مواد دارویی هستند. قطره ها بایستی بر اساس تجویز پزشکتان و نوشته های بروشور دارو استفاده شوند



حساسیت ها

به یاد داشته باشید که هر گونه حساسیت دارویی را باید به پزشک اطلاع دهید.

هر دارویی می تواند باعث ایجاد حساسیت شود، حتی قطره های ساده که احتیاج به نسخه ندارند، چون به هر حال حاوی مواد شیمیایی هستند.



گاهی اوقات داروهایی هستند که ممکن است در گذشته برای شما مشکل آفرین بوده باشند. مهم است که هر گونه واکنش حساسیتی را که در گذشته داشته اید به پزشک بگویید.



واکنش های حساسیتی نسبت به قطره های چشمی معمولا باعث ایجاد خارش ، ورم و ایجاد دانه های قرمز در اطراف چشم می شود.



در صورت مشاهده هر یک از این عوارض متعاقب مصرف قطره های چشمی، حتما با چشم پزشک خود تماس بگیرید.



قطره های چشمی مورد استفاده در معاینه چشمی

- قطره های گشادکننده مردمک : چشم پزشک از قطره های چشمی برای گشاد کردن مردمک چشم شما استفاده می کند که بدینوسیله می تواند داخل چشم شما را ببیند.

چون بعد از معاینه چشم و استفاده از دارو توسط پزشک، ممکن است رانندگی مشکل باشد، بهتر است بعد از معاینه چشم خودتان رانندگی نکنید.



- قطره های بی حس کننده: بی حس کننده ها، داروهای از بین برنده درد می باشند که چشم های شما را در عرض چند ثانیه بی حس می کنند. این قطره ها بایستی در مطب پزشک استفاده شوند و هرگز در خانه بکار نروند. استفاده مکرر از آنها می تواند به سطح چشم شما صدمات جدی بزند.



قطره های چشمی بدون نسخه

شما می توانید بعضی از قطره های چشمی را بدون نسخه خریداری کنید، اما به یاد داشته باشید که حتی این قطره ها هم حاوی مواد دارویی هستند. قطره ها بایستی بر اساس تجویز پزشکتان و نوشته های بروشور دارو استفاده شوند.



هر گونه علامتی که قطره ها ایجاد کنند، ممکن است واکنش حساسیتی باشد حتی قطره هایی بدون نسخه.



قطره اشک مصنوعی محلولی است برای مرطوب کردن چشم های خشک. شما می توانید آن را به میزانی که نیاز دارید استفاده کنید.

قطره های بدون ماده نگهدارنده برای افراد بدون حساسیت وجود دارند. قطره های ضد پرخونی و قرمزی چشم حاوی داروهایی هستند که قرمزی چشم ها را با منقبض کردن عروق برطرف می کنند. اگرچه این داروها باعث بهبود سلامتی چشم نمی شوند، اما این قطره ها از قرمزی چشم ها کم می کنند. معمولا اگر زیاد استفاده نشوند بی ضرر هستند.



چنانچه شما از این قطره ها مکررا استفاده کنید، ممکن است چشم های شما قرمزتر شده و با قطع دارو تحریک و قرمزی ایجاد کنند.



داروهای نیازمند نسخه

قطره های استروئید (کورتونی): این داروها بسیار قوی هستند و بایستی فقط با نظر پزشک مصرف شوند. استفاده از آن ها بدون نظر پزشک می تواند خطرناک باشد. وقتی که استروئیدها استفاده می شوند، توانایی چشم برای مقابله با عفونت ها و ترمیم صدمات کاهش می یابد.

استفاده طولانی مدت از این قطره ها می تواند منجر به ایجاد آب سیاه یا آب مروارید و باعث از دست دادن دید شما شود. علیرغم این خطرات، فواید استفاده از استروئید ها در درمان بعضی بیماری ها مهم می باشد که بایستی به هرحال تجویز شوند. اسامی ژنریک استروئیدهای شایع عبارتند از:

- پردنیزولون

- دگزامتازون

- بتامتازون

- هیدروکورتیزون

- فلوئورومتولون

- مدریزون



قطره های درمان کننده عفونت: در صورتی که عفونتی داشته باشید که بتوان با داروهای خاص درمان کرد، ممکن است چشم پزشک این داروها را تجویز کند. قرمزی چشم لزوما به معنای وجود عفونت نیست. داروی خاصی وجود ندارد که بر روی تمامی عفونت ها موثر باشد. بعضی عفونت های چشم را نمی توان با هیچ کدام از داروهای فعلی درمان کرد. شما بایستی در عرض چند روز، بهبودی قابل توجهی بدست آورید. در صورتی که در حین استفاده از قطره، وضعیت چشم شما بدتر شد، با چشم پزشک تماس بگیرید.



قطره های درمان کننده گلوکوم (آب سیاه): آب سیاه بیماری عصب چشمی و اغلب ناشی از افزایش فشار داخل چشم است. از آنجا آب سیاه چشم می تواند منجر به کاهش دید شود، قطره های چشمی برای کاهش فشار چشم مورد استفاده قرار می گیرند.

بعضی از داروهای گلوکوم مانع ایجاد مایع بیش از حد داخل چشم می شوند. سایر داروها، خروج مایع را در چشم بیشتر می کنند. شما قطره های ضد آب سیاه را در چشم می ریزید، اما این داروها روی بقیه نقاط بدن شما هم اثر می کنند. چون این داروها مانع از دست دادن دید شما می شوند شما ممکن است مجبور باشید این عوارض جانبی را تحمل کنید.



مراقب عوارض جانبی باشید

تنگ کننده های مردمک: آنها ممکن است باعث تاری دید، سردرد و حتی پارگی پرده شبکیه شوند. اگرچه پارگی پرده شبکیه نادر است، ولی چنانچه شما نقاط سیاه متحرک یا جرقه های نورانی دیدید، فورا با چشم پزشک تماس بگیرید.



مسدودکننده های بتا: ممکن است باعث مشکلات تنفسی در کسانی که آسم یا تنگی نفس دارند شوند. از عوارض دیگر این داروها، کاهش یا بی نظمی ضربان قلب و افسردگی است. لازم است اگر بیماری آسم یا تنگی نفس دارید، به پزشکتان بگویید.

اپی نفرین: ممکن است باعث افزایش یا نامنظمی ضربان قلب و یا افزایش فشار خون شوند.



چنانچه شما هر کدام از این اثرات جانبی را تجربه کردید، به چشم پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورتی که از قطره های ضد آب سیاه استفاده می کنید، در مراجعه به دیگر پزشک ها هم مدت مصرف را یادآوری کنید.



چگونه قطره ها را در چشم بریزید

سر خود را به عقب خم کنید.



پوست پلک پایینی چشم را با انگشت های اشاره و شست به طرف پایین بکشید تا یک فضای خالی ایجاد شود.



قطره را به داخل این فضا بیندازید، بدون اینکه نوک قطره چکان با چشم یا پلک شما تماس بیابد (به منظور جلوگیری از آلوده شدن ظرف قطره).



چشمان خود را ببندید (پلک نزنید) و نقطه ای که پلک به بینی وصل می شود را فشار دهید و این عمل را برای دو تا سه دقیقه ادامه دهید.



قبل از باز کردن چشم ها، قطره جذب نشده و اشک را از پلک های بسته با دستمال کاغذی تمیز پاک کنید. سپس چشم هایتان را باز کنید.



چنانچه بایستی بیش از یک نوع قطره را در یک زمان استفاده کنید، قبل از استفاده از قطره دوم، سه تا پنج دقیقه صبر کنید.
 

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز

عکس برداری مادون قرمز از دهه های پیش در امور نظامی استفاده می شده است و در سال های جدید در پزشکی هم از آن استفاده بسیاری میشود. از این تصاویر می شود در تشخیص نواحی ملتهب بدن، تشخیص زخم ها، معاینه بیماری های سینه و بسیاری مشکلات دیگر استفاده کرد. ولی کار با این وسایل کمی مشکل است. دستگاه های تصویربرداری مادون قرمز نسبتا حجیم بوده و فقط در مراکز خاص قرار دارند.

حالا یک کمپانی به نام FLIR که از چند دهه قبل در زمینه تصویربرداری مادون قرمز کار کرده و تجربه دارد یک قاب برای تلفن همراه آیفون ابداع کرده است که هر کسی میتواند با استفاده از آن تصاویر مادون قرمز تهیه کند. این دستگاه یک دوربین مادون قرمز است که تصویر حرارتی بدن را گرفته و سپس آن را بر روی نمایشگر دستگاه نشان میدهد.

تولید کنندگان این وسیله امیدوارند تا با استفاده از آن بتوانند تکنولوژی تاویر مادون قرمز را در اختیار همگان قرار دهند.

منبع-http://www.iranorthoped.ir
 

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
از بین بردن خواب آلودگی بهار چگونه باید باشد؟

از بین بردن خواب آلودگی بهار چگونه باید باشد؟


در فصل بهار چون فصل شکوفه دادن درختان و سرسبزی طبیعت است، بشر هم تمایل دارد زیادتر استراحت کنند و احساس خواب آلودگی به سراغشان می آید، چون که خیلی از آن‌ها بی آنکه خودشان دوست داشته باشند مبتلا به خواب آلودگی بهاری می‌شوند. کسالت بهاری از دیدگاه پزشکی بیماری محسوب نمی‌شود، بلکه این حالت ناشی از تغییرات بدن به واسطه گذر از فصل زمستان به فصل بهار است.

