ریزفضا ایستگاه راه آهن و نمونه
ریزفضا ایستگاه راه آهن و نمونه
ورودی مسافران و استقبال کنندگان :
1- سکوهای ورودی
2- سالن تجمع استقبال کنندگان و مسافران
3- سرویس بهداشتی
4- اطلاعات
5- انبار دریافت اشیاء به صورت کوتاه مدت
6- نیروی انتظامی
7- گیت ورود و خروج
8- خود پرداز
9- پارکینگ
خروجی مسافران و مشایعت کنان :
1- پارکینگ
2- فضایی جهت استقرار باربران
3- ورودی و فیلترهای ورودی
4- نیروی انتظامی
5- فضایی جهت انتظار
6- سالن انتظار مسافران
7- روابط عمومی
8- اطلاعات
9- فروش بلیط
10- بخش تجاری
11- فضایی جهت تفریحات
12- اتاق مادر و کودک
13- مخابرات، پست و تلفن
14- سرویس بهداشتی
15- نمایشگاه
16- فیلترهای خروجی
17- راهروهای خروج
18- سکوی خروجی
فضاهای مشترک:
1- رستوران
2- کافی شاپ
3- نمازخانه
4- بخش خدمات: فضای تعویض لباس، فضای استراحت کارکنان، انبار
5- اورژانس
6- بانک
7- ایستگاه های حمل و نقل عمومی
8- تاکسی درون شهری و پارکینگ های مربوطه
9- انبار توشه و فضاهای جانبی آن
فضاهای اداری:
1- سرپرستی
2- معاونت
3- کنفرانس
4- منشی
5- ماشین نویسی وبایگانی
6- حراست و کشیک شب
7- تدارکات
8- روابط عمومی
9- مرکز آمار و کنترل
10- حسابداری
11- کاردکس
12- سرویس بهداشتی
13- آبدارخانه
14- مخابرات
تاسیسات:
1- فضاهای مرود نیاز تجهیزات
2- دسترسی ها
3- مسئول بخش
4- انبار
5- اتاق تابلو برق
نمونه ایستگاه راه آهن طراحی شده:
ایستگاه راه آهن تهران
ایستگاه راه آهن و در ابتدای خیابان ولیعصر و ضلع جنوبی میدان راه آهن قرار دارد.
کلنگ ساختمان ایستگاه راه آهن تهران در ۲۳ مهر ماه سال۱۳۰۶، با حضور رضا شاه پهلوی در اراضی جنوبی تهران، که تمامی آن بیرون از دروازه گمرک به همین منظور در نظر گرفته شده بود، به زمین زده شد. وسعت ایستگاه راه آهن تهران بطور تقریبی ۱۷۴ هکتار میباشد که محدود است به خیابانهای شوش – کشتارگاه ( بهمن ) بزرگراه بعثت وخیابان شهید رجائی.
معمار اصلی ایستگاه راه اهن یک معمار اکراینی بنام ولادیسلاو ولادیسلاوویچ گارادیتسکیی Городецкий بود که در سال ۱۸۶۳ متولد شده و در سال ۱۹۲۰ به لهستان مهاجرت میکند بعد توسط یک شرکت آمریکایی برای احداث ایستگاه راه اهن تهران به ایران دعوت میشود و در سال ۱۹۳۰ در تهران فوت میکند و در گورستان ارامنه تهران به خاک سپرده میشود
البته آقای کریم طاهر زاده بهزاد (متولد ۱۲۷۶ تهران - برادر مینیاتوریست مشهور حسین بهزاد) بر کار نظارت داشته است. وی در ترکیه به تحصیل پرداخت و فارغ التحصیل دانشکده فنی استانبول است . در سال ۱۲۹۷ ( دو سال قبل از روی کار آمدن رضاخان ) به برلین رفت و پس از پایان تحصیلات در سال ۱۳۰۶ به ایران بازگشت .
بنای ایستگاه مرکزی راه آهن، با الهام از عظمت و شوکت معماری ایران باستان، با استفاده از شیوه اکسپرسیونیسم آرمان گرا ساخته شد. ورودی ایستگاه مرکزی وسیع است و این ریتم از طریق پنجرهها، بازشوها و جرزهای سراسری دیوارها نیز کاملاً آشکار است.
ایستگاه از پی تا سقف با آهن وسیمان ساخته شده است وپنجرههای آن تماما از برنز وآهن برونمای خارجی آن از سنگ سفید تراورتین است که از معدن سنگ پل سفید استخراج گردیده
ازکل وسعت ایستگاه تهران مساحتی در حدود ۰۰۰/۳۰ متر مربع به ایستگاه مسافری اختصاص دارد که شامل سالن انتظار و ۵ سکوی مسافری است .منبع :پایگاه شرکت راه آهن ایران
ایستگاه راه آهن تبریز
ایستگاه راهآهن تبریز در سال ۱۲۹۵ خورشیدی با بهرهبرداری از محور تبریز-جلفا بهطول ۱۴۹ کیلومتر افتتاح شد و پس از آن در سال ۱۳۳۷ خورشیدی محور تبریز-تهران بهطول ۷۴۸ کیلومتر به بهرهبرداری رسید.
طراح این ایستگاه معمار فرانسوی فرناند پویون می باشد.از ویژگیهای برجستهٔ ایستگاه راهآهن تبریز میتوان به حمل و نقل بینالمللی کالا به ترکیه و اروپا از طریق محور تبریز-رازی، حمل و نقل بینالمللی کالا به جمهوری خودمختار نخجوان از طریق محور تبریز-جلفا و تنها خط برقی راهآهن در ایران (خط برقی تبریز-جلفا) اشاره کرد.
طراح ساختمان جدید این ایستگاه حیدر غیایی بوده است.منبع : وبگاه ادارهٔ کل راهآهن آذربایجان ،تاریخچهٔ اداره