فن آورى Bluetooth چیست ؟

romeoo

عضو جدید
Bluetooth ، یك فن آورى است كه امكان مبادله اطلاعات بین دستگاه ها بدون نیاز به كابل و یا سیم را فراهم مى نماید . در حقیقت Bluetooth یك استاندارد الكترونیكى است كه تولید كنندگان را ملزم مى نماید به منظور ایجاد پتاسیل فوق در محصولات خود ، تجهیزات و امكانات خاصى را درون دستگاه هاى الكترونیكى تعبیه نمایند . با رعایت نكات مندرج در استاندارد فوق ، دستگاه هاى تولید شده قادر به تشخیص و ارتباط با یكدیگر با استفاده از تكنولوژى Bluetooth خواهند بود.
امروزه اغلب تولید كنندگان معتبر و شناخته شده ،‌ دستگاه هائى را با قابلیت استفاده از
Bluetooth تولید مى نمایند . تلفن هاى موبایل ، كامپیوترها و دستگاه هاى PDA ( برگرفته از Personal Digital Assistant ) ،‌ نمونه هائى در این زمینه مى باشند . فن آورى Bluetooth از فركانس هاى رادیوئى با برد محدود استفاده مى نماید و دستگاه هائى كه از تكنولوژى فوق حمایت مى نمایند ، مى توانند با یكدیگر و در یك مسافت مشخص شده و محدود ارتباط برقرار نمایند .
از فن آورى فوق اغلب به منظور برقرارى ارتباط بین دو دستگاه متفاوت استفاده مى گردد ( مثلا" استفاده از یك صفحه كلید بدون كابل براى هدایت سیستم ) .

تهدیدات امنیتى مرتبط با فن آورى Bluetooth
Bluetooth همانند بسیارى از تكنولوژى هاى دیگر مى تواند تهدیدات امنیتى خاص خود را براى استفاده كننده به دنبال داشته باشد . با رعایت نكات ایمنى و بكارگیرى پتانسل هاى خاصى نظیر "تائید" و یا "رمزنگارى" مى توان یك محیط ایمن ارتباطى را ایجاد كه داراى شرایط ایمنى مساعدى باشد . متاسفانه تعداد زیادى از دستگاه هائى كه از Bluetooth استفاده مى نمایند از كدهاى عددى كوچك ( موسوم به Pin code ) در مقابل رمزهاى عبور استفاده مى نمایند و همین موضوع مى تواند مسائل و مشكلات امنیتى خاص خود را به دنبال داشته باشد .
در صورتى كه افراد غیر مجاز قادر به تشخیص و ردیابى یك دستگاه
Bluetooth گردند ، مى توانند اقدام به ارسال پیام هاى ناخواسته نموده و یا حتى عملا" امكان استفاده از دستگاه bluetooth را غیر ممكن نمایند . یك مهاجم مى تواند با استفاده از مكانیزم هاى موجود به اطلاعات موجود بر روى دستگاه مورد نظر دستیابى و حتى به آنان آسیب رساند . bluesnarfing نمونه اى در این زمینه است كه مهاجمان با استفاده از یك اتصال Bluetooth مى توانند اطلاعات موجود بر روى یك دستگاه مجهز به تكنولوژى Bluetooth را سرقت نمایند . ویروس ها و سایر كدهاى مخرب نیز مى توانند از فن آورى Bluetooth براى آلودگى دستگاه مورد نظر استفاده نمایند .

حفاظت در مقابل تهدیدات
براى حفاظت در مقابل تهدیدات مرتبط با فن آورى
Bluetooth موارد زیر پیشنهاد مى گردد :
غیر فعال كردن
Bluetooth در زمانى كه از آن استفاده نمى گردد . صرفا" در مواردى كه قصد ارسال اطلاعات از یك دستگاه به دستگاه دیگر وجود دارد ، مى بایست پتانسیل Bluetooth فعال گردد و از فعال نمودن آن در سایر موارد اجتناب گردد . با غیر فعال شدن پتانسل فوق، امكان دستیابى افراد غیرمجاز به دستگاه مورد نظر سلب مى گردد .
استفاده از
Bluetooth در hidden mode . در صورتى كه Bluetooth فعال شده است ، اطمینان نمائید كه در hidden mode و نه discoverable mode پیكربندى شده است . با پیكربندى دستگاه مورد نظر در hidden mode ، سایر دستگاه ها قادر به شناسائى دستگاه مورد نظر نخواهند بود . این موضوع باعث نمى گردد كه دستگاه هاى Bluetooth قادر به برقرارى ارتباط با یكدیگر نباشند . در چنین مواردى مى توان دستگاه ها را "pair" نمود . بدین ترتیب آنان مى توانند حتى در hidden mode نیز با یكدیگر ارتباط برقرار نمایند . با این كه دستگاه ها ( نظیر تلفن هاى موبایل و یا headset ) لازم است در ابتدا در discoverable mode به منظور شناسائى یكدیگر پیكربندى گردند ولى در ادامه ( پس از این كه "paired" شدند ) مى توانند بدون نیاز به شناسائى مجدد اتصال، با یكدیگر ارتباط برقرار نمایند .
دقت لازم در زمان استفاده از
Bluetooth . در زمان استفاده از تكنولوژى فوق در یك محیط عمومى و در مواردى كه دستگاه ها pair و در discoverable mode پیكربندى شده اند ، مى بایست نكات امنیتى را رعایت نمود . در صورت استفاده از دستگاه مورد نظر در یك محیط عمومى ، همواره احتمال شناسائى ارتباط توسط افراد غیر مجاز وجود خواهد داشت .
بررسى تنظیمات امنیتى . اكثر دستگاه ها ویژگى هاى متعددى را به منظور تامین طیف وسیع خواسته استفاده كنندگان ارائه مى نمایند . فعال نمودن برخى از ویژگى هاى ارائه شده ممكن است شما را در معرض تهدیدات بیشترى قرار دهد . در این رابطه لازم است ویژگى هاى غیر ضرورى و یا اتصالات
Bluetooth ، غیر فعال شود . همچنین پیشنهاد مى شود تنظیمات دستگاه مورد نظر خصوصا" مقادیر درنظر گرفته شده در ارتباط با سیستم امنیتى دستگاه مورد نظر به دقت بررسى گردد . سعى نمائید صرفا" گزینه هائى را فعال نمائید كه ضمن تامین خواسته هاى مورد نظر ، مشكلات و تهدیدات امنیتى خاصى را به دنبال نداشته باشند .
استفاده از پتانسل هاى امنیتى پیش بینى شده در دستگاه . قبل از استفاده دستگاه
Bluetooth ، مى بایست امكانات امنیتى ارائه شده همراه دستگاه بررسى و با آگاهى كامل از آنان استفاده گردد . ویژگى هائى نظیر تائید و رمزنگارى نمونه هائى در این زمینه مى باشد .
 

hamedata

عضو جدید
میشه یه مدار عملی ساده معرفی کنید؟
یا مدار به صورت بلوک دیگرامی...
 
Similar threads

Similar threads

بالا