این تغییرات تنها مختص انسان نیست، بلکه در میان جانوران نیز تغییرات چشمگیری در این زمینه مشاهده می‌شود. کافی است نگاهی به پرندگان بیندازیم؛ اغلب پرندگان بر خلاف دیگر ماه‌های سال، به ناگاه در اوایل اسفند یا ساکت می‌شوند یا به ندرت آواز می‌خوانند.
دانشمندان تحقیقات بسیاری را به منظور کشف علل تغییر وضعیت و دگرگونی احساسات در انسان‌ها و جانوران در فصل بهار انجام داده‌اند. آن‌ها با مطرح کردن این پرسش که آیا دلیل این تغییر وضعیت، بلند بودن روزهاست یا خیر، دست به آزمایش‌های متعددی زدند. دانشمندان دریافتند که دو نوع هورمون در این رابطه نقش بسیار مهمی‌ دارند: هورمون «ملاتونین» که هورمون خواب نیز نامیده می‌شود و هورمون «سروتونین» یا هورمون نشاط که شادی‌آور بوده و ترشح آن موجب ایجاد تحرک و انرژی در بدن می‌شود. هورمون ملاتونین توسط هیپوفیر در مغز تولید می‌شود و‌‌ همان گونه که اشاره شد، هدایت ریتم خواب و بیداری انسان بر عهده این هورمون است.

میزان بالای ملاتونین در بدن فعالیت جسم را کاهش داده و میزان نشاط و سرحالی را پایین می‌آورد، اما در طول روز و ساعات روشن سروتونین (هورمون شادی) بیشتری تولید می‌شود و این هورمون میزان فعالیت جسم را بالا برده و نشاط و احساس شادی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

۱ تا ۲ ساعت گردش در هوای آزاد بعد از طلوع خورشید می‌تواند به ترشح بیشتر سروتونین در فاصله زمانی کوتاه‌تر کمک کند که نتیجه آن افزایش نشاط در بدن و رفع خستگی و کسالت است.

دانشمندان همچنین معتقدند، تغییرات شدید آب و هوایی باعث نیاز بیش از حد معمول انسان به خواب در فصل بهار می‌شود. رگ‌های خونی بدن انسان به خوبی قادرند با هرگونه دمایی خود را وفق دهند. بر این اساس رگ‌های بدن در فصل گرما گشاد و در سرما دوباره تنگ می‌شوند. با این وجود رگ‌ها نمی‌توانند در بهار به حد کافی و با سرعت مورد نیاز، خود را با تغییرات سریع و نسبتا شدید آب و هوایی تطابق دهند که نتیجه این حالت ایجاد سرگیجه و سردرد در انسان است. از سویی دیگر، بدن انسان در فصل بهار به شدت نیازمند تامین انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن است، چرا که کمبود این ماده مهم حیاتی، خون‌سازی را دچار اختلال کرده و به دنبال آن روند تامین اکسیژن مورد نیاز بدن مختل می‌شود که نتیجه آن خستگی، ضعف و افت کارایی بدن است.

برای درمان خواب آلودگی خرما بخورید
از امام رضاعلیه السلام روایت شده که ایشان بر سر سفره‌ای که سبزی تازه در آن وجود نداشت، نمی‌نشستند. همان‌طور که می‌دانید فیبر موجود در سبزی‌ها برای آرامش اعصاب و از بین بردن تنش‌های عصبی بسیار مهم است.

رقیه اسدی از پزشکان عمومی اظهار داشت: برای برطرف شدن خواب آلودگی همچنین می‌توانید بعد از طلوع خورشید پیاده‌روی کنید. همچنین تنفس هوای پاک صبحگاهی، روح‌ را سرزنده می‌کند و موجب نشاط می‌شود. وی ادامه داد: از نظر علمی نیز ثابت شده است که پیاده‌روی در هنگام صبح موجب افزایش هورمون سروتونین می‌شود که همان هورمون ایجاد کننده شادی در بدن است.

این پزشک یادآور شد خواب آلودگی در فصل بهار را می‌توان با مصرف خوراکی‌هایی که ویتامین B دارند نیز برطرف کرد. مصرف خوراکی‌هایی که حاوی آهن هستند مانند حبوبات، سبزی‌ها، گوشت، برگه‌زردآلو، گروه لبنیات مانند ماست و شیر بدون چربی، سبوس گندم و نخودفرنگی هم خستگی را برطرف می‌کند. توصیه شده در بهار خرما بیشتر میل کنید. این ماده خوراکی دارای ۱۳ماده حیاتی از جمله فسفر و پتاسیم بوده که برای تقویت اعصاب و معده موثر است.
همچنین از امام صادق علیه السلام نقل شده که انجیر و آلو را در فصل بهار فراموش نکنید؛ زیرا کلید درمان بسیاری از بیماری‌های اعصاب است. همچنین این امام معصوم(ع) توصیه کردند برای آرامش روح و تقویت آن سیب را ببویید و سپس میل کنید.

راهکارهایی برای از بین بردن خواب آلودگی
ورزش های سبک، مصرف ویتامین ث، مصرف ۲ لیتر آب در روز و مصرف سبزیجات و میوه جات تازه سبب سازگاری بدن با این فصل است. خواب کافی ولی نه بیش از اندازه، در رفع کسالت موثر است. زیرا خواب زیاد قشر مغز را بی‌حس می‌کند و باعث خواب آلودگی بیشتر می شود. به همین دلیل است که هر قدر فرد بیشتر بخوابد، بیشتر احساس کسالت و خواب آلودگی می کند. شستن دست و صورت پس از بیدار شدن با آب سرد بسیار مهم است و داشتن تحرک بدنی هم به فرد در رفع کسالت کمک می کند.

پرورش گل و گیاه در یک باغچه کوچک و یا نگهداری از گلدان و همزیستی با گیاهان هم در رفع این اختلال بسیار موثر است.

چرت ۱۵ دقیقه‌ای بین روز بسیار مفید است. قبل از رفتن به رختخواب غذای پرحجم مصرف نکنید. پس از خواب نیز یک دوش آب ولرم در رفع خواب آلودگی و کسالت موثر است.

عوامل جسمانی (فیزیولوژیک)
تنظیم خواب: خواب به موقع، خواب اول شب، خواب به اندازه نیاز و خواب با شکم خالی و پرهیز از خواب بین الطلوعین.

رعایت برنامه غذایی: خوراک سالم و حلال، سبزیجات و صیفی‌جات، خوراکی‌های طبیعی، شام سبک و پرهیز از خوراکی‌های مصنوعی و چرب، پرخوری، بدخوری.

ورزش: مانند ورزش صبحگاهی، کوه، شنا و غیره.

حجامت یا اهدای خون: که علاوه بر تأمین سلامتی از غلظت خون می‌کاهد.

توجه به فضای محیط: مانند رنگ روشن، نور کافی، درجه حرارت متناسب، بوی مطبوع، زیبایی محیط، گل و گیاه و فضای سبز و رعایت بهداشت فردی، نظافت بدن و لباس و محیط، رعایت نظم و آراستگی فردی و محیط پیرامون و پرهیز از شلختگی و اقدام برای درمان بیماری‌ها و حفظ سلامت از جمله عفونت چشم که مستقیما موجب خواب آلودگی و کسالت است می‌تواند در رفع کسالت و خستگی فصل بهار موثر باشد.

عوامل غیر جسمی و غیرمادی
دعا و درخواست طراوت روحی از خدای متعال. معاشرت با انسان‌های سرزنده، با نشاط و موفق، ارتباطات اجتماعی و هم‌صحبتی با دیگران، تفریح و استفاده از لذائذ حلال.، استقبال از برنامه‌های رقابتی، حضور در جمع و فعالیت‌های جمعی و طراحی برنامه‌های گروهی؛ استحکام عمل، پرهیز از معاشرت با انسان‌های سست و بی‌رمق و پرهیز از عزلت و انزوا و گوشه‌گیری می‌تواند در رفع کسالت بهاری موثر باشد.

بهار فصل رشد و شکوفایی طبیعت است، همیشه شاداب و سرزنده باشید.

منبع : fifaday.ir
 

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
با نوشیدنی ها رژیم لاغری بگیرید

با نوشیدنی ها رژیم لاغری بگیرید


برای این که به تناسب اندام مورد نظرتان برسید ممکن است بسیاری از رژیم ها را تست کرده باشید ولی موفق نشده اید در این جا بخش نوشیدنی هایی را معرفی می کنیم که بسیار به لاغر شدن یاری می کنند .



«شنیده ام آب کرفس برای لاغری خیلی خوب است؛ من هم از امروز روزی ۱۰ لیوان از آن می خورم تا حسابی لاغر شوم …»، «فقط چای سبز! هیچی مثل چای سبز چربی ها را نمی سوزاند! من که فقط چای سبز می خورم و بس!…» شاید شما هم مشابه این جمله ها را از دهان اطرافیان شنیده باشید یا حتی خودتان گوینده چنین جمله هایی باشید! شما هم فکر می کنید بعضی نوشیدنی ها می توانند چربی هایی که در مدتی طولانی در بدن تلنبار شده را به صورت سریع و سیر آب کنند؟!
در ادامه به ۱۰ نوشیدنی اشاره شده که در طول این سال ها به عنوان نوشیدنی های موثر در لاغری از آنها یاد شده و شاید برای خیلی ها حتی کارساز هم بوده! اما با این حال ما از دکتر رضا راست منش، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی خواستیم تا نظر تخصصی خود را در مورد هر یک از این نوشیدنی ها اعلام کرده و حتی به آنها ستاره بدهد تا همه ما متوجه شویم که برای لاغری مان یک نوشیدنی «چند ستاره» انتخاب کرده ایم.حالا که متوجه شدید هرکدام از این نوشیدنی ها تا چه حد می توانند شما را به وزن دلخواه تان نزدیک کنند، بد نیست بدانید اخیرا دانشمندان توانسته اند یک نوشیدنی جادویی را در محیط آزمایشگاهی تولید کنند که اگر پایش به بازار مصرف مردم باز شود، حتما سر و صدای زیادی در حوزه لاغری ایجاد خواهد کرد. قصه از این قرار است که …

شیر کم چرب

باور عمومی

شیر حاوی مقدار زیادی کلسیم است و کلسیم از طریق افزایش تجزیه چربی در سلول های چربی باعث تسریع در کاهش وزن می شود.

