سیستم سوخت رسانی CNG

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
سیستم سوخت رسانی گاز طبیعی یا CNG یکی از سیستمهایی است که در کاهش الودگی
محیط زیست تاثیر فراوانی دارد CNG هم اکنون در ایران کاربرد زیادی دارد سیستم CNG با LPG

تفاوتهایی دارد که ان را بررسی مینمایم
برای استفاده از سوخت گاز طبیعی فشرده نیاز به تجهیزات و قطعات زیر داریم
1- مخزن گاز طبیعی فشرده در سیستم CNG
2 – متعلقات نصب شده بر روی مخزن در سیستم CNG
3-رگولاتور فشار در سیستم CNG
4- شیر خودکار در سیستم CNG
5- شیر دستی در سیستم CNG
6- وسیله تامین گاز در سیستم CNG
7- تنظیم کننده جریان گاز در سیستم CNG
8- خط لوله انعطاف پذیر سوخت در سیستم CNG
9- خط لوله انعطاف ناپذیر سوخت در سیستم CNG
10 – پرکن در سیستم CNG
11- شیر یک طرفه یا برگشت ناپذیر در سیستم CNG
12 – شیر اطمینان تخلیه فشار در سیستم CNG
13 – وسیله اطمینان تخلیه فشار در سیستم CNG
14 – ***** در سیستم CNG
15- سنسور فشار یا دما در سیستم CNG
16- شیر کنترل جریان اضافی در سیستم CNG
17- شیر سرویس در سیستم CNG
18- واحد کنترل الکترونیکی در سیستم CNG
19- محفظه گاز بندی در سیستم CNG
20 – اتصالات در سیستم CNG
21- شیلنگ تهویه در سیستم CNG
بسیاری از قطعات بالا می توانند بصورت یک قطعه چند کاره به یکدیگر مونتاژ و وظیفه خاصی را بر عهده
بگیرند
مخزن گاز طبیعی فشرده (CNG)
چهار نوع مخزن نگهداری گاز طبیعی فشرده به شرح زیر وجود دارد
این مخزن تماما از فلز تهیه شده است CNG-1
لایه داخلی این مخزن فلزی بوده و لایه خارجی از جنس الیاف بهم پیوسته اغشته به رزینCNG-2
به صورت محیطی دور لایه داخلی فلزی (قسمت استوانه مخزن) پیچیده شده است
لایه داخلی این مخزن فلزی بوده و لایه خارجی از جنس الیاف بهم پیوسته اغشته به رزین کاملا CNG-3
دور لایه فلزی داخلی پیچیده شده است
در ساخت این مخزن از فلز استفاده نشده و تماما از جنس الیاف بهم پیوسته اغشته به رزین CNG-4
می باشد

