مبانی کاربردی روش‏های مطالعه و یادگیری در دانشگاه

*vernal*

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‏اید که چرا برخی از دانشجویان با وجود اینکه در دبیرستان جزو بهترین دانش‏آموزان بوده‏اند، در دانشگاه نمرات پایین می‏گیرند و حتی در پاس کردن بعضی دروس هم مشکل دارند


قاعدتاً علت این افت تحصیلی را نمی‏توان مشکلات ذهنی دانست. واقعیت این است که شیوه‏ی مطالعه‏ی آنان نادرست می‏باشد. به عبارت دیگر، در برنامه‏ریزی برای یادگیری مشکل دارند که یکی از جنبه‏های اساسی این برنامه‏ریزی، مدیریت زمان یا برنامه‏ریزی زمانی برای مطالعه است.
برای شروع کار، یک تکه کاغذ بردارید و پنج مورد از بهترین راه‏هایی که وقت‏تان را از آن طریق تلف می‏کنید، بنویسید برای مثال تلفن‏زدن، تلویزیون یا فیلم دیدن، گردش، خرید بازی‏های رایانه‏ای و... حال هر کدام از سوالات زیر را روی یک کاغذ بنویسید:
1- آیا می‏توانید تخمین بزنید به طور تقریبی چند ساعت در هفته مطالعه می‏کنید و به چند ساعت مطالعه نیاز دارید؟
2- آیا در اول ترم یا اول سال، برنامه‏ی مشخصی برای خود مقرر می‏کنید؟
3- آیا لیست کارهای روزانه، هفتگی و ماهانه را می‏نویسید؟
هنگامی که برنامه‏ریزی می‏کنید، برای ارزیابی برنامه‏تان، دو وقت مختلف مانند صبح و عصر را در نظر بگیرید. قاعدتاً در ارزیابی صبحگاهی، باید کارها را اولویت‏بندی نمایید و برای هر کاری، زمان مناسبی را حدس بزنید. اگر وقت شما برای انجام تمام کارهای برنامه‏ریزی شده‏ی آن روز کفایت نمی‏کند، می‏توانید از کارهای کم‏اهمیت‏تر صرف‏نظر کنید.
هنگامی که برنامه‏ریزی می‏کنید، برای ارزیابی برنامه‏تان، دو وقت مختلف مانند صبح و عصر را در نظر بگیرید. قاعدتاً در ارزیابی صبحگاهی، باید کارها را اولویت‏بندی نمایید و برای هر کاری، زمان مناسبی را حدس بزنید

در هنگام عصر، تمام برنامه‏ریزی روزانه‏تان را وارسی می‏کنید و از خود می‏پرسید که آیا در انجام تمام موارد برنامه‏ریزی شده، موفق بوده‏اید؟ اگر جواب‏تان منفی است، از خود بپرسید چرا؟ آیا در برنامه‏ریزی مشکلی داشته‏اید؟ آیا در تخمین زمان اشتباه کرده‏اید؟ آیا تنبلی در اجرای برنامه داشته‏اید؟ آیا وقت‏تان را تلف کرده‏اید؟ اگر علت را یافتید، بهتر است در برنامه‏ی اجرایی فردا، آن را اصلاح کنید. آنچه اهمیت دارد، این است که همیشه مهم‏ترین کارتان را در نظر بگیرید.

اگر شما جزو کسانی هستید که بارها برنامه‏ریزی کرده ولی موفق به انجام آن به طور کامل نشده‏اید و یا اگر بعضی اوقات همه‏ی کارهایتان را لیست نموده و متوجه کمبود وقت برای انجام تمام کارها شده‏اید، حتماً این قسمت را مطالعه کنید زیرا کمک شایانی به شما خواهد نمود.
برای اولین گام، به شما توصیه می‏کنم یک دفترچه یادداشت بردارید و در طول یک هفته، پایان هر روز بنویسید روزی که گذرانده‏اید، چه کارهایی را از چه ساعتی تا چه ساعتی انجام داده‏اید، حتی کارهای بی‏اهمیت را نیز یادداشت نمایید برای مثال:
شنبه: ( 7 تا30: 7صبحانه)، (25: 7 تا 45: 7 مسیر به دانشگاه)، (30: 11تا 12 کلاس) و...
به همین ترتیب، تا هنگام شب که می‏خواهید بخوابید، دقیقه‏ به دقیقه یادداشت کنید که مشغول انجام چه کارهایی بوده‏اید.
این عمل چندین فایده دارد:
- ممکن است از دیدن یادداشت‏های‏تان شرمنده شوید! اما واقعاً خواهید فهمید که چقدر از وقت گران‏بهای‏تان را تلف می‏کنید. برای مثال اتلاف وقت هنگام صحبت با دوستان یا دیدن ویترین مغازه‏ها، هنگام بازگشتن از محل کار؛ همین خود عاملی می‏شود که سعی کنید کمتر وقت‏تان را تلف کنید.
- متوجه خواهید شد به طور متوسط در شبانه‏روز، به چند ساعت استراحت و خواب احتیاج دارید.
- بهترین مواقعی که به سراغ مطالعه رفته‏اید و مطالعه‏ی کاملی کرده‏اید را پیدا خواهید کرد، پس بهترین و موثرترین زمان مطالعه را می‏یابید.
- با مقایسه‏ی یادداشت‏های روزانه و هفتگی با یکدیگر، متوجه پیشرفت یا پسرفت خود در راه رسیدن به هدف‏تان خواهید شد.

کم‏ترین سودی که این کار دارد، این است که شما را متوجه خودتان خواهد کرد و پی خواهید برد که زمان زیادی ندارید و روزهای بعد، تلاش خواهید نمود از اوقاتی که تلف شده‏‏اند، بکاهید و این در حالی است که اگر این یادداشت‏ها را نداشته باشید، اصلاً متوجه اتلاف وقت‏تان نخواهید بود و هر روز فکر می‏کنید زمان زیادی پیش‏رو دارید که می‏توانید آن را هر طور که خواستید، تلف نمایید.
برای مرحله‏ی بعد، به شما توصیه می‏کنم به سوالات زیر، جواب کتبی بدهید:
1- به طور میانگین در طول 24 ساعت چند ساعت می‏خوابید (چند ساعت شب، چند ساعت عصر؟)
2- چند ساعت از روز را صرف لباس پوشیدن و ظاهر خود می‏کنید؟
3- چند ساعت در روز به تماشای تلویزیون یا کامپیوتر می‏پردازید؟
4- چند ساعت از روز را در راه رسیدن به محل کار یا تحصیل خود صرف می‏کنید؟
5- چند ساعت در روز تفریح کرده یا وقت‏تان را دوستان‏تان پر می‏کنید؟
6- در روز، چند ساعت به کاری می‏پردازید که مهم‏ترین کار زندگی شماست؟
حال تمام این ساعت‏ها را در عدد 7 ضرب کنید تا بدانید برای مثال در یک هفته، شاید حدود 30 تا 25 ساعت را در خیابان‏ها و تاکسی و اتوبوس‏ سپری می‏کنید یا هفته‏ای 3 روز آن را می‏خوابید!
بنابر آنچه که گفته شد بررسی کنید و ببینید که که از جمع 168 ساعت هر هفته، چند ساعت به مهم‏ترین و حیاتی‏ترین کار زندگی خود می‏پردازید.
 
بالا