نظر متخصص

مصرف شیر به طور محسوس با کاهش احساس سیری به دلیل سرکوب مرکز گرسنگی در هیپوتالاموس مغز مرتبط است. البته مصرف بیش از ۳لیوان شیر در روز در طولانی مدت به کاهش جذب روی و آهن منجر می شود که خود این کمبودها از یک مکانیسم دیگر با تشدید چاقی مرتبط است! پس تعادل در مصرف شیر توصیه می شود.
آب یخ

با نوشیدن روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب یخ ۲۵۰ تا ۵۰۰ کالری اضافه تر خواهید سوزاند؛ زیرا بدن برای گرم کردن آب یخ در دستگاه گوارش و رساندن دمای آن به دمای پایه بدن به سوزاندن کالری (یا چربی) بیشتر از معمول نیاز دارد. به این ترتیب در عرض یک هفته نیم کیلوگرم وزن از دست خواهید داد. همچنین یک پژوهش آلمانی نشان داده نوشیدن ۲ لیوان آب بیشتر از معمول، متابولیسم بدن را تا ۳۰ درصد افزایش می دهد، بنابراین از همین امروز نوشیدن مداوم آب را در برنامه خود بگنجانید.

نظر متخصص

مصرف فراوان آب سرد موجب ایجاد یک سازگاری متابولیکی در بدن در جهت افزایش متابولیسم و سوخت و ساز می شود. مصرف آب سرد به حرکت منظم روده ها و بهبود جمعیت باکتری های مفید روده نیز کمک می کند و در کاهش وزن نقش دارد.
چای سبز

مطالعات نشان می دهد می توان با نوشیدن ۳ تا ۵ فنجان چای سبز در روز، ۳۵ تا ۴۳درصد چربی بیشتری سوزاند.

بهترین نوشیدنی ها برای چاق ها کدام است؟

نظر متخصص

مصرف چای حقیقتا با افزایش متابولیسم و بهبود جمعیت باکتری های روده ارتباط دارد. با این حال، در مورد نقش چای سبز مبالغه می شود. مصرف چای های ترکیبی نقش موثرتری دارد ولی چای سبز خالی چنین نقش بارزی ندارد.
سرکه سیب

سرکه سیب باعث احساس سیری در فرد می شود. همچنین سموم را از کبد دفع می کند. عملکرد کبد کاملا وابسته به میزان متابولیسم بدن است. هرچه کبد سالم تر باشد، سلول های چربی بیشتر از بین می روند. برای بیشترین بهره از سرکه سیب، می توانید ۲ قاشق از آن را پیش از وعده غذایی در آب حل کرده و نوش جان کنید.

نظر متخصص

بین تمام موارد یاد شده، سرکه سیب بیشترین نقش را در کنترل جمعیت باکتری های باکتروئیدس دارد. سرکه سیب با کاهش جمعیت باکتروئیدس ها و افزایش باکتری های فیرمیکوتس های روده، موجب کاهش جذب مواد غذایی در روده می شود و نقش موثری در کاهش وزن دارد.
آب سبزیجات

نوشیدن یک لیوان آب سبزیجات قبل از وعده های اصلی غذا باعث می شود ۱۳۵ کالری کمتر از همیشه غذا بخورید و به این ترتیب لاغر می شوید.

نظر متخصص

هرچه پتاسیم آب سبزیجات بیشتر باشد (مانند آب جعفری)، این اثر بارزتر است. با این حال بیماران قلبی و کلیوی باید در مورد میزان مصرف پتاسیم هوشیار باشند.
آب کرفس

کرفس سرشار از سدیم و پتاسیم است که ادرارآور است و باعث دفع آب اضافی و اسید اوریک از کلیه ها می شود، بنابراین وقتی قصد کاهش وزن دارید، با اضافه کردن کرفس به رژیم غذایی خود، آب اضافی بدن را به شیوه ای طبیعی و سالم دفع کنید.

نظر متخصص

آب کرفس مستقیما باعث کاهش وزن نمی شود. جای بسی شگفتی است که بعضی از افراد در حیطه علم تغذیه به چنین باور غلطی دامن می زنند و صحه می گذارند.
قهوه سیاه

نوشیدن به طور متوسط ۳ تا ۴ فنجان قهوه سیاه در روز، می تواند فواید زیادی برای سلامت فرد داشته باشد. کافئین قهوه متابولیسم بدن و نیز سرعت کالری سوزاندن را افزایش می دهد. البته بهترین نکته آن بدون کالری بودن قهوه سیاه است که فقط باید با مقداری شیر کم چرب و مقدار بسیار کمی شکر خوش طعم شود.

نظر متخصص

مثل چای سبز است! مصرف قهوه حقیقتا با افزایش متابولیسم و بهبود جمعیت باکتری های روده ارتباط دارد. با این حال در مورد نقش قهوه هم مبالغه می شود.
چای سیاه

چای سیاه مانند قهوه سیاه هم حاوی آنتی اکسیدان است و هم دارای کافئین است؛ کافئین با کاهش اشتها و افزایش متابولیسم بدن باعث چربی سوزی بیشتر در بدن می شود.

نظر متخصص

چای سیاه هم برادر چای سبز و قهوه است. این نوشیدنی در لاغری هم نقش دارد ولی این اثر چنان کم است که نمی توان رویش حساب باز کرد.
پروتئین های مایع/پروتئین وی

پروتئین وی به ترشح هورمون های کاهنده اشتها کمک می کند. پروتئین های مایع یا شیک پروتئین ها به خصوص در حالت مایع، موجب افزایش متابولیسم و ایجاد ماهیچه می شوند و چربی های بدن را سریع تر می سوزانند.
اسموتی های ماستی

نه تنها غلظت اسموتی باعث از بین رفتن اشتهای فرد می شود بلکه اضافه کردن ماست به آن باعث از بین رفتن ۶۱درصد چربی بیشتر و بیش از ۸۱ درصد چربی شکمی بیشتر می شود. کلسیم موجود در ماست به سوختن چربی ها کمک کرده و از تشکیل توده های چربی در بدن جلوگیری می کند. با افزودن پروتئین وی و مقداری میوه به ماست، می توانید یک اسموتی لاغری عالی داشته باشید!
 

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیا دوست دارید از چربیهای زیاد بدن رها شوید ؟

آیا دوست دارید از چربیهای زیاد بدن رها شوید ؟

پس باید رژیم غذایی بدون چربی داشته باشید .جای پرسش نیست که چربی موجود در مواد غذایی بسیار آسانتر از کربوهیدرات یا پروتئین به چربی بدن تبدیل می شود هرچه زیادترچربی بخورید چربی بیشتری بدن شما را میپوشاند مسئله به همین آسانی است

آنچه که به این سادگی نمی باشد مشخص کردن مقدار و نوع چربی خوراکتان برای سلامتی شما می باشد در اینجا نگاهی دقیقتر به مسئله می اندازیم

اسیدهای چرب موجود در غذاها که بلوک های ساختمانی بسیار ظریف چربیها می باشند بر اساس میزان هیدروژن از نظر شیمیایی به سه دسته طبقه بندی می شوند :

۱- چربیهای اشباع شده

۲- چربیهای اشباع نشده مرکب

۳- چربی های اشباع نشده ساده

اسیدهای چرب اشباع شده معمولا در دمای اتاق به صورت جامد می باشند البته به جز روغن های استوایی که از منابع حیوانی تهیه می شوند چربی گوشت گوشاله و چربی موجود در کره سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده می باشند

چربی کره در شیر پنیر خامه بستنی و دیگر فرآورده های تهیه شده از شیر یا خامه وجود دارد

فراورده های شیر کم چربی مقدار کمتری اسیدهای چرب اشباع شده را در خود جای داده است روغن های استوایی مانند روغن نارگیل روغن نخل کرنل روغن نخل و چربی کاکائو که در شکلات وجود دارد همگی سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده می باشند معمولا این موارد در محصولات پخته تجارتی و دیگر غذاهای آماده یافت می شوند

چربی های اشباع نشده مرکب و ساده معمولا در دمای اتاق حالت مایع دارند و از مغز میوه ها سبزیجات یا دانه ها بدست می ایند

چربی های اشباع نشده مرکب ماننده کره های گیاهی یا مارگارین چون هیدروژنه می شوند حالت جامد پیدا میکنند

هیدروژنه کردن فرایندی است که طی آن در ترکیب شیمیایی چربی دست برده می شود تا سختی آن را بالاتر ببرند چربی حاصل ازماده ای بنام اسید های چرب ترانس تشکیل شده است که در تحقیقات اخیر یکی از عوامل افزایش کلسترول خون معرفی شده اند

بر اساس اطلاعات منتشر شده از AHA یا انجمن قلب امریکا شما می توانید چربیهای هیدروژنه موجود در مارگارین و دیگر روغن ها را با اطمینان خاطر از سلامت خود مصرف نمائید مشروط بر اینکه عمده این چربی از روغن های گیاهی تهیه شده باشد و در هر قاشق غذاخوری از آن بیش از ۲گرم چربی اشباع شده وجود نداشته باشد برای اطلاع از ترکیب اسیدهای چرب در مارگارین برچسب روی آن را مطالعه کنید

اسید های چرب اشباع نشده ساده به مقدار فراوان در روغن زیتون روغن کانولا روغن بادام زمینی و ماهی های آب سرد مانند سالمون ماکارل هالیبوت ماهی شمشیری کد سیاه ماهی رنگین کمان و صدف ماهی یافت می شوند چربیهای اشباع نشده ساده نقش حفاظتی روی سطح کلسترول خون دارند آنها به کاهش کلسترول مضر ال دی ال کمک میکنند اما سطح کلسترول مفید اچ دی ال را افزایش می دهند

منبع-http://genie.ir
 

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
درباره هدف‌گذاری ناپلئون هیل چه توصیه هایی دارد؟

درباره هدف‌گذاری ناپلئون هیل چه توصیه هایی دارد؟


ناپلئون هیل ۲۵ سال از سنش را صرف تحقیق درمورد افراد موفق کرد. کتاب پرفروش او بیاندیشید و ثروتمند شوید کتابی مفید است که دهه‌های طولانی به انسانهای مختلف کمک کرده است.
۱٫ اگر اعتقاد داشته باشید که می‌توانید، حتماً می‌توانید.