قطعات زیر بصورت ترکیبی یا مجزا بر روی مخزن گاز مایع نصب می شوند
شیر دستی این شیر بطور ثابت بر روی مخزن گاز مایع نصب شده و بصورت دستی کنترل شده(CNG)
نشانگر فشار بوسیله این قطعه می توانیم از فشار گاز درون مخزن مطلع بشویم(CNG
شیر اطمینان تخلیه فشار شیری است که از بالا رفتن فشار بالا دست از مقدار طراحی شده (CNG(
جلوگیری می کند
وسیله اطمینان تخلیه فشار (سوپاپ حرارتی) وسیله یکبار مصرفی است که برای جلوگیری از (CNG)
ترکیدن مخزن در اثر عواملی مانند دمایا افزایش فشار به موقع عمل کرده و یکباره گاز را به بیرون تهویه
می کند
شیر خودکار مخزن این شیر بطور ثابت بر روی مخزن نصب شده و جریان گاز به سیستم سوخت(CNG)
رسانی را کنترل می کند این شیر را شیر سرویس کنترل از راه دور نیز می نامند
شیر کنترل جریان اضافی این شیر در زمانی که جریان گاز از مقدار طراحی شده برای سیستم گاز(CNG)
سوز خودرو فراتر رود عمل کرده و جریان گاز را متوقف می کند
محفظه گاز بندی این وسیله شامل شیلنگی بوده که گاز نشتی را به خارج خودرو تخلیه می کند (CNG)
شیر یک طرفه شیری است که بصورت خودرکار تنها اجازه عبور در یک جهت را به گاز می دهد (CNG)
شیر سرویس یک شیر جداسازی است که فقط در هنگام تعمیر خودرو بسته می شود (CNG)
***** ***** یا صافی وسیله ای است که ناخالصی و اجسام خارجی موجود در گاز را جدا کرده و (CNG)
از ورود انها به سیستم سوخت جلوگیری می کند
اتصالات در سیستم لوله کشی خودروی گاز سوز برای اتصال لوله های گاز به قطعات و غیره (CNG)
استفاده می شود
خط لوله انعطاف پذیر سوخت از این لوله برای انتقال گاز استفاده می شود (CNG)
خط لوله انعطاف ناپذیر سوخت از این خط لوله برای انتقال گاز استفاده می شود ولی برای (CNG)
انعطاف در شرایط معمول طراحی نشده است
مخلوط کننده از این وسیله برای بدست اوردن مخلوط مناسب قابل احتراق گاز – هوا در موتور (CNG)
استفاده می شود
انژکتور گاز این وسیله سوخت گاز را وارد محفظه احتراق یا مسیر ورودی سوخت موتور می کند (CNG)
تنظیم کننده جریان گاز این وسیله در پایین دست رگولاتور نصب گردیده و جریان گاز به موتور را (CNG)
تحت کنترل دارد
رگولاتور فشار این وسیله فشار گاز مخزن را برای استفاده در موتور در دو مرحله کاهش می دهد (CNG)
پرکن این قطعه برای تزریق سوخت به مخزن بکار می رود این قطعه ممکن است بر روی گلگیر و یا(CNG)
داخل محفظه موتور نصب شود در قسمت خارجی این شیر درپوشی برای جلوگیری از ورود گرد غبار و
اب وجود دارد
واحد کنترل الکترونیکی این واحدسیگنالهایی را که از سنسور های مختلف دریافت می کند با (ECU)
با اطلاعات ثبت شده در حافظه سیستم تطبیق داده و در صورت نیاز به تنظیمات جدید سیگنالهای را به
کار اندازهامی دهد بعبارتی وسیله ایست که گاز مورد نیاز موتور و سایر پارامترهای ان را کنترل نموده
و می تواند در موارد ضروری برای ایمنی بطور اتوماتیک شیر خودکار را قطع نماید
سیگنالهای ورودی (ECU)
●سیگنال فعالیت انژکتور های بنزین گاز سوز خودرو زمان پاشش انژکتورها ی بنزین را به عنوان مبنا در
نظر گرفته و از روی ان زمان پاشش انژکتور های گاز را تعیین می کند
●سیگنال دور موتور : علاوه بر سیگنال بنزین سیگنال دور موتور از اهمیت خاصی برای سیستم گاز سوز
برخوردار است این سیگنال همچنین برای تعیین روشن یا خاموش بودن خودرو به کار می رود
●دمای مایع سیستم خنک کننده : این دما برای کنترل تبدیل بنزین به گاز و تصحیح زمان پاشش انژکتور
گاز مورد استفاده قرار می گیرد
●سیگنال دمای گاز : این دما که بر غلظت و انرژی حجمی گاز تاثیر گذار است برای تنظیم زمان پاشش
مورد استفاده قرار می گیرد
●سیگنال فشار گاز : همزمان با کاهش فشار گاز و حجم و انرژی حجمی ان نیز کاهش می یابد ضمنا این
سیگنال اتمام گاز مسدود شدن مسیر و زمان بازگشت به بنزین را تعیین می کند
●مبدل فشار : این سنسور نشاندهنده میزان گاز موجود در مخزن می باشد همچنین میزان گاز موجود در
مخزن توسط این سنسور به نمایشگر میزان سوخت (که در کلید تعبیه شده )ارسال می گردد
سیگنالهای خروجی (ECU)
●سیگنال انژکتورها ی گاز : زمان این سیگنالها همانطور که پیش از این ذکر شد از زمان انژکتورها ی بنزین
محاسبه شده و برای فعالیت انژکتورهای گاز بکار می رود
●سیگنال شیر برقی : این سیگنال برای فعال و غیر فعال کردن شیر برقی روی رگولاتور ارسال می شود
و قطع و وصل گاز فشار قوی را بر عهده دارد
●کلید تبدیل : این کلید نوع سوخت مصرفی میزان گاز موجود در مخزن و علائم هشدار دهنده برای راننده
را نشان می دهد
●سیگنالهای عیب یابی : دستگاه یا نرم افزار عیب یاب برای برنامه ریزی ای سی یو و گاز و عیب یابی
خودرو بکار می رود
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
سلام
در اینکه CNG . LPG کمترین نقش در آلودگی هوا دارند شکی نیست
ولی باید واقع بین بود که آیا خودرو هایی که دوگانه سوز میشوند این دو نوع سوخت برای آنها مناسب و بی ضرر است ؟
در کشور ما کم و بیش ، پیش آمده است و مشاهده شده، خودروهایی که از این دو نوع سوخت استفاده میکنند صدمات غیر قابل جبرانی وارد شده است
که در نوع LPG به مراطب بیشتر از CNG بوده است
بعضا به اشتباه بر این باورند که LPG چون به صورت مایع است کمتر مصرف کنندگان متضرر میشوند CNG چون خشک است قدرت آسیب رسانی آن بیشتر است ، در صورتی که این باور کاملا غلط و اشتباه است
طبق تجربه ی شخصی من

