فرق بین طب کلاسیک و طب سنتی ایران

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
غذاها ،گیاهان داروها و رفتارها و استعدادهادرچکونگی بهره گیری از توانائیهای طبیعی آنها است.
صرف از تفاوت مواد و امکاناتی که در اختیار این دو مکتب است همه زیانها و عوارضی که از داروهای شیمیائئ نصیب بشر می گردد ناشی از خود دارو نیست بلکه نابجایی مصرف آنها نیز عاملی دیگری است که عوارض داروها را دو چندان میسازد.همچنانکه وقتی با همان روش و با همان نگاه طب کلاسیک داروهای گیاهی را نیز بکار می گیرد دچار عوارض جانبی می گردد. ممکن است پاسخ دهید که این عوارض که پیرامون داروهای گیاهی مورد توجه طب سنتی ایران گزارش می شود واقعیت دارد بلی این نکته پذیرفته است ولی علت پیدایش عوارض جانبی بر اثر مصرف داروهای گیاهی را طب سنتی نابجایی مصرف تعریف می کند. برای زدایش عوارض تمام داروها پیشنهادی ویژه ارائه میدهد و اگر برای مصرف داروها قانونمندی های لازم رعایت گردد عوارض جانبی پدید نمی آید.از دیدگاه طب سنتی ایران نه تنها غذاها و گیاهان در قالب قانونمندی ویژه ای باید بکار گرفته شود بلکه تمامی رفتارها،شامل خشم و کینه ،حرص و آز و حسد و بخشایش و مهر و عشق و وفا نیز در قالب نظامی تعریف میگردد و مزاجی ویژه برای آن مقرر گردیده است.تمامی کلمات، حروف ،جملات تابع قاعده ای تعریف می شوند و کنش و واکنشی برای روح و روان و جسم انسان پدید می آورند که کاربرد مناسب آنها تأمین کننده سلامتی و بهره گیری نابجای آنها موجب بروز عدم تعادل و ایجاد بیماری است.علاوه بر این زمانها ، ساعات روزها ، ماهها و فصلها و لحظات نیز دارای خاصیتی ویژه هستند و هر گاه لحظه ویژه ای مناسب برای رفتارهای خاص است که همان رفتار در گاه نامناسب بازدهی مطلوب را بدست نمیدهد.و همه این غذاها و داروها و رفتارها نه تنها در زمانی ویژه کاربرد مطلوبی از خود بروز میدهند بلکه مکانها و موقعیت های جغرافیایی نیز می تواند نقش آنها را دگرگون سازند. چراغ راهنمای قانونمندی حاکم بر نظام طبیعت و قالب نشانکر بکارگیری مناسب غذاها ، داروها و رفتارها و درمانها و مکانها و معیار اندازه گیری و رعایت تناسب نیازها علم مزاج شناسی است.مزاج شناسی میتواند قالب نیازهای انسان را با ظرف توانائیهای طبیعت تطبیق دهد و سازگار نماید.برای تحقیق یک زندگی آرام ، و رعایت اعتدال و توازن در طبیعت لازم است همه انسانها به اندازه ای از علم مزاج شناسی برخوردار باشند تا بر اساس معیارهای ارائه شده آن علم از غذاها و دواها همانها که لازم است و به هر مقداری که مناسب است در زمان و مکانی شایسته بهره گیری شود در غیر اینصورت ممکن است با مصرف بهترین پدیده های خلقت دچار عوارض جانبی شویم و از مفید ترین عناصر طبیعت زیان آورترین عارضه را نصیب خود سازیم.