به هر‌چه اعتقاد داشته باشیم اتفاق می‌افتد. به این اصطلاحاً تحقق باور می‌گویند. اغلب ما هرگز متوجه نمی‌شویم که از چه نیروی عظیمی برخورداریم زیرا نمی‌خواهیم تن به انجام دادن کارهایی بدهیم که در‌نظر دیگران امکان انجام دادنش وجود ندارد. کارهای غیر‌ممکن به تلاش و تمرکز بیشتری نیاز دارد، اما وقتی اینها تحقق پیدا می‌کنند، پاداشی گران حاصل می‌شود. ممکن است نتوانید به هرچه دوست دارید دسترسی پیدا کنید، اما تا معتقد نباشید که توان انجام کاری را دارید، هرگز به انجام دادن آن موفق نمی‌شوید.
۲٫ اگر مطلبی را به‌دفعات برای خود تکرار کنید، حتی اگر واقعیت نداشته باشد آن‌را باور می‌کنید.

تکرار یک مطلب باعث می‌شود ذهن نیمه هشیارتان آن‌را به عنوان یک حقیقت بپذیرد، و آن‌را به یک حقیقت فیزیکی تبدیل می‌کند. می‌توانید از این موقعیت استفاده کنید و به جنبه‌های مثبت امور توجه کنید. جای «می‌توانم این کار را بکنم» را با «این‌کار را خواهم کرد» عوض کنید.
۳٫ اگر به خود و دارندگی‌ها و امتیازات خود اعتقاد نداشته باشید، دیگران هم به شما و دارندگی‌هایتان اعتقاد نخواهند داشت.

در فروش قاعده اصولی وجود دارد و آن قاعده این‌است: قبل از اینکه به دیگران بفروشید، باید به خودتان بفروشید. اگر به کالا و خدمات خود اعتقاد نداشته باشید، بدانید که دیگران هم به خدمات و کالاهای شما اعتقاد نخواهند داشت. اگر دیگران را فریب بدهید و آن‌ها را به معامله‌ای غیر‌منصفانه وادار کنید، باید قبل از همه بر مقاومت درونی خود در برابر انجام دادن کار اشتباه غلبه کنید.
۴٫ چه کسی به‌شما گفت که این‌کار عملی نیست، به چه موفقیت عظیمی رسیده است که او را واجد شرایط کرده تا برای شما تعیین محدودیت بکند؟

در جریان زندگی به نکته مهمی پی می‌برید و آن نکته این ‌است که کسانی که بیش از همه توصیه می‌کنند و پند و اندرزی می‌دهند، کمتر از دیگران شایسته انجام این‌کار هستند. اشخاص موفق و درگیر فرصت آن‌را ندارند که خطوط زندگی شما را مشخص کنند آن‌ها گرفتار زندگی خود هستند. ناموفق‌ها و ناقابل‌ها بیش از هرکسی فرصت دارند که خط و خطوط زندگی دیگران را ترسیم کنند. این اشخاص از شکست خوردن و ناکام ماندن شما لذت می‌برند. وقتی کسی به‌شما می‌گوید، چیزی که می‌خواهید به آن برسید غیرممکن است و یا ارزش تحمل زحمتش را ندارد، نگاهی دقیق به او بیاندازید و ببینید که در زندگی خود به کجا رسیده‌اند، چه موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند. آدم‌های موفق خوشبین هستند و به موفقیت عادت کرده‌اند.
۵٫ اگر به رفتار امروزتان ادامه دهید، ده سال دیگر در چه شرایطی قرار خواهید داشت؟

خیلی‌ها متوجه نیستند که موفقیت‌های بزرگ از موفقیت‌های کوچکی که اغلب در مدتی طولانی به‌ دست آمده‌اند نشات می‌گیرند. واقعیتی است که آدم‌های موفق اندیشمندان بلند‌مدت هستند، آن‌ها می‌دانند که باید از هر موفقیت خود درسی بگیرند و هر موفقیت را زیربنای موفقیت بعدی قرار دهند. مرور منظم پیشرفت و ترقی، بخش مهمی از هدف‌گذاری است. هدف چیزی آنقدر‌ها بیش از یک میل و اشتیاق نیست، مگر اینکه برای دستیابی به آن زمان‌بندی کنید. مهم است که در برنامه‌ریزی هدف‌ها به هدف‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و دراز‌مدت توجه داشته باشید. با توجه به شرایط در هدف‌های خود تجدید نظر کنید، به زمان انجام شدن آن‌ها توجه داشته باشید و به تدریج هدف‌های بزرگتری برای خود انتخاب کنید. دقت کنید که در مسیر درستی در حرکت باشید.
۶٫ از زندگی چه می‌خواهید و برای رسیدن به این خواسته به زندگی چه می‌دهید؟

در فیزیک قانونی هست که می‌گوید: برای هر عملی، واکنشی به همان اندازه در جهت مخالف وجود دارد. همین مطلب در زندگی ما نیز صدق می‌کند. هرچه بکارید همان را برداشت می‌کنید. برداشت شما با سرمایه‌گذاری شما رابطه مستقیم دارد. به هر‌چیز یک برچسب قیمت الصاق شده است. وقتی برای خود هدفی درنظر می‌گیرید و برای رسیدن به آن‌هدف تلاش می‌کنید می‌بینید که هیچ هدفی دور از دسترس نیست.
۷٫ به‌جای آنچه نمی‌خواهید به آنچه می‌خواهید توجه کنید.

به هرچه فکر کنید به آن می‌رسید. به هرچه برای مدت کافی فکر کنید، بخشی از روان شما می‌شود، از این قانون به سود خود استفاده کنید. اگر ذهن خود را متوجه مسایل کنید، به مسئله می‌رسید، و اگر به راه‌حل بیندیشید، به راه‌حل می‌رسید. داشتن تردید، هراس و احساس عدم امنیت خاطر طبیعی است. انسان موفق به این مهم توجه می‌کند و با متمرکز شدن روی جنبه‌های مثبت و هدف‌های مطلوب راه غلبه بر آ‌ن‌ها را می‌یابد.
۸٫ به هرچه بخواهید می‌رسید، مشروط بر آنکه جایگزینی را به‌جای این خواسته خود نپذیرید

کسانی که در زندگی خود به موفقیت‌های بزرگ می‌رسند کسانی هستند که به کمتر از آنچه می‌خواهند رضایت نمی‌دهند. وقتی می‌بینید که به دریافت کمتر از حد مطلوب فکر می‌کنید، لحظه‌ای صبر کنید و موقعیت را تحلیل نمائید. آیا موانعی که پیش روی خود می‌بینید برطرف ناشدنی هستند؟ آیا راه دیگری برای حمله به مسئله وجود ندارد؟ هر قدمی که در مسیر درست برداشته شود، هرقدر کوچک و جزیی به‌نظر برسد شما را به‌سمت هدف سوق می‌دهد.
۹٫ مهم نیست که در گذشته چه کرده‌اید، مهم این است که در آینده چه خواهید کرد.

این گفته شکسپیر است که « آنچه گذشته است پیشگفتار است» هر کاری که در گذشته انجام داده‌ایم در حکم پیشگفتار و مقدمه‌ای برای کار بعدی ماست. برای موفقیت‌‌های آتی خود برنامه‌ریزی کنید و پیروزی‌های امروز خود را جشن بگیرید.
۱۰٫ به دقت به آنچه می‌خواهید بیندیشید.

بسیاری از مردم برای تعطیلات آخر هفته خود بیش از زندگیشان برنامه‌ریزی می‌کنند. و بعد ناگهان متوجه می‌شوند که بی‌آنکه بدانند زندگیشان گذشته است. وقتی دقیقا مطالعه کنید و بدانید که از این زندگی چه می‌خواهید، نیرو و توان‌تان را برای رسیدن به این خواسته‌ بسیج می‌کنید. یکی از امتیازات مهم داشتن هدف مشخص در زندگی این ‌است که به‌شما این امکان را می‌دهد تا فعالیت‌های خود را از پیش سازماندهی کنید. در این شرایط خودبه‌خود می‌دانید که آیا به‌سوی هدف پیشرفت می‌کنید یا از آن فاصله می‌گیرید. اینگونه می‌توانید از زمان، از پول و از انرژی خود برای رسیدن به هدفتان استفاده کنید.
۱۱٫ ترقی شما در زندگی از ذهن‌تان شروع و به همانجا ختم می‌شود.