خودرو هایی که LPG مصرف کردن خیلی زودتر از خودرو هایی که CNG مصرف کردند معیوب شدند
با یک مثال بحث را دنبال خوام کرد :
نمیدانم تا کنون برایتان پیش آمده است که گاز فندک یا پیک نیک را پر کنید ؟
وقتی LPG به دست شما میرسد ، انگشتانتان خشک و احساس درد میکنید تغریبا حالت یخ زدگی با یخ خشک همین خشکی با موتور چه ها که نمیکند

در عوض CNG همچین خاصیتی نداره گرچه باز هم موتور بنزین سوز را به مرور زمان معیوب میسازد

در نتیجه این سوخت ها زمانی گرهگشاه هستند که موتور استفاده کننده مخصوص این سوخت طراحی شده باشد
 

a_rudi

کاربر فعال مهندسی شیمی ,
کاربر ممتاز
سلام
در اینکه CNG . LPG کمترین نقش در آلودگی هوا دارند شکی نیست
ولی باید واقع بین بود که آیا خودرو هایی که دوگانه سوز میشوند این دو نوع سوخت برای آنها مناسب و بی ضرر است ؟
در کشور ما کم و بیش ، پیش آمده است و مشاهده شده، خودروهایی که از این دو نوع سوخت استفاده میکنند صدمات غیر قابل جبرانی وارد شده است
که در نوع LPG به مراطب بیشتر از CNG بوده است
بعضا به اشتباه بر این باورند که LPG چون به صورت مایع است کمتر مصرف کنندگان متضرر میشوند CNG چون خشک است قدرت آسیب رسانی آن بیشتر است ، در صورتی که این باور کاملا غلط و اشتباه است
طبق تجربه ی شخصی من

خودرو هایی که LPG مصرف کردن خیلی زودتر از خودرو هایی که CNG مصرف کردند معیوب شدند
با یک مثال بحث را دنبال خوام کرد :
نمیدانم تا کنون برایتان پیش آمده است که گاز فندک یا پیک نیک را پر کنید ؟
وقتی LPG به دست شما میرسد ، انگشتانتان خشک و احساس درد میکنید تغریبا حالت یخ زدگی با یخ خشک همین خشکی با موتور چه ها که نمیکند

در عوض CNG همچین خاصیتی نداره گرچه باز هم موتور بنزین سوز را به مرور زمان معیوب میسازد

در نتیجه این سوخت ها زمانی گرهگشاه هستند که موتور استفاده کننده مخصوص این سوخت طراحی شده باشد


