شناسايي سياره اي فراخورشيدي در فاصله 33 سال نوري زمين

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] شناسايي سياره اي فراخورشيدي در فاصله 33 سال نوري زمين

[/h]









ستاره‌شناسان با استفاده از تلسكوپ «اسپيتزر» ناسا موفق به شناسايي جسمي شده‌اند كه به باور آنها سياره‌اي با دو سوم اندازه زمين است.


به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين سياره فراخورشيدي كه UCF-1.01 نام گرفته در فاصله حدود 33 سال نوري زمين قرار داردكه آن را احتمالا به يكي از نزديكترين جهان هاي ممكن به منظومه شمسي با اندازه كوچكتر از زمين تبديل كرده است.


سيارات فراخورشيدي در اطراف ستاره‌هاي ماوراي خورشيد مي‌چرخند. تاكنون تنها تعداد انگشت‌شماري از سيارات كوچكتر از زمين كشف شده است.


تلسكوپ اسپيتزر به انجام مطالعات عبوري بر روي سيارات فراخورشيدي شناخته‌شده پرداخته اما UCF-1.01 اولين سياره‌اي است كه توسط اين تلسكوپ شناسايي شده كه به نقش احتمالي اين تلسكوپ در كمك به كشف سيارات داراي پتانسيل حيات و اندازه سيارات صخره‌اي اشاره دارد.


تلسكوپ‌هاي ديگري مانند كپلر از شيوه گذر براي شناسايي سيارات فراخورشيدي استفاده مي‌كنند، اما اين اولين بار است كه يك سياره با اين شيوه توسط اسپيتزر مشاهده شده است.


قطر اين سياره جديد احتمالا 8400 كيلومتر يا دو سوم اندازه زمين است كه در فاصله نزديكي از ستاره خود موسوم به GJ 436 در حدود فاصله هفت برابر ماه با زمين مي‌چرخد كه سال آن را تنها 1.4 روزهاي زميني كرده است.


در اين فاصله نزديك، محققان بر اين باورند كه دماي سطح UCF-1.01 بايد بيش از 1000 درجه فارنهايت باشد.


محققان همچنين توانسته‌اند يك سياره ديگر را در مدار ستاره GJ 436 موسوم به UCF-1.02 شناسايي كنند. با اين وجود هنوز ابزارهاي با حساسيت لازم براي اندازه‌گيري جرم سيارات فراخورشيدي به كوچكي اين سيارات به وجود نيامده است.

 

Similar threads

بالا