هر موفقیت بزرگی با یک ایده در ذهن شروع می‌شود و بعد به حقیقت می‌پیوندد. با یادگیری و مطالعه دائم ذهن خود را با نقطه نظرها انباشت کنید و بعد برای تحقق آن‌‌ها بکوشید. حتی یک ایده کم‌مقدار که به مرحله عمل گذاشته می‌شود به‌مراتب از یک ایده عالی که به مرحله عمل درنمی‌آید بهتر است.
۱۲٫ ثبات هدف اولین اصل موفقیت است.

برای دستیابی به موفقیت باید طرحی مدبرانه برای زندگی داشته باشید و به‌رغم همه مشکلاتی که احتمالا وجود دارد به آن بچسبید. توجه داشته باشید که در عمل همه اشخاص موفق جایی در زندگی مایوس می‌شوند. اما هیچ مانعی وجود ندارد که شخص با ثبات رای و مصمم از عهده آن بر نیاید.
۱۳٫ انسان هدفمند همیشه موفق است.

هدف‌گذاری را بخشی همیشگی از زندگی خود قرار دهید. می‌توانید هدف‌هایی کوچک و قابل‌حصول را درنظر بگیرید و آنقدر در جهت نیل به آن بکوشید و تلاش تا به آن برسید. بدانید که موفقیت‌های کوچک به موفقیت‌های بزرگتر ختم می‌شوند.



منبع-http://genie.ir
 

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
بر ورزشهای قدرتی کافئین چه تاثیراتی دارد؟

بر ورزشهای قدرتی کافئین چه تاثیراتی دارد؟


تا این اواخر باور بر این بود که کافئین کمک زیادی به مهارتهای ورزشی قدرتی نخواهد کرد ولی دکتر لری اسپریت و همکارانش در دانشگاه گوئلف اونتاریو با این عقیده مخالف می باشند این پژوهشگران روی تاثیر کافئین در ورزشهای قدرتی تحقیقاتی انجام دادند





در یکی از این پژوهشها ۱۴ ورزشکار با شدیدترین قدرتی که می توانستند به سه دوره تمرینات ورزشی پرداختند

بین هر نوبت از این تمرینات با نوبت بعدی ۶دقیقه زمان استراحت در نظر گرفته شد دو نوبت اول این تمرینات هرکدام ۲دقیقه بطول انجامید و نوبت سوم تا رسیدن ورزشکار به خستگی مفرط ادامه پیدا کرد

این ورزشکاران دو بار مورد آزمایش قرار گرفتند یک بار با کافئین یک بار با یک شبه دارو

در نوبت سوم هنگامی که کافئین مصرف کرده بودند امکان تمرین طولانی تری داشتند ۴/۹۳ دقیقه در مقایسه با ۴/۱۲ دقیقه هنگامی که شبه دارو استفاده کرده بوند

کافئین آشکارا قدرت عملکرد را در تمرینات شدید و کوتاه مدت افزایش می دهد

اما چگونه :

مکانیسم این روند دقیقا روشن نیست اما محققان یک امکان را برای آن در نظر گرفته اند با گرفتن نمونه خونی و نمونه برداری از عضله آنها دریافتند که کافئین موجب مصرف کمتر گلیکوژن عضله می شود

کافئین می تواند موتور تمرینات شما را به حرکت در اورد مخصوصا اگر در بهترین وضعیت بدنی قرار داشته باشید با اینکه علت و چگونگی این تاثیر را بدرستی نمیداند اگر میخواهید درباره تاثیر کافئین در عملکرد خود قضاوت کنید با مصرف مقدار بسیار کم کار خود را آغاز کنید

مثلا نیم یا یک فنجان قهوه قبل از انجام تمرینات بنوشید یک فنجان ۲۵۰ گرمی قهوه حاوی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی گرم کافئین می باشد سپس به عملکرد خود دقت کنید و آنرا با زمانی که قبلا کافئین مصرف نکرده اید مقایسه کنید

بطور کلی مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که استفاده از ۳ تا ۶ میلی گرم به ازای هر کیلو وزن بدن ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پیش از شروع تمرین می تواند مارایی ورزشکاران آموزش دیده را در هر دو زمینه قدرت و استقامت افزایش دهد

ضمنا به خاطر داشته باشد که : کافئین می تواند مشکلات خاصی مانند اولسر یا زخم معده بیماریهای قلبی فشار خون بالا و کم خونی ایجاد نماید به توصیه های پزشک خود گوش بدهید مهمتر از همه نباید کافئین را جایگزین روش های تغذیه ای صحیح و مفید برای افزایش انرژی نمائید

منبع-http://edcoan.ir
 

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای ورزشکاران دستورالعمل مناسب مایعات را بخوانید

برای ورزشکاران دستورالعمل مناسب مایعات را بخوانید


طریقه استفاده از مایعات طبق نظرانجمن ورزشکاران امریکا را باهم میخوانیم



۱- ۲ تا ۳ ساعت پیش از ورزش ۵۰۰-۵۵۰ میلی لیتر آب یا نوشابه ورزشی بنوشید

۲- ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قیل از تمرین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی لیتر آب یا نوشابه ورزشی بنوشید

در طول تمرین

۱- ورزشکاران در موقعیت های مختلف از نوشیدن مایعات دارای کربوهیدرات سود می برند

۲- اگر تمرینات بیش از ۴۵ دقیقه طول بکشد یا سخت و شدید باشد مایعات دارای کربوهیدرات باید در طول تمرین مصرف شوند

۳- محلول ۶ تا ۸ درصد کربوهیدرات متابولیسم کربوهیدرات را در حد مناسب حفظ می کند

۴- در طول برنامه های ورزشی که برای حفظ آب رسانی باید مایعات فراوان مصرف شوند ترکیب کربوهیدرات باید پایین نگه داشته شود (کمتر از ۷ درصد) تا ابرسانی بخوبی انجام شود

۵-مایعات حاوی نمک (سدیم کلراید ) برای افزایش تشنگی و تمایل به مصرف آب بیشتر مفید می باشند در عین حال مواد از دست رفته را نیز جبران می کنند

۶- مصرف نوشیدنی های خنک (۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد) توصیه می شود

۷-هر ۱۰ الی ۲۰ دقیقه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی لیتر اب یا نوشابه ورزشی مصرف کنید ورزشکاران باید تشویق شوند که پیش از تشنگی اب مصرف کنند

پس از تمرین

۱- ظرف ۲ ساعت مایعات کافی بنوشید تا کاهش وزن ناشی از تمرین را جبران کنید : در ازای هر نیم کیلو کاهش وزن ۶۰۰ میلی لیتر اب یا مایعات ورزشی بنوشید

۲- ظرف ۶ ساعت ۲۵ تا ۵۰ درصد بیش از وزن از دست رفته ناشی از تمرین مایعات مصرف کنید

نشانه های کم آبی و گرما زدگی

علائم اولیه

۱- خستگی۲- خستگی مفرط ۳- کاهش اشتها ۴- عدم تحمل گرما ۵- پوست برافروخته ۶- منگی ۷- ادرار تیره رنگ با بوی تند ۸- سرفه خشک ۹- سوزش معده ۱۰ – سردرد ۱۱- خشکی دهان

علائم حاد

۱- اشکال در بلع ۲- عدم تعادل ۳- گیجی ۴- پوست چروکیده ۵- گود افتادن چشم ها و تاری دید ۶- درد در هنگام دفع ادرار ۷- بی حسی و کرخی پوست ۸ – اسپاسم یا گرفتگی عضلات ۹- هذیان گویی

منبع-http://edcoan.ir
 

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
عضلات هم به آب نیاز دارند

عضلات هم به آب نیاز دارند


آیا میدانید به چه دلیلی برخی از روزها احساس بی حالی و ناتوانی میکنید و نیروی لازم را ندارید؟


یکی از دلایل آن میتواند کم آبی بدن باشد شما برای حرکت دادن عضلات خود به آب نیاز دارید غلظت و تراکم آب دربافت های مانند عضله که از نظر متابولیک فعال می باشند بیش از هر جای دیگری در بدن می باشد در بافت های غیر فعالی مانند چربی پوست و بعضی از بخش های استخوان کمترین تراکم را دارد عضلات بوسیله اعصاب کنترل می شوند


تحریک الکتریکی اعصاب و انقباض عضلات در نتیجه تبادل مواد معدنی محلول در آب (سدیم پتاسیم کلسیم کلرید و منیزیم) بین غشای سلولی عضله و اعصاب روی می دهد

اگر آب و الکترولیت های بدن شما کم باشد قدرت و کنترل عضلانی شما تضعیف

می شود در حقیقت اگر فقط ۲ تا ۴ درصد از وزن آب در بدنتان کاهش پیدا کند حدودا ۲۱ درصد از کارایی شما در تمرینات قدرتی کاهش پیدا میکند و با کم آبی بدنتان قدرت اروبیک شما تا ۴۸ درصد کاهش خواهد یافت

هنگامی که ۲ درصد از آب بدنتان کاهش پیدا کند مکانیسم احساس تشنگی در بدنتان فعال می شود اما تا این زمان نیز شما دچار کم آبی شده اید

برای جلوگیری از کم آبی بدنتان باید در طول روز برنامه ای برای نوشیدن مداوم آب داشته باشید

اگر هدف شما افزایش عضله می باشد باید مراقب حجم سلولهایتان یا وضعیت آب سلولهای عضله خود باشید

اگر سلولهای عضله شما بخوبی آبرسانی شود سنتز پروتئین تحریک می شود و تجزیه پروتئین کاهش می یابد