البته رگولاتور مربوط به گاز حاوي لوله‌هايي است که آب سيستم خنک کننده خروجي از موتور که الان داغ شده از درون اون عبور ميکنه و گاز رو گرم ميکنه. چون دقيقا افت فشار گاز با کاهش دما همراه است و بايد به يک نحوي جبران شود.
ضمنا اگر دماي مخلوط هوا و سوخت کاهش يابد راندمان افزايش پيدا مي‌کند. البته بايد حساب شده باشد نه همينطوري ديمي
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
البته رگولاتور مربوط به گاز حاوي لوله‌هايي است که آب سيستم خنک کننده خروجي از موتور که الان داغ شده از درون اون عبور ميکنه و گاز رو گرم ميکنه. چون دقيقا افت فشار گاز با کاهش دما همراه است و بايد به يک نحوي جبران شود.
ضمنا اگر دماي مخلوط هوا و سوخت کاهش يابد راندمان افزايش پيدا مي‌کند. البته بايد حساب شده باشد نه همينطوري ديمي
در سیستم های دوگانه سوز پایین بودن دمای گاز در هنگام انفجار مشکل اساسی سیستم هست این مشکل طبق گفته شما با عبور دادن جریان آب موتور اط داخل رگلاتور تا حدودی حل شده ، اما هنگام صبح وقتی موتور خودرو را روشن می کنیم در حدود 5 الی 10 دقیقه زمان لازمه تا این گرما در رگلاتور اثر کنه که مشکل اکثر دارندگان خودروهای دوگانه سوزه
سیستم LPG در مکانیزم فرق چندانی با سیستم CNG نداره فرقش تو میزان تغییر فشار گاز داخل رگلاتوره
 

a_rudi

کاربر فعال مهندسی شیمی ,
کاربر ممتاز
در سیستم های دوگانه سوز پایین بودن دمای گاز در هنگام انفجار مشکل اساسی سیستم هست این مشکل طبق گفته شما با عبور دادن جریان آب موتور اط داخل رگلاتور تا حدودی حل شده ، اما هنگام صبح وقتی موتور خودرو را روشن می کنیم در حدود 5 الی 10 دقیقه زمان لازمه تا این گرما در رگلاتور اثر کنه که مشکل اکثر دارندگان خودروهای دوگانه سوزه
سیستم LPG در مکانیزم فرق چندانی با سیستم CNG نداره فرقش تو میزان تغییر فشار گاز داخل رگلاتوره


کاملا درسته يکي از شرايط خوب کار کردن موتور گاز سوز گرم بودن اون ( بنده تا حال 3 تا دوگانه سوز داشتم) طبق تجربه فقط پايه گاز سوزي مثل EF7 مشکلي نداره و در حالت سرد بودن هم خوب کار مي کنه. البته ضريب کمپرس اين موتور بالاست
 

Zaneti

مدیر تالار مهندسی مکانیک
مدیر تالار
سیستم های دوگانه سوز در ماشینهای داخلی فقط برای سر کار گذاشتنه
یکی از دلایلش هم اینه که همه می دونند نسبت ترکام برای گاز بالاتر از بنزین هست اما تو ماشینهای ما همون سیلندری را کع برای ماشینهای بنزین سوز استفاده می کنیم برای گاز سوز هم استفاده می کنیم در نتیجه خیلی کم از انرژی گاز استفاده می کنیم.
 

a_rudi

کاربر فعال مهندسی شیمی ,
کاربر ممتاز
سیستم های دوگانه سوز در ماشینهای داخلی فقط برای سر کار گذاشتنه
یکی از دلایلش هم اینه که همه می دونند نسبت ترکام برای گاز بالاتر از بنزین هست اما تو ماشینهای ما همون سیلندری را کع برای ماشینهای بنزین سوز استفاده می کنیم برای گاز سوز هم استفاده می کنیم در نتیجه خیلی کم از انرژی گاز استفاده می کنیم.

