كليد نوري دو حالته

masoud-t

عضو جدید
كليد نوري دو حالته
مقدمه :
كيت كليد نوري دو حالته وسيله ايست بسيار پرمصرف و دقيق . كاربردهاي متنوعي براي اين مدار وجود دارد كه بسته به نياز بصورت فعال در شب و بالعكس ميتواند مورد استفاده قرار ميگيرد . ازجمله روشنائي اتوماتيك محوطه
چراغ اتوماتيك براي مسير راه پله و . . .


R1 100 كيلو اُهم ( قهوه اي – سياه – زرد )
R2 فتوسل نوري
R3 3/3 كيلو ( نارنجي – نارنجي – قرمز )
R4 470 اُهم ( زرد – بنفش – قهوه اي )
LED ديود نوراني
TR يا مشابه A733 ترانزيستور مثبت بيس كنار
IC آي سي 555


مونتاژ كيت :
قبل از اقدام به مونتاژ لازم است سطح مسي فيبر مدار چاپي توسط سمباده نرم يا اسكاج خشك تميز و براق شود . اين مسئله در عملكرد كلي كيت نقش مهمي ايفاء ميكند و عدم رعايت آن شما را در استفاده كيت دچار مشكل ميكند .
براي ساخت كيت ابتدا از :
Ü مقاومت ها شروع كنيد و بترتيب به مونتاژ ساير قطعات بپردازيد . فتوسل اين كيت در محل مقاومت 2R نصب ميشود .
Ü ديود نوراني چنان در محل خود نصب شود كه پايه كوتاهتر آن در خانه نيم دايره سفيد قرار گيرد .
Ü بهتر است كه قبل از نصب ( آي سي ) از يك سوكت استفاده شود تا نيازي به لحيمكاري آي سي نباشد . البته در نصب آي سي حتماً به تورفتگي لبه آن كه بايد بر شكل نظير روي فيبر منطبق شود ، توجه نمائيد .
توجه داشته باشيد كه : نصب معكوس آي سي = سوختن آي سي
منبع تغذيه :
اين مدار نياز به يك منبع تغذيه 9 تا 12 ولت مستقيم دارد كه بايد با رعايت قطب هاي مثبت و منفي به محل BAT متصل شود .
◄ در حالت فعلي كه در محل 1R مقاومت 100 كيلو اُهم قرار گرفته ، عملكرد اين كيت بصورتي است كه با قطع نور از فتوسل ، ديود نوراني روشن مي شود و با رسيدن مجددنور ، ديود خاموش خواهد شد .
حال چنانچه مقاومت 100 كيلو اُهم در محل 2R و فتوسل در محل 1R نصب شوند ، عملكرد دستگاه معكوس شده و در اينحالت با قطع نور از فتوسل ، ديود نوراني هم خاموش شده و با رسيدن نور به فتوسل ، ديود نوراني روشن ميشود . با توجه به دو حالت فوق ميتوان از اين مدار بسته به كاربرد هاي آن استفاده نمود .
◄ براي متصل نمودن وسائل برقي نظير لامپ 220 ولت به اين دستگاه نياز به يك رله 9 تا 12 ولت داريد . براي نصب رله بايد كنتاكتهاي ورودي رله را به نقاط RELمتصل نموده و كنتاكتهاي خروجي رله را هم سر راه يكي از سيمهاي برق لامپ قرار دهيد . چنانچه اطلاعات كافي در كار با رله نداريد حتماً از فردي آگاه كمك بگيريد .
 
بالا