از سوی دیگر کم آبی سلولهای عضله تجزیه پروتئین را افزایش می دهد و سنتز پروتئین را متوقف می نماید حجم سلول از موارد دیگری چون طرح ژنتیکی فالیت هورمون و آنزیم و متابولیسم نیز تاثیر می پذیرد

منبع-http://edcoan.ir
 

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیا می دانید اندازه لازم چربی بدن تا چه اندازه است؟

آیا می دانید اندازه لازم چربی بدن تا چه اندازه است؟


اندازه متوسط و سلامت برای چربیها در بدن خانمها بین ۲۲ تا ۲۵ درصد و برای مردان ۱۵ تا ۲۰ درصد می باشد

اما اگر یک ورزشکار قدرتی یا بدنساز می باشید ممکن است درصد چربی بدنتان از این نیز کمتر باشد : حدودا ۱۰ تا ۱۸ درصد برای زان و ۷ تا ۱۵ درصد برای مردان

بسیاری از زنان ورزشکار دارای چربی کمتر از ۱۰ درصد می باشند به عنوان مثال بعضی از تحقیق ها نشان داده اند که زنان دونده مسابقات ممکن است ۵ یا ۶ درصد چربی بدن داشته باشند

درصد پایین چربی بدن ممکن است برای زنان ورزشکار کاملا طبیعی و خوشایند باشد زیرا عملکرد آنان را بهبود می بخشد تا هنگامی که شما آگاهانه چربی رژیم غذایی خود را در زمان تمرینات محدود نکنید هیچ مشکلی از نظر داشتن جسمی عضلانی پیدا نخواهید کرد اما محدود کردن کالری های دریافتی همراه با تمرینات شدید ورزشی می تواند ذخیره چربی بدن را به سطح غیر سالمی کاهش دهد این کمبود چربی می تواند موجب نقص استروژن مانند آنچه در یائسگی اتفاق می افتد شده و سبب قطع قائدگی گردد

این مشکل بنام آمنوره (فقدان قاعدگی ) نامیده می شود آمنوره عوارض جانبی خطرناکی دارد که شامل پوکی استخوان زودرس بیماریهای قلبی و عدم توانایی باروری می باشد

برای زنانی که ورزشکاران قهرمان نمی باشند درصد چربی کمتر از ۱۴ می تواند خطرناک باشد با این درصد سطح هورمونها تغییر میکند و این مسئله می تواند موجبات بروز بیماریها را فراهم کند

مردان بطور طبیعی بدنی عضلانی تر و کم چربی تر از زنان دارند حتی اگر مردان و زنان از یک رژیم غذایی و یک برنامه ورزشی تیعیت نمایند مردان چربی بدن بیشتری را از دست خواهند داد زنان معمولا چربی بیشتری در بدن خود دارند زیرا انرژی بیشتری برای بارداری و شیر دهی نیاز دارند بنابراین بدن زنان تمایل بیشتری به حفظ چربی داشته و به همین دلیل است که مصرف چربی ها به عنوان سوخت در آنها سخت تر انجام می شود

چنانچه ذخیره چربی بدن مردی خیلی کم شود نیز ممکن است برای او مسئله ساز شود دلایل و شواهد متقنی برای این نظریه وجود دارد که از تحقیق بر روی تکاوران نظامی بدست آمده که هشت هفته مداوم تمرینات سخت انجام می دادند میزان دریافت غذا در آنان به شدت کاهش پیدا کرده و حتی گاه به یک وعده در روز رسیده بود در پایان این آزمایش سربازان حدود ۱۶ درصد از چربی بدن خود را از دست داده و چربی بدنشان به ۴ تا ۶ درصد کاهش یافته و با این میزان بسیار کم چربی بدن آنان شروع به تامین انرژی از بافت عضلانی کرده بود نتیجه آزمایش برای مردان این است که نباید چربی بدنشان به کمتر از ۶ درصد کاهش پیدا کند در اینطورت توده عضلانی با ارزش خود را از دست خواهند داد حتی عضلانی ترین ورزشکاران که با آنها کارکرده ام نیز هیچگاه چربی بدن خود را به کمتر از ۴ درصد کاهش نداده اند

چه میزان چربی می خواهید از دست بدهید ؟

وقتی با یک روش مناسب ترکیب بدن خود را مشخص کردید می توانید با فرمولهای زیر محاسبه کنید برای رسیدن به درصد پایین تری از چربی در بدن چند کیلو از وزنتان را باید کاهش دهید

۱- وزن فعلی بدن * درصد چربی فعلی بدن = وزن چربی

۲- وزن فعلی بدن – وزن چربی = وزن بدون چربی

۳- وزن بدون چربی تقسیم بر دصرد مورد نظر از توده بدون چربی = وزن هدف

۴- وزن فعلی بدن – وزن هدف = مقدار هدف کاهش وزن

به عنوان مثال فرض کنید ۶۴ کیلو وزن دارید و درصد چربی فعلی بدنتان ۱۲% می باشد

هدف شما رسیدن به چربی بدن ۷% می باشد هدف وزن شما ۷% چربی و ۹۳% توده بدون چربی می باشد چند کیلو از وزن بدن خود را باید کاهش دهید ؟

به این محاسبه توجه کنید :

۱- کیلو وزن چربی ۷/۶۸= ۱۲% * کیلو ۶۴

۲- کیلو وزن بدون چربی ۵۶/۳۲=۷/۶۸-کیلو ۶۴

۳- کیلو ۶۰/۵۵= ۹۳% تقسیم ۵۶/۳۲

۴- کیلو ۳/۴۵= ۶۰/۵۵-۶۴

بنابراین برای رسیدن به ۷% چربی بدن لازم است که ۴۵/۳ کیلو وزن خود را کاهش دهید طبیعتا شما می خواهید این ۵۴/۳ کیلو را از چربی های خود بکاهید
 

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
هرآنچه درمورد آنتی اکسیدان ها باید بدانید

هرآنچه درمورد آنتی اکسیدان ها باید بدانید

آنتی اکسیدان ها یکی از موادی هستند که بسیاری از افراد آن را به عنوان اکسیر جوانی و طول عمر می شناسند. این ماده غذایی بیشتر درمیوه ها یافت می شود. در ادامه در رابطه با آنتی اکسیدان ها و منابع آنها بیشتر صحبت می کنیم.
آنتی اکسیدان ها حالا مثل اسرار باستانی به نظر می رسند. مثل نبرد ازلی میان خیر و شر. عوامل شر عبارتند از رادیکال های آزاد؛ رادیکال های آزاد سمومی هستند که در زندگی مدرن امروزی وجود دارند و به DNA سلولی حمله می کنند و سلول ها و بعد کل بدن را دچار مشکل می کنند، مدافعان بی باک ما آنتی اکسیدان ها هستند که ما را در برابر همه چیز محافظت می کنند. آیا این مسئله صحیح است؟ حتما شنیده اید که آنتی اکسیدان هاسرطان را درمان می کنند. آیا این واقعیت دارد؟





آیا آن ها جلوی پیری را می گیرند؟

سیستم ایمنی بدن را به شدت تقویت می کنند

درحالی که همه ما فکر می کنیم می دانیم آنتی اکسیدان ها چه می کنند اما واقعا تعداد اندکی از ما می دانیم که عملکرد آنتی اکسیدان ها واقعا چیست. شرکت های تولید کننده مواد غذایی هم این ماجرا را می دانند و بعضا از آن سوءاستفاده می کنند. پروفسور ماریون ناست استاد تغذیه دانشگاه نیویورک می گوید: «آنتی اکسیدان ها با هاله ای از اسطوره و افسانه احاطه شده اند. آن ها قرار است با چیزهای بد در بدن ما مقابله کنند. چه کسی بدش می آید چنین چیزهایی در بدنش وجود داشته باشد؟»شکی وجود ندارد که آنتی اکسیدان ها برای بدن ما مفید هستند اما برای به حداکثر رساندن تاثیر آن ها ابتدا باید برخی تصورات را اصلاح کنیم.




افسانه شماره ۱

رادیکال های آزاد باید نابود شوند

آن ها نقش منفی نیستند

نه چندان درست

اصول: آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مقابله می کنند. رادیکال های آزاد مولکول هایی بی ثبات در بدن هستند که باعث جهش DNA می شوند. گرچه رادیکال های آزاد با بروز بیماری هایی جدی مانند بیماری های قلبی، پارکینسون و سرطان ارتباط واضحی دارند الزاما نقش منفی این ماجرا محسوب نمی شوند. این ها محصولات جانبی یک فرایند متابولیک به نام اکسیداسیون هستند. دکتر جفری بلومبرگ مدیر مرکز تحقیقات آنتی اکسیدان ها در دانشگاه تافتز می گوید:«وجود آن ها برای ادامه حیات الزامی است. مثلا سلول های ایمنی رادیکال های آزاد را به داخل باکتری های مهاجم شلیک کرده و آن ها را از بین می برند. این ها بخش مهمی از دفاع بدن هستند.»

در واقع اگر تعداد رادیکال های آزاد بیش از حد مجاز باشد آنوقت مضر خواهند بود. آلاینده های محیطی، دود سیگار و قرارگرفتن در معرض آفتاب باعث ایجاد تعداد بسیار زیادی رادیکال آزاد می شود که دفاع عادی به واسطه آنتی اکسیدان ها را از بین برده و شما را نسبت به آسیب سلولی و بیماری حساس می سازد. محققان اکسیداسیون رادیکال های آزاد را با پیری مرتبط می دانند. این همان جایی است که آنتی اکسیدان ها وارد می شوند. دکتر بلومبرگ می گوید:«ما باید مطمئن شویم برای مقابله با رادیکال های آزاد اضافی به حد کافی آنتی اکسیدان در اختیار داریم.»

