كشف «بوزون هيگز» رسما تاييد شد

major7

عضو جدید
فيزيكدانان برخورددهنده بزرگ هادروني مركز سرن پس از اعلام خبر غير رسمي اوليه كشف احتمالي ذره فراري بوزون هيگز در ماه ژوئيه سال جاري، اكنون به طور رسمي اولين مقالات خود را در مورد اين ذره ارائه كرده‌اند.

به گزارش ايسنا، دو تجربه اصلي اين برخورددهنده عظيم با عنوانهاي اطلس و CMS يافته‌هاي خود را در مجله Physics Letters B منتشر كرده‌اند.

به گفته «جو اينكاندلا»، سخنگوي تجربه CMS، اين نتايج مهمترين پژوهشهاي علمي بدست آمده از اين مركز تاكنون هستند و هر دو بطور رايگان در دسترس قرار دارند.

در ژوئيه 2012 مركز سرن در ژنو از كشف يك ذره جديد با ويژگيهاي بسيار نزديك به بوزون هيگز خبر داد كه شواهد قبلي آن توسط اين مركز به ثبت رسيده بود.

«اينكاندلا» اظهار كرد: اين مقالات نشانگر اولين مشاهدات از ذره جديد كشف شده توسط اين مركز در جستجو براي ذره بوزون هيگز مدل استاندارد است كه از چندين دهه قبل در جريان بوده است.

وي افزود: اينها مهمترين مقالات بدست آمده از برخورددهنده بزرگ هادروني است و اين يافته‌ها در زمينه فيزيك ذرات بسيار اساسي هستند.

وجود ذره هيگز براي اولين بار در سال 1964 توسط فيزيكدانان ذرات پيش‌بيني شد. كشف آن مي‌تواند فيزيك ذرات مدل استاندارد را تكميل كرده و مهمتر اينكه مي‌تواند فرضيه‌هاي بوجود آمده طي 50 سال گذشته در مورد چگونگي دستيابي ذرات اوليه به جرم را تائيد كند.

http://www.tabnak.ir/fa/news/272246/كشف-بوزون-هيگز-رسما-تاييد-شد
 

major7

عضو جدید
بوزون هیگز (به انگلیسی: Higgs boson) یا سازوکار BEH معروف به ذرّهٔ خدا، یک ذره بنیادی اولیه فرضی دارای جرم است که وجود آن توسط مدل استاندارد فیزیک ذرات پیش‌بینی شده‌است.. مشاهده تجربی این ذره ممکن است بتواند درباره چگونگی جرم‌دار شدن ماده توسط ذرات بنیادی بدون جرم دیگر، توضیح دهد. به طور خاص، بوزون هیگز، احتمالاً می‌تواند دلایلی برای تفاوت‌های بین فوتون که بدون جرم است و بوزون‌های W و Z که نسبتاً پرجرم هستند، ارائه کند. جرم ذرات بنیادی، تفاوت‌های بین الکترومغناطیس (که توسط فوتون‌ها ایجاد می‌شود) و نیروی هسته‌ای ضعیف (که توسط بوزون‌های W و Z ایجاد می‌شود) در ساختار میکروسکوپیک (و به‌طبع ماکروسکوپیک) ماده مؤثر هستند؛ بنابراین، بوزون هیگز یک مؤلفه بسیار مهم در دنیای ماده‌است.
در ۴ ژوئیه ۲۰۱۲ سرن (CERN) در سمیناری اعلام کرد، که یک بوزون معادل ۱۲۵ گیگا الکترون ولت دردو اسپکترومترجداگانه کشف و مشاهده شده‌است.[SUP][۱][/SUP]


اطلاعات تازه از بزرگ‌ترین برخورد دهنده‌های ذرات در جهان یعنی سرن و تواترون نشان می‌دهد بوزون هیگز به زودی در دسترس خواهد بود. پیش از این خبرهای زیادی در مورد کشف این ذره به گوش رسیده بود. هردو شتاب‌دهنده در محل برخورد ذرات، انرژی زیادی کشف کرده‌اند که نشانه‌ای از ظهور این ذره‌است. در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱ مسئولان پروژه‌های اطلس و سی‌ام‌اس در کنفرانسی خبری در سرن گفتند که در این آزمایش‌ها ذراتی دیده‌اند که معادل ۱۲۴ تا ۱۲۵ گیگاالکترون‌ولت، جرم داشته‌اند. با این حال گفته شده‌است که از نظر آماری، اطمینان کمی نسبت به این یافته و جرمی که سنجیده شده‌است وجود دارد و پژوهشگران برای آن که رسما مدعی این اکتشاف شوند، باید به آزمایش و تحلیل‌های بیشتری دست بزنند.[SUP][۲][/SUP]
در تاریخ چهارم جولای ۲۰۱۲ دانشمندان مرکز تحقیقات سرن در سوئیس اعلام کردند که در آزمایش‌های خود ذره «بوزون هیگز» را که «ذره خدا» نیز نامیده می‌شود، مشاهده کرده‌اند.


[h=2]ذره خدا[/h] پس از نوشته شدن کتابی بنام «ذره خدا: اگر پاسخ کائنات است، سؤال چیست؟» توسط لیان لدرمن که در آن این ذره را «ذره خدا» نامید، اغلب در رسانه‌ها از بوزون هیگز به‌عنوان «ذره خدا» یا «ذره الهی» یاد می‌شود.
[h=2]اعلام رسمی کشف بوزون هیگز[/h] در 12 سپتامبر 2012 فیزیکدانان برخورد دهنده بزرگ هادرونی مرکز سرن خبر کشف ذره بوزون هیگز را به طور رسمی اعلام کردند. پس از دو مشاهده برخورد و شناسایی اولیه بوزون هیگز در برخورد دهنده CMS و اطلس در ماه های گذشته حال با تایید شناسایی این ذره, فیزیک ذرات مدل استاندارد تکمیل شده است .

http://fa.wikipedia.org/wiki/بوزون_هیگز
 

Similar threads

بالا