بالاخره جفت و جور کردن در و تخته نياز به کمي خلاقيت هم داره، شما ماشين‌هاي خارجي رو که دوگانه سوز بنزين و گازوئيل هستند رو ديديد. ضريب کمپرس در سيکل ديزل حدود دو برابر بنزينه. اما در يک سيلندر هر دو سوخت رو مثل گاز و بنزين داريم
 

Zaneti

مدیر تالار مهندسی مکانیک
مدیر تالار
بالاخره جفت و جور کردن در و تخته نياز به کمي خلاقيت هم داره، شما ماشين‌هاي خارجي رو که دوگانه سوز بنزين و گازوئيل هستند رو ديديد. ضريب کمپرس در سيکل ديزل حدود دو برابر بنزينه. اما در يک سيلندر هر دو سوخت رو مثل گاز و بنزين داريم
درسته
اما تو ایران فکر نکنم اصلا تحقیقی کرده باشند
 

a_rudi

کاربر فعال مهندسی شیمی ,
کاربر ممتاز
درسته
اما تو ایران فکر نکنم اصلا تحقیقی کرده باشند


نميشه که بدون تحقيق. يادمه سال موقعي که هنوز پيکان و پرايد کاربراتوري بود خيلي صحبت اين حرفا بود. تحقيقات که انجام ميشه اما سبکش شايد خوب نباشه و اجراش البته
 

Zaneti

مدیر تالار مهندسی مکانیک
مدیر تالار
نميشه که بدون تحقيق. يادمه سال موقعي که هنوز پيکان و پرايد کاربراتوري بود خيلي صحبت اين حرفا بود. تحقيقات که انجام ميشه اما سبکش شايد خوب نباشه و اجراش البته
حرفت درسته اما این حرف را استادم گفت ، گفت وقتی که طرح گازسوز کردن را خواستند پیاده کنند ما پیشنهاد کردیم نمونه ای برای آزمایش و پیدا کردن ایرادت بسازیم اما اونها سر خود نمونه اولیه را دادند بیرون
 

a_rudi

کاربر فعال مهندسی شیمی ,
کاربر ممتاز
حرفت درسته اما این حرف را استادم گفت ، گفت وقتی که طرح گازسوز کردن را خواستند پیاده کنند ما پیشنهاد کردیم نمونه ای برای آزمایش و پیدا کردن ایرادت بسازیم اما اونها سر خود نمونه اولیه را دادند بیرون


البته ميدونيد که سوخت گاز طبيعي از سال 65 وارد عرصه شده تو ايران. قدمتش همچين کم هم نيست
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
درسته
اما تو ایران فکر نکنم اصلا تحقیقی کرده باشند
شاید تحقیقات کامل نباشه اما دیگه اینقدر شورش در نیومده
حرفت درسته اما این حرف را استادم گفت ، گفت وقتی که طرح گازسوز کردن را خواستند پیاده کنند ما پیشنهاد کردیم نمونه ای برای آزمایش و پیدا کردن ایرادت بسازیم اما اونها سر خود نمونه اولیه را دادند بیرون

به احتمال زیاد توی اتاق فکر خودشون و محل تحقیقات خودشون این کار رو کردن
 

mansouriinventor

عضو جدید
سلام دوستان
شاید بهتر باشه اینطور بگیم1- برای اینکه فشار گاز را از 9بار(ال پی جی) ویا 200بار (سی ان جی )به 1 اتمسفر البته کمی بیشتر برسانیم با ید ان را از رگولاتور چند مرحله ای عبور دهیم که این کار در رگولاتور ال پی جی
در دو مرحله و در رگولاتور سی ان جی در سه مرحله صورت میگیردو چون گازپس از عبور از هر مرحله به محیط بازتر برای شکسته شدن فشار ان میرسد به محظ رسیدن به محیط بازتریخ میزند برای اینکه از یخ زدن جلوگیری شود اب گرم را از ان عبور میدهند 2- اکتان گاز اگر اشتباه نکنم حدودا 130 و اکتان بنزین 85 پس در نتیجه گاز دیر سوز تر ازبنزین بوده (ارام سوز) برای جبران دیر سوز بودن گاز در سیستمهای قدیمی که سنسور ضربه نداشتن از پیش انداز جرقه استفاده میشد تا زاویه جرقه جلوتر انداخته شود البته خودروهای که سنسور ضربه دارن نیازی به پیش انداز جرقه ندارند
 

Similar threads

بالا