کار درست: فرض کنیم شما عادات بدی دارید از قبیل سیگار کشیدن یا قرارگرفتن بیش از حد در معرض آفتاب؛ غیر از این که بهتر است در وهله اول آن ها را ترک کنید، اگر بخواهیم از جنبه رژیم غذایی به ماجرا نگاه کنیم شما باید خوردن مقدار زیاد و متنوعی میوه و سبزی را در برنامه غذایی روزانه تان بگنجانید تا مقدار زیادی آنتی اکسیدان طبیعی وارد بدن شود. مطالعات مختلف پیشنهاد می کنند دست کم ۵ نوع میوه و سبزی در روز مصرف کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید.




افسانه شماره ۲

یک لشکر ژنرال به درد شما نمی خورد

عملکرد آنتی اکسیدان ها یکسان است

غلط

هر مولکولی که از سلول های شما در برابر اکسیداسیون محافظت کند در واقع یک آنتی اکسیدان است. پروفسور جو وینسون استاد شیمی دانشگاه اسکرانتون پنسیلوانیا می گوید:«آن ها آنتی اکسیدان(ضد اکسیداسیون) هستند». این مواد شامل عوامل تغذیه ای آشنایی هستند مانند ویتامین ها و البته تعداد بسیار زیادی مواد ناشناخته و کمتر شناخته شده مثل فلاوینوئید ها و پلی فنول ها؛ در مجموع چیزی در حدود ۸ هزار آنتی اکسیدان اما تصور نکنید همه آنتی اکسیدان ها عملکرد یکسانی دارند. دکتر بلومبرگ می گوید:«شما نمی توانید بگویید خوب این که من ویتامین E نخورده ام مهم نیست چون کلی ویتامین C خورده ام. تمام ویتامین C دنیا جایگزین کمبود ویتامین E در بدن شما نخواهند شد.» برخی از انواع آنتی اکسیدان ها برای مقابله با انواع خاصی از رادیکال های آزاد کارایی دارند(بله! این ها هم انواع مختلفی دارند) درحالی که سایرین فقط روی بخش های خاصی از سلول ها موثر هستند. در عین حال برخی صرفا می توانند تحت شرایط خاصی با رادیکال های آزاد مقابله کنند.دکتر بلومبرگ می گوید:« فرض کنید آنتی اکسیدان ها یک لشکر هستند. شما به ژنرال، ستوان، سرجوخه و سرباز ساده نیاز دارید و همه این ها هم وظایف مشخصی دارند. شما نمی توانید با یک لشکر از ژنرال ها به جنگ بروید». بنابراین شما چطور باید یک سیستم دفاعی موثر را در زندگی خود طراحی کنید؟ با ساختن یک رژیم غذایی جامع از تمامی این عوامل دفاعی.

کار درست: سعی کنید آنتی اکسیدان های جدید را وارد برنامه غذایی خود کنید. در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۶ در دانشگاه ایالتی کلرادو انجام گرفت، افرادی که به مقدار زیاد انواع متنوعی از سبزی ها و میوه ها را مصرف می کنند بیشترین حفاظت از DNA سلول های خود (در واقع کمتر شدن احتمال بیماری) را خواهند داشت.




افسانه شماره ۳

تمام آنتی اکسیدان ها در میوه ها هستند

قدر گیاهان را بدانید

خیر

بنابر تحقیقی که اخیرا در دانشگاه اسکرانتون صورت گرفت تمام قلمرو گیاهان از جمله لوبیا، مغزها، دانه های روغنی و غلات همگی غنی از آنتی اکسیدان هستند. دلیل این است که گیاهان برای مقابله با عوامل مخربی مانند اشعه ماورای بنفش آنتی اکسیدان تولید می کنند. استفاده از غلات اصلاح شده برای مقابله با عوامل مخرب محیطی توصیه می شود گرچه بسیاری از آنتی اکسیدان های آن ها در فرآیندهای صنعتی از بین می روند.حتی گوشت، لبنیات و تخم مرغ حاوی برخی از انواع آنتی اکسیدان ها هستند. منشا این آنتی اکسیدان ها عمدتا از گیاهانی است که این حیوانات آن ها را مصرف کرده اند.

کار درست: به طور منظم غذاهایی حاوی غلات، لوبیا، مغزها و حبوبات مصرف کنید. وقتی به سراغ غذاهای حیوانی می روید مطمئن شوید که آن ها از گیاهان تغذیه کرده اند. مشخص شده که گوشت و لبنیات سطح بالاتری از آنتی اکسیدان دارند. تخم مرغ هایی که از مرغ های غیرپرورشی به دست می آید آنتی اکسیدان های بالاتری خواهد داشت. این تخم مرغ ها را عمدتا باید از بازارهای محلی خریداری کنید.




افسانه شماره ۴

غذاهای تقویت شده با آنتی اکسیدان سالم تر هستند

طبیعی بخورید

نه دقیقا

هنوز مرکب تحقیقات صورت گرفته روی آنتی اکسیدان ها خشک نشده بود که شرکت های تولیدکننده مواد غذایی شروع کردند به تولید بسته های مواد غذایی که روی آن ها حرف A (به معنی آنتی اکسیدان دارد) درج شده بود. شما حتی می توانید نوشابه های گازداری تهیه کنید که با آنتی اکسیدان غنی شده اند. در حال حاضر اداره دارو و غذا شرکت ها را موظف کرده روی بسته های غذایی خود نام محتوای آنتی اکسیدان را ذکر کنند. اگر به فهرست مورد نظر روی بسته های غذایی دقت کنیم تازه متوجه می شویم که محتوای آنتی اکسیدان آن ها خیلی هم چیز دندان گیری نیست.

اگر می خواهید بر مبنای غذاهای فرآوری شده آنتی اکسیدان دریافتی خود را بالا ببرید احتمالا تعجب خواهید کرد اگر بدانید این غذاهای صنعتی معمولا فقط حاوی یک یا ۲ نوع آنتی اکسیدان هستند. با توجه به اهمیت تنوع در مصرف آنتی اکسیدان ها این غذاها چندان نمی توانند برای شما مفید باشند.

کار درست: سراغ غذاهای انرژی زا و حاوی آنتی اکسیدان نروید. فایده غذاهای طبیعی بیشتر از غذاهای فرآوری شده است. در این بین غذاهای گیاهی فرآوری شده مفیدتر هستند. دست کم آن ها را بیشتر مصرف کنید.




افسانه شماره ۵

اگر ورزش کنم و مکمل های آنتی اکسیدان هم مصرف کنم تناسب اندام بهتری پیدا می کنم

ورزش کنید اما

شاید هم نه

ورزش باعث اکسیداسیون بیشتر و آزاد شدن مقدار بیشتری رادیکال آزاد می شود. البته این اتفاق اصلا بد نیست. دکتر آلن آراگون متخصص تغذیه و کاهش وزن می گوید:«تا زمانی که تولید رادیکال های آزاد به واسطه ورزش کردن باشد مصرف مقدار زیادی آنتی اکسیدان بلافاصله بعد از ورزش می تواند موجب بر هم زدن پاسخ طبیعی و مثبت بدن به ورزش بشود.»منطق این ماجرا غیرقابل انتظار اما واضح است: محققان معتقدند اکسیداسیون که به واسطه ورزش صورت گیرد موجب حساسیت به انسولین و کاهش وزن می شود و احتمالا خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.در سال ۲۰۰۹ تحقیقی توسط دانشمندان آلمانی صورت گرفت که یافته های آن نشان می داد، وقتی ورزشکاران مکمل های آنتی اکسیدان مصرف می کنند(مثل ویتامین C یا E) حساسیت به انسولین بعد از ورزش در آن ها اتفاق نمی افتد. چنین نکته ای در مورد نوشابه های غنی شده با آنتی اکسیدان هم صادق است. دکتر میشاییل ریستو، سرپرست تیم تحقیقاتی و مدیر بخش تغذیه دانشگاه جنا در آلمان معتقد است که سایر مکمل های آنتی اکسیدان احتمالا تاثیر منفی مشابهی در این جریان خواهند داشت گرچه روی نیاز به انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید می کند.این مکمل ها حتی ممکن است نیروی شما را کاهش دهند. مطالعه ای که توسط دانشمندان انگلیسی در سال ۲۰۰۶ صورت گرفت نشان داد دوندگانی که به مدت یک هفته روزانه هزار میلی گرم ویتامین C مصرف کنند قدرت عضلانی خود را از دست می دهند.

کار درست: اگر به منظور کاهش وزن ورزش می کنید باید آنتی اکسیدان مورد نیاز را از غذا تامین کنید نه از مکمل های آنتی اکسیدان یا غذاهای غنی شده صنعتی. وقتی صحبت از آنتی اکسیدان می شود بیشتر همیشه به معنای بهتر نیست.




آنتی اکسیدان ها چطور کار می کنند

فرآیند های طبیعی سلولی به اضافه عوامل استرس زا مانند دود سیگار و سوختگی با نور خورشید بدن شما را وادار می کند تا مقدار زیادی مولکول مربوط به آسیب سلولی آزاد کند که به آن ها رادیکال آزاد می گوید. اما شیوه دفاعی آنتی اکسیدان ها.

۱. وقتی یک مولکول یک الکترون از دست بدهد تبدیل می شود به یک رادیکال آزاد و یک الکترون تکی

۲. رادیکال آزاد تلاش می کند تا از یک مولکول نزدیک خود یک الکترون بدزدد تا تعادل خود را به دست آورد.