برای توضیح این مطلب لازم است چند مثالی تقدیم نمائیم.عسل بهترین غذاها و داروها از دیدگاه طب سنتی ایران و طب اسلامی و طب کلاسیک است در قران کریم عسل موجب شفای همه مردم توصیف گردیده است .لکن اگر همین غذا را به همه مردم بدهیم در شرایط مساوی برای برخی خوشایند است و موجب ایجاد انرژی و توانائی و مقاومت بدن می گردد و برای برخی دیگر موجب گرمی و حرارت رنج دهنده و حتی تولید کننده آلرژی و ایجاد کننده خارش بدن- اگر عسل ما عسل آویشن باشد. برای گروه اول حرارت و انرژی بیشتری پدید می آورد لکن برای گروه دوم آلرژی زا بوده و موجب ایجاد خارش بیشتری در بدن می شود.در این وضعیت طب کلاسیک برای عسل عوارض جانبی(ایجاد کننده خارش بدن و آلرژی زایی) گزارش می کند-اگر همین عسل را در فصل تابستان و در موقعیت جغرافیایی گرم سیری بکار گیریم میزان آلرژی زایی آن افزایش خواهد یافت – بنابراین زمان و مکان نیز به فاکتورهای عوارض جانبی عسل می افزاید.ولی اگر همین شکایت را با معیارهای طب سنتی ایران و طب اسلامی بررسی کنیم اینگونه پاسخ می شنویم – افرادی که از عسل بهره ای نیکو میگیرند و بدون آلرژی و عوارض جانبی انرژی می کیرند و انسانهای سرد مزاجند.و افرادی که از عسل می رنجند افراد گرم مزاج اند و برای پیشگیری از بروز رنجش باید عسل را با آب محلول کرد و بصورت عسلاب میل نمایند.و گروهی که با نوشیدن عسل دچار آلرژی و خارش بدن می شوند افرادی با مزاج گرم وخشک تعریف میشوند و درصورتی که بخواهند عسل بنوشند باید این شربت را به همراه آب و مقداری آب لیمو و یا سرکه و یا آب زرشک بنوشند.چنین کسانی نمیتوانند عسل آویشن میل کنند چون آویشن گیاهی گرم است و موجب گرمی بیشتری در عسل میگردد و اگر چنانچه بخواهند بنوشند باید آنرا با آبلیمو و یا سرکه بیشتری مخلوط نمایند.و هر گاه مایل باشند این نوشیدنی را در فصل تابستان میل کنند حتمأ باید بر مقدار آبلیموی آن بیفزایند و اگر در فصل تابستان و در یک موقعیت جغرافیایی گرمسیری بخواهند عسل بنوشند عسلاب مخلوط با آبلیمو و سرکه را به همراه غذاهای سردی بخش بیشتری باید میل نمایند.بر اساس این قاعده هیچکدام از افراد مصرف کننده عسل دچار عوارض جانبی نخواهند شد و هر کدام بنوعی از آن بهره خواهند جست.پرتو این قانونمندی در تمامی غذاها و رفتارها سایه افکنده است و ما لازم است برای بهره گیری کامل از غذاها به ویژگیهای مزاجی غذا ها در رفتارها و زمانها آگاهی داشته باشیم.کتابی که پیش رو دارید تلاشی است ارزشمند از جناب آقای دکتر ابوالحبیب که سعی کرده است قانونمندی حاکم بر نظام تغذیه را به زبان ساده در عین حال علمی بنمایاند.فهم مزاج غذاها برای همه مردم بویژه پزشکان محترم ضروری است و اگر چنانچه همه مردم مزاج غذاهای خود را بدانند و آنرا در زندگی روزمره خود بکار گیرند دچار عوارض جانبی غذاها و گیاهان نخواهند شد و در نتیجه به حوزه بیماری راه پیدا نخواهند کرد و در صورت بروز بیماری نیز با مصرف غذاها و داروهای مناسب به درمان بیماری خواهند پرداخت.اینجانب به سهم خود از جناب آقای دکتر ابوالحبیب برای این خدمت ارزنده فرهنگی که تحفه سلامتی را تقدیم مردم می کند سپاسگزارم و به مردم عزیز و پزشکان توصیه می کنم با افزایش اطلاعات خود پیرامون مزاج شناسی و مطالعه کتابهایی اینچنین شتاب حرکت جامعه بسوی سلامت را افزایش دهند و دست از مقابله با قانونمندیهای حاکم بر طبیعت بردارند و همسو با آن به سادگی پروازی زیبا بسوی آسمان آبی سلامتی و فرار از دره ها و لجن زارهای بیماریهای لاعلاج را تدارک ببینیم.
 

Similar threads

بالا