شهردار قم : مرحله اول مونوريل اين شهر 40 درصد پيشرفت داشته است

محسن جعفر

عضو جدید
شهردار قم : مرحله اول مونوريل اين شهر 40 درصد پيشرفت داشته است
تهران - شهردار قم گفت : عمليات اجرايي مونوريل اين شهر به دليل مسير مناسب آن در سه مرحله عملياتي آغاز شده و مرحله اول آن 40 درصد پيشرفت داشته است.
' محسن عابديني' كه به دعوت سازمان حمل و نقل ريلي كشور به تهران آمده بود، شامگاه پنج شنبه درباره عمليات اجرايي 'قطار تك ريلي' مونوريل اين شهر به خبرنگار ايرنا گفت : در قانون بودجه سال 89 دو خط ريلي منوريل و مترو به شهر قم پيشنهاد شد كه هر دو آنها نيز فعال شدند.
وي هزينه پايين ، مدت زمان كوتاه براي ساخت و بهره داري، روان سازي ترافيك شهري، آسيب نرساندن به تاسيسات زيربنايي، ايمني بالا و نيز مقاومت در برابر زلزله و سازگاري با محيط زيست را از جمله مزيت هاي مناسب براي ساخت اين پروژه ملي نام برد.
وي افزود : با توجه به عرض كم ريل و وزن نسبي بسيار كم مسير حركت نسبت به ستونها، مونوريل نسبت به ساير پل هاي هوايي، مقاومت بيشتري در برابر زلزله داشته كه اين امر در زلزله هاي ژاپن كاملا مشهود بوده است.
شهردار قم تصريح كرد : در زلزله سال 1993 در شهر اوزاكاي ژاپن كه بيش از 7 ريشتر قدرت داشت، تنها سيستم حمل و نقل در ارتفاع كه هيچگونه آسيبي نديد و به صورت فعال به كار خود ادامه داد، مونوريل بود.
عابديني افزود : طول اين پروژه 27 كيلومتر است كه از شمال به جنوب شهر قم در حال احداث است و كليه تجهيزات آن توسط دو شركت ايراني نصب مي گردد و كاركنان و اپراتورهاي اين قطار تك ريلي در حين احداث پروژه، بهره برداري از آن را فرا خواهند گرفت.
وي با اشاره به بودجه معادل 540 ميليارد توماني اين طرح كه 30 درصد آن به صورت ارزي خواهد بود ، گفت : ويژگي خاص اين پروژه طي مسير شمال به جنوب شهر است كه با عبور از وسط رودخانه زيبايي خاصي به وجود مي آورد.
رييس شوراي اسلامي شهر قم نيز در گفت و گوي كوتاه تلفني درباره احداث اين پروژه گفت : اين پروژه بسيار مورد پسند مردم شهر قم واقع شده است و انشاالله با ساخت يك پاركينگ با گنجايش 5 هزار دستگاه خودرو در ايستگاه دوم واقع در كمربندي شهر قم، زائران مي توانند به راحتي از مزاياي اين پروژه استفاده كنند.
حجت الاسلام والمسلمين سيد 'محمد آتش زر' با اشاره به اينكه پروژه سال 91 به پايان مي رسد ، افزود : 50 درصد هزينه ساخت اين پروژه توسط شهرداري و 50 درصد ديگر نيز از سوي دولت تامين شده است.
1537/
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 30339624
 

Similar threads

بالا