۳. با این کار یک رادیکال آزاد جدید ایجاد می شود. در نتیجه واکنش زنجیره ای به راه می افتد که می تواند به محتویات سلول آسیب برساند از جمله به DNA. این کار باعث ایجاد مشکلاتی در سلامت فرد می شود که طیف بسیار گسترده ای دارند؛ از یک بیماری خفیف در سیستم ایمنی تا سرطان.

۴. یک مولکول آنتی اکسیدان با دادن یکی از الکترون هایش رادیکال آزاد را خنثی می کند. ولی برخلاف رادیکال های آزاد می تواند با توزیع مجدد الکترون هایش کماکان پایدار باقی بماند.
 

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونه سیر پیر شدن را آرام کنیم

چگونه سیر پیر شدن را آرام کنیم


پیری مسئله ای است که در تمام افراد دیر یا زود رخ می دهد ، حال چه عمل زیبایی کنید و چه نکنید ، اما مسئله اینجاست که سرعت پیر شدن را میتوان کم و زیاد کرد ، در این مطلب راه های دیرتر پیر شدن را به شما میگوییم.
افسوس، حتی اگر بوتاکس عزیز هم بتواند، برای مدتی چین و چروک ها را از بین ببرد، باز هم نمی توان به هیچ وجه از روند پیری فرار کرد!


پیری همراه با تمام دردها و بیماری های مختلف و متفاوتش فرامی رسد. تأثیر تغذیه بر سلامت ما تردید ناپذیر است…

برای بیشتر زندگی کردن، باید چه بخوریم؟




میوه ها و سبزیجات

“تغذیه می تواند، تنها داروی تو باشد”. این دستور شناخته شده از تعالیم بقراط است، این پزشک و فیلسوف یونانی (تولد ۴۶۰ قبل از میلاد و مرگ ۳۷۰ قبل از میلاد)، به عنوان پدر پزشکی شناخته می شود.

ضمناً او را باید پدر رژیم درمانی هم دانست زیرا او از آن موقع همه را به داشتن تغذیه ای سرشار از میوه و سبزیجات توصیه می کرد. از آنجایی که خود او ۹۰ سال زندگی کرد، منطقاً می توان نتیجه گرفت که او تعالیم خود را در زندگی به کار برده بود.

تعالیم و دستورات وی که امروزه مورد بررسی زیادی قرار می گیرند. تحقیقات زیادی این موضوع را اثبات کرده اند: تغذیه ای که میوه ها و سبزیجات در آن و در هر وعدۀ غذایی جایگاه مهمی دارند، عامل مهمی برای حفاظت از سلامتی در مقابل بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها است.

و این در حالی است که هر چه سن افزایش یابد، احتمال ابتلا به این بیماری ها نیز بیشتر می شود. پس تا جایی که ممکن است، بیشتر و بیشتر از این مواد بهره ببرید!




مصرف میوه ها و سبزیجات

امروزه سفارش به مصرف ۵ واحد میوه و سبزی در روز می شود. که در کل برابر است با ۳۰۰ گرم میوه و ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم سبزیجات.

یک سیب بزرگ یا یک پرتقال سالم حدوداً ۲۵۰ گرم، و یک گلابی، حدود ده تا توت فرنگی یا یک مشت گیلاس، حدوداً ۱۵۰ گرم وزن دارند.

بنابراین کافی است که هر وعدۀ غذایی را با یک میوه تمام کنید. و/یا آن را صبح یا بعد از ظهر به عنوان عصرانه بخورید.

اما دربارۀ سبزیجات بهترین و مطمئن ترین راه حل، خوردن آنها درون یک سوپ است! دستور العمل های سوپ های گرم برای زمستان و سوپ های سرد برای تابستان، را از دست ندهید. واقعآً پیدا کردن انواع مختلف سبزیجات در تمام فصول سال غیرممکن است. شما می توانید مقادیر زیادی از آنها را آماده کنید و بگذارید در فریزر منجمد شود.

سوپ بخش عمده ای از نیاز روزانه به سبزیجات را تأمین می کند اما باعث نمی شود که شما خوراک ماهی، گوشت قرمز یا گوشت مرغ را با آنها تزیین نکنید و یا از این خوراکی های سودمند به عنوان پیش غذایی تهیه شده از مواد خام یا به همراه پنیر و کاهو بهره نبرید.




سیر و روغن زیتون

ژان کلمان، که دارندۀ بالاترین طول عمر [در فرانسه] است و در ۱۲۲ سالگی مرد، می گفت که این طول عمرش را مدیون روغن زیتون بوده است، که همراه با سیر در تمام غذاهایش استفاده می کرد. او هر جمعه آیولی (روغن زیتون و سیر) درست می کرد، این غذا، غذای محلی محل تولدش یعنی آرلس بود.

اما امروزه می دانیم که روغن زیتون برای سیستم قلبی عروقی مفید است و همچنین به عنوان عامل محافظت در مقابل برخی سرطان ها به شمار می آید.

در مورد سیر هم، ثابت شده که یک خوراکی فوق العاده است، سیر پر از آنتی اکسیدان های قوی و مفید برای پیشگیری از بیماری های مربوط به کهنسالی است.

یکی از بهترین روش ها برای استفادۀ آسان سیر، کنسرو درست کردن از آن است.

روش تهیه: سیر را به دو قسمت تقسیم کنیم (بدون کندن پوستش)، آنها را درون یک تابه می گذاریم، روی سیرها را با روغن زیتون می پوشانیم و می گدازیم ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بپزد. سپس آن را درون یک بطری نگه می داریم، و هر وقت خواستیم غذا درست کنیم، روی سبزیجات، سوپ، ماکارونی، برنج، مزه دهندۀ کباب، ماهی درون فر و … می ریزیم.




ماهی، کاهو فرنگی و روغن کلزا

چه قدر از این سه مادۀ غذایی استفاده می کنید؟ اینها سرشار از اسیدهای چرب چند حلقه ای غیر اشباعِ امگا ۳ هستند.

هر چه دانشمندان بیشتر بر روی فعالیت امگا ۳ بر بدن ما تمرکز می کنند، فواید بیشتری از آن کشف می کنند. امگا ۳ واقعاً یک محفاظ بسیار قوی در مقابل بیماری هایی است که از چهل سالگی به بعد ما را تهدید می کنند. نه تنها در مقابل بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها از ما محافظت می کند بلکه برای مبارزه با آرتروز و آلزایمر نیز مفید است.

مصرف ماهی، خصوصاً ماهی های چرب، مانند ساردین، ماهی خال دار، ماهی تن سفید، ماهی آزاد و غیره، بسیار مهم است. این ماهی ها غنی ترین ماهی ها از امگا ۳ هستند و باید حداقل سه بار در هفته مصرف شوند. همزمان با مصرف ماهی، گوشت قزمز را که حاوی اسیدهای چرب اشباع و کلسترول است، کمتر بخورید، گوشت قرمز جزء خوراکی هایی نیست که تولد صد سالگی تان را برای تان به ارمغان بیاورد.

اما دربارۀ کاهو فرنگی، در فصولی که وجود ندارد (پاییز/ زمستان)، به جای آن از کاهو یا اسفناج که حاوی امگا ۳ است، بهره ببرید. تمام اینها را می توانید در یک سالاد فصل به همراه روغن کلزا آماده کنید!




ماست

افسانه ای هست که می گوید، ماست را یک فرشته آورده تا عمر ابراهیم را طولانی کند. در آغاز قرن بیستم، پرفسور مچنیکوف (برندۀ نوبل بیولوژی) موضوع طول عمر را در انستیو پاستور اروپا مورد پرسش و بررسی قرار داد: تعداد بسیار زیادی از افراد بالای صد سال در بلغارستان جنوبی مشاهده شدند. در حالی که در این دوران، نمی توان افراد بالای صد سال زیادی را مشاهده کرد!

در این کشور چه چیزی زیاد مصرف می شود؟ ماست. او شروع به تحقیق دربارۀ این فرآورده کرد و نقش آن در فرآیندهای “عفونت روده ای” را کشف نمود، این فرآیند یکی از عوامل اصلی پیر شدن است.

در واقع هیچ رابطۀ علمی بین مصرف منظم ماست و طول عمر وجود ندارد. اما نقش باکتری های روده ای در تنظیم سیستم ایمنی بدن آشکار شده است. و تعداد این باکتری ها در ماست کم نیست. یک سیستم ایمنی که خوب دفاع می کند، مانع از مرگ زودرس می شود…

اما مصرف ماست یک فایدۀ مهم دیگر هم دارد و آن هم مقدار زیاد کلسیمش است. میزان کافی این نمک معدنی سرمایه ای برای جلوگیری از پوکی استخوان و بیماری های استخوانی است که از حدود شصت سالگی ظاهر می شوند استخوان ها را ضعیف می کنند.




نان کامل و آب

نان کامل سرشار از فیرهایی است که نقش مهمی در توقف روند پیری و احتمال مرگ زودرس دارند. این نان حاوی کربوهیدرات های ملایمی است که برای حفظ تعادل بدن در هر سنی ضروری هستند. می توان نان هایی را انتخاب کرد که سرشار از دانه های کتان هستند، به خاطر دارید که دانه های کتان منابع سرشاری برای تأمین امگا ۳ بودند!

هیچ چیز جای آب را نمی گیرد، زمانی که بدن مان بدون آب می شود، احساس بدی داریم. ضمناً هر چه افراد پیرتر می شوند، کمتر آب می نوشند!




و شکلات!

شکلات مملو از امگا ۳ است. کاکائو هم پر است از فلونوئیدهای محافظت کننده.

شکلات لذت و احساس خوبی را در فرد ایجاد می کند، حس شادی و لذت هر علتی که داشته باشد، بهترین شرایط را برای زمان پیری فراهم می کند.
 

Similar threads

بالا